"Meduza"
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Güləbətin
Əhmədovadır. Güləbətin xanımla məşhur italyan rəssamı Karavvaconun "Meduza" əsərindən danışmışıq.
XVI əsrin sonu - XVII əsrin əvvəllərində
məşhurlaşan italyan
rəssamı Mikelancelo
Karavvaco 29 sentyabr
1571-ci ildə Karavacco
şəhərində anadan
olub. Rəssamın erkən həyatı
doğma şəhəri
ilə atasının
emalatxanasının olduğu
Milan şəhəri arasında
bölünürdü. Fiziki cəhətdən nə qədər cılız tələbə olsa da, onu bir
rəssam kimi təyin edəcək xüsusiyyətlərin çoxu
gəncliyini keçirdiyi
mühitlə formalaşmışdı.
Tələbəlik illərindən sonra Karavacco Romaya köçdü. O, burada əsərlərində yeni
texnikalardan istifadə
etməyə başladı.
Bu texnikalardan biri də tenebrizm
texnikası idi ki, əsərlərində
obrazları detallı
şəkildə vurğulamaq
üçün kölgələrdən
istifadə edirdi.
Lakin onun yaradıcılığı
qısa sürdü.
Giulio Mancininin rəssamın həyatı haqqında
ilk əlyazmalarında apardığı
qeydlərdə onun bir polisin öldürülməsi
ilə bağlı zorakılıq hadisəsində
iştirak etdiyini və Romadan qaçdığını vurğulayırdı.
O, qaçaq həyat yaşadığı və
sağlam həyat tərzi sürmədiyi üçün çox keçmədən malyariya
xəstəliyinə tutularaq,
1610-cu il iyulun 18-də vəfat edir.
- Mifologiyadan tanıdığımız
məşhur Meduza obrazı Karavacconun fırçasında nələri
ifadə edir?
- Yunan mifologiyasında Meduza Qorqonlar kimi tanınan üç bacıdan (Stheno, Euryale və Medusa) biri idi. Həm
Stheno, həm də Euryale ölümsüz
idi, lakin Meduza yox. Onlar Forkis
(dəniz tanrısı)
və onun bacısı Cetonun (dəniz ilahəsi) qızları idilər.
Bir gün yunan mifologiyasının ölümlü
gözəli Meduzanı
görən dənizlər
tanrısı Poseydon ona aşiq olur.
Meduzadan qarşılıq ala bilməyən
Poseydon, Athena məbədində
Meduzaya zorla sahib çıxır. Bunu eşidən
aşiq Athena qısqanclığından
Meduzanı cəzalandırır. Gözəllər
gözəli Meduza artıq çirkindir və ipək saçları əvəzinə
ilanlar var. Və kim ona baxarsa, daşa çevrilir. Bir müddət sonra
Meduzanın ölüm
fərmanı imzalanır.
Perseus, kral Polydectes tərəfindən onu öldürmək üçün
göndərilir. Athena
isə Perseusa parlaq bir qalxan
verərək, Meduzanın
gözlərinə baxmamasını,
yoxsa daşa çevriləcəyini deyir.
Nəticədə, Meduzanın başı
kəsilir. Onun başı kəsildikdə
bədənindən iki
məxluq çıxdı:
qanadlı at Peqas və qızıldan bir qılınc Xyrasor.
Meduza təxəyyül
imkanları ilə dolu mifoloji məxluqdur. Onun obrazı
əsrlər boyu rəssamları və yazıçıları valeh
edirdi. Kardinal del Monte Karavacciodan Meduzanın iki variantı çəkməsini
istəmişdi. Zəngin tarixdən
ilhamlanaraq, rəssam
1596-1597-ci illər arasında
bəzi qeyri-adi və təəccüblü
xüsusiyyətlərə malik Meduzanın kəsilmiş başı
ilə insanın içində həm valehedici, həm də qorxu hissi
yaradan iki tablosunu çəkdi.
Hər iki rəsm Toskana
Böyük Dükü
Ferdinando de Mediciyə
hədiyyə idi.
İkisi
arasında ən məşhuru 1597-ci ildə
çəkilmiş ikinci
versiya idi.
- Həmçinin, bir vaxtlar Mediçi ailəsinin şəxsi sənət kolleksiyasında
olan Leonardo da Vinçinin "Meduza"
əsəri ilə rəqabətin olduğu da ehtimal edilir.
- Hə. Təəssüf
ki, Da Vinçinin
"Meduza" əsəri
itdiyinə görə,
Karavacco versiyası ilə necə müqayisə edildiyini bilməyəcəyik.
- Əsərin rəng
koloriti haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Karavacco burada daha tünd, zəngin rənglərdən
istifadə edib. Əsərdə qırmızı
və ağ,
bir qədər qızılı tonlarla dramatik bir görüntü
yaradır.
- Bəs kompozisiya hansı mesajı verir?
- Meduza Yunan mifologiyasında təsvir olunan bir fiqurdur. Ona baxan
insanları baxışı
ilə daşa çevirə bilirdi.
Normal saç əvəzinə başında
canlı, zəhərli
ilanlar var. Əsərdə
təsvir olunan ilanlar Tiber çayından
gələn su ilanlarıdır. Çünki onlar Karavvaconun yaxınlıqda tapa biləcəyi ən yaxşı ilan növü idi. Mən onun başında ən azı səkkiz ilan sayıram. Yunan tanrısı Perseus
tərəfindən yenicə
öldürüldüyü üçün başından
qan axır.
- Əsərdə konkret
olaraq hansı məqam təsvir olunur?
- Bu rəsm Meduzanın Perseusun əlində olan yansıtıcı qalxana baxdığı anı göstərir (mifə görə bu, əslində, onun başını kəsməzdən əvvəl
baş verib). Başının bədənindən ayrıldığını, lakin
hələ də şüurunun olduğunu başa düşmək olar. Bu fərqi
onun gözlərindəki
dəhşətdən görə
bilərik. Rəsm qalxan
üzərində yaradıldığına
görə, rəssamın
fikri bu idi ki, bu
rəsm əslində
Perseusun Meduzanı öldürdükdən sonra
tutduğu qalxanın görünüşünü əks etdirir. Karavacconun bu rəsmdə işıq və kölgədən istifadəsinə
daha yaxından baxmaq da maraqlıdır.
Rəsm əslində Karavvaconun avtoportretidir. O, öz
simasını qabarıq
qalxan üzərində
təsvir etmək üçün qabarıq
güzgüdən istifadə
edib. Diqqətlə baxsanız, Meduzanın
alın və yanaqlarının gözləniləndən
bir qədər böyük olduğunu görə bilərsiniz.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Karavacco Meduzanın kəsilmiş başını təsvir etsə də, o, sanki huşunu itirmir. Meduzanın ifadəsində həyat və ölümün birləşməsi var. Onun açıq ağzından səssiz, lakin dramatik bir qışqırıq yayılır. Şoka düşmüş gözləri və çatılmış qaşı ilə sanki o ana qədər özünü yenilməz hesab edirdi. Karavacconun "Meduza"sı təcavüzə, haqsızlığa uğramış Meduzanın çarəsizliyini vurğulayır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 18 yanvar.- S.13.