Xamis Muradov:
"Yaşadığım ömürdən narazı deyiləm"
"SƏHƏR-AXŞAM ALLAHA DUA EDİRƏM Kİ,
BU DÜNYADAN ABIRLI GEDİM"
Müsahibimiz görkəmli kinorejissor və ssenarist,
Xalq artisti, Prezident təqaüdçüsü Xamis Muradovdur.
- Xamis müəllim, ötən ay 80 illik yubileyinizi
qeyd etdiniz. Qəzetimiz adından təbrik edir, sizə uzun
ömür, cansağlığı diləyirik. İstərdik
söhbətimizə də elə buradan başlayaq: necə
keçdi bu 80 il?
- Təbrikinizə görə təşəkkür
edirəm. Sualınız isə çox çətindir.
Çünki 80 yaşla bu gün arasında təxminən
18-19 gün keçib. Nə 80-dən çox
uzaqlaşmışam, nə də 81-ə qədəm
basmağımı hiss edirəm. Amma ümumiyyətlə,
sualınıza cavab olaraq deyim ki, heç zaman boş-boş gəzməyi
sevməmişəm. Hətta Bakıda yaşadığım
66 ildə yadıma gəlmir ki, bircə dəfə evdən gəzməyə
getmək üçün çıxım. Poeziyanı
çox sevirəm. Ən sevdiklərim isə Ömər Xəyyamın
rübailəri və dostum Ramiz Rövşənin şeirləridir.
Darıxanda, özümə yer tapmayanda bu iki şairin
şeirlərini oxuyaraq sakitləşirəm. Hətta nəvəmə
vəsiyyət etmişəm ki, mən öləndə qəbir
daşıma Ömər Xəyyamın "Mənsiz də
dünyanın işi keçərmiş, Əcəba, nə
üçün cahana gəldim?" misralarını
yazdırsın. Yəni mən gəlməsəydim də, bu
zaman öz axarı ilə gedəsi idi. Amma sonra keçdiyim sənət
yoluna nəzər salanda görürəm ki, yox, mən bu
dünyaya boş yerə gəlməmişəm: Allah mənə
sənədli filmdə söz deməyi nəsib edib, 70-dən
çox film çəkmişəm, sənətimlə
bağlı Azərbaycanın hər yerində,
dünyanın 60-dan çox ölkəsində olmuşam.
Şükürlər olsun ki, ailə qurmuşam, iki
övladım, dörd nəvəm, hətta nəticəm də
var. Ona görə də yaşadığım ömürdən
narazı deyiləm, heç vaxt da narazı olmamışam. Həmişə
şükür etməyi bilmişəm. Səhər-axşam
Allaha dua edirəm ki, bu dünyadan abırlı gedim. Ramiz
Rövşən şeirlərinin birində deyir ki, insan iki
cür qocalmağa başlayır, ya başdan, ya da ayaqdan.
Deyirəm, Allah, sən bizi ayaqdan qocalanlardan elə. Ayaqdan
qocalıb axsamaq daha yaxşıdır, başdan qocalıb
sarsaqlamaqdansa...
İnsan hər şeyi vaxtında, lazım olanda
görsə, yaxşıdır. Şükür, kinoda çəkdiyimi
çəkmişəm, yaşadığımı
yaşamışam. İndi əgər məsləhətə
ehtiyacları varsa, gənc nəsilə yol göstərməli,
bildiklərimizi öyrətməliyik.
- Sizcə, hər şeyi vaxtında etmisiniz, yoxsa
ürəyinizdə nələrsə qalıb?
- Ola bilər hansısa mövzularda filmlər çəkə
bilərdim, onları çəkməmişəm. Anama ürəyimcə
qulluq edə bilməmişəm, yanında çox
olmamışam, bu, ürəyimdə qalıb. Evin ən
balacası olmuşam. Yəni anamın qayğısını
daha çox mən çəkməli idim, amma 14
yaşımda Bakıya gəldim, sənət məktəbində
oxudum, sonra ali məktəbə daxil oldum, işlədim,
Moskvaya getdim, buna görə də ürəkdolusu onun
qulluğunda dura bilmədim. İlk filmim də 1970-ci ildə
ana haqqında olub. Onda Moskvada oxuyurdum və sənədli film
çəkməli idik. Çox fikirləşdim ki, hansı
mövzuda çəkim. Həmin vaxt məni çox
düşündürən bir mövzu var idi, o da gecələr
mağazalarda keşiş çəkən qoca qadınlar idi.
Görürdüm ki, onlar qar demədən, yağış
demədən, külək demədən, səhərə
kimi mağazaların arasında otururlar.
Düşünürdüm ki, axı onlar da kimlərinsə
anasıdır, necə qıyırlar bu cür əziyyət
çəkməklərinə. Beləcə bu mövzunu
işlədim. Hətta kursda söhbət getdi ki, bu filmi
çəksəm, məni kursdan qovacaqlar. Çünki
antisovet məzmunda idi, necə ola bilər ki, SSRİ-də
qocalara belə hörmətsizlik olsun... Amma yenə də filmi
çəkdim və kursda ən yüksək qiymət alan iki
tələbədən biri oldum.
Bütün yaradıcılığım boyu istədiyim
mövzuda filmlər çəkmişəm. İstəmədiyim,
yəni sırf maddiyyat üçün çəkdiyim
sifariş filmləri olub ki, onların da mövzuları bəzən
həyatımın hansısa mərhələsində mənim
köməyimə çatıb, onların sayəsində
bilgimi zənginləşdirmişəm. Yəni onlara da ötəri
yanaşmamışam. Amma həmin sifariş filmlərini
çıxsam, yaradıcılığım boyunca çəkdiyim
filmlərin əksəriyyəti haqqında utanmadan "mənim
filmimdir" deyə bilirəm.
- Bu filmlər arasında yaradıcılıq
pasportunuz hesab etdiyiniz hansıdır?
- Çoxdur elə filmlər. Elə analar haqqında
çəkdiyim ilk filmimi deyə bilərəm. Xalq
şairimiz Ramiz Rövşən nə vaxt mənim haqqımda
danışsa, mütləq o filmin adını çəkir
ki, çox təsirli filmdir. "Nəsimi" filmimin
adını çəkə bilərəm ki, Azərbaycanda
ilk bu mövzuya müraciət edən mən olmuşam, Xalq
yazıçısı Anarın ssenarisi əsasında. Hətta
universitetlərdə bu film haqqında müzakirələr
aparılıb. "Aşıq Ələsgər", Əhmədiyyə
Cəbrayılov haqqında "Fransa qəhrəmanı",
"Qarabağ bülbülləri" və sair filmlərin
adını çəkə bilərəm. 1977-ci ildə mənim
çəkdiyim "Qarabağ bülbülləri"ndən
başqa, həmin o dörd uşaq haqqında nə
televiziyada, nə radioda material var. Onların filmdəki səslərindən
hər yerdə istifadə edirlər. Hətta Üzeyir
Hacıbəyov haqqında bədii filmdə də var onlar.
Üstündən 10 il keçəndən sonra, 1987-ci ildə
Aydın Dadaşovun ssenarisi əsasında mən onlar
haqqında "Əks-səda" filmini çəkdim və
həmin filmə görə Dövlət mükafatı
aldım. 20 Yanvar hadisələrindən bəhs edən
"Azadlığa gedən yollar" filmimdən də
hamı istifadə edir, amma kimsə müəllifin
adını çəkmir. Sonuncu işim olan "Doqquz dəqiqə"
də utanmadan, fəxrlə "mənimdir" dediyim filmdir.
O filmdə mən ürəyimdəki hər şeyi ifadə
edə bilmişəm.
- Bu filmləriniz arasında ən çətin
başa gələn, məşəqqətlərlə çəkdiyiniz
hansılar olub?
- Mən filmi əvvəldən axıra qədər
görmürəmsə, onu çəkmirəm. Bilməliyəm
ki, bu filmin əvvəli nə olacaq, ortası nə,
axırı nə. Filmin əvvəli tutarlı olmalı,
ortası sillə kimi silkələməli, axırı isə
yenə də öz möhürünü vurmalıdır.
"Azadlığa gedən yollar" filmim çox
ağır başa gəldi. Əsasən də montajı
çox çətinlik yaratdı. Təsəvvür edin ki,
5-6 ay ərzində oturub ancaq yaralılara, ölənlərə,
xəstəxanada can verənlərə baxırsan və onlar
sənin xalqının nümayəndələridir.
- Sənədli film çətindir, ya bədii?
- Mənim üçün sənədli və bədii
film söhbəti yoxdur. Uğurlu, ya uğursuz, bütün
filmlərimin hamısının bədii həlli var.
- Bütün ömrünüz boyunca rejissorluğa
sadiq qaldınız. Bəs sənətiniz necə, sizə vəfalı
oldumu?
- Çox... Mənim milyonlarım olsaydı belə,
bu qədər ölkə, şəhər gəzə bilərdimmi?!
Eləcə də mədəniyyət sahəsində elə
bir mükafat yoxdur ki, onu almayım. Bütün bunları, əlbəttə
ki, sənətimin sayəsində qazanmışam. İkinci dəfə
də dünyaya gəlsəm, yenə də sənədli
filmlər rejissoru olmaq istərdim.
- Ömrünüzün dönüş nöqtəsi
dediyiniz an və ya həyatınızı dəyişdirən
kimsə varmı?
- Həyatımda qazandığım,
gördüyüm, əldə etdiyim hər şeyi ustadım
Adil İsgəndərovun ayaqları altına atıram. O mənim
bütün həyatımı dəyişən, məni mən
olaraq formalaşdıran şəxsiyyətdir. Sizə deyim ki,
mən əgər 1943-cü ildə yox, ondan bir il tez, ya bir il
gec doğulsaydım, həyatım bu cür olmayacaqdı.
1961-ci ildə sənədlərimi Teatr İnstitutuna, indiki Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinə vermək istəyəndə
anam, ailəm narazılıq etdi. Çünki məndən
öncə bütün qardaş və bacılarım
başqa ixtisaslarda oxumuşdular, mədəniyyət sahəsinə
gedən heç kim yox idi. Həmin il onların
narazılığına görə qaldım, vermədim sənədlərimi,
1962-ci ildə icazə verdilər və mən Teatr
İnstitutuna girib Adil İsgəndərovun kursuna
düşdüm. Görün, deməli, 1961-ci ildə sənədlərimi
versəydim, onun kursuna düşməyəcəkdim və bəlkə
yenə də taleyim bu cür olmayacaqdı. Deməli, mənim
bəxtimə, taleyimə yazılmışdı Adil müəllimin
tələbəsi olmaq. Hələ tələbəlik illərindən
çox gözəl münasibətimiz vardı, xətrimi
çox istəyirdi. 1968-ci ildə gördüm ki, anam Qaxda tək
qalıb və evin kiçiyiyəm deyə, gərək, mən
gedib anamın yanında qalam. Buna görə də ərizəmi
yazıb Adil müəllimə təqdim elədim. Amma Adil
müəllim qol çəkmədi, bir saatdan çox
danışdı və məni elə inandırdı ki, ərizəmi
geri götürdüm. Bununla da taleyim dəyişdi. Bu günə
qədər Adil İsgəndərovun məzarını ziyarət
edirəm, onu hörmətlə, sevgi ilə anıram. Hətta
məni Kinostudiyaya direktor kimi dəvət edəndə də
getdim onun məzarına və onunla xeyli söhbət elədim,
dedim ki, Adil müəllim, sən oturan kresloda oturmağa gedirəm,
mənə dayaq ol, güc ver. Stolumun üstündə də
Adil müəllimin şəkli vardı, bir az işlərim
düz getməyəndə, nə isə olanda onun şəkli
ilə söhbət edirdim, güc alırdım. Allah ona qəni-qəni
rəhmət eləsin!
- Rəhbər vəzifələrdə işləməyiniz
yaradıcılığınıza necə təsir edirdi?
- "Salnamə" studiyasında işləyəndə
heç bir maneə yox idi. Orada hamı işləyirdi. Hətta
ora o qədər film sifarişləri gətirirdim ki, kənardan
başqa rejissorları da dəvət edirdim. Amma Kinostudiyada
işləyəndə rejissorluğum bitdi. Çünki ildə
cəmi 3-4 film çəkilirdi, onun da birini özümə
götürmək, təbii ki, doğru olmazdı. Orada olanda
qarşıma məqsəd qoymuşdum ki, ildə bir gənc
rejissora film verəcəyəm. Bu, Azərbaycan tarixində
heç vaxt olmayıb. Həmçinin, ildə mütləq
bir film Qarabağ mövzusuna həsr olunmalı idi.
- Qarabağdan söz düşmüşkən,
üç ildir Qarabağ azaddır, amma cəmiyyətimiz Vətən
müharibəsi, Qarabağ mövzulu kinoların yetəri qədər
çəkilməməsindən narazılıq edir. Siz bu
mövzuda nə düşünürsünüz, bu qədər
tezliklə yaxşı film çəkilə bilərmi?
- İkinci Dünya müharibəsi gedə-gedə ona
aid filmlər çəkilirdi, yəni zamanın ona heç
bir aidiyyəti yoxdur. Burada ilk önəmli məsələ
ssenaridir. Baxır o ssenarini kim yazır, necə yazır, bu
mövzulara, xalqın təfəkkürünə nə qədər
bələddir. İkinci məsələ o ssenarini duya bilən
rejissordur. Üçüncü məsələ isə filmdə
obrazları yaradan aktyor ansamblıdır. Məsələn,
"Axırıncı aşırım" filmini
götürək. Ssenari müəllifi Fərman Kərimzadə,
rejissoru Kamil Rüstəmbəyov, aktyorlar Həsən Məmmədov,
Adil İsgəndərov, Məlik Dadaşov, Hamlet Xanızadə,
Həsənağa Turabov və başqalarıdır.
Görün onlar necə bir film yaratdılarsa, bu gün də
danışılır, sevə-sevə baxılır.
Qarabağ, müharibə mövzusunda yazan ssenarist də
olacaq, rejissor da gələcək, aktyorlar da tapılacaq. Amma
sırf müharibədən film çəkilsin deyə
mövzunu öldürmək olmaz. Şəhidlərimizin
ruhunu, qazilərimizin könlünü şad edəcək
film çəkməliyik.
- Məsələn, o filmi Xamis Muradov çəksəydi,
daha çox nəyi qabardardı, necə çəkərdi?
- Çətin sualdır. Ata var, övladına
şapalaqla tərbiyə verir, ata da var, bir baxışı
ilə. O baxışla tərbiyə daha güclü olur, nəinki
şapalaqla. Deyir, kişinin düşməni də gərək
kişi olsun. "Axırıncı aşırım"
filmindəki əsas obrazlar, onların düşmənliyi də
əsl kişi kimi aparmağı, yəqin ki,
yadınızdadır. Bax, mən Azərbaycan kinosunda bu
cür obrazlar görmək istəyirəm.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2023.- 7 oktyabr.- S.19.