Muğam dünyasının bələdçisi
Keçmiş adamların ləyaqəti
haqqında bizim istinad edəcəyimiz mənbə tarixdir.
Mirzə
Fətəli Axundzadə
Bu günlərdə "MİMTA YAYIMLARI" Xalq artisti, Əməkdar
müəllim Seyid Şuşinski haqqında
"Şərq musiqisinin
incisi" xatirələr
kitabımı çap
edibdir. Bəri başdan Milli İrsi Mədəni Tarixi Araşdırmalar fondunun rəhbərliyinə, əməkdaşlarına
təşəkkür edirəm.
Azərbaycan muğam ifaçılığı
tarixində müstəsna
xidmətləri və
yeri olan Seyid Şuşinski Allahın dərgahına qovuşanda mən hələ orta məktəbdə oxuyurdum.
Ona görə də Seyid Şuşinskini görmək, onunla ünsiyyətdə olmaq, nəğməli söhbətlərini
dinləmək mənə
qismət olmayıb. Ancaq hələ məktəbliykən Seyidin
səsini qrammofon valından eşitmişdim.
Bizim evdə Seyid Şuşinskinin valı ilə yanaşı, Bülbülün,
Xan Şuşinskinin, Zülfü
Adıgözəlovun valları
da vardı. Mən tez-tez bu böyük
sənətkarların vallarına
qulaq asardım. Onların vallardan ucalan səsləri mənim uşaqlıq ruhuma hakim kəsilmişdi.
İllər keçdi,
yaşa doldum, amma onların bənzərsiz səslərini
yaddaşımdan perik
salan başqa bir səs olmadı.
Sovet dövründə bir çox sənətkarlarımız
haqqında portret oçerklər yazıb respublika radiosunda səsləndirmişdim. Qəribə
də olsa, Seyid Şuşinski haqqında yazmağa cəsarət etməmişdim.
O dövrdə bunun səbəbi çox sadə idi. Sovet ideologiyasının tələblərinə görə,
gərək Seyid Şuşinskinin Tiflisdə
mehmanxanası, restoranı,
hətta "Mersedes"
maşınının olması
barədə susaydım.
Çünki sovet hökuməti qurulanda bu şəxsin mülkiyyəti əlindən
alınmışdı. Seyid
Şuşinski bir xanəndə kimi nəinki sadə insanların, milyonçuların
belə sevimli xanəndəsi olmuşdu.
Amma milyonçulardan, onların
xanəndəyə etiramından,
bəxşişlərindən danışmaqmı olardı.
Bax bu kimi
səbəblərə görə
bu böyük xanəndə haqqında
radio verilişi yazmamışdım.
Amma onun barəsində
nəsə yazmağı
özümün mənəvi
borcum bilmişdim.
Seyid Şuşinski haqqında
ilk kitabı musiqi tədqiqatçısı Firidun
Şuşinski yazıb.
Firidun Şuşinskiyə
isə nəinki Seyid Şuşinskini görmək, onunla saatlarla söhbət etmək, toylarda, məclislərdə canlı
oxumaqlarına qulaq asmaq fürsəti qismət olmuşdu. Firidun Şuşinskinin
"Seyid Şuşinski"
kitabı görkəmli
xanəndənin vəfatından
bir il sonra, 1966-cı ildə işıq üzü görmüşdü.
Bu ilk nəşrdən sonra
müəllif tərəfindən
təkmilləşdirilərək iki dəfə - 1997 və 1991-ci illərdə
təkrar çap edilmişdir. Ona görə
də mən Seyid Şuşinski haqqında F.Şuşinskinin
kitabındakı faktları
təkrarlamamaq üçün
2002-2003-cü illərdə onun haqqında sağ qalan sənət dostlarının,
tələbələrinin xatirələrini
diktofona yazmışdım.
Təəssüf ki, həyatın
müxtəlif qayğıları,
başqa-başqa mövzular
üzərində iş
Seyid Şuşinski haqqında düşündüyüm
xatirələr kitabının
yazılıb çap
edilməsini gecikdirdi.
Azərbaycan Respublikası
Prezidenti cənab
İlham Əliyevin "Seyid
Şuşinskinin 130 illiyinin
qeyd edilməsi haqqında" 4 fevral
2019-cu il tarixli Sərəncamı
məni yenidən
2002-2003-cü ilə, söhbət
edib xatirələrini
diktofona yazdığım
sənətkarların yanına
qaytardı. Daxilən
məmnunluq hissi keçirdim ki, nə yaxşı o zaman tənbəllik
etməyib bu işi görmüşəm.
Təəssüfləndim ki, illər öncə söhbət edib xatirələrni diktofona yazdığım sənətkarlardan
- Kamil Əhmədov, Habil
Əliyev, Vəli Məmmədov, İslam Rzayev,
Ramiz Hacıyev, Əlibaba
Məmmədov, Sabir Mirzəyev,
Novruz Feyzullayev, Tələt Qasımov,
İnqilab Quliyev, Mail Məhərrəmov
dünyalarını dəyişiblər.
Təsəllim budur
ki, adlarını hörmət
və minnətdarlıqla
andığım bu insanlar cismən bizi tərk etsələr də, öz ölməz sənətləri ilə
hər zaman bizimlədirlər.
Onların və hal-hazırda yaşayan sənətkarların iyirmi
il bundan qabaq Seyid Şuşinski haqqında söylədikləri
xatirələr, zənnimcə,
əlli il sonra da öz dəyərini itirməz. Çünki bu xatirələr ustad xanəndəyə bəslənən məhəbbətin,
ehtiramın təcəssümüdür.
Mən iyirmi il bundan qabaq diktofona yazdığım xatirələrə
qulaq asanda (ağ vərəqlərə
köçürdüb işləyəndə)
xəyalən əlli-altmışıncı
illərə qayıtdım.
Onlarla bir yerdə keçmiş M.Qorki küçəsində,
A.Zeynallı adına Bakı Orta İxtisas Musiqi Məktəbində, Seyid Şuşinskinin muğam sinfində oldum. Royalın yanında fil sümüyündən düzəldilmiş
əsasına söykənib
gözlərini qapamış
ustad Seyid Şuşinskini gördüm.
"Bayatı-kürd", "Şur", "Bayatı-Şiraz",
"Çahargah" oxuyan
tələbələrin çaşdığı
yerdə Seyidin "haraya" gələn əzəmətli səsini
eşidib sükuta daldım.
Xatirələri qələmə alanda
nədənsə mənə
elə gəldi ki, sağlığında Seyidin
heç zaman unuda bilmədiyi zəngin, çox zəngin bir keçmişi olub. Başqalarının
yox, məhz özünün keçmişi.
Çünki Seyid haqqında mənə xatirə danışanlar,
xüsusilə tələbələri
onun yaşlı vaxtını görmüşdülər.
Aşıq gördüyünü
çağırar deyiblər.
Nəyi görmüşdülər,
təsadüfən ustadları
haqqında nəyi eşitmişdilər onu
da danışmışdılar. Bu xatirələrdə üst-üstə
düşən məqamlar
da, düşməyən anlar
da var. Ustadlarına sayğı
ilə yanaşan bu adamların yaddaş saxlancından gün işığına
çıxan fərqli,
amma bir-birini xatırladan məqamlar da az deyildir. Onun
ailə qurmamasının
səbəbini soruşduğum
şəxslərdən qismən
oxşar, qismən də fərqli cavablar aldım. Əsl həqiqəti isə şəxsi həyatı barədə
danışmağı çox
da sevməyən Seyid
Şuşinski qəlbində
o dünyaya aparıb.
Bəlkə də, səhvəm,
bəlkə, müşahidələrim
məni yanlış qənaətə sövq edir, ancaq nədənsə
mənə elə gəlir ki, Seyid Şuşinski sağlığında
cismən o zamankı konservatoriyanın birinci mərtəbəsində, daha
sonra M.Qorki
küçəsində, "A.Zeynallı"nın muğam
sinfində dərs dediyi günlərdə də, xəyalən də olsa, daim
heç zaman unuda bilmədiyi keçmişdə
olub. Çünki onun yaşanmış keçmişində qaynar
gəncliyi, çox zəngin mənəviyyatlı
dostları, həmkarları
vardı. Onun həyatından gəlib keçən şəxsiyyətlərin
isə hər birisi bir aləm
idi. Onun yaşanmış keçmişində
kimlər yox idi? Baxın, Şuşada ensiklopedik bilik sahibi, şair,
rəssam, musiqişünas
Mir Möhsün Nəvvab,
onun hücrəsində
ondan dərs aldığı günlər,
muğamlar barədə
tarixi söhbətlər,
Qarabağ şairlərinin
beyit-ləşməsi, Şuşanın
əsrarəngiz təbiəti,
başı dumanlı
dağlar, Cıdır
düzü, o düzü
bəzəyən Xarıbülbül
çiçəyi, qıjıltıyla
üzü arana axıb gedən Daşaltı çayı,
İsa bulağı, hər
daşı, hər küçəsi bir tarix olan ata
yurdu. Səsləri ilə bütün Qafqaza səs salmış Cabbar Qaryağdıoğlundan, Keçəçioğlu
Məhəmməddən nə
qədər şeylər
öyrənmişdi.
Böyük sənətkar kimi
yetişməyin şərtləri
çoxdur. Dünya gör-götür aləmidi.
Seçib götürə
bildiyin qazancındır.
O, əgər 1911-ci ildən
1919-cu ilə qədər
o zaman Qafqazın mədəniyyət
mərkəzi olan Tiflisdə yaşamasaydı,
dövrünün bir
çox şəxsiyyətləri
ilə tanış olmayacaqdı. Bu mədəniyyət
mərkəzində xanəndə
kimi tanınmasaydı,
onu 1914-cü ilin əvvəlində "Ekstrofon"
aksioner şirkəti Kiyevə dəvət edib səsini vallara yazmayacaqdı. Seyid Şuşinskinin onda 25 yaşı vardı. Bu yaşda olan xanəndələrin çoxu heç mağar toylarından kənara çıxa bilmirdi. Seyid Şuşinski isə təkcə toylarda, teatr tamaşalarının
fasilələrində xanəndə
kimi oxumurdu, həm də 1913-cü ildən başlayaraq tamaşalarda müğənni-aktyor
kimi fəaliyyət göstərirdi. "O olmasın,
bu olsun"da Sərvəri, "Arşın
mal alan"da Əsgəri
oynayan Seyid Şuşinski "Leyli və Məcnun"da
İbn Səlamın, illər
sonra hətta Nofəlin musiqi partiyasını oxumuşdu.
Onu Tiflisin mədəni mühiti yetişdirmişdi. Bu mühitdə
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə, Həmidə
xanım Cavanşir, Əliqulu Qəmküsar, Hüseyn Cavid, Əziz Şərif,
Mustafa Mərdanov, İbrahim İsfəhanlı, Mirseyfəddin
Kirmanşahlı, Möhsün
Sənani və daha onlarla başqa
səhnə fədailəri,
şeir-sənət xiridarları
vardı. 1914-cü ildə
Seyid Şuşinski Bakıdan Tiflisə qastrola gəlmiş Hüseyn Ərəblinski,
Hüseynqulu Sarabski, Əhməd Ağdamski kimi müqtədir sənətkarlarla tanış
olmuşdu. Seyid Şuşinski elə həmin ildə Tiflisdə qastrola gələn məşhur xanəndə Əbülhəsən
xan İqbal-Soltanla dostlaşmışdı. Onun
konsertlərinin uğurlu
keçməsi üçün
əlindən gələni
etmişdi. Çünki
xeyirxahlıq onun xislətindəydi.
Bakıda
isə Seyid Şuşinski Üzeyir bəy kimi dahi
bəstəkarla ünsiyyətdə
olmuşdu. Onun rəhbərliyi ilə sənət dostları Mirzə Mansurla, Əhəmədxan Bakıxanovla
Azərbaycan muğamlarını
sistemə salmışdılar.
O, Fikrət Əmirovla, Qurban Pirimovla, Xan Şuşinski ilə, Bülbüllə, Zülfü
Adıgözəlovla, Bəhram
Mansurovla sənət dostluğu etmişdi.
Seyid Şuşinski "Azdrama"da,
Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında, M.Maqomayev adına Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında, Azərbaycan
Radio Komitəsində çalışmış,
22 il A.Zeynallı adına
Bakı Orta İxtisas Musiqi Məktəbində muğamdan
dərs demişdi. Onun yetirməsi olan xanəndələrin şöhrəti Azərbaycan
Respublikasının hüdudlarını
çoxdan aşmışdır.
Seyid Şuşinskinin
gələcək mənəvi
həyatı tələbələrinin,
onlardan sonra gələn və gələcək hər bir xanəndənin muğam dünyasında yaşayacaqdır. Necə
ki Azərbaycan muğamları
əsrlər boyu ağızdan-ağıza, ustaddan
şəyirdə keçərək
əbədilik qazanıb,
Seyid Şuşinski də bu muğam
mülkünün təkrarolunmaz
bələdçisi kimi
daim öndə gedəcəkdir.
Bizim bu kitabımızda Seyid Şuşinskini təkcə tələbələri,
həmkarları yad etməyib,
bizdən əvvəl
onu müasirləri Mirzə Muxtar Məmmədov, Cəlil bəy Bağdadbəyov,
Camo Cəbrayılbəyli, Mustafa Mərdanov, Əziz Şərif, Xan Şuşinski,
Yavər Kələntərli,
Xanlar Haqverdiyev, Bəhram Mansurov, Fikrət
Əmirov, Firidun Şuşinski, Vəli Məmmədov, Mürşüd
Məmmədov, Yaqub Məmmədov, Nəriman Əliyev, Xanəli Quliyev kimi sənətkarlar
da anıblar. Onlar bu ustad xanəndəni
kitablarında, məqalələrində,
müsahibələrində hörmətlə yad etmişlər.
Onların bu xatirə yarpaqlarını
kitablardan, qəzet səhifələrindən götürərək
kitaba əlavə etmişik.
Kitabdakı xatirələrdən də göründüyü
kimi, bu böyük xanəndəni
nə müasirləri,
nə tələbələri
onu rəsmi sənəddəki kimi -
Mir Möhsün adı
ilə yad etmir, hər kəs ona Seyid və
Ağa deyə müraciət edib və bu adla
da tanınıb. Bizim
söhbət etdiyimiz sənətkarlar da onu gah Seyid, gah da Ağa deyə yad ediblər. Eyni müsahibələrdə
hər iki ad ehtiramla, qoşa
qanad kimi çəkilir. Biz də şifahi danışığın
şəhd-şirəsini qorumaq
üçün bu cür də yazıya aldıq.
Seyidə
təkcə müqəddəslərimizin
ruhunun daşıyıcısı
olduğu üçün
Ağa deməyiblər.
Həm də davranışına, rəftarına,
kübarlığına, ziyalılığlna,
nəcibliyinə görə
ona Ağa deyiblər. Ağa adı ona hər
mənada yaraşır.
Kitaba yazıçı-publisist Mustafa Çəmənlinin Seyid
Şuşinskinin həmkarları
və tələbələri
ilə apardığı
müsahibələri, eləcə
də Ağalar bəy Əliverdibəyovun,
Cəlil bəy Bağdadbəyovun, Mustafa Mərdanovun,
Əziz Şərifin,
Firidun Şuşinskinin
və başqalarının
ustad xanəndə haqqında xatirələri
daxil edilmişdir. Bu canlı xatirə-söhbətlərdə
Seyid Şuşinskinin
bir xanəndə, pedaqoq, ən nəhayət, parlaq şəxsiyyəti göz
önündə canlanır.
Kitabda müəllifin Seyid Şuşinskinin vaxtilə
müşayiətçi tarzəni
olmuş Kamil Əhmədova
söylədiyi rəvayət
əsasında yazdığı
"Çahargah" hekayəsi
və "Muğamlarımızda
"Bayat" gizlincləri"
adlı hekayə və essesi də oxuculara təqdim edilmişdir.
Mustafa
ÇƏMƏNLİ
525-ci
qəzet.- 2023.- 8 sentyabr.- S.14.