"Mən bu yolları
cırmaq-cırmaq keçib gəlmişəm"
XALQ ARTİSTİ ƏLİXAN SƏMƏDOV:
"DALĞA OLMAQ İSTƏMİRƏM, DƏNİZ OLMAQ
İSTƏYİRƏM - DƏNİZ QALICIDIR, DALĞALAR
İSƏ KÜLƏYƏ GÖRƏ
DƏYİŞƏR"
Müsahibimiz Xalq artisti, virtuoz balaban
ifaçısı Əlixan Səmədovdur.
- Əlixan bəy, Bakıda günləriniz necə
keçir?
- Bakıda da işimizin bir adı var - sənət.
Dünyanın harasında oluramsa olum, işim budur.
Ümumilikdə isə, nə vaxt Bakıya gəlsəm,
çalışıram Sumqayıta gedəm. Mən
Sumqayıtda doğulmuşam, ata-anamın məzarı
ordadır. Gedib valideynlərimin məzarını ziyarət
edirəm. Ondan sonra da getmişkən qardaş-bacıdan kiminlə
vaxtım olursa, görüşəm. Bakıda isə əsasən
layihələrlə məşğul oluram, dostlar, sənətsevərlərlə
vaxt keçirməyə çalışıram.
- Bu gün Azərbaycanda balabana olan maraq sizi qane edirmi?
- Əlbəttə, qane edir. İyirmi beş il öncə
ilə müqayisə etsək, o vaxt balaban solist aləti
deyildi, daha çox müşayiətçi idi. İki mininci
illərdə mənim ilk diskimdən sonra balabansevənlər
çoxaldı. Rəhmətlik Xanəli Əkbərov deyirdi
ki, bu kişi bütün balaban ifaçılarını
"xodladı".
- Əlixan bəy, niyə məhz balaban?
- Deməli, doxsanıncı illərdə Türkiyəyə
getmişdim. Bütün nəfəsli musiqi aləti ifa edənlər
kimi, mən də çantamda müxtəlif musiqi alətləri
daşıyırdım. Çantamdakı alətlərdən
biri də balaban idi. Orda balabanı görəndə başqa
ad dedilər. Həmin vaxt sanki mən ayıldım.
Özüm özümə söz verdim ki, Əlixan, sən
balabanı tanıdacaqsan. İstər albomlarımda, istərsə
də konsertlərimdə digər musiqi alətləri ilə
də ifalarım var. Amma həmişə əsas balaban olub. Hətta
mənə "Balaban bəy" deyən də var
(gülümsəyir). Çünki balabanı böyük,
öz adımı kiçik hərflə yazırdım.
- Kim idi sizə bu cür xitab edən?
- Türkiyədə olanda bir marketə girmişdim. Satıcı
məni görən kimi dedi ki, "A, Balaban bəy". Dedim,
hə, deməli, hədəfimə çatmışam. Deyirlər,
Əlixan Səmədov deyəndə balaban, balaban deyəndə
Əlixan Səmədov yada düşür. Əlbəttə,
bu, məni sevindirir. Ancaq bundan sonra da görüləcək
işlər çoxdur.
- Əlixan Səmədov deyəndə bir də yada
"Sən gəlməz oldun" düşür. Bu mahnı
ilə yollarınız harda kəsişdi?
- Əvvəlcə "Sən gəlməz
oldun"un introsunu hazırladım, çox bəyənildi.
Sonra isə bütünlüklə ifa etdim.
Üç-dörd il Taksimdəki mağazalarda bu ifa səsləndi.
Orda turistlər çox olurdu, onlar da diskləri alıb
aparırdı. Beləcə, bu ifa xaricdə də
yayıldı. "Sən gəlməz oldun" balabanı
dünyaya tanıdan əsər idi. Çünki bu musiqidə
sözə ehtiyac yoxdur, o mahnının
ağrısını sözlərsiz də hiss edirlər.
- Övladlarınızdan sizin yolunuzu davam etdirən
varmı?
- Yox. Oğlum maliyyə ixtisası üzrə təhsil
alır, qızım hüquq fakültəsini bitirib. Mən
özüm o vaxt səhv etdim. On il-on beş il musiqi təhsili
aldım, sonra getdim Pedaqojiyə. Müəllimlər tez-tez mənə
deyirdilər ki, sənin burda nə işin var, sən musiqi
fakültəsinə getməli idin. Bir səhv idi elədim.
- Bu səhvdə kiminsə rolu vardı?
- Yeznəmin xahişi ilə o sahəyə üz
tutdum. Yeznəm dedi ki, mən o fakültəyə girə bilmədim,
sən gir.
- Birinci dəfədir ki, yeznəsinin xahişi ilə
peşə seçən adam görürəm.
- Yeznəm idman müəllimi idi. O vaxt fakültə
açıldı - Hərbi hazırlıq və bədən
tərbiyəsi. Bu fakültəyə yalnız 25
yaşına qədər girə bilərdin. Yeznəmin də
yaşı uyğun gəlmirdi. O fakültəni o qədər
sevmişdi ki, deyirdi mən girə bilmədim, heç olmasa,
bizdən biri girsin. Mən hələ uşaqlıqdan musiqi ilə
məşğul olurdum. Hamı bilirdi ki, musiqiçi
olacağam. On il musiqi təhsili aldım, konservatoriyaya gedəcəkdim
ki, yeznəm dedi, onsuz musiqini bilirsən, bir də başqa sənətin
olsun. Həmin fakültədə təhsil aldığım
müddətdə də musiqi ilə məşğul
olmuşam. Orda 600 oğlan vardı, qız yox idi. Onların
içindən musiqi alətlərini kim ifa edə bilirsə,
onları topladım. Öz ansamblımı yaratdım. Konsertlər
verməyə başladıq.
- Müəllimlik demişkən, deyəsən, siz
Türkiyədə pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olursunuz.
- Əvvəl məğul idim, özəl dərslər
verirdim. Bilirsiniz, müəllim eyni yerdə qalır. Bir mərhələ
öyrədirsən, onlar gedir, yerinə yeniləri gəlir və
sən sıfırdan başlayırsan.
- Eyni zamanda müəllimlik insanda səbr istəyir. Səbrlisiniz?
- Mən üç yaşında uşağa da dərs
demişəm. Ümumiyyətlə, pedaqoq səbrli
olmalıdır. Səbrliyəm. Qarşımdakı insan
qırılmasın deyə çox şeyi içimdə
çəkərəm. Mənə deyirlər ki, elə bil əsəb
sistemini kəsib atmısan (gülümsəyir).
- Balabanın tədrisi ilə bağlı
yazdığınız "Balaban metodu" kitabında da yəqin,
bu təcrübənin rolu olub.
- Kitab üç dildə var - ingiliscə, türkcə,
rusca. O vaxt həmin kitabdan 200-300 dənə Azərbaycana
göndərdim ki, musiqi məktəblərinə,
musiqiçilərə paylansın. Musiqiçilərdən
biri mənə irad tutdu ki, niyə kitabın azərbaycancası
yoxdur? Dedim, mən dünyada tanıdıram, sən Azərbaycanda
tanıt, əgər istəyirsənsə, götür, tərcümə
elə.
Mənim tanıtmam bir yerə qədərdir. Öz
xalqımıza çatdırmaq üçün birinci sinifdən
başlanılmalıdır, nəğmə dərsində
balabanı uşaqlara ətraflı izah etmək
lazımdır. Tədrisdə əvvəlcə milli musiqi alətlərimizdən
başlanılmalıdır. Uşaq bilsin, bu
kamançadır, bu tardır, bunun neçə simi var.
Əgər bunlar bir uşağın beyninə
yazılırsa, o, neçə yaşında olursa-olsun
xatırlayacaq. İnanın, bu gün əlimizə mikrofon
alıb sorğu aparsaq, çoxu balabanın nə olduğunu
bilməyəcək.
- Düzü, bu mövzuda sizin qədər pessimist
deyiləm.
- Yox, bəlkə də sizə elə gələ bilər
ki, biləcəklər, amma inanın, çox adam bilmir. Bunun
da günahı təkcə onlarda yox, həm də bizdədir
ki, tanıda bilməmişik. Uşaqları milli ruhda
böyütmək lazımdır. Bu gün uşaqlar xarici
multfilmlərlə böyüyür. Maşa, Mişa ilə böyüyən
uşaq Azərbaycan mədəniyyətinin
daşıyıcısı olmayacaq.
- Tez-tez sizin həmkarlarınızla ortaq işlərinizi
görürük. Səhnə bölüşəcəyiniz
insanları seçərkən diqqət etdiyiniz xüsusi məqamlar
varmı?
- Sənətimizin, xalqımızın adına ləkə
olacaq bir şeydirsə, dünyanın pulunu da versələr,
getmirəm. Amma mədəniyyətimizə faydalıdırsa,
o işə pulsuz da gedirəm. Əlimdən tutub qabağa
çəkən dayım olmayıb, mən bu yolları
cırmaq-cırmaq keçib gəlmişəm. İndi niyə
yanlış işlərə görə o yola ləkə
düşsün ki?
- Əlixan bəy, o musiqilər necə yazılır?
- Yetmişə yaxın musiqi yazmışam. Baxanda
görürsən ki, birini sevincdən yazmısan, birini kədərdən.
Məsələn, bir dəfə yolla gedirdim, gördüm ki,
televizorda Türkiyənin futbol üzrə milli
komandasının hansısa oyunda əldə etdiyi qalibiyyəti
göstərirlər. Həmin materialda azərbaycanlı
azarkeşlər də vardı. Hamısı sevinirdi.
Gördüyüm mənzərənin təsiri ilə "Bu
gün tarixi bir gündür" mahnısını
yazdım. Yaxud da bir dəfə televizorda Fələstin
savaşından görüntülərə baxırdım.
Deməli, ata-oğul divarın küncündə dayanıb.
Ata oğlunu qorumaq istəyir, mərmi dəyir oğluna. O səhnələrin
təsiri ilə "Sızı" bəstəsi yarandı.
Ailə üçün ölüm acıdır, amma biz həmin
adamları tanımırıq, ona görə də bizim
üçün sızıdır. Əgər bir kəs
başqasının ağrısını hiss edə bilirsə,
deməli, insandır.
Bəzən anam yuxuma girirdi. Anamı
gördüyüm yuxuların birindən sonra "Ötən
gecə yenə yuxumda, qarşımda gördüm səni"
sözləri dilimə gəldi. O sözlərə mahnı
yazdım. Amma mahnıda ana kəlməsindən istifadə etmədim.
Düşündüm ki, hər kəsin arzuladığı,
yuxusuna girən bir insan var. Mahnını da onlara ithaf etdim. Bir
sözlə, mahnını yuxuda da yaza bilərəm, yolda da,
televizora baxanda da.
- Sizə elə gəlmir ki, adınız simanızdan
çox tanınır?
- Simam ona görə tanınmır ki, mən maqazin
verilişlərini sevmirəm. Bakıda gəzəndə on nəfər
salam verirsə, on nəfər də salam vermir. Mən
televiziyalara dava ilə çıxmaq istəmirəm. O vaxt elə
proqramların birindən təklif gəlmişdi ki, bir modelə
pul verib hansısa kafedə oturun, sonra çəkiliş gəlsin,
hərə bir tərəfə qaçsın, guya biz sizi
yaxalamışıq. Dedim, mən müəlliməm, siz
yalandan burda ssenari yaradırsınız, bəs mən tələbələrimə
nə deyəcəyəm? Belə məşhurluq mənə
lazım deyil. Qoy, mənə sənətimə görə
qiymət versinlər. Musiqi cameəsinə gəldikdə isə,
məni orada tanıyırlar. Ümumiyyətlə, kim
balabanı tanımırsa, vəzifəsindən asılı
olmayaraq üzünə qarşı deyirəm ki, sən azərbaycanlı
deyilsən. Sən Rəşid Behbudovu tanımırsansa, azərbaycanlı
deyilsən. Sən onu tanımırsansa, məni heç
tanımarsan. Onlar bizim mədəniyyətimizdir. Yaxud da bu
gün səni hansısa qalmaqalla tanısınlar, iki ay sonra
unutsunlar. Həmişə deyirəm, mən dalğa olmaq istəmirəm,
dəniz olmaq istəyirəm. Dəniz qalıcıdır,
dalğalar isə küləyə görə dəyişər.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 30 sentyabr.- S.21.