Akselerativ mədəniyyətin proqressoru
Epiqraf:
"Ayıq
intellektualların öz
milləti qarşısında
həqiqət öhdəliyi
var..."
...Emmanuel Munyenin "şəxsiyyətin mədəniyyəti" deyimini çox sevdim. Bəlkə də müəyyən mənada, ya da tam olaraq şəxsiyyət elə mədəniyyət deməkdir. Hər şəxsə də şəxsiyyət demirik axı.
Əgər bu
yazının qəhrəmanı
olan professorun şəxsiyyətini iki kəlmə ilə ifadə etmək istəsəm, belə deyərdim: "akselerativ mədəniyyət". Bunun
da açması: hər an sürəti
artan hərəkətin
mədəniyyəti. Artan
sürət də özü bir davranış ərdəmidir.
Belə adamlar haqqında deyirlər:
"Civə kimidir, bir an yerində dura bilmir..."
Professorun "durduğu"
yer özü də yetərincə yüksək məqamdır.
Ancaq o, ictimai akselerator kimi həm öz sürətini, həm də cəmiyyətin gəlişmə tezliyini yüksəldən bir ziyalı tipidir. Bioloji qanunlar onu yaşlanmaya doğru çəksə
də, ictimai missiyası hər yaşda cavanlığını
yaşamağa həvəsləndirir.
O, qocalmaq əvəzinə
köhnələn tipaj
deyil, köhnələrsə,
qocalacağını bilənlərdəndir.
Ona görə yaşlanmaqdan
deyil, köhnəlməkdən
qorxur. Ona görə bütün daxiliyanma enerjisini kreativliyə, innovativliyə ,"konvertasiya" edir.
Fikir vermişəm: o, özündən
yaşlıların əhatəsində
heç də "yaşlanmır", amma cavanların çevrəsində
daha çox cavanlaşır.
Elmi tezisi də belə çağlayan şövqlə və həlim prinsipiallıq və səmimi kompetensiya ilə elə rahat izhar edir ki, sanki... daha bir
gözəl qadına
kompliment deyir.
Sözün doğrusu, professor çevrəsindəki
zəriflərə dediyi
komplimentləri toplasa,
ayrıca seçilmiş
külliyyat olar. Hər cür zərifliyi, illah da zərif cinsin gözəlliyini könüldən
görmək və gerçək dəyərini
biçmək özü
də incə gücün ruh olayıdır. Professorun ruhunu cavanlaşdıran həm də bu özəlliyidir.
Görmüşük, insan, adətən, yaşlandıqca
keçmişə (ya
da öz keçmişinə)
sığınar. Günün
ictimai-mənəvi təcilindən
qopuq qalanda insan istəsə də, istəməsə də, mental olaraq geri qayıdar, dünənki xatirələrin
içində özünə
yer eləyib, oturar. Və... ayaqlarını uzadıb əcəlinin addım səslərini dinşəməyə
başlar.
Ancaq bütün bunlar Qulu Məhərrəmli deyil; onun yaşayıb
bitirdiyi hər bir il sanki özü
ilə daha bir illik cavanlıq
havası gətirir. Yaşadıqca (və yaşlandıqca), hər
an öz sürətini
də artırır, başqalarını da ardınca
irəliyə çəkir
- baxırsan, günlərini
sayan gümansız ahılı da cavanlıq havası ilə tənəffüsə çıxarır.
Bu, fenomenal bir davranış
modudur, nadir sayılacaq
şəxsiyyət modelidir.
İstənilən (və
hətta çıxılmaz!)
həyat situasiyasında
da özü qalmaq, ətrafa - hadisələrə,
proseslərə ayıq
və nikbin baxmaq hər kəsə nəsib məziyyət deyil. Təqib olunanda da, təqdir olunanda da onun həyat eşqi eyni tonda, eyni tonallıqda,
eyni rəngdə, eyni biçimdə, eyni ritmdəydi. Hətta o işsizliklə,
dışlanmaqla sınağa
çəkiləndə də
təbəssümünün içdənliyi, ünsiyyətinin
enerjisi dəyişmir.
O, hər cür həyati, elmi, ictimai savaşlardan sonra qalibiyyətin məsuliyyətini də, məğlubiyyətin "təntənəsini"
də eyni cür yaşayıb. Tutaq ki, Elmlər Akademiyasının kürsülərində
növbəti dəfə
elməyaxın, yaxud elmdənkənar zehniyyətlərə
"uduzanda" da, Qulu
Məhərrəmli bu
məğlubiyyətin... müsbət
enerjisini ətrafa saçmışdı.
Yəqin
ki, oxuyana qəribə
gəldi: "təntənəli
məğlubiyyət" nə
demək oldu indi?!
Məsələ də ondadır;
professor bilir ki, haqlıdır.
Onu da bilir ki, rəqib inzibati olaraq güclüdür. Ancaq ona bu
məğlubiyyətin təntənəsini
yaşadan - haqlı olduğunu bilməsinin verdiyi gücün pozitiv enerjisidir.
Professor dəqiq bilir ki, kimsəsiz səhradakı
tənhanın səsi
səssizlliyi yaralayar,
öldürməz. Dərhal
öldürməz. Ancaq
bu, "heç vaxt öldürməz"
anlamına da gəlmir.
Bəli,
hamının hamılıqla
"Stokholm sindromu"na
yoluxduğu - qatilinə
ümidsiz aşiq olduğu coğrafi torpaq və tarixi zaman dilimində tənha intellektualların
işi həmişə
çətin idi.
Professor
da bu çətinliyə
alışıb, hətta
bu çətinliyə
sarılıb yaşayan
aydınlardandır. O bilir
ki, söylədiyi doğru
söz tumurcuğu zamanla açılıb kəlam olacaq, pöhrələyib cümlə
olacaq, pərdaxlanıb
fikir olacaq. Hətta böyüyüb-böyüyüb
ictimai mövqe olacaq. Ona görə də bugünkü cari, anlıq, "konyuktur" məğlubiyyət
zaman içində məzmununu
dəyişib, qalıcı
qalibiyyətə çevriləcək.
Bir vaxtlar "Yeddi oğul istərəm"
filmi komsomolun vəsfi
olaraq qavranılırdı,
amma indi o "ekrana" tərsdən baxırıq; əsərin
formal fabulası əsl
məzmununu için-için
dəyişdi.
Odur ki, kimlərsə bugünkü
forma üzərində qələbə
illüziyasını bayram
edərkən, ictimai proqressor sabahkı gerçək məzmunun yolunu möhkəm daxili inam və
müdrik təmkinlə
gözləmişdi. Zaman professorun
haqlı olduğunu özünə də, hər kəsə də dəfələrlə
göstərdi. Yüzillərlə
"palaza büründürülüb
elnən süründürülən"
bir insan cəmiyyətində aydın
olmaq, həm də Sözün Aydını olmaq asan iş deyilmiş!
Üstəlik də...
aydın qalmaq.
Dediyim kimi, ayıq intellektualların hər
zaman öz milləti qarşısında həqiqət
öhdəliyi vardı.
Elə bəşəriyyət
qarşısında da.
Bu yükü daşımaq
- dünyanın, ölkənin,
ən azı çevrənin ağrısı
ilə yaşamaq... elə-belə gəlməsin.
Həm də zamanla korlanan, həqiqət fəhmi, ciddiyyət hissi korşalan bir zəmanədə
Bir vaxtlar sevgi romanları
oxuyanların oğul-uşağı
indi xəyanət videolarına "abunədir".
Belə bir ortamda həqiqətə sədaqət ikiqat "bahalıdır"; özünə
sadiq qalmaq narahat ziyalıya həmişə baha başa gəlir.
Professorun
da başına gəlməyən
qalmadı; hətta həbsxananın kandarından
döndü. Adamlıqdan
məhrum birisi onu azadlıqdan məhrum etdirmək istəmişdi. Professor daha
bir "təntənəli
məğlubiyyət" perspektivi
qarşısında idi.
Amma bu da sonda qalibiyyətlə sonuclandı.
Professor üzərində qurulmuş
məhkəmə (əsl
məzhəkə) davam
edərkən mən
"Penitensiar Universitetin
müstəqbəl professoru"
adlı bir yazı yazmışdım.
Orda əsas fikri yüklədiyim belə bir cümlə
vardı: "Qulu Məhərrəmli həbs
olunsa, həbsxanalarda intellektual səviyyə çox yüksələcək".
Bəlkə də bu ağ-qara yumordakı ciddi "pozitiv təhlükə" yetkililəri
duyuq saldı və professordan əl çəkdilər.
Bunu istəyən ciddi qəbul edə də bilər. Amma gerçək budur ki, bir ara neqativ
anlamda təhlükə
professorun başından
heç əskik olmurdu.
Məşhur alim və ictimai
xadim Aydın Məmmədovun özündən
də məşhur bir sözü var: "Başıma bəla başım".
Böyük insanların başına
bəla... ən çox öz ağıllı-qürurlu başının
ucbatından gəlib.
Bir də danışan
dilinin, yazan qələminin. Bunun hər
üçü bir şəxsiyyətdə cəmləşibsə,
sonrasını siz düşünün.
...Makedoniyalı İsgəndər:
"Ləyaqətlə yaşadığıma
görə öz atama, bir də
Aristotelə minnətdaram"
demişdi. Çünki
o, bioloji olaraq atasının, şəxsiyyət
olaraq müəlliminin
meyvəsiydi. Professor Qulu
Məhərrəmli də
çox meyvələr
yetişdirdi; o, məmləkətin
ən azman bar ağaclarından biridir. Kölgəsi qalın, həmişəcavan, qürurlu,
bərəkətli...
Bahəddin Həzi
525- ci qəzet.- 2023- cü il.- 3
noyabr.- ¹ 200.- S. 10.