SON
MÖCÜZƏDƏN SONRAKI MÖCÜZƏLƏR
İlk görüşlərindən birində
Şəms Təbrizi Cəlaləddin Rumidən soruşmuşdu ki, "elmləri
öyrənməkdə nə fayda
güdürsən?" Mövlana cavab vermişdi ki, "məgər
elmdən daha üstün nəsə varmı?" Şəms Təbrizi düşüncəli-düşüncəli
qayıtmışdı ki, "elm insanı məluma doğru aparır". Bəli, bu, bir gerçəkdir ki, elm
məchul olanlara cavab tapmaq üçün
insana yollar açır. Taleyin gərdişi Şəms Təbrizi ilə Cəlaləddin Rumini qovuşdurmuşdu. Şəms
gəlmişdi ki, Cəlaləddin
Rumini elmin aça bilmədiyi naməlumlar darvazasına doğru yönəltsin. Şəms gəlmişdi
ki, Mövlananı adi
insan idrakının yetə bilmədiyi düşüncə fəzalarına
qanadlandırsın.
Əflaki
Dədənin verdiyi xəbərlərdəndir - həmişə
dili dualı, nəsihətli və alxışlı olan Şəms Təbrizinin tez-tez təkrarladığı
qarğışı da varmış.
Bir adam qəlbinə dəyəndə, onu incidəndə deyərmiş
ki, "görüm səni
uzun ömür yaşayasan və çoxlu var-dövlətin
olsun". Gendən baxanlar təəccüblənərmişlər
ki, axı bilirik o adamdan narazısınız,
sizi incidib, sifətinizin ifadəsindən
də belə görünür ki, guya ona qarğış eləmək istəyirsiniz,
amma bu sözlər
elə başdan-başa
alxışdır ki! Şəms
Təbrizi qımışaraq
deyirmiş ki, elə əsl qarğış budur. Çünki var-dövlət insan üçün əlavə
bir yükdür. Var-dövlət artdıqca qəlbində onu qorumaq qayğısı və itirmək hürküsü də yaranır. Sərvətini
mühafizə etməkçün
müxtəlif mümkün
təhlükələrin qabağını
almalısan. Ona görə
də gecələr yuxun ərşə çəkilir, şübhələr
içərini gəmirir,
ömrün nə qədər uzun olursa, demək, o ağır, qara fikirlər, o sıxıntılar
da səni daha çox narahat edir. Şəms Təbrizi ən adi mətləblərin də bunca dərinlərinə
enə bilən müdrik idi. Şəms Təbrizinin özünün varlılığına
gəlincə, əlbəttə
ki, çox zəngin adamdı. Ancaq onun sərvəti dünya malı deyildi. Onun bitib-tükənməyən
xəzinəsi biliyi idi, aşıb-daşan sərvəti düşüncələri,
qələmə aldığı
əsərləri idi.
Əflaki Dədə bizə Şəms Təbrizinin bir ləqəbini də xəbər verir -
"Kamil Təbrizi".
Həqiqətən, həyatının tərzi
ilə də, əməlləri ilə də, yazıb-yaratdıqları
ilə də Şəms Təbrizi kamil idi - kamillərin
kamili. Şəms kamilliyin zirvəsinə çatmış bir şəxsiyyət olmasaydı,
Mövlana heç ona tapınardımı?!
Elm dəryası Şəms
Təbrizinin nəzərincə,
insanı insan edən dəyərlər
sırasında ən
ucada dayananlardan biri və bəlkə
də ilki elmdir. Belə düşündüyü üçün
bu cür yazıb: "Elm olmayan bir bədən suyu olmayan şəhərə
bənzəyir". Bəs
Şəmsə görə
insanların ən üstünü kimlərdir?
Şəms insanların
ən qiymətlilərini
dörd qismə ayırırdı və təsdiq edirdi ki, məhz bu qəbil
adamların yeri Allah qatında əzizdir. Birinci, şükrü çox edənlər; ikinci, qənaətcil və səbirli olanlar; üçüncü,
törətdiyi günahlara
görə peşman olub Allah-təalanın əzablarından çəkinən
kimsələr; dördüncü,
haramlardan uzaq düşərək elmə
tapınan, dünyanın
aldadıcı təmayüllərinə
meyl etməyən
alim. Amma burada da dayansaydı,
Şəms Şəms
olmazdı. Davam edir və sual
qoyur: "Bəs bu dörd təbəqə
içərisində, bu
qiymətli adamların
arasında ən üstün olan insan kimdir?" Və yekun cavabından
da zəka nuru saçır: "Elm və
helm sahibi olan
alim".
Bir dəfə Şəms Təbrizidən comərdlər
haqqında danışmasını,
əsl comərdliyin nə olduğunu anlatmasını təvəqqe
edirlər. Cavab verir ki, comərdlik, səxavət dörd cürdür. Birincisi, mal comərdliyi, əmlak səxavətliliyidir. Bu qəbil
insanlar, yəni mal comərdliyi olanlar malından-mülkündən məmnuniyyətlə
keçər, mərifət
qazanarlar. İkincisi, bədən comərdliyidir.
Bu da ən əvvəl
alimlərə məxsus
olan keyfiyyətdir. Onlar insanlar naminə və Allah yolunda özlərini elmə sərf edər, canlarını xərcləyərlər. Üçüncüsü,
can comərdliyidir. Bu, şəhidlərə
məxsus olan ali nəciblikdir. Onlar amal yolunda,
məslək naminə,
bir eşq uğrunda, vətən xatirinə canlarını
qurban verərək cənnəti qazanarlar. Dördüncü isə qəlb comərdliyidir. Bu
da ariflərə yaraşan
bir səxavətdir
ki, könül verib məhəbbət alarlar. Özü sonunculardan idi!
Şəms Təbrizinin hər
bir insanın əməl etməsini istədiyi ayrıca nəsihəti də vardı. Söyləyirdi
ki, hər insanda iki nəsnə var. Gərək onlardan birini öldürüb, digərini daim diri saxlaya. Öldürülməli
olan tamahdır, nəfsdir. Çünki nəfsi öldürməyincə
insan rahatlığa çatmaz. Könlü ölü olanınsa bəxtiyar olması mümkünsüzdür. Və
Şəms özü
həmişə həm
rahat, həm də məsud idi. Çünki nəfsini öldürməkdə
misilsiz idi. Könlü hər an şövqlü, diri saxlamaqda da bənzəri yoxdu. Əflaki Dədə "Mənaqibu-l-arifin"də Şəms
Təbriziyə həsr
etdiyi fəsildə bunu da çatdırırdı
ki, Şəms Təbrizi
tez-tez səfərlərə
çıxar, geyim-kecimə
çox bənd olmaz, əyninə qara bir keçə
örtərdi. Yeməkdə
də son dərəcə
qənaətcil idi. Onun hansı həddə qənaətcil
olmağını təsəvvür
etmək üçün
bu yetər ki, il ərzində məsrəfi
vur-tut bircə dinarmış. Əflaki Dədə Şəms Təbrizinin ifrat gözütoxluğu, aşırı
qənaətcilliyi barədə
bunu da xəbər verir ki, bir həftə
ərzində Şəmsin
yediyi bir yarım çörək
idi. Bir yarım çörəyi doğrayırdı
kəllə-paça suyuna,
onunla dolanırdı.
Günlərin birində
kəllə-paça suyu
aldığı dükanın
sahibi fikirləşir
ki, bir savab iş görüm. Şəmsin özündən
xəbərsiz ona verdiyi kəllə-paça
suyunun içərisinə
bir yağlı tikə də atır. Bundan xəbər tutunca Şəms Təbrizi bir daha o dükana
yaxınlaşmır, hətta
sonralar həmin dükanın yerləşdiyi
küçədən belə
keçmir.
Əflaki
Dədə heyranı
olduğu Şəmsin
hər yetən insanda rast gəlinməyən,
tək-tək seçilmişlərə
nəsib olan heyrətli keyfiyyətləri
haqqında da bəhs eləyir - Şəms Təbrizidə qeyri-adi təlqin gücü varmış. Ətrafındakılar
bircə anda onun iradəsinə tabe olurmuş. O, yan-yörəsinə toplaşanların
düşüncəsinə birbaşa təsir etməyi, onların xəyalında
dürlü mənzərələri
canlandırmağı bacarırmış.
Bununla bağlı Əflaki Dədənin
zikr etdiyi xəbərlər
həm sanki inanılmazdır, həm də onlara bel bağlamamaq da mümkün
deyil. Çünki Əflaki Dədə, birincisi, mötəbər
qələm sahibidir, müqəddəslər zümrəsindən
olan bir insandır. Həm də bir olmuşdan
bəhs edərkən
gətirdiyi mənbələr,
istinad elədiyi adamlar elə şəxsiyyətlərdir ki, onlardan
heç birini sıradan olan insan saymaq rəva
deyil. Elliyi mötəbər, sözünün
dürüstlüyünə etibar ediləsi övliya ucalıqlı
nadir adamlar. Siracəddin
Tatarinin bilavasitə Cəlaləddin Rumidən
eşitdiyi bir əhvalatı Əflaki Dədə qələmə
alıb. Həmin hekayətə keçməzdən
öncə buna da diqqət
yönəltməyə ehtiyac
var ki, peyğəmbərlərin də bir çoxunda
məhz Şəmsdə
də varlığını
təsdiqlədiyimiz düşüncələri
təsiri altına salmaq qüdrəti olub. Hipnoz, təlqinetmə
qabiliyyəti, fikri oxumaq bacarığı, insanları iradəsi altında saxlaya bilmək gücü əsla səmadan gələn qeyri-adi, möcüzəvari qabiliyyət
kimi qavranılmasın.
Buna tək-tək insanlarda
rast gəlinsə də, hər halda tarixin hər
dönəmində hər
xalqda müəyyən
adamlarda müşahidə
edilən xüsusiyyətdir.
Peyğəmbərlərdə görünən, seçilmiş
insanlara, müstəsna
öndərlərə xas
bu keyfiyyət onların öz düşüncələrini, məfkurələrini
daha geniş yaya bilməsi, insanları öz iradəsinin hökmü və təsirində saxlamaqçün
son dərəcə vacib
vasitə, onlara dayaq duran, ən
çətin məqamlarda
kömək olan gizli silah idi.
Siracəddin Tatarinin söylədiklərinə söykənən
Əflaki Dədə bəyan edir ki, günlərin birində, qış axşamında
xudmani məclisdə əyləşmiş Şəms
Təbrizinin böyründəkilər
ucdantutma aqillər, təfəkkür sahibləriymiş.
Birdən kiminsə dilindən bir söz qaçır ki, çöldə qar yağır, qışın
oğlan çağıdır,
amma nədirsə ürəyimdən keçdi
ki, kaş burada indi bir dəstə
qızılgül olaydı.
Bu sözü eşidincə
Şəms Təbrizi
qalxıb çıxır
otaqdan və bir neçə dəqiqə sonra əlindəki iri qızılgül dəstəsi
ilə yığnağa
qayıdır. Qızılgüllərin
xoş rayihəsi bir andaca otağı
bürüyür. Hamı
mat-məəttəl qalır
ki, qışın qış
günündə, bu şaxtada-sazaqda Şəms
o qızılgül dəmətini
haradan tapıb gətirdi. Ancaq məclisdəkilərdən biri
maraqlı söhbət
başlamış olduğundan
onun sözünü yarımçıq kəsməməkçün
səbirlərini basır,
hələlik Şəmsdən
bu dar macalda,
söz ağızdan çıxmamış gül
dəstəsini nə
təhər, haradan əldə etməsini xəbər almırlar. Söhbət davam edirmiş, qızılgül
dəstəsi ortada, hər kəsin gözünün qabağında
imiş. Siracəddin Tatari Cəlaləddin Ruminin də bu hadisəyə şahidliyini vurğulayır
və ardınca da təəccüblə yazır
ki, necə oldusa, mən bir ara
otaqdan çıxdım,
geri qayıdanda baxdım ki, qızılgül
ortada gözə dəymir. Şəmsin özündən soruşdum
ki, bəs o qızılgül
dəstəsi necə
oldu?
Şəms qayıdır ki, nə
qızılgül dəstəsi,
burada elə şey olmayıb ki! Rəfiqimizin ürəyindən
keçdi ki, kaş indi burada qızılgül
dəstəsi olaydı,
mən də onun arzusuna əməl
etdim, qızılgül
dəmətini əyan
etdim. Bu, kəramət
deyil, bu, İlahinin qaibdən göndərdiyi bir qızılgül dəstəsinin
təcəllası idi,
hamının gözünə
də göründü,
ətri də gəldi...
Şəms Təbrizinin telepatik
qabiliyyətləri haqqında
Əflaki Dədənin
nişan verdiyi daha bir rəvayət.
Bunu da Cəlaləddin
Ruminin oğlu Sultan Vələdin dilindən nağıl eləyir.
Sultan Vələdə isə
bu əhvalatı yenə Cəlaləddin
Rumi özü söyləyibmiş.
Günlərin birində
Cəlaləddin Rumi Şəmsin
xeyli dilxor, əsəbi halda Məram bağlarına doğru getdiyini görür, istəyir ki,
onu bu təlx
ovqatdan çıxartsın.
Amma necə etsin? Bilirdi ki, Şəms Təbrizi həyat yoldaşı Kimya xanımı çox sevir və onunla
bir yerdə olanda təsəlli tapır, bütün qanıqaraçılıqları da həmin andaca yox olub gedir.
Ona görə də müridlərindən birini
yollayır ki, tez get evlərinə, Kimya xanımı çağır,
mədrəsəyə, Şəmsin
yanına gəlsin. Və özü də yollanır mədrəsəyə. Qapını
aralayınca görür
ki, Şəms Təbrizi
əyləşib, yanında
da Kimya xanım. Məəttəl qalır.
Ürəyində öz-özünə
fikirləşir ki, axı
mən uşağı
indicə göndərmişdim,
o bu yeyinlikdə gedib Şəmsgilə yetişə, Kimya xanım da bu tezlikdə gəlib mədrəsəyə çata
bilməzdi. Amma bir tərəfdən də sevinir ki, yaxşı oldu, artıq Kimya xanım buradadır, Şəmsin eyni açılacaq. Çünki qapının
arasından görmüşdü
ki, Şəms Kimya xanımla deyib-gülür.
Mane olmamaqçün aralanmışdı.
Bir neçə dəqiqədən
sonra təzədən
qayıdır mədrəsəyə,
baxır ki, Şəms
Təbrizi tək oturub. Amma bayaqdan çöldə, bir qədər aralıda dursa da, gözü qapıda idi, Kimya xanım oradan çıxmış
olsaydı, təbii
ki, Cəlaləddin Rumi bunu
görməli idi. Və deyir, mən Şəms Təbrizidən çaşqınlıqla
soruşdum ki, bəs Kimya xanım necə oldu? Dedi: "Kimya xanım bura gəlməmişdi ki". Dedim
ki, axı necə yəni gəlməmişdi?
Öz gözümlə
gördüm, bayaq sizin yanınızda oturmuşdu, deyib-gülürdünüz,
söhbət edirdiniz.
Şəms şəfqətli
nəzərlərlə Mövlanaya
baxır: "Mən Pərvərdigara minnətdaram.
Ürəyimdən nə
keçirsə, kim keçirsə, həmin anda İlahi o surəti mənə nazil edir". Əflaki Dədə həmin əsərdə oxucusunu Şəms Təbrizinin bu qəbildən olan başqa bir səriştəsindən də
hali edir: "Şəms Təbrizidə
elə bir qabiliyyət vardı ki, kimsənin gözünə
görünmədən saray
nəzarətçilərinin, gözətçilərin, naiblərin
yanından keçərək
dərbara daxil olurdu, gedib otururdu
hökmdar taxtının
yanında. Özü
lazım biləndə
hökmdar onu görürdü, özü
istəməyəndə isə
yox. Əflaki Dədənin bu yazdıqları XXI əsrin
adamına əcaib gələ, köhnə Şərq nağılçılığı
kimi də görünə bilər,
bəlkə bunları
uydurma hesab edən də tapılar. Lakin Volf Messinq haqqında ki hər kəs bilir. Volf Messinqdə
də, əsrlər öncə Şəms Təbrizidə olan kimi, insanları iradəsi altında saxlaya bilmək qabiliyyəti, telepatik təsirəsalma gücü,
qüvvətli hipnoz imkanları varmış. Həmin bacarıqlarının
sayəsində möcüzədən
də artıq sayıla biləcək bir işi görməyə
müvəffəq olmuşdu.
Bir neçə qat mühafizəçilər
dəstəsindən keçərək
Stalinin kabinetinə daxil olmuşdu. Və əvvəlcə belə qabiliyyətin insanda ola bilməsinə inanmayan Stalin şahid olduqlarından sonra heyrətə düşərək
Messinqdən soruşanda
ki, "Axı bunları
necə edirsən?"
- "Heç özüm
də bilmirəm"
cavabını almışdı.
Mühafizəçilərdən xəbər almışdılar
ki, axı bu adamı sənədsiz, buraxılış vərəqəsi
olmadan necə buraxdınız içəri?
Bəziləri demişdi
ki, buradan keçən
olmayıb, heç kəsi görməmişik.
Bəziləri deyirmiş
ki, bizə özünü
Lavrenti Beriya kimi təqdim elədi.
Yəni
Əflaki Dədənin
nüfuzlu, sözübütöv
şəxsiyyətlərə, inanılası adamların
şəhadətinə əsaslanaraq
Şəms Təbrizi
haqqında çatdırdıqları
da elə Messinq hadisəsinin bir başqa təzahürüdür.
Əflaki Dədənin
yazmasınca, Şəms
Təbrizidə - bu möcüzə-varlıqda bir
özgə ağlasığmaz
güc də varmış. Həmişə
üstündə silahı
olarmış - bu silah nə o çağlarda digərlərinin
belindən asdığı
xəncər idi, nə qılınc, nə ox, nə nizə idi, nə toppuz. Bu silah ondakı təlqin gücü - həmin dəhşətli
gücün şüalarını
saçan gözləri
idi. Və Şəms Təbrizinin bu silahı o vaxt işə düşürmüş ki, o, bir insana sidq
ürəkdən qəzəblənirmiş.
Daxilində kiməsə
nifrəti aşıb-daşanda,
qeyzi coşanda həmin öldürücü
güc maddiləşirmiş,
beyin enerjisi dönüb olurmuş qəzəbin tuşlandığı
adamı gözə görünmədən vuran
silah. Həm də elə silah ki, "atəşi"
seçilən hədəfi
yaralamaqla, yarımcan etməklə dayanmırmış,
qurbanının axırına
biryolluq çıxırmış.
Əflaki
Dədə "Mənaqibu-l-arifin"də yazır
ki, bir dəfə yenə Şəmsin yolu saraya düşür.
Gözətçi onunla
çox kobud rəftar eləyir, sinəsindən itələyir,
acı sözlər deyir, ikrahla çımxırır: "Çəkil
get burdan!" Şəms
Təbrizi mütəəssir
olur, bərk hirslənir, belə təhqiramiz davranış
içərisindəki qəzəb
düyməsini basır
və qarğış
edir: "Görüm
sənin dilin şişsin!" Bunu deyir və saraydan
aralanır. Görürlər
ki, birdən sarayın
baş gözətçisi
durduğu yerdə huşunu itirib yıxıldı, düşdü
partdam-partdama, dili şişib ağzına sığmır, adam göz qabağında boğulur, elə haldadı ki, deyirsən, bu dəqiqə canını tapşıracaq.
Yüyürürlər Şəms
Təbrizinin ardınca,
rica edirlər ki, rəhmin gəlsin, yazıqdır, balalarını
başsız qoyma, burax onu, öldürmə.
Şəms dillənir:
"O məsələ daha
mənlik deyil. Adamın işi artıq həll olunub. Söz ağızdan çıxıb,
hökm verilib, o adam həlak olacaq". Əl çəkmirlər, inadla
yalvarıb-yaxarırlar ki, keç
onun günahından. Şəms Təbrizi deyir: "İndiki halda gücüm yalnız ona çatar ki, Xudavəndi-aləmə
dua eləyim, bu adamın o dünyada cəzasını
yüngül eləsin".
Möcüzə dağarcığı heyrətamiz Şəmsin yanında hərdən möcüzələr haqda
da söhbət düşürmüş
və bu da maraqlıdır ki, möcüzə
adamın özünün
möcüzələrə münasibəti nə sayaqmış. Xeyirxah bələdçi Əflaki
Dədə həmin söhbətlərdən birinin
təfsilatını açır.
Birisi bir məclisdə Şəmsə
deyəndə ki, mən
yalnız ağlabatanı
möcüzə hesab
eləyirəm, Ustad dərhal etiraz edir: "Yox, o, möcüzə sayılmaz,
möcüzə ağlın
dərk edə bilmədiyidir". Şəms
Təbrizinin bu qənaəti ilə razılaşmaq lazım gəlir. Ancaq bu razılaşmanın bir əmması da hər halda olmamış deyil. Axı söz də möcüzədir.
Və sözün möcüzəliliyi o zaman yaranır
ki, o, dərk olunsun, qavranılsın, insan onu bütün varlığı ilə duysun. Bunu Şəmsin
özü də təsdiqləyib:
Mayasın ağıldan almasa
kəlmə,
Sən o sözü yazma,
əsla dinləmə.
Öz sözləridir, öz təsdiqidir. Elə onun "Məqalat" əsərindəki bu iki-üç cümlə,
qələmindən çıxmış
digər sıra-sıra
fikirlər kimi, rişəsini ağıldan
götürən söyləyişlərdir:
"Biri gəlib sənə
desə ki, filankəs
səni tərif edirdi, ona de ki, məni öyən o deyil, məni vəsf edən sənsən. Yaxud bir ayrısı gəlib desə ki, filankəs sənin qeybətini edirdi, səni söyürdü,
ona da söylə ki, mənim ardımca danışan, haqqımda hədyan söyləyən
o deyilmiş, sənsən.
Çünki söz hansı adamın dilindən qopursa, həm də o adamın özü deməkdir".
..."Mənaqibu-l-arifin"i qələmə alan Əflaki Dədə də, Cəlaləddin Ruminin oğlu Sultan Vələd də həm mənəviyyatca pak, həm də
alim xislətli insanlardı.
Onların dilindən,
qələmindən nə
qopubsa, həmin sözlərin nə gerçəkliyinə şəkk
gətirmək olur, nə onların hikmətindən doymaq və "Mənaqibu-l-arifin"in növbəti səhifələrində Əflaki
Dədə Sultan Vələdin
ona danışdığı
elə həqiqətləri
bizimki edir ki, bu xasiyyətnamələr
istənilən başqa
qaynağın verdiyi bilgilərdən, altı möhürlü-surğuclu yüz
cür daşdankeçər
sənəddən də
daha inanımlıdır.
Yazır ki, bir gün Sultan Vələd atası ilə oturubmuş. Cəlaləddin
Rumi başlayır Şəms
Təbrizidən danışmağa
və tərifləri
elə həddə çatır ki, Sultan Vələd
riqqətə gəlir,
çünki Cəlaləddin
Rumi heç kəs barədə bu cür sözlər söyləməmişdi. Yollanır
Şəms Təbrizinin
qulluğuna, atasının
söylədiklərini bircə-bircə
qoyur onun ovcuna. Şəms qayıdır ki, əgər
sizin atanız mənim haqqımda bu söylədiklərindən
min qat artığını da söyləmiş olsa belə, mən sizin dərya atanızın yanında sadəcə bir damla kimiyəm. Bu sözlər də dərin dərrakəli
Sultan Vələdi çox
həyəcanlandırır və dübarə qayıdır atasının
yanına. Deyir, siz o sözləri ki Şəms haqqında demişdiniz, o qiyməti
ki ona vermişdiniz, ürəyimi yerindən oynatmışdı, indi isə sizə Şəmsin dilindən səslənmiş sözləri
çatdırmaq istəyirəm,
çünki bu təriflər məni daha artıq duyğulandırdı. Və
Şəms nə demişdisə, hamısını
kəlməbəkəlmə atasına söyləyir. Mövlana fikrə dalır və handan-hana dillənir ki, Şəms Təbrizi bu sözləri ilə nə qədər böyük olduğunu bir daha sübut elədi, həm də mənim sənə bayaq söylədiklərimi bir
daha təsdiqləmiş
oldu. Ancaq Şəmsin indi mənə yetirdiyin sözlərindən sonra sənə təsdiqləyirəm
ki, o, bayaq haqqında söylədiklərimdən də
əslində yüz kərə artıqdır.
...Şəmslə Mövlananın
dostluğunun, birgəliyinin
yeni başladığı əyyamlarmış. O günlərin
hekayətlərinin hər
birində neçə
dərs, ibrət yaşayır. Günlərin
birində Şəms
Mövlanaya deyir ki, səndən çətin
bir təvəqqe etsəm, yerinə yetirərsənmi? Rumi cavab
verir ki, "təvəqqe
nədir? Əmr edin. Dost yolunda görə bilmədiyimiz iş olmaz". Şəms də cavabdan məmnunluqla deyir: "Sənin bu sözlərin məni çox təsirləndirdi və sevindirdi. Amma vəd edəndə həmişə
ehtiyatlı olmaq lazımdır. Axı dedim, xahişim çətin xahişdir. Bəlkə elə tapşırıq verdim
ki, heç ürəyinə
yatmadı, heç icrasını münasib görmədin, bəlkə
sənə ziyan verə biləcək bir dilək oldu umacağım".
Rumi qayıdır ki, "hər
halda xahişi məndən dost edirsə,
elə xahiş etməz ki, onun nəticəsi mənə
qəsd olsun, qəlbimi sındırsın,
məni xar etsin". Şəms gülümsünür: "Bilirsən,
mənim bir şakərim var. Hər axşam gərək süfrəmdə şərab
ola. Şam yeməyində
mən adətən şərab içərəm".
Rumi təəccüblənir, Şəms davam edir: "İndi səndən
rica etmək istəyirəm ki, gedəsən
Əcnəbilər məhəlləsinə.
Orada bir şərabçı var, məni
tanıyır, kimdən
soruşsan, onu göstərəcək. Söylə,
məni Şəms göndərib. Özü
bilir nə məsələdir. Sənə
bir şüşə
şərab verəcək,
al, əbanın altında
gizlət ki, görən
olmasın, gətir ver mənə". Şəms baxır ki, bu sözlərdən sonra Rumi çox tutuldu, qalıb iki can arasında. Yenə dillənir: "Yox əgər etmək istəmirsənsə,
mənim bu xahişimi yerinə yetirmək sənə çox müşkül gəlirsə, başqa bir adama tapşırım".
Mövlana qayğılı-qayğılı:
"Yox, gedərəm",
- deyir. Və tələsir Şəmsin
dediyi Əcnəbilər
məhəlləsinə. Onun
adətən yolunu salmadığı Əcnəbilər
məhəlləsinə yönəldiyini
gendən görən
bir-iki nəfəri maraq götürür. Düşürlər Mövlananın
ardınca, yavaş-yavaş
bu güdənlər dəstəsinə əlavə
olunanlar artır. Mövlananı izləyənləri
heyrət onda bürüyür ki, görürlər
Əcnəbilər məhəlləsində
Mövlana Meyxanəçilər
döngəsinə sarı
buruldu. Həmin dəstədən Mövlananın
onu üzdən tanımayacağını yəqin
bilən birisi addımlarını sürətləndirir,
çatır Rumiyə
ki, onun burada nə edəcəyini lap yaxından görsün. Baxır ki, Mövlana dükançılardan kimisə
soruşdu, sonra həmin döngədəki
şərabçılardan birinə yaxınlaşdı,
o da içi dolu bir şüşəni verdi Mövlanaya, bu da şüşəni çuxasının altında
gizlədib yol aldı geriyə.
Elə öz məhəllələrinə
çataçatda Mövlananı
izləyən dəstədəkilər
başlayırlar hay-küyə.
Onların qara-qışqırığına
tezliklə xeyli adam yığılır.
Köhnədən Mövlanayla
ədavət aparan bir rəzil qabağa çıxaraq hikkə ilə bağırır: "Ay camaat,
siz bunu saf, əməlisaleh bir adam sayaraq
məsciddə hər
gün arxasında dayanır, namaz qılırsınız. Bu isə
münafiqin biridir. Başqası desəydi, bəlkə biz də inanmazdıq. Çünki
bu, hamını özünün guya mömin olmasına inandırmağı bacarıb.
Gözümüzün qarşısında
getdi Əcnəbilər
məhəlləsindən şərab
aldı". Yer-yerdən
səslər ucalır:
"Sübut! Sübut!"
Həmin ittiham edən səsinin bir az da yoğun
yerinə salır:
"Nə sübut? Uzaqda deyil, sübut
burada - cübbəsinin
altındadır". Bir-iki
nəfər də çıxır qabağa,
dartışdırırlar Mövlananın libasını,
həqiqətən şüşəni
tapırlar. Bunu görüncə biri Mövlananın sinəsindən
itələyir, biri qapaz vurur, biri
yumruq atır, söyüş, nifrin sədaları qalxır. Mövlanasa donmuş halda sakitcə dayanıb kəlmə kəsmir. Vəziyyəti belə görüncə Şəms Təbrizi köksünü verir irəli, qışqırır:
"Ay millət, ay həyasızlar!
Dayanın! Niyə günaha batırsınız?
Niyə dini kamil bir insanı
töhmət edirsiniz?
Birisi Mövlanaya şər atıb, niyə dərhal bu böhtana inanıb dünənəcən
ətəyində namaz
qıldığınız insana dönük çıxırsınız? O, şərab deyil, sirkədir. Mən ondan xahiş etmişəm ki, gedib gətirsin. Çünki hər gün yemək zamanı mən sirkədən istifadə edirəm. Mövlanadan təvəqqe
elədim ki, gedib Əcnəbilər məhəlləsində
mənim tanıdığım
bir adamdan həmin sirkədən alıb gətirsin. Kim şübhə edir, çıxsın irəli,
açsın ovcunu".
Şəms şüşənin
tıxacını çıxarır,
bir neçə nəfərin ovcuna həmin sirkədən damızdırır. O adamlar
əvvəlcə ovcundakını
iyləyir, sonra dadına baxıb görürlər ki, həqiqətən
şüşədəki sirkə
imiş. Bunu bilincə bayaqdan öz aləmində guya Rumini ifşa
edirmiş kimi bağıran şəxs birinci yıxılır Mövlananın ayağına,
başlayır üzrxahlığa
ki, "əfv et". Mövlanaya
yumruq atan, qapaz vuran, hərzə-hərzə
danışanlar bir andaca büsbütün dəyişərək başlayırlar
özlərini təmizə
çıxarmaqçün daha uyğun izahlar axtarmağa, sonra da suları süzülə-süzülə meydandan aralanırlar.
Hamı
dağılışır, qalır ikisi - Şəms Təbrizi və Cəlaləddin
Rumi.
- Ustad, bu müsibət
idi mənim başıma gətirdiniz?
- Yox, yavrum, bu,
bir həyat dərsi idi. Dünyanı, insanları
sənə tanıtmaq
dərsi idi. Məqsəd səni rüsvay, xəcil etmək deyildi. İstədim aləmin zahiri parıltılarına
daha heç vaxt uymayasan. Bel bağladığın, qürurlandığın
bir çox mətləblərin, məhrəm
saydığın bir
çox kəslərin,
əziz tutduğun bir çox hisslərin sərabdan başqa bir şey olmadığını
əyani olaraq görüb dərk edəsən. İllərdir
ki, bu insanların xidmətindəsən. Onların
sənə bəslədiyi
sayğının, sevginin
bu həyatda qazandığın əbədi
sərmayə olduğunu
düşünürdün. Amma şahid oldun ki, bircə şüşə
yalan şərab söhbəti ilə bütün xətir-hörmət
bir an içində yox olub getdi.
Sənin çalmanı
başından qapıb
yerə çırpdılar,
paltarını cırdılar,
səni dümsüklədilər,
dürtüşdürdülər, hətta bu meydandaca
səni qətlə yetirməyə hazır idilər. Əbədi sandığın sərmayə
bu axşam bir an içində beləcə dumana dönüb, tüstüyə
çevrilib buxarlandı,
qeyb oldu. Mənsəb, şöhrət,
sənə itaət, üzdə göstərilən
ehtiram keçəridir,
asan dəyişəndir.
Sən elə dəyərlərə ümid
bağla ki, zamanın
keçməsi və
hadisələrin dəyişməsi
ilə bu təhər asanlıqla bir an içində yox olmasın, həqiqətən əbədi
qala bilsin:
Bir heçdir boşalıb dolan bu dünya,
Bir heçdir dünyada yaşayanlar da.
Bağlanma bir heçə
sən bir heç üçün,
Əbədi olanın eşqilə
yaşa.
Şəmsin necə vəfalı
olması, sədaqət
haqqında hansı düşüncələri daşıması
barədə ayrıntıları
Əflaki Dədə
"Mənaqibu-l-arifin"də
Sultan Vələdə istinadən
ərz edir. Sultan Vələd Şəms Təbrizinin bu barədə ona nə dediyini olduğu kimi Əflaki Dədəyə
söyləyibmiş, o da söylənənləri
kağız üstünə
köçürərək tarixləşdirib. Şəms
Sultan Vələdə deyibmiş
ki, birisi bizə vəfa göstərsə,
sonra yüz cəfa etsə, o bir vəfanın xatirinə yüz cəfaya bənd olmarıq. Vəfanın haqqını bilən cəfaya baxmaz.
...Şəmsəddin Təbrizi,
Kamil Təbrizi, Şəmsu-l-həqq, Şəmsi Pərəndə - uçan
Şəms. Və uçan Şəmsdən,
o Kamil Təbrizidən bizə
bir nəsihət də çatıb. Hətta paxıllıq, həsəd kimi umulmaz keyfiyyətsizliyin içərisində də
Şəms Təbrizi
nəcib gözləri
ilə müsbət bir çaları görə bilib. Yazır ki, "Paxıllıqların
bir növü var ki, savab əməl sayılar və insanı cənnətə
aparar". Görəsən,
nə imiş Şəms Təbrizinin paxıllığın içərisində
gördüyü cənnətə
aparan bu yol? Şəms dəqiq nişan verir: xeyir işlər
görənlərdən geridə
qalmamağa çalışmaq.
Xeyirxahlara, fəzilət
sahiblərinə həsəd
apararaq xeyirxahlıqlar
törətmək üçün
daha artıq çalışmaq. Bu həsəd
həsədlərin ən
gözəlidir və
təqdirolunanıdır. Şəms
Təbrizi babamız!
Bu sözlərin də
bütün başqa sözlərin tək günəş kimi işıqlıdır. Dünya
bu cür paxıllarla dolsaydı, yaşamağa nə vardı ki!
...Yenə bir gün
Mövlanaya deyirlər
ki, siz dünyanın bütün naz-nemətlərindən
əl çəkmisiniz,
dərviş həyatı
yaşayırsınız, ancaq
sizin bunca yüksək tutduğunuz,
özünüzə ən
sadiq dost hesab etdiyiniz Şəms Təbrizi o cür deyil. O, dünya nemətlərinə qətiyyən
biganəlik göstərmir.
Cəlaləddin Rumi bu
sözləri eşidincə
rişxəndlə dillənir
ki, sizin bu mühakimələriniz Şəmsi
sevməməyinizdən irəli
gəlir. İnsan bir başqasını sevəndə onun nöqsanlarına da gözləri
kor, qulaqları kar olur. Necə
ki, ana öz balasında
hansısa qüsur görmür, gendən baxana ciyərparasının
ürəyə yatmayan
kimi gələ biləcəyi hərəkətinə
də öz aləmində izah tapır, qəlbən sevən də vurğunu olduğunda həmin təhər qəbahət gəzməyə
meyilli olmur. Ananın balasında qüsur görməməsinə
səbəb odur ki, yavrusunu təmənnasız
məhəbbətlə sevir.
Əgər siz Şəmsə belə məhəbbətlə yanaşsanız,
onda heç bir qüsur görməyəcəksiniz.
Cəlaləddin Rumi Şəms Təbrizinin
zirvələrin zirvəsi
olduğunu anlayırdı.
Onun bəlkə də ayrı-ayrı hansısa qüsurlarının
olmasından xəbərdar
idi. Ancaq Mövlana Şəms Təbrizinin kimliyini bilirdi, onun hansı
yetilməz mənəviyyat
və zəka zirvəsi olduğunu anlayırıdı, məhz
Şəmsin möhtəşəmliyini
dərk etdiyindən, onun qənirsizliyindən agah olduğundan belə ucadan-uca dağın ətəyində
kol-kosun, daşın-kəsəyin,
qurd-quşun hərlənməsi
ona əhəmiyyətsiz
gəlirdi - yel qayadan nə aparar?!
...Türkiyədə - Konyada
Şəms Təbrizinin
məzarı deyə təqdim olunan bir türbə var. Olmuşam, ziyarət etmişəm və onu da görmüşəm
ki, hər gün yüzlərlə insan axın-axın gəlir, Şəms Təbrizinin məzarı adlandırılan
o məkanı ziyarət
edir, dualar oxuyur. Ancaq həqiqətənmi
ora Şəms Təbrizinin məzarıdır?
Şəms Təbrizinin
həyatı kimi, yazdıqları kimi, məzarı da saysız müəmmalar, gizlinclidir.
Əflaki
Dədə "şeyximiz"
deyə təqdim etdiyi Arif Çələbinin
anası Fatma xanım
həzrətlərinin dilindən
eşitdiyi bir əhvalatı da xələflərlə
bölüşür. Yazır
ki, bədxahları, düşmənləri
Şəmsi qətlə
yetirərək bir quyuya atırlar. Bundan kimsənin xəbəri olmur və Sultan Vələd həmin gecə yuxusunda Şəms Təbrizini görür. Şəms ona pıçıldayır ki, məni
qətlə yetiriblər
və filan yerdə filan quyuya atıblar. Sultan Vələd ertəsi gün başının dəstəsi ilə gəlir, Şəmsin cəsədini həmin quyudan çıxarır,
aparıb yuyur, müşkə, ənbərə
tuturlar və Mövlana türbəsinin
memarı Əmir Bədrəddin Təbrizinin
məzarının yanında
torpağa gömürlər.
Ancaq Şəmsin həyatdan ayrılması
ilə bağlı laübalı qəziyyələr
bununla bitmir. Şəms Təbrizinin həyatının necə
tamamlanması, hansı
məzarda uyuması ilə bağlı sıra-sıra başqa rəvayətlər də
var. Və görünür,
bu da məntiqli, həm də qanunauyğundur - bütün
ömrü boyu çərçivələrə sığmamış, kimsəyə
oxşamamış Şəms
Təbrizinin dünyadan
köçüşü də
adi adamlarınkı sayaq ola bilməzdi. Bir başqa soraq da var ki, Şəms Təbrizi Konyadan aralanandan sonra Şama gedir, oradan da Təbrizə qayıdır
və Təbrizdə vəfat edir, orada Kəcil qəbiristanlığında torpağa
tapşırılır. Lakin Əflaki Dədə sanballı şahidlərə
əsaslanaraq Şəms
Təbrizinin son saatı
haqqındakı bir söyləməni də bizə eşitdirir. Yazır ki, axşamlardan birində Mövlana ilə Şəms oturub söhbət edirmişlər, nagahan qapı döyülür,
Şəms dikəlir
qapını açmağa,
amma elə qalxa-qalxa Mövlanaya deyir ki, onlar mənim ardımca gəliblər, məni öldürmək istəyirlər.
Şəms bunları
deyəndən sonra çıxır dışarı.
Şəms adi Allah bəndəsi deyildi, o, sabahı, gələcəyi
görməyi bacaran idi. Yaxşı, bəs başına nə iş gələcəyi, öldürüləcəyi
ona öncədən məlum idisə, niyə ardınca gələnlərin çağırışı
ilə çıxırdı
çölə, nicat
yolu aramırdı?
Bu, elə peyğəmbərlər
və onlar xislətlilərin, Mövlana
və Şəms kimi qutsalların alnına yazılmış
xüsusiyyətdir. Onlar
bəlanı öncədən
görə-görə, bilə-bilə
ki, məşəqqət, cəfa,
ağrı gəlir və onları ağuşuna alacaq, girdabına çəkəcək,
qaçmırlar, yayınmırlar,
qismətə doğru
irəliləyirlər.
Mövlana qalır hücrədə,
Şəms Təbrizi
çıxır çölə
və Əflaki Dədə qapının bu tayındakı başvermişləri həmingünkü
görüntüləriylə canlandırır - yeddi nəfər Şəmsi əhatələyir, biri xəncərini sıyırır
və saplayır Şəmsin sinəsinə.
Şəmsdən dəhşətli
bir nərə qopur. Elə bir nərə ki, onu mühasirəyə almış yeddi nəfərin yeddisi də bayılır. Az sonra ayılıb görürlər ki, Şəms
yoxdur, yerdə sadəcə bir neçə damla qan ləkəsi qalıb, Şəms qeybə çəkilib...
Bu, Şəmsin son möcüzəsi
idi və əslində Şəms kimi müstəsnalar adi insanlar kimi
qazılan bəlli bir qəbrə qoyula, üstünə torpaq tökülə, sıravi adamlar kimi basdırıla bilməz. Onlar elə bu cür
qeyb olmalı, uçub getməli, bədəndən ayrılaraq
ruhlar aləminə qarışmalıdır. Bu, Şəmsin
son möcüzəsi idi.
Amma Şəmsin möcüzələri
o qorxulu gecədəki
göylərə pərvazlanması
ilə bitmədi, həmişə davam edəcək. Nə zaman
ki onun kitabını yenidən açacaqsan, yazdıqlarını təzədən
oxuyub misralarındakı
təlqinin cazibəsinə
düşəcəksən, həmin andaca gözlərin onun gözlərinə dikiləcək,
ixtiyarsız o nüfuzedici
baxışlardakı sonsuz
gücə tabe olacaqsan və diri Şəms Təbrizi ən təzə möcüzə
kimi gözlərin önündə cilvələnəcək.
14 noyabr
2023
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525- ci qəzet.-
2023- cü il.- 18 noyabr.-
¹ 209.- S. 14- 15.