Balaca Qrişa
esse
İmir MƏMMƏDLİ
Kənddə balaca boy bir kişi var
idi, adı Qrişa idi. Kənd camaatı, ələlxüsus
da kişilər onun haqqında danışanda, "Balaca
Qrişa" deyirdilər.
Nə həmin kənddə, nə əd ətraf kəndlərdə
Qrişa adında başqa adam
yox idi.
Başqa
bir Qrişa da olsa idi,
Qrişaları bir-birindən
fərqləndirmək üçün
buna "Balaca Qrişa" dediklərinə bəraət
qazandırmaq olardı.
Amma Qrişa tək idi, yek idi
və kimdənsə onu fərqləndirməyə
də ehtiyac yox idi.
Yenə də eldə-obada, evdə-eşikdə, onun haqqında söz düşəndə, mütləq
"Balaca Qrişa"
deyirdilər, heç
kəs elə-belə
Qrişa demirdi.
Niy?
Düşünürəm ki, bunun psixoloji alt qatları var: Kişilər arvad-uşağın
yanında "Balaca Qrişa" deyəndə,
özlərinin yekə
olduqlarını, ən
azından, boy-buxunlarının
normal olduğunu şüuraltı
vurğulayırdılar, dediklərinin
fərqinə varmadan arvada deyirdilər ki, ola bilsin,
mənim vəzifəm-filanım
yoxdur, bəlkə də filankəs qədər varlı deyiləm, amma məndən də balaca adamlar var. Qadınlar da Qrişanın haqqında Balaca Qrişa deyəndə, təhtəlşüur
olaraq öz ərlərinin boylu-buxunlu
olduğuna işarə
edirdilər.
Başqa sözlə, kənd camaatının, xüsusən
də kişilərin
yeri gəldi-gəlmədi
Qrişaya balaca demələri onların natamamlıq kompleksindən
irəli gəlirdi, Qrişanın vasitəsi ilə, öz daxillərindəki çatışmazlığı
kompensasiya edirdilər. Bir sözlə, xeyirdə-şərdə
dilinə Balaca Qrişa kəlməsini gətirən adam
ilk növbədə ətrafdakılara
deyirdi ki, mənim boyum ucadır.
Fikir vermisinizsə, əyalətlərdə,
insanlar uzun illər ərzində birgə yaşadıqları
məhəllələrdə bir qədər ağıldan kəm adam varsa,
kişilərin böyük
əksəriyyəti onlarla
məzələnir, onu
danışdırıb lağlanaraq
ətrafa boylanırlar.
Həmin
məqamda "tamaşaçı"
axtararaq göstərmək
istəyirlər ki, baxın, mən bundan ağıllıyam, elə ağıllıyam
ki, bunu danışdırıb əylənə
də bilirəm.
Bu da natamamlığın
bir göstəricisidir. Öz natamamlığını hiss edən,
hətta daxilən ondan əziyyət çəkən insan bir qayda olaraq
elə bir adam axtarır
ki, o, öz "kiçikliyi" və ya "ağılsızlığı"
ilə onu bu vəziyyətdən qurtarsın. Məlum məsələdir ki, qısa bir
xəttin uzunluğunu
təsdiq etmək üçün yanında
ondan da qısa bir xətt
çəkməlisən.
Dahi gürcü şairi Şota Rustavelinin "Pələngdərili cəngavər"
poemasında bu cür psixoloji durumun tərs üzü çox böyük ustalıqla verilib: Cəngavər dostu Tariyelin itkin düşən yarının - Nestan Darecanın axtarışına
çıxan Avtandil gəzə-gəzə gəlib
gözəl bir şəhərə çıxır.
Avtandilin
özü də, şairin verdiyi təsfirə görə,
Tariyel kimi hündür qamətli, qəşəng bir cəngavər imiş.
O gəlib keçdiyi
yerlərdə qız-gəlin
onun tamaşasına durub heyran olarmış.
Həmin şəhərdə
də belə olub, onu görənlər
heyranlığını gizlədə
bilməyiblər (Dahi
şairin onu necə tərənnüm
etdiyini, dərin psixoloji məqamı bir misrada necə
ustalıqla verdiyini orijinaldan öz tərcüməmdə təqdim
edirəm):
Yayılan səs silkələdi
Səltənətin şəhərini,
Günəş kimi bəzəyirdi kəhər atın yəhərini.
Kim istəklə baxdı ona, kim
itirdi huş-sərini.
Onu görən neçə gəlin gözdən saldı öz ərini!...
Yəni onu görən qız-gəlinin gözlərində
halal-hümbərt ərləri
bir an içində (bu yazının təbrincə desək) qrişalaşdılar, kiçilib
balacalaşdılar. Bəla burasındadır
ki, qeyri-adi gözəlliklə səciyyələnən
belə bir əzəmətin güclü
təsiri altında gözdən düşən
ərlər də zənanları heyran edən bu qəddi-qamətə
qadın heyranlığına
bənzər bir heyranlıqla məftun olur, onu tərənnüm
etməkdən usanmırlar.
Belə bir psixoloji vəziyyət
Balaca Qrişaya olan münasibətin astar üzü olsa da, onunla
eyni müstəvidədir.
525-ci qəzet 2023.- 14 sentyabr.- S.14.