Nəsrimizdəki silinməz imza
BU İLİN APRELİNDƏ 100
İLLİYİ TAMAM OLACAQ UNUDULMAZ YAZIÇININ
YARADICILIĞINA DAHA BİR BAXIŞ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Salam Qədirzadənin ən gözəl əsərlərindən
olan "46 bənövşə" Azərbaycan ədəbiyyatında
"ən yaxşı sevgi romanı" onluğuna daxil
edilib. Roman təsirli lirizmi ilə seçilir. 1969-cu ildə yazılsa da, həmişə təzə,
adı kimi kövrəkdir. Bu əsərə
mövzudan, süjetdən dolayı oxucunun emosional
bağlılığı bir qədər artıqdır.
Könül gözəl, saf, kitablara
düşgün, rəngli xarakterə malik gənc
qızdır. Dəryaya dəlicəsinə
aşiqdir, nağılların şad-xürrəm
sonluğuna inanır. Məhəbbəti
gözlərini bağlayır, Dəryanın onu necə rahat
manipulyasiya etdiyini görməzdən gəlir, xəyanətinə
inanmaq istəmir. Axırda "dörd ay əvvəl
sevinə-sevinə qapısından girdiyi evi" qəlbi qan və
rəvan tərk etsə də, zəhərli
sarmaşığından xilas olur. Adı Dərya,
özü "quru səhra" olan kəs cildini qorumaq
üçün dondan-dona girir, söylədiyi yalanlarla
iç üzünü daha da açır, onu sevən
qadının gözündə batdıqca batır... Onun lirik-romantik əsərlərini oxuyandan sonra,
insan sanki təmizlənir, qəlbi hər cür naqislikdən
arınır. Xalq yazıçısı Bayram Bayramov
"46 bənövşə"nin S.Qədirzadənin
yaradıcılığını rayihələndirdiyini, əlvanlaşdırdığını
və xeyli zənginləşdirdiyini qeyd etmişdi.
Yazıçı "Kəndimizdə bir gözəl
var" romanını 1967-ci ildə bitirib. Roman 15
novelladan ibarətdir. "46 bənövşə"
Könülün gündəlikləri idisə, "Kəndimizdə
bir gözəl var" novellalar məcmusudur. Əsərdə bütün zamanlar
üçün qiymətli olan vəfa, sevgi, mərhəmət
kimi insani keyfiyyətlər tərənnüm olunur. "Mərhəmət insani dəyərlərin
şahıdır", - deyirlər, insana qəlbini saf
saxlamağa kömək edir. Eybəcər
əxlaqın yiyəsi Yeganə başqa duyğularla bərabər,
mərhəmət hissindən də məhrumdur. Roman ilk səhifələrdən oxucunu alıb
aparır. Burada ədəbiyyatın
xalturası sayılan nağılçılıq, əhvalatçılıq
yoxdur. Əsərin mövzusu olmuş hadisəyə
çox bənzəyir. Diqqətsizlik, ya bilərəkdən
doğum evində səhv salınan körpələr haqqında
xəbərlər indinin özündə də ara-sıra
yayılır. "Doğum evində eyni
gündə iki Soltanova azad olmuşdu - biri Günəş,
biri Yeganə". Günəş
oğlunu necə böyütmək, yaşatmaq barədə
düşünürsə, Yeganə evə gələr-gəlməz
körpəsini balışla boğur. Amma
tale onunla amansız oyun oynayır, öz qızı əvəzinə
səhv düşən uşağı tələf edir.
Yeganə verdiyi zərərin bədəlini
ağır ödəyir, həbsxanadan sonra axsaq, kasıb, tənha
bir həyat sürür. Günəş isə
yaralı yerindən çiçəklənir... "Yeganənin körpəsi həmişəlik
Günəşin, Fikrətin himayəsində" qalır.
Yeganə də Diləfruz kimi "zəhərli"
personajdır. Onun insanlıqla yaxından-uzaqdan
bir əlaqəsi yoxdur.
S.Qədirzadə həm də peyzaj ustası idi. Onun təbiətə
öz münasibəti var idi, sadəcə baxmırdı, həm
də görürdü. S.Qədirzadənin
poetik lövhələri natural və psixolojidir, qəhrəmanın
daxili aləmi, həyəcan və duyğuları ilə birbaşa
səsləşir.
S.Qədirzadə
həzin, romantik ruhlu yazıçı olmaqla bərabər, həm
də güclü satira və yumor ustası idi. Belə bir
devizi var idi: "Heç nədən qorxmayan
gülüşdən qorxur". O, bu janrda yazdığı əsərləri
ilə ədəbiyyatımızda yeni satira məktəbinin əsasını
qoymuşdu. Yazıçı gülüş
obyekti olan ünsürlərdən gah lətif yumoru ilə
danışır, gah da kəskin satirası ilə
qamçılayırdı. Buna görə
romanlarına məsafədən yaşıl işıq
yandırılsa da, sosial sifarişdən uzaq satirik əsərləri
kommunist ideologiyasının tələblərinə cavab vermədiyi
üçün ciddi senzuraya məruz qalırdı.
Burada belə bir kədərli ironiyanı xatırlamaq yerinə
düşər: "Satira heç vaxt müsabiqədən
keçmir, çünki onun hədəfləri münsiflərdə
əyləşirlər". Yazıçılardan konfliktsiz
əsər, "dişsiz" satira yazmaq tələb olunurdu ki, bu
da mümkünsüz bir şərt idi. S.Qədirzadə
burada da zarafatından qalmır, qadağalara özünəməxsus
baməzə cavablar verirdi: "Bütövə dəymə,
yarımçığı götürmə, doğra,
doyunca ye. Belə də ədəbiyyat olar?"
Görkəmli satirik 1976-80-ci illərdə əsas satirik
jurnalımız olan "Kirpi"nin
baş redaktoru olmuşdur. "Mozalan"
üçün yazdığı süjetlər bu gün də
maraqla baxılır. Göründüyü
kimi, yaradıcılığın elə bir sahəsi yoxdur
ki, S.Qədirzadə ora baş vurmasın, qələmini
sınamasın. Onun hekayələri ədəbiyyatımızda
ayrı bir mərhələdir. Yazıçı həm
lirik-romantik, həm satirik-yumoristik, eyni zamanda, "kiçik
janrın böyük imkanları"ndan istifadə edərək
"ikisi birində" hekayələr yazmışdır (Elə
"Qış gecəsi" romanının Diləfruzla
bağlı hissələrindən neçə satirik hekayə
çıxar). "Hekayəçi Salam Qədirzadə daha
çox satirikdir... Sırf lirik üslubda
yazılmış hekayələri isə monoloqu
xatırladır, bir növ mənsur şeirə bənzəyir".
Onu ədəbiyyatımızın Zoşenkosu
da adlandırırlar. "Oqtay" adlı İlk hekayəsini
1948-ci ildə çap etdirən S.Qədirzadə sonralar da bu
janrdan ayrılmamış, "Mənim ceyranlarım",
"Bir qız bir oğlanındır", "Təbəssümün
mükafatımdır", "Ər-arvad təhlükəsizliyi
ongünlüyü", "Şlyapalı Mauqli" və
çoxlu sayda digər kiçik həcmli əsərləri
ilə hekayənin gözəl nümunələrini
yaratmışdır. "Janrların özlərinin
arasındakı tarixi mübarizədə hekayə öz
spesifikasını, poetikasını, dəqiq
qanunlarını qoruyub saxladığındandır ki, yerini
başqa janrlara güzəşt etməmişdir".
S.Qədirzadənin hekayə kitabları bu kiçik janra yeni
nəfəs verdi. O, satirik hekayələrində
meşşan və obıvatellərə gülürdü,
bürokratlıq, süründürməçilik, naqislik,
tüfeylilik kimi sifətlərə lağ edirdi, bəzən
isə bu gülüş tragikomik hal alırdı. "Zəncirbənd",
"Bacıqızı", "Dublyonka", "Xalam mənim
dayımdır" və onlarla bu qəbildən olan hekayələri
güldürə-güldürə
düşündürürdü. "Həyatın
müqəddəslikdən saxtakarlığıa
yuvarlanmasını dəhşətli tənəzzül"
hesab edirdi, öz əsərləri ilə mənəvi nemətləri
qorumağa çağırırdı. S.Qədirzadə
dramaturq kimi də məşhur idi. Onun "Hardasan, ay
subaylıq?", "Həmişəxanım",
"Şirinbala bal yığır", "Gurultulu məhəbbət",
"Gözəllik ondur" kimi sağlığında səhnədən
düşməyən pyesləri bu gün də tamaşaya
qoyulur, həvəslə baxılır. Səhnə
və tamaşaçı dramaturqa stimul verib irəli aparan əsas
amil hesab olunur. Bu baxımdan da S.Qədirzadə
uğurlu sənətkardır, onun pyesləri keçmiş
SSRİ-nin teatrlarında müvəffəqiyyətlə
oynanılmışdı. Komediya ən
mürəkkəb janrdır. Faciə faciədir,
dram da dram, burda hər şey aydındır. Komediyada isə
gərək qızıl həddi elə gözləyəsən
ki, həm gülməli olsun, əhvalı qaldırsın, həm
də bayağı, şit gülüş zövqü
korlamasın. S.Qədirzadənin komediyaları
bu tendensiyanın bariz nümunəsidir. S.Qədirzadə
tipaj ustası idi. Onun Həmişəxanımı,
Gülyanağı ("Hardasan, ay subaylıq?") Nəsibə Zeynalovanın ifasında daha
şöhrətlidir. "Hardasan ay
subaylıq?" tamaşası Musiqili Komediya Teatrında 200 dəfədən
çox oynanılmışdı. Həmişəxanım
toxuculuq fabrikinin xadiməsidir. Lakin müvəqqəti
vakant olan katibə vəzifəsini icra edir. Həmişəxanım özünü qaba
müdirə əzdirmir, onu yerində tənqid etməkdən
də çəkinmir. Fabrikin direktor əvəzi
Cəbi Cüməzadə həyat yoldaşını aldadan,
"fabrikdə çox sözlər verib arxasından
qaçan" səriştəsiz karyeristdir. Pyes daha çox yumor tərəfə çəkir.
Onun Həmişəxanımla dialoqları,
sözləşmələri, nəhayət, süpürgəçi
ilə bacarmayan müdirin ərizə verib işdən getməyi
çox məzəli təsir bağışlayır.
Yaradıcılıq - Salam Qədirzadənin mahiyyəti
idi, yazıçılığı ən yüksək vəzifə
hesab edirdi. Onun rəssamlıq, musiqi kimi ciddi
maraqları da var idi, lakin gənc Salam könlünü əbədilik
sözə, ədəbiyyata verdi. Yazıçının əsərləri
dövrünün güzgüsü idi. Burada
əsas süjet xətti ilə bərabər, sovet
yaşayışının, onun prioritet problemlərinin, ailə-məişət
tərzinin maraqlı xırdalıqları da öz əksini
tapırdı. Bu yazıda S.Qədirzadənin əsərlərini təhlilə
çəkməklə onun öz obrazını da
yaratmağa çalışdıq. Buna bir
çıxarış da demək olar. Bu
obraz bir qədər parodoksaldır. Satirik
S.Qədirzadə lirik Salamı tamamlayır. "Epik" S.Qədirzadəyə yumor da
yaraşır. Və əsası,
yazıçı heç birinin "xətrinə" dəyməməklə
bu janrları paralel aparır ki, bu da ürəkaçan balans
yaradır. Müəllif müraciət etdiyi
bütün janrlarda özünü komfort zonasında hiss
etdiyi üçün əsərinin də müvəffəqiyyətini
təmin edir. S.Qədirzadəni oxuculara sevdirən
bir cəhət də, onun əsl azərbaycanlı yazıçı
olmasındadır.
Məhək daşı olan Zaman onun kitabları üzərində hökmranlıq edə bilmədi. Yeni informasiya vasitələrinin kitabı sıxışdırdığı bir zamanda belə, S.Qədirzadə yenə oxunur, sevilir, əsərləri ədəbi keyfiyyətini saxlayır. Müdriklər deyir ki, bir kitabı 2 dəfə oxuyun, bir gənclikdə, bir də yaşlananda, müəllifin yaş həddini keçəndə. Düşünürəm ki, S.Qədirzadənin əsərləri bu sınaqdan üzüağ çıxdı. Onu oxumaq həmişə xoşdur. Təsadüfən yazıçının hər hansı bir kitabını əlinə götürən oxucu ilk səhifələrdən onun sehrli cazibəsinə düşür, başa çıxmamış əlindən qoya bilmir, əsərin ruhu, ab-havası, rəvan sintaksisi buna imkan vermir. Xalq yazıçısı Süleyman Rəhimov S.Qədirzadənin istedadını yüksək qiymətləndirir, dil ehtiyatımızdan ustalıqla bəhrələndiyini, əsərlərinin dadlı, duzlu, şirin dildə yazıldığını xüsusi qeyd edirdi. Yazıçının yaradıcılığı ilə dərindən "söhbətləşəndə" bir şeyə təəssüflənirsən. Niyə onun romanları vaxtında ekranlaşdırılmadı? Kinomatoqrafın diqqətindən kənarda qaldı? Hətta bu gün belə onun istər "46 bənövşə"si olsun, istər "Su pərisi...", lap elə "Ulduzlar sayrışanda" - ən azı teleserial üçün hazır ssenaridir... S.Qədirzadənin həyata, ədəbiyyata, insanlara öz münasibəti var idi. Yazıçının son kitabı "Hər gün ömürdən gedir" adlanırdı. Sinninin və həyat təcrübəsinin verdiyi müdriklikdən dolayı bu axırıncı əsərində bütün yaradıcılığı boyu vəsf etdiyi İNSANA yazıçının fərqli - fəlsəfi münasibəti hiss olunur. Təəssüf ki, bu kitabını görmək ona nəsib olmadı. Sanki kitabına bu rəmzi adı verməklə, özü də bilmədən ömür möhlətinin sonuna varmış oldu, "epitafi"sini özü yazmış oldu (Sinə daşına "hər gün ömürdən gedir" sözləri həkk edilmişdir). Salam Qədirzadə 64 illik qısa ömrünə nə mümkündüsə yerləşdirə bildi. Yazdı-yaratdı, oxudu-oxundu, sevdi-sevildi, özündən sonra qiymətli ədəbi miras, təmiz ad, xoş xatirə qoyub getdi. Mənası sülh, əmin-amanlıq olan Salam, müsəlmanlar arasında görüşəndə işlədilən kəlmədir. Qurani-Kərimdə buyurulur: "Sizə salam verildiyi zaman onu daha gözəl alın və ya eynilə sahibinə qaytarın". Öz adını xarakterində, şəxsiyyətində daşıyan, doğruldan Salam Qədirzadənin oxucuları onun salamını elə bu şəkildə - layiqincə alıb, rəhmətini üzərinə qaytardılar. Ən başlıcası, "hələ də yazıçı Salam Qədirzadənin əsərlərini, az qala əzbər bilən, onun kitabları ilə tərbiyə alıb böyüyən" və bu gün xatirəsini yaşadan qədirbilən bir nəsil var. Bu isə... az-az yazıçıya qismət olur.
Dilarə ADİLGİL
525-ci qəzet.- 2023- 13 yanvar.- S.14.