"Mən teatrda
insan bədənindən
heykəl yapıram"
XALQ
ARTİSTİ BƏXTİYAR XANIZADƏ:
"DEYİRDİLƏR Kİ, "DƏLİ
YIĞINCAĞI" BƏXTİYARDIR DƏ..." VƏ ONA GÖRƏ DƏ
MƏNƏ MANE OLMURDULAR"
Dəfələrlə bu mövzuya müraciət etmişəm və çox güman ki, edəcəyəm də, çünki teatrı çox sevirəm. Düzü, indiyə qədər teatrla bağlı sosial şəbəkələrdə araşdırma aparmamışam.
Bu dəfə istədim
ki, bir qədər fərqli yanaşma edim, çünki günümüzün müsahibi
də elə fərqli bir teatrın rəhbəridir.
Amma ora çatmağa
hələ var.
Əvvəl istədim ki, teatr
nədir sualına cavab tapım. Birinci tapdığım bu oldu: "Teatr yunanca "tamaşa yeri" və "tamaşa etmək" sözündəndir.
İncəsənətin bir
növü olub, hiss, fikir və emosiyaları
tamaşaçı və
ya tamaşaçılar
qrupuna bir və ya bir
qrup aktyor tərəfindən ötürülməsini
əks etdirir. Teatr tamaşası nümayiş olunan bina da teatr adlanır".
Vikipediyanın verdiyi bu qarışıq söz toplusunu bir neçə dəfə oxudum, lakin sualıma cavab tapmadım (Bu arada vikipediyaçılara
məlumatlarda dəqiqliyə
qarşı diqqətli
olmağı və araşdırmalarda uğurlar
arzu edək). Cavab tapmaq ümidi
ilə bir az da var-gəl edəndən sonra belə bir deyimlə
rastlaşdım: "Teatr
cəmiyyətin kiçildilmiş
modeli, canlı orqanizmdir". Lakin bu fikrin müəllifi təəssüf ki bəlli
olmasa da, həqiqətə
söykənən bir
deyim idi və canlı orqanizm ifadəsi çox maraqlı gəldi.
Bu gün ölkəmizdə
müxtəlif istiqamətlərdə
fəaliyyət göstərən
teatr çoxdur. Bir çoxunun aktyor, aktrisa, rejissorları ilə həmsöhbət
də olmuşuq. Bu dəfə isə məni düşünməyə
vadar edən həmin ifadənin əlindən tutaraq, hansı ünvana gedəcəyimi heç düşünmədim də.
Ona görə ki, "canlı
orqanizm" fikrini mükəmməl açıqlayacaq
bir insanı vardı. Və?
Və əziz oxucu, budəfəki şənbə
qonağımız respublikanın
Xalq artisti, aktyor, rejissor, Azərbaycan Dövlət Pantomima Teatrının yaradıcısı və
bədii rəhbəri
Bəxtiyar Xanızadədir.
- Dünyamız çox narahatdır...
- Belə deyək də, mənim hələ nədənsə
şikayət etməyimi
bu günə qədər heç kəs eşitməyib, nədənsə gileyləndiyimi
də görməyib.
Allah dözüm, iradə
versin ki, davamı da belə olsun.
- Müsahiblərlə söhbətə
adətən başlanğıcdan
başlayıram. Elə
belə də davam edək...
- Anadan olmuşam 1957-ci il iyul ayının 13-də Bakının Şağan
kəndində. Atam yüksək səviyyəli
- atam olduğu üçün demirəm
- peşəkar çilingər
olub. Bunu indiki nəsil bilməz, o zaman çilingərlərə
böyük ehtiyac vardı və hamı atama müraciət edərdi. Həmişə mənə:
"Özünə elə
bir sənət seçdin ki, istirahət günün belə yoxdur. Nə xeyirə yarıyırsan,
nə də şərə. Sabah mən
öləndə, dəfnimə
heç kəs gəlməyəcək". İllər
sonra atam dünyasını dəyişəndə
oğlumla dayanmışdıq.
Ona dedim ki, bax, görürsən, adi bir çilingərin dəfnində insan kütləsinin ucu-bucağı
görünmür. Deməli,
əgər yaxşı
insan, yaxşı sənətkar, hörmətcil
birisənsə, səni
nə övladının,
nə də başqa birisinin əvəzinə sayırlar.
Belə bir kişinin oğluyam. Anam evdar xanım
olub. Bunu dəfələrlə demişəm.
Evimizdə 3-4 kitab vardı
- "Qozbel at", "Pələng
dərisi geymiş pəhləvan", "Koroğlu".
Anam yorulmadan bu kitabları mənim üçün oxuyardı. İndiyə qədər "Pələng
dərisi geymiş pəhləvan"dan böyük
hissələri əzbər
bilirəm. Həmçinin
o biri kitablar da başdan-ayağa yadımdadır.
Kənd yerində yaşayırdıq, böyük
həyətimiz vardı.
Külək əsəndə
axşamlar ay işığında
ağacların kölgəsi
divara düşəndə
anam bacımla mənə deyərdi ki, baxın görək bu kölgələr nəyə oxşayır.
Birini evə bənzədərdik, birini
hansısa heyvana. Və yaxud səhər
göydəki buludları
göstərərdi anam,
yenə də bənzətmələrimizi deyərdik.
Sonralar dərk etdim ki, yaradıcı fantaziyamın inkişafında
anamın rolu böyük olub.
- Maraqlı yanaşmadır...
- Atamın mükəmməl
əl qabiliyyəti, anamın ədəbi-bədii
təxəyyülü güclü
olduğu üçün
kiçik yaşlarımdan
gildən, plastilindən,
taxtadan, papye-maşedən
cürbəcür heykəllər,
eksponatlar düzəldərdim.
Birinci sinfə gedəndə 10-12 müəllim
stolunun üstündə
əl işlərimin
sərgisi qurulmuşdu.
Sonralar heykəltaraş
olmaq istəyirdim. Amma
o zaman kənddə yaşadığımız
üçün məni
hər gün pionerlər evinə gətirib-aparmaq çətin
idi və heykəltaraşlıq qaldı
kənarda.
- Yerini səhnə aldı...
- 9-cu sinifdə Rəhman Əlizadə ilə tanış olduq. Mərdəkanda yaşayırdı,
bir dram dərnəyi yaratmışdı. Vaqif İbrahimoğlunun da dram dərnəyi
vardı, o da Mərdəkanda
yaşayırdı və
beləcə mən o
dərnəklərə getməyə,
onlarla ünsiyyətdə
olmağa başladım.
Beləliklə də,
aktyorluğu seçdim.
Düzdü, onun da ardınca çox gedə bilmədim, çünki Vaqiflə işləyirdik. Onunla ilk işləyən mən olmuşam. Əslində məndən əvvəl Vaqif İbrahimoğlu Cəfər Namiq Kamal, Gülşən Qurbanova kimi gənclərlə Aktyor Evində bir studiya açmışdı.
Bir müddət sonra həmin studiya dağıldı, başqası
yaradıldı, lakin mən sona qədər
qaldım. Hərbi xidmətdən qayıtdıqdan
sonra da Vaqif İbrahimoğlunun Tədris
Teatrındakı studiyasında
fəaliyyətə başladım.
"Komsomol" poeması, "Dədə Qorqud" tamaşaları hazırlandı,
mənə rol verildi, lakin studiya teatra çevrilə bilmədiyi
üçün yenə
dağıldı. Və
mən getdim.
- Getdiniz, amma təhsil dalınca...
- Bəli... Sankt-Peterburq Dövlət Teatr, Musiqi və Kinematoqrafiya Akademiyasının
aspiranturasına daxil oldum və səhnə
hərəkəti ixtisası
üzrə oranı bitirdim. Qayıdandan sonra İncəsənət
Universitetində dərs
dedim və sonunda 1994-cü il may ayının
16-da indi əyləşdiyiniz
Pantomima Teatrını
yaratdım.
- Seçdiyin yolun geri dönüşü olmadığnı bilmək
məqamı da var...
- O bilmək deyil, onun adı duyğudur.
Mən bunu aktyorlarıma da deyirəm.
Tovstonoqovun gözəl
bir sözü var:
"Əgər əsəri
qoymaya bilərsənsə,
qoyma". Əlindəki iş olmadan da yaşaya biləcəksənsə, get rahat
yaşa. Amma bu işi görməsən,
sənin rahatlığın
olmayacaqsa, özünə
yer tapa bilməyəcəksənsə,
bax o, sənin həqiqi istəyindir. Mən elə bir teatr forması
açdım ki, orada
söz yoxdur, mən bu teatrda
insan bədənlərindən
heykəl yapıram. Uşaqlığımda arzuladığım
heykəltaraşlığı teatr formasında canlı insanlarla etdim. Duydum ki, bunu istəyirəm və etməsəm də, olmur. Vaqif İbrahimoğlundan ayrılandan sonra özümü başqa teatrlarda görmədim, çünki səhnəyə
çıxıb söz
demək mənim istəyim deyildi. Bu gün bu teatrda
heykəltaraşlığımın canlı versiyasını yaradıram.
- Heç də asan deyil...
- Tam razıyam.
Heykəltaraşın işi
asandır. Bu gün o, ya qaya parçasını, ya mərməri qarşısına qoyur, istədiyi qədər yonur, yorulanda işini saxlayıb o biri gün davam
edir. Amma canlı aktyorla bu gün nəyisə
qurursan, məşq bitir və gedir.
Sabah gələndə
isə yenidən başlamalı olursan, çünki onun beynində nələrsə
baş verir, nəyisə unudur və yenidən başlayırsan. Yəni sözlə heykəltaraşlıq
etmək çox çətindir.
- İxtisas olaraq
seçdiyiniz səhnə
hərəkəti...
- Meyerxoldun gözəl
bir sözü var: "Teatrda söz hərəkət kətanının üzərində
naxış kimi bir şey olmalıdır".
Teatrda əsas hərəkətdir. Rəhmətlik
Adil İsgəndərov
isə belə deyirdi:
"O vaxt danış
ki, söz səndə doğulsun. Həmin sözü deyənə qədər sənin bütün bədənin o sözü
yaşamalıdır".
- 29 il əvvəl
Pantomima Teatrının
yaradılması haqqında
verilən əmrin zəruriyyəti...
- 1990-1994-cü illərdə
teatrlar işləmirdi,
kinostudiya ümumiyyətlə
məhv olmuşdu, onu bir anbara
çevirmişdilər. Çox
gərgin və mürəkkəb bir dövr yaşayırdı
respublika. Böyük
sənətkarların çoxu
ölkəni tərk edib Türkiyəyə üz tutdu. Bir qismi peşəsindən
imtina etdi, çünki yaradıcılıq
ölmüşdü. Həmin
illərdə mən ətrafıma bir qrup gənci toplayıb onlara məhz pantomimanı öyrətməyə başladım.
1993-cü ildə Vaqif
İbrahimoğlunun icazəsi
ilə "Yuğ"
teatrında Azərbaycan
teatr tarixində ilk pantomima tamaşasını
göstərdik. Bekketin
"Bir aktyor üçün mim" əsərinə müraciət
etdik. Sonralar isə həmin tamaşanın adını
mən "Ümid"
qoydum. Bu tamaşa Ufada keçirilən festivalda Qran-Priyə layiq görüldü. İncəsənət
Universitetində tələbərilmlə
də çox işlər görürdüm,
lakin onları hələ üzə çıxarmırdım. Həmin
o ağır illərdə
rəhmətlik Həsənağa
Turabov Teatr Xadimləri İttifaqında
tez-tez festivallar keçirirdi. Bir dəfə dedi ki, gör nə
qədər festivallar
keçiririk, nəsə
bir yenilik etmək lazımdır. Dərhal dedim ki, Həsən müəllim, icazə versəniz, bir dənə də pantomima festival keçirək. Mənə
baxıb belə dedi: "Azərbaycanda pantomima var? Zarafat edirsən mənimlə?" Həsən müəllim,
siz icazə verin, mən bir festival keçirdim, - deyə cavab verdim. Bunu eşidəndən
sonra rəhmətlik
göstəriş verdi
ki, festivalın bədii
rəhbəri də, bütün işlərə
cavabdeh də Bəxtiyardır. Bilirdim
ki, səkkiz tamaşa
var. "Ümid" monotamaşası, tələbələrimlə
hazırladığım "Kvaksafon", "Vətənpərvərlər"
və bu gün də
məşhur olan
"Nağaraçılar", Şuşa teatrının
aktyorları və Ayşad Məmmədov da hərəsi bir tamaşa verdi. Altı tamaşa ilə festivala
çıxdıq.1994-cü il may ayının
16-da elan verildi, afişalar
asıldı, Həsən
müəllim vəsait
ayırdı və
biz pantomima festivalını
keçirdik. Dörd saat yarım çəkən festivalda
Mədəniyyət Nazirliyinin
rəsmiləri də
iştirak edirdi. Yeni növ teatr tamaşası hamı üçün maraqlı
idi. Mədəniyyət
nazirinin müavini festivaldan sonra belə bir teatrı
itirmək olmaz deyərək, Gənc Tamaşaçılar Teatrının
rəhbərinə onların
nəzdində bizim bir studiya kimi
fəaliyyət göstərməyimizi
məsləhət gördü.
Və beləcə də, o zamanki mədəniyyət naziri Polad Bülbüloğlunun
əmri ilə özümüzün yaratdığı
"Dəli yığıncağı"
studiyası elə həmin adla teatr studiyası kimi fəaliyyətə başladı. 2000-ci ildə
isə dövlət statusu verilərək Azərbaycan Dövlət Pantomima Teatrına çevrildik.
- "Dəli yığıncağı"...
- Bunu bir neçə
dəfə demişəm.
Mənim teatr baxışım tamam başqa və fərqlidir. 70-ci illərdə
çox qəddar bir qanun hökm
sürürdü... Hər
teatrın bir növ öz missiyası vardı və ondan kənara
çıxa bilməzdi.
Mən isə düşünürdüm ki, hər
pyesin öz açarı, öz dili var. Ola bilsin ki, bir pyesi balet
şəklində, birini
klounada, digərini musiqili janrda hazırlamaq lazımdır.
Fərz edək ki, mənə balet hazırlamaq icazəsi verilməyən bir teatrdayam və nə əsəri götürə bilirəm,
nə də istədiyimi edə bilirəm. Bu çərçivədə
olmamaq üçün
adımızı "Dəli
yığıncağı" qoydum. Bu ad kömək etdi ki, heç kəs mənə mane olmasın və olmadı da. Burda pantomima kloun da, pantomima balet də, rus dilində, rəqs, sözlü tamaşalar hazırlamışıq.
Eşidirdim, deyirdilər
ki, "Dəli yığıncağı"
Bəxtiyardır də..."
və ona görə də mənə mane olmurdular. Bu gün mənim aktyorlarım ssenari də yazır, film də çəkir, tamaşalar
da qurur. Yəni mən aktyoram, ancaq işim budur deyə, bir anlayış mənim üçün yoxdur. Teatr bir
günlük çiçəkdir.
Bu gün baş gicəlləndirən bir tamaşa sabah dünənki kimi alınmır. Bu gün aktyorda gördüyünü
sabah o etmir.
- Pantomima...
- Yunancadan tərcümədə
mən təqlid edirəm, mən göstərirəm mənasındadır.
İnsan heç
kəsi təqlid eləməməlidir fikrinin
üstündə həmişə
böyük mübahisələr
etmişəm. İnsan
təqlidin hesabına
insan olur. Əvvəlcə formalaşırsan,
sonra dərrakən, düşüncən, intellektin
varsa, özünü
üzə çıxarırsan.
Pantomimada əsas ifadə vasitəsi bədəndir. Amma bu, qəti söz
və səs olmamalıdır anlamına
gəlmir.
- Aktyoru mimə
çevirən maraq...
- Mimə keçmədən
əvvəl aktyor olmaq üçün nə lazımdır sualını araşdıraq.
Teatrsız, bu oyun üslubu olmadan yaşaya bilmirsənsə, deməli,
sən aktyorsan. Bu bir. İkincisi,
yanıma gələn
gəncdə hər şeyi tərbiyə edə bilərəm. Lakin tərbiyə və insanlığı hər kəs ailəsindən gətirir.
Mən bu xüsusiyyətlərə də
fikir verirəm, yəni kimlərlə işləyəcəyimin bir
növ seçimini edirəm, yerdə qalanını burda öyrədirik. Bu sənətin universitetdə
heç bir fakültəsi yoxdu. Bu teatr özü
üçün həm
aktyor hazırlayır,
həm də tamaşaya qoymaq üçün əsərlər
yazır və artıq 29 ildir ki bu, belə
davam edir.
- Pantomima və
balet...
- Böyük oxşarlıq var, çünki hər ikisi bədən dilidir. Amma
gəlin biz fərqə
fikir verək. Hər hansı bir klassik baletdə
daha çox rəqs texnikasını görürük. Belə
ki, əsərdən bixəbər
insan gəlib orada ancaq rəqsə
baxır, baletin nə süjetini, nə də məğzini anlayır. Baletin tələbi əsas rəqs və rəqqasdır. Panomima teatrında isə əsas dramaturgiya və süjet xəttidir. Burada məqsəd bədən dili ilə hadisəni tamaşaçıya göstərməkdir.
Bizim tamaşada rəqs də ola bilər, lakin süjetli. Teatrda bir sıra hərəkətlərə
qadağa qoymuşam. Əgər bir hərəkət məna yükü daşımırsa,
ondan boş yerə ustifadə etmək lazım deyil.
- Bəxtiyar Xanızadə və özünün yaratdığı mim obrazı...
- Hər hansı bir əsəri tamaşaya hazırlayanda hərdən elə bir tapşırıq verirəm ki, bəzən aktyor ya inanmır,
ya da onu edə bilmir. Son nöqtədə qalxıb
özüm bunu edərək aktyora göstərirəm ki, bax,
dediyimi eləmək olur. Yəni mən qurduğum əsəri və orada olan rolların
hamısının heykəlinin
beynimdə canlanmasını
görürəm. Əgər
görməsəm, onu
aktyora izah edə bilmərəm.
- Teatra tamaşaçı baxışı...
- Teatrımızın öz
tamaşaçısı həmişə
olub, bizi sevib və bu
sevgi qarşılıqlıdır.
Son vaxtlar həm sağlamlığımda, həm
ailəmdə olan problemlər yorğunluq gətirdiyi üçün
bunu edə bilmirəm. Tamaşaçılarla
belə bir iş qurmuşdum. Bir gün onların qarşısına çıxıb
dedim ki, tamaşadan sonra gedib ya
sosial şəbəkədə
yazacaqsız, ya küçədə danışacaqsız,
pisdimi, yaxşıdımı
fikrinizi deyəcəksiz.
Mən də burdayam, aktyorlar da. Nə deyəcəyiniz varsa, elə burda üzümüzə
deyin. Hətta kimsə sübut etsə ki, tamaşa bir qəpiyə belə dəyməz, o
zaman vaxtınızı qaytara
bilməsəm də,
biletinizin pulunu qaytara bilərəm. Uzun illər tamaşadan sonra mən də, aktyorlar da otururduq. Bir saat tamaşaya baxan tamaşaçı ondan sonra üç
saat oturaraq müzakirələr aparırdı.
O, daha maraqlı olurdu. İndi çox yorulmuşam. Həm tələbəm olan və teatrda çalışan yetirməm
Ceyhun Dadaşovu artıq bu işlərə
cəlb etmişəm.
Teatrlara rəhbərliyi
də o edir, tamaşaları da hazırlayır.
Teatrın gələcəyini
onda görürəm.
- Gələn il teatrın
30 yaşı olur...
- Bəli, olur, amma mən bu
30 ildə nə gələcək planlarımızdan
danışmışam, nə
də görmək istədiyim işlərdən.
Nə edəcəyik,
necə edəcəyik
bunu bilmirəm, çünki anında gələn fikir daha gözəl olur.
SÖZARDI:
Bəzən məndən
kimdənsə müsahibə
almağı təklif
edənlər də olur, xahiş edənlər də. Öz növbəmdə bunu nəzərə almağa
çalışıram. Bəzən
nail oluram, bəzən
isə yox. Bugünkü müsahibə
illərlə televiziyada
yaradıcı birliyimiz
olan bir dostumun təklifi idi. Amma ağlıma belə gəlməzdi ki, sonuncu danışığımızdan
iki gün sonra mənə zəng çalıb deyəcəklər ki, İzzət
rəhmətə gedib.
Yaşadığımız həyatın öz qanunları var və nə qədər sərt olsa da, bizlər onlara tabeyik. Mən bu müsahibənin tezliklə gerçəkləşməsi
üçün çox
çalışdım. Ən
yaxın dostumun məndən son istəyi kimi...
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2023.- 9 sentyabr.- S.14;15.