İlklər müəllifi
İlklər unudulmur. Zaman birincilərə
həmişə borcludur. Buna görədir
ki, ilk imzalar tarixin hər dövründə aktualdır.
Bu aktuallıqdan çıxış edərək
öz sahəsinin ilki olmaqla adını tarixə yazdıran
Xalq rəssamı Bədurə Əfqanlını sizə daha
yaxından tanıtmaq istəyirik. Bu məsələdə
bizə sənətşünas Həqiqət Həmzəyeva
bələdçilik edəcək.
- Həqiqət
xanım, yaxşı olar ki, söhbətimizə elə yolun
başından - Bədurə Əfqanlının
uşaqlıq illərindən başlayaq.
- Bədurə
Əfqanlı 1912-ci ildə Bakı şəhərində
anadan olub. Onun atası Məlik Ağamalov
dövlət qulluqçusu olub. Eyni zamanda,
o, dövrünün üzdə olan ziyalılarından və
geniş dünyagörüşünə malik insanlarından
idi. Məlik Ağamalov uşaqlarına ədəbiyyata,
incəsənətə sevgi və maraq
aşılayırdı. Özü də
rəssamlığa böyük həvəs göstərir, həm
də zaman-zaman müxtəlif rəsmlər çəkirdi.
Qızlarından Səyyarə artıq heykəltaraşlığa
maraq göstərməyə başlamışdı.
Balaca Bədurə isə təbiət vurğunu idi. Hər yay ailəsi
ilə birgə Novxanıdakı bağ evinə
köçüb istirahət edirdilər. O, hər səhər
evdən çıxar, təbiəti seyr edərək bir də
gün batanda geri dönərdi. Ailədə
hamı bilirdi ki, onu yalnız dəniz kənarında, ləpələri,
quşları və buludları izləyən yerdə tapmaq
olardı. Həm də hava şəraitindən
asılı olmayaraq o, hər gün bunu təkrar edirdi.
- Bəs
teatra maraq necə yarandı?
- Teatra
maraq da məhz uşaq yaşlarında elə Novxanıda
yaranır. Gələcək rəssam kənd
meydançasında qoyulan şəbihləri maraqla izləyərdi.
Forma və mənaca dini xarakter daşıyan
şəbihlərdə əsasən Kərbəla müsibətini
səhnələşdirirdilər. Tamaşanın
dəhşət saçan səhnələri və qorxulu
hissələrinin olmasına baxmayaraq, 8 yaşlı Bədurə
həmin tamaşaları səbirsizliklə gözləyirdi.
Teatra qarşı yaranan sevgi onun balaca
bacısı Firəngiz və rəfiqəsi - Xalq artistimiz Qəmər
Almaszadə ilə birgə evdə tamaşalar qoymağa
başlayır. Teatrların birində
işləyən böyük bacısından paltar, qrim
götürür, həm də dekorasiyalar düzəldirdi.
- Bədurə
xanımın təhsili hansı istiqamətdə idi?
- Bədurə
Əfqanlı 1925-1929-cu illərdə Bakı Pedaqoji Texnikumda
təhsil alır. Təhsil aldığı
zamanda incəsənətdən heç cür ayrıla
bilmirdi. O, etüdlər çəkir, növbənöv
eskizlər hazırlayırdı. Texnikumu bitirər-bitirməz
Bədurə xanım hazırlışmadan Bakı Rəssamlıq
Məktəbinə imtahan verir və qrafika şöbəsinin
1-ci kursuna daxil olur. Bu zaman o, həm müəllim
kimi işləyir, həm də rəssamlıq oxuyurdu. Müəllimləri Lidiya Pridatok və Anatoli
Qorçakov onda realist incəsənətə güclü
sevgi açılayır, hadisə və insanları başqa
rakursdan görüb xarakterizə etməyi öyrətdilər.
Tələbəlik vaxtında gənc rəssamın
əsas kompozisiya obyektləri təbiət və təbiət
hadisələri olurdu. O, təbiəti çox gözəl
ifadə edirdi. Peşəkarlar rəssamın
işlərinin təhlili zamanı onun peyzajçı
olacağını deyirdilər.
- Amma bu təxmin
özünü doğrultmadı.
- Hər
şey onun Moskvaya və Sankt-Peterbuqra (o vaxt Leninqrad) səfəri
ilə köklü dəyişdi. Əfqanlı
Dövlət Tretyakov Qalereyası, Rus Muzeyi, Ermitaj və digər
muzeyləri, teatrlarını ziyarət etmək imkanı
qazandı. Zəngin mədəniyyət
ocaqlarında onun düşüncə və informasiya təhlili
tamamən dəyişdi. Bakıya dönərkən
gənc Bədurə artıq teatr rəssamı olmağı
qətiləşdirmişdi. Sonuncu kursda
oxumasına baxmayaraq, o, ixtisasını dəyişərək
teatr təmayüllü rəngkarlıq şöbəsinə
yerdəyişmə edir. Diplom işinin
mövzusu olaraq Şekspirin "Otello" faciəsini
seçir. Rəssam mürəkkəblikdən
uzaq olan rəng qamması ilə teatr-dekorasiya
boyakarlığına yeni nəfəs verir. Bədurə Əfqanlı 1931-ci ildə rəssamlıq
təhsilini uğurla başa vurur. Elə həmin
ildə Bədurə xanımın həyatında əlamətdar
hadisə baş verir. O, Azərbaycanın
tanınmış rejissoru və aktyoru Rza Əfqanlı ilə
ailə qurur. Rəssamı teatra daha çox
bağlayan məhz Rza Əfqanlı olmuşdu. Rəssam xatirələrində qeyd edirdi ki,
Əfqanlı ona tamaşa quruluşlarının əsas
açarını verib.
- Bədurə
xanımın fəaliyyəti teatrımızın hansı
dövrünə təsadüf edir?
- Bədurə
Əfqanlının teatr sahəsində fəaliyyəti Azərbaycan
peşəkar teatrının yeni inkişaf mərhələsinə
qədəm qoyduğu 1930-cu illərə təsadüf edir. Teatr rəssamı tamaşaya görə dramaturq,
rejissor və aktyorlarla eyni dərəcədə məsuliyyət
daşıyırdı.
Bu illərdə
artıq Azərbaycan və dünya dramaturgiyasının
möhtəşəm nümunələrinin səhnələşdirilməsinə
start verilmişdi. Həmin tarixi şəraitdə
teatr fəaliyyətinə başlayan ilk qadın teatr rejissoru
olan Bədurə Əfqanlı tanınmış sənət
adamları ilə, aktyor və rejissorlarla çiyin-çiyinə
çalışırdı.
Bədurə
xanımın ilk teatr yaradıcılıq fəaliyyəti
1933-cü ildə Kirov adına Mədəniyyət
Sarayında (indiki Binəqədi) olmuşdu. O, rejissoru Rza
Əfqanlı olan "Qaçaq Kərəm"
tamaşasının quruluşçu rəssamı idi. Tamaşada dekorasiya və geyimlər Bədurə
Əfqanlı tərəfindən hazırlanmışdı.
Bundan sonra bir sıra böyük tamaşalara
geyim və səhnə tərtibatı verir və bu sahədə
göstərdiyi fərdi yanaşmasına görə
böyük uğurlar qazanır.
- Bildiyim
qədərilə rəssam Aşqabad şəhərində
də yaşayıb, fəaliyyət göstərib.
- Bəli.
1934-cü ildə Türkmənistanın Aşqabad şəhərinin
"Natsmen" teatrından Rza və Bədurə
Əfqanlılara iş dəvəti gəlir. Rza
Əfqanlı orada rejissor, Bədurə Əfqanlı isə
quruluşçu rəssam kimi işə başlayırlar.
Bədurə xanım yeni iş yerində bir sıra
tamaşaları ərsəyə gətirir. Bunlara misal olaraq
Z.Hacıbəyovun "Aşıq Qərib", H.Cavidin
"Şeyx Sənan", C.Cabbarlının "Sevil",
"1905-ci ildə" kimi əsərlərin adını
çəkmək olar.
- Həmin
nümunələri bu gün görmək
mümkündürmü?
-
Çox təəssüf ki, rəssamın 1934-1935-ci illərdə
"Natsmen" teatrı üçün yaratdığı
heç bir işin nümunəsi dövrümüzə gəlib
çatmayıb. Aşqabad zəlzələsindən
sonra işlər yoxa çıxıb.
1938-ci ildə
Bədurə Əfqanlı M.Əzizbəyov adına
Azərbaycan Dövlət Dram Teatrının (indi Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrı) baş rəssamı olan Rüstəm
Mustafayevin dəvəti ilə işə başlayır. 20 ildən artıq quruluşçu rəssam vəzifəsində
işləyən Bədurə xanım ard-arda müxtəlif
tanınmış rejissorlarla tamaşalar qurur. Bu teatrda 60 tamaşaya tərtibat verir ki, onlardan 15-i
II Dünya müharibəsi illərinə təsadüf edib.
Görkəmli fırça ustası 2002-ci ilin may
ayının 7-də haqqın dərgahına qovuşur.
- Bədurə
xanımın teatr fəaliyyəti ilə yanaşı, kino
sahəsində də mühüm xidmətləri var. Bir qədər
də bu barədə danışaq.
- Bədurə
Əfqanlı fəaliyyətinə teatrdan başlasa da, daha
sonralar kino sahəsində fəaliyyət göstərdi. O,
geyim eskizlərinin uğurlu formada təqdim etmək
bacarığına malik rəssamlardan idi. Rəssam
müxtəlif peşələrə mənsub obrazların
yaradılmasında mühüm amilin paltar olduğunu
sübuta yetirmişdi. Bədurə
Əfqanlının hazırladığı eskizlərdəki
obrazların həmahəngliyi, milli simaları əsərin
tematikasına uyğun vermə bacarığı
tamaşanın tərtibatında mühüm rol
oynamışdı.
1960-cı
ildən o, "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında geyim
üzrə rəssam işləyib, "Koroğlu",
"Leyli və Məcnun", "Dəli Kür",
"Böyük dayaq", "Dədə Qorqud", "O
qızı tapın", "Qatır Məmməd" kimi
ekran əsərlərinə geyim eskizləri çəkib.
Geyim yaradıcılığında Bədurə
Əfqanlı əsasən müxtəlif milli geyimləri təsvir
edirdi. Məsələn, rəssamın əsasən
Qarabağ qadını geyimləri əsasında
hazırladığı eskizlər sonralar həm teatr, həm
də rəqs ifaçılığında geniş istifadə
edilmişdi. Qarabağ geyimlərinə təkcə
Bədurə xanım deyil, digər rəssamlar da dəfələrlə
müraciət etmişdilər ki, onlardan Hafiz Məmmədov,
Nəcəfqulu İsmayılov, Əsgər Əsgərov və
başqalarını misal gətirmək olar. Azərbaycanın bir çox regionlarında
xanımların geydiyi sarı və qırmızı geyim
çox yayqın idi. Belə geyimin
geniş yayılması Bədurə xanımın da
yaradıcılığında öz əksini
tapmışdı. Misal olaraq, onun
"Butalı" eksizində də geyim qırmızı rəngdədir.
Çəhrayı ipək ətək (tuman)
üzərində qızılı butalı kapron tuman
geyindirilir. Rəqqasə qızın hərəkətliliyini
təmin etmək üçün çəpkənin
qollarının bəzəyi geyimi daha cəzbedici göstərir.
Araxçın üzərindən taxılan,
xalqımızın mədəni mirası olan ağ
kəlağayı geyimdə lirik rəqsə uyğun gözəllik
və həzinlik gətirir.
Bədurə xanım verdiyi tərtibatlarda hər zaman
rejissorun, dramaturqun fikirlərini öncədən öyrənib
buna uyğun geyim və qrim eksizləri hazırlayardı.
- Bəs
rəssamın müharibədən sonrakı fəaliyyətini
necə xarakterizə edərdiniz?
- Müharibədən sonrakı dövrlər rəssamın həyatında daha məhsuldar olub. Bu zamanlarda dalbadal səhnəyə çox sayda tamaşalar qoyuldu. 1947-ci ildə M.Əzizbəyov adına Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında "İşıqlı yollar" pyesi səhnələşdirilir, daha sonra Ə.Məmmədxanlının "Şərqin səhəri" pyesi üzərində işlər başlayır. Fasiləsiz və gərgin iş rejimində işləyən rəssamın işləri çox uğurlu olur. Növbə il hər iki tamaşanı qastrol proqramına daxil edirlər. Moskvadakı çıxışdan sonra əsas kütləvi informasiya vasitələri olan "Pravda", "İzvestiya" kimi qəzetlər Azərbaycan teatrının uğurundan yazırdı. Şübhəsiz ki, həmin uğurda bütün kollektivin gərgin əməyi vardı, lakin hər səhnədə obrazları və səhnəni müşayiət edən dekorasiya, geyim və qrimlərdə rəssam zəhməti də az deyildi. Rəssamın Azərbaycan teatr dekorasiyası sənətinin inkişafında əvəzsiz rolu olub, çalışdığı zaman hazırladığı dekorasiya və eskizlər həmin tamaşaların uğur qazanmasında mühüm rol oynayıb.
Bədurə xanım Azərbaycan Dövlət Mahnı və Rəqs Ansamblı, eləcə də Qafqazda müxtəlif rəqs ansambllarının geyimlərinin də müəllifi olub. Qastrollarda uğurlar qazanan ansamblların nailiyyətlərində Bədurə Əfqanlının tikdiyi geyimlərdəki milli ornamentlərin də rolu vardı.
Təkcə Bakıda deyil, xarici ölkələrdə də dəfələrlə sərgiləri təşkil olunan Bədurə Əfqanlı yaddaşlarda ilklərlə qalıb. Buraya Azərbaycan gəlinciklərinin milli geyim eskizi, həmçinin, dövlət tədbirləri üçün nəzərdə tutulmuş Novruz personajlarının da eskizləri aiddir. Bədurə Əfqanlının əməyi yüksək qiymətləndirilib, ona 1949-cu ildə Əməkdar incəsənət xadimi, 1974-cü ildə Xalq rəssam fəxri adları verilib. Görkəmli sənətkar həm də keçmiş SSRİ-nin nüfuzlu ordenlərindən sayılan "Şərəf nişanı" ordeni ilə təltif edilib.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2023.- 20 yanvar.- S.16