Elçin dramaturgiyası: müstəqillik dövrünün
Azərbaycan ədəbiyyatı
kontekstində
(Əvvəli ötən sayımızda)
Xalq yazıçısı Elçinin
dramaturgiyasını və
onun dram sənətkarlığını
səciyyələndirən tədqiqatçı İftixar
Piriyev yazır: "Elçin yaradıcılığına
xas olan cəhətlər - dərin
psixologizm, parlaq tipajlar qalereyasının özünəməxsusluğu, obrazların daxili aləmində görünməyən
qatlar, dramaturqun qələmini səciyyələndirən
incə, bir çox məqamlarda acı yumor, aşıladığı fikir
və qayələr yazıçı-dramaturqun komediya
yaradıcılığında özünü daha çox büruzə vermişdir". Müəllifin
bu əsərdəki mühüm nailiyyəti elə problemin qoyuluşundadır: bu əsərdə ənənəvi
"ağıllının dəli axtarmağı"
deyil, "dəlinin dəli axtarmağı"
mühüm ictimai-mənəvi
problem olaraq qoyulub. Burada "dəli axtaran" dəlilər ağıllını da dəli
edirlər. Cəmiyyətdə,
ictimai mühitdə faciənin dəhşətini
məhz bu kontekst, bu problem müəyyənləşdirir. Ağlı yerində olan bir insanı
xəstə təfəkkürlü
fərdlər nəhayətində
dəliyə çevirməyə
nail olurlar. Maraqlı burasıdır ki, bu dəfə müəllif tərsinə məntiq yürütməklə əslində
cəmiyyətin hər
təbəqəsində, hər
idarəsində, peşəsində
ağıllı axtarır,
amma "dəli"yə,
yəni təfəkkürü,
düşüncəsi patologiyaya
və ya funksional pozğunluğa uğramış fərdlərə
rast gəlirdi.
Müəllifin əsərdə SSRİ-nin dağılmasından sonra milli ictimai mühitdə rast gəlinən düşüncə
tərzi və stereotiplərə yer verdiyi, münasibət göstərdiyi aydın görünür. Cəmiyyətdə
mənəvi böhranın
yaşandığı bir
vaxtda müəllif şüur cayması, düşüncə qıtlığı
kimi mənəvi-psixoloji
problemləri işıqlandırır,
yayılan eyforiyaları
əsərdə tənqid
və təsvir hədəfinə çevirir.
Fərqli fərdlərdə,
fərqli şüurlarda,
fərqli peşələrdə
təzahür edən
şüur caymaları
maraq doğurur. Hər kəsin özünü fərqli şəkildə təzahür
etdirməsi isə onun yaşadığı
sosial-mənəvi şəraitlə
bağlıdır. Professorun
özünü Musa peyğəmbər
hesab etməsi hadisəsi isə məhz 90-cı illərin
əvvəllərində, ciddi
böhran yaşandığı
dövrdə özünü
cəmiyyətə "lider",
"rəhbər" kimi
sırımaq istəyən
saxtakarlara müəllifin
dəqiq işarəsi
və tənqidi yanaşmasıdır. Professorun
ağzından çıxan
"palata" əvəzinə
"kamera" ifadəsi
də fərqli, müstəqil və azad düşüncə sahiblərinin məruz qoyulduğu təqib və təzyiqləri nümayiş etdirir. Məryəm Əlizadənin
yazdığı kimi:
"Elçin "çağdaş
dəliliyin" satirik
əksini yarada bildiyi bu komediyada
bizləri yenidən əbədi bir mövzu ətrafında düşünməyə vadar
edir".
Əsərdə hadisələr Kişinin
evində, onun ailəsində baş verir. Remarka hissəsində də müəllif məqsədli
olaraq Kişinin səciyyəsini, onun təsvirini vermir. Onu rejissorun və ya quruluşçunun
öz ixtiyarına buraxır. Kişinin ailəsi və burada baş verən hadisələr, ortaya çıxan münasibətlər, əlaqələr
ictimai məzmun alaraq daha geniş
anlamda ictimai mühiti özündə
ehtiva edir. Müəyyən mənada
Kişini rəhbər
olaraq da görmək olar. Onun əlaqə
və münasibətləri
bu cür düşünməyə imkan
verir. Çünki əsərdə təsvir
olunan bütün obrazlar ondan bir şey istəyir,
yaxud tələb edirlər. Hərənin ağzından bir tələb çıxan
mühitdə Kişi
divara dirənir, çəkə bilməyəcəyi
yükün altına
düşmüş olur.
Ailə
- Arvad, Qız, Oğul bir tərəfə,
bir yandandan da Professor,
Dost, Qonşu, Partiya lideri Kişini lap abırdan salırlar. Elçin dəliləşmə
zərurətinə də
məlum üsulla aydınlıq gətirir: hər gün eyni fərdlərin eyni tələb və istəklərini eyni cür ifadə
yolu ilə bezikdiricilik yaradır. Kişi məhz hər gün eyni adamlardan eyni tələbləri eşidir, eyni həyat, yaşantı, mühit, hadisə Kişini təbdən çıxarır və dəliləşmə zərurəti
yaradır. Çünki
əsərin epiqrafında
da deyildiyi kimi: "Ağıllı olub dərd çəkincə,
dəli ol, qoy sənin dərdini çəksinlər".
Kişi
bu qayğılardan canını qurtarmağın
yolunu dəli olmaqda görür və özünü dəliliyə qoyur. Maraqlıdır ki, bu dəlilik Kişini nəinki qayğılardan
xilas edir, həm də həmin qayğıların
həllinə çarə
tapılır.
Arvad hər gün səhərdən axşama
kimi "lüstur, göyərti, çörək,
təmir" - deyə
öz isteriyalarını
sayaqlayır. Qızın
isterik tutması, şizofrenik sayıqlaması,
sözünün başı-ayağı
"Suzik"dir. Oğul
"Lenin! Lenin! Kapital! "Kapital" bəşər
dühasının ən
böyük əsəridir!
Mən hər dəfə "Kapital"ı
oxuyanda yeni kəşflər
edirəm" - deyə
sayıqlamaları ilə
özünü ifadə
edir. İllərdir
"Kapital"ın 9-cu səhifəsindən
o yana keçə bilməyən Oğlan bolşevik xarakterli, kommunist ideyalı bir isterik-şizofrenikdir.
"Qorbaçov beynəlxalq
imperializmin şpiyonudur!
Mən Siyasi Büronun iclasına tələsirəm! Hamının
maşını var, məndən
başqa!" bu kimi tələblərlə
sayıqlamaq onun kimliyini, xarakterini səciyyələndirir. Vaxtilə
köhnə partkom olan, kommunizmə xidmət edən, özünü dəridən-qabıqdan
çıxaran, başqalarını
kommunizm düşməni,
türk təsiri altında olan adam kimi şərləyən
Dost indi Kişiyə türkçülükdən dərs
deyir, türkçülük
moizələri edir.
Hələ Dost "Təşkil elə, qəzetlərdən
birində məni qatı türkçü
kimi ifşa etsinlər!" deyəndə
Kişi tamam lap dəli olmaq dərəcəsinə gəlir.
Sən demə, İstanbulda elmi iş götürmək üçün özünü
"türk cəfakeşi
imiciylə" təqdim
etmək, qatı türkçü olaraq qəbul etdirmək ən sağlam, etibarlı yol imiş. "Özüm oturub yazardım e, məndə çıxmır!
Özüm özümü
tənqid edə bilmirəm. Yazıram, tərif çıxır"
fikirlərinin məntiqi
yekunu "Vallah, mən dəli olacam! Billah, dəli olmaq yüz dəfə bundan yaxşıdı!"
təlqini və özünüifadəsindədir. Artıq əsərin əvvəlindən bu kimi detallar düşünməyə
əsas verir ki, bu gedişat Kişinin əqlini sarsıdacaq, onun ağlını itirməsilə
yekunlaşacaq.
Qonşunun Kişidən üç
min dollar verib Sevgilisinə
hədiyyə vermək
üçün bilərzik
aldırmaq xahişi bir az da vəziyyəti
gərginləşdirir.
Əsərdən aydın olur ki, buqələmun kimi əqidə və məsləklərini
ictimai-tarixi şəraitə
görə dəyişən
adamlar indi tam tərsi olmaqla, həqiqətən
də, inanılmaz, adamın ağlını
başından alan bir vəziyyətə gətirib çıxarıblar.
Yalançı adamlara,
yalançı təqdimatlara
qarşı doğrucul
münasibət tutan Kişi öz şəxsiyyəti ilə
mühitin və həqiqətlərin təzahür
olunan güzgüsünə
çevrilir. Məhz onun qırmızıca sözü üzə deməsi yalançı münasibətlərin aşkarlanmasına
imkan və şərait yaradır. Əsərdə Falçı
Ağabacının hər
bir kəsə ayrılıqda yanaşıb
onu dəli ehtimal etməsini də müəllifin məqsədli yanaşması
kimi qiymətləndirmək
lazımdır. Cəlil
Məmmədquluzadənin "Dəli yığıncağı"
əsərində Doktor
Lalbyuz hacı və kərbalıyalara yanaşaraq onları öz hərəkətləri,
davranışına görə
"dəli" adlandırmasının
bənzəri olaraq Elçinin də "Mənim ərim dəlidir" əsərində
finala doğru Falçı Ağabacı
fərdlərə yanaşaraq
onları dəli ehtimal edir və
axırdan axıra Kişinin etirafı ilə bu axtarış
sonlanır.
Maraqlı cəhətlərdən
biri də Arvadın xaraktercə özünü büruzə
verməsi anıdır.
Ərinin dəli olduğunu biləndən sonra ah-zar edən
Arvad evinə rüşvətlər, hədiyyələr
gəldikcə artıq
bu dəliliyin bitməməsi, müalicə
olunmamasına can atır. Bir ömür yaşadığı
qadının əsl siması məhz bu məqamda özünü tam aydınlığı ilə
üzə çıxarır:
Kişi daha dəli olmadığını
deyəcəyini bildirəndə
Arvad narahatlıq keçirir.
Arvad. Yox!
Yalvarıram sənə.
Heç kimə heç nə demə.
Kişi.
Heç nə deməyim?
Arvad. Yox! Demə! Qoy hamı elə
bilsin ki, dəlisən!
Sən elə yaxşı, elə yaxşı dəlisən!
Mənim əzizim! Elə bil ki, mən sənə təzədən vurulmuşam.
Kişi.
Təzədən mənə
vurulmusan?
Arvad. Hə? Mənim əzizim. Mənim sevgilim. Mənim dəli ərim!
Kişi.
Axı, mən yorulmuşam. Mən daha dəli ola bilmirəm.
Arvad. Ol! Mənim əzizim!
Artıq
Kişinin dəliliyindən
evinə gələn sərvətə görə
Arvadı bu dəliliyin bitməz olmasını arzulayır.
Çünki onu
düşündürən sərvətdir, Kişinin
sağlamlığı deyil.
Çünki məhz
bu dəlilik hesabına gündə yemək-içmək, Oğula
maşın, evə
"lüstur" alınıb.
Hamam, ev təmir edilir. Hərəsi də bir dəlidən doğru xəbərin sayəsində mümkün
olur. Bu da Arvadın Kişiyə qarşı
"əbədi və
tükənməz" sevgisinin
əsl mahiyyətini açıqlayır, onun hansı sədaqətdə,
vəfada, sevgidə bir qadın olduğunu ortaya qoyur. Əsər də məhz bu dəliliyin Kişi üçün bitməz olduğunu anlaması, elə bu dəlilik içində qalması zərurətini başa düşməsi və qoyun kimi mələməsi
sonluğu ilə bitir. Əsərin başlanğıcında sükutu
və rahatlığı
olmayan bir ailəyə əsərin
sonunda dəliliyin gətirdiyi xoşbəxtlik
və rahatlıq diqqəti cəlb etmiş olur.
"Mənim ərim dəlidir" əsərində arvadın,
oğulun, qızın,
qonşunun, dostun və başqlarının
əlindən özünü
dəliliyə qoyan və öz əvvəlki ağıllı
vəziyyətinə qayıda
bilməyən bir insanın, bir şəxsiyyətin faciəsi
təsvir edilir. Bütün bunlar isə özündə, ümumilikdə, mühitin
dəli obrazını
səciyyələndirmiş olur və onu
üzə çıxarır.
Professor Məryəm
Əlizadənin yazdığı
kimi, "Ah, Paris,
Paris!", "Mənim sevimli
dəlim" və
"Diaqnoz D" ("Mənim
ərim dəlidir")
komediyalarını şərti
olaraq "Kimdir dəli?" adı altında birləşdirən
vahid mövzunu "gerçəklik və mənəvi-əxlaqi sağlamlıq"
problemi kimi qəbul etsək, məsələnin inkişaf
istiqamətini aşkarlaya
bilərik: "dəliliyə,
şizofreniyaya oxşar
gerçəklik" ("Ah, Paris, Paris!"), "patoloji
dəlilik və onun gerçəklikdə
inikası" ("Mənim
sevimli dəlim"),
"patoloji gerçəklik
və onun sağlam olanlarda inikası" ("Diaqnoz
D" və yaxud
"Mənim ərim dəlidir")".
Ümumiləşdirmə apararaq qeyd etmək istərdik ki, Elçinin adıgedən dram əsərləri milli dramaturgiyamızın 90-cı illərdən sonrakı dövründə, maraqlı əsər baxımından qıtlıq çəkdiyi, böhran yaşadığı bir zamanda ona yeni nəfəs verdi, itirilmiş illər kimi səciyyələnən bir dövrün həm mənzərəsini, həm də daramaturgiyasını yaratmış oldu.
Ramiz Qasımov
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent,
AMEA Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı
525-ci
qəzet.- 2023.- 6 sentyabr.- S.15.