Qətl günü
Uzun sözün
qısası
Əvvəlcə onu qeyd edim ki, "Uzun sözün qısası" rubrikasının
niyyəti bədii əsərlərin qısa
süjetini təqdim etmək, bununla da oxucuları məşhur romanların,
heç olmasa, qısa məzmunu ilə tanış
etmək, bu əsərlərə maraq
oyatmaqdır.
Bu dəfə Xalq
yazıçısı Yusif
Səmədoğlunun "Qətl
günü" romanından
danışmışam.
Xalq yazıçısı
Yusif Səmədoğlunun
"Qətl günü"
romanı 1987-ci ildə
çap olunub. Əsər o dövrdə ədəbi mühitdə böyük
maraqla qarşılanıb
və ədəbiyyatşünaslar
tərəfindən Azərbaycan
romançılığında yeni mərhələ kimi qiymətləndirilib.
Romanın ilk səhifələrində düşərgədən,
qalxanlı-nizəli adamlardan
danışılır. Bir neçə səhifədən
sonra isə rəfiqəsinə zəng
etmək üçün
günaşırı onlara
gələn qonşusundan
gileylənən adam haqqında oxuyuruq. Oxucu da ilk "zərbə"ni elə burada alır.
Əslində, Mixail Bulqakovun "Master və Marqarita" kimi sujet xəttinə
malik əsərlərlə
tanışlığı olmayan oxucunu bu gedişat təəccübləndirə bilər. Amma istənilən
halda vərəqlər
çevrildikcə bütün
daşlar yerinə oturur.
Məlum olur ki, qəhrəmanımız
ağır xəstədir. Xəstə varsa,
deməli, halını
xəbər almaq üçün xəstəyə
baş çəkənlər
də var.
Baş çəkməyə
gələnlərdən biri
də feldşer Mahmuddur. Xəstənin Mahmudla söhbətində
ən yaddaqalan məqam qohumu Zülfüqar kişinin cavanlıqda günahsız
bir nəfəri qətlə yetirməsi və ölüm ayağında bu qətldən duyduğu peşmanlıqdır. Bu nüans əsərdə dəfələrlə vurğulanır
və Xeyirlə Şərin savaşında
şərin qoyduğu
izlərin ağrısını
özündə ehtiva
edir.
Xəstəni ziyarətə gələnlərdən
biri də Səlimə xanımdır. Səlimə xanım Sədi Əfəndinin qızıdır.
Sədi Əfəndi isə haqsızlıq qurbanı olan bir ziyalı.
Xəstə Səlimə
xanımın gətirdiyi
gündəlik vasitəsilə
Sədi Əfəndinin
keçdiyi məşəqqətli
ömür yolu ilə tanış
olur.
Gündəlik həm də bədxah əməl sahiblərini faş edir. Məlum olur ki, Muxtar Kərimli
adlı şər oyunçusu Sədi Əfəndini, onun dostu yazıçı
A.Q.-nı və bir çox başqalarını şər
nümayəndəsi Salahova
nişan verib hiylə və riyakarlıqla məhv etdirir.
Xəstə özü də
Muxtar Kərimlidən
az çəkməyib;
məhz onun ucbatından yorğan-döşəyə
düşür, özünü
toplayıb ayağa qalxdıqda isə Kərimlinin fitnələrinə,
təhqir və riyakarlıqla dolu mühitə davam gətirə bilmir.
Əsərin əvvəlində təsvir
olunan qədim dövrün də öz şər qüvvələri var. O dövrün
şər qüvvəsi
olan hökmdar şairin edamına hökm verir.
Bir sözlə,
həm şair, həm Sədi Əfəndi, həm də Xəstə şərin əli ilə canını tapşırır. Zahirən bədxahlar hər
dövrdə qalib görünür, fəqət
yazıçı müxtəlif
detallarla xeyirin daim mövcudluğunu, şərin qalibiyyətinin
sadəcə zahiri olduğunu göstərir.
Bəlkə də, yazıçı bununla şərin əlində əsir-yesir qalan kimsələrə xeyirin nağılı ilə təsəlli vermək istəyir. Kim bilir...
Roman üç dövrü
əhatə edir. Birinci dövr bizi Sədi Əfəndinin romanı, ikinci dövr Sədi Əfəndinin gündəlikləri
ilə tanış
edir. Üçüncü dövr haqqında
oxucu xəstənin - şərti müəllif
obrazının, yazıçının
nitqi, daxili monoloq və dialoqları vasitəsilə
bilgi alır. Əsərdə müəllif zamanı,
müəllif mövqeyi
və müəllifin
yaşadığı dövr
də öz əksini tapır. Roman üç süjet
xəttinə malikdir,
əsərdə üç
ayrı-ayrı dövrün
ictimai-siyasi mühiti və bu dövrlərdə
insan faciəsi magik realizm üslubunda
qələmə alınıb.
Burada müxtəlif
dövrlərdəki tarixi
hadisələr əlaqələndirilir
və xalqın başına gələn dəhşətlər, ədalətsizliklər
əks olunur. Yuxunun mistik
ab-havası bütün
romana sirayət edir. Yuxu ilə gerçəyin
arasında sərhəd
bəlli olmadığı
üçün iki qat arasında hadisələr elə sürətlə baş verir ki, oxucu
bunun həqiqətən
olub-olmamasını anlaya
bilmir.
"Qətl günü"
romanında rəmzi-məcazi
ifadələr, mifik obrazlar və bədii detallar əsərdə ifadə edilən ideyaların açılmasında mühüm
yer tutur.
Ədəbiyyatşünaslar Mixail Bulqakovun "Master və Marqarita" əsəri ilə "Qətl günü"nün
bir-birinə çox bənzədiyini qeyd edirlər. Əsərlərin yazılma texnikası
oxşar olsa da, bu iki
əsər tamamilə
başqadır. "Qətl
günü" Azərbaycan
ədəbiyyatında şərin
bədii obrazını
yaratmış ən qüvvətli əsərlərdən
biridir.
Sədi Əfəndinin Hüseyn Cavid, hökmdarın isə Ağa Məhəmməd şah Qacar olduğu deyilir. Düzü, məni bu romanı oxumağa tələsdirən əsas
amillərdən biri Qacara olan maraq
idi. Fəqət mən axtardığım
Qacarı bu romanda tapa bilmədim.
Əziz oxucu, kiçik bir yazıda belə mürəkkəb
bir əsəri açmaq mümkün olmadığı üçün
xeyli sualların cavabsız qaldığını
bilirəm. Mənim məqsədim də
elə o sualları yaratmaqdır ki, siz cavabı romanın səhifələrində
gəzəsiniz.
Əsərdən seçmələr:
Uşaqlardan birini çağırıb
soruşurdum: "A bala,
məktəbinizdə bufet
var?" "Var" "Bəs ponçik satmırlar?"
"Ponçik nədi?" "Bıy? Xəmirdən girdə şeydi,
içində də pavidla". "Satmırlar?" " Yox". Başlayırdım
maarif nazirindən tutmuş məktəb direktoruna kimi bircə-bircə hamısının
qarasına söylənməyə...
lll
Bilin, agah olun. Nə qədər
ki, bəşər övladının qarnında
qorxu ağrısı,
ürəyində şöhrət
azarı var, bir gündə yüz şairin başı kəsilsə belə, heç kəs heç vaxt öz hökmdarına
ağ ola
bilməz.
lll
Bağışlayın, mən hər iclasdan sonra evə gedib, yeni əsər yazmağa, əlimə qələm almağa vərdiş eləməmişəm.
lll
Gəlirəm ki, haqq-hesab çəkəm, gəlirəm ki, görüm bu iki ayaqlı, dəmir libaslı, nizəli-qalxanlı, aylarla su üzü görməyən, kirdən-pasdan sifətləri qaralıb mis rənginə çalan bu ikiayaqlı şeytanlar niyə belə qudurublar? Gəlirəm ki, bu ikiayaqlı yarasalar nə vaxt qandan doyacaqlar?..
lll
Dərd də azar kimi gələndə batmanla
gəlir...
Aytac
SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023- 14 yanvar.- S.21.