Ünvansız məktublar
(II məktub)
"Ünvansız
məktublar" traktatının müəllifi, əsərlərindən
öyrəndiyim böyük filosof və ideoloq G.V.Plexanovun
xatirəsinə
Yaşadığı cəmiyyətdə, taleyinə
düşmüş zamanda
müəyyən ictimai-tarixi
çəkisi olan hər şəxsiyyət
yaşa dolduqca özü və zəmanəsi haqqında görüb-götürdüyü həqiqətləri yazmaq,
gələcək nəsillərə
yadigar qoymaq istəyir. Mən də 60 yaşım
tamam olanda özüm, nəslim, taleyim, ailəm, mühitim haqqında qənaətləri "Mən
kiməm" (2015) kitabında,
eləcə də
"İdrakın üfüqləri"
(2019), "Estetik meyar
və bədii mahiyyət" (2022) adlı
kitablarda işıq üzü görmüş
müsahibələrimdə müəyyən qədər
bəyan etmişəm.
Bunlarla yanaşı,
"Bizdən sonra gələnlərə" adlı
fəlsəfi-publisistik kitab
üzərində işləyirəm
ki, bu məktubları
həmin kitabın
(Allah qoysa 70 illik -
2024!) hissələri də
hesab etmək olar...
İndi həyatımızda tamamilə
yeni mərhələ
başlayır. 30 illik mənfur işğala son qoymuş, Böyük Zəfərlə başa çatmış mahiyyət
və tarixi mənasına görə
hər günü bir ilə bərabər
44 günlük Vətən
müharibəsi həm
Azərbaycan, həm ümumtürk tarixində,
həm də dünya çapında dönüş yaratdı.
Bu, Dünya hərb
tarixində misli görünməmiş yeni
bir mərhələ,
yeni bir gerçəklik, başlıcası,
yeni təfəkkür
tərzi formalaşdırdı.
Bu, ilk növbədə Prezident, Ordu və Xalq birliyinin
praktik tarixi ifadə tərzində mümkün oldu.
Həqiqətən, Azərbaycanda yeni tarixi gerçəklik yarandı, Azərbaycan sivil, qüdrətli diplomatiyaya malik, aydın tarixi yol seçmiş demokratik dövlət kimi əhəmiyyətli dərəcədə böyüdü
və dünya çapında öncül
bir qüvvəyə çevrildi. Bununla paralel iki qüvvətli
güc məhz Azərbaycanın yanında
oldu: Türk Dövlətləri Birliyi
və İslam Həmrəylik Ttəşkilatı!
Onların fəaliyyəti dünyada
birinci olan BMT-ni kölgədə qoydu. Heç kimdən və
heç bir güclü dövlətdən
asılı olmayaraq müstəqil siyasət aparan Azərbaycan və onun qüdrətli
rəhbəri dünya
dövlətləri ilə
münasibətləri öz
ölkəsinin xeyrinə
dəyişdirə bildi.
Bu tale yüklü tarixi prosesdə Türkiyə Cümhuriyyətinin,
onun cümhurbaşqanı
R.T.Ərdoğanın və
türk xalqlarının
xidməti minnətdarlıqla
qeyd olunmalıdır.
Türkiyə faktiki olaraq
Azərbaycanın, digər
türk dövlətlərinin
və xalqlarının
təəssübkeşi və
himayədarı kimi çıxış etdi.
Biz XXI əsrə qədər tarixi bir ədalətsizlik
olaraq işğal yolu ilə qədim
və ulu xalqı, onun tarixi Vətəni olan Azərbaycanı Araz çayı boyunca iki yerə
bölmüş İran
və Rusiya asılılığının bir tərəfindən rus imperializmindən xilas olub müstəqillik
qazandıq, indi isə qalıq fars şovinizmi, sonuncu Fateh Nadir şahdan sonra İran adlanan, xalqımızın həssas
duyğusu olan islam dinini dəstəvuz
edərək, iki yüz ildir işğalçılıq siyasətini
davam etdirən, 40 milyonluq həmvətənimizi
və torpaqlarımızın
böyük bir hissəsini işğal altında saxlayan qonşu dövlətə
də borcumuz hələ qalır. Fəqət,
əminik ki, tarix haqq sözünü
deyəcək, öz ədalətli qərarını
verəcək, biz Bütöv
Azərbaycanı tezliklə
görəcəyik. Zor gücü,
dini fanatizm, xurafat və qorxu ilə bütöv bir xalqı əsir saxlamaq vaxtı keçib.
Biz tarixə güvənirik,
ona arxayınıq, o,
ən ədalətli hakimdir, zaman özü hər şeyi yerbəyer edəcək. Ona görə də
babalarımızın bizə
miras qoyduğu Tarixi yad təfəkkürü
ilə yazmamalı, doğru öyrənməliyik.
Müasir, sivil Azərbaycan həm də o zaman qüdrətli olur ki, arxasında
dünyaya 40 adla səpələnmiş türk
millətinin olduğunu
unutmur. İndi biz türkün oyanması,
türk intibahı dövrünü yaşayırıq.
Türk özünə qayıdır,
özünə dönür,
tarixdə onu daha qüdrətli, daha şanlı mərhələlər gözləyir.
Türkiyənin və Azərbaycanın
müasir texniki, diplomatik və humanitar səviyyəsi onun bariz nümunəsidir.
"Xəyal gerçəkliyə atılan
toxumdur" - deyib R.T.Ərdoğan, "XXI əsr
türk əsri olacaq" - deyib İlham Əliyev. Bu gün bu iki böyük türk əl-ələ verib əsrin zirvələrinə doğru
gedir. Nə qədər təzyiq
göstərsən, o qədər
müqavimət görəcəksən.
Bu vaxt İran
da dözülməz fiziki və mənəvi təzyiq altında, hər cür hüquqlardan məhrum olan türklər artıq oyanıb öz hüquqlarını tələb
etməyə başlayıblar.
Tarixin hökmü verilib, onu heç
kəs poza bilməz, dini fanatizm tarixin gedişatına əngəl
ola bilməz.
Şöhrətli tarixə, qüdrətli
mənəvi gücə
malik olan türk tarixində ağa, qul, nökər olmayıb, qədim türk cəmiyyətində diskriminasiya
yox idi, hamı bərabər yaşayırdı, bu cəmiyyəti ədalət,
mərhəmət və
qəhrəmanlıq idarə
edirdi.
Türk qadını cəsur, mərhəmətli, sədaqətli
və qayğıkeş
idi. O, ilahi duyğularla
sevməyi bacarır, zorakılığı qəbul
etmir, öz sevgisi uğrunda cəsarətlə mübarizə
aparırdı. Türk xatunu
qürurlu, sadə ruhlu və nəcib
idi. Türk qadınını sevmək əsl xoşbəxtlikdir. Türk dövlətinin
əsasında təbiətə
inam dayanırdı, türk cəmiyyəti təbiət qanunları ilə idarə olunur, bu, təbii
idarəetmə idi.
Türklər cəmiyyəti ox və qılıncla, təbiəti isə qayğı və məhəbbətlə qoruyurdur.
Bu mühitdə Tanrı təbiətlə
bərabər idi, əbədi Günəş
Tanrının sifəti
hesab olunurdu. Qədim türk cəmiyyətini səmimiyyət idarə edir, türklər xəyanət bilmir, biləndə isə bağışlamırdılar.
Başqa xalqlara xüsusi hörmət var idi, türk dövlətlərinə - 17 türk
imperiyasına əcnəbilər
gələndə gəlişinin
məqsədin bilməmiş
qonağı xonça
ilə, çal-çağırla
qarşılayırdılar. Türklər
ürəyiaçıq millət,
bir az
da sadəlövh idilər. Türk milləti böyük,
düşmənləri də
güclü idi.
Onlar bəzən bu sadəlövhlükdən sui-istifadə
edirdilər. Türk tarixi
aldanışlarla doludur.
Əslində çoxlarına bəlli olan, lakin qısqanclıqdan etiraf etmədikləri bütün bu həqiqətləri ona görə yazıram ki, gələcək nəsillər - bizdən sonra gələnlər onları unutmasın, öz şərəfli tarixləri, həqiqətli
əcdadları ilə
fəxr etsinlər.
XIX əsrdə M.F.Axundzadə dostlarından birinə yazırdı ki, müasirlərimin məni anlamamasından təngə gəlmişəm. Hər bir təfəkkür sahibi, vicdan əhli, şəxsiyyət timsalı ziyalı öz dövrü və müasirləri barəsində müəyyən həqiqətləri vaxtında görməyi və deməyə borcludur. Heç bir mütəfəkkir zəmanəsi və müasirləri tərəfindən yetərincə qiymətləndirilməyib. Hətta belə bir arzu olunmaz hal millətinin tarixi və taleyi ilə birgə yaşayan fikir adamını pərişan etməməlidir. Həkim heç zaman xəstədən incimir, onu müalicə etməyə çalışır. Əsl şəxsiyyət, fikir adamı kütlədən yüksəkdə dayanmalıdır. Alim, şair, yazıçı, bəstəkar - ziyalı kütlədən nə qədər çox uzaqlaşsa, bir o qədər şəxsiyyət və ziyalı, seçilmişlərdən olur, tarixə çevrilir. Tarix məhz belə şəxsiyyətlərin çiyinlərində bərqərar olur, bolşeviklərin dediyi kimi, kütlə tarixin yaradıcısı deyil, tarixin memarı şəxsiyyətlərdir. Böyük İskəndər Şərqlə tanışlıqdan sonra öz ölkəsinə gedib belə bir fərman verir:
Əmr etdi: verilsin belə bir fərman,
Alimdir gözümdə
ən böyük insan.
Elmlə,
biliklə başqa cür heç kəs
Heç kəsə üstünlük
eyləyə bilməz.
Rütbələr içində seçilir biri
Hamıdan ucadır alimin yeri.
Əlbəttə, bu, dahi Nizami Gəncəvinin arzusu, Fateh İskəndərə verdiyi müdrik dərs idi ki, möhtəşəm "İskəndərnamə" dastanında yer alıb. Makedoniyalı İskəndər Şərqdə - Azərbaycanda Zərdüşt peyğəmbərin "Avesta" traktatını görüb, onu yunan dilinə tərcümə etdirir, sonra da qısqanclıqdan onu yandırır. Bununla da o, "Avesta"nın öz məna və fəlsəfi möhtəşəmliyinə görə dünyaya hikmət təlimi keçən antik yunan fəlsəfəsindən üstün olduğunu etiraf etmiş olurdu.
Mən öz ixtisasım
üzrə tənqidçiyəm, bundan əlavə,
nəzəriyyəçi ədəbiyyatşünas aliməm,
vəzifəm sözün, sənətin keşiyini çəkmək, onu
urvatdan salan,
cırmaqlayan cızmaqaraçılardan, istedadsız yazarlardan qorumaqdır. Sənət siyasətə
xidmət etməməlidir. Sənət ideologiyaya
çevriləndə məhv olur. Sənətin
vəzifəsi ictimai problemləri hələ
etmək deyil, insanı təsvir və tərənnüm
etməkdir. Çünki sənətdə
səmimiyyət var, siyasətdə səmimiyyət
yoxdur, maraqlar var. Siyasətdə əxlaq yoxdur,
istedadla yaradılmış sənət əxlaq
və sərvətlər sərgisidir.
Nizaməddin
ŞƏMSİZADƏ
Dövlət
mükafatı laureatı, Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2023.- 6 yanvar.- S.10.