Qurama
VAXT
HAQQINDA "FƏLSƏFİ BALLADA"
Nədənsə bizə elə gəlir ki, bütün
ömrümüz boyu bir zaman ölçüsündə,
düzənində yaşayırıq.
Əslində isə belə deyil.
Əvvəla,
bir sutkası 24 saat, bir saatı 60 dəqiqə olan Yer kürəsi
tamam başqa parametrlərə malik kosmik zamanın içində
mövcuddur və mümkündür ki, Yerin, tutaq ki, 100 ili
kosmik zamanın bir göz qırpımına bərabər
olsun. Deməli, biz də Yerin sakinləri kimi, Yerlə
birlikdə həmin zamanın içindəyik. Lakin bu zaman okeanında 1-in yüz trilyonda birə
nisbətində o qədər kiçikik ki, onun
varlığını və təsirini hiss etmirik.
İkinci zaman qatı bizim içində olduğumuz
(yaxud bizdən çöldəki) zamandır.
Lakin bizə
dəxli və gizli təsiri olan 3-cü bir zaman, vaxt axarı
da var - bizim içimizdə olan zaman! O, hər kəs
üçün fərdi xarakter daşıyır. İnsanın ömrünün uzunluğu,
orqanizminin qocalma sürəti də məhz bu son 2 zaman
ölçüsü arasındakı dialoqdan,
dartışmadan asılıdır.
İçimizdəki zamanla çölümüzdəki
(içində olduğumuz) zaman üst-üstə düşəndə,
yəni eyni sürətlə axanda insan adi ömür
yaşayır, öz yaşına uyğun qocalır.
Çölümüzdəki zaman içimizdəki
zamandan sürətlə axanda (məsələn, 2:1 nisbətində)
insan zahirən öz yaşından qoca görünür, amma
ruhən göründüyündən cavan olur.
Və nəhayət, içindəki zaman
çölündəki zamanı qabaqlayanda, arxada qoyanda, insan
zahirən yaşından cavan görünsə də, ruhən
tez qocalır.
Uşaq vaxtı zamanın ləng, yaşlaşanda isə
sürətlə axmasını da məhz bu əlaqələr,
ilişkilər müstəvisində şərh etmək olar. Uşaq olanda bizim ruhumuz, istək
və arzularımız gələcəyə, tezliklə ona
qovuşmağa can atır, bu səbəbdən də
içimizdəki zaman çölümüzdəki zamanı
qabaqlayır və bizə elə gəlir ki, vaxt ləng gedir.
Lakin orta yaş həddini keçəndən
sonra vəziyyət dəyişir - hər ötən
saatın, hər günün bizi qüruba, sona
apardığını dərk etdiyimizə görə ruhumuz
geriyə boylanır - gənclik və uşaqlıq illərinin
xiffəti ilə yaşayır və deməli, içimizdəki
zaman da ləngiyir. Ona görə də
çöldəki vaxt elə sürətlə axır ki, bir
ay bizə bir gün təsiri bağışlayır.
Sonda, yəni
dünya ilə vidalaşmaq ərəfəsində nəinki
bir il, hətta
yaşadığımız ömür də son nəfəs
- bir göz qırpımı ölçüsünə qədər
qısalır.
Son
sözlər isə bu olur: "Ömür bir göz qırpımı
imiş ki!.."
YADDAŞDAN
QAÇMAQ OLMUR
Son vaxtlar bəzi dostlar, tanışlar mədəniyyətimizə,
incəsənətimizə daha çox retrospektiv tərzdə
yanaşmağımı yumşaq şəkildə də olsa
mənə irad tutub deyirlər ki, keçmişə, klassik ənənələrə
belə vurğunluq, aludəlik yaxşı hal deyil, hətta
ziyanlıdır (?). Çünki keçmiş artıq
arxada qalan, mövcud olmayan ilğım kimi bir şeydir,
keçilmiş yoldur. Ona görə də
keçmişi bir tərəfə qoyub indidən yazmaq
lazımdır.
Yalnız keçmişə qapanıb
yaşamağın, nostalji hisslərin ağuşunda
mürgüləyə-mürgüləyə "Ah, necə
kef çəkməli əyyam idi" xülyası ilə
reallıq duyğusunu itirməyin ziyanlı olduğunu mən
də bilirəm. Amma bu gün sosial şəbəkələrdə Qərb
psixoloqlarının, sosioloqlarının geniş təbliğ
olunan "Stressiz, vicdan əzabı çəkmədən
yaşamaq istəyirsənsə, artıq mövcud olmayan
keçmişi bilmərrə unut, heç gələcəyi
də fikirləşmə, yalnız bugününlə
yaşa!" tipli tövsiyələrini də qeyd-şərtsiz
qəbul etmirəm və düşünürəm ki,
insanların şəxsi həyatda emosional durumunu psixi zədələrdən
sığortalamaq üçün deyilmiş və o qədər
də uğurlu olmayan bu fikirləri həyatın bütün
sahələrinə şamil etmək tamamilə
yanlışdır.
Keçmiş artıq "canını
tapşırmış" "indilərin"
üst-üstə yığılmasından yaranan
yaddaşdır. Nə qədər ki, o yaddaş var,
yaşayır, insan onu gətirib indisinə çatdıran ənənələrə
bağlı olur, hansı yollardan keçib gəldiyini,
hansı ömrü yaşadığını, hansı
günahları etdiyini bilir. Bu mənada
keçmişi unutmaq yaddaşı unutmaq, səni "sən"
eləyən dəyərlərə arxa çevirməkdir.
Bunun sonuncu isə heç də yaxşı olmur - əgər
səni "sən" eləyənlərə arxa
çevirirsənsə, deməli, sənliyini də itirirsən,
dönüb heç kim, yəni nakəs
olursan.
Müqayisə
edək: qaranlıq otağı işıqlandırıb
axtardığımızı tapmaq üçün düyməni
burub dövrəni qapayırıq ki, cərəyan naqillərə
keçib onları cana gətirsin və
son ünvana - lampaya çatsın. Nə qədər
ki, naqillərdə cərəyan var, onlarla ehtiyata
davranırıq, çünki canlıdırlar. Dövrəni açan kimi isə naqillər
"ölür", onlara nəinki toxunmaq, hətta əyib
istənilən formaya salmaq, kəsmək, doğramaq da olur.
Bizim keçmişimiz, yaddaşımız da həmin o
naqillərdən keçən cərəyan kimidir - yolunu
bağlasaq, ruhumuz cərəyan mənbəyindən ayrı
düşmüş lampa kimi sönəcək. Doğma ruhu
ölmüş vücuda yeni ruh yükləyib onu istənilən
tərzdə idarə etmək isə çox asandır.
Çingiz
Aytmatov məhz bu təhlükəni insanların yadına
salmaq (və qulaqlarında sırğa eləmək)
üçün "Manqurt əfsanəsi"ni
yaratmışdı və qloballaşma, liberallaşma
şüarı altında xalqların yaddaşına
görünməmiş bir təcavüzün şahidi
olduğumuz bir dönəmdə ustad yazıçının
xəbərdarlığı daha aktual səslənir.
O ki
qaldı mənəvi dünyamızın, ədəbiyyatımızın,
incəsənətimizin bugünkü problemlərinə, onlar
keçmişə, yaddaşa ya
sayğısızlığın, ya da keçmişdən dərs
almamağın nətisəsi deyilmi?
Bu gün
əvvəlkilərdən qat-qat çox, qat-qat gözəl güllər
yetişdirilir, amma hamısının bir yerdə 40 il əvvəl həyətimizdə bitmiş
bir qızılgülün ətrinin yarısı qədər
ətri yoxdur. İndi deyin - o qızılgülü, o ətri
unutmaq olarmı?
40-50 il bundan əvvəl mən yazın oğlan
çağlarında hər gün küçəmizdəki
akasiya ağaclarının çiçəklərinin
bihuşedici ətrindən məst olub yuxuya gedər, sübh
tezdən o ətir burnumu qıcıqlandıranda yuxudan
ayılardım. Hələ gilas, xiyar, pomidor... ətirli
günləri demirəm. O günləri, o ətirləri
unutmaq üçün mən nə etməliyəm və ən
başlıcası, nə üçün, nəyin xətrinə
unutmalıyam o günləri?
Ötən vaxt ərzində Məmməd Arazın
neçə onilliklər bundan əvvəl yazdığı
"Vətən mənə oğul desə nə dərdim,
mamır olub qayasında bitərdim" misraları
sanbalında, boyunda heç olmasa bir şeir yaranmayıbsa, mən
o misraları unutmağımla necə, hansı haqla
öyünə bilərəm?
Avtobusda hamilə gəlinləri görməmək
üçün gözlərini smartfonların ekranlarına
dikən buğa kimi saqqallı
oğlanlar yaddaşa - milli davranış normalarına
sayğısızlığın hibrid məhsulları
deyilmi?
...Suallar
çoxdur.
Bəs
cavablar?..
P.S. Elə
fikirləşməyin ki, mən keçmişi
ideallaşdırmağın tərəfdarıyam. Xeyr, qətiyyən belə deyil. İnşallah,
lap yaxın vaxtlarda bu mövzuda da yazacam.
EYNŞTEYNİN
MƏĞLUBİYYƏTİ
Çox vaxt fitri istedad, hansısa bir sahədə
qazanılan uğurlar, heç kimin ağlına gəlməyən
kəşflər ağlın göstəricisi kimi başa
düşülür, başqa sözlə, dahilik yüksək
ağıl anlayışına bərabər tutulur. Aşağıda
dünya elmində inqilab eləmiş yüksək zəka
sahibi Albert Eynşteynin həyatından bir fraqment təqdim
edir, bu əhvalatdan nəticə çıxarıb hansısa
qərar qəbul etməyi sizin öhdənizə buraxıram.
Eynşteyin kefinin kök vaxtında qatarda yol gedirmiş. Yanında sadə
bir hindli əyləşibmiş. Alim onunla zarafat etmək,
məzələnmək qərarına gəlir və hindliyə
deyir:
- Gəl
bizlərdən kimin ağıllı olduğunu müəyyən
etmək üçün sual-cavab yarışması
keçirək, növbə ilə bir-birimizə sual verək.
Əgər sən mənim sualıma cavab verməsən,
1 funt ödəyəcəksən. Mən
sənin sualına cavab tapmasam, 1000 funt qazanacaqsan
(Görünür, alim qələbə qazanacağına 100
faiz əmin imiş).
Hindli razılaşır. Eynşteyn sualını verir:
- De
görüm, Nyutonun 3-cü qanununun mahiyyəti nədir?
Hindli
cavab verir ki, bilmirəm və cibindən 1 funt
çıxarıb alimə verir, ardınca da sualını səsləndirir:
- Deyin
görüm, İngiltərənin səmasında bu anlarda
neçə quş uçur?
Eynşteyn
gözlərini döyə-döyə deyir ki, bilmirəm, 1000
funtu çıxarıb hindliyə uzadır və ardınca
da növbəti sualını verir:
- Siz
özünüz bilirsinizmi indi İngiltərə səmasında
neçə quş uçur?
Hindli
sakitcə deyir:
- Xeyr,
bilmirəm, - və 1000 funtun üstündən 1 funt
götürüb Eynşteynə qaytarır.
ÇAPARAQ
AXŞAM DÜŞÜNCƏLƏRİNDƏN İKİ
FRAQMENT
1
Dünyada biri o birindən yuxarıda dayanan milyonlarla vəzifə
mərtəbələri, bu mərtəbələr
arasında sayca bir-birindən fərqli milyonlarla pillələr
var.
Biri o pillələri
kiminsə quyruğunda sürünə-sürünə, digəri
təngnəfəs halda qaça-qaça, bir başqası
namusunu, qeyrətini, ləyaqətini sata-sata,
başqalarının halal haqqını oğurlaya-oğuraya
qət edir...
Belələri
o qədər çoxdur ki, həmin pillələri öz zəhməti,
bacarığı, istedadı ilə qalxmağa hamıdan
çox haqqı çatanlara aman vermir, rəhmətlik Atif Məlikov
demişkən, nəinki bir, hətta hər iki
ayağından yapışıb çəkirlər ki,
yıxılıb o dünyalıq olsunlar.
Amma onlar bir şeyi unudurlar. Unudurlar ki, bu dünyada əbədi
qazanılan ən uca, ən mötəbər yalnız bir vəzifə
var - Tanrının təsis etdiyi İNSANLIQ vəzifəsi! Və
o vəzifə mərtəbəsinə aparan yolda cəmi 3
pilləni qət etməlisən - ŞƏRƏF,
LƏYAQƏT VƏ VİCDAN pillələrini!
Tanrının
ən çox sevdiyi bəndələr də məhz bu pillələri
qət edib insanlıq məqamına yetişənlərdir!
2
TV və radio verilişlərində tanınmış
şəxslərə onların şəxsi həyatı barədə
suallar veriləndə sual verənlərin
nadanlığına və sırtıqlığına həmişə
əsəbiləşir, bu suala qeyri-səmimi, yalan cavab verənlərin
riyakarlığına isə acıyıram.
Axı bir həyat ki "ŞƏXSİ" qrifi ilə
şifrələnib, bir şey ki insanın ailə həyatına,
ailə münasibətlərinə aiddir, onu milyonların
müzakirə obyektinə çevirmək hansı məntiqə
və əxlaqa sığır?
Şəxsi həyat ümumxalq müzakirəsinə çıxarılan tamaşa deyil ki, pərdələri açıb cikinə-bikinəcən hamıya göstərəsən!
Şəxsi həyat bəndənin yalnız özünə məxsus olan həyatdır və bu həyat çox nadir hallarda başqalarına nümunə, meyar ola bilər, çünki şəxsi həyat insanın gücündən çox güzsüzlüyünün, sevincli, fərəhli günlərdən çox qəmli günlərinin, başqalarının diqqətindən gizlətdiklərinin, hamının malı olan çol dünyasının yox, iç dünyasının məcmusudur. O, sosial yox şəxsi, intim səciyyə daşıyır və məncə, bu mövzuda verilən ən pafoslu sualın ən kəsə və dəqiq cavabı belə olmalıdır: "Belə axmaq sual hardan ağlınıza gəldi?"
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2023- 13 yanvar.- S.11.