"Ədəbiyyatda heç kim heç kimin yerini tutmur"
FƏXRİ
UĞURLU: "ƏSL YOL BƏRİDƏN BAXANDA AXIRI
GÖRÜNƏN YOLDUR"
"525"in
müsahibi sentyabrın
5-i 55 yaşını tamamlayacaq
Fəxri Uğurludur. Onun beş titulunu
sadalasaq: yazıçı,
jurnalist, filosof, ədəbiyyatşünas, türkoloq...
- Fəxri bəy, 55 yaşınız tamam olur, bir yaş
da qocalırsınız. Ruhunuz
yaşınızla yola
gedirmi?
- Qocalarsan, görərsən
(gülümsəyir). Ruh
həmişə cavandır,
ruh qocalmır. Əvvəllər bunu bizdən yaşlılar deyərdilər, indi mən də elə hiss edirəm. Bədən ruhun alətidir. Bədən getdikcə kəsərdən
düşür. Məsələn,
artıq pilləkəni
əvvəlki kimi sürətlə qalxa bilmirsən. Amma ruh elə deyil.
- "Ömrüm boyu yol qırağıyla getdim, oğlum. Bircə yol yolun yiyəsi olmadım". Hekayə qəhrəmanlarınızdan birinin
sözləridir. Qoşulursunuz
bu sözlərə? Yoxsa bu 55 ildə
yol sizinki idi?
- Ya sən yolu
tapırsan, ya da tapılmış yolla gedirsən. Ramiz Rövşənin
bir şeiri var, deyir: "Nə yaxşı tapdım özümü, böyrümdən
keçib getmədim".
Mənim də uşaqlıqdan arzum özümü axtarıb
tapmaq olub. Bu, çox çətin işdir. Həmişə
çalışmışam ki, sənətdə, ədəbiyyatda
özümə qarşı
səmimi olam, birinci növbədə baxmışam ki, ürəyim
məni hara çəkir,
hara aparır. Əsl yol bəridən baxanda axırı görünən yoldur. Bütün qalan yolların axırı yoxdur. Bir ana yol var ki, tapıb o yolu getmək lazımdır. Çox adam yollarda, dalanlarda azır, itir.
- Siz azmamısınız
ki?
- Mənə elə gəlir ki, azmamışam.
Bəlkə də səhv edirəm, bilmək olmaz.
- "Leylinin Məcnunluğu",
"Şeyx Sənan",
"Fərhadın Xosrovu
öldürməsi", "İsgəndərin qanunu"
kimi hekayələrinizin
qəhrəmanları "tanış
adamlar" olsalar da, getdikləri yol başqadır. Məsələn,
Nizaminin Məcnuna biçdiyi taledə nə xoşunuza gəlmədi ki, onu öz hekayənizdə qurda-quşa yem elədiniz?
- Dekonstruksiya, intertekstuallıq
kimi postmodernist terminlər
son illər bizdə dəbdir. Bəzi məqalələrdə mənim
yazılarım haqqında
bu terminləri işlədirlər. Mən
heç vaxt onları düşünməmişəm,
onlar mənə yaddır. Əslində, bu mövzulara müraciət etməyimin
çox sadə səbəbi var. Əvvəla,
uşaqlıqdan o əsərlərin,
ədəbi abidələrin
içində böyümüşəm
və bunların hər biri ilə
bağlı şəxsi
düşüncələrim olub. Uşaq vaxtı arzum vardı ki, bu obrazların hər birindən roman yazım. Əslində, bu yazılar o romanların qır-qırıntılarıdır. Zaman gəlir, görürsən,
romana ehtiyac yoxdur, onu hekayə
kimi də yaza bilərsən. Əgər sən bir mətləbi bir hekayəyə sığışdıra bilirsənsə,
artıq ondan böyük əsər yazmağa ehtiyac yoxdur. Yaxud bir
mətləbi bir essedə, bir köşə yazısında
ifadə edə bilirsənsə, onu hekayəyə çevirməyin
mənası yoxdur. Hekayədə mən o şeyləri yazmağa çalışmışam ki, onu başqa şəkildə dolğun
ifadə etmək qeyri-mümkündür. Məsələn,
ötən əsrin doxsanıncı illərində
esselər silsiləm vardı. O vaxt çalışırdım fikirlərimi
esselərlə ifadə
edim. Hətta bir ara könlümdən
keçdi ki, bəlkə
heç bədii yazılara ehtiyac yoxdur? Sonra gördüm hər məqamı esse ilə tam şəkildə ifadə
eləmək mümkün
deyil. Düsturları,
formulları ifadə edirsən, amma elə məqam gəlir ki, orada bədii vasitələrə
əl atmalısan, başqa cür mümkün deyil.
Süjetlərə gəldikdə isə
onları özüm bildiyim kimi işləmişəm.
Bir xeyli dəyişib,
klassik süjetləri
təkrar etməməyə
çalışmışam. Çox vaxt mənim yazılarımı
ürfanla, sufiliklə
eyniləşdirirlər. Təbii
ki, klassik idealist fəlsəfəyə,
o cümlədən ürfana,
sufizmə çox böyük simpatiyam var və onlardan təsirlənmişəm. Ancaq
mənim yazdıqlarımın
bəlkə də səksən faizi klassik idealist sistemlə polemikadır - ona qarşıdır. Mən
bunların bitdiyi yerdən yola çıxmağa çalışmışam.
Amma çox adam bunu görmür.
- Sizin dediyinizdən belə başa düşdüm ki, önəmli
olan nə demək istədiyindir, necə demək istədiyin sonrakı məsələ.
- Markes bir müsahibəsində
deyir: "Məndən
romanın nə olduğunu soruşdular. Cavab verdim ki, roman həyatın astar üzünü göstərməkdir.
Sonra soruşdular ki, "astar
üzü" deyəndə
nəyi nəzərdə
tutursan, izah edə bilmədim". Həqiqətən, bütün
varlıqların görünməyən
tərəfi, bir astar üzü var. Baxır sən hansı dərinliyə qədər gedə bilirsən. Məsələn,
var sosioloji ədəbiyyat.
Dünya ədəbiyyatının
ən azı 70 faizi belə ədəbiyyatdır. Həyatın
üzünü köçürür,
insan-cəmiyyət münasibətlərini,
insanın dərdlərini,
ağrılarını göstərir.
Amma yazıçı var ki, bu qat onu təmin
eləmir. Bir var deyirsən
ki, bu adamla bu adam niyə
yola getmədi. Bu, sosioloji yanaşmadır.
Bir az da dərinə gedəndə göstərirsən
ki, insan konkret situasiyada niyə elə yox, belə
hərəkət edir.
Burda artıq enirsən psixologizmə. Əgər 70 faiz sosioloji ədəbiyyatdırsa,
şərti olaraq deyirəm, 25 faiz də psixoloji ədəbiyyatdır. Bunlardan
sonra bir qat da qazanda düşürsən
fəlsəfə daşlığına.
Ordan geriyə yol yoxdur. Birinci
qatda sən cəmiyyətdə baş
verən hadisələrin
səbəblərini izah
edirsən. İkinci qatda səbəblər səbəbini izah edirsən. Üçüncü
qatda isə səbəblər səbəbinin
səbəbini izah edirsən. Bu, çox çətindir. Belə yazıçıların sayı
heç 5 faiz də deyil.
Əgər sən bədii
ədəbiyyata qədərki
mərhələlərdə öz fikirlərini, hisslərini ifadə edə bilirsənsə, əziyyət çəkib
bədii ədəbiyyatla
məşğul olmağa
ehtiyac yoxdur. Mən esseləri yazanda düşündüyüm
mətləbləri bədii
ədəbiyyata gətirməyə
hazır deyildim. Ona görə də ürəyimdəkiləri düzdüm
esselərə. Sonra bir
zaman gəldi hiss elədim
ki, bu mətləbləri
bədii şəkildə
ifadə eləmək
olar. Ondan sonra hekayələr yarandı.
- Bəs romanlar niyə yaranmadı?
- Şərait olsa, yazmaq olar. İşdən
gəlib, bir tikə bozbaşını
yeyib, roman yazan adamlar var. Məndə o alınmaz. Gərək mətləbin içinə
girəsən. Bilirsən,
o hekayələr aylarla-illərlə
düşündüyüm şeylər idi. Ancaq yazanda çox
sürətlə yazdım.
Çünki içəridə
yetişmişdi. O havaya
düşənə qədər
müəyyən bir dövr keçməlidir.
- Sizin hekayələrinizdə
diqqətimi çəkən
bir məqam var. Əksəriyyətinin sonunda
"Gəncə, 2007" yazılıb.
Deyəsən, həmin
dövr yaradıcılıq
üçün münbit
olub.
- O dövrdə daha çox Gəncədə
olurdum. Xüsusən payız-qış mövsümündə
özümə bir künc tapıb o yazıları yaza bildim. Sonra gəldik Bakıya. Toğrul dünyaya gəldi, atam rəhmətə getdi, qayğılar və sair. Baş
qarışdı, təcrid
olunmaq imkanını itirdim. Nə bilim, indi bunlar,
bəlkə, bir az da yazmamaq üçün bəhanədir.
- Fəxri bəy, daxilən özünüzü
daha çox yazıçı kimi hiss
edirsiniz, yoxsa jurnalist kimi?
- Uşaqlıqdan dramaturq olmağı arzulayırdım.
Klassik üslubda dramlar, 15-20 dənə çox zəif şeir yazmışdım.
Sonradan nəsrə keçdim. Düşündüm
ki, mən nasir olmalıyam. Bir sözlə,
özümü tanıyandan
məqsədim yazıçılıq
olub.
- Bəs jurnalistika?
- Mən jurnalistikaya təsadüfən gəlmişəm.
Bir polis, bir də jurnalist olmaq heç vaxt ürəyimdən keçməyib.
Amma jurnalistika ilə ədəbiyyat bir-birinə
bağlıdır. Həm
də doxsanıncı
illərdə elə oldu ki, köhnə sistem dağıldı, mətbuat canlandı. İstər-istəməz proseslər,
axın bizi gətirib çıxardı
mətbuata. Çünki
onda özünü ifadə etməyin, cəmiyyətlə ünsiyyət
qurmağın ən yaxşı yolu mətbuatdan keçirdi. Üstəlik, mətbuatda
beş-on manat pul da vardı. Buna görə də istər-istəməz bu yolu tutduq.
- Bəs nə əcəb sonradan qayıtmadınız?
- Hara qayıdaydım?
- Hə...
- Mən universitetin şərqşünaslıq fakültəsinin
türk bölümünü
bitirmişəm. Türk
bölümünü seçmişdim
ki, türkologiya ilə
məşğul olaram,
Türkiyəyə gedərəm.
O vaxtın mümkün
istiqamətləri vardı.
Elə ki sistem dağıldı, bu ixtisaslar da müəyyən
qədər əhəmiyyətini
itirdi. Biz də gəldik mətbuata. Mən özümü jurnalistikada təsadüfi
saysam belə, ədəbiyyatla yaxınlığını
nəzərə alaraq
deyə bilərəm
ki, jurnalistikada da özümü
qabımda hiss edirəm.
Doxsanıncı illərdə mətbuat
daha aktual idi, nəsrə-filan fikir verən yox idi. Hətta
deyirdilər ki, daha nəsrin ömrü bitdi, kimdir bundan
sonra roman oxuyan? Romanı dəfn etmişdilər. İkiminlərdən
sonra canlanma yarandı, hamı başladı roman yazmağa.
Burda türk ədəbiyyatının da, dünya
ədəbiyyatının da müəyyən qədər
təsiri oldu.
- Fəxri bəy, "Oğlum sonuncu dayanacaqda düşəcək"
hekayənizi oxuyanda mənə elə gəlmişdi ki, ordakı
ata Xəlil Rza Ulutürkün obrazıdır. Təxminim
məni aldadır, yoxsa?..
- Ola bilər ki, onunla nəsə bir paralellik olsun, amma tam demək olmaz ki, bu, Xəlil
Rzanın, yaxud da başqasının obrazıdır.
Orda ən çox öz atamı düşünmüşəm.
Ümumiləşdirmə olmasa,
ədəbiyyat da olmaz.
Konkret bir hadisəni yazsan belə, yenə sən orda bir
ümumiləşmiş tale yaratmalısan.
Bütün valideynlərin övladları
ilə bağlı arzuları var. Arzular
isə mənəvi dayağa söykənməlidir.
Məsələn, deyəndə
ki, hamının balası yaxşı olsun, mənim balam da onların
içində, bu, universal arzudur. Adam da var deyir
ki, mənimki yaxşı olsun, başqaları olmasa da olar. Bu
arzu mənəvi əsasdan məhrumdur. Kant deyir, sən
bir işə qərar verəndə elə düşün ki, həmin qərar bütün dünyaya aiddir. Əməlin yalnız sənə fayda gətirən bir şey olmamalıdır, hamı üçün yaxşı olmalıdır.
Xeyirlə şəri
ayırmaqda mənim sadə bir düsturum
var. Xeyir odur ki, sənin
özün üçün
gördüyün iş
başqalarına da fayda verir. Şər
də odur ki, sənin özün üçün
gördüyün iş
başqalarına ziyan
vurur. Bu qədər sadə.
- "Sənin ədalətin ceyranı aslanın pəncəsindən
qurtarar, di gəl, aslanı acından öldürər"."Leylinin Məcnunluğu"
hekayənizdə Məcnun
deyir bu sözləri. Məcnunun sözünə qüvvət,
bəlkə insan başqalarının xeyir-şərini
öz tərəzisi ilə ölçməsə,
daha yaxşı olar. Çünki bəzən ədalətin
səmtində də yanıla bilirik.
- Bax, bütün
ədalət, mərhəmət
deyilən şeylər
ilahi eşqin, böyük sevginin atributları olmayanda yarımçıq olur. Məsələn, mərhəmət.
Əgər mərhəmət
sevgisizdirsə, mazoxizmdir,
insanın zəifliyinin
ifadəsidir.
- Hekayələrinizdə diqqətimi çəkən,
xüsusi vurğu hiss etdiyim bir
detal da ata-övlad münasibətləridir.
Sizin atanızla münasibətiniz necə
idi? Onun da "Oğlum sonuncu dayanacaqda düşəcək" hekayəsindəki
qəhrəmanınız kimi
oğlundan gözləntiləri
böyük idi?
- Bəzən dostluq edirdik, bəzən də sözümüz tutmurdu. Ancaq atamla mənim
uşaqlıqdan sənətlə,
ədəbiyyatla bağlı
ünsiyyətimiz olub.
Yazılarını oxuyardı,
mənim rəyimlə
hesablaşardı. Uşaqlığımdan
bəri mənə böyük inamı vardı. Elə bilirdi ki, böyük adam olacam.
- O inamı doğrulda bildiniz?
- Yəqin ki,
doğrultmamışam.
(Bilmirəm, bu cavab Fəxri
bəyin təvazökarlığından
irəli gəlirdi, yoxsa həqiqətən buna inanırdı. İstənilən halda söhbətin gedişatı
xoşuma gəlmir deyə mövzunu dəyişirəm).
- Fəxri bəy,
bilirəm, bu suala konkret bir
adla cavab vermək çətindir,
amma fikriniz maraqlıdır. Sizin yazıçınız kimdir?
- Həqiqətən də, bir ad
çəkmək çətindir.
Tolstoy, Dostoyevski, Viktor Hüqo, Flober, Turgenev, Çexov... Əgər boğazıma bıçaq
dirəsən, Tolstoyu
deyərəm.
- Bəs müasir
dövr yazarlarımızdan
oxuduğunuz imzalar varmı?
- Birini deyəcəm,
o birini deməyəcəm,
inciyəcəklər. Hazırda
naşılıq çoxdur
e.
- Sizcə, niyə
belədir? Nədir bizdəki ədəbi prosesləri ləngidən
səbəb?
- Prosesin getməsi üçün proses təşkil
olunmalıdır. Varqas
Lyosa deyirdi ki, əllinci illərdə bizi Latın Amerikasında oxuyan yox idi. Söhbət
təxminən yarım
milyarda yaxın oxucu kütləsi olan ispandilli auditoriyadan gedir. Nəhəng auditoriyadır.
Deyir, bizim kitablarımız 100-200 tirajla
çıxırdı, onu
da dost-tanışa paylayırdıq
(Burda Fəxri bəy gülümsəyib
əlavə edir). Eynən bizdəki kimi.
Varqas Lyosa deyir, bir
gün Xorxe Luis Borxes getdi Avropanın
mədəniyyət mərkəzi
olan Parisə. Ordakı çıxışından
sonra Parisin ədəbiyyat generalları
məəttəl qaldı
ki, bu kişi kimdir, biz niyə bunu tanımırıq? Deyir, bundan sonra
Avropanın yönü
bizə çevrildi, başladılar Latın Amerikası ədəbiyyatını
tərcümə edib
yaymağa. Bundan sonra isə böyük bir dalğa gəldi. Deyir, ona qədər
bizim öz oxucularımız da ingilis,
fransız romanları
oxuyurdular, bizi sayan yox idi.
Sonra isə öz oxucumuzun da diqqəti bizə yönəldi.
Varqas Lyosanın xatırlatdığı
bu nümunədən
də göründüyü
kimi kimsə qabağa düşməlidir,
kimsə yolu açmalıdır.
- Deməli, bizim Borxesimiz gecikir.
- Bizim Borxesimiz varmı-yoxmu, olacaqmı-olmayacaqmı,
o da bilinmir. Amma bizdə
də bu işə cəhd edənlər var. İçi
mən qarışıq.
Təəssüf ki, hələ
cəhdlər nəticə
vermir. Çünki naşılıq çoxdur,
məktəb dağılıb,
ədəbi varislik pozulub. O vaxt necə idi? Bir gənc gəlirdi, ustadlardan öyrənirdi, sonra ola bilsin, ustadından da irəli gedirdi.
- Amma biz,
deyəsən, əvvəl
inkarla başlayırıq.
- Bu inkarın nə mənası var? Yüz dəfə inkar elə. Sən yazıçı deyilsən,
mənəm yazıçı.
Sən şair deyilsən, mənəm şair. Ortada isə heç nə yoxdur. Ədəbiyyat, söz adamları gərək bir-birini sevsinlər. Gərək söz adamı başa düşsün ki, başqasını
qaldırmaqla özünü
də qaldırır.
- Bəlkə yaradıcılıq
eqosu imkan vermir?
- Mən deməzdim ki, bu, yaradıcılıq eqosudur. Bu, başqa şeydir - istedadsızlıq
eqosudur. Ola bilməz
ki, sən mənə
yaxşı bir yazı verəsən, mən onu sevməyim.
Mən Ramiz Rövşəni
görmüşəm. Ramiz birinin ortabab şeiri xoşuna gələndə gecə-gündüz
məclislərdə ondan
danışır. Əsl
istedadlı adam heç kimdən qorxmaz, çəkinməz,
heç kimin də paxıllığını
çəkməz. Ədəbiyyatda
heç kim heç kimin yerini tutmur. Sənin yazdığını
ancaq sən yaza bilərsən, mənim yazdığımı
ancaq mən.
- Fəxri bəy, işğaldan azad olunandan sonra Laçına getmisiniz?
- Yox, getməmişəm.
Bu ildən keçdi yəqin ki. Əsas odur ki, Laçın bizdədir, azad olunub. Bu, çox böyük şərəf,
çox böyük qürurdur. Mən sonuncu dəfə kəndimizə doxsan ikinci ilin yayında
elə bu vaxtlar getmişdim. Onda ermənilər kəndə bir dəfə girib çıxmışdılar, təxminən
25 evi yandırmışdılar.
O səfərin təsiri
ilə bir yazı yazmışdım:
"Vətənim adamlar".
Deməli, biz cavanlar yığılmışıq. Kənd yerindədir, evlər pis-yaxşı
var. Torpaq var, amma sən öz yurdunda darıxırsan. Çünki adamların hamısı yoxdur. Vətən ilk növbədə
adamlardır. Di gəl
adamlar olur başqa rayonun ərazisində. Gedirsən,
yenə də orda vətən duyğusunu ala bilmirsən.
Çünki ilk növbədə
adamlardır, amma həm də torpaqdır, daşdır,
evdir, quşdur, ağacdır... Bunlardan bir detal kəm
olanda insan özünü rahat hiss edə bilmir. Adamsız torpaq, torpaqsız adam - hər ikisi yarımçıqdır. İkisi
bir yerdə olanda olur vətən.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 2 sentyabr.- S.12;13.