Əsrləri geridə qoymuş qədim sənət
RZA MƏMMƏDOV: "TEXNOLOGİYALAR
İNKİŞAF ETDİKCƏ, DULUSÇULUQ
SƏNƏTİNƏ MARAQ ARTIR"
Daş dövründən
üzü bəri bir-birini əvəz etmiş qədim sənət növlərindən
biri də dulusçuluqdur. Mütəxəssislər
qeyd edirlər ki, bu sənətin
ilk dəfə meydana gəlməsində
qadınların xüsusi
əməyi olub. Orta əsrlərin sonlarından başlayaraq dulusçuluq sənəti
özünün yüksək
inkişaf mərhələsinə
gəlib çatıb.
Həmin dövrlərdə
saxsı qabların yayılması Azərbaycanın
demək olar ki, bütün yaşayış məskənlərini
əhatə edirdi. Deyilənləri arxeoloji qazıntılar zamanı ölkəmizin müxtəlif
ərazilərindən tapılan
dulusçuluq məmulatları
- küp, səhəng,
dolça, bardaq və digər saxsı nümunələri
də təsdiqləyir.
Əsrlər ötməsinə baxmayaraq,
bu gün də dulusçuluğun inkişafı, unudulmaması
üçün bu sənəti qoruyub-saxlayırlar.
Həmsöhbətimiz uşaqlıq
illərini atasının
emalatxanasında keçirən,
bu sənətin sirlərinə kiçik yaşlarından yiyələnən,
gildən müxtəlif
əşyalar hazırlayan
sənətkar Rza Məmmədovdur.
- Rza bəy,
dulusçuluq sənəti
ilə nə vaxtdan məşğul olursunuz?
- Bu sənətlə
14-15 yaşlardan məşğul
oluram. Dulusçuluq keramikanın qədim sahəsidir. Bu sənəti kiçik yaşlarımdan atamdan öyrənmişəm.
- Texnologiyanın inkişaf etdiyi dövrdə bu sənətə maraq göstərənlər varmı?
- Texnologiya inkişaf
etdikcə dulusçuluq
da inkişaf etməkdədir. Qədimdə
dəzgahları əl
və ya ayaqla işə salırdılar. Lakin indi istənilən ölçü və çəkidə dəzgahlar
mövcudur. Əvvəllər
məmulatlar odunla bişirilirdisə, indi elektriklə işləyən
sobalardan istifadə edirik. Texnoloji yeniliklər çətinlikləri
aradan qaldırdığı
üçün bu sənətə həvəs
və istək artır.
- Bu sənətin
inkişafı üçün
dövlət tərəfindən
dəstək olurmu?
- İndi daha
çox keramika məhsuluna tələbat var. Bu səbəbdən
də böyük zavodlar fəaliyyət göstərir və həmin iri sənaye müəssisələrində
külli miqdarda istehsal edilən keramika məhsullarından
məişətdə istifadə
olunur. Azərbaycan vaxtilə dünyada keramika mərkəzlərindən
biri sayılıb. Ölkəmizin bir çox bölgələri
- Bakı, Gəncə,
Şəki, Beyləqan,
Mingəçevir, Qəbələ,
Quba, Lənkəran keramika mərkəzləri
olub. Dövlətimiz də bu sahənin
qorunub saxlanmasına və inkişafına lazımınca dəstək
göstərir. Gəncədə
dulusçuluq sənətinin
daha çox inkişaf etdiyini söyləyənlər də
olur. Bunu yerli hakimiyyət orqanlarının bu sahəyə daha çox diqqət göstərmələri ilə
əlaqələndirirlər.
- Keramika məhsulunun
saxta olduğunu necə müəyyən etmək olur?
- Keramika məhsulu
saxta olmur. Amma əl işi
adı altında zavod və ya
fabrik mallarını satanlar olur. Onu da qeyd
edim ki, hər bir əl
işinin arxasında müəllifinin adı, işləndiyi ili və ölkəsinin adı olmalıdır. Fabrik mallarında isə müxtəlif adlarda yazılar olur. Dulusçuluq məhsullarının fərqli
görünməsi gilin
rəngindən, onun işlənməsindən, hazırlanma
və bişmə üsulundan asılıdır.
Həmçinin bazarda satılan məhsulları bıçaqla
qaşımaq olar. Əsl keramika məhsulunu isə qaşımaq olmur. Əsl keramika məhsulları şüşələşir,
amma saxta qabların üstünü
qaşıyanda üzərindəki
işləmələr gedir.
- Hər sənətin
öz sirri var, deyirlər. Bu sənətin sirləri hansılardır?
- Heç bir sənətin sirləri bitib-tükənmir. İnsan
sirlərə təcrübə
qazandıqca bələd
olur. Dulusçuluğun
bir sahəsi olan keramika sənətindəki
fərqlilik odur ki, gili hazırlayıb
kəsərək əl
ilə yığmaq olur, amma dulusçuluqda
hamısı dairəvi
halda, konus şəklində hazırlanmalıdır.
Usta gili özünə tabe etməsi üçün
gillə çox yumşaq davranmalıdır.
- Əl işləriniz
yalnız ölkə daxilində satılır,
yoxsa..?
- Atam Saleh
Məmmədov keramika
sənətində öz
sözünü demiş
sənətkarlardan olub.
Uzun illər qazanılmış təcrübə
sayəsində əl
işlərimizi həm
ölkə daxilində,
həm də və xaricdə satırıq.
Ümumiyyətlə, müstəqillikdən sonra
Azərbaycanda dulusçuluğa
maraq nisbətən artıb. Amma qonşu dövlətlərlə
müqayisədə Azərbaycan
bu sahədə çox geridə qalır. Dulusçuluq sənəti çirkli iş olmasına baxmayaraq, çox maraqlı və intellektual sahədir. Sevindirici haldır ki, bu gün
də bir çox gənclərimiz qədim sənətimizin itib-batmasına yol vermirlər, onu nəsildən-nəslə ötürməyə
çalışırlar.
Havar ŞƏFİYEVA
525-ci qəzet. – 2023. – 13 sentyabr. S. 13.