"Ağdamda verdiyim
ilk azan Allaha bir minnətdarlığım idi"
XALQ
ARTİSTİ MƏNSUM İBRAHİMOV: "İNDİYƏ
QƏDƏR 144 DƏFƏ MƏCNUN ROLUNDA ÇIXIŞ
ETMİŞƏM"
İndiyə kimi yadımdadır,
məktəbdən yay tətilinə
buraxılan kimi bağa köçərdik.
Bu, mənim üçün
ən acınacaqlı
dövr idi, çünki bağı heç vaxt sevə bilmədim. Bazar günləri günorta saat ikidə Azərbaycan radiosu ilə muğam saatı olardı o vaxtlarda (indi bilmirəm). Atam həmin saatı səbirsizliklə gözləsə
də, həmişə
özlüyümdə deyinərdim
ki, yenə də başlandı. O bir saat ərzində atamı hərdən izləyərdim də. Başını əllərinin
arasında tutub, gözlərini yumaraq elə o vəziyyətdə
tərpənmədən muğamı
dinləyərdi. Orta məktəb şagirdi olan mən isə
heç nə anlamırdım. Ta ki...
Ta ki artıq tələbə ikən 80-ci illərin əvvəlində Xalq yazıçısı Anarın
müəllifi və rejissoru olduğu "Üzeyir ömrü" filmini görənə qədər. Həmin filmdə Şuşanın
təbiətini canlandıran
kadrların üzərində
saf bir səs
"Bayatı-Şirazı" ifa edirdi. Məhz
bu səhnə məni muğama yaxınlaşdıra bildi.
Və 90-ın əvvəllərində
biz Şuşanı itirəndə
bu, məni o qədər sarsıtdı
ki, görmədiyim Şuşa
haqqında bir süjet hazırladım, böyük çətinliklə
filmdəki həmin kadrları əldə etdim, həmin ifanı təkrar dinlədikdən sonra muğamı sevdim. İllər keçdikcə
ustad şair Bəxtiyar Vahabzadənin:
"Mənə çox
mətləbi ahəstəcə
qandırdı muğam"
misrasının arxasında
nələrin dayandığını
da dərk etdim.
Artıq
oxucularımız hər
şənbə günü
onların görüşünə
mütləq bir qonaqla gələcəyimizə
bələddirlər. Və
söhbətə muğamla
başlamağımın nəyə
işarə olduğunu
da anlamamış deyillər.
Sizi çox intizarda saxlamayaq. Bu gün görüşünüzə
görkəmli xanəndə,
Xalq artisti, Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
Muğam kafedrasının
müdiri Mənsum İbrahimovla gəlmişik.
- Mənə bir dünya verin, Bu dünyadan uzaqda...
- Dünyamız
narahat olsa da, yaxşı olmağa çalışıram. Əhvalım
yaxşıdı ona görə ki, doğulduğum
Qarabağ torpağı
azaddır və bu elə yaxşı
mənada da bizə stimul verir.
- Elə isə gedək lap əvvələ...
- Lap əvvəl yarım əsrdən də artıq bir yol deməkdi. Ağdamın İmamqulubəyli
kəndində sadə
və ziyalı bir ailədə anadan olmuşam, özü də çoxuşaqlı bir ailədə. Ailənin ikinci övladıyam, məndən sonra daha 7 uşaq gəlir. O zamanlar kənd yerlərində çox uşaq ailənin köməyi demək idi. Təsərrüfat, həyət-baca,
mal-qara - kəndlinin yaşayışı əsasən
bu idi və
onlara köməkçi
əl mütləq lazım idi. Atam aqronom olub.
Olduqca sadə olan bu insanın
bölgədə böyük
hörməti vardı.
Xasiyyət etibarilə
atama çox bənzəyirəm... Onun
da yaxşı səsi
olub. Adını daşıdığım ata
babamın gözəl
səsi genetik olaraq bizlərə də keçib, çünki yeddi qardaş, iki bacı olan ailəmizdə hamının
səsi vardı. Lakin
bu səslərin içində professional sənətə
gələn mən oldum. Anam çox
sadə, mehriban bir xanım olub və əsas
vəzifəsi doqquz uşağı boya-başa
çatdırmaq, tərbiyəsi
ilə məşğul
olmaq idi. Bu gün hərəmiz cəmiyyətdə hər
hansı mövqeyə
sahib olmuşuqsa, buna görə
valideynlərimizə borcluyuq.
Natamam orta məktəbi kəndimizdə
bitirdikdən sonra yuxarı sinifləri Quzanlıda oxudum. Məktəbi bitirib hərbi xidmətə yollandım və orda qərara gəldim ki, mən təhsil almalıyam. O vaxta qədər məni artıq tanıyırdılar. Bilirsiz
ki, Qarabağda hər
iki nəfərdən
birinin səsi var. Qayıdandan sonra A.Zeynallı adına Musiqi Texnikumunun muğam şöbəsinə daxil
oldum. O zaman texnikumun direktoru Vasif Adıgözəlov idi. İmtahanda Vasif müəllim özü də iştirak elədi və mən Çahargah muğamını oxudum. İfam çox bəyənildi və əla qiymətlə mərhum xanəndə
Vahid Abdullayevin sinfinə
qəbul olundum. Muğamın bütün
sirlərini, incəliklərini
bu insandan öyrəndim.
- Ali təhsil üçün
isə Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetinə üz
tutduz...
- Universitetə qiyabi daxil oldum. Amma texnikumda oxuyarkən 1985-ci
ildə Ü.Hacıbəyovun
anadan olmasının
100 illiyinə həsr
olunmuş müsabiqədə
muğam üzrə birinci yerin sahibi
oldum. Münsiflər heyətinin üzvləri Şövkət Ələkbərova,
Gülağa Məmmədov
və Nəriman Əliyev idi. Diplomu mənə təqdim edən Şövkət xanımın
məsləhəti ilə
Opera və Balet Teatrına işə qəbul olundum. İncəsənət
Universiteti mənə
səhnə hərəkətlərini,
səhnə davranışını
öyrətdi ki, bu da
bir opera teatrının
solisti üçün
çox vacibdi.
- Və beləcə opera həyatınız başladı...
- Nə yaxşı ki başladı. Operada ilk rolum "Leyli və Məcnun"da Zeyd olub. Arif
Babayev Məcnun, mən
də onun yanında Zeyd. Kiçik rolları ifa edə-edə onları əzbərləmişəm,
səhnədə yeriməyi
öyrənmişəm və
sonda olmuşam Məcnun. O vaxtdan bu günə qədər səhnənin
Məcnunu olaraq qalmışam.
- Amma bu səsi kəşf
edən biri mütləq olub...
- Olub, ibtidai sinif
müəlliməm Sənubər
müəllimə. Düzdü,
özüm üçün
elə-belə oxuyurdum.
Kəndimizin ətəyində
Soltanbud meşəsi vardı. Orda ağaca çıxıb
uşaqlarla səs-səsə
verib oxuyardıq. Amma müəlliməm dedi ki,
sənin səsin fərqlidi. Sinifdə bir tədbir, ya bayram şənliyi
hazırlayanda orada mütləq iştirak edirdim və beləcə məktəb
tədbirlərinin fəalına
çevrildim. Getdikcə
həvəsləndim və
bu maraq məndə bir istəyə çevrilməyə
başladı.
- Və sonda bir
qəti qərarla bitdi...
- Təqribən 10-11 yaşım
olardı. Kəndimizdə
bir qohumun toy məclisi idi. O zamanlar Qarabağda toylar üç gün davam edirdi. Özü də sıradan olmurdu bu toylar.
Toyun padşahı, fərraşı olurdu, bir meydan tamaşası
kimi keçirdi Qarabağ toyları. Həmin toya Arif Babayev və Əhsən Dadaşov gəlmişdi. Mən üç gün o mağardan çıxmadım.
Arif Babayevin səsinə, ifasına necə vuruldumsa, qərar verdim ki, mən də onun kimi xanəndə
olacam. Artıq bu, mənim qarşıma qoyduğum bir məqsədə çevrildi. Həyatda hər zaman nə istədiyimi bilmişəm.
Xasiyyətimdə emosionallıq
yoxdu, səbrim böyükdü. Hər şeyi götür-qoy edənəm, bu da yəqin tərəzi bürcü olduğumdan irəli gəlir. Əmin olduqda ki, görmək istədiyim iş düzgündü, bax onda qərarımı
verirəm. O qərarı
verəndən sonra isə heç kəs məni fikrimdən döndərə
bilməz.
- Qafqazın konservatoriyası
adlanan Qarabağ...
- Yəni niyə Qarabağda hamı oxuyur? Bunun müxtəlif cavabları var. Zamanında
görkəmli alim Xudu
Məmmədov bunun araşdırmasını aparıb.
Füsunkar təbiət
tək Qarabağa məxsus deyil, Azərbaycanın bütün
bölgələrində belə
gözəlliklər olub
və var. Mərhum
alim araşdırmalarının sonunda belə qənaətə gəlib
ki, Qarabağdakı bütün
dağların süxurları
əhəng daşından
ibarətdir. Əhəng
rütubəti özünə
çəkdiyindən quruluq
yaradır. Kənd yerlərində adətən
evləri əhənglə
suvayırlar ki, rütubət
yaranmasın. Dağlar
o rütubəti özünə
çəkdiyindən quruluq
yaranır, insanların
tənəffüs orqanları
rahat, sağlam fəaliyyət göstərir
və hamı oxuya bilir.
- Söhbətimizin əvvəlində
belə bir fikir söylədiz ki, bu günə qədər səhnənin
Məcnunu olaraq qalmışam. İstərdim
Məcnuna qayıdaq...
-
1993-cü ilə qədər
xanəndə kimi oxuyurdum, efirlərə çıxırdım. Lakin tam tamaşaçı kütləsi
məni Məcnunu oxuyandan sonra tanıdı. Deyərdim
ki, Məcnun vizit kartım olaraq, həyatımı, baxışlarımı,
yaradıcılığımı tamam dəyişdi. Füzuli və Üzeyir bəy kimi iki dahinin
yaradıcılığının vəhdəti başqa cürə ola da bilməzdi.
Opera ifaçılarının yaradıcılığında bu iki obraz,
yəni həm Leyli, həm də Məcnun ən yüksək zirvədir. Ən azından bir dəfə bu partiyaları oxumaq opera müğənnisinin ən
ümdə arzusudur.
Amma burda müxtəlif
komponentlər də
var. Yəni aktyorluq
var, tamaşaçının səni qəbul edib-etməyəcəyi var. Sən
özün üçün
yaxşı oxuya bilərsən, amma tamaşaçı səni
qəbul etməsə,
bir də tamaşana gəlməyəcək.
1993-cü il iyunun 25-də Gülyaz
Məmmədova ilə
birlikdə bir illik məşqlərdən
sonra "Leyli və Məcnun"la səhnəyə çıxdıq.
O vaxtdan indiyə qədər Məcnunu ifa edirəm. Artıq ildə bir dəfə səhnədə Məcnun
oluram, çünki meydanı gənclərə
vermişik. Mən çox xoşbəxtəm
ki, afişada adım yazılanda həmin gün teatrda anşlaq olur. Xoşbəxtəm ki, öz
tamaşaçımı yığa
bilmişəm, həmin
obrazda tamaşaçı
rəğbətini, tamaşaçı
sevgisini qazana bilmişəm. İndiyə
qədər 144 dəfə
Məcnun rolunda çıxış etmişəm.
- Və hələ də davam edirsiz...
- Yox, indi
yol gənclərindir və mən onları baş rola hazırlamaq istiqamətində fəaliyyət
göstərirəm, onlara
dəstək oluram. Bu günə qədər 20 nəfər
muğam müsabiqəsinin
qalibi mənim təklifimlə opera teatrına işə qəbul olunub və artıq onların böyük əksəriyyəti baş
rolların ifaçısıdır.
Aralarında Məcnunu
da, Leylini də, Şah İsmayılı da, Aşıq Qəribi də oxuyan var, olanların yarısı mənim tələbələrimdir. Mən
artıq səhnəni
öz yetirmələrimlə
bölüşürəm. Bir ustad üçün
bundan böyük xoşbəxtlik ola bilməz.
- Məcnun rolunun
yaş həddi...
- Artıq beş
ildir ki, fəal səhnədə deyiləm, çünki hərənin bir dövrü var. Artıq bildiklərimi gələcək nəslə
öyrətməklə məşğulam.
Zamanında mənə
öyrədiblər, indi
də növbə mənimdir, öyrətməliyəm.
Lakin ildə bir dəfə mövsüm açılanda,
ya da bağlananda
Məcnun kimi səhnəyə çıxıram,
çünki tamaşaçının
istəyinə, tələbinə
mütləq qarşılıq
vermək lazımdır.
Amma əsas meydan gənclərindir.
Opera teatrında bu gün istedadlı Məcnunlar da var, Leylilər də və onlarla qürurlanmağa dəyər. Mən indi onlara yalnız
dəstək verirəm.
Tamaşalarına da gedirəm, məsləhətlərimi
də verirəm. Hər bir ifaçı
özündən sonra
mütləq ifaçı
yetişdirməlidir. Bizim
sənətin gözəlliyi
də elə budur.
- Muğamın özündən danışaq...
- Muğam bizim
tükənməyən milli
sərvətimizdir. Muğam
yüzilliklərin süzgəcindən
süzülərək bu
günə qədər
gəlib çatıb.
Maddi sərvətin bir zaman tükənən
vaxtı olacaq. Muğam isə bizi dünyaya tanıdan, sonu görünməyən yeganə
sərvətdir. Muğam
bizim simamızdır.
Musiqinin janrları çoxdur və əsasən də digər xalqlardan gəlmədir. Düzdür,
onlardan ustad kimi istifadə etsək də, bizim deyil. Muğam
bizim milli kimliyimizdir. Musiqimizin iki sütunu var - muğam və aşıq sənəti. Yalnız muğamla biz dünyanın digər xalqlarını təəccübləndirə
bilirik, çünki özümüzünküdür. Başqa xalqın nümayəndəsi nə
qədər çalışsa
da, heç zaman muğamı bizim kimi ifa
edə bilməz. Niyə? Çünki muğam bizim damarımızda axır, muğam bizim canımıza hopub. Bu gün digər
şərq ölkələrindən
fərqli olaraq Azərbaycan muğamı hərtərəfli seçilir.
Buna görə də biz dahi
Üzeyir bəyə borcluyuq ki, klassik
Azərbaycan muğamının
modelini yaradaraq bizə miras qoyub. Onun yaratdığı
muğam məktəbinin
üzərindən biz
inkişaf edə-edə
irəliləyirik.
- Azərbaycan muğamı və dünya...
- Bir neçə
ölkə istisna olmaqla, dünyanı iki dəfə gəzmişik və hər dəfə də bizim musiqiyə
olan marağın şahidi olmuşuq. Bir nümunə deyim sizə. 7-8 ilin söhbətidi. Latviyada konsert verirdik, onların prezidenti orada iştirak edirdi. Konsertdən sonra bizi qəbul elədi. Məndən soruşdu ki, sonuncu ifa etdiyin
nə idi? Bildirdik ki, "Qarabağ şikəstəsi". Dedi ki, onun sözlərini
başa düşmədim,
amma onu dinlədikcə mənə
elə gəldi ki, bu, yer
deyil, səma musiqisidir və bu musiqi məni
həqiqi mənada göylərə apardı.
Bir misal da çəkim. Dünyaca məşhur Vomeks festivalı var, ildə bir ölkədə keçirilir. 2011-ci ildə
Kopenhagendə keçirilən
bu festivalda özümün "Qarabağ"
dəstəmlə iştirak
etdim. Bizim 45 dəqiqə vaxtımız
vardı. Çıxışımız
bitəndən sonra orta yaşlı bir danimarkalı jurnalist səhnəyə qalxdı. Kiçik bayraqlarımızdan birini
əlinə alıb dedi ki, belə
musiqisi olan ölkənin qarşısında
diz çöküb baş əyirəm və bayrağımızı
öpdü. Hamımızın
gözü doldu və bu qürur
hissini anlatmaq mümkün deyil. Həqiqətən də musiqinin dili yoxdur.
- Hər xanəndənin
sevdiyi bir muğam mütləq var...
- Peşəkar xanəndə kimi bütün muğamları
sevirəm. Lakin ruhuma daha yaxın
olanı "Segah"
və "Bayatı-Şiraz"dır.
Segah ana laylasından ruhumuza hopub, qanımıza axıb. İstənilən
bir muğamda segaha keçid olanda hər bir azərbaycanlı buna dərhal reaksiya verir.
- Azad Qarabağ
torpağı...
- Ağdamın 23-ə yaxın kəndi işğala məruz qalmamışdı və
mənim İmamqulubəyli
kəndim onlardan biri idi. Həmin
bu kəndlərdə
93 min ağdamlı məskunlaşmışdı. Bizim əhali başqa yerdə yaşaya bilmir. Əhalinin yarısı elə Ağdamda qaldı. Valideynlərim orada yaşadı, orada da dünyalarını
dəyişdi. Hər
ay mən Ağdama gedirdim. 50 və 55 illiyimi Quzanlıda əsgərlərlə
birlikdə keçirdim,
yəni bu 30 ildə ayağım o torpaqlardan üzülmədi.
44 günlük müharibəni
mən demək olar ki, torpağımda
oldum. Üç qardaşım qazidir və birinin oğlu Vətən Müharibəsində şəhid
oldu. Laçına qədər gedə bildi və müharibənin
30-cu günü Vətən
uğrunda canından keçdi. Qarabağ azad olunandan sonra həyatımız dəyişdi ki, buna görə də Ali Baş
Komandana, ordumuza, bu yolda qanı
axan hər bir şəhidimizə, qazimizə borcluyuq. Noyabrın 20-də Ağdam
təhvil verildi, 25-də
mən Ağdamda idim. Ən əvvəl
məscidə girdik və 30 ildən sonra orada ilk
azanı mən verdim. Bu, mənim
həyatımda verdiyim
birinci azan idi. Həmin anda bu mənim
içimdən gəldi
və o azan Allaha bir minnətdarlığım
idi.
- Açıq səma altında dəstənizlə ifanız
da oldu...
- Bu, üç gündən sonra oldu. Prezidentin
köməkçisi Hikmət
Hacıyev bütün
xarici səfirləri Ağdama dəvət elədi. Mən də öz qrupumla o səfərdə
iştirak elədik.
Biz dram teatrının xarabalıq
meydanında ayaq üstə konsert verdik. Yazıçı
Aqil Abbas üst geyimini
çıxarıb yerə
ataraq qol qaldırıb oynamağa başladı. Bu, adi oynamaq deyildi. Bu, insanın 30 ildən sonra torpağına qovuşması idi. "Qarabağ" futbol klubunun bütün üzvləri də Aqil Abbasa qoşuldu və o qədər təsirli, yanıqlı bir səhnə yarandı ki... Uzun illərin həsrətindən
sonra ilk solo konserti Ağdamda mən verdim. Bu xoşbəxtliyin
adı yoxdu. Sonra səfirlərdən biri mənə dedi ki, o xarabalıqda sən oxuduqca, gözlərində
bir sevinc vardı. Niyə sevinirdin? Dedim ki, mən burda doğulmuşam, səsi burda qazanmışam, 30 il
həsrətini çəkmişəm
və sonunda torpağıma qovuşub oxuyuram. Sizin xarabalıq dediyiniz bu yer mənim
üçün dünyanın
ən möhtəşəm
səhnəsindən üstündür.
Bütün dünyanı
gəzirdim, amma öz torpağıma gedə bilmirdim. Gözlərimdəki sevinc
bu idi və
bunu da hiss etmisiniz. Sözlərimdən sonra məndən üzr istədi.
- "Yaşat" Fondunun Müşahidə Şurasının
üzvüsüz...
- İctimai təşkilat olmasına baxmayarq, "Yaşat" böyük işlər görür.
Tez-tez ora yığışırıq, görülən işlərin
hesabatları dinlənilir.
Hər şey açıq və şəffaf şəkildədi.
İstənilən adam
daxil olub hər manatın hara xərcləndiyini izləyə
bilər. Şəhid
ailələrinin mənzil
şəraitinə, övladlarının
təhsilinə və
qazilərin sağlamlığına
xidmət edən bu fond dayanmadan çalışır, özü
də yüksək səviyyədə. Xalqımız,
millətimiz var olsun
ki, 44 gündə necə
bir yumruq oldusa, indi də
"Yaşat" fondunun
yanındadır. Cəmiyyətdə
tanınan, nüfuz sahibi olan 11 nəfər Müşahidə
Şurasının üzvüdür
və görülən
işlərdən çox
da razıyıq.
- Bir az da ürəyinizdən keçənlərdən danışın...
- Gənc yaşlarımdan pedaqoji fəaliyyətə
başlamışam, ona
görə ki, bizim sənətimiz ustaddan tələbəyədi, yəni
öyrənmişəm, öyrətməliyəm.
Artıq yetirmələrim
mənim sənət yoldaşlarımdır, fəxri
adlara layiq görülüblər, televiziya
solistləridir, hətta
Milli Konservatoriyanın müəllimləridir.
Bu gün səhnəni
tələbələrimlə bölüşürəm və
düşünürəm ki, bundan böyük xoşbəxlik ola bilməz.
Heydər Əliyev
Fondu yaranandan sonra bizim muğamın ikinci inkişaf dövrü başladı.
Bu da ölkənin Birinci
vitse-prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın milli-mənəvi
dəyərlərə göstərdiyi
xüsusi qayğıdır.
Muğam inkişaf edir, müsabiqələr keçirilir, yeni səslər
gəlir. Bunlar böyük uğurlardı
ki, məni çox sevindirir. Bu gün dünya sürətlə
inkişaf edir və inkişafın fonunda sosial şəbəkələr ən
irəlidədir. Məni
bu vasitələrin pis tərəfi çox narahat edir. Özfəaliyyət səviyyəsində olan,
bayağı musiqi baş alıb gedir. Bütün bunlar təbii ki, gənclərin zövqünə
mənfi təsir göstərir. Musiqi zövqü oxşamalıdı,
musiqi düşündürməlidi,
musiqi insanlığı
yaşatmalıdı, musiqi
Vətənə, cəmiyyətə,
ailəyə sevgini aşılamalıdı. Nə
yaxşı ki, bütün
bunlar var və nə yaxşı ki, bu istiqamətdə mənim də payım var.
SÖZARDI:
Gələn ayın
ilk günü muğam
ustasının ad günüdür. Özünün
dediyi kimi, 63 peyğəmbər yaşıdır.
Ümid edirik ki, gələn yubileylərini
yenə də doğma yurdunda qeyd edəcək ustad. Biz isə istədik ki, muğam ustası ilə söhbətimizə nöqtəni
onu sevdiyi segah qoysun:
Anamın
öz südütək
sən halalımsan, halalım,
Nə deyirsən, məni məndən belə almaqla, segah.
Tamilla M-zadə
525-ci qəzet.- 2023.- 23 sentyabr.- S.14;15.