Mənəm-mənəmliyə mübtəlalıq
TELEMƏKANDA
ŞOU VƏ ŞOUMEN PROBLEMİ
Bu gün Azərbaycan teleməkanı öz gündəlik
fəaliyyətini müğənnilərin iştirak etdikləri
əyləncəli musiqili verilişlər və sıravi vətəndaşların
ailə, məişət problemlərini ekrana daşıyan
sosial yönümlü proqramlar olmaqla əsasən iki xətt
üzərində qurub. Mahiyyət, format fərqli olsa da, bu
tendensiyaları birləşdirən ümumi cəhət
bayağı və şou xarakterli təqdimatların
dominantlığıdır. Əslində,
sosial teleproqramlar da insan dramları üzərində
manipulyativ zövqsüz şou düzəldərək
mümkün qədər geniş tamaşaçı
auditoriyasına xitab etməyə çalışır və
məqsədinə nail olur. Qısası, hər iki motiv
trenddir, reytinq gətirir, müzakirə olunur, tənqid edilir və
bütün hallarda baxılır...
Bu
yazıda televiziya məkanında populyarlıq qazanmış
bir neçə musiqili proqram haqda qeydlərimi
bölüşəcəyəm: "Axşamdan axşama
Mikayılla" (MTV), "Həmin Zaur" (ARB) və
İbrahim Azərinin təqdimatında "Nəğməli
Dünya" (Dünya TV).
Hələ
dörd-beş il öncə "Space" kanalında
yayımlanan "Sevimli şou"unun aparıcısı
Mikayıl Güləddinoğludan aldığım müsahibə
sosial şəbəkələrdə qızğın
mübahisələrə yol açmışdı. M.Güləddinoğlu ilə bağlı mənfi
fikirdə olan, onu qınayan bir qisim tamaşaçı
müsahibə vasitəsilə aparıcını başqa tərəfdən
tanıdıqlarını, barəsində fikirlərinin dəyişdiklərini
yazmışdılar. Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin məzunu olan, tanınmış kinoşünas,
kinodramaturq Aydın Dadaşovdan dərs alan
M.Güləddinoğlu mənim də yaddaşımda təmkinli,
səmimi, tənqidə açıq, müəyyən
intellekt bazasına malik biri kimi qalmışdı. Onun
müsahibədə şəxsi təcrübəsinə əsaslanaraq
dediyi: "Bilirsiz, mən televiziya qayda-qanunlarını blirəm.
Qulu Məhərrəmlinin, Aydın Dadaşovun bütün
kitablarını oxumuşam. Amma bu kitablarda
oxuduğumu praktikaya tətbiq eləmək uşaqlarım
üçün çörək pulu qazandırmaz. Mən bu dəqiqə şou aparıram -
yaxşı edirəm, toya gedirəm - yaxşı edirəm,
uşaqlarımı dolandırıram - əcəb edirəm.
Çünki mənim publikama dünya ədəbiyyatı
lazım deyil. Mən verilişdə Markesdən
danışsam, reytinqim bir olar. Amma orda
Telli ilə qol-boyun oynasam, reytinq olacaq on" - fikirlərini
televiziyanın hazırkı durumunun dəqiq diaqnozu kimi də
qiymətləndirmək olar.
Tamaşaçıları qıcıqlandıran
M.Güləddinoğlunun "Sevimli şou"da yeri
düşdü-düşmədi qol götürüb
oynaması, bayağı davranış və leksikonu,
istedadsız müğənniləri də qonaq
çağırması, verilişin faktiki olaraq, toyxana
estetikasında və səviyyəsində
aparılmasıydı.
Xatırladım ki, onda "Space" telekanalının
rəhbəri tragikomik üslubda filmlərlə tanınan,
peşəkar kinorejissor Vaqif Mustafayev idi. Ara-sıra
mediada V.Mustafayevin idarəçilik üsulu haqlı olaraq tənqid
edilir, telekanalı filmlərindəki kimi absurd, komik mühitə,
aparıcıları isə
karikaturalaşdırılmış personajlara çevirdiyinə
görə ona irad tuturdular. Və
"Sevimli şou"ya baxanda istər-istəməz hiss
edilirdi ki, aparıcıdan mümkün qədər bəsitlik
və yüngül davranış tələb olunur. Onda "Sevimli şou"nun yayımı Milli
Televiziya və Radio Şurası tərəfindən
dayandırıldı, veriliş başqa aparıcıya həvalə
edildi, amma yenə nəsə dəyişmədi. Az sonra "Sevimli mahnı" adlı oxşar
üslubda proqramla efirə qayıdan M.Güləddinoğlu
V.Mustafayevin "Space"in rəhbərliyindən getməsi ərəfəsində
kanalla vidalaşdı.
Hazırda o, MTV-də "Sevimli şou"nu təkrarlayan
"Axşamdan axşama Mikayılla" verilişinin
aparıcısıdır. Əslində,
maraqlı olan "Space" kanalındakı M.Güləddinoğlunun
obrazıındakı dəyişikliklərdir. Sözügedən proqramda ciddi, təmkinli M.Güləddinoğlu
görünür - o, qol götürüb oynamır, fikirləri
isə lakonikdir.
Zaur Kamal
və İbrahim Azəridən fərqli olaraq, Mikayıl
qonaqlarına, kim olur-olsun, hörmətlə
yanaşır, onlara şəxsi həyatları ilə
bağlı suallar ünvanlamır. Proqram efirə
yeni çıxanda aparıcı açqılama vermişdi
ki, verilişdə qalmaqal və dedi-qoduya yer olmayacaq - amma
verilişdə oyunlar nəzərdə tutulub, müğənnilərə
intellektual suallar veriləcək və bu suallar
qarşısında kimin aciz qalacağını
tamaşaçılar görəcək.
Yeri gəlmişkən, proqramda ara-sıra Azərbaycan
filmlərindən mahnılar səslənir və həmin
musiqi parçalarının müəlliflərinin kimliyi ilə
bağlı suallara qonaqlar cavab verə bilmirlər. Məlum olur
ki, bu qonaq müğənnilər Tofiq Quliyevin, Vasif
Adıgözəlovun, Emin Sabitoğlunun
yaradıcılığından və kimliklərindən xəbərsizdirlər.
Lakin hər
halda "Axşamdan axşama Mikayılla"nın
məzmunu basmaqəlibdir, vizual baxımdan tərtibat ənənəvi
və zövqsüzdür, qonaqlarla yaradıcılıq və
həyat həqiqətləri haqda bəsit, informativ
yükü olmayan söhbətlər edilir.
Analoji vizual tərtibat, məzmun ARB kanalında
yayımlanan "Həmin Zaur" verilişinə də
xasdır. Murad Dadaşov "Xəzər" telekanalına rəhbər
təyin ediləndən sonra Zaur Kamalın "5də5"
şousunun qonaqlarla bağlı siyasətində sosial məsələlər,
maarifləndirmə istiqamətində müəyyən redaktələrə
cəhd göstərildi. Aparıcı
müsahiblərindən birində deyirdi ki, M.Dadaşov reytinq
yox, keyfiyyət tələb edir. Görünür,
Z.Kamal keyfiyyət tələbini doğrulda bilmədi və
ona görə də tezliklə ARB kanalına - "Həmin
Zaur" adlı köhnə formatlı verilişlə gəldi.
Zaur Kamal ümumiyyətlə, efir, aparıcılıq mədəniyyəti
sarıdan korluq çəkən, etik qaydaları pozmaq
baxımından sosial medianın, mətbuatın sərt tənqidləriylə
tez-tez üzləşən, adı qalmaqallarda çox hallanan
teleaparıcılardandır.
Dəvət
etdiyi müğənnilərə çox rahatlıqa verdiyi
"Kartına 25 min manatı kim vurub?", "Sənə ev
də alıblar?", "Sənin uşağın yoxdur, niyə
yoxdur?, "Ailə dağıtmaqda
özünü günahkar hiss edirsən?" kimi
açıq suallar Zaur Kamaldan ötrü qeyri-etik
davranış yox, şoudur. Hətta bir müsahibəsində
o, özünə bəraət də qazandırır:
"Başa düşmürlər ki, bu, şoudur. İnsanları başa sala bilmirəm".
Bundan başqa, Zair Kamal gah efirdən müğənni
Afşin Azərini qovur, gah sülh göyərçini qismində
Şəbnəm Tovuzlu ilə Vəfa Şərifovanı
barışdırır. Qadınların efirdə barışmasından,
bir-birinə salam, öpüş göndərməsindən
ötrü Zaur Kamal dəridən-qabıqdan
çıxır, onun dözülməz israrına
qarşı müğənnilərin
dözümlülüyü və təmkini müqayisədə
ağıryana, eleqant təsir bağışlayır.
Z.Kamalın qeyri-etik davranışlarından biri Cənubi
Azərbaycandan olan müğənni Afşin Azərini
canlı efirdə aşağılayaq verilişdən
qovması, efiri məhəllə davası səviyyəsinə
endirməsiydi.
Aparıcı insidentin səbəbini əsaslandıra bilmirdi:
"Efirdən əvvəl mənimlə başqa tonda
danışdınız, xoşuma gəlmədi. Deyirsiz ki, digər iranlı müğənnilər
kimdir mənim yanımda?" İradını ekrandan kənar
bildirməli olan aparıcı bunu ictimailəşdirərək
canlı efirdə qonağından qisas alırdı: "Səni
efirdən çıxaracağam, sən bir də mənim
proqramımda olmayacaqsan". Yenə də müğənni
aparıcıyla müqayisədə mədəni münasibət
göstərdi: "İki kişinin xüsusi söhbəti
biri-birinin yanında qalsa, daha yaxşıdır".
Sosial şəbəkələrdə və mediada kəskin
tənqidlərdən, ya da görünür, televiziya rəhbərliyinin
iradından sonra Z.Kamal bir müddət özünə çəki-düzən
verir, qonaqlarla məsafəli, etik çərçivədə
danışır. Və hiss olunur ki, bu təmkinli davranış zamanı
o özünü, necə deyərlər, öz qabında hiss
eləmir. Bir müddət sonra isə yenə əvvəlki
üslubuna qayıdır.
"Axşamdan axşama Mikayılla" və "Nəğməli
dünya" verilişlərindən fərqli olaraq "Həmin
Zaur" əlavə süjetlərlə zənginləşdirilir. Hər
üç verilişdə ad günü təbrikləri
gen-bol yer alır. Amma "Həmin
Zaur"da bundan əlavə, aparıcı, özünün təbirincə
desək, dilli-dilavər uşaqları efirə
çağıraraq danışdırır. Problem
ondadır ki, onun dilli-dilavər uşaqlarla söhbəti adətən,
"Atanı, ya ananı çox sevirsən?,
"Böyüyəndə kim olacaqsan?" kimi şablon
suallardan o yana keçmir. Təbii ki, adekvat
suallarn verilməməsi uşaqla söhbətin necə
qurulduğunu bilməyən redaktorun da təcrübəsizliyidir.
Dünya TV-də "Nəğməli dünya"
verilişinin aparıcısı İbrahim Azərinin Zaur
Kamaldan təsirləndiyi görünür; ritorikası və
ədası ilə onu təkrarlayır, onun manerasında
suallar ünvanlayır. Məsələ ondadır ki,
bütün hallarda Zaur Kamal sinizmi, neqativləri ilə
özüdür, kiminsə təkrarı deyil.
İbrahim Azəri Zaur Kamal kimi canlı efirdə ədəb
qaydalarını pozaraq, bir qadın müğənnini şəklini
çəkib, instaqram səhifəsində paylaşmağa və
şərh bölümünü açıq qoymağa məcbur
elədi. Daha sonra qadından ona maddi baxımdan dəstək
verən vəzifəli şəxsin həyatında
olub-olmadığını soruşdu. Qadın
suala cavab vermək, şəxsi həyatı ilə
bağlı danışmaq istəmədiyini deyəndə,
aparıcı müstəntiq kimi "Niyə? Var, yoxsa yox?" deyərək təkid etməyə
başladı. Onun təqdimatında belə
misallar çoxdur.
Özünəməxsus, individual obrazdan uzaq Zaur Kamal
kimi onun da ifadə azadlığı ilə şəxsi həyatın
toxunulmazlığı arasında sərhədin haradan
başlayıb harada bitdiyindən məlumatsız olduğu
görünürdü.
Hiss olunur
ki, "Nəğməli dünya"nın
yaradıcı heyəti verilişi maraqlı etməyə
çalışır, sadəcə orijinal nəsə
düşünüb tapmaqda çətinlik çəkirlər.
Yenə də Zaur Kamalın məlum təcrübəsinə
müraciət edərək, müğənnilərin bədəninin
hansısa əzasının bir parçasını efirdə
foto vasitəsilə göstərməklə qonaqlara
onların kimliyi ilə əlaqəli suallar
ünvanlayırlar.
Hər üç veriliş tematik, üslub olaraq, vizual
baxımdan oxşardır, eyni publika uğrunda rəqabət
aparır, toy estetikasından şou proqram səviyyəsinə
qalxa bilmirlər.
Dünya televiziya kanallarında tamaşaçını
əyləndirən, onun musiqi zövqünə cavab verən
(həm də formalaşdıran), istirahətini təmin edən
keyfiyyətli musiqili şoular var. Bizim reytinqli, çox
baxılan musiqili şouların problemi onların keyfiyyətində,
universal olmamasında, müxtəlif zövqləri təmin
etməməsindədir. Təbii ki, hər kəsin zövq tələbatına
cavab vermək mümkünsüzdür. Lakin
yenə də universal, müxtəlif təbəqələrin
marağını bir proqramda ümumiləşdirmək olar.
Sözügedən verilişlərdə isə
(həmin verilişə gələn publikanı nəzərdə
tuturam) daha çox yaşlı və orta nəsil, evdar
qadınlar, təqaüdçülər nəzərə
çarpır, üstəlik, mədəni səviyyə
faktoru da göz önündədir.
Bir məsələ də var ki, müəyyən mənada
bizdə şoumen anlayışını təhrif etmək,
dedi-qodunu, toyxana plankasını şou kimi dəyərləndirmək
başadüşüləndir. Çünki alternativ musiqili şoular,
fərqli obrazlı aparıcılar (müsbət mənada
daha çox İTV kanalında "Fatehin divanı"
verilişinin keçmiş aparıcısı DJ Fatehi qeyd edə
bilərəm) demək olar ki, yoxdur. Şoumenlər
şou proqramlarda yox, əsasən toylarda tamada kimi püxətələşirlər.
Türkiyədə ən populyar musiqili şou
verilişlərdən biri reytinqli, standart konsepsiyaya malik
"Bəyaz şou" idi. Bu şounu maraqlı
edən ilk növbədə Bəyazit Öztürkün
şəxsiyyətiydi. Verilişdə bəzən
etik qaydaları pozan epizodlara rast gəlinsə də, bu,
sistemli şəkildə baş vermirdi. Bəyazın
intellekti, anlaşılan, keyfiyyətli və iti yumoru, cəmiyyəti
gözəl tanıması, hazırcavablığı,
çətin situasiyalardan çıxmaq, improvizə
bacarığı, çevik reaksiyaları, əyləncəli,
yaradıcı sualları onun proqramını maraqlı edirdi.
Bizdə isə musiqili şou verilişlər
öz üslubunu yeniləmir, sosial məsuliyyət
daşıdığının fərqinə varmır,
keyfiyyətli kadrlar isə yetişmir. Sual budur: şəxsi
həyata müdaxilə etmədən, dedi-qodu səviyyəsinə
enmədən keyfiyyətli, peşəkar, estetik zövqə
hesablanmış musiqili şouları necə hazırlamaq
olar?
Musiqili teleşoular əlbəttə ki, kütləvi mədəniyyətdir. Amma kütləvi mədəniyyət
zövqsüzlük anlamına gəlməməlidir.
Bütün hallarda məhsulu təklif edən, zövqü
formalaşdıran televiziyadır, tamaşaçı isə
sadəcə istehlakçıdır.
Sevda
SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2023.- 20 yanvar.- S.12.