Gözəllikdən
teatr estetikasına: teatrın fəlsəfəsi
Adil Əsədovun təqdimatında
İsa HƏBİBBƏYLİ
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının prezidenti,
Milli Məclisin deputatı, akademik,
Uzun illər ərzində gözəlliyin fəlsəfəsini
və estetikasını
dərindən araşdırmış
görkəmli filosof Adil Əsədov özünün teatr mövzusuna gəlişini
2015-ci ilin sonlarına
aid edir və bunun da səbəbinin
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasında
"Şəhər və
teatr" mövzusunda
keçirilən bir elmi konfransla bağlı olduğunu bildirir. Heç şübhəsiz, bu tarix müəllifin
öz diqqətini məxsusi olaraq teatr mövzusuna yönəltməsinin, bu mövzu üzrə beynəlxalq konfransa ilk elmi məruzəsini təqdim etməsinin real, faktiki tarixidir.
Lakin fikrimizcə,
müəllifin teatr mövzusuna elmi platformada müraciət etməsinin əsl səbəbini "Gözəllik
və teatr" probleminin şərhində
axtarmaq lazımdır.
Adil Əsədov
vurğulanan 2015-ci ildən
öncəki illərdə
teatr mövzusuna xüsusi olaraq müraciət etməsə
də, gözəllik
kateqoriyası və incəsənətin əsasları
haqqında ciddi və əhəmiyyətli
bir elmi əsər - Gözəlliyin
fəlsəfəsi monoqrafiyasını
meydana qoymuşdu. Bu hal özlüyündə
fəlsəfənin və
estetikanın əsas mövzularından biri olan gözəllik barəsində Azərbaycanda
meydana çıxmış
ilk sanballı elmi əsər kimi mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Doğrudur, müəllif bildirir ki, o, gözəlliyin estetikasını o zamanlarda
fəlsəfi araşdırmaya
məruz qoyarkən teatr mövzusuna demək olar ki, toxunmayıb, teatrı dram mövzusu çərçivəsində mənalandırmaqla kifayətlənibdir.
Bu məqamda "Nə
üçün" sualını
verməyə xüsusi
bir ehtiyac yoxdur.
Əvvəla, bu, müəllifin öz şəxsi seçimidir.
İkinci
tərəfdən, Adil
Əsədovun gözəllik
kateqoriyasına həsr
edilmiş az
öncə xatırladığım
monoqrafik əsəri özünün dərin mahiyyəti etibarilə həm də teatr məsələləri
ilə üzvi surətdə səsləşir.
Bu tezisin elmi platformada əsasını
müəllifin bu yaxınlarda çap etdirdiyi "Teatr və proto-teatr: teatrın mahiyyəti və təşəkkül
xüsusiyyətləri fəlsəfi
refleksiya kontekstində"
adlı monoqrafiyasında
tapmaq mümkündür.
Məşhur teatr rejissoru Konstantin Stanislavski yazırdı:
"Teatrda gözəllik
heç də o deyil ki, tamaşaçının
gözünü qamaşdırsın
və onu məst etsin. Teatrda gözəllik odur ki, insan ruhunu
yüksəklərə qaldırsın,
həm səhnədə,
həm də səhnə öncəsində,
yəni ki, həm aktyorların, həm də tamaşaçıların hiss və düşüncələrini
ucalda bilsin".
Bəli,
Adil Əsədovun gözəlliyin fəlsəfəsinə
həsr edilmiş həmin o monoqrafiyası məntiqi mənada həm də teatr mədəniyyətinin
fəlsəfəsi hesab
oluna bilər. Burada müəllifin gözəlliyin
fəlsəfəsindən bəhs
edərkən dram sənətinə
də xüsusi bir bölüm ayırması dolayısı
ilə deyil, birbaşa həm də teatr sənətindən
də bəhs etməsi deməkdir.
Bu mənada "Teatr
və proto-teatr" monoqrafiyası gözəlliyin
fəlsəfəsi haqqında
traktatının üzvü
tərkib hissəsi,
"Gözəlliyin fəlsəfəsi"
monoqrafiyasının isə
bilavasitə məntiqi
davamıdır. Bu, teatrın
mahiyyətindəki gözəlliyi
aşkara çıxaran,
həmin gözəlliyin
səhnədə təcəssüm
edilməsinə xidmət
edən müxtəlif
qütblərin funksiyalarına
işıq salan qeyri-adi teatr araşdırmasıdır.
"Gözəlliyin fəlsəfəsi"
monoqrafiyasında olduğu
kimi, "Teatr və proto-teatr" monoqrafiyasının da monoloq və dialoq üzərində qurulması həmin problemə elmi bucaqdan yanaşmaların harmoniyasını müəyyən
edən orijinal bir addımdır.
"Teatr və
proto-teatr" monoqrafiyası,
hər şeydən öncə, teatrda gözəllik haqqında,
eyni dərəcədə
teatrın fəlsəfəsi
haqqında Azərbaycan
filosofunun bir monoloqudur.
Bu əsər, eyni
zamanda, onun müəllifi Adil Əsədovun indiyədək
teatr haqqında maraqlı və əhəmiyyətli fikirlər
irəli sürmüş
görkəmli şəxsiyyətlərlə
və müasirləri
ilə dialoqlarıdır. Birinci hal,
yəni teatr haqqında maraqlı və əhəmiyyətli
fikirləri ötən
əsrlərdə irəli
sürmüş görkəmli
şəxsiyyətlərlə aparılan mükalimələr
əsərdə xəyali
dialoq statusunda, ikinci hal, yəni
müasirləri ilə
aparılan mükalimələr
isə canlı dialoq statusundadır.
Xüsusən, böyük sənətkarlar
və mütəfəkkirlərlə
aparılan xəyali dialoq klassik teatr nəzəriyyələrinin
mahiyyətinin müasirlik
işığında açılıb
şərh edilməsinə
gözəl şərait
yaradır. Müəllifin təqdim etdiyi
bu dialoqlar teatr haqqında klassik sənətşünaslıq
təlimlərinə XXI əsrin
elmi-fəlsəfi baxışının
bir təzahürü
kimi də dəyərləndirilə bilər.
Əsərin monoloq hissəsində isə müəllif teatr mədəniyyətinə
aid hər hansı klassik və ya müasir baxışları deyil, teatr fenomeninə dair öz məxsusi
baxışını diqqət
mərkəzinə çəkir. Monoqrafiyanın bu hissəsi Adil Əsədovun özünəməxsus elmi
baxışlar sisteminin
teatr mövzusunda bir nümayişidir.
Bu nümayiş oxucuya iki formada
təqdim olunur. Birinci halda müəllif irəli sürdüyü
konsepsiyanı bütöv
bir sistem formatında, ikinci halda isə elmi-fəlsəfi tezislər
formatında təqdim
edir.
Bir çox
məqamlarda mücərrəd
görünən bu sistem və tezislər müəllifin
teatrşünas alim və mütəxəssislərlə,
həmçinin də,
filosof və ədəbiyyatşünaslarla apardığı
canlı dialoqlarda xeyli dərəcədə
aydınlaşdırılmış şəkildə təqdim
olunur. Belə bir aydınlaşmanı
bir çox hallarda teatr təşkilatçılarının funksiyalarına və fəaliyyətlərinin mahiyyətinə
dair ənənəvi
teatrşünaslıq tərəfindən
əldə edilmiş
bilik və məlumatlara müəllifin
özünəməxsus, qeyri-standart
yanaşması təmin
edir.
Kollektiv
yaradıcılıq işinin
nəticəsi kimi meydana çıxan teatr mədəniyyətinin
müəllif tərəfindən
təqdim edilən fəlsəfi əsasları
və müəllifin
özünəməxsus teatr
fəlsəfəsi əsərin
həmin canlı dialoq bölümündə
həm klassik, həm də müasir mütəfəkkir
və sənətkarların
mülahizələri xatırlanmaqla
və eyni zamanda, konkret tamaşalardan çıxarılmış
nəticələr göstərilməklə
anlaşıqlı bir
şəkildə şərh
olunur. Bəzi məqamlarda ənənəvi
teatrşünaslıq tərəfindən
əldə edilmiş
bilik və məlumatlar müəllif
tərəfindən irəli
sürülmüş konkret
nəzəri ideyaların
hətta sanki bir canlı illüstrasiyası kimi də səslənir.
İndiyə qədər daha
çox ümumi və eyni zamanda
abstrakt fəlsəfi kateqoriyaları araşdıran
Adil Əsədov
"Teatr və proto-teatr" kitabı ilə konkret həyat materialına, cəmiyyətşünaslıq məsələlərinə doğru
da ciddi elmi addım atıbdır.
"Teatr və
proto-teatr" monoqrafiyası
filosof tərəfindən
yazılmasına baxmayaraq,
düşünürəm ki, teatrşünaslıq baxımından da son dərəcə cəlbedicidir.
Adil Əsədovun
irəli sürdüyü
proto-teatr, proto-dramaturq,
proto-aktyor, proto-tamaşaçı,
post-tamaşaçı və
post-teatr anlayışları
teatrşünaslıq cəhətdən
dəfələrlə aydınlaşdırılmış
teatr, dramaturq, aktyor və tamaşaçı anlayışlarının
fəlsəfi baxımdan
tam yeni elmi-nəzəri
şərhləridir.
Bəzi məqamlarda mübahisəli
görünməsinə baxmayaraq,
Adil Əsədovun həmin anlayışlar haqqındakı nəzəri
fikirləri tam orijinal
fəlsəfi təriflər
əhəmiyyətini kəsb
edir. Təqdim olunan təriflər
aid olduqları sahələrin
mahiyyətinə dair dərin fəlsəfi yanaşmalardır.
Monoqrafiya bütövlükdə isə
XXI əsrdə teatr fəlsəfəsi haqqında
meydana çıxımış
ilk elmi əsərlərdən
biridir və eyni zamanda müasir
dövrün yeni formada yazılmış teatr estetikasıdır.
Uzun illərdir
ki, Azərbaycanda arxa plana keçirilmiş
teatr estetikasına dair araşdırmaların
aparılması ənənəsi
bu monoqrafiya ilə yenidən bərpa olunubdur.
Bu orijinal
fəlsəfi əsər son illərdə
elmi fikrin diqqətindən
xeyli kənarda qalmış müasir teatr haqqında elmi kompleks şəkildə
yenidən inkişaf etdirmək
baxımından çox əhəmiyyətlidir.
Orijinal, qeyri-ənənəvi elmi üslubda
yazılmış bu monoqrafiya
teatrı sevən, onu daha
ətraflı öyrənmək istəyən mütəxəssislər
və oxucular üçün
də maraqlı və əhəmiyyətli olacaqdır.
Bütün bu əsaslarda da,
düşünürəm ki, fəlsəfə
elmləri doktoru, professor
Adil Əsədovun "Teatr
və proto-teatr: teatrın mahiyyəti və
təşəkkül xüsusiyyətləri fəlsəfi refleksiya kontekstində" monoqrafiyası xarici dillərə də tərcümə
olunmalıdır. Tam əminəm ki, bu əsər dünya teatrşünaslarının da marağına səbəb olacaqdır.
525-ci qəzet .- 2023.- 31 oktyabr,
№197.- S.10.