ÇİYNİMİZ
ÜSTÜNDƏKİ BAYRAĞIMIZ
Bu eşq ürəyinə haradan
düşmüşdü? Bu, bir vəhy idi, ilham idi, nə
idi? Nəsillərində nə rəssam vardı, nə heykəltaraş,
nə də sənətlə məşğul olan bir insan.
Amma balaca Fuad gecə-gündüz rəsm çəkməkdən
doymurdu. Qələm-kağız əlindən
düşmürdü. Məktəbə gedirdi - orada çəkirdi,
məktəbdən gəlirdi - evdə çəkirdi. Səhər,
günorta, axşam...
Və rəsmə belə aludəliyi günlərin
birində onun başına oyun da açır. Ədəbiyyat
dərsi imiş, müəllimə inşa
yazdırırmış. Birdən nəsə Fuaddan
şübhələnir, cərgələrin arası ilə
keçərək yaxınlaşır ona, baxır dəftərinə.
Görür ki, Fuad inşa yazmaq əvəzinə rəsm
çəkib. Həm də onun şəklini - dəftərinin
bir vərəqində əlüstü müəllimənin
ayaq üstə surətini yaradıb. Müəllimə hirslənir,
Fuadı sinifdən qovur və tapşırır ki, sabah
valideynlərin gəlsin. Valideynlər gəlirlər, müəllimənin
töhmətini dinləyirlər, çox məyus olurlar.
Fuadı danlayırlar ki, axı özünü niyə belə
aparırsan, bizi niyə pərt edirsən? Və üstündən
iki gün keçincə artıq başqa müəllim
Fuadın valideynlərini məktəbə
çağıranda onlar ikiqat dilxor olur.
...Hər insanın ömründə gərək o
adam ola. O adam ki, işığı görə, istedadı
duya bilir. O adam ki, işığı, istedadı
görür, həm də ona biganə qalmır, göz yummur,
qısqanclıq da göstərmir, başından basmayıb
ona yol açır, irəliləməsinə gücü
çatdığı qədər imkan yaradır.
Növbəti şikayətçi müəllim
Fuadın valideynlərini dəvət etmişdi və bu, məktəbin
rəsm müəllimi Perov idi. Milliyyətcə rus olan bu insan
çox nurani bir şəxs imiş və sanki öyrətdiyi
fənn də digər dərslərlə müqayisədə
ikinci dərəcəli idi. Ancaq işinə can
yandırırdı, uşaqları sevirdi və o qədər
şagirdinin arasında tək Fuadda elə qabiliyyət
sezmişdi ki, bu haqda susmağı rəva görməmişdi,
səbəbini söyləmədən Fuada "Sabah atan, ya
anan mənimlə görüşsün" demişdi. Ancaq
valideynlərin zənninin əksinə olaraq Perov onları
Fuaddan gileylənməkçün deyil, tərifləməkdən
ötrü çağırtdırıbmış.
Və Həsəni - Fuadın atasını çəkir
bir qırağa, deyir ki, balanız vergilidir, bunu heyif etmək
olmaz, mümkününüz olsa, siz Şəkidən
köçün gedin Bakıya. Çünki burada
uşağın fitri istedadı batıb gedəcək, onun
yeri oradır. Bu istedad üçün gərək meydan ola,
gərək yaxşı təhsil ala, böyük rəssamların
yanında ola. Hayıf eləməyin onu,
yığışın Bakıya.
Və rəsm müəllimi Perovun tövsiyəsi Həsən
kişinin ağlına batır, oğlunun xatirinə həyatının
səmtini dəyişməyi qət edir. Balaca külfət
var-yoxunu yığmışdı bir kəl arabasına,
Yevlaxa doğru gedirdilər, oradan da Bakıya yollanacaqdılar.
1929-cu ilin yayı idi. Balaca Fuad arzusunun ardınca paytaxta
gedirdi. Bakıya çatınca sonralar Rəssamlıq məktəbinə
çevriləcək, o vaxtlarsa Azərbaycan Bədii Texnikumu
adlanan ünvana üz tutacaq. Hələ burada heç heykəltaraşlıq
bölməsi də yoxdu və direktor da sonralar adı bu rəssamlıq
texnikumunun adı ilə birləşəcək görkəmli
sənətkar Əzim Əzimzadə idi. Fuad Əbdürrəhmanov
4 il bu texnikumda təhsil alır və müəllimlərinin
məsləhəti ilə sonra yollanır Leninqrada (İndi
Sankt-Peterburq). O vaxt həmin texnikumda dərs deyənlərin əksəriyyəti
kənardan gəlmələr idi. Bu məşhur rəssamları
Azərbaycana dəvət etmişdilər ki, bizdə
müasir boyakarlığın əsasını qoysunlar, gənc
nəsilləri yetişdirsinlər. Eyni işi Üzeyir bəy
Hacıbəyli konservatoriyada görmüşdü. O
çağ Sovet İttifaqının müxtəlif guşələrində
olan tanınmış musiqiçiləri, nəzəriyyəçiləri
Azərbaycana cəlb eləmişdi. Eyni yolla daha əvvəl
- Azərbaycan Dövlət Universitetini qurarkən getmişdilər.
Yeni zaman başlanırdı. O zamanın
çağırışlarına və tələblərinə
cavab verəcək qabil cavanlara ehtiyac vardı, bu nəsli
yetişdirmək də bir milli vəzifə idi. Azərbaycanı
XX əsr içərisində dünya ilə ayaqlaşan,
dünya mədəniyyəti ilə əl-ələ, nəfəs-nəfəsə
olan bir xalqa döndərmək üçün xalqın
içərisində olan istedadı yeni zamana uyğun
parlayışlara yönəltməkçün məhz belə
addımların atılması vacib idi. Allahın bəxş
etdiyi istedad, vergi, çalışqanlıq öz yerində.
Amma gərək yaxşı məktəb də görəsən.
Gərək mükəmməl müəllimlərin də
olsun. Fuad Əbdürrəhmanovun başlanğıcdan bu baxımdan
bəxti çox gətirmişdi. İstər texnikumda
oxuyanda, istərsə də sonra Leninqrada gedib Rəssamlıq
Akademiyasına daxil olanda müəllimlərinin əksəri
canlı klassiklər oldu. Akademiyada müəllimi professor,
üçqat Stalin mükafatı laureatı, SSRİ xalq rəssamı
Matvey Manizer (1891-1966) idi. O zaman sovet məkanında məşhur
olan heykəltəraşların ən önündə gedən
insanlardan biri. O, Fuad Əbdürrəhmanovun bişkinləşməsinə
əhəmiyyətli təsir göstərir.
Fuad Əbdürrəhmanov qısa zaman içərisində
Sovet İttifaqında ən güclü heykəltaraşlardan
birinə çevrildisə, bunun əsas səbəblərindən
biri elə gördüyü məktəb idi. Və Fuad
Əbdürrəhmanovun Azərbaycan heykəltaraşlığı
tarixindəki zirvəyə çevrilməsi, qısa vaxt ərzində
o cür parlayışları qətiyyən sadə hadisə
sayılmasın. O, böyük rəssamlığa və heykəltaraşlığa
doğru yolunu kəl arabası ilə getməyə
başlamışdı. Ancaq bu ləng sürətin
müqabilində ildırım sürəti ilə sənət
üfüqlərində ucalmağa müvəffəq oldu.
Müasir heykəltaraşlıq Azərbaycan gerçəkliyində
tam yeni sənət hadisəsi, XX yüzilin gətirdiyi idi.
Əski milli ənənələr tarixin uzaqlarında, islamiyyətdən
öncəki əyyamlarda qalmışdı. Bu sənət Azərbaycana
XX əsrdə gəldi və Fuad Əbdürrəhmanov kimi nəhəng
yetişdi. Azərbaycan heykəltaraşlığının
zirvəsinə çevrildi, lakin milli çərçivələrə
sığmadı, ovaxtkı sovet məkanında
tanındı, şöhrəti dünyaca yayıldı.
Bunlar sadəcə sənət hünərləri
sayılmamalıdır. Bu, Azərbaycan istedadının, Azərbaycan
zəkasının qazandığı misilsiz zəfərdir
ki, qiyməti hər zaman verilməlidir.
O heykəltaraşlıq inciləri ki onları Fuad
Əbdürrəhmanov yaradıb, onları seyr edənlər
elə düşünər ki, Azərbaycanda heykəltaraşlığın
əsrlərə sığan təcrübəsi var. 1920-ci
illərin əvvəllərindən başlayaraq vur-tut
yarım əsr ərzində sənətkarlarımızın
yaratdığı Azərbaycan heykəlləri elə
möhtəşəm silsiləyə çevrildi ki, Azərbaycan
heykəltaraşlığını belə yığcam
tarixi ola-ola dünya heykəltaraşlığındakı ən
maraqlı səhifələrdən birinə döndərə
bildi. Bu, sevimli sənət nailiyyəti olmaqdan savayı, Azərbaycanın
böyüklüyünü göstərən bir hünərdir.
Azərbaycanı böyük göstərməyi bacaran
hünərin sahiblərinin önündə getmişlərdən
olan Fuad Əbdürrəhmanovun adı gərək Azərbaycan
insanının dilində və ürəyində əlbəttə
ki, həmişə yaşaya.
...Fuad Əbdürrəhmanov Şəkinin əsilli-köklü
sanballı bəy nəsillərinin övladı idi. Bir tərəfdən
Nağıbəyovlar, o yandan Qədimbəyovlar. Anası
Böyükxanım Əbdürrəhman bəy Qədirbəyovun
ilk uşağı olduğundan adını
Böyükxanım qoymuşdular. Böyükxanım təxminən
14-15 yaşlarında düyüçü Cəfərin
oğlu Həsənə ərə getmişdi və Allah
onlara üç övlad qismət etmişdi - iki oğlan, bir
qız. Böyüyü Fəridə, ortancılı Fuad,
kiçikləri də Midhət. Unudulmaz mətbuat
tarixçimiz Şirməmməd Hüseynovun
ömür-gün yoldaşı Ülkər xanım
xalası oğlu Fuad haqqında mənə böyüklərindən
eşitdiyi xatirələrini nağıl edib. Onlar
danışırmışlar ki, Fuadın elə xırda
yaşlarından işi-peşəsi şəkil çəkmək,
gildən cürbəcür heykəlciklər yapmaq imiş.
Düzəldərmiş o balaca fiqurları, sıra ilə evlərindəki
taxçalara, rəflərə düzərmiş.
Sənət ömrü nə qədər xoşbəxt
alınmışdısa da, əksinə, şəxsi həyatı
bir o qədər uğursuz keçdi. Üç dəfə
ailə qurub. Birinci evliliyi Leninqradda oxuyarkən baş tutub.
Bakıda 1935-ci ildə Rəssamlıq məktəbini bitirəndən
sonra 20 yaşındaykən Leninqrada gedib Repin adına
Akademiyada təhsil alarkən bir rus qızı ilə evlənir,
oğlu da dünyaya gəlir. Oğlu yox, sənətşünas
olan qız nəvəsi ilə görüşmək mənə
nəsib oldu. Bakıya, Nizami muzeyinə gəlmişdi və qəribədir
ki, buradakı qohum-əqrəbasının uzun müddət
onlardan xəbəri olmayıb, bu soyad bitdi
düşünüblər, xəbərsizmişlər ki,
Bakıdan uzaqlarda, Piterdə Fuadın adını və
familiyasını daşıyan oğlu böyüyür. Həmin
Ülkər xanım özü etiraf edir ki, neçə illər
qabaq şəcərəmiz haqqında bir kitab yazıb nəşr
etdirdim, Fuaddan bəhs eləyəndə o bölmənin
adını "Yer üzündə nişanəsi qalmayan bir
ailə" qoymuşdum.
Fuadı birinci ailəsindən ayrı salan müharibə
olmuşdu. Qayıdıb gəlmişdi Bakıya. Amma buralarda
kimsəyə o ailəsi haqqında təfərrüatları
açmasa da, hər halda belə görünür ki, davadan
sonra onlarla əlaqəsi varmış. Çünki Fuaddan
yadigar qalan şəkillərin arasında onun oğlu ilə
1948-ci ildə Leninqradda şəkilmiş fotosu da var.
Fuadın ikinci evliliyi sənət həmkarı, rəssam
Maral Rəhmanzadənin bacısı Xanım Rəhmanzadə
ilə olur, Gülər adlı bir qızları da doğulur.
İçərişəhərdə
yaşayırmışlar. Ülkər xanım bunu da deyir ki,
Fuad Əbdürrəhmanovun İçərişəhərdə
yaşadığı evində çox olmuşam, 1945-ci ildə
Şəkidən Bakıya köçdük və xalamgillə
qonşu olduq, mən də 7-8 yaşında uşaq idim, həftə
səkkiz-mən doqquz qaçırdım xalamgilə. Fuad
Əbdürrəhmanov mənim böyük xalamın
oğludur. Altı bacı olublar, bir qardaş. Mənim anam
Sura axırıncı, Böyükxanım birinci
bacıdır. Bunlar çox mehriban bacılar olublar. Hələ
yeddinci - ögey bacıları da varmış. Babam görəndə
ki, yalnız qızları dünyaya gəlir, oğul arzusu ilə
bəxtinini sınamaq istəyir, bir başqa xanımla da kəbin
kəsdirir, ancaq tale elə gətirir ki, təzə gəlin də
qız doğur, amma bu arada Allah başqa lütfünü
göstərir, əsas həyat yoldaşından oğlu olur.
...Ülkər xanım "mehriban olublar" deyir və
dərdli-dərdli köks ötürür. Mən
şanlı nəsillərin övladlarının, sovet
qasırğalarına ürcah olmuşların bu təhər
qəmli köksötürmələrinə az şahid kəsilməmişəm.
El içində hörmət-izzət sahibi şərəfli
şəcərələri pərən-pərən salan,
çox ocaqların çırağını söndürən
şura hökumətinin qara yelləri bu nəslin üzünə
də əsmişdi.
Fuadgilin ailəsinin dolanışığı 1937-ci
ilədək pis deyilmiş. Böyükxanımın əri Həsən
kişi məmur idi, təminatca üçündən geridəydilərsə,
beşindən yaxşıydılar. Ancaq o nəhs ildə ailənin
ilki, Fuadın bacısı Fəridənin əri həbsə
alınıb güllələnəndən sonra ailənin həyatı
da puça dönür. Qohumlarının təsdiqinə
görə, Fuad Əbdürrəhmanovun ömrü boyu
qaradinməz, susqun qalmasının səbəbi elə həmin
faciə olur. Fəridənin əri Əbdüləziz Salamzadə
sonraların məşhur memarı Əbdülvahab Salamzadənin
əmisi idi. 1937-ci il mayın 15-də trotskiçi və
pantürkist təşkilatların üzvləri ilə əlaqə
saxladığına görə saxta ittihamla həbs edilən
Əbdüləziz Salamzadə o vaxt 30 yaşında idi, Azərbaycanda
tarix üzrə dissertasiya müdafiə edərək alimlik dərəcəsi
qazanmış ilk alim idi, tutulanda Leninqradda idi. Ora doktorluq
dissertasiyasının müdafiəsi ilə bağlı
gedibmiş. Ancaq elə oradaca həbs edilir, bir neçə
gün sonra onu Bakıya gətirirlər və dindirmələr
başlanır. Dözülməz işgəncələr
qarşısında Əbdüləziz Salamzadə hər
şeyi "etiraf" etməli olur. Yəni Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin əzazil müstəntiqlərinin
soruşduqlarına müsbət cavab verməmək
mümkün deyildi. Amma bir para sualları da elə idi ki,
onların cavabı elə xəbər alınmamışdan da
bəlli idi. Soruşurdular ki, Qubaydullinlə
tanışsınızmı? Nə cavab verməli idi ki! XX
yüzildə Azərbaycan tarixçilərinin ilk müəllimi
sayılan professor Əziz Qubaydullin birinci dissertasiyasını
müdafiə edərkən onun elmi rəhbəri olmuşdu.
Soruşurdular ki, Tixomirovla tanışsınızmı?
Əlbəttə, buna da "yox" deyə bilməzdi.
Tixomirovla sadəcə tanış deyildi. Partiya Tarixi
İnstitutunun direktoru, universitetin tarix fakültəsinin
dekanı olmuş professor Boris Nikolayeviç Tixomirov onun
doktorluq dissertasiyası üzrə elmi məsləhətçisi
idi. Soruşurdular ki, Bəkir Çobanzadəni
tanıyırsanmı? Əlbəttə tanıyırdı.
Oturmuşdular, durmuşdular, ünsiyyətdə olmuşdular.
Soruşurdular, Vəli Xuluflunu tanıyırsanmı? Təbii
ki, tanıyırdı. Dəfələrlə
görüşmüşdülər, fikir
bölüşmüşdülər. Bu, Azərbaycanın
bir elmi dairəsi idi, ziyalılar çevrəsi idi. Bir-birləri
ilə necə ünsiyyətdə olmayaydılar? Amma həmin
adamların hamısı artıq həbsdə idi, döyə-döyə
boyunlarına qoymuşdular ki, mövcud olmayan müxtəlif
qatı antisovet təşkilatların üzvləridirlər, əksinqilabçıdırlar.
Artıq "ifşa edilmiş" həmin "düşmənlər"lə
tanışlıq özü dindiriləni cinayət şəriki
edirdi. Bu, elə girdab idi ki, sovurduğunu azad buraxması
mümkünsüzdü.
Əbdüləziz Salamzadə Azərbaycan tarix elmində
büsbütün yeni səhifə açan alimlərdən
biri idi. Təsəvvür edin ki, Əbdüləziz Salamzadə
kimi düşüncə adamlarımız ucdantutma məhv
edilməsəydi, görün Azərbaycan
tarixşünaslıq elminin gələcəyi nə qədər
iftixarlı olardı. Keçmişimizlə bağlı bir
çoxu indiyədək qaranlıq qalan sualların əksərinə
elə həmin 1930-40-cı illərdə cavablar
tapılardı, sıra-sıra kitablar yazılardı, daha
başqa sualları cavablandıracaq yeni-yeni alimlər yetişərdi.
Əbdüləziz Salamzadə 1937-ci ilin 12
oktyabrında, Azərbaycanın Varfolomey gecəsində,
böyük bir dəstə qiymətli ziyalımızın qətlə
yetirildiyi həmin müdhiş gündə gülləyə
tuş gəlir. NKVD ənənəsi yazılmamış
qayda idi. Şəxs tutulur, həbs düşərgəsinə
göndərilirdisə, ailəsinə toxunulmurdu, məhbus
güllələnirdisə, ailəsi də sürgün edilməli
idi. Və yanında 3 yaşlı körpəsi olan Fəridəni
- Fuadın bacısını Qazaxıstana, cəhənnəmin
yer üzündəki timsallarından olan Akmoladakı qadın
həbs düşərgəsinə göndərirlər.
Ayrılıqdan az öncə çəkilmiş, bəxtiyarlıqla
dolu olduqları gündən yadigar qalan foto. Əbdüləziz,
onun fizika-riyaziyyat məllimi olan həqiqətən çox
göyçək zövcəsi Fəridə və
qızları - ilkləri, sabahın memarı Avrora Salamova (kəc
dövran macal verməyəcək onun bacı-qardaşları
da olsun).
Nə sirdisə, o vaxt repressiya dalğaları Fuaddan
yan keçir. Çünki içərisində "xalq düşməni" olan
ailə və nəslin Fuad kimi üzdəki təmsilçisi
də xəbis sovet məntiqi ilə oxşar aqibətlə
qarşılaşmalı idi.
Ülkər xanım qüssələnir: "Dəyməyinə
dəymədilər, amma Fuadın həyatı həyat
olmadı. İkinci ailəsi də dağıldı. Bu
izdivacdan bir qızı qaldı - Gülər. Gülərin də
bir oğlu oldu - Elçin. Elçin bəlkə də
babasının sənətini davam etdirərdi. Deyirlər,
onun da yaxşı əl qabiliyyəti vardı, fiqurlar düzəldirdi.
Mən onu görməmişəm. O da lap tez getdi. Amma Güləri
- qızını görmüşəm. İçərişəhərdə
yaşadığı vaxtlarda Fuadın anası,
Böyükxanım xalam nəvəsinə görə evdə
bir keçi balası saxlayırdı. Çox şirin,
ağ-qara çəpiş idi. Boynuna bir zınqırov da
asmışdılar. Bu keçi evdə qaçıb ora-bura
getdikcə cingilti qopurdu. Evdə xoş, şən aura
yaranırdı. Mən də həmin çəpişin həvəsinə
xalamgilə tez-tez gedirdim. Fuadı mən ilk dəfə
görəndə 7-8 yaşım vardı. Fuad çox
mehriban, səmimi bir insan idi. Mən onun dünyadan çox
tez, cavan getmiş xalasının qızı idim. Həm də
qırıqlığa görə məni həmişə məhəbbətlə
qarşılayırdılar. Xalam da mənə çox
mehribanlıq göstərirdi. Amma onu deyim ki, Fuadın
bacısı sürgün ediləndən sonra simaca çox
gözəl olan xalam elə bil soldu, bir-iki il sonra
keçmiş şuxluğundan, yaraşığından əsər-əlamət
qalmamışdı. Qızına görə on il
gözünün yaşı qurumadı, durmadan ağladı.
Nəhayət, 1946-cı ildə Fəridə qayıtdı və
Fuad da, sözsüz ki, dirildi. Nə qədər olmasa,
"xalq düşməni"nin qardaşı idi, bu damğa
o dövrdə çox ağır idi".
Fuad Əbdürrəhmanovun üçüncü həyat
yoldaşı Şükufə Mirzəyeva filosof idi.
İş elə gətirdi ki, Azərbaycan Dövlət
Universitetinin Şərqşünaslıq fakültəsini
bitirdikdən sonra məni təyinatla Elmlər
Akademiyasının Fəlsəfə və Hüquq
İnstitutuna göndərdilər. Şükufə xanım o
vaxt orada estetika şöbəsinin müdiri idi və deyirdilər
ki, fəlsəfə üzrə 38 yaşında elmlər
doktorluğu dissertasiyası müdafiə etmiş ilk Azərbaycan
qadınıdır. Şükufə xanıma
yaxınlaşmama, tanışlığımıza da səbəb
elə Fuad Əbrürrəhmanov olmuşdu. Mən o dövrdə
artıq televiziya və radioda verilişlər
hazırlamağa başlamışdım, televiziyada müəllifi
və aparıcısı olduğum proqramlardan birində -
"Yeddinci qitə" verilişində Fuad Əbdürrəhmanovun
Azərbaycandan kənardakı heykəlləri haqda süjet nəzərdə
tutulmuşdu. Bununla bağlı Şükufə xanıma
müraciət etmişdim. Gendən bir qədər sərt,
ötkəm görünən, institutdakı iclaslarda kəskin
danışan Şükufə xanımla mən söhbətə
başlayınca yetərincə mülayim davranışı
ilə qarşılaşmışdım. Və məndə
belə təəssürat yaranmışdı ki, əslində
həlim təbiətli bu qadının o zahiri ciddiyyəti
mübahisələri, rəqabətləri çox olan fəlsəfə
institutu içərisində özünümüdafiə
zirehi kimi bir şeymiş.
Şükufə xanım mənə
ayrılığının acısı hələ
soyumamış ərinin həyatından,
yaradıcılığından digər mənbələrdə
qətiyyən tapa bilməyəcəyim maraqlı təfərrüatları
söyləmişdi.
Ülkər xanım yaddaşların cazibəsi ilə
yenə dünəndədir: "Mən Fuadı
axırıncı dəfə canlı olaraq 1962-ci il aprelin
29-da görmüşəm. Bu, dəqiq niyə qalıb mənim
yadımda? Mənim bacımın həyat yoldaşı vəfat
etmişdi. Bir də gördüm səhər tezdən, saat 10
olardı, Fuad gəldi bizə. Bir xeyli oturdu, söhbətləşdi,
dərdləşdi. O, ümumiyyətlə çox qohumcul
idi. Qohumuna, qardaşına hörmət edərdi,
bacardıqca kömək edərdi. Gəldi oturdu, sonra
çıxdı getdi. Axırıncı dəfə mən
onu yaxından beləcə gördüm. Sonra ara-sıra yenə
görüşürdük. Amma ən çox o tarix
yadımda qalıb. Onun hətta oturduğu yer də mənim
yadımda qalıb. Sonra matəm məclisində iştirak
etdi, çıxıb getdi".
Fuad Əbdürrəhmanov həyatı boyu Azərbaycanın
dörd bucağından, SSRİ-nin müxtəlif guşələrindən,
xarici ölkələrdən çoxlu məktublar alıb və
1957-ci il aprel ayının 18-də ona daha bir məktub da
yetişir. Bu məktub Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsindən gəlmişdi. Bacısının həyat
yoldaşı haqqında idi. Artıq siyasi repressiya
qurbanlarına elliklə bəraətlər verilməsi
mövsümü başlanmışdı. DTK-dan
yazırdılar ki, Əbdüləziz Salamzadə 1938-ci ilin
noyabrında həbsdə olarkən vəfat edib. Əlbəttə,
bu, sovetin özünə bənzəyən qırmızı
yalan idi. Çünki həmin cinayət işini vərəqləmişəm.
Güllələnmə hökmü haqda
üçlüyün 1937-ci il 11 oktyabr tarixli qərarı,
hökmün ertəsi gün yerinə yetirilməsi haqda
imzalı-möhürlü arayış da həmin
qovluqdadır.
...Gözəl sənətlər içərisində
ən zərifi, ən kövrəyi, ən incəsi heykəltaraşlıqdı.
Bu sözlər nabələd adama gözlənilməz, tərsməzhəb
də gələ bilər. Axı rəssam rənglərlə
işləyir, bəstəkar səslərlə, şair,
yazıçı sözlərlə. Heykəltaraşsa mərmərlə,
tuncla, qranitlə. Üzdən baxanda rəng, səs, söz
hara, mərmər, tunc, qranit hara? Əlbəttə ki, ikincilər
qat-qat kobuddur, sərtdir. Lakin mahiyyət daha dərindədir.
XVIII yüzildə görkəmli fransız filosofu və
yazıçısı Deni Didro yazırdı ki, rəssamlıq
və heykəltəraşlıq hər ikisi elə şairlik
deməkdir, ancaq bir fərqlə. Heykəltaraşlıq rəssamlıqdan
fərqli olaraq, heç vaxt şarja gedə bilməz. Həmişə
ciddiyyətini saxlamalıdır. Yəni ciddiyyət və sərtliklə
zəriflik və incəlik həmişə heykəlin
yanında olmalıdır.
Və 24 əsr əvvəl də məşhur yunan
filosofu Sokrat heykəltaraşlıq haqqında söyləyirdi
ki, heykəltəraşlıq ruhun xüsusi halıdır. Yəni
heykəltaraşlıq içində sanki donub qalmış
abidələrin ardında bir nazik ahəngdarlığın,
kövrəkliyin olduğunu düşünən insanlar, dərin
zəka sahibləri həmişə duyublar.
Və Fuad Əbdürrəhmanov özü həm
şair təbiətli insan idi, həm də son dərəcə
ciddi. O şairanəlik, poetiklik və ciddiyyət, müdriklik
hər əsərində sezilməkdədir. Həyatda necə
idisə, varlığının, düşüncəsinin,
ruhunun tərzini də əsərlərinə
köçürüb. Ona görə də Fuad Əbdürrəhmanovdan
qalan əsərlərin heç biri lal deyil, balacası olsun,
böyüyü olsun - təfavütü yoxdur,
hamısından istilik saçır, hər birində məhrəmlik
var, heç biri donub qalmayıb - hansının
qarşısında dayanırsan, başlayır səninlə
həmsöhbət olmağa,
pıçıldadıqlarıyla səni
düşündürməyə.
...Nizami Gəncəvi zirvələr zirvəsidir. Amma
Nizami abidəsi Fuad Əbdürrəhmanovun şah əsəridir
deməyə dil dönmür. Məgər Rudəki şah əsər
deyilmi? Məgər İbn Sina şah əsər deyilmi? Məgər
Səməd Vurğun şah əsər deyilmi? Nə yaradıbsa,
hər birinə Fuad Əbdürrəhmanov sanki son əsəri
kimi baxıb. Çalışıb ki, onu elə şah əsəri
kimi yaratsın. Bütün qəlbini, istedadını
bağışlayıb o əsərə. Amma Nizami Gəncəvi
abidəsinin onun tərcüme-yi halında tamam başqa bir
yeri var. 1939-cu ildə Fuad Əbdürrəhmanovun vur-tut 24
yaşı vardı. Qarşıdan 1941-ci il gəlirdi. 1941-ci
ildə Azərbaycan dahi Nizaminin 800 illiyini bayram edəcəkdi.
Və 1939-cu ildə qərara alınır ki, Bakıda
Nizaminin evi yaradılsın - onun adı ilə bağlı
muzey təsis edilsin. Qət edilmişdi ki, Bakıda, şəhərin
mərkəzində Nizami Gəncəvinin abidəsi
ucaldılsın. Müsabiqə elan edilir. Müsabiqə də
yalnız Azərbaycan hüdudlu deyildi. Nizami Gəncəvinin
yuvarlaq ildönümünü bütün Sovet
İttifaqında qeyd edəcəkdilər. Ona görə də
Nizami Gəncəvinin abidəsinin yaradılması ilə əlaqədar
Sovet İttifaqı boyu bir müsabiqə elan edilir və
ovaxtkı SSRİ-nin ən məşhur heykəltaraşları
qatılır bu yarışa. 60-dan artıq əsər eskizi
daxil olur və təbii ki, hamısı gizli imzalarla. Həmin
heykəltaraşların arasında Sovet İttifaqında elə
o vaxtlar da adları görkəmlilər cərgəsində
çəkilən, bu günsə artıq zirvələr
sırasında ehtiramla anılan Mixail Anikuşin (1917-1997),
Viktor Sinayski (1893-1968), Konstantin Meravişvili (1906-1993) vardı
və neçə-neçə başqa məşhurlar. Lakin
o qədər ad-sanlı heykəltaraşın və təqdim
olunmuş bir-birindən gözəl eskizlərin arasından gənc
Fuad Əbdürrəhmanovun "Nizami"si seçilir. Fuad
Əbdürrəhmanovun hələ kiçik
ölçüdə yaratdığı Nizami baxanların
hamısını heyran qoyur və münsiflər təsdiqləyirlər
ki, artıq bu kiçicik maketin özündə Nizami Gəncəvinin
əzəməti hiss edilməkdədir. Köhnə fotolar və
sənədli kinokadrlar həmin dövrü günümüzə
gətirir. 1947-ci ildir. Nizami muzeyinin qarşısında, o yerdə
ki, indi Nizaminin möhtəşəm abidəsi ucalır, təntənəli
toplantıdır. Hələ oralar boşluqdur, heykəl
yoxdur, Fikrət Əmirov, Mirzə İbrahimov, o
çağın əmək qəhrəmanları,
tanınmış ziyalılar, gənc Fuad Əbdürrəhmanov
birgədirlər. Hamısı sevinc içərisindədir.
Və ortada yalnız bir daş qoyulub, üstündə
yazılıb ki, burada Nizaminin abidəsi ucaldılacaq.
Üstü yazılı daş düz indi heykəlin yüksəldiyi
yerdədir.
Çox keçməyəcək, 1949-cu il may
ayının 1-də Nizami Azərbaycana - Bakıya
bütün böyüklüyü ilə həmişəlik
qalmaq və ucalmaqçün hamını valeh edən heykələ
çevrilərək qayıdacaq. Ancaq bundan bir az əvvəl
- 1949-cu ilin aprelində hələ abidənin
quraşdırılması ərəfəsində çəkilmiş
fotolar da var. Onlar da indi seyr edilirkən riqqət oyadır. Hələ
Nizami torpağın üzərindədir, bir neçə hissədən
ibarətdir heykəl. Ayaqları, bədəni, qolları
ayrı-ayrıdır hələ. Az sonra bu hissələr
torpaqdan ayrılacaq, postament üzərinə
qaldırılaraq bir-biri ilə qovuşacaq, bütövləşəcək
və Nizami hamıya yüksəklərdən, sanki səmaya
qarışaraq baxacaq.
Həmişə yaşayacaq övladının
doğum günüydü. Allah bilir həmin dəqiqələrdə
Fuad nə qədər həyəcan keçirirmiş! Lakin
Bakıda bu Nizami abidəsinin yüksəlməsi ilə həmin
Nizami müsabiqəsinin keçirilməsi arasındakı məsafədə
çox hadisələr baş vermişdi. Biri bu idi ki,
doğulduğu, ömrünü sürdüyü və
torpağına qovuşaraq rahatlıq tapdığı Gəncəsində
də Nizaminin abidəsinin qoyulması haqda sərəncam
verilmişdi. Tərəddüd etmədən bunu da Fuada
tapşırmışdılar. Və Fuada təklif
etmişdilər ki, artıq bəyənilmiş, qəbul
edilmiş abidənin təxminən eynisini Gəncə
üçün də düzəltsin. Lakin bu təklif
Fuadı açmamışdı. Öz-özünü təkrarlamaq
istəməmişdi. Gəncə üçün Nizamini
yenidən işləməyə başlamışdı və
dahi şairi doğma şəhərində tamam yeni cilvədə
canlandırmağa müvəffəq olmuşdu.
1948-ci ildə yaratdığı Nizami abidəsinə
görə Fuad Əbdürrəhmanova SSRİ Dövlət
mükafatı verilir. Lakin ən böyük mükafat o idi
ki, bu gənc heykəltaraş özündən qat-qat təcrübəli
olan heykəltaraşlar arasında seçilmişdi, önə
çıxmışdı, ovaxtkı Sovet
İttifaqının heykəltəraşlarla zəngin məkanında
artıq mötəbər imzasını təsdiqləməyə
nail olmuşdu. Fuad Əbdürrəhmanov və onun
simasında Azərbaycan heykəltəraşlığı bu
uğurun nəticəsində SSRİ-də heykəltaraşlığın
yüksək liqasına dikəlmişdi.
Orta çağda yaşamış bir çox
başqa klassiklərimiz kimi, Nizami Gəncəvinin də
gerçək surəti bizə gəlib çatmayıb. Hələ
foto sənəti, rəssamlığın insan çöhrəsini
dəqiqliyi ilə təsvir edəcəyi zamanlar gələcəkdəydi.
Fəqət çox-çox uzaq zamanlara baxmağı həmişə
bacarmış və gələcək üçün daim
düsturlar təklif eləmiş uca Nizami bu barədə də
fikirlərə dalmışdı və "Xosrov və
Şirin"də belə misralar vardı:
Xocəte kağəzi begreft də dəst
Beeynə surət-e Xosrou dər u bəst.
Yəni gözəl bir kağız
parçasını götürdü və onun üzərində
Xosrovun surətini olduğu kimi çəkdi.
Şeirin əslindəki bu sözə diqqət
yetirin: eynilə, yəni necə var, o cür! Başqa sözlə,
Xosrovun gerçəkçi, hətta fotoya yaxın şəklini
yaratdı.
Nizami rəssamlıqdakı həmin günün gəlməsini
arzulayırdı. Lakin bu istəyin gerçəkləşməsi
Nizamidən xeyli sonrakı zamanlara təsadüf elədi.
Fuad Əbdürrəhmanov Nizami Gəncəvinin heykəlini
yaradıb. O abidədən bizə baxan Fuadın
gördüyü Nizamidir. Qəzənfər Xalıqov Nizami Gəncəvinin
portretini çəkdi. Bu da onun gördüyü Nizami. Və
həmin iki əsərin Azərbaycan mədəniyyəti, Azərbaycan
mənəviyyatı tarixində məxsusi mənası var. Qəzənfər
Xalıqovun yaratdığı surətə baxırıq,
Nizamini görürük. Fuad Əbdürrəhmanovun
yaratdığı Nizaminin çöhrəsinə
baxırıq, düşünürük ki, elə
qarşımızda dayanan Nizamidir. Nizaminin əlçatmazlığı,
hüdudsuzluğu, sözünün dərinliyi və
şirinliyi o tabloda və heykəldə cilvələnir.
Əsərlərini oxuyub müstəsnalığına
daldığımız Nizami artıq ayrı qiyafədə təsəvvür
edilmir, hər kəs düşünür ki, o elə məhz
bu cür olmalı imiş, Nizamini düşünürkən
də xəyalımızda artıq sanki fotolaşmış
bu surət canlanır.
Amma 1939-40-cı illər idi. Nizami heykəli
yaranmağına yaranırdı, lakin gələcək Nizami
muzeyinin binasını da əsrarəngiz bir memarlıq abidəsinə
çevirmək istiqamətində iş gedirdi. O Nizami abidəsi
ki Fuad Əbdürrəhmanovun əlləri ilə həyat
qazanıb, onun memarları Sadıq Dadaşov və Mikayıl
Useynov idilər. İkisi də çox üstün sənətkar
və onlara bu da həvalə edilmişdi ki, Nizami muzeyinin
memarlıq həlli ilə də məşğul olsunlar. Onlar
da, artıq hər kəs şahiddir ki, bu vəzifənin
öhdəsindən necə məharətlə gəliblər.
O eyvan ki indi oradan Nizami Gəncəvinin abidəsinə 6 ədibin
heykəli baxır, ora binanın digər tərəfləri
kimi otaqlara açılan pəncərələrmiş, gendən
baxanda binanın saya görünüşü varmış,
inanmayan o tikilinin - sabiq "Metropol" hotelinin əski
fotolarına baxsın. Sadıq Dadaşovla Mikayıl Useynovun
könül sevindirən əsas tapıntısı da ondan
ibarətdir ki, yenidənqurma layihəsində oradakı bir
çox pəncərələri ləğv edib otaqların
arasını açırlar, geniş eyvan, öndə
tağlar yaradırlar, tağların da arasında heykəlləri
nəzərdə tuturlar. Fəlsəfi tutumlu memarlıq həlli:
Nizami öz ardıcılları, davam edən Azərbaycan ədəbiyyatı
ilə üz-üzə. Həmin qatarda Məhəmməd
Füzulinin, Molla Pənah Vaqifin, Xurşidbanu Natəvanın,
Mirzə Fətəli Axundzadənin, Cəfər
Cabbarlının, Mirzə Cəlilin abidələri yüksəlir.
Və onların hər birini yaratmağı o
çağın qüvvətli Azərbaycan heykəltaraşlarına
tapşırmışdılar. Gənc Fuada Füzulinin heykəli
etibar edilmişdi. Füzulinin obrazını yaratmaq yolunda onun
inadlı axtarışları artıq bir başqa hekayətdir.
1930-cu illərin sonlarında, 1940-cı illərin əvvəllərində
Fuad Əbdürrəhmanov öz Füzulisini axtarır, ha
çalışsa da, heç vəchlə ürəyi istəyən
Füzulini tapa bilmir, heykəli hazırlamaqçün
qoyulmuş müddət qısa olduğundan lap
darıxırmış. Onun emalatxanası həmin günlərdə
hələ qurulmaqda olan Nizami muzeyi idi. Böyük zallardan
birini ayırmışdılar ki, Fuad orada işləsin. Səhərdən-axşamacan
həmin müvəqqəti emalatxanasından
çıxmır, yüzlərlə eskizlər etsə də,
bəyənmir, cırıb atırmış. Plastilindən,
gildən düzəltdiyi çoxlu fiqurların da heç
biri qəlbinə yatmır, bir kənara atırmış.
Əsərin təhvil vetilmə vaxtı isə amansız
sürətlə yaxınlaşırdı. Hər bir abidə
Mərkəzi Komitənin, birbaşa qorxunc Mircəfər
Bağırovun nəzarətində idi. Füzulinin surətisə
əmələ gəlmirdi ki, gəlmirdi.
Və bütün bunları ona görə belə əyaniliyi
ilə yaza bilirəm ki, həmin günlərin bütün təşvişli,
nigaran axtarışları ilə bağlı yaşadıqlarını
Fuad Əbdürrəhmanov son zövcəsi Şükufə
xanıma danışıbmış, o da 1970-ci illərin
sonlarında mənə söyləmişdi.
Hələ qurulmaqda olan Nizami muzeyində o zal ki
Fuadın işləməsi üçün
ayrılmışdı və bütün günü oradan
çıxmır, çayını-çörəyini də
orada yeyirdi, günlərin birində ora Füzuli özü
"gəlir". Növbəti nəticəsiz
axtarışlarından yorulan Fuad mürgüləyir. Və
etiraf edirmiş ki, qəfilcə diksinib ayılır - yuxusunda
Füzulini görmüşdü. O surət ki indi Nizami
muzeyinin eyvanından insanlara baxır, o Füzuli Fuad
Əbdürrəhmanova röyada əyan olub.
Mən yuxular, onların mahiyyəti, quruluşu
haqqında çox yazılar oxumuşam. Elm təsdiqləyir
ki, adətən yuxuda o hadisələri, o surətləri
görürsən ki, bunlar nə şəkildəsə,
haçansa ömründən keçib. Haçansa şahidi
olduqlarımız, beynimizdə nə şəkildəsə
izləri qalanlar lap gözlənilməz bir tərzdə
qovuşaraq tamam yeni biçimdə xəyal aynasına, yuxu
lövhəsinə qona bilir. Ancaq anlayış bizə naməlumdursa,
əzəldən yaddaşımızın qatlarında hər
hansı iz yoxdursa, bunun yuxulaşması da
mümkünsüzdür.
Elə isə Fuad Əbdürrəhmanov daha əvvəldə
harada görmüşdü Füzulini? Fuadın
yaratdığı nurlu çöhrə onun içərisinə
haradan köçmüşdü? Füzulinin haçansa
oxuyub sehrinə düşdüyü misralarındanmı? Ya
bu, nə vaxtsa tuş gəldiyi müdrik, nurani bir şəxsiyyətin
camalının cizgiləri imiş ki, həmin misraların
oyatdığı təəssüratlara qovuşaraq Fuad
Əbdürrəhmanovun yuxusuna gəlmiş və məhz bu
cür, bu görünüşdə ortaya
çıxmışdı?
Azərbaycan heykəltəraşlarının müxtəlif
nəsillərinin təmsilçiləri onillər boyu
Füzulinin çox heykəllərini yaradıblar, amma
onların hamısının içərisində Fuad
Əbdürrəhmanovun yaratdığı və bu gün
Nizami muzeyinin eyvanından bizə baxan Füzuli heykəlinin
yeri tamam başqadır. Füzuli ilə Nizami üzbəüzdür.
Fuad Əbdürrəhmanovun Nizamisi, Fuad Əbdürrəhmanovun
Füzulisi. Hər ikisinin başı uca, məğrur.
Xalq rəssamı Akif Əsgərov mənə
söyləyib ki, Fuad Əbdürrəhmanov hərdən
Nizamidən iqtibas gətirərək söyləyirmiş ki,
insanın bədəni üzərindəki başı onun ləyaqətinin,
şərəfinin bayrağı kimidir. Gərək imkan verməyəsən
ki, yeri gəldi-gəlmədi o bayraq enə. Və Fuad
Əbdürrəhmanov sənətdə,
yaradıcılıqda güzəştsiz olduğu kimi, həyatda
da həmişə belə olub - ləyaqətini qoruyan, məğrur,
həqiqəti heç zaman gizlətməyən,
sözünü şax deyən.
30 sentyabr 2023
Rafael HÜSEYNOV
Akademik
525-ci
qəzet.- 2023.- 4 oktyabr.- S.12-13.