Sədaqət: eşqin və gücün simvolu kimi
Şəmsin ölümündən, kiçik oğlunun "xəyanətindən", monqolların
amansız yürüşündən
sonra Mövlana ibadətgahının aşpazı
Yusifdən soruşmuşdu:
- Bilsən ki, bütün həyatın boyu məndən öyrəndiklərin
yalandı, yenə mənə sadiq qalacaqsan?
Yusifin cavabı belə olmuşdu:
- Doğru, ya yanlış, mən bütün ruhumu bir eşqə təslim etmişəm.
Sədaqət, Şərq fəlsəfəsinə
və irfanına görə, eşqin mütləq qənaətidir.
Sadiq aşiq bütün
şərq əfsanələrinin
qurbanıdır, yəni
təslim olanı. Qərb fəlsəfəsində
isə sədaqət gücün müjdəçisidir.
Yanında sadiqlər varsa, sən mütləq qalib gələcəksən. Ömrünü
bir kəsə və ya bir
nəsnəyə qurban
edənlər, yəni
sadiq olanlar ya qoca qərbin
qəhrəmanları kimi
qalib ölür, ya da xoca şərqin
aşiqləri kimi eşqin şəhidinə
çevrilir.
Qüdsün peyğəmbərləri də inandıqları naminə ya öldülər, ya qeybə çəkilib qalib olacaqları son döyüşü gözləyirlər.
Məsələn, katoliklərə
görə, İsa öldü
ki, onun dini qalib olsun. Ortodokslara
görə isə, o,
qeybə çəkildi
ki, yenidən döyüş
meydanında Dəccalın
önünə çıxsın.
İslamda Hüseyn şəhadətin, Mehdi isə
qeybin simvolu olduğu kimi.
Əlbəttə, bütün bu
mif və əfsanələrin arxasında
qədimdən qədim
insan xisləti və ölümsüzlük
arzuları dayansa da, həm də Adəmin övladlarının
sevgi və qorxu hissləri qarşısında necə
çarəsiz və
aciz davrandıqları
da var. Bu ənənə isə
"sonuncu döyüşə"
qədər davam edəcək.
Bütün bu şəhadət
və qalibiyyətin arxasında sevgiyə başlanmağı bəhanəsi
dayanır: Sədaqət.
Sədaqət sonsuz məhəbbətin bəhanəsidir.
Yeni dövrdə ən çox verilən suallardan biri budur: İnsanlar niyə dostlarına, sevgililərinə sadiq qala bilmirlər? Bu sualın cavabı yeni dünyanın dəyişən
mahiyyətindədir. Çünki
rəqəmsal dünyanın
sakini fərddi, onun cəmiyyəti, toplumu, torpağı, səması yoxdur. Onun sıfırlardan və birlərdən qurulmuş süni bir kainatı var. Və orada cəmiyyət
olmaq yox, fərd olmağın, özünə qayıtmağın
və bu qayıdışdakı nihilist ab-havanın böyük ekranlarda reklamı göstərilir.
Şəxsi inkişaf və
motivasiya kitabları fərd olmağın sehirli gücündən dəm vuranda, həm də insanlara, cəmiyyətə
güvənməməyin "tövfələrindən" də
söz açır. Kinolarda qəhrəmanlar təkdir. Onların yaşamı və ölümü təkbaşına
göstərilir. Sosial
şəbəkələrin yaratdığı eqo mexanizmi əvvəl-axır
fərdin özünü
yeyib-bitirir. Uğur qazanmağın yolu tək olmaqda imiş. "Z" və
alfa nəsli bunu öyrənir. Sədaqət
anlayışı yavaş-yavaş
yoxa çıxıb
nağıllara qarışır.
Yeni dünya sadiq axtarmır, birbaşa qurban axtarır. İçində sədaqət,
təslimiyyət ruhu olmayan bir qurban
onun bütün problemlərini həll edə bilir. Sadiq olmayan sevgili, sadiq olmayan dost, sadiq olmayan vətəndaş,
sadiq olmayan ideoloji cəbhə, sadiq olmayan hər
şey ümidsiz bir qurban deməkdir.
Dünya indi onları yeməklə məşğuldur. Bu gün
bir nəfərə sadiq qalmaq zəiflik
və acizlik hesab edilirsə, təxminən, yüz il əvvəl sadiqlik əsl xarakter göstəricisi idi. Əriyən mədəniyyətlər
qazanı bu hissi də bizim
əlimizdən alıb,
bizi danışan, gözlərini qırpan daş parçalarına çevirir. Bəs hələ də sadiqliyi, sədaqəti tərənnüm edən,
sənəti sədaqətlə
tərbiyə edən
nümunələr varmı?
"Netflix"in propaqanda maşınının son illər
istehsal etdiyi lazımsız, yorucu ekran işlərinin arasında almaz kimi parıldayan bir iş də
var: "After Life" serialı. Hər biri altı
bölümdən ibarət
olan üç sezonluq bu serialın
təbliğ etdiyi dəyər sədaqət
və onun insan üçün yeganə xilas yolu olmasıdır.
Serial həyat yoldaşını
xərçəng xəstəliyi
ucbatından itirən
bir jurnalistin monoton həyatından bəhs edir. Monoton desəm də, sizi yanıltmasın,
serial o qədər pozitiv
mesajlar verir ki, bəzən ekrandakı
"Netflix" loqosuna şübhə
ilə baxırdım.
Bədbinlik və qaramatın arasında bu cür işıqlı
bir ekran işə, sözün əsl mənasında, motivasiya verir.
Kiçik bir qəsəbədə
əyalət qəzetində
işləyən Toni (Ricky Gervais) həyat yoldaşını
itirdikdən sonra ciddi bir qərar
verir. İntihar. Bu qərarını dəyişmək
üçün dostları,
yaxınları onun üçün əllərindən
gələni edirlər.
Toni isə hər gün həyat yoldaşı ilə keçirdikləri mükəmməl
həyatın videolarını
izləyir. Ölmək
üçün bütün
pis vərdişlərə
qurşanır. Ölüm
isə ona tərəf gəlmir və nəhayət, həyat yoldaşının
ölümündən əvvəl
çəkdiyi bir vida videosu Tonini
yenidən həyata bağlayır. O, sona qədər yoldaşına
sadiq qalır və bu sədaqətdən
ilhamlanaraq dünyanı
gözəlləşdirməyə çalışır.
Toni ateistdir. Yəni onun içindəki sadiqlik duyğusu Tanrı ilə, inam, iman ilə
əlaqədar deyil.
Toni realistdir. Yəni onun sədaqəti qarşılığı gözlənilməyən
bir duyğudur. Həyat yoldaşı yaşamır və göylərdən ona baxmır, Toni isə hələ də ona aşiqdir və xəyanət etmək istəmir. Serialdakı sadiqlik hissinin izahı yalnız insanın mahiyyəti, onun fərdi xarakterinin sevgi və qorxaqlıq
arasındakı incə
tərəddüdlə bağlıdır.
Serialın ana xəttini keyfiyyətli
yumor, mənalı kədər və gerçəklik izləyir.
"After Life" zarafatları və fnal səhnəsindəki
sonuncu epizodla ağıllarda qalıb. Bəli, insan Yer üzündə təkdir. Amma ona bu yalnızlığı
öyrədən biri
üçün özünü,
bütün həyatını
yaxşılıqlara sərf
etmək daha gözəl olmazdımı?!
Məşhur aktyor Rikki Qervaisin
ssenarisini yazdığı,
quruluşçu rejissorluğunu
etdiyi və baş rolda çəkildiyi serial sadəliyin
təntənəsidir. Rənglər,
səslər, ssenari, musiqilər, teatrallıq, heç nəyi şişirtməmək, heç
nəyi kobudcasına təbliğ etməmək
"After Life"ı ən
yaxşılardan biri etməyi bacarmışdı.
Xüsusən, keçən
əsrin ortalarına
aid lirik musiqilərlə
səhnələrin harmoniyası
ümumi statistikada bu serialın, əslində, lazımi diqqəti görmədiyini
deməyə səbəb
yaradır.
Yaşamaq istəməyən Toni üçün sədaqət
gücdür, yenidən
doğulmaq və bütün həyatını
insanlara xərcləməyi
öyrənməkdir. Onun
yaşadıqları əbədi
hisslərdir. Sədaqət
və eşq arasındakı əsl məna bağlılığının
ən gözəl nümunələrindən biri
də bu serialdır. Qəribədir
ki, dünya mediasında
bu serial haqqında, demək olar, tənqidi heç nə yazılmayıb.
Eynilə keçmişdəki kimi, sədaqət sevgini və güclü olanı təmsil edir. Sadiq olanlar ya əbədidir, ya da əbədiyyətin xaricindədirlər. Bütün hallarda indi bizə sədaqətin nə qədər böyük insani duyğu olduğunu göstərən serial izləmək üçün vaciblər sırasına girməlidir. Çünki sadiq qalmaq, yəqin ki, dünyanın ən çətin və ən saf peşəsidir. Onu sənət kimi yaşayanlar isə, əlbəttə, əbədiyyətə inananlardır.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.- 2023.- 2 sentyabr.- S.13.