SEÇKİN
VƏ SƏXAVƏTLİ USTAD
Bakı
həmin Bakı deyil, çox dəyişib. Zaman axıb
keçib, nə qədər insanlar gəlib-gedib. Paytaxtın küçələrində addımlayan
insanlar, baş verən hadisələr qalıb dünənlərdə.
Çox şeylər
dəyişib. Ancaq küçə həmin küçədir, meydan həmin meydandır. Sadəcə indi adlar başqadır. Bir zamanlar - XX əsrin başlanğıcında bu
İstiqlaliyyət küçəsi
Nikolayevski imiş. Aşağı tərəfdə
"Metropol" hoteli, yuxarı
başda bir yanda "Dağıstan",
"Təbriz" mehmanxanaları,
o biri yana "İslamiyyə", həmişə
izdihamlı Bazar küçəsi.
Keçən günə gün
çatmaz, deyiblər.
Ancaq yaddaşın əli tarixin ən uzaq illərinə
də, ən uzaq günlərinə də yetişə bilir.
Salman Mümtaz təpədən-dırnağa,
bütün varlığı
ilə tarix olan bir insan
idi. Sanki tale onun ömür saatını elə qurmuş, alın yazısını
elə cızmışdı
ki, tarix özü onun ömründən keçsin. O insanlar ki haçansa onların haqqında yazacaq, onların kitablarını
buraxacaq, onların hər birini İlahi nə şəkildəsə Salman Mümtazın
ömür küçələrindən
keçirirdi.
Nizami muzeyi 40 ilə yaxındır ki, mənim
iş yerimdir, hər gün mənə doğmalaşmış
bu söz məbədinin pillələri
ilə qalxıram-enirəm
və vaxtilə bu pillələrlə
Salman Mümtaz da enib-qalxıb
- ən azı birini gününə, saatınacan dəqiq bilirəm -1910-cu ildə. Ancaq o ilə bir az sonra
qayıdacağam, hələliksə
daha əvvələ gedirəm. 1893-cü ildə
Salman Mümtazın vur-tut
11 yaşı vardı,
mədrəsəyə gedirdi
və onda Aşqabadda yaşayırdı.
Həmin ildə Aşqabadda baş verən sanki adi bir hadisə
onun həyatının
səmtini müəyyənləşdirir,
onu gələcəkdə
bağlanacağı məsləkə
doğru yönəldir.
Salman Mümtaz mədrəsədə
oxuyurdu və illər sonra nağıl edirdi ki, həmin məktəbdə
elə bir mühit varmış ki, orada elə Salman Mümtaz kimi işıqlı, zəkalı,
gözüaçıq gənclər
yetişməliymiş. Deyir
ki, mənim Əmiraslan
adında bir şagird dostum vardı. Mədrəsədə
iki dəstəyə bölünmüşdük. Mirzə
Əsədulla - müəllimimiz
münsif idi, Əmiraslan bir dəstənin başında
dayanmışdı, digər
dəstənin başında
mən. Yarışırdıq.
Bunların yarışı nədən
ibarət olmuş ola?
Əmiraslangilin dəstəsi
şeir deyirmiş,
Salman Mümtazın dəstəsi
onlara elə həmin havalı şeirlə cavab verirmiş. Şeirləşmənin
də şərti bu imiş ki, o dəstənin söylədiyi
beytinmi, misranınmı,
qitəninmi axırıncı
hərfi nə olacaqsa, bu dəstə
də klassik ədəbiyyatdan, ya müasir şeirlərdən
gözəl bir nümunəni söyləməlidir
ki, məhz həmin hərflə başlasın.
Salman Mümtaz bu əhvalatın üstündən
illər sovuşandan sonra danışırmış
ki, biz irəlidə gedirdik,
daha yaxşı cavab verirdik və növbəti şeir parçasını
oxuduq, axırı qurtardı "se" hərfi
ilə. Qaydaya görə indi bunlar "se" hərfi ilə şeir başlamalıydılar. Onlara
üç dəqiqə
vaxt verdik. Elə həmin müddətin bitməsinə
azacıq qalmışdı,
biz də sevinirik ki, sözümüz qabağında
söz tapa bilmədilər,
qalib olacağıq. Birdən Əmiraslan sevincək qalxdı ayağa ki, hə, tapdım. Bir beyt dedi, beyt də
belə idi:
Söylədim Müştaqa,
ver ağ kürkünü bir gün geyim.
Dedi:
Get-get, vermərəm,
o, ityatanımdır mənim.
Salman Mümtaz xatırlayırdı
ki, elə qalib gələcəyimiz əsnada
Əmiraslanın bu şeiri deməsi, məğlubiyyətdən qurtarması
bizim uşaqları bir az pəjmürdə
elədi, başladılar
cığallıq etməyə,
etiraza ki, bu, bir həcv oldu,
bizim söylədiyimiz
gözəl şeirlərlə
uyğun gəlmir.
Amma əksinə, mənim
həmin beytdən çox xoşum gəldi.
Və burada 11 yaşlı uşağın hələ
o zamandan ədəbiyyata,
sözə digərlərindən
fərqlənən başqa
baxışı olduğu,
hətta bu nöqte-yi nəzər onun öz zərərinə
işləyəndə belə
könlünün təqdir
etdiyinin üstündə
dayandığı aşkarlanır.
Salman Mümtaz o günün, o anın tarixiliyini, müqəddərata təsir
edə bilməsini illər sonrakı ağlı ilə öz içərisində
təhlil edərkən
belə qənaətə
gəlirdi ki, "o çağacan
mənim oxuduğum şeirlərin hamısı
dovşan balaları kimi bir-birinə oxşayırdı. Amma Əmiraslanın
bu şeiri mənə ləzzət elədi, çünki deyiliş tərzi yeni idi, gözlənilməz idi. Mən yoldaşlarımın
etirazına baxmayaraq, dedim ki, qəbul edirəm, çox yaxşıdır. Müəllimimiz,
münsifimiz Mirzə Əsədulla da bizə şərik oldu, dedi ki, düzdür, yaxşı şeirdir,
buna ədəbiyyatda deyərlər
"həcv-i məlih",
yəni gözəl həcv, zərif həcv.
O gün yarışma yarım saat da uzanıbmış, amma nəhayətdə Salmangil
qalib gəlibmiş. Fəqət mədrəsədən
gedəndə Salman Əmiraslana
deyir ki, o bayaq şeir söylədin ha, həqiqətən, mənim
çox xoşuma gəldi. Onun yazanı kimdir axı? Əmiraslan qayıdır ki, Azərbaycanın
yeni parlayan şairlərindəndir
- Ələkbər Sabir, onun
qələmindən çıxıb,
mən bu misraları ailə söhbətlərində eşitmişəm.
Əmiraslan bu şeiri ailə söhbətlərində
necə eşidibmiş?
Sən demə, o, Mirzə Nəsrullah Didənin nəvəsi imiş.
Bayaqkı söhbətdir ha - yolların
kəsişməsi, taleyin
yönəltməsi.
Salman yaşa dolacaq, Bakıya gələcək,
Azərbaycan ədəbiyyatı
silsiləsindən sıra-sıra
kitablar buraxacaq. Həmin kitablardan biri də mədrəsə
yoldaşı, ona Sabiri ilk nişan vermiş Əmiraslanın
babası Mirzə Nəsrullah Didə haqqında olacaq. Didənin seirlərini Azərbaycan oxucusuna birinci dəfə Salman Mümtaz təqdim edəcək və Mümtaz olmasaydı, belə bir şairimizin
varlığından bixəbər
qalacaqdıq.
...Əmiraslan həmin üzdən adi, amma içərisində tarix döyünən mədrəsədən çıxıb
Aşqabadın tozlu küçələriylə evə
yollandıqları gündə
Salmana bunu da söyləyibmiş ki, eşitdiyimə
görə, Ələkbər
Sabir hazırda Aşqabaddadır,
Məşədi Teymurun
karvansarasında qalır,
istəsən, gedib görə bilərik.
Necə
yəni "istəsən",
belə görüşlərə
həmişə can atmırdımı
Salman?!
Ertəsi
gün Əmiraslanla birgə yollanırlar Məşədi Teymurun karvansarasına. Salman Mümtaz
yazır ki, o karvansarada
yüz hücrə vardı. Sabirin həmin hücrələrdən
hansında qaldığını
kimdənsə soruşmağa
utandıq. Amma baxdıq
ki, hücrələrdən birinin qarşısında
tiyan qoyulub, bir arıq adam
da tiyanın yanında
çöməlib. Yaxınlaşıb
soruşduq ki, Sabir siz
olmayasınız? Dedi
ki, bəli, mənəm.
Tanışlıq verdik,
başladıq söhbət
etməyə. Salman Mümtaz
yada salır ki, Sabirdən
soruşduğum birinci
bu oldu ki, o Müştaqa dediyiniz beyt necə yaranıb? Sabir gülümsündü:
"Müştaq mənim
köhnə tanışlarımdandır,
yaxşı şair olmağına yaxşı
şairdir, amma həm də qəssabdır, özü
də bir az pintidir. Əynində
bir qara kürkü vardı, təmizlənmədiyindən, yuyulmadığından
ləkələrlə dolu
idi, ona görə də mən bu həcvi
qoşdum. Bu şeirdən
sonra Müştaq getdi kürkü dəyişdi, amma pintiliyi, səliqəsizliyi
elə əvvəlki kimi qaldı. Mən elə hərdən ona sataşıram ki, qəssabdır,
baş kəsir, qan tökür. Hərçənd, mənim
peşəm - sabun bişirmək də, sən deyən, yaxşı sənətlərdən
deyil, amma neyləyəsən ki, bunun
bir üstün tərəfi var. Adamların
çirkini-pasını yuyub
aparır".
Bu söhbətləri elədiyi
əsnada Sabir əlini
atır qoltuq cibinə, zəncirli, gümüş saatını
çıxarır. Mümtaz
xatırlayırdı ki, o saatın
üstündə Nəsrəddin
şahın şəkli
vardı. Nəsrəddin
şahın şəkli
olmağını da ondan
bildim ki, bizim evimizdə gümüş
qablar vardı, həmin qabların üstündə də o şəkillərdən çəkilmişdi.
Sabir baxır saata, qapağını büküb
qoyur cibinə. Uşaqlar da fikirləşir
ki, yəqin, saata baxmaqla bizə işarə vurur ki, vaxtdır, durun gedin. Salman qalxır ayağa, ardınca da Əmiraslan. Sabir qayıdır
ki, deyəsən, düz
eləmədim, saata baxdım. Saata ona görə baxmadım ki, sizə eyham vurum ki, xudahafizləşmək vaxtıdır.
Saata baxmağımın
səbəbi odur ki, sabunu qoymuşdum tiyanın üstünə,
onu da müəyyən
dəqiqədən sonra
götürmək lazımdır.
Adətən saatı
qururam, özü xəbər verir. Bu dəfə saatı qurmaq yadımdan çıxmışdı, ona
görə baxırdım.
Mümtazın o xatirəsinin işığında
saata baxan Sabiri qaibanə aydınca təsəvvür
edirəm.
Günlərini, o günləri dolduran
işlərini tənzimləmək
üçün saata
baxan Sabir yaratdıqlarıyla
elə bir Millət Saatı doğurdu ki, biz heç vaxt o Saata biganə
qala bilməyəcəyik.
Nə qədər ki saatlarımızı Sabirlərin,
Mümtazların - vətənin
bu cür qiymətli balalarının,
işıqlı zəka
sahiblərinin saatları
ilə quracağıq,
saatlarımız yatmayacaq,
geri qalmayacaq, həmişə Gələcəyin
Saatı ilə tən işləyəcək...
...Salman Mümtazın hələ
Aşqabadda yaşadığı
vaxtlarmış - 1910-cu ilin
iyunu. Bakıya gəlibmiş. Özü
xəbər verir ki, Bakıya səfərimin səbəbi müəllim
Süleyman bəy Əbdürrəhmanovla görüşmək
idi.
Süleyman bəy Bakının
köhnə müəllimlərindən
olub. Mümtazın onu aramaqda məqsədi
bu imiş ki, Süleyman bəydən İsmayıl bəy Qutqaşınlı haqqında
bilgilər alsın.
Mümtaz
"Metropol" hotelində qalırmış. Eşidir
ki, Süleyman bəy
"İslamiyyə" mehmanxanasına
düşüb. Yollanır
"İslamiyyə" mehmanxanasına
və orada dəhlizdə qəfildən
Sabirlə rastlaşır.
Mümtaz yazır ki, əslində çoxdan görmədiyimdən Sabirin
sifəti yadımdan çıxmışdı, o məni
tanıdı. Ayaq saxladı, dedi, əfv edərsiniz, gözümə tanış
gəlirsiniz. Və başladı 17 il əvvəl
Aşqabadda olan görüşümüzü bütün təfərrüatı
ilə nağıl eləməyə, onun yaddaşına heyran qaldım.
İndi baxın ki, Salman Mümtaz
Sabirin yaddaşına
heyran qalır. O Salman
Mümtaz ki, hər kəs onun yaddaşının
qeyr-i adiliyinə valeh idi. Gör
Sabirin hafizəsi nə qədər qüvvətli imiş ki, iti yaddaşlı Mümtazı da mat qoyubmuş.
Başlayırlar söhbətə, söz
gəlib çıxır
"Molla Nəsrəddin"
jurnalının üstünə,
bəzi yazılarla bağlı fikir bölüşürlər.
"Sabir
məni üzdən tanımağına tanımışdı,
amma əslində adımı da bilmirdi. Yazılarım haqqında
söhbət edəndə
dedi ki, o "Molla Nəsrəddin"də yazıları
çıxan Salman sənsən?"
Mümtaz təsdiq edir və bundan
sonra söhbətləri
bir az da şirinləşir. Mümtaz
yerləşdiyi daha üstün sayılan
"Metropol" hotelindən Sabirin də qaldığı nisbətən
ucuz "İslamiyyə"
mehmanxanasına köçməyi
qət edir. Sabiri göydə axtarırdı, yerdə əlinə düşmüşdü,
belə fürsəti
fövtə verməkmi
olardı?!
Salman Mümtaz sonralar həmin anları xatırlayaraq yazırdı
ki, Sabirin Bakıda ola
biləcəyini təsəvvür
etmirdim. Aşqabaddan Bakıya gəlmişkən
niyyət eləmişdim
Sabiri görmək üçün Şamaxıya
gedəm. Ancaq Şamaxıya getsəydim,
həm çox vaxt itirəcəkdim, həm evinə qonaq olub Sabiri
əziyyətə salacaqdım.
Buradasa eyni mehmanxanada rahatca söhbət etmək imkanımız olacaqdı.
Ona görə "Metropol"dan
yığışdım "İslamiyyə"yə və
Sabirə təklif elədim ki, "İslamiyyə"də
mənə verilmiş
kifayət qədər
böyük otağa köçsün, gecəni
burada qalaq və səhər də erkən qalxıb söhbət edərik. Çünki qət eləmişdim ki, Sabirlə müsahibə yazım.
Mümtaz
böyük Sabirlə
ilk və son müsahibəni
yazacaq, bu bir neçə vərəqlik sorğu dahi şairin surətini, ədəbi zövqü və yaradıcılıq qayəsinin
incəliklərini gələcəklilərə
çatdıran ən
mötəbər körpülərdən
birinə çevriləcək,
oxuyanlar Sabirin səsini, nəfəsini duymuş kimi olacaqlar. Salman Mümtaz elə öz yaradıcılığında ilk və son olan həmin müsahibə ilə bir reportyor,
jurnalist kimi də mətbuat tariximizdə məxsusi vurğu ilə anılmaq haqqı qazanacaq.
Salman Mümtaz həmin müsahibəsində zahirən
ikinci dərəcəli,
bəlkə də lap
kiməsə əhəmiyyətsiz
gələ buləcək
ayrıntılara da diqqət
verir və sanki bunu qeyd
etməsə də olardı. Ancaq oxuyursan, elə həmin ikincidərəcəli
adlana biləcək təfərrüatların sayəsində
dönüb olursan həmin axşamın, Mümtazlı-Sabirli həmin
gecənin şahidi, düşünürsən, guya
elə həmin mənzərələri açıq
pəncərədən öz
gözlərinlə seyr
etmisən.
Salman Mümtaz bunu çatdırır ki, otaqda
çarpayı, bir də kuşetka vardı, mən çarpayını daha münasib bilərək hörmət əlaməti
olaraq onu Sabirə təklif etdim ki, orada rahat yatsın, özüm isə kuşetkada uzandım.
10 dəqiqə keçir, 15
dəqiqə sovuşur,
yarım saat arxada qalır, amma Sabir hey yerində qurcuxur, yata bilmir. Gah o, gah bu böyrü üstə çevrilir və onun narahatlığını
hiss edən Mümtaz soruşur ki, ay Sabir, nə
olub, niyə yuxuya getmirsiniz?
Sabir də qayıdır ki, vallah, mən ömrümdə purjinli çarpayı görməmişəm,
yata bilmirəm, bəlkə yerimizi dəyişək? Dedim, yox, bura narahatdır,
bərkdir, ona görə sizə çarpayını təklif
etdim.
Dəyişirlər yataqlarını,
Sabir uzanır həmin
narahat kuşetkaya, ləzzətlə köks
ötürür ki, oxay,
mən harada görmüşəm purjinli
çarpayını, bu,
çox yaxşıdı,
elə burada yataram.
Düşünürmüşlər ki, gecə
yarıyacan söhbətləşmişik,
səhər bir az gec qalxarıq,
kifayət qədər
yatarıq. Amma obaşdandan
konkaların, faytonların
səsi, bazara gedən adamların hay-küyü onları yuxudan erkən oyadır. Mümtaz kağız-qələm götürür
və başlayır Sabirə suallarını verməyə. Azərbaycan
ədəbiyyatı və
mənəviyyatının iki çırağı qarşı-qarşıyadır. Nə uzaqgörənmiş
Salman Mümtaz! Nə
yaxşı ki, o müsahibəni
yazıb! Bu qısa söhbətdə gerçək
Sabir gündəlik həyatın
axarında, iti sözlülüyü, şuxluğu,
sabaha bağlı düşüncələri, dərinliyi
ilə əl çatacaq qədər yaxın, göz önündədir. Elə
kitablar var ki, ömrü
bir dəfə oxuyub kənara qoymaq qədərdir. Elə əsərlər də var ki, həyatının
müxtəlif mərhələlərində
yenə qayıtmaq ehtiyacı duyursan. Salman Mümtazın Sabirlə həmin müsahibəsini
mən on dəfələrlə
deyil, yalan olmasın, yüz dəfələrlə oxumuşam.
Az qala sözbəsöz
yadımda olsa da, yenə həvəslə oxuyuram və sanki həmin sətirlər gözümün
qarşısından keçdikcə
vaxt qatarı məni alıb aparır 1910-cu ilin hələ qızmarı şiddətlənmiş o xoş
yay gününə.
Salman Mümtazın ilk sualı
bu olmuşdu ki, sizin birinci təxəllüsünüz
"Hop-hop" sözünün mənası nədir və nə səbəbə bunu qəbul eləmisiniz? Sabir
belə cavab verir ki, bu təxəllüsü
mənə əziz dostum Məşədi Həbib verib. Hop-hop quş adıdır. Bu quşun el arasında
başqa bir neçə adı da var
ki, Fatmabacı, quqqu, höp-höp, şanapipik
də deyirlər. Mən də bunun əvəzində Məşədi Həbibin
təxəllüsünü "Qızdırmalı" qoymuşam.
Salman Mümtaz dübarə
soruşur: "Sabir, nə
səbəbə təxəllüsünüzü
tez-tez dəyişirsiniz?"
Bu da Sabirin sərrast cavabı: "Bunu şirvanlılardan və mühitdən soruşmalısınız".
Salman Mümtaz Sabirin şeirinə diqqət yönəldir: "Molla Nəsrəddin" məcmuəsinin
18-ci nömrəsindəki "Gözəlim" ünvanlı
şeirinizin üçüncü
və beşinci bəndləri ayrı-ayrı
bəhrlərdədir. Bunun səbəbi və hikməti nədir? Bu müsahibə olmasaydı,
kimin ağlına gələrdi ki, o fərqliliyin
ardında sırf bir məişət təsadüfü dayanır:
"Hikməti və səbəbi mürgüləməkdədir.
Mən gecələr
"Səda" qəzetəsində
korrektorluq edirəm. İdarə xüsusi teleqram almır. O qədər gözləyir
ki, "Kaspi"ni, "Həqiqət"i
və sair qəzetləri çap edib qurtarırlar. Onlar çıxandan sonra da "Səda" oradakı teleqramları tərcümə edir, düzülür, basılır,
mən də korrekturasına baxıram.
Mən o şeiri Haşım bəyin mətbəəsində gecəyarı
yazmışam. Və
yazarkən mürgüləyib,
sonra da yuxulamışam.
Yuxudan ayılandan sonra da mabədini yazmışam. Şeir çap olunub gedəndən sonra səhvimi başa düşmüşəm ki, bu
da gec idi.
Salman Mümtaz vacib suallardan birini verir: mətbu şeirlərinizin hansını
çox bəyənirsiniz?
Sabir gülümsünür: "Heç birini. Bəyəniləsi şeirləri
sonralar yazacam".
- Sonra, yəni nə vaxt?
- Mürgüləməyəndə.
Bu dəfə Sabir Salman Mümtazdan
soruşur: "Molla Nəsrəddin" məcmuəsinə
seyrək-seyrək şeir
yazmağınızın səbəbi
nədir?" Salman Mümtaz
cavab verir ki, bacarıqsızlığım, bir də vaxtımın
azlığı. Sabir qımışır:
"Bunlar bəhanədir.
Yox, sizin bacarığınız da, qabiliyyətiniz
də istənilən
qədərdir. Bax, Ziya paşanın məşhur tərkibbəndindən
iki parçanı verirəm sizə. İki saat da vaxtınız var. Görün
buna bir nəzirə yaza bilirsinizmi?"
Salman Mümtaz həmin şeiri yazıb tamamlayır, Sabir qələmi
götürür, bəzi
kəlmələri dəyişir.
Az sonra o şeir "Molla Nəsrəddin"də
"Xortdan bəy"
imzası ilə dərc də edilir:
Məsciddə görüb bizləri
sanma üləmayiz,
Qafqazda qəzetxanlığa rəğbət
yenə çıxdı.
...Salman Mümtaz özünüyetişdirmənin
müstəsna bir nümunəsi idi. Natamam ibtidai təhsil almışdı.
Ancaq bu natamam ibtidai savad müqabilində Allahın bağışladığı
fitri istedad, fövqəladə yaddaş,
çalışqanlıq, zəhmətsevərliyin gücünə,
bir də bu keyfiyyətlərə calanan yaratmaq eşqi, millət sevgisi ilə elə bir kamilliyə
dikəldi ki, özü
Universitetə çevrildi,
Akademiyaya döndü.
Və millətimizin tarixində də həmişə Universitet-Adam, Akademiya-Adam kimi qalacaq.
Onda lap gənclik illərindən
dillər öyrənməyə
xüsusi bir bacarıq və şövq vardı. Ərəbcəni, farscanı,
ruscanı, türk dillərinin bir çoxunu gərəyincə
mənimsəmişdi. Farsca
yazdığı şeirlər
var. Azərbaycan dilində
qələmə aldığı
şeirlər qədər
səlis, rəvandır.
Hətta urdu dilini, hindcəni də bilirmiş. Urdu və hind dillərində
danışmasının tutalğası
odur ki, 1930-cu ildə Sovet İttifaqına çox şöhrətli
bir qonaq, Şərqdən çıxmış
ilk Nobel mükafatı laureatı
Rabindranat Taqor gələndə Salman Mümtazı
arayırlar.
Rabindranat
Taqor müstəsna insanmış. Ünlü
yazıçı, filosof
olması öz yerində, o həm də yaxşı rəssam idi. Fırçasından (və
qələmindən - qrafik
işləri də az deyil) çıxan
2.500-dən artıq rəsm
əsəri dünyanın
müxtəlif ölkələrindəki
sərgilərdə nümayiş
etdirilib. Şeir də yazıb, nəsr əsərləri
də. Hamısı qəlbəyatan, oxucusunun qəlbinə nüfuz edən.
Və
1930-cu ildə Rabindranat
Taqor Sovet İttifaqına gələndə
tərcüməçi olaraq
ona Salman Mümtazı
ayırırlar. Yəqin,
hind dilini bilən başqaları da varmış.
Ancaq Mümtazı ona görə seçmişdilər ki, Taqor
kimi hərtərəfli
bir adamla ancaq elə bu səviyyəli şəxsiyyət layiqli həmsöhbət ola bilərdi.
Bir neçə gün
sürən ünsiyyətləri
gedişində Rabindranat
Taqor Mümtazın geniş ağlına, dərin biliklərinə valeh olur.
Salman Mümtaz bir neçə gün nədir, saatlar, dəqiqələr ərzində
insanı cazibəsinə
salmağın ustasıymış.
Azərbaycana 1892 və
1897-ci illərdə iki
dəfə səfər
etmiş görkəmli
rus yazıçısı
Maksim Qorki Bakıya
1928-ci ildə bir də gəlir. O vaxt bununla bağlı
sənədli film də
çəkilmişdi. Qorkinin
adıyla bağlı
bir savab iş də budur ki, həmin səfər günlərində
onun ətrafında olmuş ədib və ziyalılarımız
da o lentdə əbədiləşiblər.
Həmin yadigar xronikanın sürətlə
keçən bir neçə saniyəlik kadrlarında Salman Mümtaz
Maksim Qorki ilə eyni masa arxasındadır.
Qorki Bakıda çox qələm sahibləri ilə görüşsə də,
Salman Mümtaza xüsusi
diqqət ayırmış,
onu digərlərindən
seçmişdi. O, arif
adam idi, "həyatın dibi"ni də görmüşdü,
cah-calalını da, oturub-durduqlarının
əksəri də bilikli, istedadlı yazıçılar, alimlər,
sənətkarlar idilər.
Ancaq Mümtazı buradakıların da, elə
Moskvadakı çevrəsində
olanların da əksərindən
üstün bilmişdi,
aralarında ailəvi
yaxınlıq yaranmışdı.
...İlk
addımlarını atan
"Molla Nəsrəddin"in
ən sədaqətli
oxucularından və ən ardıcıl müəlliflərindən biri
Salman Mümtaz idi. Sədası Qafqazdan Orta Asiyaya, İrandan
Hindistana qədər çatan "Molla Nəsrəddin"lə əməkdaşlığı,
bu mizah dərgisinə ürəkdən
bağlanması hələ
Aşqabad çağlarından
başlanmışdı. Oradan
redaksiyaya məktublar göndərirdi. Bakıya
yerləşəndən sonra
isə "Molla Nəsrəddin"lə birbaşa
bağlandı. Onun
"Molla Nəsrəddin"də
yer alan şeirlərinin hamısı
cəmiyyət ağrıları
ilə zoqquldayır.
1910-cu ildə "Molla
Nəsrəddin"də Salman Mümtazın növbəti
şeiri çıxmışdı:
Jurnal deyil, sahe-yi dünyaya cərəsdir,
Rəftar
ilə bir növi bizimki belə bəsdir.
Mümtaz
"Molla Nəsrəddin"i
"cərəs" - zəng,
zınqırov adlandırır.
"Molla Nəsrəddin",
həqiqətən də,
milləti oyatmaq üçün çalınan
möhtəşəm zəng
idi və o zəngi çalaraq yurdu və xalqı
qəflətdən oyatmağa
can atan fədaklar mollanəsrəddinçi şairlərdən
biri də Salman Mümtaz idi.
XX yüzilin sonlarında
Salman Mümtaz vaxtca bizə sanki çox yaxın idi. İndi isə XXI əsr asta-asta irəlilədikcə sanki
Salman Mümtaz da bir zamanlar haqqında yazdığı orta əsr şairləri kimi xeyli uzaqlara
çəkilib.
XX yüzilin sonlarında böyüdücü şüşəyə
çevrilərək Salman Mümtazı zamanca bizə yaxın göstərən müasirlərimiz
idi. O çağdaşlarımız
ki, Salman Mümtazı görmüşdülər,
onunla ünsiyyətdə
olmuşdular, haqqında
canlı xatirələri
bölüşə bilirdilər.
Unudulmaz
tarzənimiz Bəhram
Mansurov danışırdı ki, uşaqlıq illərində
Salman Mümtazı çox
görmüşdü - evlərinə
gəlib-gedərmiş, atası
Məşədi Süleymanla
yaxın dost imişlər.
Bəhram
müəllim deyirdi
ki, atamla Salman Mümtaz
zahirən bir-birinə
çox bənzəyirdilər.
Həqiqətən də
beləymiş. Hər
ikisinin fotoları qalıb, yaxından tanımayan adamın onları qarışıq
salması heç təəccüb doğurmaz.
Bəhram
müəllim xatırlayırdı
ki, yay gəlcəyin köçərdik
bağa, orada olduğumuz həftələrdə
Salman Mümtaz bizə
tez-tez baş çəkərdi. Hər
təşrif gətirəndə
ətrafdakı dost-tanışlar
da onun sorağını
eşidib toplaşardılar.
Çünki Salman Mümtaz
olan yerdə həmişə gecə yarıyadək çəkən
maraqlı söhbətlər,
çal-çağır vardı.
Bu əhvalat da elə bağ mövsümündə
baş vermişdi.
Salman Mümtaz yaxşı
bazarlıq edibmiş
- 15 limon, 2 kisə buğda,
3 kisə Saray qovunu və digər xırda-para şeylər. Verir bir arabaçıya ki,
apar bizə. Arabaçı
da bunu Məşədi
Süleymana oxşadır,
elə düşünür
ki, yükü bağa
çatdırmaq lazımdır.
Salman Mümtazın o bazarlığının
başında macəra
olmasaydı, limonlar, qovunlar üstündən yarım əsr ötəndən sonra görkəmli tarzənin yadında qalardımı:
"Arabaçı Salman Mümtazın
verdiklərini gətirir
bizə. Atam evdə yox idi,
şəhərə getmişdi,
işləri vardı,
iki-üç gündən
sonra qayıtdı. Bağda qardaşımla ikimiz idik. Atam
gələnə qədər
həmin üç kisə qovunun axırına çıxdıq.
Bircə dənəsini
təbərrük kimi
saxlamışdıq, onu
atam gələndə
kəsdik, qoyduq qabağına ki, buyur, ye.
Soruşdu ki, bu qovun hardandı? Dedik, necə yəni hardandı, özün göndərməmişdin?
Təəccüblə dilləndi
ki, yox, mən heç nə göndərməmişəm. Sonra bir az fikrə
getdi, yəqin, düşünürdü ki, bu
necə ola bilər və tapdı. Dedi ki, görünür, bunları Salman Mümtaz alıb evinə, ailəsinə yollayıb,
bu da çaşıb
gətirib bizə. Atam pərtləşdi, cəld qalxdı ayağa, getdi Salman Mümtazgilin qaldığı
bağa. Üstündən
bir az keçəndən
sonra artıq qoşa qayıtdılar..."
Bəhram
müəllim bunu da unutmamışdı ki, Salman Mümtazın
onlara qonaq olduğu həmin muğamlı, sözlü-söhbətli
bağ axşamlarından
birində bir dəfə Məşədi
Süleyman xəbər
alır ki, ay Salman, heç
kimim rastına çıxmayan əntiq kitabları hardan tapırsan, necə toplayırsan? Deyibmiş
ki, ay Məşədi Süleyman,
birincisi, bu məsələdə xəsislik
eləmirəm, nə
dərəcədə siqiymət
olduğunu hiss etdiyim əlyazma qarşıma çıxanda çək-çevir
eləmirəm, satanın
ağzından hansı
məbləğ çıxırsa,
müzakirəsiz çıxarıb
haqqını verirəm.
Bu xasiyyətimi bildiklərindən
əlinə köhnə
kitablar, əlyazmalar keçənlər məni
qoyub başqasını
axtarmırlar, ən əvvəl mənə müraciət edirlər.
Amma bəzən görürsən
elə kənək adamlar da rastıma çıxır ki, əlyazmanı
pula da satmırlar. Anlayıram
ki, özlərinə də
gərək deyil, heç bundan lazım olan kimi istifadə də etməyəcək,
amma sadəcə bundan ayrılmağa ürəyi gəlmir. Ancaq belə olanda da əl çəkmirəm, dil tökürəm, minnət
edirəm, çalışıram
nə təhərsə
əldə edim.
Bu da
Salman Mümtazın həmin
babətdən Məşədi
Süleymana söylədiyi
hekayətmiş. Deyir,
günlərin birində
xəbər tutur ki, bir nəfərdə çoxdan sorağında
olduğu dəyərli
əlyazma var. Həmin
adam Mümtazı uzaqdan-uzağa tanıyırmış,
hörmət də bəsləyirmiş. Görəndə
ki, Salman Mümtaz onun
qapısına gəlib,
dərhal süfrə
açır. Ancaq Mümtaz deyir ki, yox, əlimi çörəyə vurmaram.
Eşitmişəm səndə
Molla Qasım Şirvaninin şeirləri
var. Əvvəl o əlyazmanı
gətir, görüm,
sonra çörək
kəsərik. Ev yiyəsi təkid edir ki, ay qardaş, əlyazma qaçmır
ki, burda evin içindədir də,
"bismillah" elə, xörəyimizi
yeyək, çayımızı
içək, sonra baxarsınız. Mümtaz
inad edir ki, mən sənin evinə o əlyazmanın
ardınca gəlmişəm,
onu görməyincə
rahat olmaram, dilimə tikə də vurmaram. Kişi görür qonaq yola gələn
deyil, əlyazmanı gətirir, Mümtaz başlayır vərəqləməyə.
Ev sahibi qayıdır ki, indi başlasan bunu oxumağa, yemək buza dönəcək. Verirəm əlyazmanı,
aparın evdə istifadə edin, işinizi nə vaxt tamamlasanız, gətirib qaytararsınız.
Köhnə bir kaseti qoymuşam maqnitofona. Bəhram ustadın yorğun səsi gəlir, atası Məşədi Süleymanın
daha bir Salman Mümtazlı xatirəsini
dilə gətirir:
"Mümtaz əfəndi
söyləyirdi ki, bəzən
elə adamla rastlaşıram ki, nə
qədər xahiş-minnət
etsəm də, daşı ətəyindən
tökmür, nəinki
əlyazmanı verir, heç göstərmək
də istəmir. Bir dəfə işim belə yolagəlməz adama düşdü. Eşitmişdim ki, Bakı
kəndlərinin birində
bir nəfərin çox zəngin kitabxanası var, illərlə
çoxlu qiymətli əlyazmalar toplayıb. Getdim onlara. Əvvəldən mənə
demişdilər ki, xeyri
yoxdu, özünü
əziyyətə salma,
həmin adam əlyazma-filan verən deyil. Uzaqbaşı sənə göstərəcək
onu. Yenə həmişəki kimi yaxşı süfrə açıldı, yedik-içdik,
şirin söhbətlər
gedirdi, gecə uzanırdı. Bir-iki nəfər də qonaq vardı. Onlar da "daha gecdir" deyib sağollaşdılar, qalxıb
getdilər. Qaldıq ev yiyəsi ilə mən. Əsnəsə də, biliyəmail adam idi. Söhbətlərdən
doymurdu, mən də ədəbiyyatdan, gördüyümdən, eşitdiyimdən,
bildiyimdən danışırdım,
həm də çalışırdım ki, söylədiklərim maraqlı
olsun, kişinin diqqətini çəksin
ki, axıracan qulaq assın. Bir saat keçdi, iki saat ötdü, artıq gecə yarı idi, saat iki, ya
üç olardı.
Hiss elədim ki, artıq
yavaş-yavaş ev sahibi mürgü döyür, gözləri
qapanır. O vaxtacan gözlədim ki, bunu tamam yuxu tutdu.
Kişi yuxulayandan sonra qalxdım, rəfdəki əlyazmanı
götürdüm, gördüm
ki, xəzinə ilə
üzbəüzəm. Əvvəl
istədim ki, elə buradaca, axşam-axşam onu köçürüm.
Sonra fikirləşdim ki, birdən
kişi ayılar, əlyazmanı alar əlimdən.
Götürdüm getdim.
O gecə sübhəcən
yatmadım. Xoruz banınacan həmin əlyazmanın üzünü
köçürdüm. Ertəsi
gün axşamtərəfi
gətirib özünə
qaytardım ki, gərək
bağışlayasan, yatmışdın,
oyatmağa qıymadım,
maraq da mənə güc gəldi, icazəsiz apardım ki, baxım, qaytarım. Bir neçə səhifəsini
oxudum, gördüm
lap mənə lazım
olan kitabdır. Təvəqqe edirəm, mümkünsə, ver bunu mən bir
neçə gün saxlayım. Əsəbiləşən
kimi oldu ki, xeyr, verə bilmərəm. "Neynək"
deyib aralandım. Amma artıq mən işimi görmüşdüm.
Əlyazmanı əvvəldən-axıracan
köçürmüşdüm".
...O miras ki Salman Mümtaz bizə saxlanc edib, hamısını bu cür çətinliklə,
min bir zəhmətlə
toplayıb. Bu, iynə
ilə gor qazmaq kimi ağır
əmək idi. Nadir əlyazmanı əldə
etmək hələ işin bir tərəfi
idi, bu əski
vərəqlərdəkiləri oxumaq, bəlli nəticəyə gətirib
çıxaran tədqiqlər
aparmaq, xam külçəni bitkin və insanlarla qalacaq əsər həddinə yetirmək neçə yuxusuz gecə, usanmazlıq, səbat tələb edirdi. Salman Mümtaz daim bunların hamısına hazır oldu və ondan
qalan ədəbi yadigarların hər sətrinə, hər səhifəsinə nəzər
yetirirkən həmişə
ən əvvəl xəyalımızda bütün
bunları araya-ərsəyə
gətirmək naminə
onun nələrə qatlaşdığını düşünməliyik.
Salman Mümtaz 1920-ci illərdə
Azərbaycana klassik ədəbiyyatımızın naməlum incilərini
"Unudulmuş yarpaqlar"
silsiləsindən təqdim
edirdi. İndi unuduluşdan
biryolluq nicat bulmuş həmin əsərlərin hər
biri iftixar qaynağımızdır. Oxuyuruq,
bunca dərin, zəngin, mənalı keçmişimizin, bunca istedadlı babalarımızın
olması ilə qürur duyuruq. Amma həmin əsərləri
mütaliə edəndə,
zövq alanda, fəxr edəndə həmişə bunu da yaddan çıxarmayaq ki,
hər səhifənin
bünövrəsində, mayasında
Salman Mümtazın özünün
də heç vəchlə və heç vaxt unudulmamalı gərgin əməkləri, hər
çiyinin çəkə
bilməyəcəyi fədakar
zəhmətlərinə qarışmış
bitib-tükənməz millət
sevgisi dayanır!
...1950-ci illərin ikinci yarısında, artıq bəraətlər mövsümü
başlanandan, Salman Mümtazın
da üzərindən, digər
parlaqlarımız kimi,
"xalq düşməni"
damğası götürüləndən
sonra Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsindən
onların da ailələrinə
müraciət edirlər.
Şəhla xanımdan
soruşurlar ki, sizin evə gedib-gələn, atanızın arxivinə,
kitabxanasına bələd
olanlar əsas kimlər idi? Şəhla xanım da o şairlər, yazıçılar,
alimlər ki tez-tez mənzillərinə qonaq
olar, atası ilə dostluq edərdilər, onların
adlarından ibarət
iri bir siyahı
düzəldib təqdim
edir. DTK bu dəfə həmin siyahıda adları çəkilənləri də
bir-bir dəvət edir, tapşırır ki,
Salman Mümtazın evində
hansı əlyazmaları,
hansı kitabları gördüklərini yazsınlar.
Onların hər birinin ayrı-ayrılıqda
tərtib etdiyi siyahıları tutuşduraraq
yekun siyahı çıxarırlar ki, burada
artıq 258 kitab və
əlyazmanın adı
olur. O 258 addan ibarət siyahını da
verirlər mütəxəssislərə
ki, hesablasınlar bunun
qiyməti nə qədər edə bilər. Təxmini bir qiymət çıxarılır, bunu
da dövlət tərəfindən
təzminat, əslində
həyatı əlindən
alınmış Salman Mümtazın
qanbahası olaraq verirlər ailəsinə.
Ancaq əslində
Salman Mümtazın evindən
aparılmış kisə-kisə
kitabların, əlyazmaların
qiyməti heç bir ölçüyə sığan deyildi. Onlar Azərbaycan ədəbiyyatının, mədəniyyətinin
qızıl səhifələri
idi ki, təəssüflər,
onların çoxunu
biz artıq qayıdışsız
itirmişik. Amma tam qayıdışsız
da demək olmaz. Söyləyirlər ki, İmam Mustafayev Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi vəzifəsindəykən günlərin
birində Şəhla
xanımın xahişi
ilə DTK-ya zəng vurur, tapşırır ki, maraqlanın
görək Salman Mümtazın
evindən aparılmış
əlyazmalar, kitablar necə olub, onlardan qalanı varmı-yoxmu? Guya cavab verirlər ki, onların hamısını
DTK-nın - NKVD-nin həyətində o zaman ocaq
çatıb yandırıblar...
Həmişə minnətdarlıqla anılmalı
bu söz, loğmanımıza ata-anasının
verdiyi Salman adının
əsas mənalarından
biri "səxavətli"dir.
Əlində-ovcunda olan
var-dövlətini sərf
edib xalqın sərvəti olan əlyazmaları topladı,
bu söz almazlarını cilalayaraq
brilyantlara çevirdi
və heç bir təmənna ummadan ürək və əl açıqlığı ilə,
Hatəm səxavətliliyilə
xalqına bağışladı.
Özünə "Mümtaz"
təxəllüsü götürmüşdü.
Bu sözün də əsas anlamlarından biri "seçkin"dir.
Ona qədər heç
kimsənin girişmədiyi
bu ölçüdə
və bu həcmdə nəhəng
millət işini vicdanla və şərəflə yerinə
yetirən, xalqın neçə parlaq sənətkarına ölməzlik
nəsib edən bir insan, əlbəttə
ki, seçkin, əlbəttə
ki, üstün, əlbəttə
ki, misilsizdir.
Seçkin və səxavətli
Ustad, məzarı da bilinməyən böyük
Salman Mümtaz! Sənin
məqbərən bizə
təzədən qaytardığın
ölməz qələm
sahiblərinin solmaz şeirləridir!
Cənnəti insan həmişə
yerdən uzaqlarda, səmalarda, xəyali bir aləmdə təsəvvür edir.
Amma əsl cənnət
millətin bağrının
başı, onun öz əziz övladlarına sevgi ilə açılmış
qucağıdır.
Salman Mümtaz bundan sonrakı bütün zamanlar içərisində
- Azərbaycan xalqı
var olduqca, bu xalqın könlündəki
söz-sənət şövqü
var olduqca həmin cənnətdə, millətin
məhəbbətlə açılmış
qucağında, millətin
bağrının başında
yaşayacaq.
6 oktyabr 2023
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.-
2023.- 11 oktyabr.- S.12-13.