Ünvansız məktublar
(IV məktub)
"Ünvansız
məktublar" traktatının müəllifi, əsərlərindən
öyrəndiyim böyük filosof və ideoloq G.V.Plexanovun
xatirəsinə.
Xəyal
şəxsiyyətin gizli, yalnız ona məlum və agah olan
enerji mənbəyidir. Xəyal həm
yaşanılmışların - xatirələrin, həm də
həyata keçməmiş arzuların anasıdır. Həyata
keçməmiş arzular böyüməyən, körpəykən
tələf olan uşaqlar kimidir - özü yox, izi qalır.
Bu izlər qocalanda insanı gəncliyə aparır, hətta
uşaqlıq xatirələrini şiran aləminə çəkir.
Xatirələr
qocaların yol yoldaşıdır. Bura əslində,
çağırılmamış "qonaqlar" məclisidir
- sevdiyin və sevmədiyin insanlarla doludur. Amma acı, ya
şirin, fərqi yoxdur - xatirələr hamısı həzin
və əzizdir. "Xatirələr" şerimdə belə
demişəm:
Hamı
sərvət yığdı,
Mənsə
xatirə.
Biri
saray tikdirdi,
Biri hasar
çəkdirdi,
mənsə sükutdan bir ev -
doldurdum
bu evə xatirələri
yetim
uşaqlar kimi.
İndi o
xatirələrdə
Atam, anam
yaşıyır...
Yaxşı
ki xatirələrim var,
İçində mən də varam.
Xatirələr qocaların isti yuvasıdır. Bu yuvada ötən günlər bala
çıxardır. Xatirələr insan
ömrünün tarixidir. Bəlkə də,
ona görə "tarix hadisələrin romanı, roman isə
duyğuların tarixidir" (K.Helvetsi).
Əslində, məhəbbətlə keçən hər
ömür bir romandır. Məhəbbət
İnsana verilən Tanrı mükafatıdır, bu qiymətli
mükafatdan bəhrələnmək, onu qorumaq, qədrini bilmək
lazımdır. Qoca adamın məhəbbəti
daha güclü, daha saf, daha dayanıqlı olur. Çox istərdim, məni o dünyaya belə bir məhəbbət
yola salsın. Fəqət, müdriklər belə deyib:
"Qoca vaxtı eşqə düşüb cavanlığa
başlamaq, məğlub ikən zəfər təbili
çalmaq kimidir" ("Qabusnamə"). Sağlam
qocalıq böyük xoşbəxtlikdir. Xəstə
cavanlıqdansa, sağlam qocalıq yaxşıdır. Qocalıq ömrün payız fəslidir - dolu,
barlı-bəhrəli, məhsuldar, elə bundan
dolayısı da qiymətli dövrüdür. Hər bir cəmiyyətin, millətin qocaları o cəmiyyətin
fikir mərkəzləridir. Qocalar qətiyyətin mənəvi
tarazlığını qoruyur, gəncliyə tarixin və mənəvi
aləmin yolunu nişan verir.
Əslində,
yer üzü müxtəlif nəsillərin - körpələrin,
uşaqların, yeniyetmələrin, gənclərin, orta
yaşlıların və ahılların birgə
yaşadığı bir yerdir, "gəlimli gedimli dünya,
Son ucu
ölümlü dünyadır" ("Kitabi-Dədə
Qorqud"). Günəş hamının
üstünə eyni payda düşür, Ay hamının gecəsini
eyni cür işıqlandırır. Bütün nəsilləri
birləşdirən bir söz - bir anlam var: İnsan! İnsan dünya kimi tanıdığımız yer
kürəsinin sahibidir. İnsan mövcud
vasitələrdən istifadə edərək
yaşadığı cəmiyyəti idarə edir. Yox,
dünyanı idarə etmir, dünya bizi idarə edir!
İnsanın
əzəməti (Böyük yazıçı Maksim Qorki
belə deyib: "İnsan - bu söz əzəmətlə səslənir!")
onun varlığındakı iki güc mənbəyi ilə
bağlıdır: Ağıl və Qəlb! İnsana
Ağıl - yer həqiqətlərini, Qəlb - səma-mistik
həqiqətləri dərk etmək üçün verilib.
Lakin Eşq, Sevgi, Məhəbbət onların ikisinin
yavrusudur. Bu yavrudan bəşər övladı dünyaya gəlib:
Sevgidə Ağılla Qəlbin gücü birləşir.
Onun adı Eşqdir! Eşqdə Tanrı
qüdrəti var. Onun sirri ancaq Allaha agahdır. İnsan Allaha Eşq vasitəsi ilə qovuşa
bilir. Əgər məndən soruşsalar
ki, hansı daha güclüdür? Belə cavab verərdim:
Ağıl ehkamdır, Eşq bu ehkamı vurub
dağıdır. Eşqdə vəhy və fəhm qüdrəti
var, idrakın dərk
edə bilmədiyini vəhy və fəhm dərk edir: Vəhy
Peyğəmbərlərə, Fəhm dahilərə məxsusdur.
Dahi Məhəmməd Füzuli dərk et
demirdi, "fəhm qıl" - deyirdi. İnsan
fəhmlə ağlın aça bilmədiyi sirləri
aça bilir. Fəhm sevginin, bədii
yaradıcılığın rəhnidir.
Sənət
İnsanın dünyanı dərk etmək vasitəsidir: gecə
və gündüz, işıq və qaranlıq, ağ və qara - müxtəlif rənglər,
dağların ucalığı, dənizlərin dərinliyi,
çiçəklərin ətri, meyvələrin dadıdır
- hamısı dünyanın atributlarıdır. Onların dəyəri İnsanın gərək
olunması ilə təyin edilir. İnsan
dünyadakı bütün gözəlliklərin meyarı və
əyarıdır. Biz
özümüzü dərk etdikdə hər şeyi -
dünyanı dərk (və fəhm!) edirik. Ən böyük qəhrəmanlıq özünə
(nəfsinə!) qalib gəlməkdir. İnsan
özünə dönəndə qüdrətli, millət
özünü dərk edəndə güclü olur.
Ulu
türk Bilgə Kağanın (673-732) sözləri - vəsiyyəti
yada düşür: "Ey türk oğuz bəyləri! Türk
xalqı! Eşidin! Üstdən göy
çökmədikcə, altdan yer dəlikməyincə, bil
ki türk ulusu, türk yurdu, türk dövləti, türk
törəsi pozulmaz. Su kimi axıtdığın
qanına, dağlar kimi yığdığın
sümüyünə layiq ol! Ey
ölümsüz türk ulusu, özünə dön!"
Bu qiymətli vəsiyyət türkün ilk
yazılı abidələri olan Orhan-Yenisey daş kitabələrinə
həkk olunub. "Türkçülük
- türk millətini yüksəltmək" (Ziya Göyalp)
bizdən sonra gələnlərin əsas vəzifəsidir.
Tarixin qaranlıq meşələrində İt hürən tərəfə
yox, Qurd ulayan səmtə gedin! İş hürən
tərəf fəlakət, Qurd ulayan tərəf səadət
gətirər.
And
içərək Qurana
Biz gedirik
Turana,
Türkün
ulu yurduna -
Salam verək
Qurduna!..
Bu gün türk xalqı, türk dövlətləri
birləşir, bir-birinə, əslinə doğru gəlir. Bu möhtəşəm
tarixi prosesdə Azərbaycanın, onun qüdrətli rəhbəri
müzəffər Ali Baş Komandan İlham Əliyevin rolu
misilsizdir. Nəhayət, tarixin o zamanı
yetişib ki, hazırda yer üzündə 40 adla yaşayan
türk milləti özünə dönməlidir. Bu işdə tarixin rolu böyükdür. Bu prosesi sürətləndirən isə bədii ədəbiyyat
və sənətdir. Vaxtilə dahi şairin 500 illiyi
günlərində Türkiyə Böyük Millət Məclisindəki
tarixi çıxışında Ulu öndər Heydər Əliyev
demişdi: "Füzuli bütün türkləri birləşdirən
şəxsiyyətdir". Eləcə də "Kitabi-Dədə
Qorqud", "Manas" eposları Əlişir Nəvai,
Mövlanə Cəlaləddin Rumi, Abay Kunanbayev... dünya
türklərini ortaq məxrəcə gətirən söz-sənət
abidələri və şəxsiyyətləridir.
Əlimizə
Turanın yolunu nişan verən bir bayraq
var - bu, bütün türklərin başa
düşdüyü ana dilimiz - türk dilidir.
Türkün
bir eli var, bir dili var.
Başqa
bir dil deyənin,
başqa
bir əməli var -
deyib
şair. "Dil hər bir millətin - milliliyin əsasıdır.
İnkişaf etmiş dil mədəniyyətinə
sahib olan xalq əyilməzdir, ölməzdir, böyük gələcəyə
malikdir" (Heydər Əliyev). Bu
"böyük gələcək" Turan
imperiyasıdır, bizi oraya qeyrətimizin bayrağı olan
ana dilimiz aparacaq. Çünki "ana dili
millətin mənəvi diriliyidir, həyatının aydın
mənzərəsidir" (F.B.Köçərli).
Müqəddəs
kitabımız Quranda deyilir: "Ey rəbbim! Dilimdəki
düyünləri aç ki, sözümü yaxşı
anlasınlar". Nə zaman, harada
türkcə danışan bir kəs eşidirəm,
dönüb o səmtə salavat çəkirəm.
"Türkün dili kimi sevgili, istəkli dil olmaz" deyirdi fars dilli mühitdə yaşayan "Heydərbabaya
salam" müəllifi, Azərbaycanın milli şairi Məhəmmədhüseyn
Şəhriyar. Türk dili Orhan-Yenisey kitabələrinin,
"Kitabi-Dədə Qorqud"un, "Manas" kimi dünyada
məşhur eposun, Qazi Bürhanəddin Ruminin, İbn
Sinanın, Biruninin, Fərabinin, Nəvainin, Abayın dilidir. Bu dilin izi, işığı ilə getsək,
türkçülüyün strategiyasına - Turana gedib
çıxacağıq. Tarixin tələbi
budur ki, hər bir nəsil öz vəzifəsini zamanında
yerinə yetirməyə borcludur. Əks
halda tarixin yükü ağırlaşa bilər. Başqa sözlə, hər gələn pleyada
öz vətəndaşlıq vəzifəsini vaxtında,
layiqincə icra etməlidir. Biz öz
öhdəmizə düşən missiyanı gələcək
nəsillərə miras qoya bilmərik, sadəcə buna mənəvi
haqqımız yoxdur. Vətəndaşlıq
yalnız pasportla - şəxsiyyəti bildirən kimliklə
ölçülmür.
Vətəndaşlığın
əsas əlamətləri şəxsiyyətlə
üst-üstə düşür:
1. Millətə
və dövlətə hörmət;
2. Vətəninə,
dilinə və dininə məhəbbət;
3.
Özünü tanımaq - özünə hörmət.
Nəhayət,
xalq şairi M.Araz deyib:
"Vətən
daşı olmayandan
Olmaz ölkə vətəndaşı".
Tarix və təcrübə göstərir ki, heç də
hay-küylə özünü gözə soxanlar deyil, zahirən
diqqəti cəlb etməyən, sakit görünən,
yaşadığı mühitdən heç bir təmənnası
olmayan adamlar (xüsusən gənclər!) Vətənin
dar günündə qəhrəmana çevrilir,
canını ana Vətən yolunda qurban verir, qazi və şəhid
olurlar. Heç uzaq tarixə üz tutmayaq,
44 günlük Vətən müharibəsi bunu sübut etdi.
Əksər şəhidlər və qazilər
zəhmətlə, alın təri ilə yaşayan ailədə
böyümüş gənclərdir.
Sən
hara, bu şəhər hara,
Gəl
çıxıb gedək dağlara,
Şır-şır axan bulaqlara.
Düşən
çən sənin deyilmiş,
Bu vətən sənin deyilmiş.
Vətən sadəcə ərazi, torpaq deyil, "Vətən
övladımızın məskənidir, Vətən əcdadımızın
mədfənidir" (Abbas Səhhət).
Tariximizin şərəfli anında, böyük zəfər
çağında yaşayırıq. 44
günlük Vətən savaşında silahımız və
siyasətimiz dünya şöhrəti qazandı. Azərbaycan, ümumtürk və dünya tarixində
yeni era açdıq. Fəqət hələ
bir sıra tarixi ədalətsizliklərə son
qoymalıyıq, Azərbaycan infarkt keçirmiş ürək
kimi param-parça qala bilməz.
Qeyrətimin
ölçüsü
Xudafərin körpüsü.
Birləşdir
sağı-solu,
Açılsın Vətən yolu.
Bu söz
mənə ar deyil,
Araz günahkar deyil.
Biz zorla
ayrılmışıq,
Araz səbəbkar deyil.
Araz, Araz,
xan Araz,
Al qanı axan Araz.
Sərhəd
məftillərindən
Həsrətlə baxan Araz.
Araz bizi ayırmaqdan yorulub, bütöv Azərbaycanın
sinəsində dincəlmək istəyir. Xudafərin
körpüsü insan ayağının izlərinə həsrətdir.
Ədalətli tarix bu həsrətə, bu
yorğunluğa son qoymaq əzmindədir. Artıq
gerçəkliyə atılmış xəyal toxumları
cücərib.
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ
Dövlət mükafatı
laureatı, Əməkdar elm xadimi
525-ci qəzet.- 2023.- 19 yanvar.- S.11.