Tanrının dostunun dostu
Onu biz nə dərəcədə
tanıyırıq? Onu
- Şəms Təbrizini.
Adı Günəş
olan böyük Azərbaycan övladını.
Adını bilmək
hələ tanımaq
deyil. Haqqında rəvayət, nağılvari
biliklərə sahib olmaq hələ bələdlik sayılmaz.
Amma gərək belə olmaya. Bu gün bütün
dünyada müsəlman
aləmindən çıxaraq
Məhəmməd peyğəmbərdən
sonra ən çox məşhur olan ikinci böyük
ad Cəlaləddin Ruminin ismidir.
Mövlana Cəlaləddin
Rumi Şəms Təbriziyə baş əyirdi, onu sözün, düşüncənin
qiblələrindən biri
hesab edirdi. Cəlaləddin Rumi bilik dəryası olan bir insanın
oğlu idi. Atasına "sultanu-l-üləma" - "alimlər
padşahı" deyirdilər.
Olsun ki, tale ayrı cür dövr etsəydi, o da bir alim kimi
məşhurlaşacaqdı. Çünki Şəms Təbrizi ilə görüşənə qədər
Cəlaləddin Rumi dörd mədrəsədə
dərs deyirdi və hələ bircə sətir belə şeir yazmamışdı.
1244-cü il noyabr ayının 29-da tarixin ən mühüm görüşlərindən
biri baş verəcək - Cəlaləddin
Rumi ilə Şəms Təbrizi qarşılaşacaq. Və
Şəms Təbrizinin
də, Cəlaləddin
Ruminin də həyatında büsbütün
yeni səhifə başlanacaq. Amma onun və bunun
həyatında açılan
həmin təzə səhifə əslində
Yaxın-Orta Şərqin
bütün tarixində
başlanan yeni səhifə demək idi. Göydəki Günəş bəlli idi, bir Günəş
də Yerdə doğurdu.
1244-cü il noyabr ayının 29-u idi və Şəms
Təbrizi yollar qət edərək Konya şəhərinə
gəlmişdi. Niyə
gəldiyini bilirdi, kimlə görüşəcəyi
ona bəlli idi. Hətta ona nələr baş verəcəyi də irəlicədən
əyan idi. Və özü də bu haqda
işarələrlə, üstüörtülü
deyil, açıqca yazıb
...Konyaya gəlib
çatanacan, Cəlaləddin
Rumi ilə görüşənədək Şəms Təbrizi nə ilə məşğul olmuşdu?
Qaynaqların sorağına
görə, bura varid olanacan bir müddət Ərzurumda dərs demişdi. Bundan daha əvvəl - 1241-ci ildə Bağdadda məşhur filosoflarla mükalimələrdə bulunmuşdu.
Ancaq o yerlərdə qala bimədi, izahsız bir qüvvə onu sanki rahat yerindən
elədi. İlahi cazibə Şəms Təbrizini çəkib gətirdi Cəlaləddin
Ruminin yanına. Dost oldular, qardaş
oldular, məsləkdaş
oldular. Və daha dəqiqi - iki bədəndə bir can oldular.
Cəlaləddin Rumi Şəms Təbrizi ilə görüşənə qədər
sadəcə Cəlaləddin
Rumi idi, buluşdular, dönüb oldu Mövlana. Heç bir mənbədə, heç
bir əlyazmada Şəms Təbrizi ilə görüşənə
qədər Cəlaləddin
Ruminin ana dilində - türkcə, yaxud farsca bircə
misra belə yazması haqqında xəbər yoxdur. Şəms Təbrizi ilə görüşdülər
və Cəlaləddin
Rumi mənəviyyat kitabını yaratdı -
"Məsnəvi" dünyaya
gəldi. Şəms Təbrizi ilə görüşdü və
Cəlaləddin Rumi -
Mövlana dönüb
oldu böyük şair. Günəş bu təbrizli balasının adındaydı.
Nurunu saçdı və şəfəqi ilə Cəlaləddin Ruminin içərisini doldurdu. Cəlaləddin Rumini Cəlaləddin Rumi edən, Cəlaləddin Rumini şairə döndərən,
Cəlaləddin Rumini
mövlanalıq mərtəbəsinə
dikəldən, onu o edən Şəms Təbrizi oldu.
Qaranlıq gecələri
aydınladan Ay nə gözəldir! Ancaq Ay Günəş
olmasa işıq saçarmı? Aya - Cəlaləddin Rumiyə
- Mövlanaya səxavətlə
işıq payı verən Günəş oldu - Şəms Təbrizi günəşi.
Şəms bir
şəms - günəş
kimi parladı, nuru ilə Cəlaləddin
Ruminin ömrünü
doldurdu və onun onsuz da
əvvəldən var
olan işığını
qat-qat artırdı.
O zaman da, ondan sonrakı dövrlərdə də sanki Cəlaləddin Ruminin birdən-birə artmış gur işığı Şəms
Təbrizinin işığını
azaldan kimi oldu. Amma bir
var azalmaq, bir də var
arxa sıraya keçmək, kölgədə
qalmaq. Bizim günlərin axarında Cəlaləddin Rumi par-par parlasa da, ona o işığı
verən şəxs -
Şəms Təbrizi
sanki unudulan kimidir. Ən az biz - azərbaycanlılar
təbrizli Şəmsimizi
yaxşı tanımırıq.
Amma borcumuz, həm də vəzifəmizdir ki, gərək Şəms Təbrizini layiq olduğu ucalıqda tanıyaq, bilək, sevək və tanıdaq.
Şəms Təbrizini
Cəlaləddin Rumi
"Təbrizin fəxri"
adlandırırdı. Yalnız
Təbrizinmi? Şəms
Təbrizi bütün
Azərbaycanın bütün
tarix içərisində
qürur duymalı olduğu böyük övladlarındandır. Cəlaləddin
Rumi Şəms Təbrizi haqqında heyranlıqla yazırdı
ki, o, kimya elmində də çox mahir idi. Amma riyaziyyatı
da, məntiqi də, nücumu da və o dövrün
aparıcı elm sahələrinin hər birini mükəmməl səviyyədə bilirdi.
Cəlaləddin Rumi bunu da xüsusi
vurğulayırdı ki,
mən ömrümdə
zəkada Şəms Təbriziyə çatan ikinci bir şəxs
görmədim. Eyni qürur duyğusuyla Şəms Təbrizi də Cəlaləddin Rumini qiymətləndirirdi
və belə yazırdı: "Bütün
fənlərdə (elmlərin
bütün sahələrində
- R.H.), din bilgisində,
sərf-nəhvdə (morfologiya
və sintaksisdə -
R.H.), məntiq elmində
ən böyük alimlərdən də qüvvətlidir. Onlardan daha üstün, onlardan daha qüvvətli,
onlardan daha gözəldir. Mən ağıl yönündən
bilinməsi gərək
olan bu bəhslərdə
yüz il çalışsam, ondakı
elm və hünərin ondabirini əldə edə bilmərəm. O isə özünü bilməyən
sayır. Hüzurumda ikən, məni dinlərkən özünü
atasının qarşısında
oturmuş iki yaşlı bir uşaq kimi aparır. Bir mətləbi izah etmək istəyəndə
utana-utana "Ayıbdır,
sizin qarşınızda
necə danışım?"
deyir".
Bu sətirlərdə
- Şəms Təbrizinin
könül açıqlığı
ilə etdiyi bu qiymətləndirməsində,
təbii ki, Cəlaləddin Ruminin böyüklüyü, ifrat
təvazökarlığı görünür. Amma o da görünür ki, Cəlaləddin Rumi hər halda
Şəms Təbrizini
özünün böyük
ustadı sayır.
Ona yetərincə
aşina deyilsiniz, ona görə də babanızla yaxından tanış olun: Şəmsəddin ibn Məhəmməd ibn Məlikdad. 1185-ci ildə Təbrizdə dünyaya gəlib. 1247-ci ildə Konyada dünyadan uçub. Bu "uçub" kəlməsinin yerində
"vəfat edib",
"ömrü bitib",
"rəhmətə gedib",
"dünyadan köçüb"
də deyə bilərdim. Amma "uçub" deyirəm və məqsədli şəkildə və məcazi mənada olmayaraq, elə sözün birbaşa anlamında "uçub"
deyirəm. Çünki
o, sadəcə ölməyib,
vəfat eləməyib,
torpağa gömülməyib
- həqiqətən uçub
gedib. Yaşayışının,
düşüncəsinin, doğurduqlarının
bənzəri olmadığı
kimi, həyatdan gedişinin də oxşarı yoxdur. Onun ömrü adi rəhmətliklər kimi sona yetməyib,
o, sıradan bir insan kimi torpağa
basdırılanlardan olmayıb.
Bir ruh kimi,
işıq kimi qeybə çəkilib. Və onun həyatının
necə bitməsini hər halda Cəlaləddin Rumidən
dəqiq çatdıran
olmaz. Məsnəvisində
yazır ki, Şəms bir pəri kimi, mələk kimi insanların gözlərindən
çəkildi...
Leylisinin ülvi
məhəbbətinə düçar
olan Qeys çevrilib olmuşdu məcnun, sığınmışdı
səhralara. Bu əhvalatı Nizami Gəncəvi də yazıb, Əmir Xosrov Dəhləvi də. Onlardan sonra Əlişir Nəvai də və neçə-neçə
başqaları da. Açaq Füzulinin "Leyli və Məcnun"u
sanki oxuyanı eşqin ayrı fəzasına aparır. Oğlunun sorağı ilə hər yanı gəzən dərdli ata onu səhrada tapınca sevinir, başlayır nəsihət
verməyə ki, gəl qayıdaq evimizə. Məcnun ağzını açınca
atasının bayaqkı
sevincini elə gözündəcə qoyur:
Məcnun dedi:
"Ey mənə verən pənd,
Dana yi-süxənvər
ü hünərmənd!
Kimsən?..
"Kimsən"i atasına deyir? Atasını tanımır,
məhəbbət elə
bir həddə yetişib ki, insanlar onun gözündə
başqalaşıb, onun
nəzərində bircə
Leylisi var. Aləm başqa aləmdir onun üçün, atasını
belə digərlərindən
ayırd etməkdə
acizdir:
Kimsən, nədürür
bu güftgulər,
Bifaidə batil
arizulər?
Get, dərdimə sən dəva deyilsən,
Biganəsən, aşina degilsən!
Atasına biganə deyirdi,
aşina olmayan insan kimi baxırdı
ona. Və eyni hal Şəms
Təbrizinin başına
da gəlmişdi. Şəms
Təbrizi bunları özü yazır, özü xəbər verir. Nağıl edir ki, uşaqlığımda
məndə qəribə
halət əmələ
gəlmişdi, heç
kəs mənim əhvalımdan baş çıxara bilmirdi. Atam günlərin birində dedi ki, sən dəli olmağına dəli deyilsən. Amma bu halın nə haldır, onu da anlaya bilmirəm. Mən də atama bir misal
çəkdim. Dedim, təsəvvür eləyin
ki, kürt düşmüş
bir toyuğun altına qaz yumurtası qoyurlar. Günlər keçir, həmin yumurtadan cücə çıxır
və təbii ki, o cücə qaz balası olur, ona görə də dərhal suya cumur. Onu
doğmaca balası bilən toyuq yavrusunun ardınca qaçır, ancaq özünü suya vura bilmir. Mən
də indi elə həmin kökdəyəm. Bir böyük
dəniz məni səsləyir. Mən o dənizdə üzməyə
hazıram. Əziz ata, əgər o dənizdə sən mənimlə birgə üzməyə hazır deyilsənsə, onda torpaq üzərində gəzən quşlara qoşul...
Dönə-dönə Şəms Təbrizini, o böyük
azərbaycanlını, o qiymətli
soydaşımızı yaxşı
tanımağa səsləyirəm.
Ancaq yaxşı tanımaq üçün
gərək bir insanın ömür-gününə
dərindən bələd
olasan. Dərindən bələd olmaq üçünsə gərək
şahidlər ola, sənə
onun ömür səhifəsindən ayrı-ayrı
hekayətləri nəql
edə. Şahidsə
var, özü də yaxşı şahiddir. Hərçənd həmin
şahid 1360-cı il iyun
ayının 15-də həyatdan
gedib. Özü həyatdan getsə də, onu diri
saxlayacaq bir əsər yadigar qoyub. Həmin əsər indi elə canlı insan, diri bir
şahid kimidir. Hətta insandan da artıqdır. İnsan bir sözü növbəti dəfə danışanda hansısa kəlmələrin yerini dəyişir. İllər
ötəndən sonra
hansısa mətləbin
hansısa təfərrüatları
yadında bir az zəif qala
bilir, yaşlı vaxtında illər öncə daha yerli-yataqlı danışa
bildiyini indi alayarımçıq nəql
edir. Ancaq bu, qələmdən çıxmış kitabdır.
Nə qədər
zaman ötsə də,
nə bir söz o yana, nə bir söz
bu yana dəyişəndir.
Əflaki Dədə!
O kitab-şahidi bizə
saxlanc etdiyinə görə məhz bu kişiyə minnətdar olmalıyıq
(Elə söz sözü çəkmişkən
- biz tarixin dünənindəki
unudulmuş və unudulmamalı soydaşlarımızı
gərəyincə tanımanın
başlıca vasitəsi
və körpüsü
olan şahid kitabları, keçmişin
yollarında bizə bələdçi ola biləcək
cıraq qaynaqları
da gərək ərəbcədən,
farscadan, osmanlıcadan
və digər dillərdən tərcümə
edək, aydınlatmalarla
bugünün azərbaycanlılarının
malı edək ki, müasirlərimizin və
sələflərimizin dədələrini
tanımağa açılan
mötəbər pəncərələri
də çox olsun).
Əflaki
Dədə ilə Cəlaləddin Rumi, Şəms
Təbrizi arasındakı
zaman məsafəsi lap qısadır.
Fəqət daha bir cəhət var ki, yaxınlığı ilə
az da artırır. Əflaki Dədə Cəlaləddin Ruminin oğlu Sultan Vələdlə
qardaş kimi yaxın idi. Bir çox hekayətlər, bir silsilə sərgüzəştlər ki əksini Əflaki Dədənin kitabında tapıb, onları bilavasitə Sultan Vələdin
dilindən qələmə
alıb. "Mənaqibu-l-arifin və məratifu-l-kaşifin"
adlı həmin əsəri Əflaki Dədə nə az, nə çox
- düz 36 ilə yazıb. Bu əsərini Əflaki Dədə
1318-ci ildə başlayıb,
1353-cü ildə tamamlayıb.
Əflaki Dədə,
elə təxəllüsündən
göründüyü kimi,
həm də şairliyindən, yazıçılığından,
mütəfəkkirliyindən savayı, nücum elmində mahir imiş. Əflaki təxəllüsü də
oradan gəlir. Amma onun bu əsəri
bizi tamam ayrı səmalara aparır. Bu əsər, orada nəql olunanlar bir nərdivan
kimidir. Bizi yüksəklərə qaldırır
- Cəlaləddin Ruminin,
Şəms Təbrizinin,
onların ətrafındakı
çılğın dərvişlərin
dünyasına. Bu durbin
kitab onların həyatından,
başına gələnlərdən,
söylədiklərindən, qələmə aldıqlarından
bizə elə təfərrüatları yaxınlaşdırıb,
böyüdüb göstərir
ki, sanki biz özümüz
də oluruq həmin zamanın axarında, düşürük
mövləvi dərvişlərin
arasına.
"Mənqəbə" bir ərəb sözüdür.
Mənası "insanın
ləyaqətləri", "tərifə layiq olan xüsusiyyətləri"dir.
Və "Mənaqibu-l-arifin" tarixdə əbədi qalacaq layiqlərin ləyaqətli
əməllərinin, onların
şəxsiyyətcə bənzərsizliklərinin
xəbərlərini bizə
elə görümlülük
və dürüstlüklə
ötürür ki, elə
bil bütün bunlar əsrlər öncə baş verməyib, elə bizim gözlərimiz önündə yaşanır.
"Mənaqibu-l-arifin"dəki
fəsillərdən biri
Şəms Təbrizi
haqqındadır. O fəsli
oxumayan Şəms Təbrizini tanımaz. Həmin fəsli, həmin kitabı vərəq-vərəq çevirək,
Şəms Təbrizini
yaxından görək.
Əflaki
Dədə Şəms
Təbrizinin bir başqa heyrətamiz gücündən də xəbər verir. Nifrəti aşıb-daşanda,
birinə qəzəblənəndə
Şəms görünməz
dalğası ilə
o adamı vura bilirmiş. Və çox zaman da bu, heç onun öz iradəsindən də asılı olmurmuş. Əflaki Dədə Şəms Təbrizinin bu qabiliyyəti ilə bağlı sıra-sıra
əhvalatlar nəql edir. Həm də o əhvalatları elə şəxslərin
dilindən, elə mənbələrə istinad
eləyərək çatdırır
ki, nə qədər
mübhəm, möcüzəvari
təsir bağışlasalar
da, məxəzlərin, şahidlərin
mötəbərliyinə görə
onlara inanmamaq, şəkk gətirmək
olmur.
Əslində mən də insanda bu qabiliyyətlərin
olmağına inanıram
və hər biriniz də belə hadisələrlə
elə gündəlik
həyatda rastlaşmısınız.
Adamdan adama fərq var. Elə şəxslər var ki, zəhmi
basır adamı. Müəyyən adamda enerji güclüdür, istər-istəməz onun
qarşısında kiçilirsən,
cılızlaşırsan. Adam var ki, girir bir məclisə,
o, daxil olan kimi həmin məkan sanki dolur. Həmin məkanı dolduran əslində o şəxsin
vücudu yox, saçdığı görünməz
enerjidir. Adam da var ki, otağa
girir, heç gəlməyi hiss olunmur.
Şəms Təbrizinin adı
olan Günəş işığını saçaraq
hər yeri şüaları ilə doldurduğu kimi, onun varlığı da olduğu məkanlara enerjisini səpirmiş. Əflaki Dədə bu məlumatı da çatdırır ki, Şəms
Təbrizinin həmin gücündən xəbərdar
olanlar onu "seyfullah" - "Allahın
qılıncı" adlandırırdılar.
Şəms Təbrizi
bir adama qəzəblənəndə ya
onu öldürər,
ya da ruhunu yaralayardı.
Əflaki
Dədə xəbər
verir ki, günlərin
birində Şəms
Təbrizi Qeysəridən
Ağsaraya gedirmiş.
Axşamüstü çatır
bir məscidə, girir axşam namazını qılır.
Sonra istəyir ki, elə
gecəni burada keçirsin. Ancaq müəzzin görür
ki, bu, nabələd adamdır, yaxınlaşır,
deyir, çıx get buradan. Şəms başlayır yalvarmağa
ki, axı axşam vaxtı mən hara gedim? İmkan ver gecələyim, ayrı bir umacağım
yoxdur. Çimirimi alım, obaşdan qalxıb gedərəm. Ancaq müəzzin qonağın yubanmadan məsciddən çıxıb
getməsini tələb
edir, başlayır onu qaba sözlərlə
yamanlamağa. Şəms
Təbrizi qeyzlənir
və qayıdır
ki, "görüm sənin
dilin şişsin".
Elə həmin andaca müəzzinin dili şişməyə, nəfəsi
daralmağa başlayır.
Şəms Təbrizi
çıxır məsciddən,
elə axşam-axşam
yönəlir Konyaya sarı. Müəzzin görür ki, dəqiqələr
ötdükcə vəziyyəti
lap xarablaşır. Məscidin
imamı gəlincə
onu dərhal göndərir ki, bayaq bura bir dərviş
gəlmişdi. Yüyür,
çat ona, qaytar gətir bura. İmam yüyürür
Şəmsin ardınca.
Çayın kənarında
çatır ona. Deyir, müəzzin xahiş elədi ki, qayıdasan məscidə,
dili şişməyə
başlayıb, vəziyyəti
yaxşı deyil, partdam-partdama düşüb.
Şəms qayıdır
ki, artıq hökm verilib, mən ona heç bir kömək eləyə bilmərəm,
ona yeganə yardımım bu olar ki, dua eləyim,
Allah axirətdə əzablarını
az eləsin.
Bu əhvalatın ardınca Əflaki Dədə başqa bir heyrətləndirən hekayəti
nəql edir. Yazır ki, Şəms Təbrizi günlərin birində Bağdadda bir sarayın yanından keçərkən
füsunkar musiqi sədaları eşidir. İstər-istəməz musiqinin
valehedici ahənginin cazibəsi ilə sarayın içərisinə
doğru bir neçə addım atır. Sarayın sahibi gendən həyətə yad bir adamın daxil olduğunu görüncə
nökərlərinə əmr
edir: "Onu vurun tolazlayın bayıra". Qulamlardan biri Şəmsə yavuqlaşıb onu vurmaq istəyəndə əli qalxmır, qolu quruyur. Vəziyyəti
belə görən saray sahibi digər
nökərinə əmr
eləyir ki, tez bu adamı vur
at çölə. Digər
nökər də Şəmsə yaxınlaşmaq
istəyəndə qıc
olur, yerindəcə donub qalır. Şəms çevrilir, çıxır saraydan, öz yolu ilə
getməyə başlayır.
Nökərlərdən bir
neçəsi ağanın
hökmü ilə ona çatmağa cəhd etsələr də, ayaqlarının heyi kəsilir, hərəkət edə bilmirlər. Və Əflaki Dədə bu hekayəti belə yekunlaşdırır
ki, iki gündən sonra həmin saray sahibi də
canını tapşırdı...
Bəlkə də bir neçə onil öncə Şəms Təbrizi haqqında bu cür söyləmələr
insana inanılmaz kimi gələrdi. Lakin iradənin, fikrin, daxili gücün maddiləşə bilməsi
haqqında elmin son illərdə çatdırdığı
bilgilər bizi inandırır ki, belə
də ola bilərmiş.
...Təfəkkür dünyasının
əbədi dalğıcı
Şəmsəddin Təbrizinin
bu dünyada yadigar qoyub getdiyi
söz və fikir incilərinin dünyanın bütün
xəzinə və dəfinələrindən fərqi
odur ki, nə su altındadır, nə torpağın dərinliyində. Hamımızın
gözləri qarşısındadır.
Yetər ki, kitabını
açıb oxuyasan.
Çağdaşları da, Şəmsdən
sonra yaşayaraq onu dəyərləndirməyə
çalışan bilginlər
də bu nadir insanın peyğəmbər
əxlaqını mənimsəmiş
olduğunu, Tanrı elçisi Həzrət Məhəmmədə xas
davranış tərzini
özünün həyat
ülgüsünə çevirdiyini
təsdiqləyirlər.
Şəms söyləyib ki, birisi
mənə min pislik, bircə yaxşılıq
etmiş olsa, mən onun min bəd əməlinə yox, bircə yaxşılığına diqqət
yetirərəm. Çünki
dürüst əxlaq
bunu istər.
Şəms Təbrizi buyurub
ki, ən böyük
ibadət vaxtını
boş yerə xərcləməməkdir. Bu, bir
qutsal iman adamının, ömrünü
ibadətdə keçirmiş
insanın ən ali tövsiyəsidir. Yəni sən vaxtını boş yerə sərf etməkdən daha gərəkli kiçicik bir iş belə
görürsənsə, bu,
elə artıq ibadətə bərabər
xeyir əməldir.
Şəms öyrədib və
öyrətməkdə davam
edir ki, heç vaxt nəfsinə kölə olma, nəfsinin umduğu işlərə könül
vermə. Əksinə,
nəfsinin çəkmədiyi
işlərin ardınca
gedərək orada faydalı olmağa səy göstər.
Şəms həyatda rahat yaşamağın yollarından
birini dünyanın əvəz-əvəz dünyası
olduğunu unutmamaqda görürdü. Anladırdı
ki, bir insanda bir eyib görüncə
onu aşağılamağı
ağlına belə gətirmə. Ola bilər
ki, gün gələr,
eyni xətaya sən də uğrayarsan, ondan da pis vəziyyətə düşərsən.
Şəms Təbrizi Əbu
Bəkr Şibliyə
istinad edərək riqqət oyadacaq qədər ibrətli bir öyüd verirdi. Əbu Bəkr Şibli həzrətləri buyurubmuş:
"Doqquz dərin alimdən dərs aldım. Onlardan dörd min hikmət dolu hədis öyrəndim. Həmin dörd min hədisdən bircəsini seçərək
bütün varlığımı
tək ona uyğunlaşdırdım. Və
əbədi səadətə
qovuşmanın yolunun
da elə bunda olduğuna inandım. Həm də oxuduğum, bildiyim bütün digər nəsihətlərin əslində
bircə bu hədisin içərisinə
sığdığını yəqin etdim. Peyğəmbər buyurub
ki, "dünya üçün
dünyada qalacağın
qədər çalış,
axirət üçünsə
orada əbədi qalacağın qədər
çalış. Bunun fikrini
et ki, bəd əməllərin
cəzası olan bir cəhənnəm var. Cəhənnəmin odunda yanmağa hazır olduğun qədər də günah işlət".
Bir gün bir ayrı
məmləkətdən üç
nəfər Cəlaləddin
Ruminin yanına məsləhətə, cavabını
bilmək istədikləri
sualları aydınlaşdırması
istəyi ilə qonaq gəlirlər. Mövlana onları Şəmsin yanına göndərir. Qonaqlar Şəmsin hücrəsinə
yetişəndə onun
ətrafında tələbələr
əyləşmişdilər və ustad dərs
aparırdı. Gələnlərdən
biri Şəmsə müraciətlə onları
bura Mövlananın yönləndirdiyini bildirərək
vaxt itirmədən
ilk sualını verir.
"Deyirsiniz ki, Allah var, amma
görünməz. Elə
isə Allahı göstərin, biz də doğru söylədiyinizə
inanaq". Şəms
gülümsünür: "Obiri sualını da ver". Həmin cavan qayıdır ki,
"Şeytanın oddan
yarandığını söyləyirsiniz.
Ardınca da deyirsiniz
ki, ona alovlarda yandırmaqla əzab verəcəklər. Heç
od oda əzab-əziyyət
verə bilər?"
Şəms gələnə
mənalı-mənalı baxır:
"Çox gözəl,
digər sualını
da ver". Gələn
adam çətin sualları ilə Şəmsi artıq tərksilah etdiyini düşünərək bir
az da qətiyyətlə
növbəti sualını
dilə gətirir:
"Təsdiq edirsiniz
ki, axirətdə hər
kəs öz haqqını alacaq, öz etdiklərinin cəzasını çəkəcək.
Odur ki, münsifliyi öhdənizə götürməyin,
macal verin adamlar ürəklərindən
nə keçir, etsinlər, onların işlərinə qarışmayın.
Hər kəs özünə cavabdehdirsə,
doğrusu məhz belə etmək deyilmi?" Şəms soruşur: "Suallarınız
bitdimi?" Cavan qayıdır ki, "Bəli".
Şəms Təbrizinin
yanında bir quru kərpic varmış. Əyilib götürür, çırpır
həmin köntöy
sualları verənin başına. O şəxs
də, onunla gələnlər də
mat qalırlar. Və dərhal hücrədən
çıxaraq qazinin
yanına şikayətə
yollanırlar: "Məgər
sizdə qayda-qanun yoxdur, nə əcaib adammış bu? Mən ondan
söz soruşdum, o
da cavab vermək əvəzinə kərpici
ilişdirdi təpəmə".
Qazi çağırtdırır Şəmsi. Soruşur ki,
"axı bu nə rəftardır, qonaqlarla niyə belə davranmısınız?"
Şəms zənlə
baxaraq deyir ki, "o məndən söz soruşdu, suallar verdi, mən də sadəcə onun uyğun, həm də dəqiq cavabını verdim". Qazi dillənir:
"Əcəbdir, götürüb
kərpici çırpmısan
adamın başına.
Belə də cavab vermək olar?" Şəmsin gözlərinə istehza qonur: "Olar, qazi əfəndi, olar. Elə ən dürüst cavabı vermişəm ona. Məndən soruşdu ki, Allahı mənə göstər. Mən də, bəli, kərpici vurdum onun başına.
İndi bu adam başının ağrısını
göstərsin mənə,
baxım". Şəms
bunu deyəndə qazi çönür şikayətçiyə tərəf.
Şikayətçi zarıyaraq
deyir ki, indiyəcən
başım ağrımağına
ağrıyır. Ancaq
o ağrını necə
göstərim? Mümkün
deyil! Şəms yapışır onun sözündən: "Bəli.
Allah da elə bu cürdür. Var, sən o
Varlığı duyursan,
ancaq heç görünməz, yaşadığın
hiss kimi Onu da başqasına göstərə,
özün də görə bilməzsən.
Hər görünməyən
heç də "yoxdur" demək deyil. Bu şəxsin mənə ikinci sualı da olmuşdu. O məndən xəbər aldı ki, oddan yaranmış şeytana alovla necə əzab vermək olar? Elə həmin ikinci sualın da cavabını
başına vurduğum
kərpic vermişdi, başa düşməyibsə,
bir az da sadə anladım. Mən bu adamı
torpaqdan düzəlmiş
kərpiclə vurdum. Özü də təsdiq edir ki, indiyəcən həmin zərbənin əziyyətini
çəkir, başı
ağrıyır. Halbuki
bir insan olaraq o özü də torpaqdan yaranıb, başına dəyən, onu incitdiyini dediyi kərpic də torpaqdan idi. Yəni ona göstərdim
ki, torpaqdan yaranmışa
elə torpaqdan düzəlmişlə əziyyət
vermək mümkündür.
Demək, oddan yaranmışa da eynən
alovla əzab vermək olarmış".
Qazinin bu cavabları məmnunluqla dinlədiyini görən Şəms davam edir: "Bu şikayətçinin
mənə axırıncı
sualı da o idi ki, adamlara nəsihət verməyə, "bunu et,
onu etmə" deməyə lüzum yoxdur. Bir halda ki axirətdə hər kəs özü özünə cavabdehdir,
qoy hər kəs ürəyi nə istəyir onu da eləsin. Mənim də ürəyim istədi ki, kərpici götürüb
qaxım bunun kəlləsinə. Bəs
niyə durub gəlib qazinin yanına şikayətə,
haqqını axtarmağa?
Onun başına kərpic vurulması bu dünyanın ən xırda işlərindən biridir.
Amma bu dünyada kiçicik bir məsələ üçün
də haqq aranırsa, sonsuz olan axirət həyatında niyə haqq sorulmasın? İnsan sərbəst deyil. O, cavabdehdir. Həmişə cavabdehdir.
Hər əməlinə
görə cavabdehdir.
Burada da, orada da".
Qazi müdrik qazilərdən idi və çevrilir
şikayətçi sarı:
"Yediyin bircə kərpic zərbəsinə
görə bu qədər hikmət qazanmağına görə
razısanmı?"
Cavabı
içində olan bu sualın müqabilində o zavallı
nə deyəydi?!
...Çoxdan bu güman inama çevrilən kimidir ki, Şəms Təbrizidən
vur-tut iri həcmli bircə əsər yadigar qalıb - "Məqalat".
"Məqalat"ı vərəq-vərəq
çevirdikcə oradakı
dibsiz dərinliyə,
məntiqin siqlətinə
heyran qalmaya bilmirsən. "Məqalat"
Şəms Təbrizinin
hansı uca təfəkkür yiyəsi
olduğunu açıq-aşkar
nişan verməkdədir.
Oxuduqca hiss edirsən
ki, buradan "İxvanu-s-səfa" mütəfəkkirlərinin
əks-sədası gəlir.
"Məqalat"ı mütaliə
etdikcə hazırlıqlı
oxucuda yəqinlik hasil olur ki, Şəms Təbrizi
İbn Sinanın, Platonun,
Hippokratın risalələrinə
yaxşı bələdmiş.
Çünki orada elə iqtibaslar var ki, bir ucu həmin
məşhur alimlərin
əbədiyaşar əsərlərinə
doğru yönəlməkdədir.
Bəs şeir necə, bunca hərtərəfli zəka və ilham sahibi, olardımı
ki, nəzmdən yan keçə? Axı o çağın ünlü
düşünərlərinin, ən peşəkar filosoflarının əksəriyyəti
həm də şair idi. Cəlaləddin Rumini şairə çevirən,
onun 25031 beytlik məsnəvisinin ortaya çıxmasının təkanvericisi
olan Şəms Təbrizi doğrudanmı
şeirlər yazmayıb?
Bu gün ortada 10 cildə sığan Şəms Təbrizi
"Divan"ı var. Amma bu
fərziyyə də dolaşmaqdadır ki, guya həmin şeirləri elə Cəlaləddin
Rumi özü yazıb,
iki bədəndə bir can olduqlarından, ayrı-ayrı varlıqlar
deyil, vahidləşərək
bir bütövə döndüklərindən guya
Mövlana özünün
yazdığı şeirlərin
altında Şəms
Təbrizinin imzasını
qoyub. Ancaq misra-misra adlayırsan, bu gün Şəms
Təbrizi "Divan"ı
kimi tanınan cildləri həm də tutuşdurmalar apararaq mütaliə edisən, fikrən oradakı duyğu selləri ilə "Məqalat"dakı düşüncələr,
"Divan"dakı deyiş
tərzi, təfəkkür
istiqaməti, duyğu
şəbəkəsi ilə
risalədəki izharlar
arsında könlün
istəyən qədər
yaxınlıqlar, bənzərliklər,
əlaqələr tapırsan.
Hələ ki elmə elə
bir mənbə bəlli deyil ki, Şəms Təbrizi
"Divan"ı kimi
bəlli olan şeirlər qatarını
məhz Cəlaləddin
Ruminin yazdığını
qəti şəkildə
sübut etsin. Ortada o dəlil də yoxdur ki, həmin şeirləri Şəms Təbrizinin özü yazmayıb. Ona görə də gərəksiz mübahisələri
və şəkgətirmələri
bir kənara ataraq bir-biri ilə zəncir kimi bağlı bu şeirlər silsiləsinin - həmin
"Divan"lar karvanının
Şəms Təbrizininki
olduğunu birmənalı
şəkildə təsdiqləmək,
bu irsi elə
"Məqalat" kimi
onun halal malı tək, doğmaca irsi kimi araşdırımaq
ən düzgün yoldur. Və bu da mühümdür ki,
Şəms Təbrizini
yalnız bir mütəfəkkir kimi deyil, məhz mütəfəkkir-şair olaraq
da xalqımız heç
olmazsa bundan belə gərək yaxşı tanıya!
Yaşanmış uzun tarix içərisində bir-birinə
qoşa alma kimi bənzəyən hadisələr
az deyil. Düşüncə fəzalarında
lap çoxdan bu fərzetmə də çək-çevirlər doğuraraq
qanad çalmaqdadır
- sən demə, Sokratın adına çıxılan əsərləri
də özü deyil, dostu Platon
qələmə alıbmış.
Şübhələr, gümanlar,
ehtimallar öz yerində, ancaq maddiyyatla mənəviyyatın,
ona aid sərvətlə
buna aid nemətlərin fərqi
başqadır axı!
Etiraz yox - ola bilər ki, insan dostluqda, qardaşlıqda
o qədər sədaqətli
olar, məhəbbətin
elə bir həddi yetişər ki, sən əlində olan nəyin varsa səxavətlə, ürək genişliyi ilə əsla qızırğalanmadan dostuna,
qardaşına, qəlbinə
yaxın insana hədiyyə eləyərsən,
var-dövlətindən keçərək
olanını dostununku
sayarsan. Ancaq dünya malından asanlıqla edilə bilən peşkəşlə
sənin bətnindən
doğmuş əsərin
mənası tamam ayrıdır. Sənin içərindən çıxmış,
ürəyindən doğmuş,
düşüncəndən dünyaya gəlmiş əsər səninkidir - balandır. Sən onu məcazi mənada bir başqasına hədiyyə
edə bilərsən,
altında bir digərinin adını yazarsan, amma nə edirsən et, əsər səninki olaraq qalacaq. Bu, başqasına övladlığa
verdiyin uşağın
kimidir, lap kağızda,
sənəddə digərinin
adı valideyn olaraq yazılsa da, qan ki dəyişməyəcək,
gen ki həminki qalacaq.
Şəms Təbrizi
dostluq haqqında nə deyirdi, dostluğu necə dəyərləndirirdi? Şəms
Təbrizinin dostluq haqqında sözlərini
Əflaki Dədə bizim insanlara da yadigar qoyub.
Qulaqda sırğa edilməli köhnəlməz
sözləri saxlanc edib ki, həm
Şəms Təbrizini
bir az da
yaxından tanıyaq,
həm Cəlaləddin
Rumi-Şəms Təbrizi
məhrəmliyinin sirrini
bir az da
ayrıntılı anlayaq,
həm də dost seçərkən, kiminləsə ülfətə
başlarkən bu qızıl qaydaya əməl etməyə səy göstərək.
Əflaki Dədə Şəms Təbrizinin dostluğun qızıl qaydası haqqındakı
altın sözlərini
gələcəklilərə ünvanlayıb. Şəms
Təbrizi belə deyibmiş: "Gerçək
dost Allah kimi məhrəm olmalıdır (Sözün
ülviyyətinə, meyarın
möhtəşəmliyinə diqqət edirsinizmi? Gerçək dost Allah kimi (!) məhrəm olmalıdır
- R.H.). Dostun çətinliklərinə
və xoşa getməyən cəhətlərinə
dözmək, onun xətalarından inciməmək
lazımdır. Dost dostdan üz çevirməməli, onun
sözünü yerə
salmamalıdır. Mərhəməti
bol olan Allah eyiblərinə, günahlarına, nöqsanlarına
görə bəndələrindən
üz döndərmədiyi,
şahanə bir şəfqətlə onların
nazını çəkdiyi
kimi, dost da dosta eyni
münasibəti bəsləməlidir.
Əvəz gözləmədən,
heç bir təmənna güdmədən
edilən dostluq belə olur".
Həqiqətən də qızıl qaydalar fəlsəfəsinə
dalınca qızıldan
da artıq qiymət daşıyan ülgü kəlamlar, hərəsi bir ayə ağırlıqlı
hikmətlərdir. Şəms
Təbrizi dostluğu insanlar arasındakı münasibət səviyyəsindən
daha yuxarıya qaldırır, ilahiləşdirir,
müqəddəsləşdirir, Allahın insanla münasibəti səviyyəsinə
qaldırır. Çünki
insanın ən yaxın dostu Allahdır!
Şəms Təbrizi
dostluğu yerdən ayırırdı, səmalara
qaldırırdı və
başqalarına belə
öyüd vermək səlahiyyətinə sahib
olmaq üçünsə
gərək özün
o səviyyədə dost
ola biləydin. Məhz Şəms Təbrizinin bu sözləri yazmağa mənəvi haqqı vardı. Cəlaləddin Rumiyə o, məhz bu cür dost
olmuşdu. Cəlaləddin
Rumi Şəmsə məhz bu cür
dost olmuşdu. Ona görə də tam mənəvi
haqqı vardı ki, hər qələm
sahibinin, hər müdrikin yazmağa cürəti, təpəri,
nəfəsi çatmayacaq
belə bir dostluq düsturunu təklif etsin: gerçək dost Allah kimi məhrəm
olmalıdır.
...Konyaya yenicə
gəldiyi çağlarda
Şəms Təbrizi
şəkərxuruşan - şirniçilər məhəlləsində
otaq kirayələmişdi.
Gendən baxanlar "Burada zəngin bir tacir yaşayır"
düşünsünlər deyə qapıdan iri, bahalı bir qıfıl asmışdı. Aradan zamanlar keçib gedib. Ancaq qıfıl
yenə qıfıllığında
qalır. Cəlaləddin
Rumini Cəlaləddin
Rumi edən o oldu, Şəms Təbrizi oldu. Bəs Şəms Təbrizinin özünü
bu cür edən nə oldu? Bu sualın
cavabını tapmaq üçünsə gərək
onun kitablarının
qapısını açaq,
əsərlərini vərəqləyək.
Kitablarının qapısındansa
əsrlər öncəki
həmin iri qıfıl asılmaqda qalır.
Üzdən adam olan min-min
iblis var,
Amma yalnız
üzdən adamdır
onlar.
Bu solmaz, qocalmaz aqil misralar da Şəms Təbrizinin mirasıdır. Həmin qapısından qıfıl
asılı kitabından
alınmış misralardır.
Sağımız-solumuz insanlarla
dolu. Amma o insanlar arasında, elə Şəms Təbrizinin əyyamlarında olduğu
kimi, iblislər az deyil. İnsanlar
arasındakı elə
insanlara bənzəyən
o iblisləri görmək
üçünsə gərək
Şəms Təbrizidəki
kimi bəsirətli gözlər ola. Şəms
Təbrizinin qapısını
açıb onun dünyasına daxil olunca onları yanaşı görəcəyik
- Şəms Təbrizini,
Mövlana Cəlaləddin
Rumini. Və onların ikisindən də bəsirətlilik, dünyanı daha dəqiq görmək dərslərini alacağıq.
Şəms Təbrizidən
ən azı iki düyünü necə açmağın
sirlərini öyrənəcəyik.
Birincisi, adamkən adam olub qalmağın
gizlincini, ikincisi, üzdən adam kimi görünən, amma mahiyyətdə iblis olanları seçmək sirrini. Ən azı bu iki hikmətə
vaqif olmaq üçün Şəms
Təbrizinin nurlu qapısını dönə-dönə
açmağa dəyməzmi?!
...Konyaya yetişəndə Şəms Təbrizinin 60
yaşı vardı. Dünya görmüş,
həyatı dərk etmiş püxtə adamdı. Amma daha artıq - ətrafındakı
adamların əksərindən
fərqli olaraq, o, dünyanın üzdən
çoxlarına görsənməyən
pünhanlarından, pərdə
ardında qalan gizlinclərindən də
xəbərdar bilgə
idi. Şəms Təbrizinin bu sözlərini mənbələr
XIII yüzildən bugünə
gətirir. Deyib ki,
"Məndə Allahın
valisi ilə görüşəcəyim haqda
gerçək bilgi vardı. İndi Mövlananın
dostuyam. Tanrının
dostunun dostuyam".
1244-cü
ilin payızı idi. Şəms Təbrizi Konyaya - Cəlaləddin Rumi ilə,
Mövlana ilə görüşə sanki səmalardan bir mələk kimi gəlmişdi...
11 noyabr 2023
Rafael Hüseynov
Milli Məclisin Üzvü, akademik
525- ci qəzet.- 2023- cü il.- 15
noyabr.- №- 206.- S. 10-11.