Qarabağ folkloru:
qədimlik və özünəməxsusluq
Folklor koloritinin dadını-duzunu artıran şivə-dialekt özəllikləri Qarabağ folkloruna özünəməxsus cəhətlər qazandırır. Qarabağ bölgəsinin əksər
yaşayı məntəqələrində
danışıq dili,
demək olar ki, eynidir. Bununla belə,
şivə-dialekt fərqliliyi,
seçilən dil-üslub
xüsusiyyətləri, xalq
danışıq tərzindəki
cüzi ayrılmalar, məxsusi etik-estetik baxış da nəzərə çarpmaqdadır.
Bu isə söyləyicilərin
nitqi, savadı və ya savadsızlığı
ilə ilişgəlidir.
Bir söyləyici fikrini aydın, rəvan, obrazlı şəkildə
çatdıra bildiyi
halda, digəri isə ən maraqlı hadisələri
də olduğu kimi çatdırmaqda çətinlik çəkir.
Bu rayonların adət-ənənəsi,
məişəti, məşğuliyyəti,
təsərrüfat həyatı
oxşar olduğu kimi, arada fərqli
məqamlar da yox deyil. Belə məqamlar
Qarabağa aid rayonların
folklorunda da özünü göstərir.
Doğrudur, bu rayonların
folklorunun mövzu müxtəlifliyi, məzmun
əlvanlığı şərti
xarakter daşıyır.
Ona görə ki, folklorun coğrafiyası tək bircə regionu əhatələmir.
Müxtəlif növ folklor
örnəkləri ayrı-ayrı
bölgələrdə yaransa
da, sonralar onların "hərəkət"
dairəsi genişlənib
bütün ölkəyə
yayıla bilir. Ancaq yenə də hər bir rayonun
folklor örnəyi özünəməxsus cizgiləri
ilə səciyyəvidir.
Bu baxımdan, Qarabağ
folklorunun da yayılma arealı təkcə Qarabağla məhdudlaşmır, Azərbaycanın
indiki inzibati-coğrafi
ərazisini də aşaraq Qərbi Azərbaycan, İraq-Türkman,
Dərbənd və Borçalıda da paralellik və variantlılıq qazanır.
Azərbaycan folkloru atlasına
nəzər salsaq, Qarabağ folklorunun çox geniş ərazini əhatə etdiyini aydınca görərik.
İbtidai təsəvvürlər, inam-etiqadlar,
sınamalar, ovsunlar, miflər, əsatirlər,
əfsanə və rəvayətlər, eləcə
də mövsüm-mərasim
vərdişləri və
digər arxaik nümunələr Qarabağ
folklorunun xarakterik xüsusiyyətlərini özündə
cəm edən amillərdir. Demək olar, folklorun
elə bir janrı yoxdur ki, bu bölgədə
özünü göstərməsin.
İnsan
mənəviyyatını zənginləşdirən,
nəsillərdən-nəsillərə keçərək qədir-qiymətini
qoruyub saxlayan bu örnəklərin hər birisi bədii estetik gücü, ideyası, məzmunu, asanlıqla qavranması ilə diqqət çəkir.
Təbii coğrafi mövqeyinə görə Qarabağ minilliklərin yaşıdı
olan mağaralar, ibtidai sığınacaq yerləri, qədim insan düşərgələri,
qayalar, seyrangahlar, qalalarla zəngindir. Bu xüsusiyyət Qarabağ
folklorunun ən qədim janrlarında - əsatirlərində, miflərində,
inanclarında, ovsunlarında
və sair örnəklərdə özünü
bariz şəkildə
göstərir. Təsadüfi deyil ki, Qarabağda
"Kitabi Dədə-Qorqud"
dastanları ilə səsləşən, oradakı
personajlarla uyarlıq təçkil edən yer-yurd adları çoxdur.
Qarabağ folkloru örnəklərində
həm lirik, həm də epik növlərə bağlı olan nümunələr mövzu
əlvanlığına və
janr rəngarəngliyinə
görə çeşidlidir. Xalqın milli
xarakteri, ideya-estetik görünüş, poetik
üslub, bədii-fəlsəfi
mündəricə, lakoniklik,
çeşidli çalarlar,
ictimai həyatın bütün qatlarına nüfuzetmə, şeiriyyət,
təbiət və cəmiyyət hadisələrinə
realist baxış bu örnəklərin qabarıq
cəhətlərini təşkil
edir. Bu örnəklərdəki
məna zənginliyi, məzmun rəngarəngliyi,
təbiətin ruhundakı
saflıqdan, dilin və təfəkkürün
harmoniyasından, insanların
sağlam düşüncəsindən,
iti ağlından və olaylara məntiqi yanaşmasından
irəli gəlir.
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının folkloru
ilə qaynayıb-qarışmış,
bütövlükdə tərkib
hissəsinə çevrilmiş,
süjet, motiv, obraz xüsusiyyətləri
ilə seçilən
Qarabağ folklorunda regionun tarixi, coğrafi mənzərəsi,
insanların ibtidai təsəvürləri, ilkin
əmək nəğmələri,
xeyir-duaları, inam və etiqadları, alqış və qarğışları özünəməxsus
tərzdə ifadə
edilir. Bu özünəməxsusluq
bu bölgənin münbit şəraiti və folklor mühiti ilə bağlıdır.
Bu bölgəyə xas folklorun ilkin-ibtidai janrlarında təbiətin, canlı aləmin, bitkilərin mahiyyəti, onlara münasibət ilə bağlı yaranmış nümunələr də var: "Bayquş ulayanda daş atmazlar, duz-çörək götürüb deyərlər: - Bu duz-çörək sənə qənim olsun, bir də ulama, çıx get", "Bülbül yumurtasını yeyən uşağın zil, məlahətli səsi olar", "Dıra-dıra quşunun (ona qızlarquşu da deyirlər) ətini hansı uşağa bişirib versən, ya da yumurtasını ilıq edib içirtsən, o uşaq həm sağlam olar, həm də tez ayaq açıb yeriyər", "Göyərçini öldürmək olmaz, göyərçin mələkdi", "Qaranquşun yuvasını uçurmazlar, evə bədbəxtlik gətirər", "Çinar ağacını yandırmazlar, çinar ağacı müqəddəsdi", "Dağdağanı bir parçaya büküb cibində gəzdirən adam xeyir tapar". "Zoğal ağacı çox zərif ağacdır. O, göz götürmür. Çiçəkləyən vaxtı onun yanından keçəndə gərək "maşallah!" deyəsən, yoxsa ağac çiçəklərini tökər", "Əncir və qoz ağacını kəsən sağ can görməz" və sair. Təbiət qüvvələrinə inamla bağlı belə nümunələr dədə-babalarımızın həyata-dünyaya baxışlarını özündə ehtiva edir.
Qarabağda mövsüm və mərasim folkloru insanların məişətini, təsərrüfat həyatını dolğunluğu ilə təcəssüm etdirir. Tarixən, Azərbaycanın digər regionlarında olduğu kimi, Qarabağda da əkinçilik və maldarlıq geniş yayılıb və bu məğulluq folklor örnəklərində də dərin iz qoyub. Bu sahələrlə bağlı sayaçı sözləri, tərəkəmə deyimləri bu gün də əhəmiyyətini qoruyub saxlayır.
Əlbəttə, bir yazıda zəngin Qarabağ folklorunun xarakterik xüsusiyyətlərindən tam söhbət açmaq mümkün deyil. Yekunda onu qeyd etmək istərdik ki, Qarabağ təkcə vüqarlı dağları, qamçı-qamçı çayları, damcı-damcı bulaqları, zümrüd meşələri, təmiz havası ilə seçilmir, o, həm də folkloru, musiqisi, poeziyası, incəsənəti ilə fərqlidir. Burada təbiətin misilsiz gözəlliyi insanların həm daxili, həm də zahiri dünyasını zənginləşdirir, onların təfəkkürünü cilalayır, mənəvi aləmini saflaşdırır və təbii ki, folklorda da öz parlaq izlərini qoyur.
Elman QASIMOV,
Faiq ŞÜKÜRBƏYLİ
525-ci qəzet .- 2023.- 15 sentyabr.- S.10.