Gecəsi gərdanlıq,
gündüzü seyranlıq...
Bura orta xətti olmayan, varla yox, azla çox, hər
şey ilə heç nə arasında bir yerdir. Təyyarə uçuş
üçün 5 saat sonra hərəkət edəndə hiss
etmişdim başlayan macəranı. Günorta
eniş edəcəyim hava limanına axşamın
qaranlığında çatmışdım. Ona görə də, hansı yoldan keçdiyimi,
sağda, solda nələrin olduğunu dəqiq görə
bilməmişdim. Sağa boylanıb uzaqdan par-par
parıldayan yeri görəndə hiss etdim ki, gecəsi gərdanlıq,
gündüzü seyranlıq olan o əfsanəvi yerdəyəm.
Mardində!
Halbuki yerli əhali buranı "gecəsi gərdanlıq,
gündüzü məzarlıq" deyə anır.
Qarmaqarışıq
şəhər
Orta xətt fikrinə gəldikdə
yanılmamışdım, çünki şəhər iki
hissədən ibarətdir - Köhnə Mardin və Yeni Mardin. Yeni Mardin Ticarət
mərkəzlərinin, göydələnlərin, avanqard,
modern binaların, villaların, hamar yolların, markaların və
retoranların olduğu ərazidir.
Köhnə Mardin isə 12 min illik tarixi olan şəhərdir. Cənub-şərqi
Anadoluda yerləşən Mardinin şimalı Diyarbakır və
Batman, şərqi Şırnak və Siirt, qərbi
Şanlıurfa, cənubu isə Suriya ilə əhatələnib.
Dünyanın Venedik və Qüds kimi xarici
görkəmi heç pozulmamış üç yerindən
biridir. Tarixi İpək Yolu və Mesopatomiyanın ərazisində
yerləşməklə müxtəlif xalqlara qucaq
açıb, həmçinin, ayrı-ayrı etnik qruplar və
ənənələrə ev sahibliyi edib.
Hazırda özünün açıq səma
altındakı muzey görünüşü ilə UNESCO-nun
"Dünya miras siyahısı"na
üzvdür.
Mardinin quruluş tarixi ilə bağlı aparılan
arxeoloji qazıntılar nəticəsində miladdan əvvəl
4500-3500-cü illərdə Mesopatomiyanın tərkibində
olan Subarilər tərəfindən qoyulduğu ehtimal edilir. Miladdan əvvəl
2850-ci ildə Şumerlərin hökmranlığı
altında olub. 2500-ci ildə Akkad-Şumer dövlətinin,
miladdan əvvəl 2200-1925-ci illərdə Babil dövlətinin
hökmranlığı altına keçən Mardin və ətrafı
daha sonralar da 500 il Midillər tərəfindən
əsarətdə saxlanılır. Miladdan əvvəl
1367-ci ildə Assurlar ərazini öz torpaqlarına qatır.
Miladdan əvvəl 800-cü ildə bu ərazilərin
hamısı Urartu krallığına keçib, miladdan əvvəl
VI yüzilliyin ortalarında farslar xüsusi dillə öz tərkiblərinə
qatıblar. Miladdan əvvəl 335-ci ildə
Makedoniyalı İskəndər Anadolunu ələ keçirir
və 250-ci ildə Roma imperatorluğunun tərkibinə
qatılan Mardin bu dövrdə xristianlığın
yayılması ilə mədəniyyət baxımdan dəyişikliklərə
məruz qalır. Bizans dövründə
də təsirə ən çox məruz qalan yerlərdən
biri yenə Mardin olur. VII yüzillikdə ərəblərin
əraziyə gəlməsi ilə islam
yayılır, XII yüzillikdə Səlcuq hakimiyyəti ilə
türkmənlər buraların hakimə çevrilir. Həmçinin, Ağqoyunlu və Səfəvi
dövrləri də Mardinə təsir edir. Yavuz Sultan Səlimin dövründə - 1517-ci ildə
Mardin Osmanlının tərkibinə qatılır.
Təsəvvür edirsiniz, şəhər
sayı-hesabı bilinməyəcək qədər əldən-ələ
keçir və hər birinin mədəniyyətlərini, adətlərini,
dillərini yığıb bu vaxta qədər gəlib
çıxmağı bacarır. Bütün bu dəyişikliklər
şəhərin adından da yan keçmir - Erdobe, Tidu,
Merdin, Merdö, Merdi, Merda, Merde, Qartal yuvası, Quşlar
yuvası ilə dəyişə-dəyişə Mardində
qərar tutur.
Köhnə Mardin Mardin Qalasının
aşağısındakı geniş ovada yerləşən
qədim bir şəhərdir. Əsrarəngiz
memarlığa sahibdir. Təpədən
ovaya baxanda bir-birinə kapilyar damarlar kimi bağlı olan,
iç-içə keçən qarmaqarışıq yerə
bənzəyir. Ancaq yaxınlaşanda
görürüsən ki, tərtib edilən təmələ
xüsusi diqqət yetirilib, qonşuluq haqları incəliklə
qorunub, heç birinin bir-birinə qarışmasına imkan
verilməyib. Heç bir ev digərinin
mənzərəsini qapatmır. Evlərin
hamısı Mardin daşı ilə inşa edilib. Mardin daşı asan yonulan, hava dəydiyi vaxt dəqiqələr
içində sərtləşən çox özəl
daşdır. Elə şəhərdə
də daş oyma sənəti çox məşhurdur. Bu sənəti baxışlarını
çevirdiyin hər yerdə görmək
mümkündür. Şəhərdə
min illərdir istifadə edilən xüsusi su şəbəkəsi
mövcuddur. Qaladan aşağıya
doğru bütün evlərin su ehtiyacını bu sistem təmin
edir.
Məsciddən
mədrəsəyə, kilsədən monastra...
Mardinin bir özəlliyi də inancların
çeşidli olmasıdır. Bir-birindən fərqli
inanc və mədəniyyətlərin nümayəndələri
yüzillərdir birlik, bərabərlik içində
yaşayıblar. Şəhərin ən
müxtəlif yerlərində məscidlər və mədrəsələrlə
bərabər, kilsələr, monastırlar, türbələr
də görmək mümkündür. Məsələn,
bir tərəfdə azan səslənərkən, digər tərəfdən
kilsə zənginin səsi gəlir. O an barış,
dostluq, qardaşlıq içində yaşamağın nə
qədər əhəmiyyətli və ali
olduğunu iliklərinə qədər hiss edirsən.
Hər kəsin öz dinini istədiyi kimi
yaşadığı yerdir Mardin. Ulu Camidə nə qədər
növbə olursa, Mor Qabriel Monastırında da o qədər
ziyarətçi olur. Yeri gəlmişkən,
Ulu Camidə Məhəmməd Peyğəmbərin saqqalı
saxlanır. Deyəsən, ən çox
buna görə idi məscidin qapısı önündə
uzanıb gedən növbələr. Ziyarətə
açıq olan kilsə və monastırlar Deyrüzzaffaran
ilə Mor Qabriel Monastırı, şəhər mərkəzində
yerləşən Kırklar kilsəsi çox məşhurdur.
Qasimiyyə, Hatuniyyə də mütləq ziyarət
edilən məkanlar siyahısında olmalıdır. Bunların ən
birincisi isə Zinciriyyə Mədrəsəsidir. Xalq arasında Zinciriyyə Mədrəsəsi
adı ilə tanınan, həqiqi adı Sultan İsa Mədrəsəsi
olan bu məbəd Mardində hökmranlıq edən son
artuklu Sultanı Məlik Nəcməddin İsa tərəfindən
1385-ci ildə inşa edilib. Hətta
Əmir Teymurla savaşan Sultan bir müddət bu mədrəsədə
həbsdə saxlanılıb. Mədrəsənin
tikintisi zamanı istifadə edilən daşlardakı
naxışlar, işləmələr, yazılar, oymaqlar sanki
danışır, nəfəs alır. Mədrəsənin
üstündən Mardin bütün möhtəşəmliyi
ilə önünə sərilir. Mardində
görülməsi ən vacib yerlərdəndir.
Mardin Qalasının ən başında Mustafa Kamal
Atatürkün işıqla yanan görüntüsü var.
Hava qaralan kimi həmin işıqlar yanır və Atatürk
gecəni aydınladır. Mardinin Atatürk
üçün önəmi böyükdür. Buraya "Paşa olduğum diyar" deyərdi.
Çünki general olduğuna dair müjdəni
burada almışdı.
Bir
adın izi ilə...
Əslində, Mardinə səfər etməyi
çoxdan fikirləşirdim. Elə ki
araşdırmalarımdan birində Antik şəhər Dara
ilə qarşılaşdım, "tezliklə getməliyəm"
deyib bir neçə günə yola çıxdım. Mənim üçün Mardin ən çox Dara ilə
yadda qaldı. Ruhum bu qədim,
sınıq-sökük kənddə pərvazlandı. Düşündüm, aydınlandım, ürəyimin
necə sevindiyinə şahid oldum. Özümü
buradan keçən hər dindən, irqdən, dildən olan o
qədim insanlarla əl-ələ hiss etdim. Bir gün hər
kəsin gedəcəyini düşündüm...
Kənd
camaatı ilə tanış olduq, söhbətləşdik,
çay içdik, onların təmiz qəlblərinə
boylandım. Daranın hüzurunu onların ruhunda hiss etdim.
Dara bir az yavan, yalın yerdir. Daxmaya bənzər kiçik evlər daha
çoxdur. Səbəb isə ərazinin
tarixi yer olması və buna görə toxunulmaz elan edilməsidir.
Mərkəzə qırx dəqiqəlik məsafədə
yerləşən bu qədim şəhər romalılar və
farslar arasındakı münaqişələrə görə,
tez-tez hakimiyyət dəyişikliklərinə məruz qalsa
da, antik Roma şəhəri kimi günümüzədək
gəlib çata bilib. Bura
süryalının, xristian və ərələrin daha
çox olduğu yerdir.
Əslində antik şəhərin üstü 2008-ci ilə
qədər qapalı olub, yəni torpaq altında kəşf
edilməmiş qalıb. Bu tarixə qədər terror hadisələrindən
dolayı ərazi tur siyahılarına əlavə edilməyib,
turistlər bu yerlərə addım atmayıb, heç bir sərmayə
yatırılmayan yer olaraq qalıb. Lakin
2008-ci ildə Mardin Turizm Müdürlüyünün hərəkətə
keçməsi ilə arxeoloji qazıntılara
başlanıb. Hazırda torpaq üzərində
görünən Dara Antik şəhərin 20 faizi gün
üzünə çıxarılıb. Geri
qalan 80 faiz ərazidə Yeni Dara Kəndi salınıb. Bu isə o deməkdir ki, kənd camaatının
yaşadığı evlərin altında böyük tarix
yatır. Yeri gəlmişkən, bölgəni
bir bələdçi ilə gəzmək daha məqbuldur.
Mənim bələdçim Darada doğulub
böyüyən, sadəcə buranın deyil, bütün
Mardinin, Mesopatomiyanın tarixini bilən, bu işi sırf
torpaq sevgisi üçün görən Sinan Dara oldu. Çünki həddən artıq
ayrıntısı olan bölgəni bir neçə məlumat
lövhəsini oxumaqla tanımaq mümkün deyil.
Dara eradan əvvəl 300-cü ildə farslar tərəfindən
qurulan şəhərdir. Adını fars
hökmdarı Darisudan alıb. Bura əvvəllər
qala divarlarının əhatəsində olub. Ərazinin gözoxşayan yerlərindən biri
Agoradır. Yerli əhali buraya saray yolu
deyirlər. Agora isə antik bir bazardır.
On bir gözdən ibarət su sarnıcı və eyni
zamanda dünyanın ilk sel barajı burada yerləşir. Bu
sarnıclardan biri İstanbulda yerləşir, bir müddət
əvvəl Yerəbatan Sarnıcı adı altında muzey
kimi ziyarətə açılıb. Digəri
isə Misirdədir. O dönəmlər dağda əriyən
qar, yağış suları bu sarnıclara dolur, təmizlənir
və istifadə üçün yeraltı kanallarla əhaliyə
ötürülərək su ehtiyacı təmin edilirdi. Ancaq hazırda biz həmin sistemin sadəcə iyirmi
faizini görə bilirik.
Darada yerləşən Nekropol insanı heyrətləndirir. Bütün sivilizasiyalar
Nekropolu ərsəyə gətirmək üçün
qayaları oyublar. İçərisində
gümbəz tərzində olan abidəni mərzarlıq
olaraq istifadə ediblər. Gümbəzin
içində belə məzarlar çoxdur, amma əksəriyyətinin
haqqında səhih məlumat yoxdur. Məzarın ətrafında
yunanca, aramicə və fars dillərinə
aid hərflər və adlar yazılıb. Digər
tərəfdə yan-yana üç məzar var. Qısa, ancaq
geniş və dərin məzarlardır. Bunların din
adamlarına aid olduqları təxmin edilir. Çünki
Ortodoks Süryaniləri din adamlarını oturulu və
üzü Şərq istiqamətinə doğru dəfn
edirmişlər. İnanca görə, Şərqdən
Həzrəti İsa gələcək və həmin an onu
hörmətlə qarşılaya bilsinlər deyə bu
addımı atıblar. Bu günün
özündə belə Mardin və ətrafında süryani
din adamları bu qayda ilə dəfn olunurlar.
Ölü
üçün ən dəyərli hədiyyə...
Qazıntılar zamanı məzarların içindəki
cəsədlərin yanında göz yaşı
şüşələri, pul və kandil tapılıb. Qədim inanca
görə, bir ölü üçün ən dəyərli
hədiyyə göz yaşıdır. Ona
görə də, ölənin yaxınları şüşəyə
axıtdıqları gözyaşlarını məzarın
yanına yığırmışlar. Ölümdən
sonra təkrar diriliş olacağına inanan insanlar göz
yaşlarını şüşələrdə ona görə
saxlayırmışlar ki, dirilən şəxsə ən
çox kimin üzüldüyünü isbat edə bilsinlər.
Pulun mənası isə öldükdən sonra
qarşılarına bir çay və ya kiçik bir dəniz
çıxacağı və həmin sudan
qarşı tərəfə keçərkən qayıqdan
istifadə etdikləri vaxt qayıqçıya pul vermələri
üçün imiş. Kandil isə su hövzəsini
keçdikdən sonra önlərinə qaranlıq bir yol
çıxacağına, ölü o biri dünyaya gedənə
qədər qaranlıq yolunu aydınlatmaq üçün nəzərdə
tutulubmuş.
Darada bir çox sivilizasiya yaşadığı
üçün və şəhər mütəmadi olaraq əl
dəyişdirdiyindən məzarlar da bir-birindən fərqlənir. Bəzi məzarlara
baxanda üstündə tovuz quşu və alov şəkilli
günəş işarələri görmək olur. Bunlar zərdüştlüyün simvoludur. Bəzilərində isə xaç işarəsi və
süryanicə yazılar mövcuddur. Qeyd
edim ki, dini inancı olmayan şəxslər adi qaydada məzara
uzadılaraq dəfn ediliblər.
Maraqlı görüntülərdən biri isə ailə
məzarıdır. Arxeoloji qazıntılar zamanı məlum
olub ki, üç planda qazılan bu məzarlarda eyni ailənin
13 üzvü üst-üstə basdırılıb.
Ləzzətin
diyarı
Bir az da bu yerlərin mətbəxtinə boylanaq. Əvvəlcədən deyim ki, mənim kimi ət yeməyənlərin deyil, ət sevənlərin yeridir buralar. Qaldığım otel daxil bir çox yer səhər yeməyi vermirdi. Səhər yeməyinin mövcud olduğu yerlərə isə böyük gözləntilərlə getməməyimi tövsiyə elədilər. Çünki burada səhər yeməyi vacib hesab edilmir. Günortadan gecəyə qədər davam edən yeməklər daha çox tərcih edilir. Ətsiz yemək tapmaq isə çox müşkül məsələdir. Danılmaz olan budur ki, təkcə Mardin mətbəxi Mardinə gəlmək üçün ən böyük səbəbdir. Qabırğa dolması, ətli sarmalar, sembuseklər, qızardılmış, qaynadılmış içli köftələr, kabab çeşidləri və bənzər onlarla çeşid yeməkləri var. Hətta soyuq qəlyanaltılar masaya ən az 6 çeşid gəlir. Mətbəxtinin bu qədər zəngin və ləzzətli olmasının səbəbi isə çox irqli və müxtəlif mədəniyyətlərin buradan gəlib keçdiyinə və ya gəlib qaldığına görədir.
Mardin həm də süryani şərabları ilə məşhurdur. Köhnə Mardinin mərkəzi küçələri şərab mağazaları ilə doludur. Mardin ləbləbisi, dibek qəhvəsi isə unudulmayacaq ləzzətlərdəndir.
Varla yox arasında
İndi isə ilk yazdığım cümləyə gələk. Mardin orta xətti olmayan, varla yox, azla çox, hər şey ilə heç nə arasında bir yerdir.
Müşahidələrim belə deməyə
əsas verdi ki, burada insanlar ya çox varlıdır, ya da çox
kasıb. Məsələn, Qədim Mardinin əsas
küçəsində yolboyu qızıl mağazaları
yerləşir. Vitrinlər sözün əsl mənasında
göz qamaşdırır. Daha əvvəl heç yerdə
görünməyən qalın qızıl kəmərləri,
kiloluq gərdanlıqları burada görmək
mümkündür. Di gəl, önündə oturub dilənən
azyaşlı uşaqlar insanda "bu nə təzaddır"
sualı yaradır. Küçələr dilənən
uşaqlarla doludur. Dilənməyənlər isə toxunma
aksessuar, şal və yaylıqları satanlardır. Kimdən
soruşursan ya iki övladı var, ya da on bir, on iki. İnsanları
da belədir; bir qismi dünyanın ən mehribanı, digər
qismi ən sərtidir. Məsələn,
saat on ikiyə qədər sanki şəhər əhalisi qeybə
çəkilir, axşamdan səhər saat dördə,
beşə qədər isə sıra gecələri,
oxuyub-oynamaqlar davam edir. Yolun sağına
baxırsan dini sözlərdir, soluna baxırsan şəraba
yazılan tərifnamələdir. Mardini Mardin edən
də elə budur: ziddiyyət, natarazlıq!..
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2023.- 7 yanvar.- S.18:19.