"Diplom
bilikli və bacarıqlı olmağın
tam göstəricisi deyil"
Artıq
yay fəsli son akkordlarını
vurmaq üzrədir.
Bu o deməkdir ki, yeni tədris
ilinin başlanğıcına
sayılı günlər
qalıb. Yəni çox keçmədən
ölkənin bütün
təhsil ocaqlarında
yenidən həyat canlanacaq.
Təhsil
haqqında çoxumuz
yazırıq, hamımız
bu mövzu ətrafında danışırıq
da, fikirlərimizi bildiririk
də, hətta mübahisə də edirik. Belə demək olarsa, günümüzün ən
vacib məsələlərindən
biri kimi qalan təhsil inkişaf, tərəqqi, sivilizasiya olaraq gələcəyin elə
gələcəyi də
deməkdir.
Nəzərə alsaq
ki, ilk yazı 7 min illik
bir tarixə söykənir, deməli, tarixin bütün formasiyalarında özünəməxsus
şəkildə inkişaf
mərhələsi keçən
təhsil cəmiyyətin
əsas dayağıdır.
Dahi Nizaminin aforizmə çevrilən
"Qüvvət elmdədir
başqa cür heç kəs, heç kəsə üstünlük eyləyə
bilməz" misraları
dediklərimizin bariz nümunəsidir. Bu gün
müsbətləri çox
vaxt etiraf edilməyən sovet quruluşunun mükəmməl
təhsil sisteminin yetirmələrinin bilik və təcrübəsindən
dünya xalqları hələ də yararlanır. Bu günlərdə
çox yaxşı bələd olduğum natamam bir ailənin
yeganə övladının
birinci sinifdən sonra məktəbə getmədiyini eşidəndə,
çox acıdım.
Artıq 4-cü sinifdə
oxumalı olan bu oğlan uşağı
niyə təhsil sahəsinə xidmət edən qurumları maraqlandırmır? Hansı
ki, sovetlər birliyində
uşağını təhsildən
yayındıran valideynlərə
müvafiq cəzalar verilərdi. Bu haqda təhsil orqanları ciddi düşünməlidir.
Əgər söhbəti təhsillə
başladıqsa, deməli,
bu, təsadüfi deyil. Bu gün oxucuların görüşünə
gələn müsahibimiz
fizika elmləri doktoru, dosent, qabaqcıl təhsil işçisi, Azərbaycan
Dövlət
Pedaqoji Univesitetinin
Quba filialının direktoru Yusif Alıyevdir.
- Təhsil və zaman... Bu iki məfhum arasındakı uzlaşma
haqqında fikirlərinizlə
söhbətimizə başlayaq...
- Qloballaşan dünyamızda
texnoloji tərəqqi
elə sürətlə
inkişaf edir ki, bu iki anlayış
arasındakı paralellik
subyektiv fikir ifadəsindən o yana keçə bilməz. Təbii ki, burada zaman substantiv anlayışdır.
Yəni zamanın mövcudluğu heç nədən asılı olmayan bir reallıqdır.
Təhsil isə zamandan asılı olan və ona
uyğun olaraq dəyişərək təkmilləşən
sahədir. Bəşəriyyətin
keçdiyi ictimai formasiyalarda təhsilin zamanla ayaqlaşması labüd idi. Eramızdan əvvəl mövcud olmuş Şumer, Roma, Yunan, Çin məktəblərindəki
elm-təhsil yüzilliklər,
bəzən minilliklər
boyu dəyişmədən
vahid formada tədris olunub. Lakin sənaye inqilablarından sonra elm və təhsildə zaman müddəti
çox da uzun sürməyib. Çünki
ucuz əmək qüvvəsi, az kapital qoyuluşu ilə yüksək mənfəət götürmək
marağı insanı
zamanı qabaqlayacaq texnologiyalara doğru addım atmağa vadar etdi. İlk buxar maşınının
kəşfindən 80 il sonra
enerjinin mexaniki əldə edilməsi ilə ikinci sənaye inqilabı baş verdi. Bundan 120 il sonra isə istehsalatda məhsulların avtomatlaşdırılması
üçüncü sənaye
inqilabına gətirib
çıxardı. İndi isə elmi texnoloji
inkişaf zamanı qabaqlayaraq dördüncü
sənaye inqilabına
keçid edib, yəni insan əməyindən maksimum
istifadə etməklə,
yeni robotlaşdırılmış sənaye. Ona görə də təhsillə zaman mütləq mənada uzlaşmalıdır deyə,
bir iddiada ola bilmərik.
- Müstəqillik dövründən
sonra sovet təhsil sistemindən qərb modelinə keçid və bunun zəruriliyi...
- Sovet dönəmində təhsil almış yaşlı nəslin yeni təhsil çağırışlarına,
islahatlara adekvat reaksiyası birmənalı
olmadığından, bəzən
cəmiyyətdə nostalji
düşüncələr hakim olur. Sovet təhsil
sistemi özü də dünya təhsil sisteminin tərkib hissəsi olub və zamanında
müəyyən uğurlara
imza ata bilib. Lakin Avropa təhsil modelindən götürülən bu sistem müəyyən ideoloji və sistematik dəyişikliklər
sayəsində plastik
deformasiyaya uğradığından
yenilikləri qəbul
edə bilmədi və inteqrasiyadan geri qaldı. Nəticədə imperiya ilə bərabər, sovet təhsil modeli də yıxıldı. Bugünkü
Azərbaycan təhsilində
mövcud olan ziyanlı stereotiplər və onlardan qopa bilməmək kimi şablonlar da, sovet təhsilindən qalma "yadigar"lardır.
Bir sözlə, təhsildə
qərb, şərq kimi anlayışlar artıq öz aktuallığını itirib.
İndi təhsilin vahid
dünya modeli var. Azərbaycan təhsili də mütləq şəkildə inteqrasiya
edərək, dünya
təhsil sisteminə bəşəri töhfə
verdiyi qədər də milli qazanc götürə bilir.
- Təhsil cəmiyyətin sütunudur və bu sütunun iki görünən tərəfi var - öyrədən
və öyrənən.
Bir az öyrədəndən
danışaq, yəni
müəllimdən...
- Ulu öndər Heydər Əliyevin dillər əzbəri olan bir deyimi var: "Təhsil millətin gələcəyidir". Təhsil
bildiklərimizin bilmədiklərimiz
üzərində qurulmuş
təmas sərhədidir.
Təhsilə heç
bir mütəxəssis
tərəfindən konkret
tərif verilməsi mümkün deyil. Çünki bu gün bir şəkildə
ölçülə bilən
bilik meyarı sabah dünənkinə nisbətdə kəskin dəyişir və hətta özündən
öncəkini inkar edir. Belə demək olar ki, təhsil bilik, bacarıq və xarakterik xüsusiyyətlərin
birindən digərinə
ötürülməsidir. Təhsil, elmi öyrədənlər tərəfindən
öyrənənlərə çatdırılaraq mənimsədilməsi
sayəsində biliyə
çevrilir. Bu işi
mükəmməl şəkildə
yerinə yetirən qeyri-adi qüvvə isə müəllimdir. Müəllimin öyrətmiş
olduğu biliklərlə
təmin edilmiş öyrənci daha böyük işlər görür və qısa bir müddət
sonra öz müəllimindən bir qədər də üstün biliklərə
sahib olur. Ona görə
də hər bir müəllim öz adına hörmət qazanmaq üçün cəmiyətdən
rəhm diləməli
deyil, daima öz üzərində ciddi çalışaraq, elmi
tərəqqinin tələbləri
daxilində tələbələri
ilə ayaqlaşmağı
bacarmalıdır. Bax,
onda cəmiyyət müəllimə bir toxunulmazlıq kimi baxacaq.
- Azərbaycanda pedaqoji kadrlar hazırlayan qocaman bir təhsil
ocağı var - ADPU və
hətta bölgələrdə
onun filialları da
var. Hər il yüzlərlə
gənc müəllim
diplom alır, amma çox zaman işsiz qalır...
- Pedaqoji kadr hazırlığı
ilə təkcə
ADPU və onun filialları deyil, ölkəmizin bir çox ali təhsil müəssisələri
məşğul olur.
Burada hər bir təhsil ocağı eyni zamanda rəqibdir. Əslində belə də olmalıdır, çünki hər bir sağlam ortamı rəqabət mühiti formalaşdırır.
Belə bir mühitdə isə kəmiyyət artdıqca,
keyfiyyətə cidii diqqət edilir. Son illər belə bir məqamın şahidi oluruq. MİQ imtahanlarında vakant müəllim ştatının
qazanılmasında hər
bir universitet öz nüfuzu naminə məzununun uğur qazanmasında da maraqlıdır. Deməli,
rəqabət çoxdursa,
seçilən namizədin
üstünlüyü daha
yüksək olur. Özümüzdən misal
çəkim: Vaxtilə
filialımızdan MİQ imtahanlarında
5-6 məzun iştirak
edirdisə, bu il 78 məzunumuz bu imtahanlara qatılıb. İşsizlik məsələsinə
də münasibətimi
bildirim. Dünyada bütün məşhur universitetlərinin reytinq sıralamansındakı yeri
məzunlarının iş
tapmaq statistikası ilə də qiymətləndirilir. Deməli,
bu, dünyanın bütün ali təhsil ocaqlarının
problemidir. Yaxın gələcəkdə Azzərbaycan
ali təhsil müəssisələrinin hər
biri sərbəst təhsil proqramına sahib
olduqdan sonra bu proseslər daha aktiv fazaya
keçəcək. Yəni
tədris olunan istənilən tədris proqramı öyrənmə
və qiymətləndirmə
təcrübələri ilə
uyğunluq təşkil
etməlidir. Bunun üçün
də yeni qiymətləndirmə
metodları hazırlanmalıdır
ki, tələbələrin tədris boyu nəticələri və
fəaliyyəti qiymətlənmiş
olsun. Belə yanaşmalar həllini taparsa, ali məktəbləri
rəqabətə davamlı,
savadlı və bacarıqlı məzunlar
bitirəcək ki, onların
da iş tapmaq kimi şansları və üstünlükləri
artmış olacaq.
- MİQ imtahanlarına toxunduz. Universiteti pedaqoji kadr kimi bitirmiş
ali təhsilli müəllimlər yenidən
MİQ imtahanından keçir.
Belə çıxır
ki, müəllimin aldığı
təhsilə və
diploma bir inamsızlıq
var...
- Diplom heç də namizədin bilikli, bacarıqlı, savadlı olmasının
tam göstəricisi deyil.
Diplom daha çox sahibinə növbəti mərhələyə
keçid üçün
bir təminatdır. Əgər dövlətin
4-5 il xərc çəkərək
oxutduğu tələbə
sonda hədəf olan peşəyə - müəllimliyə tam hazırdırsa,
onun hansısa MİQ prosesindən qorxmasına gərək yoxdur. Dövlət də təsadüfi halların qarşısını almaq
üçün öz
məzununu bir daha yoxlayaraq, sınaqdan keçirib növbəti mərhələyə
buraxır. Bu prosesin özündə belə müsbət nüanslar
var. İmtahanlardan savadı,
biliyi, bacarığı
ilə yanaşı, ünsiyyətcil göstəriciləri
olan iddiaçılar
keçərək müəllim
olurlar. Bəzən ictimaiyyət arasında sarsıdıcı mövqedə
olan insanlar cəmiyyəti bu proseslərə kökləmək
əvəzinə, daha
da alovlandırıcı etirazlar
doğururlar. Nəzərə
almaq lazımdır
ki, MİQ formasında olan
imtahanlar dünyanın
əksər ölkələrində
mövcuddur və Azərbaycan da onlardan biridir. Diplomu olan məzun MİQ imtahanından keçmədikdə
növbəti il hansı
yöndə axsadığını,
zəif olduğunu bilir və daha
ciddi hazırlaşır.
Biz hər şeyin daha asan əldə
edilməsini istədiyimizdən
belə ciddi tələblərə müqavimət
sərgiləyirik. Amma istər
diaqnostik qiymətləndirmənin,
istər sertifikasiya və MİQ imtahanlarının
keçirilməsi məktəblərdəki
problemlərin həlli
istiqamətində həyata
keçirilmiş uğurlu
işlərdən hesab
edilməlidir.
- Bir
filial direktoru kimi etdiyiniz yeniliklər...
- İlk olaraq onu qeyd
edim ki, hər birimiz ölkə başçısı cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyilə
həyata keçirilən
uğurlu təhsil siyasətinin inkişaf etdirilməsinə xidmət
edirik. ADPU-nun Quba filialı komandası olaraq daim öz
işimizi ənənələrə
sadiq qalaraq müasirliyə, yeniliyə,
beynəlmiləlçiliyə açıq istiqamətdə
qururuq. Filialımızda
təhsilin keyfiyyətinin
möhkəmləndirilməsi, təlim-tərbiyənin yüksəldilməsi,
elmi-tədqiqat işlərinin
artırılması, kadr
potensialının gücləndirilməsi
sahəsində ciddi və əməli işlər görülmüşdür
ki, bunlar da artıq öz bəhrəsini verməkdədir. Maddi-texniki
bazanın yenilənməsi,
ixtisaslaşdırılmış auditoriyaların qurulması,
dərs otaqlarının
təmiri, tələbələrin
asudə vaxtının
təmin edilməsi üçün düşüncə
klublarının yaradılması,
şəhidlərin adına
auditoriyaların təsis
olunması da filialımızın
gördüyü işlər
sırasındadır. Tələbələrin
təhsilə olan stimulunun güclənməsi
məqsədilə filialın
Elmi Şurasının
qərarına əsasən
məbləği 100 manat
olan Ulu öndər Heydər Əliyev adına təqaüd, hər
birinin məbləği
50 manat olmaqla Fətəli xan, Abasqulu ağa Bakıxanov, Səməd Vurğun, Kübra Fərəcova, Badisəba
xanım Köçərli, Nadir İbrahimov kimi
klassiklərin və tanınmışların adlarına
təqaüdlər təsis
edilib. Son 4 ildə filialımızda mövcud
ixtisasların sayı
yeni açılmış ixtisaslar hesabına 6-dan
11-ə, tələbə sayı
isə 800 nəfərdən
1150 nəfərə yüksəlib.
ADPU-nun Quba filialında Gənc alim və mütəxəssislər Şurası
fəaliyyət göstərir.
Ötən 4 il ərzində
Şuranın 4 üzvü
fəlsəfə doktoru
elmi dərəcəsini,
2 nəfər dosent, 2
nəfər elmlər
doktoru elmi adlarını alıb ki, bu da bizim kadr
potensialının gücləndirilməsinə
xidmət edir. Müxtəlif ali təhsil müəssisələrinin
magistratura pilləsinə
daxil olan məzunlarımızın sayı
bir neçə dəfə artıb. Hər il filialın 1-2 məzunu xarici universitetlərin magistraturasına
qəbul olunur. İnanıram ki, uğurlu
işlərin gedişində
filialımızın magistratura
pilləsinin açılması
öz müsbət həllinin tapacaq. Bütün işlərimizdə
bir ailə üzvü olaraq bizə dəstək olan ADPU-nun rektoru, professor Cəfər Cəfərova,
eyni zamanda filialın beynəlxalq əlaqələrinin yüksək
şəkildə qurulmasında,
mübadilə proqramlarında
iştirak etməyimizdə
ADPU-nun beynəlxalq əlaqələr
üzrə prorektoru Mahirə Hüseynovaya dərin təşəkkürümüzü
bildiririk. Son olaraq vurğulamaq istərdim ki,
yaxın gələcəkdə
biz Azərbaycan təhsilində
baş verəcək daha böyük işlərin baş tutacağına ümid edirik.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2023.- 1 sentyabr.- S.13.