Bir rolda sənət
möhtəşəmliyi
AKTYOR SABİR
MƏMMƏDOVUN "DANTENİN YUBİLEYİ"NDƏ
OYNADIĞI
KƏBİRLİNSKİ ROLU HAQQINDA
İSTİ-İSTİ DÜŞÜNCƏLƏR
İlham RƏHİMLİ
2023-cü ilin iyun ayında Əməkdar incəsənət
xadimi Mehriban Ələkbərzadəni Milli Dram Teatrına bədii
rəhbər təyin etdilər. Az sonra mətbuatda
xəbər yayıldı ki, teatr Anarın "Dantenin
yubileyi", Şıxəli Qurbanovun "Sənsiz" və
Çingiz Aytmatovun "Əsrə bərabər gün"
(şərti olaraq "Manqurt" adıyla, ancaq dəyişə
bilər) əsərlərini repertuar planına daxil edib.
"Dantenin yubileyi"nin yaradıcı
heyəti və rol bölgüsü barədə rəsmi əmr
25 iyun 2023-cü ildə verilməmişdən təxminən
bir həftə əvvəl Peterburqda işləyən
soydaşımız rejissor Ərşad Ələkbərov
Bakıya dəvət edilmişdi və o, tanışlıq məşqlərinə
başlamışdı. Aktyor Sabir Məmmədovla
qonşu məhlələrdə yaşadığımız
üçün hər gün sübh tezdən idmanda
görüşüb söhbətləşirdik. Rejissor, Feyzulla Kəbirlinski obrazını ona
tapşırmışdı. Ərşad
Ələkbərov əsərin oxunuşunu miz arxasında
deyil, kiçik səhnədə mizanlarla məşq etməyə
başlamışdı. Bu da onun fərdi üslubudur,
iş üslubudur və müəyyən özünəməxsus
yaradıcılıq xüsusiyyətləri var. Rejissorun janr təyini,
səhnə əsəri üzərində iş prinsipi
aktyorlarda maraq doğurmuşdu.
Kəbirlinski
rolu ilə bağlı Sabir danışırdı: "Hər
gün məşqdə Kəbirlinskinin insan kimi, ailə
başçısı kimi, sıravi aktyor kimi şəxsiyyətinin,
insanlara münasibətinin, səhnə
bacarığının əsl mahiyyət və xüsusiyyətlərini
özüm üçün qavrayıb dəqiqləşdirməyə
çalışırdım. İlk günlərin məşqlərində
təxminən bunların səhnə təcəssümünün
necə ola biləcəyini müəyyənləşdirməyə
çalışırdım".
İnsan Kəbirlinskinin xarakterində nələr səciyyəvidir? - Sadədir, mehribandır, həlim
xasiyyətlidir, xeyirxahdır, sadəlövhdür, bir kimsə
ilə "soyuq" münasibəti yoxdur,
kasıbçılqla başını girləyəndir,
zavallıdır, məzlumdur, bəzən yazıqlıq həddinə
çatır, sanki əsəbi yoxdur...
Ailə başçısı Kəbirlinskinin durumu necədir? - Həyat yoldaşı Həcərlə
bir-birlərini sevib evləniblər. Lakin teatrda,
konsertdə olmayan, dükan-bazardan başqa bir yer görməyən
Həcər çox kasıb dolandıqları
üçün daim ərinin əfəlliyindən, sadəlövhlükdən
doğan maymaqlığından gileylənir, hətta
qışqırıb hirsini-hikkəsini onun üstünə
tökür. Övladları
olmadığına görə valideynləri avtomobil qəzasında
həlak olan qohum uşağı götürüb
böyüdüblər, adı Eldardır. O, 20-21
yaşındadır. Televiziyada rejissor köməkçisi
işləyən Eldar atasının
istedadsızlığından, teatrda ona hörmət, diqqət
və qayğı göstərilməməsindən, truppada,
eləcə də teleradionun bədii redaksiyasında lağa
qoyulmasından xəcalət çəkir.
Sabir Məmmədovun ifa etdiyi rolda biz Kəbirlinskinin
xarakterini, səhnə personajını, tip-xarakter kimi necə
görürük? Altmış yaşının yarıdan
çoxunu səhnədə olan aktyor Kəbirlinskinin qabiliyyət
və bacarığı nədən ibarətdir? İstedadı varmı? Məyyən
dərəcədə bacarığı varsa, o, hansı səviyyədədir?
Tamaşa boyu aktyor öz oyunu ilə ortaya çıxan
bütün sualları məharətlə cavablandırır. Onu da deyim ki,
istedadsız obrazı səhnədə istedadla oynamaq çətin
məsələdir və xüsusi məharət tələb
edir. Sabir Məmmədov bu həqiqəti
daha səhnədə bir reallıqla sübut etdi.
Sadalayım:
Kəbirlinski səhnə vurğunudur, bununla belə, sənətin
adi yaradıcılıq elementlərini güclə mənimsəyib,
nizam-intizamlıdır;
Həmişə
çox kiçik, hətta sözsüz rollar ifa edib; vaxtilə
teatrda işləmiş görkəmli sənət xadimləri
haqqında maraqlı xatirələri var;
Sənət ocağının müəyyən tədbirlərində
nəzərdən kənarda qalır. Teatra, eləcə də kənar məkanlarda
keçirilən təntənəli yubileylərdə, mərasim
və müsamirələrdə ona dəvətnamə də
vermirlər;
Fərli-başlı rol oynamadığı halda özfəaliyyət
dram dərnəyində rəhbərdir, əsərdə həmin
həvəskarlarla rejissor kimi tamaşa
hazırladığı epizod da var. Rejissorun teatrdakı məşqdə
Kəbirlinskiyə tutduğu iradları dərnək üzvlərinin
ünvanına deyir, özünü onların
qarşısında qüdrətli səhnə aşiqi kimi
göstərməyə çalışır. Hətta bununla qürrələnir;
Cəfakeşdir, çörək pulu qazanmaq
üçün daim qaçaqaçdadır, kinostudiyaya
dublyaja gedir, radioda hazırlanan uşaq tamaşalarında
çıxış edir (əsasən Tülkü rolunda).
Kəbirlinskinin uzun illər boyu vərdişə
çevrilmiş sabitliyini pozan nədir? Rolun
ifaçısı Sabir Məmmədovun öz oyunu ilə bu
sualı cavablandıran mətləbləri gözdən
keçirib nəzərə çatdıraq.
Teatra Səyavuş adında yeni istedadlı, enerjili
rejissor gəlib. O, neçə məşqdə Kəbirlinskiyə
"Bu gecə, bu qoca, bu ocaq" cümləsini iti ahəngdə
necə deməyi öyrədə bilmir. Kəbirlinskinin
kütlüyü rejissor Səyavuşu (Elşən Rüstəmov)
hövsələdən çıxardır və elə
kollektivin içindəcə onu yaş isladıb quru sərir.
Rejissor hirsləndikcə elə bil deyilənlər
Kəbirlinskiyə aid deyil, onun Səyavuşa
yazığı gəlir, başlayır yanımcıllıq
göstərməyə. Özünü
elə aparır və əslində də elə
düşünür ki, sanki onun əsəbləşməyinin
birmənalı şəkildə buna dəxli yoxdur. Hətta
Kəbirlinskinin - Sabir Məmmədovun dəsmalını
çıxarıb Səyavuşun tərini silməsi, ona səmimi
yanımcıllıq göstərməsi acı
gülüş doğurur. Bəla
burasındadır ki, Kəbirlinski bunu bilə-bilə, qəsdən
eləmir, ağlı belə kəsir və biz bunu Sabirin
oyunda bütün incəliyi ilə görüb duyuruq.
Sabir Məmmədov mənə neçə ay əvvəl
- iyun ayının 23-də söylədiklərini
premyerası 20 oktyabr 2023-cü ildə oynanılan "Dantenin
yubileyi" tamaşasında yüksək peşəkarlıqla
səhnədə reallaşdırdı və canlı, diri,
maraqlı obraz yaratdı. Sabir Məmmədova bu
tamaşada ayrı-ayrı mövzu-olayları möhkəm
sütunlu üçbucaqlarla qurub.
Kəbirlinski
(Sabir Məmmədov) - rejissorun (Ərşad Ələkbərov)
ali məqsədi
- tamaşanın janr təyininin səhnədə
poetik-estetik həlli üçbucağı tamaşanın əsas
sütunlarıdır. Rejissorun bu teatr
üçün yeni olan estetikada tamaşa hazırlaması
ifaçıların əksəriyyətinin
yaradıcılığında uğur qazanmağa səmərəli
və geniş yol açıb. Eləcə də
universitet auditoriyasından yenicə ayrılmış gənclərin
gələcəyinə müəyyən inam
işığı şölələndirib;
Tamaşanın
ali məqsədi - Kəbirlinski
obrazının ideya-bədii yükü - fars-qaravəlli
janrının dəqiq və məzmunlu ifadəsi
üçbucağı tamaşanın bədii estetik
simasının poetikasını tamamlayır. Düzdür,
rejissor tamaşanın janrını fars
kimi təqdim edib. Fars deyilən janr orta əsrlərdə
Fransada yaranıb. Zarafat-məsxərədən,
yumordan, sarkazmdan, qroteskdən istifadə edilən bu tipli
oyun-tamaşa estetikası Azərbaycanda min illərdir qaravəlli
adıyla mövcuddur. Xalq oyun-tamaşa prinsiplərinə
bələdliyi olan Sabir Məmmədov, eləcə də
müəyyən fərqlərlə tamaşanın digər
ifaçıları bu janrda oynamaq vərdişlərinə
heyranlıqla can atmalarını, canı-dildən, özü də həvəs və maraqla
nümayiş etdirdilər;
Kəbirlinski - Həcər (Sənubər İsgəndərova)
- Eldar (Elsevər Rəhimov) üçbucağında lirik,
dramatik, müəyyən məqamlarda faciə notunun bədii
təcəssümü dominantdır. Sabirlə yöndaşı Sənubər
xanımın münasibətlərindəki müxtəlif və
çox mürəkkəb münasibətlər gah həlimliklə,
gah deyingənliklə, gah fəryadlı
peşmançılıqla, gah da faciə həddinə
çatan gərginliklə xatırlanıb çözələnir;
Kəbirlinski
- Səyavuş (Elşən Rüstəmov) - Kütlə
(kütlə vahid obraz kimi də təqdim olunur)
üçbucağında epik teatrla "dramaturq
remarkasının" estetik bütövlüyünə nail
olunub. Bu üçbucaqda hekayənin dramatik təqdiminin məqsəd
va qayəsini açmaq Sabirin
ifasının başlıca məqsədinə əsaslanır;
Kəbirlinski
- Cavad Cavadov (Anar Heybətov) - Səyavuş
üçbucağında obrazın zavallılıq çalarlarının
qabardılması Sabirin əsas diqqətindədir. Bu üçbucaq münasibətlərin dramatik gərginliyi,
səhnə sənətinə münasibətlərin kəskin
əks qütblərə bölünməsi ilə diqqəti
cəlb edir. Sabir Məmmədov obrazın dalğavari
şəkildə dəyişən ritm ahəngini heyranlıq
doğuran bacarıqla tənzimləyir;
Kəbirlinski - Gənc tənqidçi (Ramin Şıxəliyev)
- Mamed (Cümşüd Zeynalov) ücbucağında bu gün
də müəyyən formada mövcud olan teatrdaxili incə və
xoşagəlməz mətləblərə atmacalı kinayə
üzə çıxır. Həm də Kəbirlinski müasir
tələblərlə ayaqlaşmamasını, ailə səadətinə
tam nail ola bilməməsini, teatrdan getmək
təhlükəsi yarandığını özünə
faciə kimi qəbul edir. Hətta
yanğıyla, daxili fəryadla etiraf edir ki, deməli, mən
60 illik həyatımı düzgün yaşamamışam.
Cəmiyyətdə, ömür yolumda yadda
qalacaq heç nəyə nail olmamışam. Bu,
zavallılığın dərkinin faciəsidir ki, o da Sabirin
ifasının əlvanlığını artırmaqla
tamaşanın fikirlər toplusunda maraqlı rəng-naxış
kimi yadda qalır, tamaşaçılara duyğulu təsir
göstərir;
Kəbirlinski
- Ağamehdi (Mətləb Abdullayev) - Əlikram (Rüstəm
Rüstəmov) üçbucağında mənən safqəlbli
Kəbirlinskinin "müasirlik avtobusuna" arxa qapıdan
minməsi və elə o qapının pilləkanında
qapıdan sallana qalmasının psixoloji məntiqi məharətlə
təqdim olunur. Elə buradaca qeyd edim ki, səhnənin
ortasındakı avtobus epik janrlı tamaşanın
atribut-obrazıdır. Bu avtobus Kəbirlinskinin çoxmənzilli
həyətdəki darısqal evidir, evin həyətidir, teatr
səhnəsidir, dram dərnəyinin fəaliyyət göstərdiyi
mədəniyyət evidir, radio studiyasıdır... Nəhayətdə bu avtobus daim hərəkətdə
olan zamanın rəmzidir. Kimi bu avtobusa daxil olmaq
üçün onun ətrafında dövrə vuraraq
içəri daxil olmaq üçün qapını
"tapmaqda" çətinlik çəkir, kimi əsas
dialoqlarını onun içərisindən - pəncərədən
söyləyir, kimi bir qapıdan minib o biri qapıdan
düşür, kimi qaçaraq hərəkətlə onun
arxasında gizlənir, kimi onun içinə bir qiyafədə
(maskada) daxil olub oradan başqa idmdə çıxır... Kəbirlinskinin isə əsas mizanları avtobusun
pilləkənlərindədir. Zaman
keçdikcə yaradıcılığın tələb
etdiyi sərt, amansız fırtına dalğaları pilləkəndəkiləri
oradan "qoparacaq". İfasının
üçüncü-dördüncü planlarında buna
simvolik işarəni vurub "gizli haray qoparan" da məhz Kəbirlinski
rolunu ifa edən Sabir Məmmədovdur.
Onu da qeyd edim ki, Kütlə obrazının iştirakçıları və təbii ki, həmçinin fərdi dramaturji xətti olan personajların iştirakçılarının istisnasız olaraq hamısı yaradıcılıq coşqusu ilə oynayırlar və Kəbirlinski mövzusunun müxtəlif səciyyəli ekssentrik dairələrinin təmsilçiləri kimi rejissor ali məqsədinə, tamaşanın ideyasına xidmət edirlər. Təbii ki, ifaçıların istedadlarının təsir gücü kimində yaxşı, kimində əladır. Sənubər İsgəndərova məlahətli cazibəsinə xarakterik cizgilər verməsi, mənalı ovqat dəyişməsi, Elşən Rüstəmov psixoloji-dramatik vəziyyətlərdəki məharəti, Şəhla Əliqızı enerji coşqunluğunu sərbəst, əlvan boyalarla ifadə etməsi, Şəlalə Şahvələdqızı dinamik ritmdə janr estetikasından çıxmaması, Mətləb Abdullayev personajın istedada əsaslanmayan təkəbbürünün gülünclüyünü göstərməsi, Vüsal Mustafayev oynadığı surətin olan-qalan bacarığını hədər yerə sərf edib onu-bunu sancmasını inandırıcılıqla çatdırması, Anar Heybətov personajın az-çox istedadına güvənib bununla qürrələnməsini, Ramin Şıxaliyev bir-iki termini gözə soxmaqla özünü ağıllı göstərməyə çalışan, boğazdan yuxarı danışan tənqidçilərə istehzanı, Rüstəm Rüstəmov əslində Kəbirlinskidən də istedadsız olan Əlikramın boşboğazlığını, bəzi məqamlarda surətin içindəki xıltı, xainliyi, qısqanclığı, Cümşüd Zeynalov bütün teatrlarda mövcud olan istedadsız zavallı işçilərin yaradıcılıqdan çox əl buyruqçusu olmasını satirik, sarkazm, kinayə, acı yumor, ahəng tərzinə uyğun həssaslıqla, müxtəlf ritm ahəngində oynayırlar. Bununla həm Kəbirlinski obrazının bədii yükünün açılmasına kömək edirlər; həm də hərənin qəlbində Kəbirlinskiyə xas olan mənəvi xüsusiyyətlərin müəyyən ifadə yükünü daşıyırlar. Başqa sözlə, onlar "kəbirlinskilik estetikası"nın təmsilçiləri kimi səhnədə müəyyən əməl-fəaliyyət yükünü bacarıqla ifadə edirlər. Səhnəyə kövrək addımlar atan gənclərdən Nəzrin Abdullayeva səhnə məlahətindəki səmimiyyəti, daxili coşqunluğu, Elsevər Rəhimov lirik duyğuları faciə çalarları ilə çatdırmağa cəhd göstərməsi, Məhsəti Tahirzadə çevik hərəkət plastikası, Tural İbrahimov yöndaşları ilə ünsiyyət qurması, ümumi ovqatı duyması, Lalə Süleymanova səhnə sərbəstliyini tamaşanın ümumi ritminə həmahəng reallaşdırması ilə tamaşaçılarda xoş ovqat oyadırlar.
Ən nəhayətdə, Sabir Məmmədov həm Kəbirlinskidir, həm Kəbirlinskinin müəyyən məkanlara varid olmasını xəbər verəndir (müəllif remarkasını səsləndirib tamaşaçılara çatdırandır), həm də yüksək peşəkarlıqla və həssas aktyor hissiyyatı ilə obrazı duyması, oynadığı rola, öz oyununa səhnə içində kənardan "baxıb görə" bilən, epik teatr estetikasını peşəkarlıqla mənimsəmiş "tamaşaçı-aktyordır". Bütün bu fərqli keçidlərdə, hərəkət ritminin faciə, satira, sarkazm, kinayə, şux yumor, acı gülüş... notlarının təqdimində Sabir çox sərbəstdir, çevikdir, təbii və inandırıcıdır. Tamaşaçıda belə bir qənaətə inam oyanır ki, sanki aktyorun ifadə vasitələri nəhayətsizdir, bütün janrlarda istedadı sərbəst yaradıcılıqla bəhrə verir.
Bütün bunlara görə də
cəsarətlə və qətiyyətlə demək olar ki,
"Dantenin yubileyi" tamaşasındakı Feyzulla Kəbirlinski rolu Sabir Məmmədovun
yaradıcılığında yeni sənət sözü,
yeni sənətkarlıq nümayişi, yeni peşəkarlıq
uğuru kimi möhtəşəmdir.
525-ci qəzet .- 2023.- 27 oktyabr,
¹195.- S.10;11.