"Vəsf etməyə
Zəngilanım bəs eylər..."
Şeir duyğudur. Hər duyğunu şeirə gətirmək,
onu şeirləşdirmək mümkün deyil. Şeirə
vaqiflər, şeiriyyət fədailəri hər titrəyişi
də şeir bilir, hər kükrəyişi də,
yağışın yağmasını da, şimşəyin
çaxmasını da, buludların axmasını da.
Bunları ifadə edən fikir könüllərin
sığalına dönür. Bunu yaradanları şair
bilirik!.. Onu da bilirik ki, şeirlə ifadə edilən fikir
duyğuların ruh ortağıdı. Göz açıb belə
görmüşük, göz açıb belə görəcəklər...
Şeir-şair səsləşməsi qədər
könüləyatımlı səsləşmələr
azdı...
Məhərrəm Mahi (Məhərrən Alı
oğlu Quliyev) 1924-cü il yanvarın 21-də Zəngilan rayonunun Quyudərə Xəştab
kəndində (bu kənd 1952-ci ilə kimi Qubadlı rayonunun
inzibati ərazisinə daxil idi) anadan olub. Əsrarəngiz təbiət
görüb, əsrarəngiz təbiətin gözəlliklərinin
sehrinə düşüb, düşüncələri bu
sehrdən barınıb. Yaddaşında Quyudərə Xəştab
kəndi qalıb, o kəndin mehrini böyük sədaqətlə
yaşadıb. Xatirələrində, söhbətlərində,
şeirlərində. Xatirələri də tarixdi, söhbətləri
də, şeirləri də. Həmişə Azərbaycan
adıyla öyünən, Zəngilanı vəsf edən Məhərrəm
Mahi bunu özünə həm ömür ülgüsü
bilib, həm də yaradıcılıq qayəsi:
Yoxdu bu dünyada gözüm, nə danım,
Odlu sinəmdədir dağım, aranım.
Mənə öyünməyə Azərbaycanım,
Vəsf etməyə Zəngilanım bəs eylər.
Bu misralar Vətənə sevgidi, şübhəsiz, Vətən
sevgisinin ifadəsi kimi yazılıb, belə oxunur, belə də
tarixləşib; bu sevgi təkcə Zəngilanla məhdudlaşmır.
Məhərrəm Mahi əvvəl Gilətağ 7
illik, sonra Xocahan kənd orta məktəbini bitirib. Elə həmin
il, ehtiyac olduğuna görə 1942-ci ildə oxuduğu Xocahan
kənd məktəbinə dil-ədəbiyyat müəllimi təyin
olunub. 1952-ci ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunun (indiki N.Tusi adına APU-nun) dil-ədəbiyyat
fakültəsini əyani bitirib, filoloq, Azərbaycan dili və
ədəbiyyatı müəllimi ixtisasına yiyələnib.
Qubadlı və Zəngilan məktəblərində
müəllim, direktor müavini, Zəngilan rayon qiyabi orta məktəbində
direktor, təhsil şöbəsində inspektor işləyib.
Zəngilanın işğalından sonra Bakı şəhərində
yaşayıb.
Şeirləri də, müxtəlif janrlı məqalələri
də rayon qəzetində, respublika qəzetlərində dərc
edilib. "Sizə qalanım budur", "Əsgülüm,
Süsənim mənim", "Azərbaycan elimdi, dili mənə
şirindi", "Şeirlə yaşanan ömür"
kitabları nəşr olunub. Şair kimi "Kənd həyatı"
qəzetinin şeir şöbə-sinə, "Süsənin
səsi" ədəbi birliyinə rəhbərlik edib. Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü idi.
Eldən-obadan, doğma yurddan uzaq düşmək
könül qübarıdı, sıxıntıdı. Bu
sıxıntı ruh yorur. Ruhu rəvanlar da bu
ayrılığı könül dustaqlığı
adlandırır. Ayrılığı işğal
yaradıbsa, ərazilər arasında işğal
aşılmazlıq yaradıbsa, ilk olaraq şairlər deyir
ki, "Qalmaz belə, qalmaz dünya". Bu, inamdı. Məmləkətin
bir gün əsgərləşəcəyinə inamdı,
dövlətçiliyə, dövlətə, orduya inamdı.
Bu inam döyüş əmri gözləyənlərin tətik
sıxan barmaqlarını isindirən inamdı. Şairlər
bu inamı dan yerinin salavatı bilir. Yazdığı
şeirlər onun ruhunun dilmancı olur. Məhərrəm Mahi
belə şairlərdəndir; işğaldan bu yana
işğala görə yuxusu qaçanların qəhərini
duyub-yazıb, yaşayıb-yazıb. "Atam yatan torpaq"
şeiri bu duyğuların şeiridi, bu duyğuları
yaşayanların şeiridi:
Mahi, uzaq deyil bir yay səhəri
Gülər Zəngilanda haqqın səfəri.
Atanın torpaqda yatdığı yeri
Öpəndə deməzsən: yata bilmirəm.
Şeirdə "Uca dağları dumanlı-çənli
olan" Zəngilanın "buz bulaqları dərdlərə
dərmandı" ("Zəngilandadır") kimi yaddaqalan
bədii fikirlərlə tanıdılan Zəngilana, bu
baxımdan işğal olunmuş ərazilərə
qayıdışa bir inam var. Bu inam şair inamıdı.
Şair inamına Tanrı lütfü deyirik...
Bu torpaq şairin kəndidi. Kəndi ilə qürur
duyan, onun gözəlliyini car edən, bu gözəlliyin vəsfçisi
olmağı özünə mənəvi borc bilən
şair Xəştabı "Tanrının nurundan qopan
torpaq" kimi vəsf edir, ona elə gəlir ki, bu vəsf
Tanrının lütfünə şair minnətdarlığıdı:
Yaxın meşələrinin gözəlliyi də, barı-bərəkəti
də, qarı yaza qalan Xəştabın dünyaya quzeydən
boylandığını bildirən Məhərrəm Mahi
deyir ki,
Torpağına güvənib
Ucalırdı kəndimiz
("Bizim kəndimiz")
Şair Məhərrəm Mahinin şeirlərində
oxucunun diqqətini yeni bənzətmələr çəkir:
"Qoşqarımın yəhər beli", "Göy
göl yanağında mavi xal kimi", "Şəlalənin
saçını sərin meh darayır" ("Bura ana
yurdum Azərbaycandır"). Şair səmimi şeirləri
ilə kəməri Oxçu çay, nəğməsi Araz
olan torpaqda "papağı qar olan kollarla
qucaqlaşanların" can sirdaşına dönür.
"Dağların" şeirində şəlaləni
dağların gümüş saçlarına, qaynar
bulaqları dağların gözünə bənzədən
şair deyir ki:
Başqa cür vuracaq həyatın nəbzi,
Quruyub gedəcək hicran dənizi.
İndi qəm yükünü daşıyan Araz
Vaxt olar vüsala yetirər bizi.
("Baxıram cənuba")
Məhərrəm Mahinin "Gəlin birləşib
gedək" şeiri Zəngilanın coğrafi
bütövlüyünə sevginin şeiridir. Əksər kəndin
adı (adın anılması da, yada salınması da sevginin
zəmanətidi) şeiri süsləndirir. Şeir Zəngilanın,
Zəngilanın timsalında işğal olunmuş ərazilərin
işğaldan azad edilməsinə
çağırışdır. Bu
çağırış orduya inamın
çağırışıdır:
Sizə qurban olum mən, ay yaşlılar, cavanlar,
Elinin-obasının həsrətilə yananlar,
Gəlin birləşib gedək, şəhid olaq
hamımız,
Düşməndən azad olsun təki Zəngilanımız.
("Gəlin birləşib gedək")
Məhərrəm Mahi əqidə şairidir. Ana
torpağın gözəlliklərini şeirə gətirə-gətirə
sevdirən şair üçün bir istək də var: Ruhən
təbiətin bir parçası olan gözəlliyə
qarışmaq, ömrü o gözəlliyin qucağında
yaşamaq. "Süsənim" şeiri bu istəyin
şeiridir. Bu şeiri Süsəni sevənlər
bağayarpağı əvəzi ağrıyan yaralarına
qoymaq istəyir:
Dumanın sürüşüb bələdçim
olsun,
Başım qırov qoysun, şehdə yuyulsun,
Küləyin, sazağın sinəmə dolsun,
Titrəyim, uçunum, dözüm, Süsənim.
Məhərrəm Mahi romantik şair deyil, gerçəkliyin
şairidir. Gördüklərini yazır, duyduqlarını
yazır, sözlə gözəlliklərin təsvirini
çəkir. Sevə-sevə yazır, yaza-yaza sevdirir. Bu sevgi
bəşəri sevginin zərrəsidi və bu səbəbdən
oxucunun düşüncələrinin nizamına
qarışır. Bir dünyalıq arzu-istəklə. Bu
arzu-istək Vətənlə bağlıdı.
Zəngilanın göylərində qara buludlar
vurnuxanda "Yad ələ düşməsin Zəngilanım"
deyən şair
Kəndimizin önü dağlar,
Uzunu, eni dağlar.
Çəkin zirvəyə məni,
Görüm Vətəni, dağlar,
bayatısının ovqatı ilə
yazdığı "Mənim harayım" şeirində
deyir ki:
Vardır qollarımda gücüm-qüvvətim,
Gətirib meydana məni qeyrətim.
Açın gözünüzü, tanıyın
bizi,
Yad əldə qoymarıq Vətənimizi.
Bu şeirin də ruhu "Gəlin birləşib gedək"
şeirinin ruhu ilə eyniləşib. Bu misralarda da
çağırış var. Şeirin
çağırışı görünmür, duyulur. Bu,
poetik məharətin təzahürüdür.
İllərlə saysaq da, gecə-gündüzü,
Ancaq itirmədik ümidimizi:
Bir gün Zəngilanda görərlər bizi,
Qibləmiz ordadı, biz o yanlıyıq,
Harda yaşasaq da Zəngilanlıyıq.
("Zəngilanlıyıq")
Böyük sevgidi!
Şair sevgisidi!
Zəngilanın timsalında
Azərbaycana sevgidi!..
Bu sevgi şairin "O diyarda qalıbdı"
şeirində də böyük qürurla təqdim edilib. Bu
təqdim vətəndaşın Vətənə sevgisinin
böyüklüyünün poetik ifadəsidi. Şeirdə təəssüf
var. Bu təəssüf ötənlərə görə
yaşanılan təəssüfdür, Zəngilansızlıq
ağrı-acılarıdır...
Məhərrəm Mahinin vətənpərvərlik
şeirlərində fəlsəfi düşüncələr
də uğurla misralanıb. Belə misralar oxucuların
düşüncələrinə daha həssaslıqla hopur.
"Vətən eşqi məni çəkir zirvəyə"
şeirində də belə çalarlar var:
Baxıram uzaqlara, bura hara, mən hara,
Nədir məni qaldıran çətin
sıldırımlara?
Bir səs gəldi ürəkdən,
ün verdi "mənəm" deyə,
Bildim Vətən eşqidir, məni çəkir zirvəyə.
"Vətən eşqi" şeiri Azərbaycanın
xəritə bütövlüyünü əhatələyir.
Şair bu şeiri ilə sanki qəlbinin monoloqunu qələmə
alıb, yazıb ki, "Mən azərbaycanlıyam!" deyənlərin
hamısı bu şeirin mahiyyətini düşüncələrinə
hopdursun:
Vətən - Qarabağ, Vətən - Şuşa,
Vətən, səni belə yaşa, bütöv
yaşa!..
Məhərrəm Mahinin sevgi şeirləri də
oxunaqlıdır. Bu şeirlər misra-misra ürək
çırpıntısıdı, həsrətdi,
intizardı, sevincdi, gileydi, ...Azərbaycan poeziyasında "Gəlmədin?"lər
çoxdu. Heç birisi də bir-birinə bənzəmir. Məhərrəm
Mahinin bu sərlövhəli şeiri də özünəməxsusluğu
ilə səciyyəvidir. Şeirdə təcnislərə xas
çalar (cinas) da var ki, bu da onun oxunaqlığını
daha da artırır. Bu, klassik aşıq ədəbiyyatımıza
yaxşı bələdliyin (və təqdir ediləsi bələdliyin!)
təzahürüdür:
Görən deyir: Gözlərində nə
yaşdı,
Kirpiklərin heç qurumur, nə yaşdı.
Bu dövranda mənim yaşım nə yaşdı,
Göz yaşım sel oldu, niyə gəlmədin?
Birinci misrada: bu nə göz yaşıdı, ikinci
misrada: nəmdi, islaqdı, yaşdı,
üçüncü misrada: yaş, il anlamında. Gözəl
cinaslardı, yeni cinaslardı!
"Ay qız", "Məni", "Sizin kəndə
sarı", "Xəyalımda qaldı" və s. kimi
şeirləri poetik dəyəri ilə səciyyəvidir...
2015-ci il noyabrın 18-də haqq dünyasına
qovuşan şair Məhərrəm Mahi gördüklərini,
duyduqlarını, düşündüklərini xalqa,
dövlətə, dövlətçiliyə sevgi
biçimində şevdırıb. Bu, ədəbiyyatımızın
uğurudur...
Bayram MƏMMƏDOV
Ehtiyatda olan polkovnik-leytenant, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.- 2023.- 5 oktyabr.- S.14.