Amerikanın 21 günlük kəşfi
(2-ci yazı)
(əvvəli ötən sayımızda)
Amerikanın
ruhu
Keçirdiyimiz görüşlərdə Amerikanın
öz tarixində, siyasətində buraxdığı səhvlər,
törətdiyi faciələr rahatlıqla etiraf edilirdi. Hindulara
tutulmuş duvandan, İraqdakı müharibəyə qədər.
Kimsə kiminsə günahını nə gizlətməyə,
nə də bəhanə gətirib ona haqq qazandırmağa
çalışırdı. Niyə də
eləsin?! Hər kəs öz əməlinə,
öz günahına cavabdehdir. İstənilən
problemi səsləndirməkdən çəkinmirlər, onu
həll etməsələr belə, ən azından onu
gördüklərini bəyan edirlər. Səfərimiz
müddətində bir-iki dəfə anket doldurmalı olduq.
Orada belə irq haqında sual hamımızı
düşündürdü. Yəni
kağıza baxan artıq bilir ki, bunu yazan asiyalı,
afrikalı, yoxsa avropalıdır. Pittsburq La Roche
Universitetində OEDİ ofisinin icraçı direktoru Sarah
White və direktor yardımçısı Steven Bensonla
görüş zamanı soruşdum: "Siz bir tərəfdən
ayrı-seçkilik problemlərini həll etməyə
çalışırsınız, digər tərəfdən,
hələ anketdə bu ayrı-seçkiliyi
yaradırsınız. Tələbələri
irqlərə bölmək, rənginə görə fərqləndirmək
nə dərəcədə demokratik addımdır?"
Qəribədir, sualıma çox təəccübləndilər,
hətta bizim ölkədə eyni sualın olmamasına heyrət
etdilər. Daha sonra Afrika mənşəli direktor
müavini belə bir izah verdi: "Bu
problem bizdə qanunlar səviyyəsində həll olunsa da, əslində,
kəskin qalır. Qaradərili, asiyalı tələbələr
ciddi təzyiq görürlər. Biz bu
problemlə hər gün, hər yerdə
rastlaşırıq. Buna görə də
anketlərdə belə bir suala ehtiyacımız var".
Bəlkə ölkəmizdə oxşar problemlə
qarşılaşmadığımıza görə cavab bizi
tam qane etmədi? Bəlkə burada əhali
ilə məkan arasında doğmalıq
yaranmadığına görə insanlar da öz aralarında
doğmalaşa bilmirlər?!
Amerika bələdçilərimizin dediyinə görə,
okean sahilində olan Ştatlar mərkəzdəkilərə
nisbətdə daha imkanlıdırlar, inkişaf ediblər. Bunu nəzərə
alaraq, bizi həm də Arkazanın (Arkanzas) Little Rock
(Kiçik Qaya) şəhərinə apardılar. Təbiətin bütün rənglərini, gözəlliklərini
özündə ehtiva edən, sakinlərinin asta
danışığı, hərəkətləri ilə məşhurlaşan
sevimli, sakit bir yer olan Little Rock Azərbaycanın Hacıkənd-Göygöl
zonasını xatırlatdı mənə. Başqa yerdə
heç cür hiss edə bilmədiyim Amerika ruhunu burada
tapacağıma ümid edirdim. Gəzintilər
sırasında həm də şəhər kənarındakı
meşənin yüksək bir zirvədəki tamaşa
meydançasında uzaqlara boylandıq. "Göz
yaşı yolu"nu onda gördüm. Deyilənə
görə, qitəyə gələn avropalılar yerli
hinduları gəmiyə doldurub Arkanza çayı ilə
başqa məkana sürgün edəndə yolboyu onlar
qırılıb, son mənzilə çox az
sayda çatırlar. Yadıma Orta Asiyaya
sürgün edilən həmvətənlilərimiz
düşdü. Çox kədərli,
faciə dolu hadisədir. Yaxınlıqda
şəhərin olmasına baxmayaraq, təbiətin əksər
hissəsi toxunulmamış, bakirə təsiri
bağışlayırdı. Bəlkə
artıq qış ərəfəsi olduğuna, bəlkə
də torpağa hopmuş göz yaşları idi ki, gözəlliyinə
baxmayaraq, havada bir qüssə var idi. Sanki
Amerikanın ruhu elə həmin qüssədə gizlənmişdi.
Təqribən 10 gün sonra Pittsburq Universitetində Bərabərlik,
Müxtəliflik və İnkluzivlik Ofisinin (OEDI) əməkdaşları
doktor Clyde Pickett, doktor Randi Congleton və doktor Emiola Oriola ilə
görüşümüz zamanı mən bütün
suallarıma cavab tapdım. Hər
üçü Afro-Amerika mənşəli idi. Ofisin əsas
vəzifəsi tələbələr arasında
ayrı-seçkilik hallarını ortadan qaldırmaq, çətin
adaptasiya olunan tələbələrlə iş aparmaqdır.
Qrupumuzu narahat edən suallar təqribən belə idi:
"Amerikanın kökündə duran hansı dəyərlər
indi prioritetdir? Amerikanın ruhunu qısa necə
xarakterizə etmək olar?" Dr. Randinin cavabı
qısa olsa da, bütün düyünləri açdı:
"Bu gün burada yaşayan ispanlar, ingilislər,
fransızlar Amerika dəyərinin
daşıyıcıları deyillər. Onlar
miqrantdırlar. Amerikanın ruhunun sahibləri
hindulardır, onları isə qırıblar". Bəli,
bu gün bir ovuc qalmış hindu
tayfaları sanki paralel dünyada yaşayırlar, kölgədirlər.
Maraqlıdır ki, hətta onların
açdığı kazinolar da vergidən azaddır. Deyilənə görə, bundan istifadə edən
hindular əməlli başlı varlanmaqdadır. Bir
vaxtlar torpağını sancaq-muncuğa satan,
qəhrəman ruhuna baxmayaraq, birlik yarada bilməyib, ümumiyyətlə
varlığını itirən bu insanlar indi o varidatı neynəyəcək,
görəsən?
Təəssüf
ki, səfər zamanı hindu görmədim
və qəti bir qərara gələ bilmədim. Yalnız muzeylərin birində onların əl
işi olan "yuxututan" qolbaq ala bildim. Qəribə bir paradoksdur. Bütün
həyatları qorxulu kabus olan hindular bu qolbaqlarla hansı
yuxunu tutmağı düşünürlər?
Dünyanın
"beyin bankı"
Amerikanın varlığının təminatı
duyğunun deyil, düşüncənin üzərində bərqərar
olmasıdır. Hisslər, yəqin ki, hindularla bərabər,
"Göz yaşı yolunda" itib-batıb. İlk dəfə
bu barədə amerikan şairi Ezra Paundun Nobel mükafatı alan Rabindranath Tagor haqqında sözlərini
oxuyanda düşünmüşdüm: "Mükafat ona məhz
Qərb həyatının xaosu içərisində unudulan
müdrik həqiqətləri bir daha
xatırlatdığına görə verilib". Rəyim bir
vaxtlar öz kəşflərinə, elmi
axtarışlarına məkan axtaran tanınmış fizik
Nikola Teslanın gündəliyini oxuyandan sonra daha da möhkəmləndi:
Birləşmiş Ştatlar ən parlaq ideyaların
inkubatorudur. Mən bilərəkdən Vətən
demirəm, çünki Amerika ideyaların doğulub
böyüməsi üçün ideal bir məkandır,
onun sahibi isə sıradan bir insandır.
Biz Birləşmiş Ştatlarda iki orta məktəbi
ziyarət etdik. Əslində, onlarda orta məktəb
deyilmir, sadəcə mən bizim standartlara
uyğunlaşdırıb belə yazıram. Little Rockun Müqəddəs Meri Katolik Məktəbində
və siyasət təmayüllü Pulaski Akademiyasında
yuxarı sinif şagirdləri ilə görüşdük.
Öz-özümə sual verdim ki, görəsən,
bizdə ayrıca qız və ya oğlan məktəbi
açılsa, cəmiyyət buna necə baxar? Katolik qız məktəbi rahibə yetişdirmir,
şagirdləri də rahibə olmağı yuxusunda belə
görmür. Sadəcə dini təmayüllü məktəbdir:
kifayət qədər müasir, açıq
düşüncəli qızlar üçün həm də
din rituallar, dualar öyrədilir. Pulaski Akademiyasında
isə bizimlə Rusiya-Ukrayna münaqişəsini, İran
böhranını, SSRİ-nin dağılma səbəblərini,
Hantinqtonun sivilizasiyaların süqutu haqqında nəzəriyyələrini
müzakirə edə biləcək qədər savadlı
yuxarı sinif şagirdləri ilə görüşdük.
Meri qızlar məktəbində bizi qarşılayan müəllimə
şagirdlərini tərifləyəndə belə bir ifadə
işlətdi: "Qızlarımız həyat doludur,
yaxşı oxuyanlar da var, hətta gələcəkdə
Kollecə də girmək istəyirlər".
Mən
Amerika məktəblərində hansı sistemlə təhsil
verildiyini bilmirəm, ancaq uşaqlarla ünsiyyətdən belə
anladım ki, bura Sparta sistemi kimi, yalnız ələk
funksiyası daşıyır: uşaqlara azadlıq, ədalət,
şəxsi sərhəd və özünəhörmət,
Amerika vətəndaşı olmaq kimi əhəmiyyətli
anlayışlar öyrədilir, sanki beyinlərinə
yeridilir. Bir mütəxəssis kimi yetişmək
artıq növbəti mərhələdir. Məktəb beyin bankının
hazırlığı deyil, vətəndaşın
hazırlığıdır.
Amerikada ali təhsil olmaq, gurultulu diplomlara, elmi adlara
sahib olmaq dəbi yoxdur! Burada öz potensialına uyğun yol
seçmək, lazım gələrsə o istiqamətdə əlavə
təhsil almaq ənənəsi var. Yəni ali
təhsil almadan, lazımi peşəyə sahib olmaqla da cəmiyyətdə
öz yerini tuta bilmək düşüncəsi burada sabitdir. Bundan daha çox məni təəccübləndirən
Universitet, Kolleclərdə professorların heç də
hamısının PhD - fəlsəfə doktoru olmaması xəbəri
oldu. Öz sahəsi üzrə magistr pilləsini bitirən
və Universitetdə dərs deyən hər bir şəxs
Professor ola bilər. Yadıma
düşdü ki, bir neçə il
bundan əvvəl Türkiyədə yalançı diplomla,
aşağı savadla bu adı qazananlara "Azərbaycansayağı
professor" deyirdilər. O vaxtdan çox şey dəyişib,
professor adına və imicinə çox
"düzəlişlər" edilib və ümid edirəm,
həmin ifadə çoxdan yaddan çıxıb. Amerikalı professor buna bənzəmir. Bunlar məhz öz sahəsi üzrə həqiqi
mütəxəssislər, ciddi işlər görənlərdir.
Məsələn, bizim qrup rəhbərinin
oğlu magistr təhsilindən sonra caz musiqisi sahəsində
nailiyyətlər qazanmışdı və universitetlərdən
birində kafedra açmağı bacarmışdı.
Hazırda Professor adını
daşıyır. Yəni bu, məhz vəzifədir,
bacarıq göstəricisidir, qazanılan elmi dərəcələr
sırasında bir mərhələ deyil.
Birləşmiş Ştatların beyin bankına
çevrilə bilməsinin başlıca səbəbi burada
dinləməyi bacarmaqlarıdır. Hər kəs mütləq
öz bildiyini ortaya qoyub sinəsinə döyməyə
çalışmır. Dinləyir, tərəzinin
gözünə qoyur, ideyanı dəyərləndirir, sərhədləri
müəyyənləşdirir, yalnız bundan sonra
atacağı addımı düşünür. Banka daim investisiya yatırılmalıdır ki, nəinki
mövcud olsun, həm də hakimiyyətini qorusun. Amerika bunu bacarır. İnvestisiya
yalnız öz ölkəsindən deyil, həm də xaricdən
gəlir. Əslində, bu gəldiyim qənaət
səfər zamanı formalaşmayıb. Nikola
Teslanın gündəliyi bir növ muncuqları səpələmişdi,
səfər isə sapa düzüb, ondan boyunbağı
hazırladı.
"İşləməyən
dişləmir"
Amerikalılar gələcək üçün yox, elə
bu gün üçün qazanmağı həyatın ilk
şərti hesab edirlər. Keçmiş də gözəl
olub, gələcək də firavan ola bilər,
ancaq indi daha vacibdi. Bu günün sabit olması
sabaha da bir əminlik yaradır. Birləşmiş
Ştatlarda hər addım puldur, bu pula sahib olmaq
üçün isə işləmək lazımdır.
Buna görə də işsizlik faizi burada həddindən
artıq aşağıdır, az qala 0-a
yaxındır. Çünki yaşamaq
üçün istənilən işə hazırdırlar.
Maraqlıdır ki, öz ölkəsində
özünü müdir vəzifəsindən
aşağıda görmək istəməyənlər orada
kafedə qabyuyandan tutmuş, sığınacaqlarda, qocalar
evində xidmətçi olmağa qədər hər sahədə
məmnuniyyətlə işçi kimi
çalışır. Əmək
haqqı çoxdur? Bəli, çünki
orada qiymətlər çox yüksəkdir. Tibbi sığorta var? Bəli,
ancaq tibbi sığorta yalnız işə başlayandan sonra
qazanılan xəstəliklərə şamil edilir, əvvəlkilər
isə öz hesabına olmalıdır. Üstəlik,
tibbi xidmət həddindən artıq bahadır. Öz əməyi ilə dolanmaq yalnız
başucalığı gətirir. Güman
ki, Birləşmiş Ştatlarda bunu daha yaxşı dərk
edirlər. Ona görə də istənilən iş
sahibi öz işini böyük qürurla görür. Bir dəfə ömrü boyu Birləşmiş
Ştatlarda çalışan və 23 yaşında ən gənc
professor adını qazanmış türk alimi Oqtay
Sinanoğlunun kitabında oxumuşdum ki, Amerikanı idarə
edən banklardır. Başqa gizli mənaları kənara
qoyub yalnız bunu bildirim ki, bəli, elədir, çünki
burada hər kəsin banka kredit borcu var. Paradoks kimi
görünsə də, belə bir borcun
olması ona dəlalət edir ki, sənin stabil iş yerin və
normal həyat şəraitin var.
Amerikada,
öz sözləri ilə desək, əli iş tutandan
ölənə qədər işləyirlər. Bir neçə
yerə qaçır, daha çox pul verilən yer axtarır,
iş yeri çox olduğuna görə, qane etməyəndə
istefa verib, təzə iş tapırlar. Kiminsə
hesabına "dolanmaq" anlayışı yoxdur, bunu edənlərə
virus kimi baxırlar, hətta öz övladı, həyat
yoldaşı olsa belə. Hər işdə
çalışmaq olar, ancaq həmin işin təhsilini
alsan, yaxşı mütəxəssis olsan işində irəli
getmək, daha çox pul qazanmaq imkanın artar. Ancaq təhsil almaq üçün də pulun
olmalıdır, bunun üçün yenə də işləməlisən.
Ona görə də, burada hər yaşda oxumaq
normal sayılır. Bunu bildiyimə görə, öz
peşəsinin daha yüksək gəlir gətirən yeni bir
sahəsini öyrənmək üçün əlavə
kursa gedən 50-55 yaşlı həkimlə tanış
olanda, demək olar ki, təəccüblənmədim. Təqaüd
yaşına çatanlar evdə oturmur, ya əvvəlki
iş yerində davam edir (əgər şərtlər buna yol
verirsə), ya fəaliyyət sahəsini dəyişir, ya da
könüllü kimi hansı isə bir təşkilatda
çalışır.
Bizdə belə bir təsəvvür var ki, Amerikada təqaüdə
çıxandan sonra onlar dünya səyahətinə
çıxır, keflə qocalığını
yaşayırlar. Əslində, belə xoşbəxtlik
yalnız yüksək gəlirli, müəyyən
yatırımı olan nadir ailələrə qismət olur.
Hətta qonşu Ştata belə getməyə
pulu çatmayan, heç vaxt paytaxtı görməyən
yaşlılar var ki, sevincini, xoşbəxtliyini elə öz
şəhərində tapıb yaşayır. Rəfiqələri ilə kazinoya gedən, həftə
ərzində yalnız bir dəfə təcili yardım
çağırdığına və yaxşı
qurtardığına görə sevinən 85 yaşlı
xanımlar kimdə isə təəccüb doğurmur. Məsələn, Little Rockda evində qonaq
olduğumuz ailənin başçısının sevimli məşğuliyyəti
kiçik bir otaqda xəyalındakı şəhər
modelini qurmaqdır. O, gecə-gündüz bununla məşğuldur,
gələn qonaqlarına da böyük qürurla təqdim
edir. Evin xanımı isə bizi qarşılayan, şəhəri
gəzdirən, tanış edən,
görüşlərdə müşayiət edən, sonda isə
yola salan könüllü idi.
Bəli, Birləşmiş Ştatlarda hər kəs
şəxsi xoşbəxtliyinin qayğısını çəkir,
istər maliyyə, istərsə də mənəvi
baxımdan. Bilmirəm buna görə, ailə bağları zəif,
hətta yox dərəcəsindədir, yoxsa əksinə.
Yəni bayram axşamı yaşlı ata-ana
gözü qapıda nəvələrin gəlişini
gözləmir, öz büdcəsinə, bacarığına
görə öz şənliyini, sevincini təşkil edir,
yaxud evdə darıxmamaq, cəmiyyətdən kənarda
qalmamaq üçün mütləq nə isə
düşünüb tapır.
Amerikalı
qəhrəman
Birləşmiş Ştatları filmlərdən daha çox tanıyırıq deyə, bəzən elə bilirik orada hər şey kino kimi cərəyan edir: gözümüz çevik kovboy, qızıldərili qəbilənin qəlyan tüstülədən başılələkli müdrik başçısını axtarır, düşünürük ki, qəzaya tam bir saniyə qalmış qəhrəman gəlib bombanı zərərsizləşdirəcək, selin ağzını başqa yerə yönəldəcək. Bir sözlə, uşaq təsəvvürümüzdə bir Amerika qəhrəmanı obrazı var. Həmin xəyalları yaşamaq üçün Los Ancelesdə Universal Studiyaları bütün imkanları yaradıb. O sehirli qapılardan içəri girən bilir ki, burada filmlərdə yaşadığı bütün möcüzələrin şahidi, hətta iştirakçısı olmaq şansı var. Gerçək qəhrəman isə bir az fərqlidir: Amerikanın həqiqi qəhrəmanı oranın Prezidentidir. Bütün mənfisi, müsbəti, yanlış qərarları, uğurları ilə millətin qəhrəmanıdır.
Mən Amerika Prezidentinin bütün dünyada ən nüfuzlu şəxsiyyət kimi qəbul edildiyini bilirdim, ancaq qəhrəman olaraq görüldüyünün burada şahidi oldum. Əvvəlcə bu, mənə qəribə görünsə də, sonra Amerikaya gələndən özünü lider hesab edən məntiqim məsələyə aydınlıq gətirdi. Millət hər seçki zamanı Prezidentə öz taleyini etibar edir və bunun üçün onun həyatını, sirlərini, təhsilini, gəlirini-xərclərini, siyasətini diqqətlə öyrənir, dörd il ərzində onun hər addımını, xərclədiyi hər sentini izləyə bilir və xoşuna gəlməyən bir şey olanda gedib Ağ evin, Konqress binasının qarşısında etirazını səsləndirə bilir. Belə düşünmək olur ki, xalq səs verdiyi Prezidentin nümunəsində özünü: öz səsini, öz tələblərini Lider görür, onun atdığı hər addımda özünün də məsuliyyət payı olduğunu düşünür. Xalq inanır ki, o, kətilin üstünə qalxan həmin qəhrəmanın orada durmasının dayaqlarından biridir. Buna görə, Birləşmiş Ştatlarda seçkilər bu qədər böyük əhəmiyyət daşıyır. Əslində, Prezidentini qəhrəman edən xalq onun yerində özünü görür.
Birləşmiş Ştatlarda hava limanları, müəyyən mərkəzlər, mədəniyyət evləri, bəzi böyük küçələr əsasən Prezidentlərin adınadır. Doğma şəhərlərində onların ev-muzeyləri (sağ olanların da!) var, heykəlləri ucaldılıb. Əlbəttə, müəyyən istisnalar var. Məsələn, milyonçular muzey, binalar, universitetlər tikdirirsə, onların öz adını daşıyır: Tramp qülləsi, Rokfeller meydanı, Griffith Rəsədxanası.
Amerikalılar öz Prezidentini təqdim etdikcə, məndə qəribə bir assosiasiya yarandı. Bəzən muzeylərdə, atraksionlarda şəkil çəkdirmək üçün şablonlar qoyulur: insanlar sadəcə yaxınlaşıb başını həmin şablondakı boş yerə qoyur. Ağ Ev həmin şablondur. Amerika Prezidenti seçilir, müəyyən müddət orada oturur, artıq əsrlərin müəyyənləşdirdiyi sistemi idarə edir və vaxtı çatanda hər şeyi olduğu kimi qoyub gedir. Necə deyərlər, dərzi kimi iynəsini yaxasına sancıb gedir Prezidentlik müddətində qazanılan kiçik qələmdən tutmuş, ən bahalı hədiyyəyə qədər qalır müzeydə. Əlbəttə, hər Prezident müəyyən bir qərarı ilə yaddaşlarda qalmağa çalışır, amma o qərar olmasa belə, ən azı 4 il öz seçicilərinin qəhrəmanı olmaq xoşbəxtliyini yaşamalı olur.
Bunlar yalnız 21 günün müşahidəsinin nəticəsidir. Bu müddət nə hər şeyi dərindən öyrənmək üçün uzundur, nə də səthi təsəvvürlə yetinmək üçün qısa. Bu, hər şey haqqında ilkin məlumat almaq üçün kifayət edəcək qədərdir. Son olaraq onu da əlavə edim ki, Birləşmiş Ştatlarda olduğum müddətdə anladım ki, praqmatizmin burada təşəkkül çıxması çox təbiidir. Eyni zamanda, XX əsrin 80-ci illərində Almaniyada yaranmış fəlsəfi məsləhətləşmə cərəyanının da məhz Amerikada populyarlıq qazanması məntiqlidir. Gəlir gətirməyən istənilən təlim böhrana uğramalıdır. Hər şeyin həlli var, yetər ki, praqmatik, pozitiv, ağıllı ol. Amerikada bir daha əmin oldum ki, mən iliyimə qədər Şərq adamıyam. Ağlımı mat qoyub ruhumla söhbətləşib onun istəyini eləməsəm, gəliri qoyub mənəvi dəyərlərin təbliğini düşünməsəm, yüksək materiyanı yerə endirmək yerinə özüm onun yanına uçmaq həvəsinə düşməsəm, özümü yarımçıq hesab edərəm.
Səfərimizin məqsədi Birləşmiş
Ştatları bir vahid bayraq altında cəmləşmiş
müxtəlifliyi göstərmək idi.
Düşünürəm təşkilatçılar buna
nail oldular. Amerika haqqında öyrəndiklərim ümumiyyətlə
dünyagörüşümdə yeni bir səhifə
açdı. Azadlıq, iman, din, Vətən, dəyər, fəlsəfə
kimi anlayışların tamamilə yeni mənasını
öyrənmiş oldum. Düşüncəmi dərindən
çalışdıran, onun inkişafı üçün
yeni üfüq açan, onu yeni bir mərhələyə
qaldıran hər şeyi sevirəm. Buna görə
Amerikanı da sevdim.
Könül
BÜNYADZADƏ
525-ci qəzet.- 2022.- 11 yanvar.- S.12;13.