Onuncu və sonuncu...
YAXUD
"AZƏRBAYCANDA AZƏRBAYCAN ƏDƏBİYYATI
GÜNLƏRİ"
Heydər
Əliyev-100
(Əvvəli
qəzetimizin 2 və 30 sentyabr tarixli saylarında)
Azərbaycan
yazıçılarının X qurultayı 1997-ci il
oktyabrın 30-da Yazıçılar Birliyinin rəhbəri
Anarın sədrliyi ilə Şəhriyar adına klubda
keçirildi. Həmin dövrdə YB-nin nə qədər
üzvü olduğunu dəqiq deyə bilmərəm. Amma
böyük salon ağzına qədər dolu idi. Qurultaya tək
qələm adamları arasında deyil, bütünlükdə
cəmiyyətdə böyük maraq vardı.
Yazıçıların məclisinə marağı
artıran amillər sırasında onun müstəqillik dövrünün ilk qurultayı
olması və Prezident Heydər Əliyevin iştirakı idi.
Çünki dövlət başçısının
iştirakı ilə keçirillən bütün əvvəlki
qurultaylar da sadəcə bir qurumun tədbiri kimi
qalmamış, böyük mədəniyyət hadisəsinə
çevrilmişdi.
Qayıdaq
26 il əvvəlin sonuncudan əvvəlki oktyabr gününə.
Xalq
yazıçısı Anarın qısa giriş sözü
ilə açdığı qurultayda akademik Nizami Cəfərov
"Azərbaycan poeziyası bu gün", Vilayət Quliyev
"90-cı illər nəsri və dramaturgiyası",
akademik Kamal Abdulla "Publisistika və ədəbi tənqid",
Mahir Qarayev "90-cı illərdə bədii tərcümənin
vəziyyəti" mövzularında məruzələr etdilər.
Sonra çıxışlar başlandı. Qurultayın
açılış mərasiminə qatılan Heydər
Əliyev bütün bu müddət ərzində zalda oturub
diqqətlə natiqlərə qulaq asırdı. Həmişəki
adəti üzrə heç bir qeyd aparmırdı. Amma təbii
ki, hər şeyi yaddaşına
köçürürdü. Üzünün mimikasından
"ədəbiyyat sexində" işlərin vəziyyəti
ilə yaxından maraqlandığı və qurultayın
gedişindən, müzakirələrdən razı
qaldığı hiss olunurdu.
Salonda
demokratik ab-hava vardı. Keçmiş sovet dövründən
fərqli olaraq heç kəsə necə və nədən
danışmaq barədə təlimat verilməmişdi.
Yaşlarından, ad-sanlarından asılı olmayaraq
bütün çıxışçılar əvvəla
Prezidenti yaxşı tanıdıqlarından, digər tərəfdən
də iki əvvəlki gündə baş tutan
görüşlərin təsiri ilə sıxılmadan,
çəkinmədən sözlərini deyir, arzu və təkliflərini
bildirir, bəzi tənqidi fikirlərini dilə gətirirdilər.
Nəhayət,
çıxış üçün söz Heydər
Əliyevə verildi. Əslində bu, onun
yazıçıların üç gündən bəri
davam edən toplantılarında sayca beşinci
çıxışı idi. Toplantıların gedişi
zamanı kifayət qədər geniş və əhatəli,
bəzən bütöv bir çıxışa bərabər
replikalarını nəzərə almasaq, həm
ağsaqqallarla, həm də gənclərlə
görüşlərdə giriş və yekun sözü
söyləmiş, həlli vacib məsələlərlə
bağlı yerindəcə operativ göstərişlər
vermişdi. Qurultaydakı çıxışında da incə
yumorla bu məsələyə toxunaraq demişdi: "Mən
üçüncü gündür ki, ədəbiyyatla məşğulam.
Bəziləri birinci gündür ki, qurultaydadırlar. Mən
isə üç gündür ki, qurultaydayam. Amma bundan məmnunam.
Dünən də, ondan əvvəlki gün və bu gün də
sizinlə birlikdə keçirdiyim saatları, vaxtı
özüm üçün çox əhəmiyyətli
hesab edirəm".
Prezident
tribunaya salonun yekdil və uzun
müddət susmaq bilməyən gurultulu
alqışlarının müşayiəti ilə
çıxdı. Tanınmış qələm adamları,
YB rəhbərliyi ilə heç vaxt kəsilməyən təmasları
nəzərə almasaq, Birlik üzvləri
qarşısında axırıncı dəfə 16 il əvvəl,
təşkilatın 1981-ci ildə keçirilən VII
qurultayında çıxış etmişdi. Zaman dəyişsə
də, məkan yenə eyni idi. Yalnız bir şərtlə
ki, əvvəllər bura sovet çekisti "dəmir Feliksin"
- Feliks Dzerjinskinin adını daşıyırdı. İndi
isə müstəqilliyin yaratdığı imkan sayəsində
tarixi yanlışlıq islah edilmişdi. Qurultayın
keçirildiyi yer XX əsrdə o taylı-bu taylı
bütöv Azərbaycan ədəbiyyatının
böyük simalarından birinin - Məhəmmədhüseyn
Şəhriyarın şərəfinə Şəhriyar
sarayı adlandırılmışdı.
Aradan
keçən 16 il ərzində ölkəmizin həyatında,
qurultay iştirakçılarının hər birinin
yaradıcılıq taleyində mühüm dəyişikliklər
baş vermişdi. Ən başlıcası isə Azərbaycan
neçə-neçə insan nəsillərinin əlçatmaz
arzusu olan milli müstəqilliyinə qovuşmuşdu. Ölkə
rəhbəri çıxışında bu mühüm
ictimai-siyasi məqama toxunaraq demişdi: "İndi bu
qurultayımız (diqqət yetirin, qurultayınız yox,
qurultayımız, yəni Heydər Əliyev özünü
yazıçılardan ayırmırdı) başqa bir şəraitdə
keçir. Keçmiş zamanlarda nə qədər
böyük nailiyyətlər əldə etmişiksə də,
mən hesab edirəm ki, bu qurultay indiyə qədər olan
bütün qurultaylardan, yazıçıların
toplantılarından, konfranslarından - hamısından
üstündür. Çünki müstəqil Azərbaycan
Respublikasının sərbəst yazıçıları
müstəqil dövlətimizdə özlərinin ilk
qurultayına toplanıblar".
Bu
prizmadan yanaşan dövlət başçısı X
qurultayı həm də milli-ideoloji baxımdan yeni
dövrün başlanğıcı və mədəni-mənəvi
həyatımızın son dərəcə diqqətəlayiq
hadisəsi sayırdı: "Bu, müstəqilliyimizin bizə
verdiyi töhfələrdir ki, biz indi artıq heç kəsdən,
heç bir mərkəzdən, ideologiyadan asılı
olmayaraq, özümüz sərbəst olaraq həyatımızın
hər bir sahəsini araşdırırıq, o cümlədən,
öz ədəbiyyatımızı, mədəniyyətimizi
istədiyimiz kimi müzakirə edirik və istədiyimiz
istiqamətdə aparırıq. Bu azadlıq, sərbəstlik,
müstəqillik əvəzsiz bir nemətdir. Ona görə də
bu qurultay başqa qurultayların davamı olmaqla yanaşı,
onuncu qurultaydır və əvvəlki doqquz qurultayın
hamısından üstündür".
Yazıçıların
məclisinə belə böyük dəyər verməklə
bir sırada dövlət başçısı onları
keçmişin diqqətəlayiq ənənələrini
öyrənməyə, müstəqillik dövrünün
ruhuna və xarakterinə uyğun surətdə,
yaradıcı şəkildə davam etdirməyə
çağırırdı. Xüsusən bəxtimizə
düşən müstəqilliyin heç bir halda əvvəlki
dövrün ədəbi-bədii irsinə "sovet"
damğası vurmaq düşüncəsini qəbul etmirdi.
Onun fikrincə, Azərbaycan yazıçılarının
indiki nəsli Birliyin 1934-cü ildən başlanan taixinə
bütün qüsur və nailiyyətləri, uğur və
çətinlikləri ilə sahib çıxmalı idilər.
Heydər Əliyev xəbərdarlıq edib deyirdi ki,
bugünkü müstəqillik dövrünün imkan və
şəraitindən yararlanıb "sovet ədəbiyyatı
və mədəniyyətinə", onun aparıcı
nümayəndələrinin yaradıcılığına
xor baxmaq olmaz. Keçmişi müasir dövrün meyar və
ölçüləri ilə təftiş etmək olmaz. Eyni
zamanda həmin dövrün ədəbi-mədəni həyatındakı
siyasi-ideoloji, yaşam çətinliklərini misal gətirərək
müasir yazıçı və şairləri sələflərinin
dözüm və iradəsindən, vətənpərvərlik
dərslərindən ibrət götürməyə səsləyirdi. Bu da təsadüfi
deyildi. Çünki müstəqillik dövrünün
yazıçı və şairi (xüsusi ilə də
müstəqilliyin iqtisadi çətinliklərlə
müşayiət olunan ilk illərində) sovetlərin səxavətlə
əta etdiyi bir sıra imtiyazlardan məhrum olmuşdu.
Yazıçılar Birliyi mənzil, maşın, yardım,
istirahət evlərinə göndəriş verən təşkilatdan
sırf yaradıcılıq qurumuna çevrilmişdi. Prezident "sosial
yönümlülüyü" itirməsinə baxmayaraq,
yaradıcı birliklərin qorunub saxlanmasını və fəaliyyətlərini
davam etdirmələrini, ölkənin mədəni həyatına
töhfə vermələrini haqlı olaraq xalqın zəngin
mədəni ənənələri və sənətə məhəbbəti
ilə izah edirdi.
Maraqlıdır
ki, dövlət başçısının
çıxışında Azərbaycanda
yazıçılar qurultaylarının və təşkilatın
fəaliyyətinin dövrləşdirilməsi də
aparılmışdı. Heydər Əliyev bu istiqamətdə
üç dövr fərqləndirirdi. Birinci dövr
1934-1988-ci illəri əhatə edirdi. Həmin illərdə
yazıçılar təşkilatı yaranmış,
mürəkkəb inkişaf yolu keçmiş,
xalqımızı və mədəniyyətimizi dünya
miqyasında tanıtmaq və cəmiyyətin mənəvi-ideoloji
tərbiyəsi baxımından bir sıra diqqətəlayiq
uğurlar qazanılmışdı. İkinci dövr daha
çox keçid mərhələsi kimi xarakterizə edilirdi
və 1988-1993-cü illər arasında olmuşdu. Həmin mərhələdə
ölkənin ictimai-siyasi həyatında baş verən
müxtəlif proseslər və bir sıra ziddiyyətli hallar
yaradıcılıq təşkilatlarından da yan keçməmişdi.
Natiqin fikrincə, dövrün çətinliklərinə
baxmayaraq, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi öz simasını, sağlam
mövqeyini və yaradıcı potensialını qoruyub
saxlamışdı. Xalqın yanında yer almağa, onun vətəndaş
mövqeyinin, istək və iradəsinin ifadəçisi kimi
çıxış etməyə nail olmuşdu.
Üçüncü, sonuncu dövr isə müstəqillik
illərini əhatə edirdi. Tarixən çox qısa
sürməsinə baxmayaraq, Heydər Əliyev
çıxışında bu dövrün üzərində
daha geniş dayanmışdı. Zəngin təcrübəsinə
əsaslanaraq müstəqil ölkənin söz
adamlarını, yaradıcı təşkilatlarını necə
görmək istədiyi məsələsinə
aydınlıq gətirmişdi. Müstəqil ədəbiyyat
və sənətin məqsədi, məramı, istiqaməti,
ölkə həyatındakı rolu ilə bağlı
düşüncələrini qurultay
iştirakçılarına açıqlamışdı.
Heydər
Əliyevin nəzərində yazıçıların
qurultayı yalnız müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
vəziyyət və problemlərinin
işıqlandırılması deyil,
"respublikamızın həyatının bəzi sahələrinin
müzakirə olunması baxımından ictimaiyyətimizin və
bütünlükdə cəmiyyətimizin həyatında əlamətdar
bir hadisə" idi. Ölkə başçısının
qurultaydakı geniş, əhatəli, ən
başlıcası isə zəngin mündəricəli nitqi
bu "əlamətdar hadisənin" mədəni-ictimai həyatda
ciddi maraq doğurmasına, müstəqil dövlətin və
onun vətəndaşlarının arasında böyük
rezonans yaratmasına təkan vermişdi.
Qurultaydakı
çıxışında Prezident sadəcə ədəbiyyat
məsələləri ilə bağlı fikir və
düşüncələrini bölüşməklə
kifayətlənməmişdi. Müstəqil ölkədə
yaradıcı ziyalıların - mədəniyyət və
incəsənət xadimlərinin qarşısında duran vəzifələr
üzərində geniş dayanmışdı. Qurultay
tribunasından ölkənin ictimai-siyasi və təsərrüfat-iqtisadi
həyatı ilə bağlı bir sıra mühüm
mesajlar verilməsi üçün də istifadə
edilmişdi. Heydər Əliyev müstəqilliyin necə
çətin şəraitdə qazanılması, ilk illərdə
yol verilən yanlışlıqlar və onun ağır nəticələri
barəsində fikirlərini yazıçı auditoriyası
ilə bölüşməyi zəruri saymışdı. Həmin
dövrdə xalqımızın ən ağrılı
problemi olan Qarabağ münaqişəsinin yaranma səbəbləri,
münaqişəni dinc yolla aradan qaldırmaq istiqamətində
görülən işlər barəsində ətraflı məlumat
vermişdi. Hətta əcnəbi şirkətlərlə
imzalanmış neft müqavilələri, ölkə
iqtisadiyyatına yatırılan xarici investisiyalar, xalq təsərrüfatının
müxtəlif sahələrinfə məhsul artımı kimi
spesifik məsələlərlə başlı da qurultayı
məlumatlandırmışdı. Mənə elə gəlir
ki, bu tipli bilgilərlə dövlət
başçısı sənət adamlarına həm də
gələcək əsərlərinin mövzularını və
qəhrəmanlarını nişan vermək istəyirdi.
Yazıçıları silahları olan söz və qələmlə
ordumuzun əsgərləri ilə yan-yana müstəqilliyin
keşiyində dayanmağa, işğal altındakı
torpaqlarımızın azad olunmasına kömək edən,
insanlarımıza ümid və inam, dözümlülük
və cəsarət aşılayan əsərlər
yaratmağa çağırırdı.
Heydər
Əliyev qurultayın tribunasından Qarabağ münaqişəsini
dinc yolla nizama salmaq üçün aparılan çətin
sülh danışıqları haqqında da ətraflı məlumat
verdi. Dövlət başçısı dolaşıq kələfə
döndərilmiş Qarabağ məsələsinin gerçək
tarixinin, meydana çıxma səbəblərinin, ölkəmizi
gözləyən təhlükələrin geniş kütlələrə
anladılmasında yazıçı sözünə,
nüfuzlu ziyalı fikrinə böyük önəm verirdi. Təsadüfi
deyil ki, 1999-cu ilin noyabrında münaqişəni aradan
qaldırmaq üçün çətin, ağrılı,
amma gələcək perspektiv baxımından məqbul variant
ortaya çıxanda ilk növbədə Bəxtiyar Vahabzadə,
Anar, Qabil, Hüseyn Abbaszadə, Fikrət Qoca kimi
tanınmış sənətkarları dəvət edib
onların fikirləri ilə maraqlanmış, cəmiyyəti
mümkün həll variantına hazırlamağı məsləhət
görmüşdü. Bu mövzu Prezidentin qurultay
iştirakçıları qarşısındakı
çıxışında da prioritet istiqamətlərdən
birini təşkil edirdi.
Lenin
vaxtı ilə yazıçının sadəcə
"partiya işinin təkərciyi və vintciyi"
olmasını yetərli saymışdı. Keçmiş
kommunist partiyasının liderlərindən olan Heydər
Əliyev isə həm Sovet Azərbaycanına rəhbərlik
edəndə, həm də Moskvada sovet hökumətinin
başçılarından biri kimi çalışanda
yazıçıya, şairə böyük dəyər verərək
ona cəmiyyətin müəllimi, yolgöstərəni, xalq
həyatının tərcümanı kimi yanaşmış
və bu barədə yüksək tribunalardan da açıq
danışmaqdan çəkinməmişdi. Qurultaydakı
çıxışında da bədii sözü, xüsusi
ilə də müstəqillik dövrü söz
ustalarını yeni yaradıcılıq uğurlarına
ruhlandıraraq demişdi:
"Azərbaycanda yazıçı daim böyük
hörmətə layiq olmuşdur. Bu, bizim tarixi ənənəmizdir.
Əcdadlarımızdan gəlib bizə çatmış
gözəl bir xüsusiyyətdir. Bu da təsadüfi deyil.
Çünki bizim xalqımız birincisi, öz istedadına
görə şair, yazıçı, söz ustası
olubdur. İkincisi, bizim xalqımız çoxəsrlik tarixində
böyük şairlər, yazıçılar, mütəfəkkirlər
yetişdiribdir. Xalqımızın tarixi çox zəngindir.
Ancaq biz tariximizin qədim dövrlərini xatırlayarkən,
yaxud onları cəmiyyətə, dünyaya daha geniş şəkildə
çatdırmaq istərkən, birinci növbədə və
bəzən də yalnız mədəniyyətimizə, mədəniyyət,
ədəbiyyat xadimlərimizin yaratdığı əsərlərinə,
tarixi-memarlıq abidələrimizə və böyük
şairlərimizin, mütəfəkkirlərimizin əsərlərə
istinad edirik".
Bu mənada
Heydər Əliyev günümüzün sənət
adamlarını da müstəqillik dövrünün salnaməçiləri
kimi görmək istəyirdi. Onlara dövrlə səsləşən
əsərlər yazmağı, toplumun və cəmiyyətin
tərcümanı olmağı məsləhət
görürdü.
Ümummilli
lider yazıçıların qurultayındakı
çıxışında təbiətindən irəli gələn
bir nəciblik və prinsipiallıqla əgər belə demək
mümkünsə "şair və hökmdar"
dilemmasına də toxunmuşdu. Həm də bu ənənəvi
qarşılaşdırmada müasir Azərbaycan
yazıçı və şairlərinin vətəndaş
mövqeyini yüksək qiymətləndirmişdi. Altı il əvvəl
IX qurultayın keçirildiyi Filarmoniya ilə vəzifə və
imtiyaz sahiblərinin toplandığı keçmiş Ali
Soveti çox ibrətamiz şəkildə
qarşı-qarşıya gətirib müqayisə etmişdi.
1991-ci
ilin martında Azərbaycan yazıçıları heç
bir dövlət vəzifəsi olmayan Heydər Əliyevi
öz qurultaylarına dəvət etmişdilər.
Böyük səmimiyyətlə qarşılamış,
başına toplaşmışdılar. Təkidlə rəyasət
heyətində yer tutmasını istəmişdilər. Sirr
deyil ki, dəvətin təşəbbüskarı
yazıçı Elmira Axundova olmuşdu. Qonaqların
siyahısı hazırlanarkən o, Birliyin sədri Anara həmin
günlərdə keçmiş Ali Sovetin sessiyasında
iştirak etmək üçün Naxçıvandan
Bakıya gələn Heydər Əliyevə də dəvətnamə
göndərməyi təklif etmişdi. Sonralar Ümummilli
lider haqqında çoxsaylı kitabların müəllifi və
ölkəmizin Ukraynadakı səfiri kimi tanınan Elmira
xanım bu məsələdə həqiqi "məkik
diplomatiyasını" işə salmışdı.
Yazıçılar Birliyi rəhbərliyini dəvət məktubu
göndərməyə, verəcəyi qərarla bağlı
hələ də tərəddüd edən Heydər
Əliyevi isə mütləq qurultayda iştiraka
ruhlandırmışdı.
1991-ci
ilin ağır günlərində yazıçıların
qədirşünaslığından mütəəssir olan
Heydər Əliyev bu nəcib hərəkəti yaddan
çıxarmamışdı. X qurultaydakı
çıxışında yenidən məsələnin üzərinə
qayıdıb bəzi pərdəarxası məqamlara
toxunmuşdu: "Xatirinizdədir,
Ali Sovetin sessiyasında o salonda oturanların 99 faizi mənimlə
bir yerdə və mənim rəhbərliyim altında işləmiş
adamlar idilər. Ancaq orada mənə çox hörmətsizlik
etdilər, pis münasibət göstərdilər. Hətta mənim
çıxışımı da kəsdilər və mənim
çıxışımdan sonra cürbəcür
böhtançı çıxışlar etdilər. O vaxt mənim
orada müdafiəyə ehtiyacım yox idi. Ancaq o vaxt cəsarət
edib çox kəskin çıxış edən Bəxtiyar
Vahabzadə oldu".
Məmurların
çoxu dəyişən şəraitə uyğun
davranıb Heydər Əliyevin müasir Azərbaycan tarixində
tutduğu yeri, gördüyü böyük işləri, nəhayət
özlərinə, övladlarına etdiyi çoxsaylı
yaxşılıqları unudaraq asanlıqla əks tərəfə
keçmişdilər. Mənəviyyat adamı olan
yazıçılar isə bu prinsipial məsələdə
daha mərdanə hərəkət etmişdilər. Məmur-ziyalı
antitezasında Prezidenti ən çox təsirləndirən də
bu amil olmuşdu. O, yaradıcı mühitə rəğbətinin
səbəblərindən biri kimi bu dəyişməzliyi,
sabitqədəmliyi göstərərək demişdi:
"Şübhəsiz ki, mən Bəxtiyar Vahabzadəyə
bir hörmətli şair kimi həmişə hörmət
etmişdim və işlədiyimiz zaman bizim işgüzar əlaqələrimiz
olmuşdu. Ancaq o salonda oturanların əksəriyyəti ilə
mən gecə-gündüz bir yerdə işləmişdim.
Onlar böyük vəzifələr almışdılar. Bəxtiyar
Vahabzadə şair idi, şair olaraq da qalıbdır. Onun
şairlikdən başqa bir vəzifəsi yoxdur. Ancaq
baxın: o həmin insanların münasibəti, bu da
şairin münasibəti..." Prezidenti
yazıçılarla, ümumiyyətlə sənət
adamları və sadə insanlarla yaxınlaşdıran
meyarlardan biri də onların təmizliyi, təmənnasızlığı,
heç vaxt haqqı nahaqqa verməmələri idi. Bu hissləri
insanlara aşılamağın ədəbiyyatın ümdə
borclarından sayan Heydər Əliyev qurultayda bu barədə
danışmağı zəruri saymışdı.
Etiraf
edim ki, dövlət başçısının
yazıçıların X qurultayındakı nitqi həm də
özünəməxsus bir master-klass idi. O, min illik ədəbiyyat
tariximizin elə incəliklərinə, klassik sənətkarlarımızın
yaradıcılığı, şəxsi həyatları ilə
bağlı elə məqamlara toxunurdu ki, adam Heydər
Əliyevin müxtəlif sahələrə
dərin bələdliyi ilə
bağlı səslənən təəccüb dolu
sualı bu dəfə də ədəbiyyat tarixinə, ədəbi
həyata yönləndirməkdən özünü saxlaya
bilmirdi: "Görəsən, Heydər Əliyev filoloji təhsil
almayıb ki?" Yeni əlifba layihəsini İstanbul
sarayına aparan, amma burada soyuq, laqeyd münasibətlə
qarşılaşan Mirzə Fətəli Axundzadə,
övladlarının yatdığı otağı
qızdırmaq üçün əlyazmalarını, nadir
kitablarını sobaya atıb yandıran Mirzə Cəlil,
batinini kəskin satiraları ilə təmizlədiyi millətinin
zahirini də bişirdiyi sabun qəlibləri ilə yuyub
arıtmağa çalışan Sabir haqqında Prezidentin
dilindən eşidilən faktlar onun ədəbiyyat tariximizə,
görkəmli ədəbi şəxsiyyətlərimizə
professional səviyyəsində bələdliyindən xəbər
verirdi. Və gizli deyil ki, çörəyinin ədəbiyyatdan
çıxdığını iddia edənlərin çoxu
bu incəlik və dərinliklərə baş vurmaq həvəsindən,
bacarığından və zəhmətindən
çox-çox uzaqdırlar.
Heydər
Əliyev qurultayda tək yazıçıları deyil,
bütün ölkə vətəndaşlarını
maraqlandıran, ciddi şəkildə narahat edən dilimizin
adı, ana dilinə münasibət, əlifba islahatları, Azərbaycan
dilinin istifadə arealı, müstəqillik dövrü
insanının müstəqil baxış və mənəviyyatı
kimi bir sıra həssas məsələlərə də
toxunmuşdu. XX yüzillikdə imperiyanın siyasi məqsədlərinə,
xalqı tarixindən, milli-mədəni irsindən uzaq salmaq
qayəsinə xidmət edən əlifba islahatlarına kəskin
tənqidi münasibətini bildirmişdi. Ərəb əlifbasından
latına keçidin mütərəqqi xarakter
daşıdığını vurğulamaqla bir sırada
kiril əlifbasına məcburi keçidin mühafizəkar, hətta
mürtəce səciyyəsini qeyd etmişdi.
Dövlət
başçısının zaman-zaman yazıçıları,
milli düşüncəli ziyalıları narahat edən ana
dili haqqında qurultay tribunasından dedikləri də
prinsipial əhəmiyyətinə və məhz məşhur
"qızıl orta" meyarına əsaslandığı
üçün razılıqla
qarşılanmışdı. Özünün də etiraf
etdiyi kimi, Azərbaycan yazıçılarının 1971-ci
ildə keçirilən V qurultayında doğma ana dilində
nitq söyləməsi bəzilərinin heyrətinə səbəb
olmuşdu. Onun Azərbaycan dilini harada və necə belə
mükəmməl öyrənməsinə təəccüb
qalmışdılar. Çıxışında
özünü "ədəbiyyatı çox sevən
adam" (bu, həqiqətən də belə idi!)
adlandıran Heydər Əliyev həyatının
bütün mərhələlərində, siyasi
ierarxiyanın bütün pillələrində ana dilinin qorunması və geniş istifadəsi
uğrunda mübarizə aparmışdı. Müstəqillik
illərində isə bu mübarizənin vüsət və
miqyası daha da genişlənmişdi. Heydər Əliyevin rəhbərliyi
altında işlədiyim dörd ilə yaxın müddət
ərzində onun dilimizi necə dərindən bildiyinin,
sevdiyinin və qoruduğunun dəfələrlə şahidi
olmuşam.
Qurultaydakı
çıxışında yazıçıların milli
dil uğrunda mübarizənin önündə görmək
arzusunu iştirakçılarla
bölüşmüşdü: "Bizim birinci nailiyyətimiz
o olmalıdır ki, biz öz dilimizi Azərbaycanda hakim dil etməliyik.
Hər bir azərbaycanlı öz ana dilini bilməlidir, bu dildə
səlis danışmalıdır, bu dili sevməlidir. Bununla
yanaşı, biz çalışmalıyıq ki, məktəblərimizdə,
universitetlərimizdə gənclərimiz bir neçə dil
öyrənsinlər... Amma birinci növbədə öz ana
dilini bilməlidirlər. Bəli, Azərbaycanda indi də
insanlar var ki, əsasən rus dilində danışırlar.
Bizim dövlət orqanlarında da belələri var. Mən dəfələrlə
xəbərdarlıq etmişəm ki, Azərbaycan dilini
öyrənin".
Artıq
20 ilə yaxın müddət ərzində ölkənin
birinci xanımı Mehriban Əliyevanın rəhbərliyi
altında uğurlu fəaliyyət göstərən, mədəniyyətin
inkişafı və təbliği ilə bağlı
çoxsaylı layihələri həyata keçirən,
onlarla istedadlı gəncə yardım əli uzadan "Heydər
Əliyev Fondu"nun təşəkkülü
ideyasının anonsu da X qurultayda verilmişdi. Prezident
çıxışında gənc, istedadlı şair və
yazıçılara maddi-mənəvi dəstəkdən
danışarkən yaradılacaq Fondun fəaliyyət istiqamətlərinə
toxunaraq demişdi: "Burada fondun yaranması haqqında da
fıkir söyləndi. Mən bunu görüşdə də
dedim. Bir neçə ildir belə təkliflər alıram ki,
bir fond yaransın - "Heydər Əliyev Fondu" və bu
fonddan mədəniyyətin, istedadlı adamların, ədəbiyyatın
inkişafına və başqa sahələrə yardım
üçün istifadə olunsun. İndi artıq
görürəm ki, doğrudan da belə bir fondun yaranması
zəruriyyəti gəlib çatıbdır, baxmayaraq ki, bir
neçə ildir bu söhbət gedir. Sizinlə
görüşlərdən sonra mən yəqin ki, bu fondun
yaranması haqqında də qərar qəbul edəcəyəm.
Əgər bunu edə bilsəm, onda, şübhəsiz ki, bu
mənbədən də sizə yardımlar, kömək etmək
imkanı olacaqdır.
Nəyə
görə Heydər Əliyev həm sovet Azərbaycanına,
həm də müstəqil Azərbaycan respublikasına rəhbərlik
etdiyi illərdə mədəniyyətin bütün sahələrinin,
ilk növbədə isə milli ədəbiyyatın
inkişafına bu qədər diqqət yetirirdi, imkan
yaradırdı? Çünki qurultayda da dediyi kimi,
"müstəqillikdən danışarkən ədəbiyyatımızın
xalqımız üçün nə qədər zəngin sərvət
olduğunu" hamıdan yaxşı bilirdi. "Bizim ədəbiyyatımız,
mədəniyyətimiz xalqımızın milli sərvətidir
və intellektual nıülkiyyətidir" -
inancını həmişə
fəaliyyətinin təməl prinsiplərindən biri
saymışdı.
Heydər
Əliyevin çıxışının yekun hissəsi isə
onun ədəbiyyat adamlarına böyük hörmət və
bağlılığının ifadəsi idi. "Mən bu
gün sizinlə çox açıq, səmimi söhbət
aparıram. Ürəyimdə olan sözləri sizə dedim.
Güman edirəm ki, dediyim sözlər bir daha onu göstərir
ki, mən bir dövlət başçısı kimi ədəbiyyata,
mədəniyyətə indiyə qədər olduğu kimi
bundan sonra da qayğımı göstərəcəyəm və
sizin hər birinizin yaradıcılığınızın
uğurlu olması üçün yardımımı əsirgəməyəcəyəm".
Azərbaycanın
qədim və zəngin tarixində tək rəhbərlik fəaliyyəti
deyil, həm də bədii yaradıcılığı ilə
tanınan dövlət başçıları az
olmamışdı - Qazi Bürhanəddin, Cahanşah Həqiqi,
Şah İsmayıl Xətai, Nəriman Nərimanov... Heydər
Əliyev sırf bədii yaradıcılıqla məşğul
olmasa da, üzərinə daha
böyük missiya - ədəbiyyatın həqiqi dostu, tələbkar
oxucusu, çətin məqamlarda isə qoruyucusu, mühafizi
olmaq vəzifəsini götürmüşdü. Və
onilliklər boyu bu missiyanı şərəflə yerinə
yetirmişdi...
Təəssüf
ki, YB-nin onuncu qurultayı Azərbaycan
yazıçılarının böyük dostu Heydər
Əliyevin iştirakı ilə keçən sonuncu
qurultayı olmuşdu. Ümummilli liderin bu qurultayda səsləndirdiyi
müdrik fikirlər isə sadəcə vida sözləri
deyildi. Həm də göstərilən yol idi. Azərbaycan ədəbiyyatı
bu gün də həmin yolla irəliləməkdədir.
Sarayevo,
oktyabr 2023-cü il
Vilayət
QULİYEV
525-ci
qəzet.- 2023.- 21 oktyabr, ¹191.-S.10-11.