Məktəblərdə psixoloq
qıtlığı
Təhsildə keyfiyyətin yüksəldilməsində
psixoloji xidmətin mühüm və əhəmiyyətli rolu
var. ABŞ, Fransa, Almaniya,
İsrail, Çexiya,
Norveç, İspaniya
və Türkiyə kimi ölkələrin məktəblərində iki,
üç psixoloq xidmət göstərir. Mütəxəssislərin fikrincə, uşaqların
müəyyən psixoloji
çətinliklərinin öhdəsindən
gəlmələri üçün
öz sənətinin
peşəkarı olan
psixoloqlarla daha tez-tez təmas qurulması vacibdir.
Rəsmi məlumata görə, hazırda ölkə üzrə ümumi təhsil müəssisələrində
üç min nəfərdən
çox psixoloq çalışır. Ölkə üzrə
olan məktəblərin
sayını nəzərə
alsaq, bu rəqəm çox azdır. Elə məktəblər var ki, orada,
ümumiyyətlə, psixoloq
yoxdur. Psixoloji kabineti olmayan məktəblər də az deyil.
Paytaxtın təhsil müəssisələrinin
müəyyən qismində
məktəb psixoloqları
olsa da, bölgələrdə bu
sahə üzrə kadr çatışmazlığı
mövcuddur.
İbtidai siniflərdə təhsil
alan şagirdlər
fərqli psixoloji dəstəyə ehtiyac duyurlar. Yuxarı sinif şagirdlərinin
isə tamamilə başqa psixoloji dəstəyə ehtiyacı
var. İbtidailərin çoxunun
valideyndən ayrı düşmək və yalnız qalma qorxusu olur. Bu kimi halları
nəzərə alaraq
məktəblərdə şagirdlərə
psixoloq xidmətinin göstərilməsi vacibdir.
Psixoloq uşaqlarla doğru ünsiyyətin necə qurulmasını, aqressiv, gərgin şagirdlərlə
necə davranmalı olduğunu yaxşı bilir.
Təhsil
eksperti Nadir İsrafilovun
sözlərinə görə,
nəzərə alsaq
ki, məktəbdə
psixoloji xidmətin başlıca məqsədi
uşaq, yeniyetmə və gənclərin psixoloji sağlamlığını
qorumaqla onların təhsil müvəffəqiyyətinin
artırılması, əsas
vəzifəsi isə
şagirdlərin təlim
və tərbiyəsi
sahəsindəki çətinlikləri,
onların şəxsi
və intellektual inkişafındakı qüsurları
aradan qaldırmaqla, təlim-tərbiyə sahəsində
aparılan işin səmərəliliyini yüksəltməkdə,
sosial cəhətdən
fəal, yüksək
ideya inamına malik şəxsiyyətin formalaşdırılmasında pedaqoji kollektivə köməklik göstərməkdən
ibarətdir. Bu halda məktəbə psixoloq nəinki lazımdır, hətta zəruridir. Digər tərəfdən,
məktəbin işi
şagirdlərə təkcə
bilik, bacarıq və vərdişlər aşılamaq deyil, həm də gələcək üçün
komplekssiz, problemsiz şəxsiyyət yetişdirməkdir.
Əlbəttə, söhbət məktəblərdə
işini bilən, ixtisaslı, işinin öhdəsindən gələn
psixoloqlardan gedir.
Ekspert deyir ki, müasir
təhsil sistemindəki
psixoloji xidmət praktik psixoloqun qarşısında uşaqların
məktəb təliminə
hazırlığı səviyyəsini
aşkara çıxarmaq,
onların məktəb
təlimi şəraitinə
və məktəb həyatına daha yaxşı uyğunlaşmasını
təmin etmək üçün müəllimlərlə
birlikdə fərdi iş aparmaq, uşağın həyatında
keçid və böhran dövrlərini xüsusi nəzarətdə
saxlamaq, uşaqların
ilk dövrdən təlimə
hazırlığını müəyyənləşdirmək, geridə qalan və mürəkkəb davranış sərgiləyən
uşaqlarla diaqnostika və korreksiya işlərini həyata keçirmək, şagirdlərin
intellektual, şəxsiyyət
və iradi-emosional sferasının diaqnostikasını
həyata keçirmək,
onların korreksiyasını
aparmaq, şagirdlərin
müəllimlərlə şəxsiyyətlərarası
münasibətlərindəki konfliktlərin psixoloji səbəblərini aşkara
çıxarmaq və
aradan qaldırmaq kimi konkret və
həlli vacib vəzifələr qoyur:
"Məhz elə buna görədir ki, orta məktəblərdə
psixoloq çatışmazlığı
və psixoloji xidmətin təşkili ilə bağlı məsələ zaman-zaman
gündəmə gətirilib.
Bununla belə, bir məqama da diqqət yetirilməlidir ki, məktəbdə psixoloji xidmətin təşkili digər təhsil xidmətləri ilə müqayisədə,
nisbətən yeni sahədir. Əsasən, 90-cı illərdən etibarən ilk olaraq Bakı məktəblərini
əhatə edən psixoloji xidmət sahəsi qeyri-ixtisas və ya belə
desək, digər fənn müəllimlərinin
qısamüddətli ixtisasartırma
yolu ilə yenidən hazırlanmış
kadrların ümidinə
buraxılmışdı və
bu mənada, onları peşəkar psixoloq hesab etmək, həmin psixoloqlardan aktiv və səmərəli fəaliyyət gözləmək
sadəlövhlük olardı.
Psixoloqların müəyyən hissəsi ixtisas üzrə alitəhsilli olmayıb, onlar yenidən hazırlanma təhsili alanlar olub. Ən böyük çətinlik
isə ondan ibarət olub ki, 150 şagirdi olan məktəbdə də, 2 min şagirdi olan məktəbdə də bir psixoloq
işləyirdi. Uzun bir dövr ərzində təhsil müəssisələrində
çalışan müəllim
heyətinə, psixologiya
elminin müasir dövrün tələbləri
və yenilikləri barədə məlumatlı
olmaları üçün
mütəmadi olaraq təlim kursları və seminarlar təşkil olunmayıb.
Ali məktəblərdə
psixologiya elminin qanunauyğunları və
günümüzün tələblərinə
cavab verə biləcək tədrisin təşkili üçün
ciddi addımlar atılmayıb. Köhnədən qalma Əsasnamədə müvafiq dəyişikliklər
edilməyib, psixoloqların
diaqnostik qiymətləndirilməsi
uzun müddət aparılmayıb. Nəhayət, xeyli sonralar Təhsil qanununda edilən dəyişikliklər
və əlavələr
tədricən öz nəticəsini verməyə
başlayıb. Təhsil
haqqında qanuna dəyişikliyə görə,
psixoloqlar üçün
daha peşəkar şərtlərin müəyyənləşdirilməsi
baxımından yeni qaydaların hazırlanması
nəzərdə tutulmuşdu
ki, "Təhsil haqqında" qanunda dəyişikliklər edilməsi
barədə" Prezident
fərmanının icrasını
təmin etmək məqsədilə Nazirlər
Kabineti "Təhsil müəssisələrində psixoloji xidmətin təşkili Qaydaları"nın
təsdiq olunması barədə qərar qəbul etdi. 2019-cü ildə isə məktəb psixoloqlarının Diaqnostik
Qiymətləndirilməsi keçirildi".
N.İsrafilov bildirib ki, "Ümumi təhsil haqqında" qanununun tətbiqi barədə"
Prezidentin müvafiq fərmanının 1.1.11-ci yarımbəndinin
icrasını təmin
etmək məqsədilə
Nazirlər Kabineti Ümumi təhsil müəssisələrində psixoloq ştatının sayının müəyyən
edilməsi ilə bağlı qərar qəbul edib. Qərara
əsasən, Dövlət
və bələdiyyə
ümumi təhsil müəssisələrində psixoloq ştatının sayı aşağıdakı
kimi müəyyənləşdirilib:
Şagird sayı
1000-dək olduqda 1 vahid,
şagird sayı
1000-dən 3000-dək olduqda 2 vahid,
şagird sayı
3000-dən çox olduqda
isə 3 vahid.
Təhsil eksperti Kamran Əsədov bildirib ki, bu gün məktəblərdə psixoloq ştatı olsa da, psixoloqlar öz işlərini görmürlər. Onun sözlərinə görə, uşaq və yeniyetmələr arasında artan psixoloji problemlər də bunu sübut edir: "Orta məktəblərdə çalışan psixoloqlar öz işlərini bilmirlər. Məktəb psixoloqları əksər məktəblərdə öz işləri ilə deyil, kənar işlərlə məşğul olurlar. Bir çox məktəblərdə psixoloqlar kağız aparıb-gətirir, məktubların qeydiyyatını aparırlar və s. Halbuki müasir dövrdə psixoloq ştatı məktəblərdə ən vacib olan ştatlardan biridir. Onun vəzifəsi də mühümdür. Bizim məktəblərdə psixoloqlara ehtiyac var. Şagirdlərin psixoloqa olan ehtiyacı ödənilmədiyindən, psixoloji problemləri həllini tapmadığından aşağı siniflərdən tutmuş yuxarı siniflərə qədər uşaqlar arasında intiharlar artır. Bu, uşaqların həyata hazır olmaması, çətin məqamlarda çıxış yolu tapa bilməməsi üzündən baş verir. Şagirdlərdə depressiya müşahidə olunur. Bu problemlərin əsas səbəbi bizim məktəblərdə psixoloqların işinin bu günün tələblərinə cavab verməməsidir. Məktəb psixoloqlarının fəaliyyətində problemlər var. Ola bilsin ki, aldıqları təhsilin səviyyəsi onlara bu işi görməyə imkan vermir və ya onlar işlədikləri kollektivdə özlərini tapa bilmirlər. Məktəb psixoloqlarının funksiyaları aydın şəkildə işlənilməlidir".
Millət vəkili Hicran Hüseynova hesab edir ki, ailədaxili münasibətlərdəki xoşagəlməz hallar uşaqların formalaşmasına, psixoloji vəziyyətinin dəyişməsinə mənfi təsir göstərir. Bu baxımdan orta məktəblərdə uşaqlara psixoloji xidmətin göstərilməsi yaxşı haldır: "Ancaq təəssüflər olsun ki, bu gün məktəblərdə çalışan psixoloqların sayı azlıq təşkil edir. Hətta məktəblərin bəzilərində ümumiyyətlə psixoloq yoxdur. Bu da təbii ki, şagirdlərə göstərilən psixoloji xidmətin keyfiyyətinə öz təsirini göstərir. Orta məktəblərdə psixoloq xidmətinin göstərilməsi olduqca vacibdir. Buna görə də hesab edirəm ki, orta məktəblərdə çalışan psixoloqların sayı artırılmalıdır".
Millət vəkilinin dediyinə görə, məktəb psixoloqlarının hazırlıq səviyyəsi ilə yanaşı, həm də onların sayının artırılması məsələsi də aktualdır. Çünki bəzi məktəblərdə psixoloqun sayı ilə şagirdlərin sayı tərs mütənasibdir. Digər tərəfdən pedaqoqların fənn bilik və bacarıqları ilə yanaşı, pedaqoji və psixoloji bilik və bacarıqlarının da qiymətləndirilməsi vacibdir: "Digər tərəfdən, valideynlərin məsuliyyəti məsələsini yaddan çıxarmamalıyıq. Əfsuslar olsun ki, bəzən valideynin övladına verdiyi tərbiyə neqativ təsirlərlə müşahidə olunur. Müəllimə, öz sinif yoldaşına münasibətdə aqressiv olurlar. Şagirdlərin müxtəlif yaş keçid dövrlərində davranışlarında dəyişikliklər olur. Bu dəyişikliklər onun şəxsiyyət kimi formalaşmasına həm müsbət, həm də mənfi təsir edə bilər. Bunun üçün həm valideyn, həm də müəllim birgə hərəkət etməlidir. Nəzərə alsaq ki, hazırda biz açıq informasiya cəmiyyətində, İKT-nin inkişaf etdiyi bir zamanda yaşayırıq, o zaman bu məsuliyyət daha da artır. Bu baxımdan uşaqlara qarşı diqqətli və həssas yanaşmalıyıq. Onların etdiyi səhvləri elə izah etməliyik ki, şəxsiyyətləri əzilməsin. Biz onları özünəinamlı tərbiyə etməli, eyni zamanda, həmyaşıdlarına, böyüklərə hörmətlə, dözümlə yanaşmağı öyrətməliyik".
Elm və təhsil naziri Emin Əmrullayev isə bildirib ki, hazırda Elm və Təhsil Nazirliyi tərəfindən məktəblərdə psixoloqlarla bağlı təhlillər aparılır. Onların sayının artırılması istiqamətində işlər görülür: "Məktəb psixoloqları tədrisdə olduqca vacib rola malik insanlardır. Məktəb psixoloqlarının sayı sinif-komplektlərin sayından asılı olan ştat vahididir. Düşünürəm ki, Elm və Təhsil Nazirliyi olaraq bu istiqamətə daha çox diqqət ayırmalıyıq. Bu istiqamətdə daha çox təşəbbüslərlə çıxış etməyi öhdəmizə götürürük. Hər bir şagirdin psixoloji rifahı, sağlamlığı və təhlükəsizliyi Elm və Təhsil Nazirliyi üçün prioritetdir".
Nazirin dediyinə görə, hazırda məktəblərdə çox keyfiyyətli psixoloji xidmətin qurulması istiqamətində işlər aparılır: "Məktəblərdə həqiqətən də peşəkar psixoloqlar çalışmalıdır. Çünki məktəbdə psixoloji xidmət və konsultasiya məsuliyyətli məsələdir. Əksər ölkələrdə bu, lisenziyalarla tənzimlənir, kifayət qədər ağır tənzimlənən bir məsələdir. Bu mənada, çalışırıq ki, daha keyfiyyətli mərkəzləşmiş psixoloji xidmət quraq".
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2023.- 20 yanvar.- S.15.