"Əziz dost" haqqında
söz
(Əvvəli
ötən çərşənbə sayımızda)
Sonra isə intibah dövrünün
ədəbiyyatı gəlir. Dantenin "İlahi
komediya"sı, Şeksprin pyesləri, Rablenin, Servantesin nəsr
əsərləri, trubadurların fiziki hissiyyatı tərənnüm
edən poeziyası, Fransua Viyonun şeirləri ədəbiyyat
həvəskarlarının nəzərini həmişə cəlb
edir. əsasən XVII əsrin əvvəllərində
yazıb-yaradan Uilyam Şekspir dramaturgiyanı elə uca zirvəyə
qaldırmışdır ki, hətta Kornel, Rasin, Çexov,
Uayld, Şou da bu yüksəkliyə yaxınlaşa bilməmişlər.
U.Çörçillin yazdığına görə,
İngiltərə tarixinin elə bir zirvə məsələsi
yoxdur ki, Şeksprin sehrkar barmaqları onları böyük sənətkarlıqla
təsvir edə bilməsin. O, İngiltərənin tarixi
şəxsiyyətlərinin böyük bir qalereyasını
yaratmışdır. Onun yaradıcılığı
İngiltərə sərhədlərində bağlanıb
qalmamışdır. Onun "Hamlet"i Danimarkada, "Romeo və
Cülyetta"sı Veronada, "Otello"su isə Orta
Əsr şəhər-dövləti olan Venetsiyada və
türklərdən azad edilmiş Kipr adasında cərəyan
edir. Onun Roma tarixinə dair pyesləri də şəxsiyyətlərin
və hadisələrin dəqiq təsviri ilə seçilir.
Şekspir dühasının gücü ondadır ki, hər
hansı mövzuya müraciət edirsə etsin, ən
xırda hadisədə belə, ümumbəşəri
problemlərə gəlib çıxır. İnsan təbiəti,
onun eybəcərlikləri və qüsurları təhlil
edilir. Onların dünya tərəfindən qəbul edilən
rəmzləri yaranır: xəyanətlə barışmayan,
əbədi "to be, or not to be" - "olum və ya
ölüm" sualı qarşısında qalan Hamlet, məhəbbətlərini
tayfa düşmənçiliyinə tabe etməyən Romeo və
Cülyetta, kor və vəhşi qısqanclıqla öz
ürəyinin sönməz məhəbbətini edam edən
Otello, məkrli Yaqo, həyatın və nankorluğun
qurbanı olan, sərgərdanlığa düçar
olmuş sadəlövh kral Lir, hakimiyyət naminə qana
susayan ledi Maqbet, bəd əməllərindən dəli olan
Maqbet və onlarca başqaları. Şeksprin ingilis ədəbiyyatına
gətirdiyi hiperbolalar, allyuziyalar adamı heyran edir. Şekspir
mövzuları sonradan bəzi xalqların sənət
adamları tərəfindən yenidən işlənmişdir.
Məşhur yapon kino rejissoru Akiro Kurosava "Kral Lir"i
yaponlaşdıraraq, əsəri Yaponiya mühitinə
keçirmiş, kralın qızlarını onun üç
oğlu ilə əvəz etmiş və milli ənənələri
nəzərə almaqla gözəl və nəcib sənət
əsəri yaratmışdır. Şekspir dünya
teatrının inkişafına böyük xidmətlər
göstərmişdir. Digər mədəni xalqlarınkı
kimi Azərbaycan teatrı da dəfələrlə Şekspir
incilərinə müraciət etmişdir.
Son
iki əsr dünya ədəbiyyatının inkişafına
misli görünməmiş töhfələr vermişdir.
XIX əsr ədəbiyyatının çoxlu nümunələri
klassikaya çevrilmişdir. Bu dövrün ingilis, fransız
və rus ədəbiyyatı parlaq ulduzlarla dolu kəhkəşana
bənzəyir.
Fransız
ədəbiyyatı dünya oxucusuna Hüqo, Balzak, Stendal,
Myusse, Jorj Sand, Madam de Stal, Flober, Prosper Merime, Mopassan, Emil Zolya
kimi nəhəng yazıçılar vermişdir. Höte kimi
uzun ömür sürmüş və XIX əsr başlayanda
dünyaya gəlmiş Viktor Hüqo
yaradıcılığı, onun çoxsaylı əsərləri
qranit arxipelaqa bənzəyir ki, zaman seli, zaman axını hər
cür təpələri və yüksəklikləri yuyub
aparsa da, qranit qayaların məğrurluğunu azalda bilmir,
onlara xələl gətirmir. Unutqanlıq dənizində bu
adalar onun yaradıcısının nəhəng və təkrarolunmaz
dühasından xəbər verir. Biz uzun müddət onu
nasir, romançı kimi tanımışıq, onun
böyük şair və dramaturq olmasından bixəbər
olmuşuq. əslində, onun poeziyası, dramaturgiyası sənətkarlıq
nöqteyi-nəzərindən heç də
romanlarının yüksəkliyindən geri qalmır. Lakin
biz onu romançı kimi sevmişik, bu sevgiyə də gəlin
xilaf çıxmayaq. Hüqo gənc yaşlarında öz
istedadı, yüksək intellekti ilə başqalarından fərqlənirdi.
Hansı problemlərə toxunursa toxunsun, onu bir mütəxəssis,
usta bilici qabiliyyəti ilə təhlil edir. Ömrünün
üçüncü onilliyinin sonunda yazdığı
"Paris Notr-Dam kilsəsi" romanında o, arxitektura,
memarlıq məsələlərinə toxunur, bu problem
haqqında olduqca geniş, elmi məlumatlar verir və göstərir
ki, kitab çapının meydana gəlməsi ilə
memarlığa, insan dühasının bir ifadəsi kimi
böyük zərbə vurulmuşdur. Yaxud "Səfillər"
romanında o, arqolar (jarqonlar) məsələsini geniş təhlil
edir, müəyyən insan qruplarının ünsiyyət
vasitəsi kimi bu süni düzəldilmiş dilə
müraciət etmələrinin, onun formalaşmasının səbəblərini
açır. "Güləyən adam" romanında qəhrəman
Quinplenin bədbəxt taleyində o, orta əsrlərdə
Avropanı bürümüş iyrənc bir xəstəliyi -
uşaq ticarətini təhlil etmək məcburiyyətində
qalır və bu vəzifənin öhdəsindən şərəflə
gəlir. Bu sahədə ixtisaslaşmış adamlar -
kompraçikoslar uşaqları körpə vaxtı
oğurlayır, onları dəhşətli surətdə əlil
edir, eybəcərləşdirir və təlxək kimi, əyləncə,
gülüş vasitəsi kimi baha qiymətə varlı
adamlara satırdılar. Əgər əsərin əsas qayəsini
aid olmayan məsələlərdə müəllif belə
bilik sahibi olduğunu göstərirsə, insan faciələrinin
salnaməsi kimi yazılan əsərlərində
bütünlükdə insanlığa, bəşəriyyətə
yönələn bu ağrının, dərdin, insan
qüsurları adlanan bəlanın həqiqi, real və
tükürpədici anatomiyasını açır. Bu faciələrin
tüğyan etdiyi cəmiyyətlərdə biz bu bəlaların
həqiqi qurbanı olan ən xeyirxah, şəffaf qəlbə
və düşüncəyə malik olanları, fani
dünyada öz xoşbəxtliyini tapmayan və hətta həyatını
da qurban verməyə məcbur olan, lakin
yazıçının dühası ilə ölməzliyə
qovuşan, ölməzlik hüququ qazanan bu allaha bənzər
insanları görürük. Mən, özünü
başqalarının xoşbəxtliyi, bəzən sadə
istəyi və ya günahsız incidilməməsi
üçün qurban verən, altruizm rəmzi olan Jan Valjan
qarşısında sitayiş etməyə hazıram.
Dünyada,
bəlkə də, Jan Valjandan bədbəxt adam yoxdur, amma o,
başqalarına öz imkanında olan xoşbəxtlik
payı verməklə, öləndən sonra belə, ən
unudulmaz adama çevrilir. Kimsə etiraz edə bilər ki, həyatını
həsr etdiyi, böyük var-dövlətini yarıac
yaşamaq hesabına hifz edib saxlayaraq, doğma övladı
kimi böyütdüyü, bunu ona vərəsə kimi verdiyi
Kozetta o, öləndən sonra qara nankorluq göstərərək,
bir dəfə də olsun onu yada salmır, nəticədə
onun qəbrinə gedən cığırı ot basır.
Yox, söhbət Kozettalardan getmir, Jan Valjan adlı insanlıq,
xeyirxahlıq, nəciblik günəşindən hərarət
alan milyonlarla oxucudan, bir əsr yarıma bərabər olan bir
dövrdə dünyanın bütün guşələrinə
səpələnmiş və Jan Valjanla ünsiyyətdə
olmaq xoşbəxtliyi nəsib olmuş bir çox nəsillərin
çoxsaylı nümayəndələrindən gedir. Jan
Valjan Yer kürəsini dolduran bəşəriyyət materiyasının
bir zərrəsi, bir atomudursa, insanlıq, ləyaqət
dünyasının günəşə bənzər ən
iri və kamil şəxsiyyətlərindən biridir. O,
öz xeyirxahlığını adamlara yaxşılıq
göstərmək məqsədlərinə tabe edir, həyatın
dibində olan adamlara bu bədbəxtlik girdabından çıxmaq
üçün əl uzatdıqda isə ən böyük təhlükələrlə
üzləşir, öz azadlığını və həyatını
ölümcül hədələrə hədəf edir. Lakin
özünün bu nəcib təbiətindən nəinki
imtina edir, əl çəkmir, hətta həyatının
bütün mənasını monsinyor Benvenyudan
aldığı ilk ibrətamiz dərsi mükəmməl
şəkildə mənimsəməkdə və ona dönmədən
əməl etməkdə görür. O, küçədə
öz bədənini satmaqla kiçik qızının
yaşayışını təmin edən, fabrikdəki
işindən qovulmuş, xəstəxanaya
düşmüş Fantinanın qızı Kozettanı onun
yanına gətirmək barədə xahişinə
özünün həyatının üstünü
almış qara buludun dəhşətli kölgəsinə
baxmayaraq, əməl edir, bir nəfərin günahsız yerə
keçmiş katorqaçı kimi mühakimə edildiyini
eşitdikdə, özünü ölümcül təhlükə
tonqalına atmaqla onun təqsirsizliyini sübut edir, ona nifrət
edən qoca faytonçu Foşlevan arabanın təkəri
altında qalıb, qarşısıalınmaz ölümə
məhkum edildikdə, onu xilas edir. Kozettanın sevdiyi cavan
oğlan Marius ağır yaralı olduqda, ölümcül təhlükəyə
baxmayaraq, çiynində onu Paris kanalizasiyasının
ucsuz-bucaqsız katakombaları ilə apararaq ölümdən
qurtarır. Əclaflıq və pislik rəmzi olan, mənfur
tamahına görə hamını aldatmağa
çalışan və hamıya məkr toru quran Tenardyenin də
istəyinə əməl edir, onun Fransadan uzaqlaşması
üçün vəsait barədəki xahişini
cavabsız qoymur. Nəhayət, özünün bütövlükdə
antipodu olan, eybəcər riqorizmi ilə Jan Valjan aləmində
əks dünya kimi təsvir olunan adamın ona
tapşırılmış ölüm hökmünün
icrasını görünməmiş alicənablıq
göstərməklə yerinə yetirmir, onu əfv edir, Javeri
öldürmək əvəzinə, bu mənfur düşmənini
sərbəst buraxır.
Jan
Valjan elə bil nisbətən xırda bir aləmdə
İisus funksiyasını öz üzərinə
götürür, günahkar insanların, Allah
qarşısında günah işlədənlərin, hətta
digərlərinə pislik edənlərin hamısının
təqsirlərini yumağa çalışır. İisus
bütün bəşəriyyətin günahlarını
yumaq üçün özünü qurban verdisə, Jan
Valjan da ünsiyyətdə olduğu, onu əhatə edən
və qarşılaşdığı heç bir adamın
taleyinə biganə qalmır. Özünü onların
günahını yumaq üçün hər cür əzab-əziyyətlərə
düçar edir. Onun, bəlkə də, elə savadı
yoxdur, dünyanı dərk etmək imkanları da məhduddur,
lakin ləyaqət və xeyirxahlıq səltənətində
o, ən ali adamdır, bu büllur dünya
uçub-dağılmayıbsa, məhv olmayıbsa, o, burada
daimi məskundur, hər dövrün adamına necə
yaşamaq elmini, bu, ən çətin dərk edilən fəlsəfəni
öyrədir. Özü də öyrətmə didaktikadan,
quru təlimdən uzaqdır, o, ancaq əməllərə, həyat
və düşüncə tərzinə, onların gerçəklikdə
reallaşmasına əsaslanır. Jan Valjanın əməlləri,
davranışı çiçək tozu kimi dünyada
baş verən bütün xeyirxah işləri
mayalandırır, onun səpdiyi toxumdan ləyaqət adlı
bol məhsul yığılır. Hər bir oxucu onu əhatə
edən mühitin boğucu havasından xilas olmağa
çalışdıqda, ona Jan Valjan dünyasının saf
və sağlam havası ilə, lap Amazonka selvası kimi onun
yaydığı bol oksigenlə nəfəs almağı məsləhət
görərdim. Böyrəkləri və qara ciyəri
yaxşı işləmədiyindən qanının tərkibi
xeyli pisləşmiş cəmiyyətin damarlarına qaynar və
dirildici Jan Valjan qanı yeridilərsə, bu cəmiyyət onu
üzən ağır şər xəstəliyindən
azacıq da olsa, azad ola bilər, qoruna bilər.
Ömründə
qadın məhəbbətinin nə olduğunu dadmayan bu insan
başqasının məhəbbəti üçün hətta
özünü qurban verməyə hazırdır, fizioloji cəhətdən
o, bir kişi kimi realizə olunmasa da, öz təsdiqini tapmasa
da, elə bil ki, bir nümunə kimi bütün məhəbbətlərə
himayəçi olmaq missiyasını öz üzərinə
götürür, özünün dadmadığı bu meyvənin
başqalarına bol-bol çatmasına
çalışır. Ən böyük təhlükə
ilə üzləşdikdə belə, o, öz ləyaqətini
itirmir, çaşqınlığa dalmır, əclaflığın
və onların həyata keçməsinin nəticəsi kimi
üstünə gələn ölümün gözünə
dik baxa bilir. Bununla da, özünün yenilməzliyini, ləyaqət
abidəsi olduğunu sübut və təsdiq edir. Bununla da, o,
özünün fiziki ölümündən sonra ruhi ölməzlik
qazanır, adamlar dinindən və irqindən asılı
olmayaraq, Jan Valjan məbədinə baş əyirlər,
yaxşı adamların hamısı illər, on illər
keçsə də, qədim Roma vestalkaları kimi onun
yandırdığı ləyaqət və xeyirxahlıq,
şəfqət və alicənablıq odunu sönməyə
qoymurlar. Bu gün harada biz bir yaxşılıq və xeyir
nişanəsi görürüksə, orada nəzərlərimizi
Jan Valjan dünyasının parametrlərinə dikirik, onun əməllərinin
izlərini və oxşarlıqlarını axtarırıq.
Jan Valjana təzim etməklə, öz dühası ilə onu
dünyaya gətirmiş Hüqo istedadı və təxəyyülü
qarşısında da baş əyirik. Axı
çoxlarından fərqli olaraq Hüqo şəxsiyyəti yaradıcılığı
ilə qırılmaz vəhdətdədir, o, imperator III
Napoleonun əmri ilə Gernsi adasında sürgündə
olanda da bir an belə öz yenilməzliyinə xələl gətirmir.
Oğlunun ölümü belə onun məslək və ruhi
qəddini əyə bilmir.
(Ardı
var)
Telman
ORUCOV
525-ci
qəzet.- 2023.- 18 oktyabr.- S.14.