Yerəbatan Sarnıcının hekayəsi
YUSTİNİANDAN
DEN BRAUNUN "CƏHƏNNƏM"İNƏ UZANAN YOL
Bəzən mənə elə gəlir ki, Qədim Yunanıstan, yunan mədəniyyəti,
mifologiyası, filosofları
olmasaydılar, yer üzü alayarımçıq
görünərdi. Dərin,
mənalı, düşündürən,
düşünməyə sövq edən, araşdırmağa yönəldən,
göz oxşayan, heyran qoyan mədəniyyətlərin
cəmində Qədim
Yunanıstanın izi
var. Minillərdən üzü
bəri mövcud olan, bu ərəfələrdə
insan selinə məruz qalan, ən müxtəlif yerlərdən ziyarətçisi
olan, içəri keçmək üçün
istidə divar kölgələrinə sığınan,
yağışda çətir
altlarında qorunan, soyuq havalarda kürkünə bürünən
insanların saatlarla növbəyə dayandığı
yerlərdəndir Yerəbatan
Sarnıcı muzeyi.
Kimi Bizans üçün gəlir, kimi sonuncu restavrasiyadan sonra mistik bir
görkəm alan memarlığı
görmək üçün.
Ən çoxları
isə əfsanəvi
Meduza ilə göz-gözə gəlməyə
can atanlardır.
Bəs mən? Dara Antik
şəhərində yerləşən
Su Sarnıcının əsrarəngizliyi
qarşısında elə
ovsunlandım ki, növbəti gün İstanbula dönüb
ilk növbədə Yerəbatan
Sarnıcına yollandım.
Deyəsən, məqsədim həzzi-həzzə
calamaq idi. Yanılmadım! Hələ aşağı enmədən
pilləkənin başında
insan donub qalır. Gözlərin önünə sərilən
mənzərə bir anlıq qarmaqarışıq
İstanbulda, izdiham dolu muzeydə olduğunu unutdurur. Sanki bir əl
səni götürürüb
min illər öncəyə
atır. Bu hiss insanı
anlıq da olsa, ürküdür. Bəzən sənə elə gəlir ki, indicə nəfəsin kəsiləcək, bəzən
içində olduğun
ziyarətçi selinin
bir-birinə qarışan
səslərinin uğultusu,
bəzən isə gah qaranlıq, gah aydınlıq ortam sanki beynini
keyidir. Arada yuxarıdan üzünə-başına
düşən su damcıları ilə diksinib özünə gəlir, harada olduğunun fərqinə varırsan.
Yer altında nəhəng saray
Dara su sarnıcından dəfələrlə
böyükdür Yerəbatan
Sarnıcı. Bura yüz min ton su
tutur, 9800 kvadratmetrlik ərazini əhatə edir. Nə az-nə çox, düz 336 sütunu var. Şimal tərəfində
yerləşən 41 sütun
isə görünmür,
çünki həmin
yer Sultan Abdulhəmidin
göstərişi ilə
qapadılıb. Sarnıc yerin
9 metr dərinliyindədir.
Nəfəsalma problemi, dərinlik
və qapalı yer fobiyası olanlar bunu mütləq
nəzərə alsınlar
gərək.
Yerebatan Sarnıcı Ayasofya məscidinin düz sağında yerləşən
qapalı su anbarıdır. Restavrasiyadan sonra ziyarətçilərin
axınla gəldiyi məkana çevrilib.
Necə deyərlər, iynə atsan, yerə düşməz. Mistik hesab
edilən bu yerin hekayəsi, Meduzanın niyə baş üstə olduğu, suya nə üçün dəmir pullar atıldığı insanlara
maraqlıdır. Ucu-bucağı görünməyən sıralar
ən çox bu suallara görədir.
Maraq belədir, əgər bu, bir insanın
içində baş
qaldırırsa, Mariana çökəkliyinə
də enər, Everest zirvəsinə də çıxar. Yetər
ki bu hissi
oyadan iynə ucu boyda səbəb
olsun...
Yerəbatan Sarnıcı
Yerəbatan Sarnıcının tarixi çox qədimdir. Konstantinopolun su ehtiyacını aradan qaldırmaq üçün 526-527-ci illərdə
Bizans imperatoru I Yustinianın göstərişilə
inşa edilib. Suyun içərisində ucalan
nəhəng sütunlara
görə xalq arasında Yerəbatan Sarnıcı adını
alıb. Əvvəllər üzərində bazilika olduğuna görə bir müddət buraya Bazilika Sarnıcı deyiblər.
Bəzi dönəmlərdə isə
sarnıc Yerəbatan Sarayı adı ilə anılıb.
Həqiqətən də yeraltında
yerləşən saraya
bənzəyir.
1453-cü
ildə - İstanbulun
fəth edilməsindən
sonra bir müddət buradan istifadə edilib, sultanların yaşadığı Topqapı
sarayına su buradan verilib. Axıntısı olmayan sudan xeyir
gəlməyəcəyini düşünən
osmanlılar, tezliklə
şəhərdə yeni
su təchizatı qurublar və bununla da sarnıc
yararlılığını itirib. Aradan illər keçib,
sarnıc tamamilə unudulub. 1544-1550-ci illərdə Bizans qalıqlarını araşdırmaq
üçün İstanbulda
fəaliyyət göstərən
fransalı təbiət
alimi və topoqrafiya mütəxəssisi
Petrus Gyllius tərəfindən bu yer yenidən kəşf edilib. Sarnıc günümüzə qədər
xeyli bərpa mərhələlərindən keçib. Osmanlı dönəmində iki dəfə restavrasiya edilib - bir dəfə III Əhmədin hakimiyyəti
illərində, ikinci
dəfə isə II Abdulhəmid zamanında.
Ən əsaslı
restavrasiya 1985-ci ildə
İstanbul Bələdiyyəsi
tərəfindən başladılıb. İçərisindən əlli min ton palçıq
çıxardılıb və
yerimək üçün
platforma salınıb.
1987-ci ildə isə tamamlanaraq muzey kimi istifadəyə
açıq elan edilib. 1994-cü ildə yenidən ciddi bərpaetmə mərhələsindən keçib.
2016-cı ildə yenidən restevrasiyasına
qərar verilib, lakin qərar qüvvədən düşüb
və işlər yarımçıq qalıb.
2020-ci ildə sarnıca baxış keçirilib və zəlzələyə davamlı
olmadığı müəyyənləşib,
restevrasiya edilib və 2022-ci ilin iyulunda yenidən ziyarətçilərə açıq
elan olunub.
Meduzanın sirri
Yerəbatan Sarnıcı deyiləndə
ağıla ilk gələnlərdən
biri də Meduzadır. Meduza qədim yunan
mifologiyasında əcaib
ilanvari saçları
olan qadın, gözlərinə baxan hər kəsi daşa döndərən
məxluq idi. Əfsanəyə görə, Qorqonun
üç qızından
biri və yeganə ölümlü
qorqona sayılırdı.
Meduza dünyaya çox gözəl bir qız kimi gəlmişdi.
Yunan tanriçası Afina onu gözəlliyinə, xüsusən saçlarına
görə çox qısqanırmış. Bir gün
dəniz tanrısı
Poseydon Meduzanı görür və onun gözəlliyindən
ağlını itirəcək
həddə çatır,
quş cildinə girərək könlünü
alır və Afina məbədində ona təcavüz edir. Bundan qəzəblənən Afina qızı lənətləyir və
saçlarının hər
telini ilana çevirir, göz-gözə
gəldiyi insanların
isə daşa dönməsinə səbəb
olur.
Başqa bir rəvayətə görə, Meduza qara gözlü, uzun saçlı mükəmməl bir qadındır. O, Zevsin oğlu Perseyə aşiq olur. Eyni vaxtda Afina da
Perseyə aşiq olur və Meduzanı
qısqanır, onu lənətləyir. Beləliklə, Meduzanın saçları
ilan olur, baxdığı hər kəs daşa dönür. Zevsin oğlu
Meduzanın bu vəziyyətindən bəhrələnərək
onun daşa çevirmək gücünü
düşmənlərinə qarşı istifadə edir. Axırda Meduza buna dözə bilmir və aynaya baxaraq özünü daşa çevirir.
Tanrının da oğlu olsa, fürsətçi hər yerdə, hər dövrdə fürsətçidir. Hələ əgər bu aşiq olan kişidirsə, dərd daha da böyükdür. Əksəriyyət belədir, istifadəyə imkan yaranırsa, bunu fürsətə çevirirlər, duyğu ilə məntiq yan-yanadırsa, duyğunu tapdalayır, məntiqdən yapışırlar. Amma sonra peşman olmağına peşman da olurlar. Çünki məntiqi ilə duyğusu arasında qalıb məntiqi seçən hər kəs həmişə bunun dərin məyusluğunu yaşayır. Yarımçıqlıq hissi bu insanlara sakit yaşamaq imkanı vermir. Təbii ki, keçib gedir. Ancaq mərhələ bir az çətin olur.
Meduzanın sütuna yerləşdirilən başına gəldikdə isə, həmin dönəmdə nəhəng tikililəri və əhəmiyyətli yerləri qorumaq üçün Qorqon başlarından, rəsm və heykəllərdən istifadə edilirmiş, Meduzanın da bu yerə elə həmin düşüncə ilə qoyulduğu düşünülür. Başların tərs olmasının səbəbi də göz-gözə gələnlərin daşa çevrilməməsi niyyətilə izah edilir. Suya atılan dəmir pulların mənası isə istəklərlə bağlıdır. Guya, dilək tutub, sarnıcın suyuna qəpik atırsansa, diləklərin gerçək olur.
Ağlayan sütunlar
Burada diqqət çəkən bir məqam da göz yaşlarına bənzəyən şəkillərdir. Burada sütunlar xalq arasında "ağlayan sütun" və ya "göz yaşı sütunu" olaraq tanınır - sarnıcını inşa edərkən həyatını itirən kölələrin xatirəsini əbədiləşdirmək üçün digər kölələr tərəfindən ərsəyə gətirilib. İnşaatda yeddi mindən artıq insan çalışıb və çoxu burada canını tapşırıb. Sütunun üstündən axan su həqiqi göz yaşı effekti yaratmaq üçün tərtib edilib.
P.S. əvəzi
Bu heyrətamiz
sarnıcıdan Den Braunun
"Cəhənnəm" romanında bəhs edilir. Roman əsasında film çəkilməyə qərar verildikdən
sonra bəzi səhnələri Yerəbatan
Sarnıcıda çəkmək istəyirlər. Lakin memarlıq abidəsinin zərər
görəcəyindən ehtiyatlandıqlarından bu, mümkün
olmayıb. Nəticədə, Budapeştdə bu
sarnıca bənzəyən bir yer tikilib və nəzərdə
tutulan səhnələr orada
çəkilib.
Türkan
TURAN
525-ci qəzet.- 2023.- 28 yanvar.- S.19.