Maskalar
YAXUD "MƏN" OLMAĞIN
SİRRİ
(Sosioloji və filoloji
fantaziyalar)
Mənim fikrimcə, aktyorlar 3 cür olur - yaradacaqları
obrazları öz ardınca aparanlar; təklif olunan
obrazların ardınca gedənlər; səhnədə
(ekranda) sadəcə butaforiya rolunda çıxış edənlər.
Birincilər təklif olunan obrazların ruhunu öz
vücudlarına proyeksiya edir, necə deyərlər, bədənlərini
həmin ruhların qabına, qabığına çevirib
onları özününküləşdirirlər. Biz belə
obrazlarla qarşılaşanda aktyoru dərhal
tanıyırıq, onun jest və mimikaları, danışıq
tərzi, hətta hərəkətləri
yaddaşımızdakı kodlara tam uyğun gəlir
(Əliağa Ağayev, Eldəniz Zeynalov, Hüseynağa
Sadıqov bu tip aktyorlardan idilər).
İkincilər isə, əksinə, təklif olunan
obrazların içində əriyib yox olmağa,
hegemonluğu bütünlüklə onlara verməyə,
öz ruhi-psixoloji durumlarını obrazın xarakterindən irəli
gələn qəliblərə salmağa meyilli olurlar. Bunu obrazlı
şəkildə "aktyorun rolda ölümü" kimi də
ifadə etmək olar - aktyor "ölür" ki, sonra
obrazın şəxsində tamam yeni qiyafədə
"dirilsin".
Və nahəyət,
rejissorların əlində sadəcə alət, vasitə
olan, səhnədəki, yaxud filmdəki hansısa əşya
ilə eyniləşən aktyorlar da var. Onlar səhnədə,
ekranda yaradıcı subyekt, şəxsiyyət kimi yox, bir
növ dekorasiyanın davamı kimi görünürlər. Adını dünya kinosu tarixinə yazdıran
M.Antonioni məhz belə aktyorları xoşlayırdı.
O, hətta bir az irəli gedib, öz
rejissor konsepsiyasından, fəlsəfəsindən
çıxış edərək aktyorun çox da
ağıllı, dərindən düşünən adam
olmamaması zərurətini irəli sürürdü.
...Qoy bura
qədər yazdıqlarım olsun bu yazının son dərəcə
vacib bir girişi və keçək əsas mətləbə.
Məlumdur
ki, hər bir insanın xislətində bir aktyorluq missiyası
var. Uşaq artıq ətraf aləmi tanımağa və dərk
etməyə başladığı andan dönüb akyor
olur, yəni kiməsə xoş gəlmək, yerini şirin
salmaq üçün gülür, hansısa hərəkəti
edir, yaxud məqsədinə çatmaq üçün
yalandan ağlayır, küsür. Və insan yaşa dolduqca
onun istəklərinin, umacaqlarının miqyası ilə
yanaşı, bu umacaqları təmin etmək naminə
ehtiyatda saxladığı jest və mimikaların kəmiyyət
və keyfiyyəti də dəyişir - süni
gülüş, heyranlıq, təbəssüm daha təsirli
və mükəmməl formalar alır və beləliklə,
bədən, üz, sima dili zənginləşir.
Kim deyirsə ki, mən ömrümdə aktyorluq eləməmişəm,
bilin ki, düz danışmır. Hamının arsenalında
bu və ya digər çeşidlərdə aktyorluq
maskaları var. Amma bir məqamı nəzərə almaq
lazımdır. O da bundan ibarətdir ki, xislətdən gələn
aktyorluqla, sonradan qazanılan aktyorluğu eyniləşdirmək
olmaz. Məsələn, xislətən
paxılın, namərdin, yaltağın paxıllığı,
namərdliyi, yaltaqlığı bir elə qorxulu deyil, nəinki
kimlərinsə namərd, yaltaq, paxıl ola-ola mərd, məğrur,
genişürəkli insan rolları oynamaları. Birincilərin pis də olsa, öz simaları olur,
bilirsən hansı yuvanın quşudurlar. İkincilərin isə yox. Onlar vəziyyətdən
asılı olaraq zəruri hesab etdikləri rolları
oynayanlardır və buna görə də çox təhlükəlidirlər,
çünki sənin boynunu qucaqlayıb, üzündən
öpüb, ömrü boyu sənə sədaqətli
olacağına and içib qapının arxasında yox olan
kimi haqqında ən pis sözləri söyləyə,
çox asanlıqla sənə xəyanət edə bilərlər.
Sual
olunur: bir halda ki, insanın bütün həyatı boyu
oynamalı olduğu əsas rol - Allahın yazdığı
insanlıq roludur, bəs bu qədər
çeşid-çeşid rollar və onları oynamaq istəyi
hardandır? Nə üçün ən normal
insan da bu və ya digər dərəcədə rol
oynamağa məhkumdur?
Təbii ki, sosial-iqtisadi-maddi münasibətlər
çevrəsində yaşadığına və bundan irəli
gələn umacaqlarına görə. Robinzon Kruzonu
xatırlayırsınızmı? 18 il
kimsəsiz adada tənha yaşaması onun aktyorluq istedadını
tamamilə söndürmüşdü, çünki
aktyorluğu stimullaşdıran, ona impuls verən motivlər
yox idi. Elə ki, Cümə peyda olur, Robinzonun təsərrüfatındakı
istehlak münasibətlərində dəyişikliklər
yaranır, elə həmin anda da onun aktyorluq improvizasiyaları
başlayır.
Ən
ağır, çətin məqamlarda belə ləyaqəti
qorumaq zərurətindən çox danışsaq da, bunu ac,
evsiz-eşiksiz, işsiz adamlara şamil etmək çətindir.
Ayaq üstə dayanmaq üçün yeməyi,
rahat fikirləşmək üçün başının
üstündə damı, ailəsinin, övladlarının
ehtiyaclarını təmin etmək üçün işi
yoxdursa, insan necə ləyaqət təəssübü
çəkə bilər? Lap bütün
imkanlarını səfərbər edib buna
çalışsa da, ləyaqətsizlər tərəfindən
ləyaqətinin alçaldılması riski onu daim izləməyəcəkmi?
Yazıçı Anar "Dantenin yubileyi" və
"Macal" povestlərində bu paradoksal, hardasa
dolaşıq məsələlərin bəzi məqamlarını
bədii araşdırma müstəvisində kifayət qədər
dərindən çözə bilib və çox təəssüf
ki, ədəbiyyatşünaslar məsələnin bu tərəfinə
lazımınca diqqət yetirməyiblər.
Feyzulla Kəbirlinski
istedadsız aktyor olsa da, ona qətiyyən neqativ, pis adam kimi baxmaq olmaz. Başını
aşağı salıb yaşayır, heç kimə pisliyi
dəymir, yubileyinin keçirilməsindən başqa heç
bir umacağı da yoxdur. Bəs əvəzində
nə görür - ləyaqətinə qarşı yönəlmiş
rişxənd, təhqir dolu sözlər. Bu
mənada Feyzullanın sənətdəki aktyorluğu ilə
həyatdakı aktyorluğu arasında qəribə bir
uyğunluq var. Səhnədəən epizodik rolları belə
oynaya bilməyən Feyzulla həyatda da heç bir rolu fərli-başlı
oynaya bilmir və ona görə də başqalarının,
özlərinə gün ağlaya bilənlərin ələ
saldıqları.
Addımbaşı aldatdıqları personaja
çevrilir.
"Macal"
povestinin qəhrəmanı Fuad isə umacaqlarını maksimum
reallaşdırmaq, təmin etmək, yaxşı vəzifə,
komfort həyat naminə onu sevən qadına, öz həyat
yoldaşına və müəlliminə xəyanət edən,
ölümə sürüklənən insanı xilas etmək
şansına arxa çevirib gizlənən, hətta valideynlərini
belə unudan bir praqmatikdir. Onun hər şeyi
var - bircə vicdandan başqa. Vicdanı
yoxdursa, deməli, Allahı da yoxdur. "Öz
xalqına xəyanət edən sabah bizə də xəyanət
edəcək" məntiqi ilə düşünən
Çingiz xan mühasirədə saxladığı
qalanı ona təslim edənləri dərhal qılıncdan
keçirmək əmri verirdi. Bilirdi ki,
onlara qətiyyən etibar etmək olmaz. Fuad
da hələ uşaq ikən atasına xəyanət edən
və ömrü boyu bunun əzabını çəkən
birisidir. Düzdür, onun qılıncdan
keçirilmə təhlükəsi yoxdur, amma ruhu daim
ağrıyır, vaxtilə karyera xətrinə şüurlu
şəkildə elədiyi yaramazlıqlar ona daim əzab
verir. Anar onun da, onun antipodu olan Kəbirlinskinin də mənəvi
böhranını sosial mühitin insanın ruhuna təcavüzündən
irəli gələn anormallıq kimi nəzərdən
keçirir, fərd və ətraf aləm arasındakı
münasibətlərin qaranlıq tərəflərini
araşdırır, "özünə" sədaqətin
heç də asan şey olmadını, onun
paradokslarını göstərir.
Onun digər əsərlərində də biz belə
obrazlarla qarşılaşırıq. "Gürcü
familiyası" hekayəsində Əsmər məhz
"İmkanlı, amma sevmədiyin adama ərə getmək,
imkansız, amma sevdiyin adama ərə getməkdən daha sərfəlidir"
düşüncə streotipinin təsiri altında sevmədiyi
Camala ərə gedir və puç bir ömür yaşayır.
"Beşmətəbəli evin 6-cı mərtəbəsi"
romanının qəhrəmanı Zaur isə ailəsini elin
qınağından xilas etmək naminə sevdiyi Təhminəni
ölümün ağuşuna atır...
Rus yazıçısı V.Bıkovun "Sotnikov"
povestində iki partizan - pəhləvan cüssəli Rıbak
və xəsfə, çəlimsiz Sotnikov faşistlərin əlinə
keçir.
Dindirmədən əvvəl təcridxanada Rıbak dostuna
deyir ki, mən sağ qalıb mübarizəmi davam etdirmək
naminə faşistlərlə işbirliyinə razılıq
verəcəm (??). Elə də edir və səhəri gün
bütün kənd camaatının gözləri
qarşısında dostu, silahdaşı Sotnikovun edam mərasimində qara işlər görən
nökər funksiyasını yerinə yetirir. Görün
bunu xırda xəyanət kimi qiymətləndirən
Rıbakı hansı aqibət gözləyir. Qocalardan
tutmuş uşaqlara qədər bütün kənd
camaatının baxışlarından güllə kimi
yağan "satqın", "xain" ittihamlarının zərbəsindən
Rıbak tədricən ayılmağa başlayır,
anlayır ki, xəyanətin böyüyü, kiçiyi
olmur. Axşam faşistlər əylənmək,
yeyib-içmək məclisinə gedəndə evin
qapısını Rıbakın üzünə
bağlayıb onu itlər ulaşan həyətdə
saxlayırlar - yəni sənin yerin buradır. Bilirlər ki, onun artıq getməyə yolu yoxdur.
Elə də olur. Rıbak kəmərini
çıxarıb özünü ayaqyolunda asmaq istəyir.
Amma Vətənin quru bir ağac parçası
da ortadan qırılıb şərəfsiz bir
ölümü ona çox görür.
Həmin
povest əsasında çəkilmiş film çox təsirli
və ibrətamiz sonluqla bitir: Rıbak son şans kimi
faşistlərin hətta onun qaça biləcəyindən
ehtiyat etməyib açıq qoyduqları darvazaya
yaxınlaşır. Açıq qapıdan o tərəfdə
faşist tapdağı altında olan ucsuz-bucaqsız Vətən
çölləri görünür. Amma
Rıbak cəsarət edib qapıdan o tərəfə
keçə bilmir. Çünki o, artıq düşmən
zonasında ən yaxşı halda it yerinə qoyulan miskin bir
varlıqdır və ucsuz-bucaqsız çöllərdə
ayağımı qoya biləcəyi bircə qarış da
yer yoxdur!
Xəyanət
üstündə qurulan "xilaskarlıq" missiyasının,
rolunun cəzası budur!
Mən yazılarımın birinə "Həyat -
Allahın yaratdığı filmdir" başlığı
seçmişdim. Doğrudan da, insanların hər bir hərəkəti,
başlarına gələnlər sanki ssenarisi əvvəlcədən
yazmış sonu görünməyən bir oyunun, filmin
ayrı-ayrı epizodlarıdır. Çox
təəssüflər olsun ki, bu səhnədə roldan rola
girmək şansı o qədər böyükdür ki,
öz aktyorluq məharətinə aludə olub sonda heç
kimə, yəni nakəsə çevrilə bilərsən.
Vaqif Mustafayev "Nakəs" filmində məhz
belə bir antiqəhrəmanın aqibətini göstətir.
Belə ki, filmin qəhrəmanı guya ehtiyacı olanlara
kömək etmək naminə müxtəlif situasiyaların
diktəsi altında müxtəlif rollara girir,
çeşid-çeşid yaxşı adam
rollarını oynayır, onların içində əriyir. Zahirən hər şey qaydasındadır, məntiqə
uyğundur. Amma unutmaq olmaz ki, "yaxşı"
anlayışı konkret umacaqlarla, təmənna ilə
bağlı olduğundan mütləq yox, nisbi xarakter
daşıyır, yəni biri üçün yaxşı
olan, digəri üçün pis, bir başqası
üçün lap pis ola bilər. Başqa sözlə,
yaxşı adam səlis yox, qeyri-səlis
çoxluqların elementidir. Onun dəqiq sərhədləri
olmadığından filmin qəhrəmanı da bu
çoxluqlar müstəvisində diyirlənə-diyirlənə
hamının rolunu oynayır, nəticədə isə
özünü, öz simasını itirib heç kim - nakəs olur.
Hər gün qarşılaşdığımız buqələmunlar
- səhnəyə çıxıb müxtəlif maskalarla
janqlyorluq edənlər də əslincə nakəslərdir.
Yaxşı, bəs bütün bu deyilənlərdən sonra nakəs yox, özün olmağın yolu nədir? Ümumiyyətlə, sona qədər özün olmaq mümkündürmü? Necə etməliyik ki, həyat adlı filmin uğursuz aktyorları olmayaq?
Bu suallara yazının əvvəlində aktyorlarla bağlı apardığım bölgü kontekstində cavab verəcəm. Məncə, çıxış yolu təklif olunan rollara təslim olub onların içində ərimək, yaxud Antonioninin dediyi "ağılsız" aktyor olmaq yox, bu rolları özününküləşdirib, özünə təslim edib qalib aktyor olmaqdır.
Öz simanı itirmədən "mən"
olmağın yeganə yolu budur!
Əlisəfdər
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023.- 6 yanvar.- S.11.