Müasir Vyanaya və
Avstriyanın zəngin
tarixinə səyahət
(Əvvəli ötən şənbə sayımızda)
Bir cəhəti
də qeyd etmək lazımdır ki,
Stalinin kultunun yaradılması üçün
müvafiq üsul da tapılmışdı, əvvəlcə
Leninin kultu meydana gəlmişdi. Bu, əslində canlı rəhbərin xidmətlərinin
şişirdilməsinə yol açmışdı.
Şəxsiyyətə pərəstiş
maşını işə
düşdükdən sonra
isə onu dayandırmaq, sürətini
azaltmaq mümkün olmur, bu proses heç bir həddə məhəl qoymur. Ölkədə sosializmin təbliğatı
əslində rəhbərin
şəxsiyyətinin hədsiz
böyüməsi, hündürlükdə
Everesti ötüb keçməsi ilə əvəz olunurdu. Ziyalılar bu sahədə xüsusi fəallıq göstərirdilər,
onlar Stalini qədim Misir faraonlarına, Yer üzərindəki Allaha çevirməyə can atırdılar.
Rus yazıçısı Leonid Leonov bizim eranın tarixinin başlanğıcını
İiususun anadan olmasından deyil, Stalinin dünyaya gəlməsi günündən
tətbiq etməyi təklif edirdi.
Milli respublikalarda yaradıcı
ziyalılar bu məddahlıq yarışında
geridə qalmaq istəmirdilər, bundan həm də şəxsi fayda götürürdülər. Rəhbərə
qiyabi salam mərasimi də insan ruhunun alçaldılması
ifadəsinə çevrilirdi.
Şairin təmsil etdiyi millətin əslində saxta şəkildə təsvir
edilən rəhbər
şəxsə sədaqət
hissini yalnız Hindistandakı "toxunulmazların"
yuxarı kastalardan olan qorxusu ilə
müqayisə etmək
olardı. Dövrün
tələbinə müvafiq
olaraq qul asılılığını təbliğ edən yazıçılar batalyonları
meydana gəlirdi və onlara qoşulmayanları isə
öz donosları ilə məhv etməyə müvəffəq
olurdular. Yerli satraplar da bu prosesdən faydalanır, nisbətən kiçik ölçüdə öz
şəxsi kultlarını
yaratmaq imkanı qazanırdılar.
Ölkədə şəxsiyyətə pərəstişin mövcudluğunu
danmaq, inkar etmək mümkün deyildir. Lakin bu pərəstiş heç
də bütünlüklə
quru yerdə yaranmamışdı, səhradakı
çiçək plantasiyası
təsiri bağışlamırdı.
Olduqca böyük əraziyə malik olan ölkə qısa müddətdə həqiqi
inkişaf yoluna qədəm qoymuşdu. Bu
irəliləyiş cəmiyyət
həyatının bütün
məsamələrinə təsir
göstərmiş, iqtisadi-sosial
inkişafla yanaşı,
təhsilə, elmə,
mədəniyyətə qayğı
və həvəs göstərilməsinə səbəb
olmuşdu. Rusiyanın
kənarlarında yerləşən
ərazilərdə Avropada
hələ XVIII əsrdə
meydana gələn Sənaye İnqilabı sürət götürmüşdü,
həm də yerli kadrlar ordusu
meydana gəlmişdi.
Çox sayda Şərq xalqları feodalizm həyat tərzindən daha inkişaf etmiş sosializm cəmiyyətinə
sıçrayış etmişdilər.
Cəhalətə, xurafata
qarşı, bütün
əyintilərlə yanaşı,
uğurlu mübarizə
gedirdi və savadsızlığın bütünlüklə
ləğvi bu sahədə mühüm rol oynamışdı. Xırda istisnalarla yanaşı, Şeyx Nəsrullahların meydana gəlməsinə son qoyulmuşdu.
Bir sözlə, yazıçı
Mixail Şoloxovun dediyi kimi, "şəxsiyyətə pərəstiş
var idi, lakin həm də şəxsiyyət var idi".
Ümumxalq psixologiyasına
güclü təzyiq
və təsir göstərilməsi şəraitində,
həm də bütün sahələrdə
gur inkişaf gedirdi və irəliləyişə doğru
hərakat magistral xəttə
çevrilmişdi.
Stalinin səyi ilə dünya sosializm sistemi meydana gəlmişdi. SSRİ-nin
1991-ci ildə dağılması
ilə Avropada bu sistemə daxil olan ölkələrdəki
əvvəlki dövlət
quruluşları da yoxa
çıxdı, onlar
təzyiq altında həyata gətirdikləri
sosialist totalitar idarəetmə üsulundan
bir andaca uzaqlaşıb, liberal xarakter
daşıyan kapitalist
istehsal münasibətlərini
bərqərar etməyə
qayıtdılar. Lakin Asiyada,
Amerikada sosialist dövlətləri qalır
və hər cür təzyiqlərə
baxmayaraq, öz varlıqlarını qoruyub
saxlayırlar. Vaxtilə
iqtisadi cəhətdən
geridə qalmış
Vyetnam sürətli inkişaf yoluna düşmüşdür. İki
sistemin sintezinə uğurla nail olmuş Çin Xalq Respublikası iqtisadi və sosial inkişafda möcüzəli
nəticələr əldə
etmişdir. Təəssüf
ki, bu sözləri insanları ağır həyat şəraitində
yaşayan və digər sosial çətinliklərlə üzləşən
Şimali Koreya və Kuba haqqında
demək mümkün
deyildir.
Avstriyanın tarixinə gəldikdə,
1900-cü illərdə Dual Monarxiya öz milli münaqişələrindən əziyyət çəkirdi.
Əvvəllər xırda
krallıqlardan və knyazlıqlardan ibarət olan pərakəndə xalqların nümayəndələri - almanlar, rumınlar və italyanlar artıq öz milli dövlətlərinə malik idilər
və onlar Avstriya- Macarıstanın müttəfiqləri kimi çıxış edirdilər.
Çətin problemlər
Monarxiyanın cənub
flanqında cərəyan
edirdi. Serblər, xorvatlar və slovenlər bu regionun çeşidli növlərini təşkil
edirdi. Monarxiya daxilində bu qruplar arasındakı əlaqələr kifayət
qədər tikanlı
idi. Dualizm, vəziyyəti daha da pisləşdirmişdi.
Frants İosif, imperiyasındakı
və ailəsindəki
ağır problemlərə,
faciələrə baxmayaraq,
özünün sağlamlığının
qayğısına qalır,
əyləncələrindən uzaqlaşmırdı. O, çox
qızğın bir ovçu idi, gündə yüzlərlə
qırqovul ovlaması
ilə öyünürdü.
İngiltərə kralı
V Corcun ova olan həvəsini Frants İoiflə müqayisə
edirdilər, ingilis hətta iri yırtıcı heyvanları
ovlamaq üçün
Hindistana da getmişdi.
Vyana sarayında isə həmçinin dəbdəbəli tamaşalar
da göstərilirdi.
İmperatorun arvadı Yelizaveta isə
qədim yunan mifologiyasının vurğunu
idi. Yunanıstanın
tərkibinə daxil olan Korfu (Kerkira) adasında o, 30 yaşında
faciəli şəkildə həyatdan
getmiş oğlu Rudolfun xatirəsinə həsr etdiyi və mif qəhrəmanı
Axillesin şərəfinə
"Axilleon" adlandırdığı
qəsri tikdirmişdi.
Axı Axilles böyük qəhrəman,
döyüşçü igidliyinin simvolu olmaqla yanaşı, həm də yarımallah idi, Makedoniyalı Aleksandr və
Romanın məşhur
sərkərdələri onu
özlərinə nümunə
bilirdilər. Dəbdəbəli
binaların yerləşdiyi
qəsrdə qadın
böyük park saldırmışdı.
Parkı qədim yunanların heykəlləri
bəzəyir. Onların
arasında Axillesi yada
salanlar daha maraqlıdır. Birində
qəhrəman öz məşhur qalxanı ilə təsvir olunur, axı bu qalxanı allah Hefestin özünün döydüyü
güman edilirdi. Digərində isə cavan ikən həlak olan Axilles aqoniya əzablarının ağuşunda
göstərilir. Troya müharibəsində
Kiçik Asiyadakı
varlı şəhər
olan İliona müdaxilə edən yunanların Aqamemnonun başçılıq etdiyi
ordusunda igidliklə vuruşan Axillesi Troya şahzadəsi Paris yeganə
onun zəif yerindən, dabanından yaralamışdı və
bu, onun ölümünə səbəb
olmuşdu. İmperatriçə
burada böyük
alman şairi Henrix Heynəyə də heykəl qoydurmuşdu.
Buradakı binaların birində
imperatorun kabineti yerləşir, onun iş masası ətrafındakı kreslosu
at yəhərinə bənzəyir,
bələdçi qız,
vaxtilə qəsrlə
tanış olarkən
bizə bunu onun ayaqlarının xəstəliyi ilə əlaqədar olduğunu izah etmişdi. İmperator
Frants İosif ovçuluqla yanaşı,
musiqini, xüsusən
İohann Ştrausun valslarını çox sevirdi, Vyana sarayında hər il vals festivalının keçirilməsi bizim dövrümüzə də
gəlib çıxmışdır.
Festivalda iştirak etməyə görkəmli
incəsənət xadimləri,
dövlət rəhbərləri
axışırlar.
Avstriya-Macarıstan I Dünya müharibəsinə
start verir və məğlubiyyətə düçar
olur
Monarxiyanın taleyini qoruyub saxlamağın yeganə yolu, qəribə görünsə də, müharibəyə girmək
idi. Frants İosif müharibəyə
ona görə bütünlüklə getdi
ki, o, hiss edirdi ki, bunu
talenin özü tələb edir. Sarayevoda olan qətl hadisələri arxasında nələr olduğunu o, öz manifestində bildirdi.
Avstriya hersoqu Frants Ferdinandın və onun arvadı Sofiyanın 28 iyun
1914-cü ildə qətlə
yetirilməsi müharibənin
başlanması üçün
heç də casus
belli yaratmırdı, müharibə
elan etmək və hərbi hərəkətlərə
başlamaq üçün
formal səbəb deyildi.
Bu hadisə ancaq bəhanə rolunu oynadı, əsl səbəb isə iri Avropa dövlətləri
arasında meydana gələn böyük ziddiyyətlər idi və onlar məntiqi
olaraq iri ölçüdəki müharibəyə
aparmalı idi. Bu qətli Sarayevoda bosniya fəalı, serb terrorist təşkilatı
olan "Qara Əl"də çalışan
Qavrilo Printsip icra etmişdi. Bu qanlı iş serb
millətçilərinin panslavyan
krallığının yaradılması
ideyasını reallaşdırmağa
xidmət göstərmək
məqsədinə həsr
olunmuşdu. Bosniya-Hersoqovina
anneksiya edildikdən sonra Avstriya- Macarıstan imperiyasının
tərkibində idi və bu, milli birləşməyə cəhd
göstərən serbləri
hiddətləndirməyə bilməzdi. Hadisə Avstriya üçün ağır zərbə idi, gələcək
imperator, Frants İosifin
birbaşa varisi öldürmüşdü. Baxmayaraq
ki, Avstriya hökuməti
heç də Serbiya hökumətinin ershersoqun qətlinə birbaşa cəlb olunduğundan dəqiqliklə
hali deyildi. Serbiyanın tərəfində
Rusiyanın müdaxiləsindən
qorxan Avstriya liderləri silahlı toqquşma baş verdikdə, öz alman müttəfiqləri olan
imperator II Vilhelmə və
onun kanslerinə bel bağlayırdılar. "İşlər
Avstriya-Macarıstanla Rusiya arasında
müharibəyə çevrilsə,
onun bütün müddətində Almaniyanın
"bütöv dəstəyinə"
arxalana bilərdi".
Almaniya isə Avstriya-Serbiya müharibəsinin
nə qədər belə geniş əhatəli olacağını,
böyük miqyas alacağını ağlına
gətirmirdi. İmperator Frants
İosifin iradəsi ilə hərəkət edən Avstriya-Macarıstan
Baş Qərargahının
rəisi Konrad düşünürdü
ki, Serbiya ilə müharibə labüd olmaqla, hökmən baş verməlidir. Avstriya liderləri qərara gəldilər
ki, 14 iyulda müharibə
hədəsi ilə Serbiyaya ultimatum göndərsinlər.
Lakin avstriyalılar ultimatumun
nəticəsini Fransa
dövlət rəsmlərinin
Rusiyaya səfərinin
başa çatmasına
qədər gözlədilər.
Tələblər çox
sərt olduğundan, Serbiya onları rədd etməkdə yalnız kiçik seçim imkanına malik idi ki, öz suverenliyini qoruyub saxlaya bilsin. Avstriya bu vaxt
1914-cü ilin 28 iyulunda
Serbiyaya müharibə
elan etdi. Avstriya Balkanlarda öz uğuruna çox arxayın idi, lakin bu ümidlər
tezliklə qeybə çəkildi.
Müharibədə Rusiya Serbiyanı, Almaniya isə Balkanlardakı münaqişəni geniş
müharibəyə çevirəcəyi
ilə hədələyən
Avstriyanı müdafiə
edirdi. Rusiya çarı II Nikolay müharibə elan ediləndən bir gün sonra köhnə dostu kimi Almaniya imperatoru
II Vilhelmə teleqram göndərib xahiş etdi ki, Avropa
müharibəsinin bədbəxtliyə
çevriləcəyinə görə mən təkid edirəm ki, səlahiyyətində
olan hər şeydən istifadə edib, müharibəyə getməkdən sən öz müttəfiqliyini pozasan. 30 iyulda isə II Vilhelm çar II Nikolaya bildirdi ki, sənin
istəyin mümkün
olmadığı halda
təhlükə törədəcəkdir.
Sən müharibə
və sülhə görə məsuliyyət
daşımalısan. Beləliklə,
Avstriya- Macarıstanın
qəyyumu kimi çıxış edən
imperator II Vilhelm müharibənin başlanmasının
əsl təşəbbüsçüsü
olduğu halda, günahı Rusiya çarının üzərinə
yıxırdı.
Avstriya-Macarıstanın daxili və həm də xarici münasibətlər
müstəvisindəki zəifliyi
şəraitində 1914-cü ildə genişmiqyaslı
müharibəyə girməsi,
müstəqil böyük
bir dövlət kimi onun özünü
məhv etmək aktı idi. Frants İosif təkcə Serbiya ilə müharibəyə
girmək qərarını
verməmişdi, yaxşı
düşünsə, müharibənin
sonunda öz imperiyasının məhvinə
də əvvəlcədən
imza atmışdı.
Habsburq siyasi dairələrindən, bir
çox adam, mərhum Frants Ferdinandın özü də daxil olmaqla,
bunu yaxşı başa düşürdü.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2023.- 30 sentyabr.- S.22.