Tarix səhifəsindəki
işıqlı sima: Lalabəyim Naxçıvanskaya
Musa RƏHİMOĞLU - QULİYEV
AMEA Naxçıvan Bölməsi Tarix, Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, tarix üzrə fəlsəfə doktoru
(Əvvəli ötən
sayımızda)
7 iyun
1846-cı ildə Lalabəyimin qardaşı həmin idarəyə
göndərdiyi xahişnamədə yazır: "Bacım
Lalabəyimin qəyyumluğa verilməsinin
dayandırılmasına dair iki xahişnaməni siz əlahəzrətlər
diqqətdən kənarda saxlamısınız. Ancaq mən yenə də bacımın qəyyumluğa
verilməsinə razı deyiləm. Çünki
şəriət tərəfindən qəyyum təyin edilən
şəxslər etibarlı deyillər. Belə
ki, axundun bizlərlə ədavəti var və o, qəsdən
həmin şəxsləri qəyyum təyin etməklə
bizim əmlakımızı dağıtmaq istəyir. Qəyyumlardan Mehdiqulu xan öz əmlakını
dağıdıb və xaricə qaçıb. Hazırda o, mənə və bir çox şəxslərə
borcludur. Digər qəyyum Hacı Həsənin
də bir ədavəti var. O da bir çox adamlara borcludur.
Üçüncü qəyyum Molla Əliqulu və
dördüncü qəyyum Hacı Seyid yetimin əmlakını
dağıtmağa niyyətlidirlər. Dünənki
tarixdə (yəni iyunun 6-da - müəllif) yerli pols mənə
bildirib ki, qəyyumlar karvansaranı, dükanları, şumluq
sahələri tələb edirlər. Halbuki
həmin malikanələr mənə məxsusdur, onlara dair sənədlərim
vardır. Onlar atama məxsus olmayıb,
atam onları idarə edib. Bu səbəblərdən
mən həmin şəxslərin etibarlı olmasına
inanmıram və Siz əlahəzrətlərdən xahiş
edirəm ki, yuxarı rəhbərlikdən bizim xahişimizə
cavab gələnə qədər və qardaşım
İsmayıl xan Tiflisdən qayıdanadək bu məsələ
barədə qəyyumların hərəkətlərini
dayandırasınız. Bildirmək istəyirəm
ki, biz general-mayor Ehsan xanın övladlarıyıq və rəhbərliyin
icazəsi olmadan bizim əmlakı qəyyumluğa vermək
olmaz. Əgər mənim icazəm və
qardaşım İsmayıl xanın iştirakı olmadan
malikanələr siyahıya alınarsa, onda mən Tiflisə
gedəcəyəm və yerli rəhbərlik tərəfindən
mənim və qardaşımın
sıxışdırıldığına dair şikayət
təqdim edəcəyəm".
II
Kalbalı xan və qardaşı İsmayıl xan təkrar
İrəvan Qəza Qəyyumluq İdarəsinə müraciət
etmiş və ətraflı məlumat verdiklərindən,
Naxçıvandakı Qəza Qəyyumluq İdarəsi II
Kalbalı xanın müraciətinə müsbət
yanaşmış və Ehsan xanın azyaşlı
qızı Lalabəyimin qəyyumları məsələsinə
ciddi yanaşmışdı. Buna görə də
Naxçıvan şəhər polis idarəsi 3 iyul tarixdə
hər iki qardaşdan savayı, daha kimin Lalabəyimə qəyyumluq
edəcəyini araşdırmışdı.
Araşdırmalardan
sonra Naxçıvan polis idarəsi 12 iyul tarixdə 1357 ¹-li məlumatında
bildirib ki, ştabs-kapitan İsmayıl xan və qardaşı
Kalbalıxan mülki qanunların tələbinə uyğun
olaraq, qəyyum üçün lazım olan keyfiyyətlərə
malikdirlər. Buna görə də onlar
bacıları Lalabəyimə qəyyum təyin edilə bilərlər.
Tələb olunan qanuna uyğun olaraq Naxçıvanın
fəxri vətəndaşı Novruz ağa Lütfəli
Sultan oğlu da 3-cü qəyyum təyin edilib.
Lalabəyimin
qəyyumlarına tapşırılır:
1.
General-mayor Ehsan xandan qalmış daşınan və
daşınmaz əmlaklar, nağd pul, həmçinin borc
verilmiş pullar müəyyən edilsin.
2. İrəvan
quberniya məhkəməsinin iclasının, Naxçıvan
Qalabəyinin və bir neçə adlı-sanlı
Naxçıvan sakinlərinin iştirakı ilə siyahı
tərtb olsunsun.
3.
Siyahıda daşınmaz əmlaklardan gələn gəlir, həmçinin
əmlakların dəyəri göstərilsin.
4. Bu
şəkildə tərtib olunmuş siyahının əsli Qəyyumluq
İdarəsinə təqdim edilsin və qəyyumlara
tapşırılsın ki, adları çəkilən şəxslərin
iştirakı ilə ümumi mülkdən bacıları
Lalabəyimin payına düşən hissəsi
sayılsın.
Sonra Naxçıvan polisi bildirib ki, atalarının əmlakının
İsmayıl xanın və Kalbalı xanın payına
düşən əmlakların da siyahısı tərtib
olunsun və Qəyyumluq İdarəsinə təqdim olunsun. Nəhayət,
qəyyumlara tapşırılır ki, Lalabəyim malikanalərinə
daxil edildikdən sonra onun əmlakının gəlir-çıxarları
haqqında Qəyyumluq İdarəsinə hesabat təqdim
etsinlər. Bunun üçün onlara Qəyyumluq
İdarəsindən xüsusi kitab verilsin.
Ehsan xanın oğlanları İsmayıl xanın və
Kalbalı xanın razılıqları olmadan, azyaşlı
bacıları Lalabəyim əmiləri podpolkovnik Nəzərəli
xanın yanında yaşayır.
Naxçıvan şəhər polis idarəsinə
tapşırılır ki, azyaşlı Lalabəyimin yeni qəyyumları
qardaşları İsmayıl xana və Kalbalı xana verilməsinin
vacibliyi Nəzərəli xana elan olunsun. Bu haqda yeni qəyyumlara
da məlumat verilsin. Bütün bu işlərə
nəzarət edən quberniya idarəsi tapşırır ki,
Gürcüstan İmereti İdarəsinə bu haqda məlumat
verilsin və Lalabəyimin Zaqafqaziyadakı təhsil
ocaqlarından birində yerləşdirsinlər.
Qeyd edək ki, arxivdə Ehsan xanın bütün
varidatının siyahısı qalın arxiv cildlərində
saxlanılır. Hətta ona borclu olanların da
siyahısı vardır. Bu sənədlərin
içərisində Ehsan xanın böyük qızı
Sonabəyimin də maraqlı ərizələri qalıb.
Onun ərizələri bir çox qaranlıq mətləblərə
işıq salır. Bir daha bu sənədlərlə
təsdiq edilir ki, şairə Qonçabəyim Ehsan xanın
qızı deyil. Bu haqda əvvəlki
yazılarımızda tarixi sənədlərin dili ilə ətraflı
məlumatlar vermişik.
Azyaşlı Lalabəyimin anasının Fatmanisə
olduğu bu işlərin içərisindəki məktubdan
aydın olur.
Fatmanisə 1846-cı ildə 23 avqust tarixində
bir məktub yazıb. Əslində bu,
xahişnamədir. Fatmanisə xanım yazır: "Mənə
məlum olub ki, İrəvan qəza Qəyyumluq İdarəsi
tərəfindən general-mayor Ehsan xanın qızı Lalabəyimə
onun qardaşları İsmayıl xan, Kalbalı xan və
İsmayıl xanın qohumu (İsmayıl xanın
qayınatası - müəllif) Novruz ağa təyin ediliblər.
Lalabəyim kornet İrzaqulu xanla
nişanlanıb və müsəlman şəriətinə
görə siqə, yəni dua oxunub. Hal-hazırda
Lalabəyim əri İrzaqulu xanın yanındadır. Naxçıvan polisi podpolkovnik Nəzərəli
xana elan edib ki, Lalabəyim qəyyumlarına təhvil verilsin.
Müsəlman şəriətinə və Qəyyumluq
İdarəsinin sərəncamına uyğun olaraq Lalabəyimin
payı İsmayıl xanın və Kalbalı xanın
payından ayrılmalıdır. Buna
görə də onları qəyyum təyin etmək olmaz,
çünki onlar yetimin payını dağıtmaq niyyətindədirlər.
Lalabəyimin qardaşları Qafqaz Canişini əlahəzrətlərinə
müraciət edərək onu Qafqaz Qızlar İnstitutuna
yerləşdirilməsini xahiş ediblər. Lakin qız azyaşlı olduğu üçün
qardaşları müsəlman şəriətinə zidd getməlidirlər.
Mən razı deyiləm ki, qızımı Qafqaz Qızlar Məktəbinə
göndərsinlər və Qəyyumluq İdarəsindən
xahiş edirəm ki, mənim xahişimi yerinə yetirərək
həmin şəxsləri qəyyumluqdan azad edib, fəxri
İrəvan sakinlərindən qəyyum təyin edəsiniz. Yazdı Balabəy Məşədi Həsən
oğlu Möhürünü vurdu Fatmanisə".
Fatma xanım Lalabəyim doğulandan sonra Ehsan xandan rəsmən
ayrılmışdı. Ona görə də 19 sentyabr 1846-cı il
tarixdə İrəvan Qəza Qəyumluq İdarəsi onun
xahişnaməsini yerinə yetirmir. Ona aşağıdakı
qərar göndərilir: "Naxçıvan şəhər
polisi vasitəsilə ilə özünü general-mayor Ehsan
xanın qızı Lalabəyimin anası adlandıran Fatmanisə
xanıma bildirsin ki, Lalabəyimin qardaşları
İsmayıl xan və Kalbalı xan ona qəyyum təyin
edildiklərindən xahiş yerinə yetirilə bilməz. Bu barədə şəhər polisi vasitəsi ilə
İsmayıl xan və Kalbalı xana elan olunsun ki,
bacıları Lalabəyimi təhsil alması
üçün instituta göndərsinlər. Tarix də
göstərilib: 21 sentyabr 1846-cı il".
Arxiv fondlarından aşkar edilmiş sənədlərdən
məlum olur ki, Lalabəyim Zaqafqaziya Nəcib Qızlar
İnstitutunda təhsil alıb. 2 noyabr 1846-cı il
(¹283), 24 sentyabr 1851-ci il (¹343), 13 oktyabr 1851-ci il (¹438) və 17
oktyabr 1851-ci il sənədlərindən məlum olur ki, Lalabəyim
bu illərdə Tiflisdə Nəcib Qızlar İnstitutunda
oxuyub. Tiflisdəki Zaqafqaziya Nəcib Qızlar İnstitutunun dəftərxana
şurasından kassaya daxil olan hər il
üçün təhsil haqqının kassaya ödənildiyi
haqda məlumat verilib və pulun miqdarı göstərilib: 150
rubl gümüş pul. Lalabəyim Tiflisdə təhsilini
tamam edəndən sonra sənədlər onun
sorağını qədim türk şəhəri İrəvandan
xəbər verir. XIX əsrin 1855-60-cı illərində
xeyriyyə cəmiyyətlərində onun da adına
tez-tez rast gəlirik. İrəvanda və
Naxçıvanda yaşayan kübar xanımlar pul vəsaiti
toplayırdılar ki, əsasən məktəblərə
köməklik etsinlər. Lalabəyimə hörmət
əlaməti olaraq "Ağabəyim"də deyə
müraciət edirdilər.
Tədqiqatçı F.Nağdəliyevin yazdıqlarından məlum olur ki, Lalabəyim İrəvan xanlarından Hacı Şükür Makinskinin həyat yoldaşı olub. Hacı Şükür Makinski Şərq müharibəsinin iştirakçısı olmuşdu. İrəvanlı mayor Əhməd xanın oğludur. Mayor Əhməd xan da Bayat tayfasındandır. Yəni Makinskilərdəndir. Onun qızı Zərri xanım general mayor II Kalbalı xanla ailə qurmuşdu.
P.Mirzəzadənin araşdırmalarından məlum
olur ki, Ehsan xanın qızı Lalabəyim (Ağa bəyimlə)
Şükür xan Makinskinin nikahından Paşa xan
doğulub. Paşa xan 15 avqust 1862-ci ildə İrəvanda
anadan olub və 1934-cü ilin iyulunda Parisdə vəfat etdiyi
bilinir. Qeyd edək ki, Paşa xan 1880-ci ildə İrəvanda
Abbasqulu xan İrəvanskinin qızı Şövkət
xanımla ailə qurub. Şövkət xanım Abbasqulu xanın
Bilqeyis xanımla nikahından doğulub. Amma Şövkət
xanımla Paşa xanın izdivacı uzunömürlü
olmayıb. Onların bu evlilikdən Cansürəyya adlı
qızları doğulub. 80-ci illərin axırlarında onlar
ayrılıblar. Paşa xan adını Pavel edərək
xritianlığı qəbul edərək 28 iyul 1901-ci ildə
Peterburqda polyak qızı Stefaniya Lyubelskaya ilə ikinci dəfə
ailə qurub. Onların nəsil varisləri bu gün də
Fransada və digər Avropa ölkələrində
yaşayırlar.
Yeri gəlmişkən, Makinskilərin bəziləri
hələ 1698-ci ildən xristianlığı qəbul edərək
Rusiyada Makulov familiyasını daşıyırdılar. General knyaz
P.M.Volkonskinin (1776-1852) anası da Makulovlardan, yəni Makinskilərdəndir.
Şövkət xanım sonralar naxçıvanlı
tam süvari generalı İsmayıl xan Naxçıvanski ilə
ailə qurmuşdu. Şövkət xanımın Paşa xandan
olan qızı Cansürəyya isə 1896-cı ildə Rusiya
ordusunun 39 yaşlı polkovniki Əliyar bəy Qasımbəyovla
nikaha girmişdi. Lalabəyimin son taleyi
haqqında məlumat yoxdur. 1874-cü ilə
aid bir arxiv sənədində Naxçıvan
yaxınlığındakı Şəkərabad kəndinin
ona aid olduğu haqqında məlumat vardır.
Tapılan digər bir sənəddə isə
Şükür xan Makinskinin övladlarının yanında
ikinci həyat yoldaşı, general Həsən xan Qacarın
(Sarı Aslanın) qızı Ağa xanımın adı
yazılıb. Ona görə də Ehsan xanın qızı,
Nəcib Qızlar İnstitutunda təhsil alan ilk azərbaycanlı
qızlardan biri olan Lalabəyim haqqında
axtarışlarımızı davam etdiririk.
525-ci qəzet .- 2023.- 22 noyabr, ¹
211.- S.15.