Vətən və millət
dastanı
BİR DAHA XALQ ŞAİRİ
SABİR RÜSTƏMXANLININ "ÖMÜR KİTABI"
HAQQINDA
Millət vəkili,
Xalq şairi, Şöhrət ordenli, vətənpərvər ziyalı,
"gözümü açandan
ata ocağımızın
qırağında, süfrəmizin
yuxarı başında
babaların, yurdun böyük oğullarının
ruhunu görürəm"
deyən, o ruhların
tövsiyəsi ilə
ömrünün, həyatının
mənasını Vətənə,
millətə xidmətdə
görən, "ürəyim
bir qaçqın düşərgəsidir, keçir
körpələrin gözyaşı
məndən" söyləyən,
ürəyinin antenaları
ana dilinə tuşlanan, şanlı, şərəfli, həm də keşməkeşlərlə
dolu ulu tariximizdən həm qürurla, həm də ürək ağrısı ilə danışan, Bəzz qalasının Təbrizdən
göndərilən şəklini
aylarla cibində gəzdirən Sabir Rüstəmxanlının "Ömür kitabı";
Ana yurdun və Türk dünyasının hər
bölgəsini oba-oba,
oymaq-oymaq gəzən,
gördükləri, öyrəndikləri
və eşitdiklərindən
yaddaşına həkk
edilən hikmətləri,
qürur qaynağımız
olan tarixi dəyərlərimizi öz
oxucusu ilə paylaşan və bütün bunları gələcək nəsillərə
ötürməyi özünə
borc bilən Sabir Rüstəmxanlının
"Ömür kitabı".
Uğurlarımızın sevincini,
itirdiklərimizin ağrısını
Vətən torpağı
boyda ürəyinə
hopduran və bu sevinc və
ağrıların hər
bir Vətən övladının sevinci və ağrıları olmasını istəyən
Sabir Rüstəmxanlının
"Ömür kitabı".
Hər bir Vətən övladının
ömür kitabı olması gərəkən
"Ömür kitabı".
Bəs niyə bir daha məhz
"Ömür kitabı"
haqqında? Çünki
bu kitab sadəcə bir roman, bir tarix
kitabı, bir gəzinti notları deyil. O, bütün bu cəhətləri özündə birləşdirən
bir dastandır. Həm də nağıl ovqatlı dastan yox, ulu
tariximizin bütün
mərhələlərini özündə
əks etdirən, bizi daha işıqlı
bir gələcəyə
səsləyən dastandır.
Bu kitab bütöv Azərbaycanın
ömür kitabıdır;
onun vasitəsilə Vətənimizin bütün
tarixini yaşayırıq.
O, bizə kimliyimizi daha yaxşı tanıtdırır. Şumerlərdən,
xetlərdən, Manna,
Midiya, Türküstan
kimi tarixi yolun yolçusu edir. Həm də bütün bunları müəllif Azərbaycan dilinin imkanlarından ustalıqla
istifadə edərək
öz oxucularına anlaşıqlı bir şəkildə çatdıra
bilmişdir.
Çünki zaman dəyişib, zəmanə qarışıb.
Dünya çalxalanır.
Növbəti dünya
müharibəsi haqqında
söz-söhbət gedir.
Beynəlxalq aləmdə
əvvəlki vaxtlara nisbətən indi daha çox həm parçalanmalar, həm də yeni-yeni ittifaqlar baş verir. Super güclər öz hərbi qüdrətini daha da artırmaq,
digər güclər
özlərinə yeni
müttəfiqlər axtarışındadır.
Əlbəttə, müasir
dağıdıcı silahlar
qarşısında əhalisi
az olan və
hərbi potensialı nisbətən zəif olan ölkələrin belə bir şəraitdə
özünümüdafiə imkanları yetərli görünmür. Ancaq nəzərə almaq lazımdır ki, ən güclü silahlar qarşısında
belə özünümüdafiə
vasitələri də
yox deyildir. Bunların başında milli mənlik şüuru, milli iradə, milli birlik, həmrəylik prinsipləri gəlir.
"Ömür kitabı"nın
ruhu milli mənlik şüurunun dərkinə söykənən
milli təəssübkeşlik
duyğularından yoğrulub.
Milli kimliyin dərki məsələsi
Vətən və vətəndaş münasibətləri
aspektində yönləndirici,
tarazlaşdırıcı amil rolunu oynayır.
Bu olmadan vətəndaş-Vətən münasibətlərində
pozitiv ardıcıllığa
nail oluna bilməz. Elə buna görə də vətəndaşa öz milli kimliyini
dərk etməsinə,
vətəndaşlıq məsuliyyətini
mənimsəməsinə kömək
göstərmək ziyalının
da, müəllimin də, ailə başçısının da,
dövlət məmurunun
da gündəlik vəzifəsi olmalıdır.
Vaxtilə Rəsulzadə
yazırdı ki,
"Azərbaycanın istiqlal
qayəsini mənimsəmiş,
Vətənin gələcək
istiqlalına iman etmiş və öz səadətini millət və məmləkətin həyatı
və səadəti ilə birlikdə görən gənc bir sənət adamı, sadə mühəndis, hüquqçu,
memar, iqtisadçı,
tarixçi və s. olmaqla qala bilməz.
O, eyni zamanda vətənçi bir mühəndis, milliyyətçi
bir hüquqçu, istiqlalçı bir iqtisadçı, tarixçi
olmaqla mükəlləfdir.
Çünki dövlətlər,
millətlər və
cəmiyyətlər ancaq
canlarına və
"cananlarına" (Vətəninə
və millətinə
- A.Q.) fəda edə bilən vətəndaşlara
malik olduğu zaman mövcud ola bilərlər". S.Rüstəmxanlının "Ömür kitabı" bu baxımdan ən yüksək təsir gücünə və ən yüksək dəyərə
malikdir. Vətən sevgisi, şovinizmdən uzaq milli təəssübkeşlik,
milli həmrəylik ovqatı bu kitabın hər cümləsinin canına hopmuşdur. Bu kitabdan ətirlərin şahı olan Vətən qoxusu gəlir, o, düşüncələrə
qida, duyğulara təravət, fəaliyyətə
güc verir.
Sabir Rüstəmxanlı
təkcə şair, nasir, publisist kimi yox, həm
də ictimai xadim, millət vəkili, qəzet redaktoru, partiya rəhbəri kimi fəaliyyət sahələrinin
hamısında bu mövqedə dayanmış,
yorulmadan gün keçdikcə daha ardıcıl, daha fəal, daha qətiyyətli olmuş və bu xüsusiyyətləri
bu gün də öz işində davam etdirməkdədir.
"Ömür kitabı" tariximizin yaddaş kitabıdır. Ulu tariximizin yaddaşında olan böyük dövlətləri,
imperiyaları, zəfər
dolu tarixi yürüşləri qürurla
xatırlayan müəllif
həm də tarixi qüsurlarımıza
da göz yummur. O, eyni zamanda bugünkü həyatımızda müəyyən
məsələlərə münasibətdə özünü
göstərən biganəliklərə,
nəfs hərisliyinə,
böyük idealları
xırda mənfəətlərə
dəyişən korafəhmliyə
qarşı öz səsini ucaldır. "Ömür kitabı" eyni zamanda bu
səsin əks-sədasıdır.
Ömründən Vətən keçən,
öz ömründə
yurdunun tarixini yaşayan S.Rüstəmxanlının
"Ömür kitabı"
hər birimizin ömür kitabımız
olması gərəkən
bir əsərdir. Bu kitab çox
böyük zəhmət
bahasına başa gəlmişdir. Özü
"ağ günə
çıxmadan saçları
ağaran" S.Rüstəmxanlının
heyrətamiz ölçüdə
mütaliəsi olduğunun
şahidi oluruq. Bu mütaliə onun şəxsi keyfiyyətlərinə güc
əlavə etmişdir.
Dünyanın bir sıra ölkələrini,
xüsusilə, Türk
dünyasını gəzmiş,
qədim, orta əsrlər və müasir dövrlə bağlı tarixin, qayaüstü yazıların,
mağaraların yaddaşında
qalmış elmi-tarixi,
siyasi-ideoloji, ədəbi-mədəni
dəyərləri araşdırmış,
"Ömür kitabı"ndaki
düşüncələrin şərhində onlardan yerli yerində istifadə etmişdir ki, bu da
kitabın həm elmi-tarixi, həm də siyasi-ideoloji cəhətdən yüksək
səviyyədə yazılmasında
əsas amil olmuşdur.
"Ömür kitabı"nın sovet dövründə, hər
cür milli düşüncənin təqib
edildiyi və ciddi cəzalandırıldığı
bir dövrdə yazılması və nəşr olunması kitab müəllifinin vətənpərvərlik düşüncəsinin
nə qədər ciddi olmasından xəbər verir. Onun sonuncu milli
azadlıq hərəkatımızın
əsas, aparıcı
simalardan biri olması təsadüfi deyildi. Əvvəlcə qəzetlərdə hissə-hissə,
sonra isə kitab kimi nəşr
olunmuş "Ömür
kitabı"nın o zamankı
populyarlığı və
milli hərəkata təsiri çoxlarının
yaxşı yadındadır.
Kitabın ana
xətlərindən biri
uzaq və yaxın tariximizə, milli-mənəvi dəyərlərimizə,
əcdadlarımızdan, dədə-babalarımızdan
qalan əxlaqi-etik sərvətlərə sahib
çıxmaq, onları
öyrənmək, yaşatmaq
və gələcək
nəsillərə ötürmək
vəzifəsindən ibarətdir.
Tariximizə, mədəniyyətimizə olan
qəsdlərdən ürək
ağrısı və
həyəcanla söhbət
açan müəllif
haqlı olaraq özümüzün öz
tariximizə, milli-mənəvi
irsimizə bəzən
laqeydliyimizi qınayır.
O, Avrasiya kimi nəhəng bir dünyada min illər boyu qarışıq-qovuşuq yaşayan
böyük dövlətlər,
mədəniyyətlər yaratmış
ellərin tarixini inkar edib yalnız
bir "İran mədəniyyəti"
adlı mücərrədləşdirilmiş
mədəniyyəti mədh
etməklə məşğul
olan və ümumiran mədəniyyəti
içərisində əridilməyə
çalışan saxta
ideologiyaları tarixi həqiqətlərə söykənərək
rədd edir. Müəllif yazır:
"...dünyanın tanınmış
tarixçilərinin ciddi
tədqiqatlarına əsaslanan
əsərlər bütün
dolanbac yolları və təzyiqləri rədd edib belə bir ümumi
nəticəyə gətirir
ki, türkdilli xalqların, o cümlədən,
azərbaycanlıların ulu
babalarının beşik
yurdlarını təkcə
Şərqdə görmək
düzgün deyildir. Protoazərbaycan, prototürk
nüvəsinin çox
qədim izlərinin, yəni qayaüstü yazı və damğaların bizim dildə real oxunuşu sahəsində atılan ilk addımlar dil və mədəniyyətimizin
Şumer, Akkad, Hetit, Assur, Etrük
mədəniyyətləri, dilləri və mifləri ilə çeşidli şəkillərdə
üzə çıxan
bağlılığını bir daha təsdiq
edir". Müəllif
gah bütövlükdə,
gah da hissə-hissə
Manna, Midiya, Atropatena, Türküstan, Aran, Albaniya adlanmış doğma ocağın - Azərbaycan
məmləkətinin qeyrətli,
təəssübkeş, qürurlu,
öz Vətənini canından da əziz tutan övladlarını, hər
birimizi böyük Vətən - Turanını
və onun bir parçası olan Azərbaycanın keçmişini olduğu
kimi yaşatmağa, bu gününü qorumağa, gələcəyinin
işıqlı təminatı
yolunda həmrəyliyə,
fədakarlığa səsləyir.
Sabir müəllimin narahatlığından belə
görünür ki, qədim tariximizin müəyyən məsələlərinə
yenidən baxmaq ehtiyacı vardır...
Kitabın bir
bölməsini "Vətən
haqqında nəğmə"
adlandıran müəllif
yazır: "Hər kəsin ürəyində
Vətən haqqında
bir nəğmə var. Bu nəğməni
döyüş harayı,
Koroğlu nərəsi,
qılınc zərbəsi
ilə oxuyanlar da olub, bulaq
pıçıltısı, qadın isməti, Nigar vəfası ilə oxuyanlar da". S.Rüstəmxanlı
hər bir Vətən övladının
ürəyində, o ürəyi
Vətən sevdası
ilə döyündürən
bir nəğmə olmasını arzulayır.
Bu nəğmə bir simfoniya da
ola bilər, kövrək, lirik bir bayatı da; Vətən yolunda canını fəda edən bir şəhidin şəhadəti də, Vətən ətirli bir ana laylası
da, dövlət sükanı arxasında oturan bir dövlət
adamının dövlət,
millət qayğısı
da ola bilər.
Bir sözlə, hər Vətən övladının qəlbində
Vətən sevgisi notları ilə bəstələnmiş bir
nəğmə olmalıdır
- Vətən nəğməsi...
Atatürk Türkiyə
Cümhuriyyətinin 10-cu ildönümü
ilə əlaqədar
nitqində demişdir:
"Bu gün Sovetlər Birliyi dostumuzdur, qonşudur, müttəfiqdir... Dünya
yeni bir tarazlıqla qarşılaşa
bilər. O zaman Türkiyə nə edəcəyini bilməlidir.
Bizim bu dostumuzun hakimiyyəti altında dili bir, dini bir,
kimliyi bir olan qardaşlarımız
var. Onlara sahib çıxmağa hazır olmalıyıq. Hazır olmaq yalnız o günü gözləməkdən ibarət
deyil. Hazırlanmaq lazımdır. Millətlər
buna necə hazırlaşır? Mənəvi
körpülərini sağlam
tutaraq hazırlanmalıdır.
Dil bir körpüdür,
din bir körpüdür,
tarix bir körpüdür. Köklərimizə
qayıtmalıyıq və
onların böldüyü
tariximiz içərisində
bütövləşməliyik. Türkiyədən kənarda
olan türklərin bizə yaxınlaşmasını
gözləməməliyik, biz onlara yaxınlaşmalıyıq".
Böyük Atatürkün
dahiyanə, uzaqgörənliklə
dediyi bu sözlər bu gün beynəlxalq sistemdə yeni-yeni ittifaqların yaranması fonunda ciddi əhəmiyyətə
malikdir. Dünya türklərinin birliyi indi tarixi zərurətə
çevrilmişdir. Qeyd
edək ki, bu sahədə Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan və Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin göstərdiyi səylər
bu tarixi zərurətlə yaxından
səsləşir.
Sevindirici haldır
ki, bu gün
Türk dövlətləri
birləşmək, mənəvi
bağları möhkəmlətmək,
müxtəlif yönlü
əməkdaşlıq yolunu
tutmuşdur. Türk Dövlətləri Təşkilatının
yaranması bu baxımdan çox ciddi siyasi tarixi
addımdır. S.Rüstəmxanlının
bütün yaradıcığının
və ictimai fəaliyyətinin təməlində
məhz türk birliyi məfkurəsi dayanır. "Ömür
kitabı" da bu məfkurənin daşıyıcısıdır. Onun:
Oyan,
ey türk oğlu, gör sərhəddin hardadır,
Təkcə qardaşların yox,
dağların da dardadır
-
misraları sovet imperiyası
dövründə paramparça
olmuş, sərvətləri
talanmış, dilinə,
mədəniyyətinə qəsd
edilmiş türkləri
birliyə, həmrəyliyə
çağırır. Çünki güc birlikdədir, xilas həmrəylikdədir. Qarabağ
hadisələri zamanı
təkcə Türkiyə-Azərbaycan
türklərinin birliyinin
nəyə qadir olduğunu hamımız gördük. Bu mənada S.Rüstəmxanlını
Atatürkün, Əli
bəy Hüseynzadənin
və digər türkçülük sevdalılarının
davamçısı kimi
görürük.
"Ömür kitabı" S.Rüstəmxanlının
Vətən haqqında
nəğməsidir. Bəzən
nikbin simfoniya kimi gurlayan, bəzən "Koroğlu"
uvertürası kimi coşğun, bəzən
də həzin bir tütək səsi kimi yanıqlı, kədərli
bir nəğmə...
"Ömür kitabı"nda
oxuyuruq: "XIX əsrin
birinci rübündən
başlayaraq, Vətən
dərdi ayrı-ayrı
dərdləri sıxışdırır,
bəşəri kədər
daha konkret ünvana yazılır. Parçalanmış, təhqir
edilmiş, qədim mədəniyyətini unutmağa
sövq edilmiş
"Azərbaycan matəmgahı"
milli heysiyyəti olan hər bir
zəka sahibini fəryad etməyə, çıxış yolunu
axtarmağa, milləti
bu təhqirlərdən,
damğalardan qurtarmağa
çağırırdı". Müəllif haqlıdır.
Həqiqətən, o zaman
bütün Türk dünyasının hər
yerindən eşidiləcək,
duyğularda həyəcan
yaradacaq bir səsə ehtiyac var idi. Bu
səs türk birliyinə çağırış
səsi idi. Eheey, Türk dünyası, eheey, Azərbaycan! Milli birlik, həmrəylik vaxtıdır. Bu, sənin xilas yolundur. Ulu keçmişimizdən
məsud gələcəyinə
gedən yoldur. Bu yol sənə
göstərilmişdir. Sənin
neçə-neçə cəfakeş,
fədakar övladların
- Həsən bəy Zərdabi, Əli bəy Hüseynzadə, İsmayıl bəy Qaspuralı, Ziya Gökalp, M.Ə.Rəsulzadə,
Əhməd Cavad və digərlərinin yandırdığı birlik
məşəli sənin
həyatının qaranlıq
döngələrini aydınladacaq,
keçilməsi çətin
olan aşırımları
aşmağa yol göstərəcək. Haqqın,
ədalətin, humanizmin
deyil, gücün, zorakılığın, hiylənin,
riyakarlığın hökm
sürdüyü bugünkü
dünyamızda yeganə
xilas yolu güclü olmaqdır. Bu çağırış
cavabsız qalmadı.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin, Türkiyə
Cümhuriyyətinin yaranması,
daha sonrakı dövrlərdə müstəqil,
suveren Azərbaycan Respublikasının yaranması,
son olaraq doğma Qarabağımızın
işğaldan azad edilməsi bu çağırışın, bu birliyin sayəsində
əldə edildi. Lakin... yaralarımızın
hələ hamısı
sağalmayıb. Ürəyimizdə
Cənubi Azərbaycan
dərdi, Təbriz dərdi var. S.Rüstəmxanlının ürək
ağrılarından və
"Ömür kitabı"nın
ana xətlərindən
biri olan o tay ağrısı - Təbriz dərdidir. Bu ağrı millət olaraq hamımızın ürək
ağrısıdır. Bir
şeirimdə mən
də demişdim ki:
Təbriz dedim, dilim yandı,
Əl uzatdım, əlim yandı,
Tutuşdum həsrət oduna,
Həm canım, həm külüm yandı.
Quruyan gölün ağrısı,
Farslaşan dilin ağrısı,
Nə vaxt bitəcək görəsə
Həsrətli elin ağrısı?!
Sabir Rüstəmxanlı
daha optimistdir:
Ümidlər qəlbimdə qoşa boy atan,
Əzablı günüm də bal dadır, nədir?!
Sədası cənubu şimala qatan,
Ən böyük sevincim hələ öndədir!
Ümidlərin gerçək, arzuların
çin olsun, vətənpərvər Vətən
oğlu! "Mənim
yurdum ali insan yetişdirməyə
çalışan, bu
insanı sülhə,
əmniyyətə, xeyirxahlığa,
bir sözlə, işığa, yurd salmağa, torpaq becərməyə səsləyən,
öz qanunlarındakı
təbiilik və insaniliklə bu gün də bizi heyrətə qoyan əzəmətli
"Avesta"nın vətənidir"
deyən S.Rüstəmxanlının
Cənubi Azərbaycan
sevgisinin kökləri
çox qədimlərə
uzanır.
Kitabın bir
yerində S.Rüstəmxanlı
Türkiyəyə səfərindən
söz açır. Türkiyəli həmkarları
ilə İğdırdan
ayrılıb Ağrı
dağına doğru
gedərək Bayazidə
gəldiklərindən, qədim
Bayazidin əfsanəvi
qalıqlarından, Ağrı
dağından danışarkən
buraların türk elləri, Azərbaycan elləri olduğunu dilə gətirir və Bayaziddən ayrılaraq getdiyi yolun onları Cənubi Azərbaycana, Təbrizə apardığını
deyir və qəlbinin bütün nigaranlığı, həyəcanı,
həsrəti ilə belə bir cümlə
işlədir: "Hələ
dünyanın heç
bir yolundan belə təlatümlü,
belə əlacsız
keçməmişdim". Bu cümlənin səmimiyyəti, ağrısı,
həyəcanı qarşısında
kövrəlməmək mümkün
deyildir. Bu cümlələri yazarkən
1995-ci ildə sükan
arxasında İstanbuldan
yola çıxaraq Ərzurumdan, Qarsdan keçib Təbrizə gəlməyimi xatırlayıram.
İstər Ərzurumdan,
Qarsdan keçərkən,
istərsə də Təbrizdən keçib Bakıya gələrkən
keçirdiyim duyğular
həqiqətən qeyri-adi,
əsrarəngiz, bir az da mistik
idi. Bunu da deyim ki,
Ərzurumdan, Qarsdan keçərkən yaşadığım
duyğular Təbrizdə
yaşadıqlarımdan çox
fərqli idi. Təbrizin kədərli görkəmi, küçələrinin
baxımsızlığı ürək ağrıdıcı
idi... Təbrizdə ulu Şəhriyarın məzarını ziyarət
edərkən onun
"Heydərbaba, mərd
igidlər doğginən,
düşmənlərin burunların
ovginən" və
"bir görəydim,
ayrılığı kim
saldı? Ölkəmizdə
kim qırıldı,
kim qaldı?" misraları qeyri-ixtiyari olaraq xatırladım. Bu görüşün təəssüratı olaraq
sonralar yazdığım
bir şeirdə bu misralar var:
Uçun quşlar, uçun Təbrizə sarı,
Salamlayın başı dərtli diyarı,
Süleymanin, Bəxtiyarın adından
Qonaq dəvət edin siz Şəhriyarı.
Özü gələmmədi, qoy ruhu gəlsin,
Salam verək, ruhumuz təzələnsin,
Bakı həsrətilə köçdü
dünyadan,
Bakının qoynunda yatsın, dincəlsin.
"Ömür kitabı"nın səhifələrini
çevirdikcə müəllifin
Cənubi Azərbaycan,
Təbriz həsrətinin,
eləcə də Türk dünyası sevgisinin sərhədlərini
təsəvvür etməyin
çətin olduğunu
hiss edirsən. Qədim əsatirlərdən,
əfsanələrdən, qayaüstü
yazılardan, mağaraların
açdığı sirlərdən,
dastan və nağıllarımızdan danışarkən
müəllifin daxili dünyasında əcdadlarımızın
ruhunu duyursan, səsini eşidirsən, tariximizin əzəmətini
hiss edirsən. Müəllifin: "Bir vaxtlar sevilən, əzizlənən Araz yavaş-yavaş ayrılığa
bais olan, ortaya hicran salan
bir günahkar adı qazanıb. Ruhumuzda, şeirimizdə, taleyimizdə Araz dərdi deyilən bir dərd yaranıb,
dağ olub hər bir azərbaycanlının
ürəyindən asılıb"
sözləri hamımızın
ürək ağrısıdır.
O, bir-biri ilə doğma ana dilində danışmağı
qadağan edilmiş, sərvətləri talan olmuş, tarixi yerlərinin adları dəyişdirilmiş, ziyalılarının,
əli iş tutanlarının, ölkədən
didərgin salınmış
bir millətin faciəli həyatından
yana-yana söz açır. Cənubi Azərbaycandakı milli azadlıq hərəkatlarından,
onların ağır
nəticələrindən, hərəkat rəhbərlərinin
faciəli taleyindən
və on minlərlə azərbaycanlının
öldürülməsindən bəhs edir. "Hər dəfə Cənubi Azərbaycanda inqilablar yatırılandan
sonra güllədən,
qılıncdan, dar ağacından, yandırılmaqdan,
gözünə mil çəkilməkdən və
şaqqalanmaqdan, diri-diri
torpağa basdırılmaqdan,
saçından və
ayaqlarından asılmaqdan
birtəhər yayınıb
dünyaya səpələniblər"
- sözləri İran şovinizminin
bütün amansızlıqlarını
çılpaqlığı ilə ifadə edir.
Kitabın "Qarabağ" bölməsində
müəllif Qarabağın
tarixindən, tarixi abidələrindən, füsunkar
təbiətindən, Azərbaycan
mədəniyyətinə töhfələr
vermiş tarixi şəxsiyyətlərindən ürək dolusu danışır. O yazır:
"Kür-Araz mədəniyyətinin
bəhrələndiyi əsas
bölgələrdən biri
Qarabağdır. Aranlı-dağlı
bir ucu Mil
düzündə, bir
ucu Kiçik Qafqazda, Laçın-Kəlbəcər
dağlarında, Murov-Qoşqar
və Dəli dağda olan Qarabağ! Qarabağ torpağı Azərbaycan
mədəniyyətinin ilk
və ulu beşiklərindən biridir.
Aran dövlətinin, qədim Bərdənin, Əsgəran və Şuşa qalalarının,
qədim Albaniyanın
xristian mədəniyyətinin
möhtəşəm qalıqlarını
sinəsində qoruyub
saxlayır. Qarabağ
Vaqifin və Natəvanın, Zakirin və Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin, Üzeyir bəy Hacıbəylinin və Bülbülün, Yusif Vəzir Çəmənzəminli
və Cabbar Qaryağdıoğlunun vətənidir.
Qarabağ musiqi beşiyidir. Vaxtilə Şuşa Zaqafqaziyanın
konservatoriyası adlandırılırdı".
Qarabağın əsrarəngiz təbiət
mənzərələrindən danışan müəllif
Şuşanın yollarını
bəmdən zilə doğru gedən muğam yollarına bənzədir. Şuşa
qalası, Cıdır
düzü, Topxana meşələri, İsa
bulağı, "Vaqifin
muğam zənguləsinə
bənzəyən məqbərəsi"
müəllifin şirin
söhbətlərinin mövzusunu
təşkil edir.
Ən qədim
dövrdən başlayaraq,
bu günə kimi tariximizin, Vətənimizin elə bir mühüm hadisəsi yoxdur ki, "Ömür kitabı"ndan kənarda
qalsın. Bu kitab vasitəsi ilə Vətənimiz hər yönü ilə bizdən keçir. Biz onun böyük tarixini yenidən yaşayırıq. S.Rüstəmxanlının
"Ömür kitabı"
bu mənada hamımızın ömür
kitabıdır desək
yanılmarıq. Ancaq
hamımız bu möhtəşəm kitaba
bənzəyirikmi?!
S.Rüstəmxanlı bir şeirində "Silinib gedəcək mənim də izim" - deyib. Yox, əziz qardaşım, bu fikrinlə razı deyiləm. Sənin türkçülüyə, o cümlədən də, Azərbaycançılığa xidmət etmiş dəyərli ictimai-siyasi fəaliyyətin, vətənpərvərlik
ruhu ilə yoğrulmuş ədəbi-bədii
yaradıcılığın və nəhayət, sənin ömür yolun olan "Ömür kitabı"n
sənin adını heç vaxt unudulmayacaq şəxsiyyətlər
sırasında yaşadacaqdır.
Bunu dolayı yolla, təvazökarlıqla
özün də demisən:
Elə arxayınam, sanki
son səfər,
Başqa bir yolumun başlanğıcıdır.
Kitab haqqında
bu deyilənlərdən
sonra iki məsələni qeyd etmək istəyirəm. Birincisi, "Ömür kitabı"nın və
onun müəllifinin digər tarixi əsərlərinin Avropadan
Çinə, Yaponiyaya
qədər bir sıra xarici dillərə tərcümə
edilməsi o xalqların
tariximizin, bütövlükdə
Türk ruhunun, Türk humanizminin və Türk mədəniyyətinin daha
yaxşı tanınmasında
vasitəçi ola bilər. İkincisi, "Ömür kitabı"nın
əhəmiyyəti haqqında
yuxarıda bəhs etdik. Kitaba indi
böyük ehtiyac vardır. İstərdik ki, milyonçularımızdan
biri bu kitabın
böyük tirajla, yüksək poliqrafik tərtibatda yeni nəşrini təşkil
etsin və oxuculara pulsuz paylansın. O milyonçunun
adını tarixdə
onun milyonları yox, bu nəcib
vətəndaşlıq hərəkəti
yaşadar.
Allahşükür
QURBANOV
Fəlsəfə doktoru
525-
ci qəzet.- 2023.- 16 noyabr.- №- 207.- S. 14-15