Tamaşaçının dostu olmaq
Hazırda
ARB kanalında yayımlanan, buna qədər isə bir
neçə il yutub platformasında yer alan "Kasıb
oğlan, varlı qız" serialının ideya müəllifi
aktyor və ssenarist Kənan Yusifovdur (o, həm də baş
rollardan birinin - Fazilin ifaçısıdır). Peşəkar
aktyor və ssenarist təhsili olmayan Kənan Yusifov tibb üzrə
təhsil alıb. Türkiyədə ssenari kurslarına
qatılıb, aktyor və ssenarist kimi daha çox praktikada
yetişib; KVN-də fəaliyyət göstərib, seriallarda,
komediyalarda oynayıb. Həmçinin "Bir ailəm
var", "Aramızda qalsın" və digər
serialların, "Hoqqa", "Qızqaçırtma" bədii
filmlərinin ssenarilərinin həmmüəlliflərindən
olub.
"Kasıb oğlan, varlı qız" sosial
məzmun daşıyır. Seriallarda, kütləviliyə
hesablanmış filmlərdə kasıb-zəngin münasibəti
üzərində qurulmuş əhvalatlarda əsas ideya gənclərin
sevgisinin sosial fərqlilik və statusların
yaratdığı çətinliklərə qalib gəlməsi,
insan faktorunun, mənəvi dəyərlərin önə
çəkilməsidir. Yeri gəlmişkən, sözügedən
layihə 2012-ci ildə Türkiyə istehsalı olan "Zəngin
qız, fəqir oğlan" serialı ilə ad
baxımından oxşar assosiasiya doğursa da, mövzuya yanaşmalar
fərqlidir. Türk serialındakı kasıb qəhrəman
sadəlövhdür, mülayimdir, əksər hallarda işi
yarıtmır və tez-tez narahat vəziyyətlərə
düşür. Azərbaycan versiyasında isə Fazil kobud,
köntöydür, obrazının öhdəsinə
düşən vəzifə, əsasən, yumoristik-satirik
dildə aktual sosial mesajlar ötürmək, sosial və bəzən
milli kimlik kontekstində snobluğu, qlamurluğu, ifrat
istehlakçılığı tənqid etməkdir.
Yayımlanandan bəri layihənin
trendə çevrilməsinin
başlıca səbəbi sıravi
tamaşaçının gündəlik həyatda üzləşdiyi
problemlərin təbii, real situasiyalarla əks
olunmasıdır. Seriala şərh yazan tamaşaçı rəylərindən
belə anlaşılır ki, onlar da oxşar vəziyyətlər
yaşadığından Fazili özlərinə doğma,
simsar, dost hesab edirlər. Bu mənada Fazili cəmiyyətin
ümumiləşmiş obrazlarından biri kimi də qəbul
etmək mümkündür.
"Kasıb oğlan, varlı qız" ilk dəfə
"Fazil və Nüşabə" adı ilə
yayımlanıb. Yaranma tarixçəsi ilə bağlı Kənan
Yusifov söhbətimizdə bildirdi ki, hər şey kiçik
bir sketçlə başladı: "Sadəcə bir video
çəkmişdim. Anasının köhnə gəlinliyini
varlı sevgilisinə retro gəlinlik adı ilə əvvəldən
razılaşdığı mağazadan alan kasıb bir
oğlan haqqında video idi. Sonra gördüm ki, bu
çarxdakı personajlar maraqla qarşılandı, ikincisini,
üçüncüsünü çəkdim. Fazil və
Nüşabə adları da əslində video çəkiləndə
improvizə olunmuşdu. Gördük ki, belə yadda qaldı,
adları da elə saxladıq. Serial yutub kanalında
ayrı-ayrı adlarla yayımlanıb. Televiziyada da ikinci
adı - "Kasıb oğlan, varlı qız" adı ilə
yayımlanır. Bu adı seçməyimin səbəbi də
çox sadədir. Seriala baxmayan insan elə serialın
adından artıq təxmini sujet barədə məlumat
almış olur. Konflikt artıq addan da aydındır".
Bu yazıda serialın təkcə ARB kanalında yayımlanan
versiyasından yox, indiyədək yayımlanmış
bölümlərin ümumi cəhətlərindən, aktyor
oyunlarından bəhs etməyə çalışacağam.
Hələ xeyli əvvəl
yaranmış müəyyən gerçəklikləri
vulqar tərzdə, fizioloji leksikonla çatdıran
"Bozbash Pictures"in küt, dələduz, cahil
obrazları - Şöşü, Fəlakət, Ağsaqqal,
Şəmidən Fazil kimi personaj konsepsiyalarına keçid
komediya serialı sahəsində keyfiyyət dəyişikliyidir.
Fazil obrazının özünəxas cəhətlərindən
biri aktual sosial, məişət məsələlərini, dəyişən
dəyərləri, cəmiyyətdəki münasibətləri
bir növ Brextin özgələşmə texnikasına xas
manerada şərh etməsidir. Fazilin Nüşabə ilə
bahalı restoranda steyk yemək səhnəsində, onun
ofisiantla təamın nədən bahalı olması
mövzusunda yumoristik-realistik dialoqu istər-istəməz
Nikolay Berdyayevin bu fikrini yada salır: "Kapitalizm ən
allahsız sivilizasiyadır". Fazil ara-sıra ifrat
istehlakçılıq əleyhinə solçu bəyanatlar
verir, anidən dramatik intonasiyada insanlıq, bəşəri dəyərlər
haqqında təsirli monoloqlar deyir və yenidən öz komik
ampluasına qayıdır. O, həm tənqidçi
maarifçidir, həm həyatını dəyişməyə
tənbəllik edən, ətalətə meyilli, sosial
statusunda sabit qalmağı seçən orta statistik
adamdır. Sevgilisinin təklif elədiyi zəngin həyat tərzini
qəbul etməkdə, ona uyğunlaşmaqda çətinlik
çəkən Fazil hətta ona kasıb ailələrdə
tez-tez işlənən ifadələri öyrətməklə
("bazar da od tutub yanır", "gələn il də
geyinərsən", "ayağını yerdən
götürür də") bu mühitə
alışdırmağa çalışır. Fazil təkcə
iqtisadi, sosial dəyişikliklərin nəticəsində
formalaşmış yeni dəyərlərə, tendensiyalara
ironiya eləmir, eyni zamanda özünə, həyat tərzinə
sarkastik yanaşmağı bacarır. Kənan Yusifov öz
obrazını çətin sezilən tragizmlə oynayır və
aktyorun oyununda qazandığı həyat təcrübəsinin,
müşahidələrinin təsiri duyulur.
Fazilin
naqolay vəziyyətlərə düşməsi, şərhləri
digər personaj - sevgilisi, zəngin iş adamı fındıq
Qəzənfərin qızı Nüşabə (Sanura Cəfərova)
ilə münasibətləri, dialoqları zamanı ortaya
çıxır. Nüşabə qlamur həyat tərzini
sevsə də, komfort həyata düşkün olsa da, vulqar
deyil, öz dəyərləri var, inandığı həqiqətlərə
bəraət verməyə çalışır. Əslində
bu obrazın özü də müəyyən mənada
informasiya ötürücüsüdür; o, lüks həyatın
trendləri, sağlam həyat tərzi haqda bilgilər verir.
Bütün bunlar üçün ssenaristlər dramaturji zəmin
yaratmağı bacarır və zəngin qızla kasıb
oğlanın qarşılıqlı sevgisini daha çox
onların bir-birinə səmimilik, dürüstlük kimi cəhətlərlə
əsaslandırırlar. Bir qayda olaraq, müasir komediya film və
seriallarında zəngin qızları kütbeyin, dəyərləri
olmayan obraz kimi yaratsalar da, Nüşabə bu mənada fərqlidir.
Ümumiyyətlə, Sanura Cəfərovanın milli kino
üçün yeni, fərqli siması var. Aktrisa rejissor Valeh
Əhmədovun bu il prokata çıxmış "Evdə
qalmış" filmində də vulqarlıqla ciddiliyin sərhədində
oynayan maraqlı obraz yaratmışdı.
Ədabazlığımız, özümüzü
başqa bir obrazda təqdimatımız,
yad sözlərə meyillilik müxtəlif situasiyalarda
uğurlu həll olunur. Varlıların məclisində -
mohito, nakazava sifariş ediləndə Fazil əks sifarişi
ilə atmosferi dəyişərək "okroşka"
sifariş edir. Nüşabə ilə yeni mənzil alması
səhnəsində şirkətin əməkdaşı
onlara evin üstünlükləri haqda məlumat verir. Əməkdaş
"sanuzellə tanış olaq" deyəndə Fazilin
reaksiyası gerçəkliyi əks etdirir: "Varlı evində
sanuzel, kasıb evində tualet olur".
Məişət söhbətlərinin içərisinə daxil
olan intellektual fikirlər saxta görünmür. Əksinə,
məişət dili ilə intellektual dil Fazil və
Nüşabənin leksikonunda uyğunlaşır.
Çünki Nüşabə kimi Fazil də alitəhsillidir,
amma səbəb təkcə bu deyil. Əvvəlcədən
ssenaristlər xarakterləri, onların həyata münasibətini,
dünyagörüşünü, konflikti, dialoqları və
s. düzgün qurublar. Ona görə Fazilin "Zibil
klyoku" ailənin sosial rifah halının göstəricisidir.
"Ölkələrin iqtisadi vəziyyəti ümumdaxili məhsulun
nisbətiylə ölçülür. Ailənin iqtisadi vəziyyəti
zibil kloku ilə" deməsini də, Nüşabənin
"mənə elə gəlir ki, siz yaşamaq uğrunda
mübarizədə uduzursuz. Təkamül nəticəsində
ağzınız öz funksiyasını itirəcək"
söylənməsini də təbii qəbul edirik.
Hərçənd serialda bəzi hallarda izafi söz yığını gözə
dəyir, yaxud Nüşabənin qarğışlarında
emosionallıq ifrata çatır və təkrarlanır. Hər
halda Kənan Yusifovun "Düzdür, bəzən sadəcə
gülməli olması üçün konseptə xəyanət
etmişik" səmimiyyətini də yüksək qiymətləndirirəm:
"Əslində, bir çox şeyi bəzəməmiş,
sadəcə olduğu kimi qələmə alanda da bəs
edir. Daha çox da təsbit yumorundan istifadə edirik. Həm
də çalışırıq insanlar öz məişət
həyatlarında rast gəldikləri məqamları serialda
görsünlər. Serialı maraqlı və kütləvi
edən əsas məqamlardan biri də elə budur".
"Kasıb oğlan, varlı qız"
serialı fəaliyyətdən, maraqlı, ifadəli mizanlardan,
kompozisiyalardan çox mətnə, dialoqa əsaslanır, məkanlar
da bir-birinin təkrarıdır (restoran, kafe, park və s.).
Bütün hallarda ifadəli aktyor oyunları, tərəf
müqabillərin ahəngdar tərəfdaşlığı,
məzmunlu dialoq və həyati vəziyyətlər,
savadlı, səliqəli satira-yumor bu
çatışmazlıqları arxa plana atır.
Bəs
serial televiziyada yayımlanandan
bəri hansısa məhdudiyyətlələr üzləşibmi?
Bütün hallarda yutub platformasında fəaliyyət,
yaradıcı imkanlar daha geniş, sərbəstdir,
televiziyanın isə öz çərçivələri var.
Kənan Yusifov bildirdi ki, bəzi qaydalara riayət etməyə
məcburdurlar: "Televiziya tamaşaçısını da
nəzərə almalı oluruq. Sosial mediada bir çox
mövzuda daha rahat yazırdıq. Hətta bəzi
zarafatları, eyhamları daha rahat edirdik. Bəzən həm
ssenaridə, həm rejissor işində eksperimentlər edə
bilirdik. Təbii ki, bunun uğurlu nəticələri
olduğu kimi, uğursuz tərəfləri də olurdu. Amma
istənilən halda serial yenə sosial mediada daha çox izlənilir.
Tez-tez serialdan müəyyən qısa hissələr
instaqram, yutub, Tiktok kimi sosial şəbəkələrdə
qarşıma çıxır. Tamaşaçılar hətta
bəzən öz montaj həllərini belə digər
tamaşaçılara təqdim edirlər. Bu da mənim
üçün maraqlı olur".
Serialın internet versiyasının ssenarisini əsasən Kənan Yusifov (o, həm
də rejissorluğunu edib) yazıb. Daha sonra ssenarinin
yazılma prosesinə Elvin Paşa, Rəşad Nağı
Mustafa, Pərviz Arif də qoşulublar.
Televiziya
versiyasında isə
ilk dörd bölümü Azər Səlimli, Elsəvər
Mehdizadə, Kənan Yusifov birgə işləyiblər.
Hazırda serialın ssenarisini yenə Elnur Paşa, Rəşad
Nağı Mustafa və Pərviz Arif yazırlar. Son versiya isə
prodüserlər (Azər Səlimli, Kənan Yusifov, Elsevər
Mehdizadə) tərəfindən nəzərdən
keçirilir. Serialın televiziya versiyasının rejissoru
Vüsal Məmmədovdur.
Sevda SULTANOVA
525-ci
qəzet.- 2023.- 16 sentyabr.- S.9.