Vətən və istiqlal mücahidi
BÖYÜK
TÜRK ŞAİRİ MEHMET AKİF ƏRSOYUN 150
İLLİYİNƏ
Onun həyatı, ictimai-siyasi fəaliyyəti, fəlsəfi-dini
görüşləri, şəxsiyyət tamlığı
və nüfuzu sonrakı nəsillər üçün
möhtəşəm tərbiyə məktəbi oldu. Vətən sevgisi,
torpağa, millətə bağlılıq, vətən
torpağına göz dikmiş yağılara nifrət,
xalqı səfərbər edib ayağa qaldırmaq, həm
xarici müdaxiləçilərə, həm milli zülmə,
istismara qarşı mübarizə aparmaq, millətini azad,
xoşbəxt və sivil dünyaya qovuşdurmaq arzusu onun həyat
kredosu idi.
Mehmet Akif
1873-cü il şəvval (fevral) ayında
Tahir Əfəndinin evində dünyaya göz açmış,
ilk təhsilini də atasından almışdı. Anası Əminə Şərifə xanım
buxaralı tacir Mehmet Əfəndinin qızı idi. Əvvəl Toqatda şirvanlı Dərviş Əfəndi
ilə nigaha girmiş, o, dünyasını dəyişəndən
sonra Tahir Əfəndi ilə ikinci dəfə ailə
qurmuşdu. Atası dövrün ziyalı
insanlarından biri idi. O, islami elmlərlə
yanaşı, aparıcı Qərb dillərini yaxşı
bilir, dünya ədəbiyyatının klassik nümunələrinə
dərindən bələd idi. Sonralar bu amil Mehmet Akifin də
dünya ədəbiyyatı ilə yaxından tanış
olmasına, İstanbul və Qahirə universitetlərində
mühazirə oxumasına, şöhrətlənməsinə,
ədəbi yaradıcılığının inkişaf etməsinə
səbəb olacaqdı. Mehmet Akif əvvəlcə mülkiyyə
məktəbində oxumuş, sonra isə baytarlıq məktəbində
təhsil alaraq 11 may 1913-cü ilədək baytar kimi fəaliyyət
göstərmişdi. Hələ təhsil aldığı
müddətdə evləri yanmış, onsuz da ağır
güzəran keçirən ailənin vəziyyəti daha da
pisləşmişdi... Mehmet Akif 1913-cü ildə
İpək şəhərindəki uzaq qohumlarından olan Həmid
Əfəndinin qızı İsmət xanımla ailə qurur
və dörd övladı dünyaya gəlir.
1908-ci ildə
yeni Konstitusiya elan edilənədək Türkiyənin müxtəlif
vilayətlərini gəzmiş, müxtəlif məktəb və
mədrəsələrdə dərs demiş, Misirə gedəndən
sonra (1926) türk dili və ədəbiyyatından,
"Quran"dan dərs demiş, tərcüməçiliklə
məşğul olmuşdu. "Qurana müraciət"
adlı ilk şeiri hicri 2 mart 1311-ci ildə "Məcmuə"
qəzetində çıxan Mehmet Akifin həmin illərdə
1500 misradan çox şeiri çap olunub. Konstitusiya elan
olunandan sonra onun "Siratül müstəqim"
jurnalında xeyli şeiri çap olunur ki, sonralar şair
onları "Səfahət" adlı birinci kitabında
(3000 misradan ibarət olan 43 şeiri) nəşr etdirir.
"Süleymaniyyə kürsüsündə"
adlı ikinci kitabı (1000 misradan ibarət olan) 15 avqust 1909-cu
ildə çap olunub.
"Haqqın səsi" sonuncu dəfə 1928-ci ildə
nəşr olunmuşdu ki, burada şairin 500 misralıq 10
şeiri yer alıb.
Şairin
dördüncü "Fatih kürsüsündə" adlı kitabı
sonuncu dəfə yenə 1928-ci ildə nəşr olunaraq 800
misradan ibarətdir.
"Xatirələr" kitabı sayca beşinci olub
şairin on şeirini (600 misra) əhatə edir. Bu kitab da dördüncü
dəfə 1928-ci ildə nəşr olunub.
"Asim" kitabı da 1928-ci ildə nəşr
olunaraq 2500 misra həcmində şeirlərini əhatə
edir.
Nəhayət, sonuncu - yeddinci kitabı olan "Kölgələr"
1933-cü ildə Misirdə köhnə əlifba ilə nəşr
edilib. "Səfahətə"
daxil olan şeir misralarının sayı 12 minə
yaxındır, baxmayaraq şairin vaxtilə "Siratül
Müstəqim" və "Sebilür Rəşad" dərgi-lərində
işıq üzü görən bəzi şeirləri
buraya daxil edilməyib.
Şeirlərinin
əksəriyyətində vətən və islam
dininə böyük məhəbbət və sevgi ifadə
olunur. O, poeziyanın üstünə qara dini pərdə
çəkməmiş, ürəkdən gələn səsinin
tələbi ilə onları qələmə almış,
ağlın və hissiyyatın vəhdətinə uyğun
yazmışdı.
İnsan
ağlına gəlməyən qafiyələr işlədərək
şeirlərində məna və ahəngin qovuşmasına
nail olub. Əruz vəzinli poeziya onun
üçün musiqi aləti kimi idi. Sadəlik,
aydınlıq və genişlik onun şeirlərinin
hüdudsuz sərhədi idi...
Onda qəribə
psixoloji hallar müşahidə olunurdu: şeiri yazıb
qurtaranda üzündə razılıq əlaməti
görünürdü, nəşr olunmuş şeirlərinə
bir daha baxmaq istəməzdi. Onun üçün hələ
yazılmamış şeirləri daha gözəl idi...
O, sənəti,
sənətkarı xoşbəxtlik təcəssümü
kimi qəbul edirdi. Gözəlliyi mövzuda
deyil, incəsənətdə axtarırdı Mehmet Akif.
Şeirdə səsin gözəlliyini daha əsas
götürürdü, əruzla musiqinin vəhdətinə
nail olmuşdu, bilmədiyi, qəbul etmədiklərindən
yazmazdı.
Akifin satiraları, ironiyaları güllədən daha kəsərli
və öldürücü idi.
Yeni
qurulan Türkiyə Respublikasının rəhbəri Mustafa
Kamal paşa M.Akifin xalq içindəki nüfuz və hörmətini
nəzərə alaraq onu qəbul edib Burdur vilayətindən
(Əskişəhər, Afyon, Kastamonu, Antalya, Konya)
Böyük Millət Məclisinə deputat seçilməsinə
köməklik edir. Həmin vaxtlarda Türkiyə
maarif naziri Həmdulla Sübhi Əfəndi Milli Marşın
yazılması üçün müsabiqə
başladır. Müsabiqədə pul
mükafatı təsis edildiyindən Mehmet Akif onda iştirak
etməkdən imtina edir. Belə olduqda Həmdulla
Sübhi bəy özü Mehmet Akifdən müsabiqədə
iştirak etməyi xahiş edir.
Onunla bir
otaqda yaşayan digər millət vəkili "Azadlıq
Himni"nin yazılmasını belə
xatırlayır. "Bir gün gecə yarı ikən ustad
(Mehmet Akif - M.Ə.) yuxudan durdu, kağız axtardı, lakin
tapa bilmədiyi üçün şeiri divarda yazmağı
başladı..."
Həmin
şeir 1921-ci ilin 17 fevralında "Hakimiyyəti-milliyə"
qəzetində, "Sebilür-reşad" dərgisində
"Qəhrəman orduya" başlığı ilə nəşr
olunur. Mart ayının 1-də Böyük Millət
Məclisində dinlənilir, 12 martda isə Milli Marş kimi qəbul
olunur. M.Akifin şeiri müsabiqəyə
təqdim edilən 724 şeir içindən seçildiyindən
500 lirə mükafata layiq görülür. Mehmet Akif mükafatdan imtina edir və onu ianə kimi
"Darül-Məsayi" xeyriyə cəmiyyətinə
bağışlayır.
M.Akifin bu şeiri bir azadlıq mücahidi kimi ona böyük
şöhrət gətirir. Hər şeydən əvvəl
müəllif özünün vətən sevgisini, vətəndaşlıq
borcunu, mübarizlik, vətən yolunda fəda olmaq,
torpağı gələcək türk övladı
üçün qoruyub saxlamaq düşüncələrini
şeirində əks etdirib.
Birinci Dünya müharibəsi illərində Antanta
qüvvələrinin Türkiyəni didib-parçalamaq, yox
etmək kimi planlarını ifşa edən şair-vətəndaş
kimi M.Akif ayağı yer tuta biləcək, əlinə silah
alıb döyüşlərə atılmaq iqtidarında olan
hər kəsi mübarizəyə səsləyirdi. O, həmin ölüm-dirim
savaşında türkün qalib gələcəyinə, onun
Haqq işinə inanır, "Doğduğumdan bəridir
aşiqəm istiqlala", - deyə millətinin qələbəsinə
inanırdı.
Mehmet Akifin yaradıcılığında azadlıq,
milli mücadilə ideayaları bir qırmızı xətt
kimi oxucunun gözü önündən keçir. Onun Qərb
dövlətlərinə, rus imperializminə müraciəti
ölüm-dirim savaşı aparan türkün
hayqırtısıdır.
Vətənin azad, əsarətdən uzaq görmək
arzusu, insanlarının xoşbəxt yaşayışı
M.Akifin ən ümdə arzularından biri kimi şeirlərində
öz əksini tapır.
Zülmü
alqışlayamam,
zalımı əsla sevəməm,
Gələnin
keyfi üçün keçmişə
qalxıb
söyəməm!..
Şairin "Canaqqala şəhidlərinə",
"Bülbül" və digər şeirlərində vətən
mövzusu çox parlaq və geniş əks olunur. Əsərlərindən
genişmiqyaslı ictimai-siyasi fəaliyyətini, bütün
mənalı ömrünü xalqına həsr etdiyini
görmək olardı. O, ictimai xadim, milli azadlıq
mücahidi kimi eqoizmin, istismar və zülmün düşməni
idi, qəti və cəsarətli qərarlar qəbul etməyi
bacarırdı, özünün qəti və kəsərli
mövqeyi vardı.
Böyük vətənpərvər idi, insanlarla
ünsiyyət saxlamağı, dostluq etməyi çox sevər,
Allah və Peyğəmbərinə böyük imanı və
inamı vardı. Gözə soxulmağa, yaltaqlığa
nifrət edir, tərifi xoşlamazdı. Biri onu tərif
edəndə üzünü yana
çevirər və qızarardı, təkliyə çəkilib
fikirləşməyi sevərdi. Xalqın zülm və istismar
edilməsinə, yoxsulların halına biganə qala bilmirdi,
onunla dost olmaq çox çətin idi. Dostla dost, düşmənlə
düşmən olurdu. Yoxsul və sadə
yaşamağı daha üstün tuturdu, cahilliyə, fanatizmə
qarşı çıxırdı. O, böyük
şair, alim və vətəndaş idi, gəncliyi sevir, ona məsləhətlər,
tövsiyələr verər, onların gələcəyinə
inamla baxırdı. Xalq şeiri nümunələri
toplayır, onlara musiqi bəstələyir, neydə ilahi nəğmələri
ifa edirdi.
Misirə ikinci səsfəri zamanı ağır serroz xəstəliyinə
tutulan şair, İstanbula qayıdır. Ömrünün
qalan hissəsini yalnız şeirə, musiqiyə həsr edir
və uzunmüddətli xəstəlikdən sonra 28 dekabr
1936-cı ildə dünyasını dəyişir,
özünün ikinci, əbədi ömrünə
qovuşur.
İstiqlal
şairimiz Əhməd Cavad da həyatı və ictimai fəaliyyəti
baxımından Mehmet Akifin taleyinin
daşıyıcısı olmuş, oxşar ömür yolu
keçmişdi. O da ruhani ailəsində dünyaya göz
açmış, ilk təhsilini evlərində atasından
almış, kənd molla məktəbində oxuduqdan sonra Gəncədə
Hüseyn Cavid, Şeyxülislam Pişnamazzadə və
tanınmış jurnalist-tənqidçi Abdulla Tofiqin dərs
dedikləri ruhani seminariyasında təhsil almış, diplom
aldıqdan sonra Azərbaycanın müxtəlif vilayətlərində
erməni daşnaklarına qarşı mübarizə
aparmışdı. Azərbaycan Xeyriyyə Cəmiyyətinin
katibi kimi Türkiyənin Qars, Ərzurum və Batum əyalətlərini
gəzmiş, müharibədən zərər çəkmiş
ailələrə, ailə başçısını itirənlərə
maddi yardım göstərmiş, Batumda Şükriyyə
xanımla tanış olub ailə qurmuşdu.
Bu
dövrlərdə Türkiyədə gedən milli azadlıq
mücadiləsinə, onun vətənsevər ziyalı və şairlərinin
mübarizəsinə böyük rəğbətlə
yanaşan, ona ümid bəsləyən şair mütərəqqi
türk ədib və şairlərinin həyat və fəaliyyətini
dərindən izləyir, türkçülük,
islamçılıq, müasirlik düşüncələrinin
vurğunu kimi mübarizələrin önündə olur.
Beynəlxalq imperializmi, onun müstəmləkə siyasətini ifşa edən şeirlər yazır. Əhməd Cavad sələfi saydığı, yaradıcılığını diqqətlə izlədiyi azadlıq mücahidi Mehmet Akif Ərsoy kimi, xilaskarlıq missiyasını yerinə yetirmək üçün Nuri Paşanın komandanlığı altında Azərbaycana gəlmiş türk ordusuna şeirlər həsr edir.
Ə.Cavad bütün varlığı ilə demokratik ruhlu, mübariz, qələmini süngüyə çevirmiş türk tərəqqipərvər ziyalılarından Namiq Kamal, Əbdülhəqq Hamid, Tofiq Fikrət, Mahmud Əkrəm, Mehmet Akif kimi insanların həyat və fəaliyyətinə bağlı idi, onlardan öyrənirdi.
Əhməd Cavad azadlığı, milli təəssübkeşliyi, Vətən torpağına sevgini tərənnüm edən şairlərində Mehmet Akifə daha çox bağlı olduğunu göstərirdi. O, azadlıq mücahidlərinin şeirlərindəki məzmun və mündəricədən, mövzu və ideyalardan ilham alaraq azadlığı qorumaq ideyasını ilhamla şeir dilinə çevirirdi.
Milli dövlətimizin himnini yazmış şair bolşeviklər tərəfindən "Xalq düşməni" elan edilərək 1937-ci il oktyabr ayının 12-də 45 yaşında qətlə yetirildi. O da istiqlal mücahidi kimi əbədiyaşarlıq qazandı.
Məmməd ƏLİYEV
Professor
525-ci qəzet.- 2023.- 27 yanvar.- S.12.