"Əziz
dost" haqqında söz
(Əvvəli ötən çərşənbə sayımızda)
İnsan yaranandan qəbrədək
dünyanı dərk
etməyə çalışır
və ona görə də öyrənməyə, bilik
almağa can atır. Kitablar da dünyanı dərk etməyin mənbələrindən biridir.
Böyük "ölülərlə"
ünsiyyətdə olmaqla
biz öz biliklərimizi
artırırıq. Belə
bir həqiqət də bizə məlumdur ki, ən yaxşı kitablar ən böyük müəlliflərə məxsusdur.
Kitablar parçalanmış
təəssüratları bir
yerə yığmağa
kömək edir. Kitablar adamın fikrini yayındırmaqla, həyatın əzici qüvvələrindən onu
müəyyən müddətə
də olsa azad edir, səni
sevinc atmosferinə, başqa dünyaya aparır. Əgər teatr insan həyatının
yüksək ifadəsidirsə
və səhnə adamların maskasını
göstərirsə, kitablar
adamların ürəyinə
nüfuz etməyə
imkan verir və bizim öz
sirlərimizi özümüzə
açır. Bir müdrik
adamın dediyi kimi, "kitablar, ürəyimizə ən yaxın və əziz olan mümkün həzlərin
birincisi və axırıncısıdır".
Teatr tamaşaçısının çoxluğu, bir tamaşanın uzun müddət getməsi ilə öyünür. Natiq onun nitqinə
heyranlıqla qulaq asanların hisslərindən
ilhamlanır və bunda öz mükafatını
görür. Fransanın
məşhur ilahiyyat alimi, XI-XII əsrlərdə
yaşamış Pyer
Abelyara (O, daha çox sevgilisi Eloizadan ayrı düşdükdən sonra
bir-birinə yazdıqları
və məhəbbətin
ucalığından xəbər
verən məktubları
ilə daha böyük məşhurluq
tapmışdır), Fransa
torpağında özünün
sxolastik dialektikası
haqqında mühazirə
oxumaq qadağan edildikdə, o, ağaca dırmaşıb oradan öz söhbətlərini
davam etdirirdi, ona havadan mühazirə
oxumağı yasaq etdikdə o, qayığa minib çaydan sahilə toplanmış tələbələrə mühazirə
oxumağa başladı.
Onun mühazirələrinə
30 minədək dinləyici
yığılırdı. Bu, o dövr üçün olduqca qeyri-adi bir hal idi.
Bəs çap olunmuş sözlərin mühazirəsinə əsrlər
boyu neçə yüz min, neçə milyon adam toplaşmışdır?
Təəssüf ki, bunun
statistikasını heç
kəs aparmır.
Tarixçi Diodor belə şəhadət verirdi
ki, qədim Misir kitabxanası binasının
giriş qapısının
üzərində "könül
üçün dərmanlar"
sözü yazılmışdır.
Doğrudan da, adama bədbəxtlik üz verdikdə o, özünün
yeganə könül
sirdaşına - kitablara
müraciət edir. Kitablar onun birinci
və ən yaxın təskinlik verəni olur. Xəstəlik anlarında
onun əzablarını
həblərdən, dərmanlardan
daha çox kitablar unutdura bilir. Mən bir qayda olaraq,
xəstəxanada yatanda
çoxlu mütaliə
ilə məşğul
oluram, bir kitabdan yorulduqda, digərinə keçirəm
və demək olar ki, eyni vaxta
4-5 kitabı oxuyub qurtarıram. Bu kitablar mənim müalicəmi yüngülləşdirməsə də, sürətləndirməsə
də, mənim əzablarımı azaltmağa,
ruhən dözümlülük
aşılamağa kömək
edir. Həyatın ağır sınaqlarında
da mən dostların ən incə hissləri ilə müqayisədə belə,
kitabların köməyini
heç də az hiss etməmişəm.
Dahi adamlar sarsıntılar keçirdikdə elmlə
məşğul olmağa
başlamışlar. Belə
söyləyirlər ki, Höte
oğlu öldükdən
sonra ona tanış olmayan elm sahəsinə nüfuz etmişdir. Axı Höte optika fizikasında, biologiyada, anatomiyada müxtəlif elmi sınaqlar aparmışdır. Çünki
ağır dərdin öhdəsindən əyləncələrlə
gəlmək mümkün
olmur, burada ağılın daim oyadılması, canlanması
tələb olunur. Bu vaxt beyin ürəyi
müalicə etməyə
başlayır. Belə
zamanda dil öyrənmək də köməyə gəlir,
mən bunu öz təcrübəmdə
görmüşəm. Kitab bizi öz üzücü
dünyamızdan ayırıb,
başqa dünyalara aparır, burada sən ən müdrik adamlarla fikir mübadiləsi etmiş olursan. İstənilən qapını
açan sehrli Sezam kimi kitablar
bizə əsrlər boyu yığılan bəşəriyyət xəzinəsinin
qapılarını açır
və bu səltənəti sənin
ağlının və
ruhunun ixtiyarına buraxır.
Kim kitab oxumağı sevirsə, ona özünün ən sədaqətli dostu kimi baxır.
İtalyan intibahının
görkəmli nümayəndələrindən
olan Petrarka yazırdı: "Mənim
dostlarım var ki, onların
məclisi mənim üçün qeyri-adi dərəcədə əzizdir;
onlar müxtəlif əsrlərə və müxtəlif ölkələrə
məxsusdurlar. Onlar
alim adamların iş
otaqlarında və döyüş meydanlarında
fərqlənmişlər; onlar öz elmi
idraklarına görə
yüksək mükafatlara
layiq görülmüşlər.
Mənim üçün
onlarla görüşməkdən
asan iş yoxdur, çünki onlar həmişə bizim xidmətimizə hazırdılar - mən onları öz yanıma çağıra
və istəsəm, başqa yerə göndərə bilərəm.
Onlar heç vaxt zəhlə tökən deyillər, lakin mənim verdiyim istənilən suala cavab verməyə
hazırdırlar. Biri mənə
keçmiş əhvalatlardan
danışır, digərləri
isə təbiətin
sirlərini açır.
Biri mənə necə
yaşamağı, digəri
isə necə ölmək lazım olduğunu öyrədir.
Bu dostların məclisindən,
səs-küylü yığıncaqda
olduğu kimi deyil, təklikdə həzz almaq lazımdır".
Kitablar aləmində sən özünü həm ən böyük tənhalıqda və həm də ən çox adamın olduğu cəmiyyətdə hiss edirsən.
İngilis filosofu Karleyl (XIX əsr) yazırdı ki, kitab toplamaq
həqiqi universitetdir.
Kitablar qarşısında,
dünyanın ayrı-ayrı
guşələrində və
ayrı-ayrı dövrlərində
müqəddəsliklər qarşısında olduğu
kimi sitayiş etmişlər. Sərt normanlar daş yazılarına - runlara möcüzəli qüvvəyə
malik olan bir şey kimi baxırdılar.
Əslində, daşlar
bəşəriyyətin ilk kitabları olmuşdur. ərəblərdə isə
belə bir zərb-məsəl var idi:
"Müdrikin bir günü cahilin ömründən uzundur".
Sultanlardan daha maarifpərvər olan xəlifələrə (bunlar
az olmamışlar) daha çox uyğun gələn digər zərb-məsəldə
isə deyilir: "Alimlərin mürəkkəbləri
edam olunanların qanından
qiymətlidir". Belə
söyləyirlər ki, Çinin
böyük mütəfəkkiri
Kun-Tszı (Konfutsi) özünü, ruhi qidaya bədən qidasından daha üstünlük verən
adam adlandırırdı.
Elmi məşğələlərin
sevincində o, həyatın
kədərlərini unudurdu,
hətta qocalığının
da necə gəlib çatdığını hiss etməmişdi. Siseron isə deyirdi ki, kitabsız ev, ruhu olmayan bədənə
bənzəyir. Axı
kitablar köhnə dostlar kimi öz
məsləklərini dəyişmir,
onlar sən dövlətli, ya da kasıb olduqda, şöhrət sahibi olduqda və yaxud da tənəzzülə
uğradıqda, həmişə
səninlə bir yerdə qalır. XIX əsrin ortalarında İngiltərənin Baş
naziri olmuş, lord
Eduard Derbi yazırdı
ki, kim bədən tərbiyəsi üçün
vaxt tapmırsa, bu vaxtı xəstəlik
üçün tapacaq.
Bu sözləri bir qədər dəyişdirib,
demək olar ki, kim kitab oxumağa həvəs göstərmirsə,
cəhalət xəstəliyi
onu cana doyduranda, necə səhv etdiyini anlayacaqdır.
Kitabxana,
həqiqətən, Bibliyada
Allahın yəhudilərə
vəd etdiyi torpaq kimidir. Bu həqiqi həzz sarayında varlı da, kasıb da eyni dərəcədə ləzzət
ala bilər, çünki
burada var-dövlət
heç bir üstünlüyə malik deyildir.
Kitabxana lazım olan kitablara malik olduqda o, Edem bağına, həqiqi Yerüstü cənnətə
çevrilir və bunun bir üstünlüyü
var ki, burada heç bir qadağa-yasaq yoxdur. Burada hər şeyi dadmaq olar, axı
əcdad anamız Həvva idrak ağacının meyvəsindən
daddığına görə
əri ilə birlikdə cənnətin gözəlliklərindən birdəfəlik
məhrum oldu. İstənilən meyvəni
istədiyin qədər
yeyə bilərsən,
təki beyin bu yediklərini həzm etmək qabiliyyətində olsun.
Bu meyvələr isə
insan dühasının
yaratdığı zəkalarda
təcəssüm olunur.
Kitablar bizi dəyişdirir, zənginləşdirir,
kiçik mikrokosmdan çıxmağa, günəş
sisteminin dərinliklərinə,
yeni qalaktikaya daxil olmağa şərait yaradır.
Bir qədim ibrətamiz hekayətdə deyildiyi kimi, iki adam
var idi. Şah hər gecə yuxusunda görürdü
ki, o, dilənçidir, digəri,
dilənçi isə
hər gecə yuxuda görürdü ki,
o, şahdır və
sarayda yaşayır. Yəqin ki, belə yuxulardan cana gələn şah o qədər də xoşbəxt deyildi. Təxəyyül bəzən
həyatın özündən
canlı olur. Kitabları oxuyarkən biz
nəinki şahlara çevrilir, saraylarda yaşayırıq, hətta
daha mühüm cəhət ondadır ki,
biz dağların zirvəsinə
qalxır və dəniz sahilinə enirik, dünyanın ən gözəl guşələrinə səyahət
edirik və bu vaxt nə
elə bir xərc çəkirik, nə də yorğunluq və rahatsızlıq hiss edirik.
XIX əsrin məşhur
ingilis tarixçisi
Tomas Makoley kiçik bir qıza yazdığı
məktubda qeyd edirdi ki, yaxşı, qoy mən kasıb
olub çardaqda yaşayım, ancaq mənim çoxlu kitablarım olsun, nəinki kitabxanası olmayan kral olum.
Doğrudan da, kitab ən
kasıb komanı da belə, fikirlər sarayına çevirir. Bir
müdrikin dediyi kimi, "Parnasdan, kral taxtından olduğundan daha uzaq məsafə görünür". Kitabla
adam daha tez dünyanı dərk etməyə başlayır, nəinki şəxsi təcrübəsi
ilə. Axı həyat təcrübəsi
uzun illər ərzində əldə edildiyindən adamlara müdriklikdən daha çox, bədbəxtlik gətirir. İngilis Lebbok yazırdı ki, heç bir xalqda bizdə olan gözəl, nəcib ədəbiyyat yoxdur. O, bizim ticarətdən varlı, bizim ordudan güclüdür.
O, ölkəmizin həqiqi
fəxri və şərəfidir və onu şöhrətləndirən
heç bir söz o qədər də ucadan səslənməyəcək. Bu sözləri başqa xalqların nümayəndələri,
o cümlədən, azərbaycanlılar
da eyni əsasla öz doğma və qədim ədəbiyyatları haqqında
söyləyə bilərlər.
Axı böyük mütəfəkkir
Höte Azərbaycanı
tanımadığı halda,
özünün "Qərb-Şərq
divanı" kitabında
"ərəb-İran Şərqinin
məşhur yeddi şairinin" siyahısına
daxil etdiyi Nizaminin öz vətəni Gəncədə
dəfn edildiyini qeyd edir. Xosrov
Dəhləvi və Əlişir Nəvai öz əsərlərini
yaradarkən Nizamiyə
istinad etdiklərini qeyd etmişlər. Hərb sahəsində hünərlərimiz elə
bir səs salmasa da, bu isə ancaq XXI əsrin ikinci dekadasında, erməni işğalçıları üzərində
44 günlük müharibədəki
qalibiyyətlə bizə
nəsib oldu, XII əsrdən başlayaraq öz ilk çiçəklənmə
dövrünü keçirən
poeziyamız bütün
dünyada olmasa da, Şərqdə geniş yayılmış və yaxşı tanınmışdır.
Ədəbiyyatımız tarix
boyu xalqımızın
ən böyük iftixar mənbəyi olmuşdur. Lakin onu bilmək, oxumaq şit tərif nidalarından daha vacibdir. 2020-ci ilin payızındakı Azərbaycan
Ordusunun qələbəsinə
gəldikdə, bu Zəfəri hazırlayanlar
və həyata keçirənlərin böyük
xidməti bədii cəhətdən tərənnüm
edilməyə layiqdir
və panoramanı andıran geniş tabloda, mübaliğədən
kənar, əsl bir epopeyada öz
əksini tapmalıdır.
İftixar mənbəyimiz
olan qələbə öz bədii reinkarnasiyasını gözləyir
və yaradıcı ziyalılar bu məsələdə üzərlərinə
düşən məsuliyyətli
vəzifəni yerinə
yetirməyə borcludurlar.
Mütaliəyə həvəs uşaq
yaşlarında oyadılmalıdır.
Çünki bu həvəs bütün ömürə kifayət
edir, bir an belə şiddətini azaltmır. Bədii ədəbiyyata məndə
maraq yazıb-oxumağı
öyrəndiyim vaxtdan
başlamışdır. Doğma
ədəbiyyatın ələ
düşən əsərləri
ilə yanaşı, üçüncü sinifdə
oxuyarkən Vasili Ajayevin Tatar boğazından
materikə sualtı boru çəkilməsindən
bəhs edən iri həcmli "Moskvadan uzaqlarda" və tatar yazıçısı
Ğumer Bəşirovun
müharibə dövründəki
kənd həyatını
təsvir edən
"Namus" romanlarını
oxudum. Bunun arxasınca
Vilis Latsisin "Balıqçı oğlu",
"Qanadsız quşlar"
və Muxtar Auezovun "Abay" romanları gəldi. Xarici ədəbiyyat antologiyasından ilk dəfə
Azərbaycan dilində
"Tristan və İzolda"
ilə, "Hamlet"lə,
Şekspirin digər pyesləri ilə tanış oldum. Bu mütaliə heç bir istiqamətə malik deyildi, ələ düşən kitabların
hamısı oxunurdu.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci
qəzet.- 2023.- 27 sentyabr.- S.14.