Ədəbiyyat fənninin tədrisi:
müasir çağırışlar, yeni tələblər
Ədəbiyyat həm də bədii fikri ustalıqla
ifadəetmə sənətidir. Dilə düzgün
yazılı və ya şifahi forma verməyi bacaran insan
ictimai həyatda da özünü doğru ifadə edir.
Ünsiyyət forması olan ədəbiyyat bir dərs olmaqdan
savayı, şagirdlər tərəfindən həm də həyatın
mənasını dərketmə, özlərini və cəmiyyəti
fərqli baxış bucağından dəyərləndirmə
vasitəsi, bədii sənət örnəyi kimi qəbul edilərsə,
istər Azərbaycan, istərsə də dünya ədəbiyyatı
onlar üçün həm öyrədici, həm də
inkişafetdirici olacaq.
Şagirdlərin ədəbiyyata maraq göstərmələri
onların həm digər dərslərdə, həm də bir
fərd olaraq cəmiyyətdə uğur qazanmalarına
kömək edəcək. Eyni zamanda, metalinqvistik dil
bacarıqlarının inkişafı şagirdlərin
şifahi və yazılı nitqini təkmilləşdirəcək.
Milli və dünya ədəbiyyatının tədrisində
bu sahəyə xas olan bilik, bacarıqların şagirdlərə
mənimsədilməsində fənn müəllimlərindən
böyük səriştə tələb olunur.
Azərbaycan Respublikasının Təhsil İnstitutu,
Metodik Dəstək və Peşəkar İnkişaf Mərkəzinin
Əlavə təhsilin məzmunu şöbəsinin
aparıcı mütəxəssisi Xanım Əsədova deyir
ki, müəllim ədəbiyyat fənnini tədris edərkən
şagird oxuma, anlama və şərhetmə
bacarığına yiyələnir, natiqlik qabiliyyəti
formalaşır, metalinqvistik bacarıqlar qazanır, gözəl
danışıq və yazı bacarığı qazanır, təxəyyülü
inkişaf edir, ana dili anlayışı formalaşır, dil
qaydalarından düzgün və yerində istifadəni
öyrənir, milli mədəniyyətini öyrənir,
tanıyır, tanıtdırır və kənar müdaxilələrdən
qoruyur, ədəbi şəxsiyyətlərin əsərlərini
mütaliə edərkən həm də onların əsl
simalarını tanımış olur, insanlıq, sevgi, mərhəmət,
hörmət anlayışlarını öyrənir, əxlaqi-tərbiyəvi
əsərlər oxumaqla davranışlarını tənzimləyir,
kitablardan öyrəndiklərini həyatda tətbiq edə
bilir, yaradıcı təfəkkür formalaşır. Onun
sözlərinə görə, uşaqların
davranışlarının əsasını ətraf
mühitə, hadisələrə qarşı həssaslığı
və onları hiss etməsi, qavraması təşkil edir. Bu
isə onların mütaliə zamanı kitabın məzmununu
dərk etməsinə, zehində canlandırması və
ondan zövq almasına kömək edir, fəqət yetərli
sayılmır, çünki oxu prosesinin əsasını
anlayaraq oxuma təşkil edir: "Bəzən müəllimlər
sürətli oxu, dəqiqədə müəyyən qədər
kəlmə oxumaq kimi tapşırıqları həll etdirərkən
şagirdlər hərf və sözləri əskik tələffüz
edir, məzmunu itirir, anlayaraq oxudan kənara çıxırlar.
İnsan oxuduğu kitabın məzmununu anladıqda onu daha
yaxşı qavrayır və oxunu davam etdirmək
üçün onda istək yaranır. Çox zaman həm
müəllim, həm də valideynlərin səsləndirdiyi
belə bir fikir var: şagird suala doğru cavab vermir və
yaxud oxuduğunu düzgün analiz edə bilmir. Əksər
halda bunun səbəbi onların oxuduğunu
anlamamasıdır. Belə hallarda yaradıcı
düşüncəni aktivləşdirən, yeni fikirlər
formalaşdıran, düzgün oxu prosesinin icrasına zəmin
yaradan Kiplinq sual-cavab metodundan istifadə yararlıdır.
Dünyada Kiplinq metodu (5W1H - What? Who? Where? When? Why? How?) kimi
tanınan bu təlim texnikası Azərbaycan dilində 4N1K
abreviaturasına (Nə? Niyə? Nə vaxt? Necə? Kim?)
uyğun gəlir. Bu metodun köməyi ilə şagirdlərdə
dinləyib-anlama və oxuyub-anlama bacarığını formalaşdırmaq
olduqca səmərəli olacaq".
Aparıcı mütəxəssis bildirib ki, uşaqlar
yaş xüsusiyyətlərinə görə fərqli təfəkkür
tərzinə malikdirlər. Əgər uşaq 8 yaşına
qədər ancaq uşaq oxusu ilə tanış olurdusa, 15
yaşından sonra tədricən ümumi ədəbiyyata
meyl edir. Bu iki yaş mərhələsi arasında daha
çox uşaq oxusuna üstünlük verilir, lakin unutmaq
olmaz ki, uşaq ədəbiyyatı ilə uşaq oxusu tamamilə
bir-birindən fərqli anlayışlardır. Uşaq və gənc
ədəbiyyatı - xüsusi yazılmış ədəbiyyatdır.
Uşaq oxusunu isə yaş xüsusiyyətlərindən
asılı olaraq uşaq ədəbiyyatı və ya
ümumi ədəbiyyatdan seçilən ədəbi
nümunələr təşkil edir: "Uşaqların
yaş xüsusiyyətlərini və əbəbiyyata olan
maraqlarını nəzərə alaraq onları 4 qrupa
ayırmaq olar -məktəbəqədər yaş
dövrü (3-5 yaş) - uşaqlara öz həyatlarını,
məişətdəki və təbiətdəki
canlı-cansız varlıqları anlamağa kömək edəcək
kiçik nağıl və hekayələr, şəkilli
kitablar seçilməlidir, oxunun müəyyən hissələrində
uşaqların mövzu haqqında təəssüratları
soruşulmalıdır. Kiçikyaşlı məktəblilər
(6-10 yaş) - bu yaş qrupuna daxil olan uşaqlar hərfləri
tanıdığı və oxumağı öyrəndikləri
üçün kitablara daha həvəslə
yanaşırlar. Mütəmadi kitab oxuyan məktəbli kəlmələri
tanıdığından sürətli oxu yaranır,
düşünməyi və sual verməyi öyrənir.
Yeniyetmə məktəblilər (10-14 yaş) - daha çox
macəra janrındakı kitablara üstünlük verirlər,
müsbət ilə bərabər, mənfi xarakterləri
oxuyub analiz etməyə başlayırlar. Valideyn və müəllimlər
isə seçilmiş kitabların məzmununa hər zaman
diqqət etməlidirlər.
Yuxarıyaşlı məktəbli və ya gənclər
(14-17 yaş) - bu yaş aralığı uşaq zəkasının
ən parlaq dönəmidir, artıq fərqli janrlar onların
diqqətini çəkir. Həyatı və cəmiyyətdə
baş verənləri daha aydın dərk etməyə
başlayırlar.
Beləliklə, yaş xüsusiyyətlərinə
görə oxu materialının seçilməsi şagirdlərin
oxuyub-anlamasına, təfəkkürün inkişafına,
illik akademik göstəricilərin yüksəlməsinə,
sinifdaxili münasibətlərin yaxşılaşmasına səbəb
olacaq".
Xanım Əsədovanın dediyinə görə,
müəllimlərə sinifdənxaric oxunun, ədəbiyyat
fənni, həmçinin xarici dillər üzrə ədəbiyyatın
tədrisi zamanı oxu materiallarını şagirdlərin
yaş xüsusiyyətlərini nəzərə alaraq
aşağıdakı meyarlara əsasən seçmələri
tövsiyə olunur. Bədii ədəbiyyat şagirdə tərbiyəvi,
əxlaqi, mənəvi yöndən yol göstərsin, milli
kimliyə, vətənə sevgi, dostluq, xeyirxahlıq,
humanistlik, tolerantlıq, əməyə məhəbbət
hissləri formalaşdırmalıdır. Şifahi xalq ədəbiyyatı,
klassik ədəbiyyat, müasir Azərbaycan ədəbiyyatı
və dünya uşaq ədəbiyyatından nümunələr
seçilə bilər. Məsələn: Zahid Xəlilin
"Bizim kəndin nağılları" kitabında balaca
oğlanla Qara Maya adlı dəvənin dostluğu, vətən
təbiəti, kənd abu-havası, canlılara sevgi və mərhəmət
mövzuları işlənmişdir, Luis Sepulvedanın
"Qağayıya uçmağı öyrədən
pişik" əsərində neftlə kirlənmiş okeana
düşən qağayının son yumurtasını bir
pişiyə əmanət etməsi, balanın pişiklərin
ətrafında böyüməsi, fərqli canlılar
olmalarına baxmayaraq, ona sahib çıxmaları, humanizm, əsl
dostluq kimi fikirlər təbliğ olunur.
Ədəbiyyat şagirdin idrakını, məntiqi təfəkkürünü
inkişaf etdirməlidir. Məsələn: Əziz Sultanın
"Əjdahaların sirri" hekayə kitabında baş qəhrəman
Adəm əjdahaların hücumuna məruz qalmış kəndi
xilas etmək üçün ordusu ilə səfərə
çıxır, sirli aləmlərə səyahət edir. Təhlükəli
məqamları və çətin tapşırıqları
ağılla, məntiq yürüdərək həll edir.
Sonda isə qələbə çalır.
Ədəbiyyat uşaqlarda yumor hissini
oyatmalıdır. Həmçinin epik növün lətifə,
təmsil, tapmaca, yanıltmac kimi janrlarından nümunələrlə
şagirdlərin bədii-estetik zövqünü
formalaşdıra bilərsiniz. Branko Çopiçin
"Özümüz zillətdə, xəyalımız cənnətdə"
əsərində yazıçı ucqar, kiçik bir kənddə
keçən uşaqlıq həyatından, kənd məktəbi,
dostları və sinif yoldaşları haqqındakı xatirələrindən
söhbət açıb. Povest çox maraqlı dildə,
tutarlı yumorla, xalq mərasim və adətlərinə məhəbbət
hissi ilə yazılıb: "Tədris materiallarındakı
hekayə, nağıl, pyes, təmsillər əsasında
kiçik səhnəciklər hazırlamağınız da məqsədəuyğun
olacaq. Bu, uşaqların mövzunu daha yaxşı
qavramasına, yaradıcı bacarıqlarının üzə
çıxmasına, kollektiv şüurun formalaşmasına
kömək edəcək. Kiçikyaşlı məktəblilərlə
nağıl, hekayələr, yeniyetmə və gənc məktəblilərlə
isə pyes, romanlar əsasında səhnəciklər qurmaq, bədii-yaradıcılıq
günləri təşkil etmək faydalı olacaq.
Uşaq mətbuatından maraqlı nümunələr
seçərək həm sinifdə, həm də sinifdənxaric
oxu saatları təşkil etməyiniz şagirdlərin dərsdən
əlavə faydalı məlumat əldə etməsinə, tədqiqatçılıq
vərdişlərinin yaranmasına zəmin yaradır.
Tədris etdiyiniz şair və yazıçıların
həyatı ilə bağlı sənədli filmləri, əsərləri
əsasında çəkilmiş filmləri izlətməyiniz,
qrammofon, yaxud müasir texnologiyalar vasitəsilə ədiblərin
öz səsindən şeir parçalarını dinlətməyiniz
dərsin məzmununun mənimsənilməsi baxımından
faydalı olacaq.
Bütün fənlərin, eləcə də ədəbiyyat
fənninin tədrisində nəzəri biliklər nə qədər
əhəmiyyətlidirsə, praktik işlər - əlavə
dərs materialları, interaktiv və müasir təlim
texnologiyalarından istifadə də bir o qədər səmərəlidir".
Aparıcı mütəxəssis qeyd edib ki, ədəbiyyat
fənninin tədrisi zamanı rəqəmsal texnologiyalardan
istifadə müasir dövrün zəruri tələblərindən
biri kimi aktualdır. Müxtəlif kompüter proqramları və
veb-saytlardan, texnoloji alətlərdən istifadə edərək
rəqəmsal hekayələr hazırlamaq
mümkündür. Müəllimlərin bədii nümunələr
əsasında hazırlayacaqları videoçarxlar, slaydlar oxu
prosesini şagirdlər üçün cəlbedici və əyləncəli
edəcək, onlar mətnin məzmununu daha yaxşı
qavrayacaqlar. Zaman keçdikcə şagirdlərin oxu, səlis
danışıq və qavrama bacarıqları təkmilləşəcək:
"Rəqəmsal texnologiyanın vasitəsilə şagirdlər
öyrəndikləri mövzulara uyğun olaraq rəqəmsal
hekayələr hazırlaya, personajlar seçə, mətni səsləndirə,
videolar çəkə bilərlər. Bu gün rəqəmsal
hekayəçilikdə istifadə olunan bir çox veb-sayt və
kompüter proqramlarından bəziləri bunlardır:
"Audacity", "Animoto", "Storybird",
"VoiceThread", "Windows Movie Maker", "Photo Story
3", "PowToon" və "Microsoft PowerPoint". Müəllim
və şagirdlər istifadə qaydaları asan, hər kəsə
açıq olan bu proqramlardan yararlanaraq ədəbiyyat dərslərini
daha maraqlı, öyrədici edə bilərlər".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2023.- 7 oktyabr.- S.23.