Naxçıvanın memarlıq abidələri
Bəhruz Kəngərli
tablolarında
Naxçıvan torpağı uzunömürlülüyü,
memarlıq həllinin
möhtəşəmliyi ilə
seçilən tarixi abidələr məkanıdır.
Azərbaycanın istedadlı
fırça ustaları
isə öz növbəsində Əcəmi
yaradıcılığının bilavasitə təsiri ilə bu abidələri
öz tablolarında əbədiləşdiriblər.
Naxçıvan rəssamlıq məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi
olan Bəhruz Kəngərli öz tarixi fəaliyyətləri
ilə xalqımızın
mədəni həyatında
mühüm xidmətlər
göstərib. Belə
ki, görkəmli sənətkarın
yaradıcılığı Naxçıvan me-marlıq
tarixinin öyrənilməsi
üçün olduqca
əhəmiyyətlidir. Rəssam
Azərbaycan incəsənətinə
tarixi-dini abidələrin
ən yaxşı təsvirçisi kimi adını yazdırıb,
bu sahəyə layiqli töhfə verib.
Bəhruz
Kəngərlinin doğma
yurdu Naxçıvana
könüldən bağlı
olduğunu xüsusilə
qeyd etmək lazımdır. Təbiət
vurğunu olan rəssamın əsərlərinin
əksəriyyətini mənzərə
janrında çəkdiyi
rəsmlər təşkil
edirdi. Bu baxımdan rəssamın Naxçıvan
memarlıq abidələrini
təsvir edən mənzərə qalareyası
olduqca zəngindir. Sənətkarın təsviri
sənətimizdə başlanğıc
sayıla biləcək
bir addım ataraq doğma torpağındakı tarixi
tikililəri tablolarına
köçürməsi, sonralar
rəssamlığın bu
sahəsinin uğurla inkişaf etməsində mühüm rol oynayıb.
Bəhruz
Kəngərli doğma
diyarını qarış-qarış
gəzmiş, memarlıq
abidələrimizi sevimli
obyektinə çevirmişdi.
Rəssam bu tikililəri hər dəfə açıq səma fonunda görüntüyə gətirərək
onların həndəsi
biçimini aydın vermiş, bununla birlikdə işıq və kölgənin təzadından, əlvan rənglərin qovşağından
böyük məharətlə
istifadə edərək
abidələrin memarlıq
xüsusiyyətlərini qabartmağa
nail olmuşdu. Bu mənzərələrə
misal olaraq Azərbaycan memarlıq məktəbinin banisi Əcəmi Naxçıvaninin
XII əsrdə inşa
etdiyi "Möminə
xatun", "Yusif Küseyir oğlu" türbələri, "Naxçıvanda
sınıq minarəli
məscid", "İmamzadə",
"Nuhun qəbri"
və başqalarını
göstərmək olar.
Abidələr gah etüd,
gah da tamamlanmış rəngkarlıq
əsəri şəklində
təsvir olunub.
Bəhruz
Kəngərlinin çəkdiyi
"Nuhun qəbri"
silsilə rəsmləri
bu məkanın sonradan aşkarlanmasına
zəmin yaradaraq bu gün də
tarixi əhəmiyyətini
qoruyub saxlamaqdadır.
Məzarın məqsədli
şəkildə dağıdıldığını
görən müşahidəçi
rəssam "Nuhun qəbri" silsilə rəsmləri yaratmağa
başlayır. İndi də
diqqət edəndə
görmək olur ki, müxtəlif vaxtlarda çəkilmiş və
altı rəsmdən
ibarət silsiləyə
daxil olan işlərdə məzar
getdikcə dağınıq
formada təsvir olunmuşdu. Tikilinin 1921-ci
ildə fırçaya
alınmış sonuncu
rəsmi əvvəlki
illərdə çəkilmiş
beş rəsm ilə müqayisə edildikdə görmək olur ki, məzar baxımsızlıqdan dağılmamış,
sərt və qəsidli şəkildə
uçurulmuş, ilkin
formasını tamamilə
itirmişdi. Rəssamı
belə bir addım atmağa vadar edən səbəb tariximizi, maddi mədəniyyətimizi
yox etmək istəyənlərin qeyri-insani
əməlləri idi.
Bu işlərə baxanda
rəssamın öz fırçasının köməyi
ilə kiçik etirazlara cəhd göstərdiyi açıq-aydın
sezilir.
Daima fərqli forma axtarışları
edən yenilikçi rəssam əvəzolunmaz
işlər ortaya çıxarıb. Elə
bu baxımdan da taxta boşqab içərisində yağlı
boya ilə işlədiyi "Nuhun qəbri" adlı rəsmi daha səciyyəvidir və bədii həllinə görə silsiləyə
daxil olan digər beş rəsmdən fərqlənir.
Əsas planda Nuhun məzarının təsvir olunduğu bu əsərdə rəssam arxa fona zirvəsi qarlı Ağrı dağını da əlavə
etməyi unutmamış,
rəngdən-rəngə zərif
keçidin duyulduğu
bir görüntü əldə etməyə
nail olmuşdu.
Bəhruz
Kəngərlinin fırçasının
məhsulu olan və özündə tarixi gerçəkliyi yaşadan "Sınıq
minarəli məscid"
əsəri də
zaman-zaman xalqımıza qarşı
törədilən erməni
vəhşiliyinin danılmaz
gerçəyi olaraq kifayət qədər yaddaqalandır. Belə ki,
ermənilər mərkəzdə
yerləşən Came (Cəfəriyyə)
məscidinin minarəsini
top mərmisi ilə qırmışlar. Əsərə
baxanda anlaşılır
ki, rəssamın burada
əsl məqsədi,
diqqəti ermənilər
tərəfindən məscidin
sındırılmış minarəsinə, zədələnmiş
günbəzinə cəlb
etmək olub. Çoxillik məscid sonradan bərpa olunub və bu gün də
öz əzəmətini
qorumaqdadır.
Sulu boyanın imkanlarına dərindən bələd
olan və özünəməxsus şəkildə
ifadə edən rəssam haqqında bəhs olunan məscidi daha əvvəl "Naxçıvanda
məscid", "Şəhər
məscidi" və digər adlarla fırçaya almışdı.
Lakin o zaman tikiliyə fərqli
mövqedən yanaşaraq
onun gözəlliyini,
zərif minarəsini vurğulamağa çalışmışdı.
Rəssam bu tikilinin rəsmini sevə-sevə çəkərək,
hətta etüdlərində,
naturadan rəsmlərində
bu məscidi dönə-dönə fona
daxil etmişdir.
Rəssamın yaratdığı əvəzsiz
işlər arasında
Naxçıvan şəhərinin
ən qədim ziyarətgahlarından olan
və Nuh türbəsinin
yaxınlığında yerləşən,
yerli əhali tərəfindən "İmamzadə"
adlandırılan memarlıq
kompleksinin də kifayət qədər təsviri vardır. Sənətkar bu tikilini bəzən kompleks halında, bəzən isə kompleksdən azca aralıda yerləşən
kvadratşəkilli tək
türbəni rəsm
edib. Bəhruz Kəngərli bu təsvirlərində kompleksin
islam memarlığına
aid olduğunu vurğulamaq
üçün cənub
tərəfdə yerləşən
əsas tikilinin günbəz hissəsindəki
"Allah" sözünün təkrarlanmasından yaranan
həndəsi ornamentləri
böyük məharətlə
təsvirə alıb.
Bəhruz
Kəngərlinin tarixi
mənzərələri sırasında
vaxtilə böyük
bir memarlıq kompleksinin tərkib hissəsi olan "Möminə xatun" türbəsinə həsr
etdiyi əsərləri
rəssamın yaradıcılığının
ayrıca bir səhifəsidir. Rəssam
abidəni bəzən
uzaqdan müşahidə
edərək ümumi
mənzərəyə daxil
etmiş, bəzən
isə möhtəşəmliyini
vurğulamaq üçün
onu bütöv və üfüqi halda çəkmişdi. Bəhruz Kəngərlinin 1920-ci ildə
yağlı boya ilə fırçaya aldığı "Möminə
xatun türbəsi"
tablosunun öz ecazkarlığı ilə
digər işlər arasından seçildiyini
desək yanılmarıq.
Rəssam bu tablosunda türbənin beş üzünü və giriş qapısını görüntüyə
gətirmiş, mürəkkəb
dekorativ ornamentləri
dəqiqliklə verməsə
də, firuzəyi yaxmalardan böyük ustalıqla istifadə edərək abidə üzərindəki kaşıların
mövcudluğunu təsvir
etməyi bacarıb. Rəssamın bu işinə nəzər salsaq, abidə ətrafında o vaxtlar müxtəlif tikililərin
olduğunu və abidənin məlum olmayan səbəbdən sağa əyilməsini də görmək olur. Qeyd edək
ki, bu əsərin orijinal surəti hal-hazırda Naxçıvanda
Bəhruz Kəngərli
Muzeyinin ekspozisiyasında
nümayiş etdirilir.
Görkəmli sənətkarın
Naxçıvanın simvoluna
çevrilmiş "Möminə
xatun" türbəsini
yorulmadan, dəfələrlə
tablolarında əks etdirməsi onun bu torpağa, milli dəyərlərə olan
ehtiramının qabarıq
ifadəsidir.
Bu gün Əcəmi yurdu nə qədər
yenilənsə də,
vaxtilə rəssamlar
bu doğma torpağın hazırda mövcud olmayan görüntülərini kətan
və kağız üzərində əbədiləşdirmiş,
gələcək nəsillərə
ötürülməsində danılmaz rol oynamışlar. Bu baxımdan
Bəhruz Kəngərlinin
əsərləri böyük
mənəvi miras adlandırılacaq qədər
dəyərlidir.
Şəmsiyyə ZALOVA
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı
525-ci qəzet.-
2023.- 17 oktyabr.- S.14.