"Bir böyük - uşaqdır hələ..."
GÜNÜMÜZÜN
UŞAQ ŞEİRLƏRİNİ YARADANLAR SIRASINDA RÜSTƏM
MUĞANLI DA VAR
Uşaq
ədəbiyyatı nümunələri
yazmaq digər oxucu qrupları üçün yazmaqdan daha artıq məsuliyyət, daha çox ciddiyyət tələb edir. Yetkin insanlar nə qədər təsirli bədii əsərdən heyrətlənsələr,
həyəcanlansalar da, eyni
zamanda fərqində olurlar ki, bu, ən yaxşı halda sadəcə bir bədii əsərdir, kiminsə təxəyyül məhsuludur.
Amma uşaqlar oxuduqları,
dinlədikləri bədii
mətnlərdə, izlədikləri
cizgi filmi, teatr, filmlərdəki olayları
həyatın özü
qədər gerçək
qəbul edirlər.
Buna əsaslanaraq körpə
təxəyyüllərində belə gerçəkləri
yaşamış olurlar.
Onlar inanırlar ki, həqiqətən Cırtdan
Divin ayağına dəyirman daşını
elə onun özunə bağlatdırıb
və çayda boğub. İnanırlar
ki, canavar Şəngülümü,
Şüngülümü yedikdən sonra anaları iti buynuzları ilə canavarın qarnını yarıb onları xilas edib. Onlar
oyuncaqların taxta, kauçuk, rezin, parça, yun topası yox, canlı olduğuna inanırlar. Göz əvəzi tikilmiş düymələrdə oyuncaq
dostlarının sevincini,
kədərini, arzularını
"görə, duya"
bilirlər. Əks halda hər gün milyonlarla oyuncaq satılmazdı, alınmazdı, oyuncaq fabrikləri çalışmazdı,
cizgi filmlərinə,
uşaq kitablarına milyonlarla vəsait ayrılmazdı. Bizim ölkədə bu sahə zəif durumda olsa da, uşaqlarımız başqa
ölkələrin məhsulları
ilə bu mənəvi tələbatlarını
ödəyirlər. Fəsadlarını
yaşasaq da, bunun təsirini dilimizə,
milli dəyərlərimizə, milli təfəkkürümüzə yadlaşma, ögeyləşmə
proseslərində görsək
də, bu, belədir. Nə qədər ki, öz uşaqlarımıza öz
milli cizgi filmlərimizi,
milli uşaq oyunlarımızı,
ana dilimizdə uşaq
kitablarımızı yaratmayacağıq,
doğma dilimizi, milli dəyərlərimizi lazımınca
qoruya bilməyəcəyik.
Elə bu düşüncələrlə
də şair Rüstəm Muğanlının
uşaqlardan bəhs edən və ya onlara həsr
olunan şeirlərini
xüsusi maraqla, məmnuniyyətlə oxudum.
"Ata və oğul",
"O" və eləcə
də bu yaxınlarda nəşr olunan "Bir ürək dolusu sevgi" adlı üç şeir kitabının müəllifi olan şairin yaradıcılığında
müxtəlif mövzularda
şeirlər yer alır. Onun "Yüz bir uşaq
tanıyıram" adlı
şeiri fərqli məna yükü ilə diqqəti cəlb edir:
Yüz bir uşaq gördüm,
Amma,
Yüzü sevimli,
biri
yox.
Zənnimcə, şair bu misralarda "Yüzü sevimli, biri yox"
dedikdə, ailəsi, ətraf mühiti tərəfindən biganəlik
göstərilən, hətta
tərk edilən uşaqları nəzərdə
tutur. Növbəti misralar da həmin uşaqlar barədədir:
Yüz bir uşaq tanıyıram,
Yüzünün yaşı az,
biri
çox.
Həyatın çətinlikləri ilə azacıq yaşında üzləşərək
uşaqlığını itirən, ruhən böyükləşən, hətta
qocalan (!) uşaqlar yoxdurmu? Münaqişəli,
natamam ailə içində ömrünün
ən məsum illəri acı xatirələrə çevrilən,
bir anda bir əsr yaşamış
adama dönən uşaqlar azdırmı?!
Yüz uşaq böyük olmayıb,
Bir böyük - uşaqdır
hələ.
Bəzən əksinə də
olur: insanın yaşı artır, hətta 50-yə, 60-a çatır,
amma o, uşaq qalır hələ də. Burada iki mənaya işarə oluna bilər: insan ya kamilləşmir, uşaq kimi çox gerçəklərdən,
həyat reallıqlarından
xəbərsiz qalır,
idraki inkişafında,
ruhən təkmilləşməsində
zəiflik özünü
göstərir, ya da böyüməklə həyata
baxışı mənfi
yöndə dəyişmir,
uşaq kimi saf, məsum qalır.
Nə qədər böyük olsaq da, sevimli insanların yanında uşaqlaşırıq çox
zaman. İsti ana qucağına
sığına bildiyimiz,
"qızım", "oğlum" kəlməsini
ata səsində eşitdiyimiz, doğma böyüklərimizin qayğıkeşliyini
duyduğumuz anda neçə yaşda olduğumuzun önəmi qalmır: özümüzü
yenə də 7-8 yaşlı uşaqlar kimi hiss edirik. Yaşca bizdən böyüklərimizin sevgisi,
qayğısı bax belə bir möcüzəli
çevrilmə edə
bilir ruhumuzda...
Fikrimcə, bu şeir daha çox böyüklərin oxuması
üçündür. Axı
insan hər yaşda tərbiyələnməyə
ehtiyacı olan varlıqdır. Çünki
insan duyğuları elə kainatın özü kimi bir yerdə dayanmır, dəyişir,
şəkildən-şəkilə düşür. Bu mənada
poeziya, ümumiyyətlə,
ədəbiyyat elə
ilk funksiyasını - ədəbləndirmək,
mərifətləndirmək, tərbiyələndirmək missiyasını
istənilən yaş
həddi olan oxucu üçün yerinə yetirəndə dəyərli, lazımlı
olur.
Bu gün bütün dünyada uşaq evlərinə diqqət artırılmalıdır. Bu mənada,
hər birimiz o uşaqların qarşısında
insanlıq borcu daşıyırıq. R.Muğanlı da, düşünürəm
ki, "Əminə ilə
Zərifə" şeirində
oxucu diqqətini uşaq evlərindəki uşaqlara cəlb edərək öz mənəvi borcundan çıxmağa çalışıb:
Zərifə atasıyla,
Getdi uşaq evinə.
Yeni rəfiqə tapdı -
Balacaboy
Əminə.
Dönəndən sonra evə,
Əminəni düşündü.
Axı atası yoxdur,
Kim əzizləyir indi?...
"Tənbəl Musa" birbaşa məktəbli uşaqlara yönəlik tərbiyəedici şeirdirsə, "Tofiqin köməyi" həm zəhmətkeşliyə rəğbət yaratmaq baxımından, həm də ailə daxilində valideyn-övlad münasibətlərinə örnək bir mənzərənin təsviridir. "Yazdan əvvəl gələn quş"da zamansız iş görməkdən yarana biləcək çətinliklərə işarə vurulursa, "Yuva" və "Sərçə yuvası" insanda mərhəmət, xeyirxahlıq duyğuları yaratmağa, uşaqlara təbiəti qorumaq zehniyyəti aşılanmasına xidmət edir. "Uşaq və Nənə", "Fəxri ad" və digər şeirləri də R.Muğanlının bu sahədəki yaradıcılığının önəmini göstərən nümunələrdir.
Aygün
YAŞAR
525-ci qəzet.- 2023.- 28 sentyabr.- S.14.