SƏRKƏRDƏDƏN
ƏSGƏRİNƏ SON YENİLMƏZLİK DƏRSİ
O vaxt - 1970-ci illərin əvvəllərində, SSRİ-nin dünyanın iki ən batılmaz
fövqəlgücündən biri olduğu çağlarda kiminsə
ürəyindən keçsə
də, hər halda məntiqlə düşünən adam idisə, ağlına sığışmazdı ki, bu
boyda dövlət
param-parça ola bilər,
Sovet İttifaqına daxil cümhuriyyətlər
azadlığa çıxıb
müstəqil dövlətlər
kimi yaşayar.
Ən xəyalpərvər inqilabçılar
da belə bir işin baş verəcəyinin mümkünlüyünü
lap yaxşı halda qarşıdakı 15-20 ilin
içərisində deyil,
çox zamanlar sonra, bəlkə də artıq özlərinin həyatda olmadığı əyyamlarda,
nəvə-nəticələrinin görə biləcəyi
istiqbal kimi təsəvvür edərdilər.
Onda qalmış
1970-ci illərdə Sosialist
Azərbaycanına rəhbərlik
edən və Kremlin də hansı müstəsna dünya gücü olduğunu sadə adamlardan qat-qat gözəl bilən Heydər Əliyev olmuş ola. Fəqət Heydər Əliyev ülgülərlə düşünən
bir insan idi və qismətinə
Azərbaycana məhz tarixin bu dönəmində,
cavan, qüvvətli, qaynar həvəslə dolu çağlarında rəhbərlik etmək düşmüşdüsə, respublikanın daha parlaq özünüifadəsindən
ötrü nə lazımdısa etməliydi
- bunu irəlicədən
hər təfərrüatı
ilə düşünərək,
yaxud elə sövqi-təbii olaraq! Çünki onun cövhərində quruculuq
vardı, mahiyyətcə
asılılığı sevməyən, fitrətən
birinci olmağa daxilən köklənmiş
insan idi. Heydər Əliyevin ağlına gələrdimi
tarix elə gərdiş edəcək
ki, Sovet Azərbaycanına
başçılıq etdiyi
kimi o, müstəqil Vətəninin də birinci şəxsi, idarəedicisi olacaq və bir zamanlar
respublikanın, xalqın
gələcək inkişafı
naminə etdikləri müstəqilliyə tədarük
kimi qavranılacaq?!
Ancaq tarixi şəxsiyyətlərin
sanki sövqi-təbii
etdikləri bəlkə
elə Tarixin özünün (bu "Tarix" kəlməsinin ardında istər hər olanı var edən Qadir Ssenariçini
düşünün, istər
qəza vü qədəri, istər Əlahəzrət Təsadüfü,
istərsə də cəmiyyət inkişafının
qanunauyğunluqlarını) irəlicədən nəzərdə
tutduqlarıdır?!
1970-ci illər başlanırdı,
SSRİ böyük vətən
sayılırdı, dərsliklər
belə öyrədir,
yetişən nəsillər
gözünü açandan,
ağlı kəsəndən
bu cür tərbiyə olunurdu. Sovet İttifaqında yaşayan kişilərin bu ortaq vətənə
mütləq ödəməli
olduqları borclarından
biri hərbi xidmət idi. Azərbaycanlı cavanlar
da, başqa respublikalardan
olan gənclər kimi, əsgərliyə çağırılırdılar, kimin harada qulluq
eləməsi də bəxtəbəxt məsələ
idi. Vladivostoka da düşə bilərdi,
Orta Asiyaya da, Baltikyanı respublikalara
da, Belorusiyaya da. SSRİ əhalisinin
böyük əksəriyyəti
ruslar idi. Bir bu səbəbdən, digər tərəfdən
də hərbi təhsil verən ixtisas məktəblərinin
mütləq əksəriyyətinin
Rusiyada olması, təhsilin də rusca aparılması səbəbindən İttifaq
üzrə səpələnmiş
zabit kadrlarının
da mütləq çoxluğu
elə onlardandı. Qeyri millətlərin təmsilçiləri az
da olsa vardı. Ancaq azərbaycanlıların
sayı digərləri
ilə müqayisədə
elə yox kimi idi. Ona görə
də respublikaya rəhbərliyə başlamasından
azacıq sonra Heydər Əliyev vacib bir niyyətinin
dibini döyməyə,
bu çətin istəyin həyata keçirilməsi yolunda çalışmalara başlarkən
- respublikada ilk hərbi
məktəbi qurmağı
qəsd edərkən
ilk hədəflərindəm biri bu idi
ki, SSRİ-nin zabit korpusu tərkibində azərbaycanlıların da miqdarı
artsın, onlar da sovet ölkəsinin dörd bucağında zabit kimi xidmətlərini
davam etdirsinlər və Sovet İttifaqının
ən fərqli guşələrində əsgərlik
çəkən gənclərimiz
də onların simasında özlərinə
simsar olan yurddaşlarını görsünlər,
əvvəllərdəki kimi
çox sıxıntılarla
üzləşməsinlər, sovet ordusu sıralarında
millətimiz gözüqıpıq,
qərib təsiri buraxmasın. Amma 1970-ci illərin
ortalarından etibarən
həmin hərbi məktəbin ilk məzunları
yaranacaq, 1980-ci illərin
sonlarında isə
SSRİ-nin müxtəlif
guşələrində xidmətini
davam etdirən, yaxşı təcrübə
yığıb püxtələşmiş
yüzlərcə cavan,
qabil azərbaycanlı
zabit yetişmiş olacaq. Səksənlərin
sonlarında SSRİ çökəndə,
Azərbaycan istiqlalını
elan edəndə, sovet
ordu hissələri bir-bir respublikadan çıxarılanda, müstəqil
respublikanın özünün
müstəqil ordusunu
yaratmaq istəyi həyati zəruriyyət kimi ortaya çıxanda
və erməni təcavüzü, digər
təhdidlər bu məqsədə lap qısa
zamanda çatılmasını
tələb edəndə
dağılan SSRİ-nin
dörd bucağındakı
zabitlərimiz tarix və tale töhfəsi kimi vətənə üz tutacaqlar. Hər kəs bu zənnində daha artıq qətiləşəcək ki, sanki 1970-ci illərin əvvəllərində minbir
çətinlikləri aşaraq
həyat vəsiqəsi
almasına yol açılan məktəb
məhz elə bu gün, bu
məqsəd üçün
yaradılıbmış.
1971-ci il iyul ayının
23-dür, Azərbaycan Kommunist
Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin növbəti
Büro iclası keçirilir və həmin gün Heydər Əliyev sərlövhəsinin üzdən
az şey vəd etdiyi, arxasında isə böyük niyyətlər
duran qərara imza atır: "Xüsusi internat-orta məktəbin yaradılması
haqqında". Bu qərar
nəzərdə tuturdu
ki, yeni təsis edilən
məktəbə hər
il iki dəfə keçirilməklə 70 nəfər
müdavim qəbul edilsin, Azərbaycan Respublikası Nazirlər Soveti bu məktəbin
maliyyələşdirilməsi, müdavimlərin məccani
saxlanılmasının təmin
edilməsi məsələlərinə
baxaraq həll etsin, Maarif Nazirliyi
respublika Hərbi Komissarlığı ilə
birlikdə üç
ay müddətində xüsusi
məktəb haqqında
əsasnaməni hazırlayıb
təsdiq etsin.
Hərbi
təmayüllü xüsusi
internat məktəbinin
yaranması haqda bu qərara müqəddimə sayılası
ayrı bir sərəncamı isə
Heydər Əliyev az öncə - 1971-ci il aprelin 29-da hərəkətə
gətirmişdi: "Respublikanın
partiya, sovet, komsomol təşkilatları
və hərbi komissarlıqlarının gəncləri
Sovet Ordusu sıralarında xidmətə
hazırlamaq və hərbi məktəblərin
komplektləşdirilməsi haqqında". Elə həmin sərəncamla indi, iyulun 23-də, ixtisaslaşmış internat
məktəbinin yaradılması
barədə qərarın
çıxarıldığı aralıqda - 1971-ci il iyunun
16-da respublika maarif naziri M.Mehdizadə
Mərkəzi Komitəyə
respublika Hərbi Komissarlığı və
Azərbaycan Komsomolu Mərkəzi Komitəsi ilə razılaşdırılmış
belə bir qərar layihəsi təqdim etmişdi ki, Bakı şəhəri Zığ qəsəbəsindəki
səkkizillik internat məktəbi yenidən qurularaq hərbi təmayüllü respublika
orta ixtisas məktəbinə çevrilsin.
Xüsusi
cazibəsi ilə seçilməyən adi sənədlərə belə
səxavətlə yer
ayırmağım oxucunu
yormasın. Bu zahirən
quru cümlələrli,
saya mətnli sənədlərdə Vətən
və millət quruculuğu tarixinin hamının bilməsi lazım olan həqiqətləri uyuyur.
Səbirli olun. Bu sənədlər
həm mühüm ümummilli məna daşıyan hadisənin başvermə tarixçəsidir,
həm də uzaqgörən Vətən
oğlunun yurdçu və xalqçı simasını daha aydın görməyə
işıq tutan güzgü.
Hər işi sistemli görməyi sevən, Ümumazərbaycan səciyyəli
hər əməlini gerçəkləşdirərkən şəbəkədəki hər
ayrıntıya xüsusi
diqqət yetirən Heydər Əliyev yaradılmasının təşəbbüsçüsü
olduğu bu məktəbin elə təsis olunduğu gündən sanbalını
ağırlaşdırmağa, daşıdığı fəlsəfəyə
diqqət yönəltməyə
çağıran bir
başqa təşəbbüsdə
də bulunmuşdu. Mərkəzi Komitənin
1970-ci il sentyabrın 14-də keçirilən Büro iclasında həmin ilin 23 avqustunda anadan olmasının 75 illiyi tamam olmuş
Azərbaycanın görkəmli
hərb xadimi Cəmşid Naxçıvanskinin
xatirəsinin əbədiləşdirilməsi
ilə bağlı məsələni müzakirəyə
çıxarmışdı, Mərkəzi Komitənin ideoloji məsələlər
üzrə katibi, tanınmış alim Cəfər
Cəfərova tapşırıq
verilmişdi ki, bu unudulmuş hərb xadimimiz barəsində müfəssəl arayış
hazırlasın.
Arayış Büroda oxunanda
hamı bu parlaq şəxsiyyəti niyə indiyədək yaxşı tanımamasına
təəssüflənmişdi. 1895-ci ildə dünyaya gəlmiş Cəmşid
Naxçıvanskinin atası
Cəfər də hərbçi idi - çar ordusunun zabiti olmuşdu. Cəmşid, 1914-cü ildə
Tiflis kadet korpusunu, ardınca Yelizavetpol kavaleriya məktəbini bitirmişdi. 1914-1917-ci illərdə
zabit rütbəsində
Birinci Dünya müharibəsinə Avstriya
cəbhəsində qatılmışdı.
Döyüşlərdə üç dəfə - ayağından, sinəsindən,
qolundan yaralanmışdı.
Cümhuriyyət dönəmində
Qarabağ atlı alayının komandiri olmuşdu. Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulandan sonra bu alay Azərbaycan
Qızıl Ordusunun Birinci fəhlə-kəndli
polku adlandırılmışdı.
Daha sonra isə 10 il müddətində
sovet Qızıl Ordusunun ilk milli təsisatı
olan Azərbaycan atıcı diviziyasının
komandiri vəzifəsini
daşımışdı. O, 1933-cü ildə Moskvadakı M.Frunze adına
məşhur Hərbi
Akademiyada ali təhsil almış, bir müddət orada çalışmışdı
da. Tale elə gətirdi
ki, yarım əsr sonra - 1985-1986-cı illərdə
mən də bu nüfuzlu təhsil ocağında - Frunze adına Hərbi Mühəndislik Akademiyasında
tərcüməçi işləyəsi
oldum və heyrətləndim ki, oradakı
arxivin qocaman əməkdaşları Cəmşid
Naxçıvanskini unutmamışlar.
Özləri mənə
söyləyirdilər ki, burada
onlara dərs demiş, kafedra müdiri olmuş, zəngin biliyi, əsl ali peşəkarlıqlı
hərbçiliyi və
mərd kişiyə xas xüsusiyyətləri
ilə ətrafdakıların
hamısını heyran
qoymuş həmyerlimi
indiyədək hərarətlə,
sayğıyla xatırlayırlar.
Cəmşid Naxçıvanski 1938-ci ildə sovet siyasi repressiyalarına da uğramışdı, ancaq
1957-ci ildə bu ləkə hökumətin
qərarı və
SSRİ müdafiə nazirinin
əmri ilə onun üstündən götürülmüş, ona
ölümündən sonra
bəraət verilmişdi.
...Mərkəzi Komitənin Büro iclasında yekdilliklə qət edilmişdi ki, Cəmşid
Naxçıvanskinin xalqa
layiqincə tanıdılması
üçün haqqında
mətbuatda yazılar
dərc edilsin, radio-televiziya verilişləri hazırlansın, Bakıda
1920-ci illərdə yaşamış
olduğu evə xatirə lövhəsi vurulsun, adına küçə verilsin.
Əslində bütün bunlar
müqəddimə idi
və az sonra Azərbaycanın ilk ixtisaslaşmış orta
hərbi məktəbi
yaranınca Heydər Əliyev milli hərbçi
kadrlarımızın yeni nəsillərini
yetirəcək bu təhsil ocağına da Cəmşid Naxçıvanskinin
adını vermişdi.
...1981-ci
il dekabrın 9-da o vaxtlar
tez-tez bir çox mühüm dövlət yığıncaqlarının
keçirildiyi F.Dzerjinski adına klubda təntənə ilə əlamətdar ildönümü qeyd edilirdi. C.Naxçıvanski
adına respublika ixtisaslaşdırılmış internat məktəbinin 10 yaşını bayram etmək münasibətilə
toplaşmışdılar, Heydər Əliyev danışırdı: "1971-ci ildə Azərbaycan KP MK-nın qərarı ilə ölkəmizdə
ilk dəfə olaraq bu cür profilli
internat məktəbi yaradıldı. Onun məqsədi əsasən
yerli millətdən olan oğlanları ali hərbi məktəblərə daxil
olmaq və sonra SSRİ Silahlı Qüvvələrinin zabit
korpusunda xidmət etmək üçün hazırlamaqdı. Bu gün
biz böyük sevinclə
və dərin razılıq hissi ilə deyə bilərik ki, bu az müddət ərzində məktəbin
kollektivi şanlı yol keçmişdir. Başlıcası odur ki,
belə məktəb yaratmaq ideyası özünü tamamilə
doğrultmuşdur və
indi bu məktəb
onun üzərinə
qoyulan vəzifələri
müvəffəqiyyətlə yerinə yetirir. İndi
biz on il əvvəl başlanmış
böyük və mühüm işin gözəl bəhrələrini
görürük. Cəsarətlə
demək olar ki, əldə edilmiş nailiyyətlər gözlədiyimizdən
də artıqdır.
On il ərzində məktəbin
540 nəfər yetirməsi
akademiyalara, məktəblərə
və ya hərbi institutlara daxil olmuşdur. İndi onlar 47 ali hərbi
məktəbdə təhsil
alırlar. Bu gənclərin
130 nəfəri zabit olmuşdur, Sovet Ordusu və Hərbi Dəniz Donanması sıralarında
xidmət edir. Hazırda internat məktəbdə beş yüzdən çox uşaq oxuyur, onların 310 nəfəri
bu il qəbul edilmişdir. Açıq
deyək ki, bu yol asan olmamışdır.
Qarşımızda aydın
məqsəd qoymuş
olsaq da, on il bundan əvvəl müvafiq təcrübəmiz, praktikamız
yox idi. Bir çoxlarını ixtisaslaşdırılmış
məktəbin məqsədəuyğunluğuna
inandırmaq lazım gəlirdi".
1981-ci ilin bitəcəyində, dövlətçi ömrü
boyu yaratdığı
əsərlərin ən
əhəmiyyətlilərindən olan Naxçıvanski adına məktəbin 10 yaşının tamamında
Heydər Əliyev belə deyirdi və həmin məktəbi qurmaq yolundakı çətinliklərdən
yalnız bu qədər qısa və üstüörtülü
söz aça bilirdi.
Bir məqama da mütləq fikir verin - sovet
dönəmində bu
məktəbin necə
adlanmasına. Hərbi
təhsil üzrə ixtisaslaşmış olsa
da, elə bil ki, məktəbin rəsmi adında "hərb"
sözünün görünməsi
istənilmir, məktəbin
hərbi təmayüllülüyü
sanki qəsdən ört-basdır edilir, elə sadəcə, sıradan olan internat məktəbi kimi təqdim olunmasına çalışılır.
Səbəbsiz deyildi.
Azərbaycan hələ
SSRİ-nin tərkibində
idi və o vaxt çoxlarına bəlli deyildi ki, bu məktəbi yaratmaq yolunda Heydər Əliyevin hansı əziyyətlər
çəkməsi bir
yana, sonra onun qorunub saxlanması,
2-3 yaşına çatmadan
bağlanmaması üçün
hansı keşməkeş
və sınaqlardan keçib.
2003-cü
il apelin 21-i idi və Heydər Əliyev
Respublika sarayında çıxış
edirdi. 2.000-dən artıq
adam tutan bu zalı dolduranların
əksəri artıq
30 yaşı tamam olan həmin məktəbin yetirmələri,
indiki öyrənciləri
idi və artıq kimsədən asılı olmayan müstəqil Azərbaycan
dövlətinin başçısı
onlara bu məktəbin 10 yaşının
bayramında, sovet dövründə dilə
gətirilməsi mümkünsüz
olan həqiqətləri
söyləyirdi: "Güman
edirəm ki, məni qeyri-təvazökarlıqda günahlandırmayacaqsınız.
Azərbaycanda ikinci bir adam yoxdur
ki, belə bir məktəb yaratsın, yaşatsın və onun 30 illik yubileyində
iştirak etsin. Bu məktəbi yaradanda heç vaxt ağlıma gətirə
bilməzdim ki, 30 ildən
sonra mən yenə də bu məktəblə bir yerdə onun yubileyini keçirəcəyəm
1972-1973-cü
illərdə məktəbə
daxil olmuş gənclər, uşaqlar indi generallardır, polkovniklərdir, korpusa komandanlıq edirlər, böyük hərbi hissələrə komandanlıq
edirlər. Mənim arzum bu idi.
Mən arzuma çatmışam. Ona görə
də özümü
xoşbəxt hiss edirəm".
Və bu bəxtiyarlıq etirafından sonra Heydər Əliyev gəlirdi əsas mətləb üzərinə,
bircə-bircə bu məktəbi niyə yaratmasının səbəblərini,
bunun kökündə
ilk növbədə millət
təəssübkeşliyinin dayandığını, məktəbin
qapılarının müdavimlərin
üzünə açılmasınadək
hansı maneələrlə
üzləşməsinin tarixini
nağıl edirdi:
"Dövlət təhlükəsizliyi
orqanlarında işləyəndə
bütün Azərbaycanda,
habelə SSRİ-də
olan hərbi hissələrlə çox
yaxşı tanış
idim. Onlarla əlaqəm vardı, onlarla görüşürdüm.
Ancaq hər dəfə məni narahat edən o idi ki, azərbaycanlılardan
zabit vəzifəsində
adam yoxdur. Biz ildə təxminən 60
min gənci ordu sıralarına göndərirdik.
Ancaq onların tam əksəriyyəti inşaat
batalyonlarına düşürdü.
Soruşanda ki, nə üçün bizim əsgərlərdən belə
istifadə edirsiniz, deyirdilər ki, onlar rus dilini bilmir,
yaxud da yaxşı bilmirlər. Bu, doğru deyildi.
...Mən fikirləşirdim
ki, əgər onlar əsgər kimi orduda öz yerini tuta bilmirlərsə,
onda zabitə nə demək olar? Ümumiyyətlə,
SSRİ hökumətinin, Kommunist
Partiyasının elan olunmamış
bir qərarı vardı ki, ali hərbi məktəblərə
əsasən ruslar, ukraynalılar, beloruslar qəbul oluna bilər. Qalan millətlərdən gənclərin
hərbi ali məktəblərə qəbul
edilməsini çox
nadir hadisə kimi rast gəlmək olardı.
Bunları görəndə düşünürdüm
ki, yaxşı, biz Sovetlər
İttifaqının bərabərhüquqlu
müttəfiq respublikasıyıq,
böyük səlahiyyətlərimiz
var, biz nə üçün
ordudan təcrid olunuruq? Demək, əlavə tədbirlər
görmək lazım
idi ki, bu maneəni keçəsən
və azərbaycanlıları
orduda komandan, zabit vəzifələrinə
çatdıra biləsən".
Sovet dönəmində həlli
sadəcə qəliz
deyil, hətta qeyri-mümkün hesab edilən bir çox məsələlərin
çözümünə Heydər Əliyev ona görə nail ola bilirdi ki, incə siyasət aparmağın ustasıydı, mövcud siyasətin açdığı
cüzi imkanları öz siyasətinin maraqlarına məharətlə
uyğunlaşdırmağı bacarırdı.
Mərkəzin iradəsinin əksinə
olan bu hərbi
məktəbi araya-ərsəyə
gətirərkən Heydər
Əliyev çevikliklə
elə onların öz ötürməsindən
yararlanmışdı.
Həmin
1970-ci ilin əvvəllərində
Sov.İKP MK-nı narahat edən məsələlərdən biri
bu idi ki, bir sıra müttəfiq
respublikalarda, xüsusən
əhali artımının
daha çox olduğu Mərkəzi Asiyada, Qafqazda ordu sıralarına gənclərin cəlb edilməsi işinin təşkilində ciddi nöqsanların varlığından
savayı, bu yerlərdə hərbi vətənpərvərlik tərbiyəsinin
aparılmasında da çatışmazlıqlar
çox idi. Bununla bağlı Kreml ayrıca qərar qəbul edib yerlərə icra üçün göndərmişdi. Elə
Azərbaycanda da 1970-ci illərin
əvvəllərində Mərkəzi
Komitə Bürosunda hərbi komissarlıqların
fəaliyyəti, gənclərlə
aparılan ideya-siyasi işlə əlaqədar
bir neçə dəfə ciddi əks-sədalı müzakirələr
keçirilmişdi. Bir internat
məktəbinin təmayülünün
dəyişdirilərək hərbi təhsil verən müəssisəyə
çevrilməsi ideyasını
ortaya atarkən Heydər Əliyev əslində bir oxla iki hədəfi
nişan alırdı.
Həm üzdə bu addımını Moskvanın qəbul etdiyi qərara cavab, gənclərin hərbi savadının artırılması naminə
həyata keçirilən
təşəbbüs kimi
qələmə verirdi,
həm də özünün milli hərbçi
kadrlar yetişdirmək
arzusunu gerçəkləşdirməyə
başlamağa rəsmi
icazəni almış
kimi olurdu.
Həmin
dövrdə respublika
Komsomoluna rəhbərlik
etmiş və bu işlərin axarında olmuş Vaqif Hüseynov həmin hərbi məktəbin yaradılmasının
nə qədər əlamətdar hadisə olmasını yaxşı
dərk etdiyindən Heydər Əliyevin bu yoldakı xidmətlərinin üstündən
biganə ötə bilmir. Yada salır ki, Birinci katib Büro
iclaslarında tez-tez gileylənirdi: "Axı
niyə bizim uşaqlar hərbi xidmətlərini yalnız
inşaat batolyanlarında,
ya da ən yaxşı halda sürücü kimi keçməli olurlar? Hanı bizim tankçılar, artilleriyaçılar?
Soruşurdu ki, axı
hanı bizdəki
general Əliağa Şıxlinskinin,
Həzi Aslanovun, İsrafil Məmmədovun
varisləri?"
Bu söhbətləri Azərbaycan
siyasi elitasının
müzakirələrində daimi yer alan
motivlərdən birinə
çevirməklə Heydər
Əliyev o dövrdə
asta-asta gələcək
Naxçıvanski məktəbinə
aparan cığırı
genişləndirirmiş.
Azərbaycanda və Moskvada ötmüş siyasi karyerası haqqında xatirələrinin əks olunduğu ikicildlik kitabında Vaqif Hüseynov Heydər Əliyevin fəaliyyətini
dəyərləndirməkdə yol verdiyi ədalətsizliklərə,
ondan bəhs edərkən ən böyük xidmətlərinə
belə ifrat xəsis və qısqanclıqla yanaşmasına
rəğmən, ara-sıra
etiraflarsız da keçinmir.
Xüsusən milli hərbi
kadrlar mövzusundan bəhs edərkən. Çünki bütün
bunları həmin dövrün şərtləri
daxilində edə bilməyin nə qədər müşkül
olduğunu hər halda dövlət maşınının bilavasitə
içərisində olan
şəxs kimi o, yaxşı dərk edirdi. Yazır ki, həqiqi milli ehtiyacları
duyaraq onları həll edə bilmək üçün
sovet idarəedici sisteminin imkanlarından tam
istifadə edildiyi, bu əsnada hətta müəyyən
inadkarlıq və dövlətçi yanaşma
göstərildiyi təqdirdə
mümkünlərin çərçivəsini
xeyli genişləndirmək
olurdu.
Başqa
sözlə, onu təsdiq edir ki, məhz sovetin yaratdığı müəyyən
imkanlardan ardıcıllıqla
istifadə edilməsi
sayəsində Heydər
Əliyev Mərkəzdən
öz respublikası üçün fayda verəcək bir sıra imtiyazları qopara bilmişdi. Və qənaətini belə yekunlaşdırırdı:
"Mənim fikrimcə,
bu xətt yeni kursun (yəni Azərbaycan Respublikasına
rəhbərliyə başlayan
Heydər Əliyevin apardığı siyasətin
- R.H.) ən böyük
nailiyyətlərindən biri
idi. Və bu xəttin həyata keçirilməsində
Heydər Əliyevin töhfəsi xüsusən
onun respublikaya rəhbərliyinin birinci dövründə şəksizdir.
Onun bu xidmətlərinin
qiymətini verək.
Məzmununa, miqyaslarına və
əldə edilmiş
nəticələrinə görə
bunu (yəni hərbi məktəbin yaradılmasını - R.H.) vahid
dövlətin sərt
çərçivələri içərisində siyasi
müstəqilliyin təzahürü
kimi qiymətləndirmək
olar".
V.Hüseynov, Bakıda fəaliyyət
göstərsə də,
birbaşa Kremlə bağlı Xəzər donanması komandanlığına
vitse-admiral Həmid Qasımbəyovun təyin
edilməsinin, SSRİ donanmalarından
birinin rəhbərliyinə
azərbaycanlının gətirilməsinin
o dövrdə respublikanın
apardığı ağıllı,
düşünülmüş siyasətin bəhrəsi olduğunu təsdiqləyir.
Daha çətin baş tutmuş və daha çox
səylər tələb
etmiş təyinat - yenə birbaşa Moskvayla ilgili bir ayrı yüksək
hərbi vəzifəyə
milli kadrın gətirilməsi
ilə bağlı isə Heydər Əliyev özü söz açırdı:
"O vaxtlar Bakıda
iki güclü ali hərbi məktəb vardı. Biri
Salyan kazarmasındakı
Ali Ümumqoşun Komandirləri
məktəbi, o birisi
isə Zığda yerləşən Ali Hərbi
Dənizçilik məktəbi.
Ali Hərbi Dənizçilik
məktəbi SSRİ-də
əhəmiyyətinə görə
ikinci idi. Orada xarici ölkələrin
təxminən 150-200 vətəndaşı
oxuyurdu. Orada çox güclü müəllim-professor heyəti
vardı.
Ali Ümumqoşun Komandirləri
məktəbinə getdim
- rəisi rus, siyasi şöbənin də başçısı
erməni. Axı bu, Azərbaycanda yerləşir, burada bir azərbaycanlı olmalıdır, ya yox? O biri məktəbə
- Ali Hərbi Dənizçilik
məktəbinə getdim.
Təbii, orada da hamısı ruslar idi, bəlkə erməni də, başqaları da var idi.
Bu, məni dəhşətləndirirdi.
Məktəb bizim respublikada yerləşir, bizim torpaqlarımızda fəaliyyət göstərir,
imkanlarımızdan istifadə
edir, amma orada Azərbaycan təmsil olunmayıbdır.
Nə edim, bu, mənim əlimdə deyildi, onlar mənə tabe deyildilər. İş aparmağa başladım. Bunun nəticəsində
ermənini oradan çıxartdım, getdi.
Yəni özüm yox, tədbirlərimlə.
Komandir rus idi. Dedim, azərbaycanlı
polkovniklər var, onlardan
birini bura təyin edək. Dedilər, yox, olmaz, gərək general olsun. Axtardım, tapdım. General-mayor Bərşadlı
Almaniyada qulluq edirdi. Onu Bakıya
çağırdım. Gətirtdim
və böyük çətinliklə o hərbi
məktəbə - Ali Ümumqoşun
Komandirləri məktəbinə
rəis təyin elətdirdim.
Sonra lazım idi ki, oraya azərbaycanlılar daxil olsunlar. Oraya ildə 350 nəfər qəbul edilirdi. SSRİ-nin hər yerindən gəlirdilər. Mən Bərşadlıya göstəriş
verdim. Bir neçə
il içərisində oraya
qəbul olunan azərbaycanlıların sayını
50 faizə çatdırdıq".
İndiki
cavanlar bilməz, amma bunun gününə
görə əsl qəhrəmanlığa bərabər
iş olduğunu köhnə nəsillərə,
sovet basqılarını
görmüşlərə izah etmək nə asan!
Bunlar millət yolunda, Azərbaycanı daha qollu-budaqlı etmək xatirinə göstərilmiş
fədakarlıqlardır. Şəxsiyyəti
şəxsiyyət edən
belə cəsur və məqsədyönlü
xidmətlər, dar macalda Vətən adına bu cür
riskli nəcibliklər
etmək qabiliyyətidir.
Heydər
Əliyev Azərbaycan
Respublikasının rəhbəri
idi. Amma yuxarıda
Moskva vardı. Bu təhər
sırf siyasi məzmunlu təşəbbüslərinə
görə ona millətçi damğasının
vurulması, vəzifəsindən
götürülməsi də
istisna deyildi.
Elə hərbi məktəblə
bağlı onu az çək-çevirə
salmamışdılar, başağrıları
olmuşdu, hey bir ucdan Mərkəzdən komissiyalar göndərilmişdi
ki, gəlib təftişlər
aparsınlar: "Bir il keçməmiş
Moskvadan gəlib bizi yoxlamağa başladılar. Həm Müdafiə Nazirliyindən,
həm də Maarif Nazirliyindən. Niyə yoxlayırdılar?
Deyirdilər ki, siz qanunsuz məktəb yaratmısınız. Niyə
qanunsuz yaratmışam?
Onda mən bilirdim axı nə cür etmək lazımdır.
Bir az üstünü
örtmüşdüm ki, bu,
orta məktəbdir.
Amma bir az ixtisaslaşmış orta
məktəbdir. Siz
buna nə deyəcəksiniz?
Əgər mən burada hərbi təhsili bir az artıq verirəmsə,
bunun sizə maneçiliyi nədən
ibarətdir? Təbii
ki, onlar bunun kökünü görürdülər,
bilirdilər ki, bizim gənclər gələcəkdə
ali hərbi məktəblərə gedə
biləcəklər.
İki ildən sonra bir dəfə də yoxlamağa gəldilər. Daha sonra bir dəfə
də gəldilər.
Mən hər dəfə onların cavablarını verdim və axırda da Moskvaya getdim, ən yüksək səviyyədə bunu müzakirə etdim. O səviyyədə mənim
arqumentlərimə etiraz
etmək mümkün
deyildi. Amma aşağılar,
təbii ki, məntiqsiz
işlər görürdülər.
...Beləliklə, mən məktəbi bu bəlalardan xilas etdim. Bu məktəbi yaşatdıq, böyütdük.
Ancaq o illərdə mənim beynimdə dolaşan fikir təkcə o deyildi ki, bizim gənclər nə üçün orduda zabit vəzifəsində
işləmirlər. Bunun obiri
tərəfi də
var. Mən düşünürdüm
ki, bizim xalqımızın
gələcəyi var, nə
vaxt da olsa müstəqillik yetişəcək.
Məhz buna görə
də bax, bizim bu dövrümüzə
görə də, mən bu məktəbi
yaratdım, yaşatdım,
böyütdüm, 30 yaşına
çatdırdım".
...2003-cü
il aprelin 21-i idi. Heydər Əliyev özünün daha bir əsəri olan, bir vaxtlar
sovet dövlətinin qurucusu Vladimir Leninin adına olmuş, indi xalqımızın ali dəyəri - respublika quruluşumuzun adını daşıyan,
gələcəkdə isə
müasir Azərbaycan
quruculuğuna bütün
ömrünü həsr
etmiş, yeni Azərbaycan
dövlətinin memarı
kimi öz adını daşıyacaq
sarayın səhnəsində,
həyatının ən
vacib yekunlarından biri olan Naxçıvanski
adına hərbi liseyin yetirmələri, müəllimləri qarşısında
idi.
"Sizə səmimi deyirəm - Naxçıvanski
adına lisey mənim üçün bir övladdır. Ona öz övladım kimi baxıram və nə qədər yaşayıramsa,
ona bu cür
də baxacağam",
- söyləyirdi.
Pərvərdigar hər canlıya
balasını, onun uğrunda canını fəda etmək qədər, qəlbən
sevmək istedadı bəxş edib. Bu ilahi müdriklik sayəsində hər canlı hələ zəif, köməksiz, gücsüz olan yavrusunun keşikçisinə,
qoruyucusuna, təmənnasız
havadarına çevrilir.
Bu fədakar sevginin sayəsində nəsillər
davam edir, bu könüllü borcluluq hissi əslində guya şüursuz saydığımız
hər canlıya özəl bir mənəviyyat gətirir.
Hər canlı balasının vurğunudur,
illah da Yer üzünün əşrəfi
insan ola. Ancaq azərbaycanlıların övlad
sevgisinin başqa xalqların çoxunda rast gəlinməyən bir özəlliyi də var. Azərbaycanlı
üçün bala qayğısını ömrü
boyu çəkmək
alın yazısı kimidir, qan yaddaşı
ilə nəsil-nəsil
ötürülən məziyyətdir.
Övladı kimi baxdığı
Cəmşid Naxçıvanski
adına hərbi məktəbə Heydər
Əliyev həmin təhsil və təlim ocağını
yaratdığı vaxtdan
ta öz ömrü bitənəcən bir nümunəvi azərbaycanlı
valideyn kimi nəvazişkar münasibət
bəslədi. Xatırlayırdı
ki, artıq Kremldə
işlədiyi, SSRİ Nazirlər
Soveti sədrinin Birinci müavini olduğu vaxtlarda da mütəmadi olaraq bu məktəblə maraqlanırmış, gəlib-gedəndən
"övladı"nın halını xəbər alırmış. İş
elə gətirir ki,
1984-cü ildə bir neçə günlüyə
Bakıya yolu düşür. Yada salırdı:
"İşlərim çox
idi, amma mən hərbi litseyə gəlməyi özüm üçün
əsas vəzifələrdən
biri hesab etdim. Buraya gəldim,
vəziyyəti gördüm.
Ondan sonra gedib Moskvadan məktəbə əlavə
yardımlar etdim".
1991-ci ildə Heydər Əliyev artıq Azərbaycana qayıtmışdı,
ancaq Bakıda deyildi, Naxçıvana sığınmışdı və elə qarışıq dövr idi ki, nə əli Naxçıvanski adına məktəbə
çatırdı, nə
də hətta çatsa belə hanısısa kömək
göstərmək imkanı
vardı.
Və həmin il Azərbaycan Nazirlər Sovetinin qərarı ilə Heydər Əliyevin əziz "bala"sının
xətrinə dəymişdilər
- Naxçıvanski
adına məktəbin
statusunu dəyişmişdilər.
1993-cü
ildə yenidən Azərbaycan rəhbərliyinə
gəlincə ilk maraqlandıqlarından
biri sevimli məktəb oldu: "Nazirlər Sovetinin sədri əhəmiyyətsiz
bir qərar qəbul etmişdi ki, bura, ibtidai hərbi
məktəb olsun və Müdafiə Nazirliyinə verilsin. Necə yəni ibtidai hərbi məktəb?! Bu, artıq
yüksək orta məktəb səviyyəsindədir.
Buraya daxil olanlar 8-ci sinfi qurtaranlardır. Üç
il burada oxuyub orta təhsil alır, eyni zamanda da hərbi təhsilə yiyələnirlər.
Bunun adını ibtidai
hərbi məktəb
qoymaq nə qədər diqqətsizlik,
laqeydlik idi və bunun əhəmiyyətini
anlamamaq idi".
...Axıracan əli bu məktəbin üstündə oldu, ona yeni həyat verdi, buranı kimlərsə ibtidai həbi məktəbə döndərməyə cəhd
etmişdilər, o çevirib
hərbi litsey etdi, ərazisini genişləndirdi, şəraitini
yaxşılaşdırdı, imkanlarını artırdı.
Və öz həyatının
80-ci ilində, 2003-cü il aprelin 19-da həyat verdiyi fidanla axırıncı görüşə
gəlmişdi, kursantların
yanında idi. Ömrünün üçüncü
onilini bitirib dördüncü onilini başlayın Naxçıvanski
adına litseyin
"boy-buxununu" seyr
edib fəxrlə və fərəhlə bu sözləri deyəndə o, bir dövlət başçısından
daha əvvəl valideyn idi, qanadlar
verdiyi övladının
ağ günlərinə
öyünən ata idi: "İndi buraya baxırsan, adamın ürəyi açılır.
Böyük bir şəhərcikdir. Burada
oxumaq, burada təhsil almaq özü bir xoşbəxtlikdir".
Kim bilərdi ki, həmin gün Millət Sərkərdəsinin qurucusu
olduğu təhsil ocağına son gəlişidir.
Kursantlar litsey marşını oxuyurdular
və o misralar o gün bir and kimi səslənirdi:
Yurdumun ər oğludur,
Şir oğlu, nər oğludur,
Saabahkı Koroğludur,
Bizim Naxçıvanskilər.
Artıq
böyük Heydər
Əliyevin həyatda olmadığı günlərdə
onun ən ümdə arzusu gerçəkləşəcək, möhtəşəm zəfərimiz
çalınacaq, işğal
altındakı əsir
torpaqlarımız yağılardan
təmizlənəcək və
həmin qələbəni
qazananların sırasında
neçə-neçə Naxçıvanski
litseyi yetirməsi də olacaq.
Bu məsud günlərə
hələ çox qalır. Vur-tut bircə gün sovuşub, yenə görüşüblər. 2003-cü ilin 21 apreli idi. Ali Baş Komandan, general Heydər Əliyev onu sevən kursantların, zabitlərin qarşısında
idi və həmin gün söylədikləri yalnız
bir hərbi məktəbin hekayəti deyil, həm də müstəqilliyimizin,
millətimizin burulğanlı
tarix dolaylarından aşaraq hansı zirvələrə çatması
haqqında dərdləşmə
idi. O gün ürəyi fərəhlə
daşırdı, o gün
bəlkə də hər zaman olduğundan daha qürurlu idi.
...Və qəfilcə heç kimin gözləmədiyi hadisə
baş verdi. Birdən ürəyi bərk sancdı. Ömrü uzunu dəmir iradəsi hesabına həyatın onu qarşılaşdırdığı
çox zərbələrə
mərdanəliklə sinə
gərmişdi, sancıları
məğlub etməyə
qadir olmuşdu. O gün, o anlarda böyük Heydər Əliyev mübarizəli həyatının son ən
həlledici qarşıdurmasını
yaşayırdı. Ürəkdəki
sancıyla çarpışırdı.
Elə bil ki, ağrı onu üstələdi, sancı
deyən oldu. Müvazinətini itirdi. Ancaq o, Sərkərdə idi, Qoşununun, Əsgərinin qarşısında
idi, ağrı nə qədər müdhiş olsa belə, duruş gətirməliydi.
Və hər saniyəsi illərə bərabər
olan üzücü
20 dəqiqədən sonra
yenidən qayıtdı
və bu qayıdışı qəhərli
qürurla qarşılayan
əsgərləri onu
alqışlara qərq
etdilə.
Ömrü boyu dəfələrlə
qaçılmaz ölüm
təhlükəsi ilə
göz-gözə dayandığı
az olmamışdı,
heç vaxt da geri çəkilməmişdi,
həmişə də
bu qovğadan salamat qurtarmış, qalib çıxmışdı. Qayıtdı,
yenə Əsgərinə,
yenə Millətinə
üz tutdu.
Heyhat, həmin dözülməz
sancı bir də həmlə etdi. Sanki bu dəfə mənhus istəyinə çatdı
da - büdrətdi onu,
ürəyi qısıldı.
Ancaq bu, Heydər Əliyev idi! Şər qarşısında həmişə
şax dayanmağı
bacarmış, vüqar
timsalı olan bir insan təzədən
qayıtmaya bilərdimi?
Özünün yaratdığı,
sevgiylə, qayğıyla
böyütdüyü, daim
hifz etdiyi, 30 yaşına çatdırdığı
övladının gözü
qarşısında baş
verirdi bütün bunlar. Bu dəfə büdrəyəndə 6 qabırğası
da sınmışdı. Ürəyin
sancısına bu dözülməz göynərti
də əlavə olunmuşdu. Ancaq yenə qayıtdı! Onun öz milləti
və yurdunun taleyində həmin günəcən, bu həyəcanlı anlaradək
neçə misilsiz qayıdışı olmuşdu.
Heç biri bu qayıdışa bənzəməzdi.
Bu, Heydər Əliyevin həyatının müstəsna,
ən rəmzi zəfəri idi, örnək şəxsiyyət
olmaq gücünün
nümayişi idi. Bu,
məğlubedilməz Sərkərdənin,
bu, Ali Baş Komandanın, bu, millət öndərinin öz doğmaca balası saydığı
hərbi təhsil ocağının bayramı
günündə onunla
üz-üzə dayanmış
Azərbaycan Əsgərinə
və əslində bütün Xalqa ən başlıca öyüdü, ən həlledici dərsi idi: heç vaxt sarsılma, həmişə yenilməz
ol, daim meydana qalib kimi
qayıtmağı bacar!
31 avqust 2023
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2023.- 6 sentyabr.- S.10-11.