Yazıçı
ömrünün xoşbəxt günü
Əli Əmirli - 75
Mustafa ÇƏMƏNLİ
Görkəmli
yazıçı və dramaturq - Əməkdar incəsənt
xadimi, professor Əli Əmirli ilə
tanışlığım 1988-ci ilin ilk günlərinə təsadüf
etsə də, nədənsə mənə elə gəlir
ki, onu çoxdan, lap çoxdan, kiçik yaşlarından
tanıyıram. Əlbəttə, məndə belə bir təəssüratın
yaranmasının səbəbkarı da elə əziz dostum
Əli Əmirlinin özüdür: onun 2015-ci ildə "Azərbaycan"
jurnalının 10-cu sayında çap etdirdiyi "Ağdamda
nəyim qaldı" avtobioqrafik romanından (2019-cu ildə
"Qanun" nəşriyyatında kitab halında nəşr
olunub) yaddaşıma köçən yaşantılardır.
Gözlərim önündə bu romandakı
bir situasiyanın təkanından doğan təbii və
duyğusal bir mənzərə canlanır. 7 yaşlı qıvrımsaç Əlinin
"beş-altı tutu şirədən qaralmış
xırda ovcuna yığıb" onlara qonaq gəlmiş
doğmaca dayısına yox, məhz arvadına - "Ala,
ye!" - deməsi və
uşağı olmayan bu qadının bir anda
şıltaqcasına qərar çıxarıb, ərinə:
"Mamed, mən istəyirəm bu uşaq mənim olsun"
hökmü yeddi yaşlı Əlinin gələcək
taleyini, demək olar ki, həll etmişdi. İlahinin
hansısa bir diktəsi ilə balaca Əli ata-anasından
ayrılıb Ağdamda dayısı evində yaşamağa
etiraz etmədiyi kimi, anası da bütün Qarabağda bir
aktyor kimi tanınan və sevilən qardaşı Mamed (əslində
Məhəmməd) müəllimin sözünü yerə
salmamışdı. Beləcə yeddi yaşlı
Əli ata-ana nəvazişindən iraq
düşsə də, əvəzində, şəhərli
olmuşdu.
Heç şübhəsiz, uşaqlığının
hansı mühitdə keçməsinin insan həyatındakı
önəmini əhəmiyyətsiz saymaq olmaz. Fikrimcə,
Əli Əmirlinin sonralar yazıçı-dramaturq kimi
yetişməsində - daim bu günlə yaşamağı
sevsə də - keçmiş, uşaqlıq və ilk gənclik
illərinin yaşantıları təhtəlşüur olaraq
onun ədəbi-bədii yaradıcılığının
hansı qatında isə özünü göstərmişdi.
Nasirliyi bir tərəfə, əyalətdə
yaşayan bir yeniyetmənin teatra, dramaturgiyaya sonsuz məhəbbəti
qeybdən yarana bilməzdi. Bir var teatra yetkinlik
yaşında gedəsən, bir də var şagird
yaşında. Səhnədə Aqşin, Şərif,
Xosrov, Frans Moor, Qacar kimi dramatik rollar oynamış, səhnəni
həyatı qədər sevən bir sənətkarla bir
damın altında yaşayasan. Əli Əmirli
yeddi yaşında artıq ata kimi qəbul etdiyi və
soyadını daşıdığı Məhəmməd
Əmirovun teatr xatirələrini çox dinləmiş, Səməd
Vurğunun "Vaqif" pyesində oynadığı Qacar
roluna tamaşa etmişdi.
Bu gün 75 yaşına gəlib çatmış
Əli Əmirli bədii yaradıcılığa lap gənc
yaşlarından başlayıb. Belə ki,
"İrs", "Görüş",
"Qağayı" adlı hekayələri 1971-ci ildə
"Azərbaycan" jurnalı kimi mötəbər bir ədəbiyyat
dərgisində nəşr olunub. "Bir
qış günü" adlı ilk hekayələr
kitabı isə 1977-ci ildə "Gənclik" nəşriyyatında
çap edilib.
Əli Əmirli dərin müşahidə qabiliyyətinə
malik yazıçı-dramaturqdur. O, çağdaş
dünyamızda baş verən hadisələrə, dəyişən
mental dəyərlərə, insan münasibətlərinə
heç vaxt seyrçi qalmayıb, əksinə,
yaddaşının süzgəcindən keçirərək
bizi düşündürən müasir mövzulara müraciət
edib, roman və povestlər, hekayələr, ən nəhayət,
çoxlu sayda pyeslər yazıb.
Yadımdadır, 1988-ci ildən başlayaraq respublikada
baş verən ictimai-siyasi hadisələri yaxından
müşahidə edən Əli Əmirli, necə deyərlər,
isti-isti, Azadlıq hərəkatının inkişaf edərək
hansı nəticə ilə sonuclanacağını gözləmədən
"Meydan" adlı maraqlı, lakonik bir roman
yazmışdı. Biz də elə o zaman bu romanı
"Yazıçı" nəşriyyatının tematik
planına salmışdıq. Təəssüf
ki, nəşriyyatın maliyyə
çatışmazlığı ucbatından bu roman kitab
halında çap olunmadı, ancaq 1992-ci ildə "Azərbaycan"
jurnalında dərc edildi. Əli Əmirli
bununla kifayətlənməyib, "Meydan" romanını səhnələşdirmişdi.
Unudulmaz rejissor Hüseynağa Atakişiyevin quruluşunda
Dövlət Gənclər Teatrında oynanıldı.
Əli Əmirli məlum "Sumqayıt hadisəsi"nə
də biganə qalmadı. 1991-ci ildə
"Ölü doğan şəhər" adlı çox
dəyərli bir roman yazdı. Ancaq bu roman da zamanında
yox, altı-yeddi il sonra, 1999-cu ildə
"Gənclik" nəşriyyatında nəşr olundu.
Çox istərdim ki, Əli Əmirlinin "Ölü
doğan şəhər" romanı latın
qrafikası ilə yenidən çap olunsun. Çünki
bu roman məlum hadisələrin bədii təcəssümüdür.
Nəşrindən 24 il keçməsinə
baxmayaraq, romanda təsvir olunan hadisələrin həyəcanı
məni bu gün də tərk etməyib. Buna görə də
romanın son cümləsini, aşıqlar demiş,
tapşırmasını burada yazmaqdan özümü saxlaya
bilmədim: "Asfaltı pəncələri ilə qazıb
yerində fırfıra kimi asanlıqla fırlanan
maşın dartınıb bir anlığa dondu, lüləsini
hərlədib qaçan Fuadı hədəfə aldı.
Fuad var gücü ilə qışqırdı, kürəyinə
tuşlanmış top lüləsi bu saat, bu dəqiqə
açılacaq... Qaçmaq, qaçıb
qurtarmaq, gizlənmək, ancaq gizlənməyə yer yox idi.
Fuad ovuc içi kimi açıq meydanın tən
ortası ilə qaçırdı və bu meydan qurtarmaq
bilmirdi. Ayaqlarını hiss etmirdi, onu bütün
varlığını sarmış dəhşətli qorxu
aparırdı, qovurdu. Fuad kor qisasın əlində girinc olub
insanlıqdan çıxmış və kütləyə
çevrilmiş bu adamlardan, ölü üstdən
ölü doğan vahiməli şəhərdən,
üstünə adamyeyən kimi gələn ölüm
maşınlarından, onu hədəfə almış
sarı əsgərlərdən qaçır və
qaça-qaça da qışqırırdı, elə bil bu
qışqırıqda, bu acizlik əlaməti olan fəryadda
idi xilas yolu..."
Çox
qəribədir ki, Əli Əmirli "Axirətdən qabaq gəzinti",
"Meydan", "Haram", "Ölü doğan şəhər"
kimi uğurlu romanlardan sonra büsbütün özünü
səhnə əsərləri yazmağa həsr etdi. Əvvəllər nəsr əsərlərinin əksəriyyətini
səbr və həvəslə səhnələşdirən
Əli Əmirli bu vərdişdən vaz keçib, müstəqil
pyeslər yazmağa başladı və çox böyük
uğurlar qazandı. Son otuz ildə Əli
bəyin pyesləri respublikamızın teatrlarında
uğurla nümayiş etdirilir. Demək olar ard-arda
yazdığı "Ərizə", "Meydan",
"Tiran və aktyor", "Ağqoyunlular və
Qaraqoyunlular", "Bala - bəla sözündəndir",
"Köhnə ev", "Varlı qadın", "Mesenat", "Bütün
deyilənlərə rəğmən və ya Ağa Məhəmməd
şah Qacar", "Ax bu uzun sevda yolu", "Nuri-didə
Ceyhun" və sair pyesləri dramaturgiyamızın uğurlu
səhnə əsərlərindəndir. Bu səhnə
əsərlərinin bir qismi müxtəlif televiziya
kanallarında da göstərilib və müəllifinə
geniş tamaşaçı məhəbbəti
qazandırıb. Hörmətli
dramaturqumuzun pyesləri respublikamızın
hüdudlarını çoxdan aşıb. Onun pyesləri rus, türk, qazax, qırğız
dillərinə tərcümə olunub.
Heç şübhəsiz, Əli Əmirli dramaturgiyaya
təsadüfən gəlməyib. Teatrşünas Aydın Talıbzadənin
təbirincə desək, "Əli Əmirlini dramaturq eləyən
Azərbaycanın müstəqilliyi, meydanda səslənən
"azadlıq nitqləri", azərbaycanlıların
küçələrə dağılmış passionar
enerjisi, Qarabağın içində və
çölündə gerçəkləşmiş
siyasi-diplomatik oyunlar və Bakı əks-sədası, bu
oyunlar ucbatından qırıla-qırıla,
qaça-qaça, köçə-köçə şəhərə
çatıb öz xoşbəxtliyi sorağında vurnuxan
adi, zavallı insanların sərgüzəştləri
olub".
Əli bəy tamaşaçısını həm
düşündürən, həm də yeri gələndə
güldürməyi bacaran dramaturqdur. Təbiəti
etibarı ilə səliqə-səhmanlı, mədəni, tərbiyəli,
deyib-gülməyə, lətifələr söyləməyə
bir o qədər də meyli olmayan Əli bəyin pyeslərindəki
komik vəziyyətlər, gülüş doğuran səhnələr
həmişə məni təəccübləndirib. Görün yaradıcı insan yaradıcılıq
prosesində nə qədər dəyişə bilər.
Əli
Əmirlinin son illər dramturgiya ilə bağlı həm
"Ulduz" jurnalında, həm "525-ci qəzet"də,
həm də kitab halında çap etdirdiyi silsilə
"Ustad dərsləri" əsl mənada yaradıcı gənclər
üçün dəyərli bir dərs vəsaitidir.
Dostum
Əli Əmirlinin 2015-ci il iyun-iyul
ayında yazıb çap etdirdiyi "Ağdamda nəyim
qaldı" avtobioqrafik romanı geniş əks-səda
doğurdu. Bəlkə də bizim ədəbiyyat
tarixində bunca səmimi yazılmış ikinci bir xatirə-roman
yoxdur. Bunun bir səbəbi fitri istedaddırsa,
digər səbəbi də onun stereotipləri cəsarətlə
qırmasındadır.
Əziz dostumun 75 illik yubileyi çox əlamətdar bir
dövrə təsadüf edir. Axı biz 30 il
Qarabağın - ata-baba yurdlarımızın həsrəti
ilə yaşamışıq. Nə qədər
dəyərli insanlarımız Qarabağ həsrəti ilə
dünyadan köçüb. Bu illər ərzində
yurdlarını tərk etməyə məcbur olmuş
soydaşlarımızın, qohum-qardaşlarımızın
daim qövr eləyən qəlb
sızıltılarının şahidi, şəriki
olmuşuq.
Əzizim Əli bəy, səninlə 30 ildən sonra, 1 sentyabr 2021-ci ildə Şuşa qalasına ayaq basdığımız anda nə qədər xoşbəxt idik. Biz bu xoşbəxtliyə görə şəhidlərimizə, qazilərimizə, müzəffər Ali Baş Komandana borcluyuq. Eyni ilə bu xoşbəxt anları səninlə bir yerdə Ağdama gedəndə də yaşadıq. Viran edilmiş Ağdamı, sənin "Ağdamda nəyim qaldı"da təsvir etdiyin Dəyirman həyətinin uçuq-sökük evlərini görəndə kövrək anlar yaşasaq da, ayaqlarımızı doğma torpağa basdığımıza görə çox xoşbəxt idik. Təəssüflənirdik ki, nə qədər soydaşlarımız, qaçqın-köçkün həyatının min bir məşəqqətini yaşayanlar bu müqəddəs tarixi günləri görmədən "Ax, Vətən! Vətən!" deyərək dünyadan köçüblər. Əziz qardaşım, Tanrımıza borcluyuq ki, bu tarixi qələbə günlərini görməyi bizə nəsib edib. Sentyabrın 19-dan 20-nə keçən gecə cəmi 23 saat ərzində Ağdərədə, Əsgəranda, Xocalıda, Xocavənddə, Xankəndidə "at oynadan" separatçılar da darmadağın edildi. 15 oktyabrda Müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin Ağdərədə, Əsgəranda, Xocavənddə, Ağdərədə, Xocalıda, Xankəndidə üçrəngli bayrağımızı ucaltdığı anlar nə qədər də qürurverici idi!
Otuz beş ildir ki, Əli bəylə dostluq
edirik. Bu otuz beş ildə onun xarakterində,
davranışında, insanlara münasibətində, əqidəsində
dəyişiklik görməmişəm. Yəqin ki, bundan
sonra da görməyəcəyəm.
Oktyabrın 30-da əzizimiz Əli müəllimin 75 yaşı tamam olur. Yazıçı ömrünün xoşbəxt günü. Bu mübarək yaş onun daim oynaq, yeni-yeni səhnə əsərləri yazmaq eşqilə çırpınan qəlbinə uyğun gələn yaş deyildir. Çünki ruhən çox gəncdir. Belə ruhən, mənən cavan olmağının yəqin ki, bir səbəbi də uzun illərdən bəri Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində pedaqoji fəaliyyətilə, daim gənclərin əhatəsində olması ilə bağlıdır. Bir də... Aha, az qalmışdı əsas səbəblərdən (daha doğrusu, səbəbkardan) birini unudam. Axı onu belə gümrah, daim yaradıcılıq ovqatında saxlayan səbəblərdən biri (ən əsası) gözəl ailəsinin olmasıdır. Çox-çox illər öncə çox sevdiyi Bakının Vidadi küçəsi, 157-dən evinə gəlin köçən, onunla daim qoşa addımlayan, xanımlıq, analıq, nənəlik missiyasını şərəflə daşıyan Solmaz xanım Əmirlidir! Ailə xoşbəxtliyini nə əvəz edə bilər ki...
75 yaşın mübarək, Əli müəllim!
Sən həmişə ailənə, dostlarına, Vətəninə,
millətinə, dövlətinə sadiq insan olmusan. Tanrı səni
qorusun!
525-ci qəzet .- 2023.- 28 oktyabr,
№196.- S.77.