“ 26 Bakı komissarının
güllələnməsi ”
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Nərmin
İmanovadır. Onunla
tanınmış rəssam
İsaak Brodskinin
"26 Bakı komissarının
güllələnməsi" əsərindən danışmışıq.
İsaak Brodski
XX əsrdə sovet tarixi janrının əsasını qoymuş
rus realistik istiqamətin ən parlaq nümayəndələrindən
biridir. Lenin ordeni ilə təltif edilmiş ilk rəssam sayılan Brodski Rusiya Vətəndaş Müharibəsi və Bolşevik İnqilabı hadisələrinə həsr
olunmuş ideallaşdırılmış,
diqqətlə işlənmiş
rəsmləri ilə
tanınır. 1883-cü il
Berdyanski yaxınlığında
dünyaya göz açan yəhudi əsilli rəssam sosialist realizmin banisi kimi 1922-ci ildə yaradılmış,
ümumi təsviri sənət sahəsində
çalışan sənətkarların
fəaliyyət göstərdiyi
AXRR sovet incəsənəti
qrupunun ən fəal üzvü olub. Rəssamın əsərləri sosialist
realizmin əsas tələblərinə uyğun
olaraq realist üslubda, tarixi konkretliklə verilib. Avanqard cərəyanına
qarşı çıxan
rəssam RSFSR əməkdar
incəsənət xadimi
adına layiq görülüb.
- Nərmin xanım,
İsaak Brodskinin adı bizlərə "Hacı Zeynəlabidin Tağıyevin portreti"ndən
tanışdır. Ümumiyyətlə,
rəssamın tarixə
və tarixi şəxsiyyətlərə dair
əsərləri bu gün də xeyli maraq doğurur.
İndi haqqında danışacağımız əsər
də tarixdən xəbər verir. Məhz bu əsərdə
tarixi faktlara istinad nə qədər aktualdır?
- İsaak Brodski
ölkədə baş
verən hadisələrdə
yaxından iştirak edir, sosialist həqiqəti göstərməyə
çalışırdı. Kətan üzərində
yağlı boya ilə çəkilmiş
bu tablo 1925-ci ildə, tanınmış
rus rəssamı İlya Repindən dərs almış İsaak Brodski tərəfindən ərsəyə
gətirilib. Tabloda məhşur tarixi səhnə - 1918-ci il aprelin 25-i Stepan Şaumyanın rəhbərliyi
ilə yaradılmış
Sovet Rusiyasının
qondarma hökuməti
olan 26 Bakı komissarlarının elə
həmin il, sentyabrın 20-də ingilis
zabitləri və daşnakpərəst bolşevik
ermənilər tərəfindən
güllələnmə səhnəsi
təsvir edilib.
- Dövrün ideologiyası, yaxud da ideologiyanın diktəsi bu əsərdə özünü
necə göstərir?
- Rəsm sosrealizm üslubunda təsvir edilib. XX əsrin əvvəllərində incəsənət
özü sosializmin qurulmasında aktiv iştirak edirdi. Müasir sənayeləşmə
dövründə Sovet
dövlətinə ən
lazımlı sahə
xalqı "ağır
qəhrəmanlığa çağıran"
incəsənət sahəsi
idi. Bu dövrdə dövlət rəssamlara sifarişlər verir, sərgilər, yaradıcı
ezamiyyətlər təşkil
etməklə sosrealizmin
inkişafını stimullaşdırırdı.
Sosrealizmin əsas prinsipləri millilik, ideologiya və konkretlik idi. Millətə yaxın olmaq üçün onun milli dilindən danışılırdı. Bu yolla millətə təsir göstərmək
daha asan və anlaşıqlı idi. İsaak Brodski sosrealizmin banisi kimi daha yaxşı
həyat naminə edilən qəhrəmanlıqları
göstərməklə ideologiyadan
istifadə edirdi. O, reallığın təsviri
zamanı konkret tarixi inkişaf prosesini göstərirdi. Rəssam "26 Bakı komissarının güllələnməsi"
əsərində də
eyni ifadə tərzini ustalıqla verib. Sənətkarın digər portret və kompozisiyaları olan "Lenin Kremlin fonunda"
(1924), "M.Qorkinin portreti" (1929), "Kominternin
ll konqresinin təntənəli açılışı"
(1920-1924), "Stalinin portreti"
(1928) özlərinin monumental realist metodu ilə seçilir. Kompozisiyada obrazların məharətlə
verilməsi baxımından
bu rəsmlərin
"26 Bakı komissarının
güllələnməsi" tablosu ilə çox oxşarlığı
var. Stalinin çəkdiyi
portretlər cansıxıcıdır.
"26 Bakı komissarının
güllələnməsi" əsəri ilə təzad təşkil edən peyzaj rəsmləri də göz oxşayır. Bu rəsmlərdə ("İsti
gün", "Fontan", "Nağıl", "İtaliya")
rəssam təbiətin
gözəlliyini, xalqın
milli məişətini, yenilik
axtarışını təsvir
edib.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- İstedadlı yağlı
boya ustası yaratdığı bu tabloda əlvan rəng koloritindən məharətlə istifadə
edib. Rəsmə diqqətlə baxsaq görərik ki, rəssam
həm açıq, həm də tünd rənglərə
yer verib. Rəng həllinə görə əsər ikihissəlidir. Yuxarı hissədə əks edilmiş 26 Bakı komissarları çox açıq rənglərlə,
aşağı hissədə
yer alan ingilis zabitlərinin fiqurları isə tünd rənglərlə
təsvir olunub. Kommunistlərin başının
üzərindəki açıq
səmanın ləpəli
buludları gözə
çarpır. Aşağı
düşdükcə ingilis
zabitlərinin tutqunlu havada təsvirini görürük. İsaak Brodski
onları cani kimi qorxunc tərzdə
verməyə çalışıb.
Cinayətkarların üz
cizgilərindən tamaşaçıya
məlumdur ki, onlar qəddardır. Bu da rəssamın
obrazların hiss və
duyğularını necə
ustalıqla izləyiciyə
çatdırdığına müvəffəq olmasının
sübutudur. Aşağı
hissədə təsvir
olunan ingilis ordusunun başçısı
qalib və kobud baxışlarla gözlərini "26-lar"a zilləyib.
Beləliklə, bizə
aydın olur ki, rəssam rənglərlə
özünün individual yanaşma
tərzində oynayıb.
- Bəs kompozisiya haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Tablo çoxfiqurlu və diaqonal kompozisiya üzərində
qurulub. Bu əsər yuxarı sol küncdən
başlayaraq aşağı
sağ küncə gedən ikihissəli kompozisiyadan təşkil olunub: alt və üst hissə. Bildiyimiz kimi, qətliamın qurbanları
hər zaman aşağıda,
icraçılar yuxarıda
dururlar. Burada isə rəssam məqsədyönlü olaraq
komissarları yenilməz
göstərmək üçün
üst hissəyə qaldırıb. Yuxarı
sol küncdə verilmiş
bir neçə fiqur düşmənə
daş ataraq ölüm anında belə özünün mübarizə əzmini göstərir. Kompozisiyanın
sağ yuxarı küncündə statik duruşda verilmiş komissarlar yenilməzliyi təmsil edirlər. Onların əynindəki türkmən geyimləri tamaşaçıların diqqətini
cəlb edir. Tarixi hadisələrdən
bizə məlumdur ki,
ingilislər qatarla Ağcaqum çölünə
çatanda tanınmamaq
üçün dərhal
geyimlərini türkmənlərin
paltarlarıyla əvəz
edirlər.
- Tablo harda saxlanılır?
- Kətan üzərində
yağlı boya ilə çəkilmiş,
ölçüsü 176.5x285 sm olan bu
rəsm əsəri hazırda Rusiyanın paytaxtı Moskva şəhərində
yerləşən və
rus incəsənətinin
simvolu sayılan məşhur Tretyakov qalereyasının fondundadır.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Bu rəsm əsəri izləyiciyə 1918-ci ildə
ölkədə baş
verən dramatik inqilabi hadisədən bəhs edir. Bakı XKS Sovet Rusiyasının müstəmləkəçilik
siyasətinə xidmət
edən antidemokratik hökumət idi. Onlar neftimiz də daxil olmaqla,
Azərbaycanın milli sərvətlərini
əvəzsiz olaraq Rusiyaya daşıyırdılar.
Həmin ilin 31 iyulunda ingilis qoşunlarının Bakıya
dəvət olunmasına
qəti şəkildə
etirazını bildirərək
istefa verdilər. Avqustun 17-də Bakını
tərk edib Həştərxana yola düşərkən komissarlar
"Sentrokaspi diktaturası"
tərəfindən geri
qaytarılaraq həbs
edilir. Tablo hər nə qədər kommunist ideologiyasına, millilik prinsipinə əsaslansa
da, bizə tarixi həqiqətləri axtarıb
tapmaqda kömək edən əsl qaynaq rolunu oynayır.
Aytac SAHƏD
525-
ci qəzet.- 2023- cü il.- 8 noyabr.- ¹- 204.- S. 13.