Güney Azərbaycan ədəbiyyatına
böyük məhəbbət nümunəsi
XALQ
YAZIÇISI ƏZİZƏ CƏFƏRZADƏ CƏFAKEŞ
İNQİLABÇI ŞAİR MƏRZİYYƏ
ƏHMƏDİ ÜSKÜLÜNÜN LAYİQİNCƏ
TANIDILMASINDA MÜHÜM ROL OYNAYIB
Azərbaycanın Xalq yazıçısı,
professor Əzizə Cəfərzadə
gərgin ədəbi
və elmi yaradıcılığı ilə
bərabər, xalqımızın
sənətkar qadınlarının
da həyatı və yaradıcılığını
tədqiq edib üzə çıxarmaq,
onları ölkəmizdə
və bütün dünyada tanıtmaq sahəsində də az iş
görməmişdi. O, ilk dəfə
olaraq 1974-cü ildə
Cənubi Azərbaycanın
aşıq və şair qadınları haqqında da məlumat verən, Azərbaycan qadınlığının bir
növ poetik salnaməsi adlandırılan,
daha çox ah-fəryad səsləri ucalan "Azərbaycanın
aşıq və şair qadınları"
adlı antologiya üçün materialları
toplayıb, tərtib edib onu "Gənclik" nəşriyyatında
çap etdirmişdi.
Neçə-neçə Azərbaycan xanım şairinin çoxəsrlik fəaliyyətini,
ilhamını, yanğısını,
fəryadını əks
etdirən bu antologiya ilə tanış olan macar alimi
İ.Bako deyib: "Məni xüsusilə heyrətə salan budur ki, hər
cəhətdən qadının
kölə olduğu bir ölkədə və zəmanədə bu qədər şair və aşıq yetişmişdir".
Elə məsələ
də burasındadır. Görünür,
ictimai-mənəvi təzyiq
güclü olduqca, hüquqsuz, dərdini ürəyində boğan qadın, əsarətdən qurtulmaq,
xilas olmaq arzularını məhz pünhani yazdığı
şeirlərində ifadə
edib.
"Azərbaycanın aşıq
və şair qadınları antologiyası"nın 1974-cü ildə
23000 tirajla çap edilən və qısa müddətdə
nadir nüsxəyə çevrilən
birinci nəşrindən
sonra 1991-ci ildə tələbata və toplanan yeni materialların
çoxluğuna görə
cənublu neçə-neçə
xanım şairlə
birlikdə Mərziyyə
Əhmədi Üskülünün
də həyat və yaradıcılığı
haqqında məlumatın,
əsərlərindən parçaların
yer aldığı (səh. 240-241) ikinci nəşri də həyata keçirilib.
Bu nəşr haqqında Ə.Cəfərzadə yazırdı:
"Hər halda
birinci nəşri görüb Azərbaycanda
40-a qədər aşıq
və şair qadının yaşayıb-yaratdığına
heyrət edən Avropa münəqqidləri
ikinci nəşrdə
səksəndən çox
aşıq və şair qadının əsəri ilə tanış olub, daha da heyrətlənəcək. Halbuki tədqiqat
göstərir ki, aşıq və şair qadınlar Azərbaycanımızda yüzü
keçmişdir".
Keşməkeşli həyatını,
böyük vətənpərvərlik
hisslərini şeirin
diliylə əbədiləşdirmiş,
qısa, lakin çoxmənalı ömrünün
şeirə dönmüş
qəlpələrini bizə
yadigar qoyub getmiş fədai şair Mərziyyə Əhmədi Üskülü
Dalğanın həyatı
və fəaliyyəti
haqqına qısa məlumatın və
"Mən Günəşi
sevirəm", "Dalğa",
"Mən və Dəmavənd" əsərlərinin
(səh. 189-191) də
yer aldığı
"Azərbaycanın aşıq
və şair qadınları antologiyası"
(Bakı, "Gənclik",
1991) nəşri əsasında
təkrar nəşr edilən "Azərbaycanın
qadın şairləri
antologiyası" bir
daha 2005-ci ildə yenə də Ə.Cəfərzadənin tərtibində
"Avrasiya Press" nəşriyyatında
çap edilib.
Bütün bunlar ədəbiyyat tarixinin böyük simalarına olan tükənməz məhəbbətdən,
onların özlərinin
və əsərlərinin
əbədiləşdirilməsinə olan qayğı və ehtiyacdan, gələcək nəsillərə
də tanıdılması
məqsədindən irəli
gəlir.
Xalq yazıçısı Ə.Cəfərzadənin
alovlu şair, istedadlı nasir, publisist, fədakar müəllim, yalnız Cənubi Azərbaycanda deyil, İranda, bir çox Şərq ölkələrində
milli qurtuluş hərəkatının iradəli
yolçusu, xalqımızın
əfsanəvi igid qızı kimi tanınan Mərziyyə Əhmədi Üskülüyə
məhəbbəti daha
çox idi. O, cənublu xanım şairə doğma ana məhəbbəti bəsləyirdi. Onu "qızım", "gəlinim", "balam"
adlandırırdı.
M.Ə.Üskülünü Azərbaycanın
bu tayında tanıdan ikinci yazı olan "Səni kim
unudar, Mərziyyə!"
adlı məqaləsində
Ə.Cəfərzadə yazırdı:
"Şəklinə baxıram
sadə bir qız, nəcib bir insan, ziyalı
bir müəllim canlanır gözlərimdə.
Səndə nə böyük
istedad, nə böyük təpər varmış. Az ömründə gördüyün işlər
hesablansa, kitaba sığmaz, Mərziyyə
xanım! Amma mən sənə
xanım da deyə bilmirəm, ana öz balasına
xanım deyərmi?
Sən mənim xalqımın istedadlı,
gənc qəlbini el uğrunda şam kimi şölələndirən
balasısan! Silaha sarıldın, atəş
açdın o zərif
əllərinlə, nifrət
yağdırdın - gül
yarpağı dodaqlarınla,
zəmanənin zöhhaklarına
qarşı üsyana
çağırdın - qızlıq
səsinlə!
Mərziyəcan! Sən dünyada
iyirmi doqquz il yaşadın.
Bu iyirmi doqquz
ildə nələr etdin, nələr etmədin, gizli dərnəklərdə dünyanın
ən mütərəqqi
inqilabi nəzəriyyələrini
öyrəndin və öyrətdin, şeirlər
yazdın, hekayələr
yazdın, yaşıdlarının
inqilabi mübarizə
yolu haqqında böyük bir xatirat yazıb İranın fədai gənclərinin mübarizə
yolunu işıqlandırdın.
Bütün bunlar yaşının
ölçüsünə sığmır, mənim
balam!"
Ə.Cəfərzadə Mərziyyənin
fədai, ər qeyrətli, kişi
tinətli olması ilə fəxr edirdi. O, M.Üskülünün
bu dəyanəti kimdən öyrəndiyini
- Tomrisdənmi? Rüstəmədənmi?
Zeynəb Paşadanmı?
- bilmək istəyirdi. - Nigardımı,
Həcərdimi anan? -
deyə sual edirdi.
Ə.Cəfərzadə M.Ə.Üskülünün "savak"çılarla gərgin
mübarizədə neçə-neçə
şah nökərini
öldürdükdən sonra
amansızcasına güllələnməsinə
ağı deyirdi. "Sən hələ nələr yazardın, nələr yarada bilərdin, lakin qoymadılar. Güllələdilər
səni... Bu, adi atışmada atılan güllə deyildi. Səhər saat 10-da "Sübhün
nazəndə çağında"
amma elə o gün sənə dəyən güllələr
səni İran xalqının mübarizə
tarixinə yazdı, qanla yazdı, silinməz əbədi xətlə yazdı.
Cəngavərlik səhifəsində sən Janna d`Arkın daha şöhrətli, mələk xislətli, tuti dilli, ər
ürəkli igidim!"
"Mənim iyirmi
doqquz yaşlı gəlinim, iyirmi doqquz yaşlı qızım. Qızım sağ olsaydı, səndən nə qədər böyük idi! Sən dünyaya
gələn ili
itirmişdim. Sənin
məzarın üstündə baş açmadım, ana olub ağlaya bilmədim, ağı, bayatı demədim. Sənin başına duvaq salıb gəlin köçürmək də
mənə nəsib olmadı. Bu gecikmiş
ağım ("Səni
kim unudar
Mərziyyə!" məqaləsi
- L.M.) sənin məzarına
əklik olsun!"
Ə.Cəfərzadə qızı Səma və Mərziyyəni erkən itirdiyi üçün qəlbində
əkiz bala itirmiş ana hissi oyanmışdı.
"Elə bildim
balalarım məktəb
bitirməmiş, dünyanın
heç bir ləzzətindən kam almamış, toysuz, böyük Allahın insana bəxş etdiyi ömrü yaşamamış həyatı
tərk ediblər". Bu, bir ana fəryadı
idi. Millətin M.Ə.Üskülü kimi bir fədakar
şairi, nasiri, pedaqoqu itirməsindən qopan fəryad idi Xalq yazıçısının
məqaləsi.
Ə.Cəfərzadə 1987-ci ildə qələmə aldığı
"Yora bilməz yollar sizi..." (Cənubi Azərbaycanda
yaşayan qadın şairlərin yaradıcılığı
haqqında) adlı məqaləsində də
M.Ə.Üskülüyə, onun yaradıcılığına
səmimi münasibətini
bildirmişdi.
Cənubi
Azərbaycan vətənpərvəri,
adını tarixə
qızıl qanı ilə həkk edən M.Ə.Üskülünün
taleyindən "Mərziyyə"
poemasında yanıqlı
bir dillə, poetik ehtirasla söhbət açan Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadənin də, "Hər kəs Günəşi sevsə" poemasında
"Bu sədlərin, sərhədlərin
üzərindən qanımı
qaynadan qardaş duyğusu nə nağıldı, nə fərziyə!" söyləyən
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
da, Xalq yazıçısı Əzizə
Cəfərzadənin fəryad
dolu "Səni kim unudar, Mərziyyə!"
məqaləsinin çapını
təşkil edən,
onun surətini çoxaltdırıb geniş
oxucu kütləsi arasında yayan professor Abbas Zamanovun da xalqımızın igid qızı Mərziyyə Əhmədi
Üskülüyə məhəbbəti
sonsuzdur.
Lətifə MİRZƏYEVA
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun böyük
elmi işçisi
525-ci qəzet.- 2023.- 31 yanvar.- S.10.