Violonçelin sadiq cəngavəri
Sabir Əliyevin işıqlı
xatirəsini anarkən
Musiqi tariximizdə elə
simalar var ki, onların adları
çəkilərkən fəxarət hissi yaşayırıq. Onların fəaliyyəti
ehtiram, minnətdarlıq
və heyranlıq hissi doğurur. Belə sənətkarlardan
biri bu günlərdə
95 illiyi qeyd olunan Sabir Əliyevdir
(1928-1983). Azərbaycanda violonçel
məktəbinin yaradıcısı,
qüdrətli ifaçı,
usanmaz pedaqoq və təhsilimizə böyük töhfələr
vermiş xadim, Xalq artisti S.Əliyev ali məqsədlər
naminə ehtiras və sevgi ilə
çalışan sənətkar
idi.
İlk təhsilini S.Əliyev
konservatoriya nəzdində
onillik musiqi məktəbində almışdı.
O zaman Üzeyir bəy
gənc musiqiçiyə
fikir vermiş, müəllimi Vladimir Anşeleviçə
tapşırmışdır ki, gözü onun üstündə olsun, axı istedadlıdır, həm də Azərbaycanda violonçel
ifaçılığı üzrə kadr azdır. Konservatoriyada S.Əliyev İsaak Turiç kimi ali musiqiçi və pedaqoqun sinfində oxumuş, mükəmməl bir məktəb keçmişdi.
Xatırladım ki, İ.Turiç 1913-cü ildə
Tiflisdə anadan olmuş, Moskva konservatoriyasında
məşhur Mark Yampolskinin
sinfini bitirmişdi. "Sovetskoye iskusstvo" qəzetindən
(1937, 23 oktyabr) öyrənirik
ki, o, violin və violonçel ifaçılarının Ümumittifaq
müsabiqəsində diploma layıq görülmüşdü.
Turiç, Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsü
ilə Bakıya dəvət olunmuş musiqiçilər dəstəsinin
görkəmli nümayəndəsi
idi. O zaman ali təhsil ocağında Leopold Rostropoviç kimi ustadın fəaliyyəti də qeyd olunmalıdır. Buradaca əlavə edim ki, konservatoriyanı bəstəkar kimi bitirmiş ilk azərbaycanlı
- Asəf Zeynallı
da musiqi texnikumunda violonçelçalan ixtisasına
yiyələnmişdi.
S.Əliyevin müstəqil
yaradıcılıq yoluna
qədəm basdığı
50-ci illərə dönmək
istərdim. Bu, Azərbaycan
musiqi sənətinin həqiqətən qızıl
dövrü idi. Üzeyir bəyin qurduğu təhsil sistemi bəstəkarlıqda,
ifaçılıqda, elmdə
öz bəhrəsini verirdi.
1956-cı ildə bəstəkarlarımızın
ilk qurultayı
keçirildi. Həmin
qurultaya təşrif buyurmuş Dmitri Şostakoviç
ölkənin baş musiqi jurnalı - "Sovetskaya muzıka"nın
səhifələrində öz
təəssüratlarını bölüşüb, Q.Qarayev, F.Əmirov, C.Hacıyev, S.Hacıbəyov,
S.Rüstəmov, C.Cahangirov
kimi bəstəkarların
uğurlarını qeyd
etdikdən sonra qurultayın konsertlərinə
töhfə vermiş
ifaçılar sırasında
Sabir Əliyevin də
adını çəkir.
Əslində Sabir müəllimin violonçel
aləmində tanınması
bir neçə il əvvələ təsadüf
edir. Belə ki, 1950-ci
ildə o, dövrün
ən istedadlı violonçelçalanları
M.Rostropoviç, D.Şafran
ilə bahəm Praqada keçirilən Hanuş Vihan adına Beynəlxalq müsabiqənin
seçim turlarına
qatılır və Fəxri diploma layiq görülür. O zamandan
S.Əliyev tanınmağa başlayır:
onu böyük violonçelçalanlar ailəsinə rəsmən qəbul edirlər.
Musiqiçinin fəaliyyəti polifonik
olub, bir neçə istiqamətdə
inkişaf edirdi. O, parlaq artist - ifaçı,
solist idi, repertuarı bu alət üçün yazılmış bütün
başlıca əsərləri
əhatə edirdi. Vaxtilə Çaykovski demişdi ki, violonçelçalanda
nəhəng istedad, daxili keyfiyyətlərin mürəkkəb vəhdəti
olmalıdır. Ancaq belə təqdirdə səhnəyə violonçel
ilə çıxan kəs auditoriyanın diqqətini cəlb edib, zəfər çala bilər. S.Əliyev sənətdə
neçə-neçə zəfərə
imza atmışdır.
O, dəfələrlə orkestr
ilə bahəm filarmoniyanın, konservatoriyanın
səhnələrinə çıxmış,
Niyazi, Çingiz Hacıbəyov, Karl Eliasberq,
Abram Staseviç, Zaxari
Xurodze, Mark Paverman ilə təmasda violonçel üçün
yazılmış əsas
konsertləri ifa etmişdir.
Buradaca musiqi ifaçılığı
tariximizin yaraşığı
olan bir ansamblı Sabir Əliyev -
Elmira Ağayeva-Əliyeva duetini qeyd etmək
istərdim. Bu duet öz
müntəzəm çıxışları
ilə Azərbaycan dinləyicisini - İ.S.Bax, G.F.Hendeldən tutmuş D.Şostakoviç,
N.Myaskovskiyə qədər
- violonçel musiqisinin
bütün rəngarəng
palitrası ilə tanış etmişdir.
S.Əliyev kimi ifaçının sənətimizdə
olması bir çox bəstəkarları,
məsələn, Süleyman
Ələsgərov, Tofiq
Bakıxanov, Azər Rzayevi xüsusi olaraq violonçel aləti üçün əsərlər
yaratmağa ilhamlandırırdı. Sabir müəllim
başqa alətlər
üçün yazılan
musiqi nümunələrini
də violonçel
üçün köçürüb
həvəslə ifa edirdi.
Bakıdakı Leopold və Mstislav
Rostropoviçlər muzeyində
qorunub saxlanılan bir afişa (bütün materiallar Ş.Heydərovanın hazırladığı xüsusi
kitabçada yer alıb) mənim marağımı doğurdu.
Bu, sırf Azərbaycan
bəstəkarlarının əsərlərinin təmsil
olunduğu konsertin afişasında Üzeyir Hacıbəyli, Fikrət Əmirov, Əşrəf
Abbasov, Süleyman Ələsgərov,Tofiq Bakıxanov, Məmməd İsrafilzadə, Elmira Nəzirovanın
adlarını oxuyuruq.
S.Əliyevin ifaçılıq
fəaliyyəti haqqında
danışarkən üzvü
olduğu ansambllar xatırlanmalıdır. Fortepiano triosu - Elmira Əliyeva
(piano), Tofiq Bakıxanov
(violin), Sabir Əliyev (violonçel)
1950-ci ildən çıxış
etməyə başlamışdı.
Bir il sonra isə o
zaman konservatoriyanın rektoru
olmuş Qara Qarayevin təşəbbüsü
ilə Simli Kvartet yaranır. O kvartetin bütün üzvlərini sadalamaq istərdim: Azad Əliyev
(1-ci violin), Murad Tağıyev (2-ci violin), Rəşid
Seyidzadə (viola), Sabir Əliyev (violonçel). Bu, qüdrətli
musiqiçilərin bir
araya gəldiyi gözəl bir ansambl idi. Amma bərabər
dəyərli istedadlar
arasında belə S.Əliyevin mövqeyi xüsusi olmuş, onun violonçelinin səsi daim ifadə qüvvəsi ilə məftun etmişdir.
1954-cü ildə Dövlət
Simli kvarteti statusunu almış ansambl Ümumittifaq gənclər festivalında
qızıl medala, VI Ümumdünya gənclər
və tələbələr festivalında
(hər ikisi - 1957-ci
il) gümüş medala
layiq görülmüş,
aktiv qastrol həyatı ilə yaşamışdır. Repertuar
da Haydndan tutmuş XX əsr bəstəkarlarına
qədər - çox
geniş diapazonu əhatə edirdi. Daha çox ifa edilən əsərlər
arasında Haydn, Bethoven,
Brams, Şostakoviç,
Q.Qarayev, X.Mirzəzadə, M.Quliyev,
Ə.Hüseynzadənin yaratmaları qeyd olunmalıdır.
İfaçılıq sənətində
bir kövrəklik
var. İndi istənilən konserti asanlıqla - qoy lap qeyri-peşəkar üsullarla - yazıya almaq olar. O zaman isə... Əlbəttə,
bəzi çəkilişlər,
səs yazıları
qorunub saxlanılıb,
lakin S.Əliyevin
miqyaslı konsert fəaliyyətini nəzərə
alsaq, onların sayı cüzidir! Amma onlar da S.Əliyevin
bir ifaçı kimi məharətinə dəlalət edir, violonçelinin
səslənmə gözəlliyini
bizə çatdırır.
Dinləyirsən və
məşhur bir poetik misranı xatırlayırsan: violonçel
- qəlbimin qəlbidir.
Mahir ifaçıların heç
də hamısı yaxşı müəllim
olmur. Nə deyək, bəzi sənətkarlara xas qısqanclıq da, hövsələsizlik
də, eqoizm də burada özünü göstərir.
Sabir müəllim əsl
Ustad idi. Sənətə böyük
bir missiya ilə gəlmişdi: məktəb yaratmaq, kadr yetişdirmək, estafeti gələcək nəslə ötürmək.
Yetirmələri sırasında
Ramiz Məlik-Aslanov, Yuri Abdullayev, Rasi Abdullayev, Eldar İsgəndərov, Nəzmiyyə
Abbaszadə, Adil Babayev, Səlim
Qayıbov, neçə-necə
başqa musiqiçilər
var. Elə bütün
violonçel ustalarımız
- tələbələrinin tələbələridir, dərs
vəsaitlərindən bəhrələniblər.
Bu vəsaitlərdə, violonçel
üçün bəstələdiyi
etüdlərdə, xalq
mahnıları əsasında
pyeslərdə onun yaradıcı insan kimi istedadı özünü əyani sərgiləyir. "Violonçel
məktəbi" dərsliyi
(onun tamamlanması
Sabir müəllimin vəfalı
tələbəsi Nəzmiyyə
Abbaszadənin xidmətidir)
isə bütün violonçelçalanların yardımçısı,
masaüstü kitabıdır.
S.Əliyevin yaradıcı
şəxsiyyət kimi
müstəsna keyfiyyətləri
onun, 29 yaşlı gəncin 1957-ci ildə Ü.Hacıbəyli adına
Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının Simli
alətlər kafedrasına
müdir təyin olunmasını şərtləndirmişdi. Ömrünün
sonunadək bu kafedraya rəhbərlik edən S.Əliyev
özünü həm
də mahir təhsil təşkilatçısı
kimi sərgiləyə
bilmiş, kollektivdə səmimi ab-hava yaradaraq, həmkarlarının sonsuz
hörməti və sevgisini qazanmışdı.
Burada 1964-cü ildə Bakıda qastrol səfərində olan əfsanəvi Mstislav Rostropoviçin dediklərinə üz tutmaq yerinə düşərdi: "Azərbaycanlı
dostlarım məndən
Azərbaycan konservatoriyasında
violonçel ifaçıları
üçün açıq
dərs keçirməyi
xahiş etdilər. Bu təklif məni çox həyəcanlandırdı, çünki
35 il öncə atam
burada dərs demişdir... Xoşbəxtəm
ki, Azərbaycan konservatoriyasında violonçel
sinfi çox yüksək, peşəkar
səviyyədədir. Əlbəttə,
bu, mənim böyük dostum - istedadlı müəllim və musiqiçi Sabir Əliyevin əməyinin nəticəsidir".
Tələbələrin xatirələrində Sabir
müəllimin nə
kimi bir müəllim olduğu üzə çıxır.
Formanın bitkinliyinə
diqqət yetirən ustad xırda detallar üzərində işə də xüsusi önəm verirdi. O, başqa ustadların
dərslərində iştirak
etməyi, ələlxüsus
vokal üzrə dərsləri dinləməyi
tövsiyə edirdi: axı violonçel aləti tembrcə gözəl insan səsinə çox yaxındır. Ən əsası isə, Sabir müəllimin fikrincə, daim formada olmaq, başqa sözlə, səhnədə çıxış
etmək, müsabiqələrə, festivallara
qatılmaq zəruri idi. Yalnız belə təqdirdə ifaçı əsl artist kimi püxtələşə
bilər. Onun tələbələri, bir
qayda olaraq, Ümumittifaq, Zaqafqaziya (Cənubi Qafqaz) müsabiqələrində uğurla yarışırdılar.
1968-ci ilin Zaqafqaziya
müsabiqəsində isə
S.Əliyevin birdən-birə
üç yetirməsi
bütün mükafatlara
sahib olmuşdur!
Sabir Əliyevin
nurlu müəllim siması bizim nəslin tələbələrinin
yaddaşında da yaşayır. 1980-ci ildə
Konservatoriyaya daxil olarkən, sinfimizin yeganə violonçelçalanına
S.Əliyevin necə himayədarlıq etdiyini indi də xatırlayırıq.
Bütün nəzəri
fənlər üzrə
imtahanlara istedadlı sinif yoldaşımızı
Sabir müəllim şəxsən özü
müşayiət edir,
onun konservatoriyaya daxil olmasını təmin edən zəruri qiymətin alınmasına nəzarət
edirdi. Hardadır belə xeyirxah, nəcib, təəssübkeş
insanlar?
Sabir müəllim
və Elmira xanımdan danışarkən
onların valideyn kimi nailiyyəti adlandırıla biləcək
övladları qeyd edilməlidir. Qızları
Leyla xanım anasının yolunu davam etdirmiş, pianoçu olmuşdur. Oğulları Azad müəllim isə pianoçu və vokalçı kimi konservatoriyanı
bitirdikdən sonra təhsil sistemində çalışmış, konservatoriya
nəzdində Şövkət
Məmmədova adına
opera studiyasına rəhbərlik etmiş, ən əsası - dirijor kimi tanınmışdır.
Onun Azərbaycan Televiziya və Radiosunun Niyazi adına simfonik orkestrinin bədii rəhbəri və baş dirijoru kimi fəaliyyəti unudulmazdır.
Bu yaxınlarda
M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında
Sabir Əliyevin xatirəsi əlamətdar bir konsert ilə anılmışdır. Proqramda
dünya musiqi klassikasının həmişəyaşar
nümunələri - Bethovenin
"Eqmont" uvertürası
və Motsartın
"Don Juan" operasına uvertürası violonçel
üçün iki işarəvi əsərin
- Sen-Sansın
Birinci konserti və Çaykovskinin
"Rokoko mövzusu əsasında variasiyaları"na
müqəddimə kimi
səslənmişdir. Bu
gecədə solist qismində Mark Drobinskinin çıxışı ona
müstəsnalıq aşılamışdı. Məhz
bu tanınmış musiqiçinin yubiley gecəsinə dəvət
olunması təsadüfi
deyil, çünki Drobinski 1940-cı ildə Bakıda dünyaya göz açmış, musiqi məktəbində
- 1952-57-ci illərdə - Sabir
Əliyevin sinfində
oxumuşdur. Azərbaycan konservatoriyasında
dörd il ərzində İsaak Turiçin rəhbərliyi
altında təhsil aldıqdan sonra Moskva konservatoriyasına köçürülmüş, Rostropoviçin rəhbərliyi
altında sənətin
sirlərinə yiyələnməkdə
davam etmişdir. Yeri gəlmişkən, onu da deyim ki,
Rostropoviçlərin muzeyində
saxlanılan sənədlər
arasında Drobinskinin adı ilə maraqlı bir afişa da saxlanılır.
Müsahibələrindən birində Bakı xatirələrinə dönərək,
Drobinski Ü.Hacıbəylini
minnətdarlıqla yad
edir, onun sayəsində Bakıda güclü ifaçılıq
məktəbinin yarandığını
nəzər-diqqətə çatdırır.
Xatirə gecəsində
gənc, öz təfsirləri ilə etimad qazanmış dirijor Mustafa Mehmandarovun rəhbərlik
etdiyi Ü.Hacıbəyli
adına Azərbaycan Dövlət simfonik orkestri böyük şövqlə çıxış
etdi. Orkestr və solistin təması da konsert öncəsi məşqlərin səmərəsinə
dəlalət edirdi. Əlbəttə, M.Drobinski
kimi mahir musiqiçinin ifasının
təhlilindən vaz keçərdim. Onu dinləyərkən mən,
sadəcə olaraq, çağdaş musiqinin
Sofiya Qubaydulina kimi işarəvi bir simasının rəyini xatırlayırdım.
O, Drobinski violonçelinin
əzəmətli və
nəcib səslənməsini,
forma duyumunun səmimiyyətlə uzlaşmasını
qeyd edərək, müraciət etdiyi istənilən materiala böyük marağını
vurğulamışdır. Bütün bu sözlər konsertdə öz təsdiqini tapdı. Çaykovskinin Rokoko variasiyalarının
ifası zamanı yaranan obrazlar silsiləsi, lirik parçaların qeyri-adi gözəlliyi, emosional dərinliyi - hər fraza, hər səs mənalandırılmışdı
- heç kimi biganə qoymadı. Belə bir təəssüratın
yaranmasında əla,
həssas partnyor kimi çıxış edən orkestrin rolu da danılmazdır.
Öz səfəri
çərçivəsində M.Drobinski ustad dərsi də verdi. Kamera və
orqan musiqisi zalında müxtəlif yaş kateqoriyalarına aid beş azərbaycanlı
gənc, sənətkarın
qarşısında öz
məharətini sərgilədi,
onun tövsiyələrini
diqqətlə dinlədi.
Bu gənclər Cəlalə İsmayılzadə
(müəllim Elmira Kalaşova), Nuray Vəkilova (müəllim Kamal Paşazadə), Vaqif Qurbanov, Orxan Hüseynov və Ərol Rzayev idi. Son
üç gəncin müəllimi - professor, illər Bakı Musiqi Akademiyasının ifaçılıq fakültəsinin
dekanı, Əməkdar
İncəsənət xadimi
Nəzmiyyə Abbaszadənin
xidmətləri xüsusi
vurğulanmalıdır. Dinləmələrdə
gənc musiqiçiləri müşayiət
edən təcrübəli
Svetlana Əhmədovanı,
habelə daha iki istedadlı gəncimizi - pianoçular Nərminə İsmayılova və Rüstəm Zeynalovu da qeyd etməyi
lazım bilirəm.
Ustad dərsində
Drobinski əslində
daha çox gənc həmkarlarını
dinləyir, ifanın texniki tərəfinə aid qısa göstərişlər
verməklə kifayətlənirdi.
Əsas tövsiyəsi
belə idi: hansı əsəri çalırsınızsa çalın
- qoy lap virtuoz əsər olsun - hər zaman səslənmənin gözəlliyinə nail olmağa çalışın.
Ustad dərsindən sonra maestro ilə
söhbətləşmək imkanı əldə etdik. O, dərsin bütün iştirakçılarının
səviyyəsinin kifayət
qədər yüksək
olduğunu vurğuladı,
bəzi gəncləri
isə beynəlxalq müsabiqəyə hazırlamağı
məsləhət gördü.
Mən Drobinskini dinləyir və 90-cı illərin sonuna - Mstislav Rostropoviçin böyük fasilədən
sonra Bakıya təntənəli və çox əlamətdar qayıdışına dönürdüm.
O zaman violonçel ifaçıları sırasında
bir qıtlıq müşahidə olunurdu:
bu səbəbdən Rostropoviçin dərslərinə
violin və viola ifaçıları da cəlb olunmuşdu.
İndi isə başqa - ürəkaçan
bir mənzərə!
Nə deyək,
violonçel alətini
mənimsəmək heç
də asan iş deyil, müəyyən fədakarlıq
tələb edir. Gənc musiqiçi günbəgün ağır
məşğələlərə - fiziki baxımdan da - qatlaşmalı, musiqi alətinin qeydinə qalmalıdır:
zəhmətinin də
bəhrəsi olacaq, yoxsa olmayacaq - sual altındadır. Mən ustad dərsinə qatılmış
iki gəncin violonçel kimi çətin alətlə
görüşünün necə baş verdiyi ilə maraqlandım. Axı çox zaman piano və violin
sinfinə daxil olmayanları violonçel
ixtisasına istiqamətləndirirlər.
Bəlli oldu ki, Milli konservatoriya
nəzdində İncəsənət
gimnaziyasının şagirdi
Cəlalə İsmayılova
əvvəlcə pianoçu
kimi təhsil almışdır. Son bir neçə il ərzində o, piano ilə paralel violonçeli də əxz edir, həm də uğurla: daim müxtəlif səhnələrdə çıxış
edir və bu çıxışlardan
həzz alır, müsabiqələrdə də
laureat adını qazanır. Cəlalə sadəcə olaraq violonçelin səslənməsini
sevib, özü könüllü olaraq seçim edib. Amma bu gözəl
gənc qızın öz, yalnız ona məxsus musiqi aləti olmadığından, violonçelini
icarəyə götürür.
Bu məsələnin
həllində istedadlı
qızımıza kömək
etmək zəruridir.
Bakı Musiqi
Akademiyasının magistraturasında
oxuyan Ərol Rzayevi çoxdan müşahidə edirəm. O, lap kiçik ikən Alim Qasımov və Yo-Yo Manın
Bakıdakı çıxışını
eşitmiş və violonçel alətində
çalacağını xəyal
etməyə başlamışdır.
Xəyallar gerçək
olmaqdadır. Bu gün Ərol Baku Chamber Orchestra
və Cadenza kimi sanballı kollektivlərin musiqiçisidir,
müxtəlif ansamblların
da heyətində müvəffəqiyyətlə çıxış edir.
Ustad dərsində o,
Dvorjakın Violonçel
konsertini elə məharətlə ifa etdi ki, Drobinskini,
elə zala toplaşmış bütün dinləyiciləri
valeh etdi. Bir çoxumuzda bu konserti məhz
Ə.Rzayevi orkestrin müşayiəti ilə
eşitmək arzusu yarandı. Əminəm ki, öz üzərində
dönmədən çalışan
Ərol uca səhnələrdə ləyaqətlə
çıxış etmək
iqtidarındadır.
Beləliklə, dərsdə dinlədiyimiz
ifaçıların potensialı
göz qabağındadır.
Onları - arasında
iki məftunedici xanım olan bu gözəl azərbaycanlıları - mümkün
qədər dəstəkləməli,
stimullaşdırmalı və
irəli çəkmək
lazımdır. Onların
günbəgün qayğıya
və diqqətə, keşməkeşli sənət
yollarında zirvələrə
doğru yüksəlişdə
dəstəyə ehtiyacı
var. Xatırladım ki, S.Əliyev daim tələbələrini
konsert, festival və müsabiqələrdə
iştirak etməyə
səsləyirdi. Yalnız
böyük səhnələrdə
istedad cilalanır.
Ustad dərsi
Sabir Əliyevin ənənələrinin
yaşadığına dəlalət
edir. Bu ənənələri qoruyub
saxlamağı qarşısına
məqsəd qoymuş
müəllimlərə təşəkkürümüz
sonsuzdur.
...Qəhrəmanımıza
dönmək istərdim.
Dünya
ya göz
açarkən ona Sabir adı verilmişdi. Deyirlər, ad taleyi müəyyənləşdirir.
Sabir müəllim səbirli idi, dözümlü idi və daim mübarizə
aparırdı. O, səhhəti
ilə mübarizə
aparırdı. O, hər
bir violonçelçalan
gəncin sənətdə
qərarlaşması uğrunda,
musiqimizin yüksək
idealları uğrunda çarpışırdı.
Özü də ürək yanğısı
və ehtirasla çalışırdı. Cəmiyyətimizə
bacardığı qədər
xidmət etmək - bu idi onun
amalı. Bax bu cəhət Sabir müəlimi Üzeyir Hacıbəylinin davamçısı
adlandırmaq imkanı
verir.
Yubiley gecələri,
xatirə tədbirlərinin
önəmi nədədir?
Öncə onda ki, unutsaq - unudularıq.
Ən əsası isə odur ki,
biz belə şərəfli sənətkarları,
işıqlı şəxsiyyətləri
xatırlayaraq, ali məqsədlər haqqında
düşünür, pozitiv
və işgüzar dalğaya köklənirik.
Əgər bu, baş verirsə, onda yaxşılığa
doğru dəyişikliklərin
baş verəcəyinə
inanıb, musiqi mədəniyyətimizin gələcəyinə
inamla baxa bilərik.
Fotolar Kamran Bağırovundur.
Zümrüd DADAŞZADƏ
Professor, Əməkdar incəsənət xadimi
525-ci qəzet.- 2023- cü il.- 18 noyabr.- ¹ 209.- S. 18-19.