Gənclərin xaricdə
təhsili: Azərbaycanın gələcək
inkişafına mühüm təkan
Son illərdə ölkəmizdə gənclərin
xaricdə təhsil alması dövlət siyasətinin əsas
prioritetlərindən birinə çevrilib. "Gənclərin
xarici ölkələrin nüfuzlu ali təhsil müəssisələrində
təhsil almalarına dair 2022-2026-cı illər
üçün Dövlət Proqramı"nın əsas məqsədi
gənclərə xarici ölkələrin nüfuzlu ali təhsil
müəssisələrində təhsilalma imkanları yaratmaqla,
onların Azərbaycan Respublikasının gələcək
inkişafını təmin edəcək və qlobal
çağırışlara cavab verəcək müasir
texnologiyaları çevik mənimsəyən, praktiki bilik və
bacarıqlara yiyələnən, müasir və gələcək
əmək bazarının tələblərinə cavab verən
rəqabətqabiliyyətli, yüksəkixtisaslı peşəkar
kadrlar kimi hazırlanmasını təmin etməkdir.
Proqramın icrası müddətində hər il 400
nəfər olmaqla, ümumilikdə 2000 nəfərədək
Azərbaycan vətəndaşının xaricdə nüfuzlu
ali təhsil müəssisələrində bakalavriat və
magistratura səviyyələrində təhsil alması nəzərdə
tutulub. Ümumilikdə, "2022-2026 Dövlət Proqramı"
çərçivəsində dünyanın 21 ölkəsinə
aid 139 ali təhsil müəssisəsində 752 nəfər tələbə
təqaüd almaq hüququ qazanıb. Hazırda Dövlət
Proqramı çərçivəsində dünyanın 21
ölkəsinə aid 121 ali təhsil müəssisəsində
517 tələbə təhsil alır, 13 prioritet sahə
üzrə dünyanın 6 ölkəsinə aid 41 nüfuzlu
ali təhsil müəssisəsindən 125 nəfər məzun
olaraq ölkəyə qayıdıb.
"Gənclərin xarici ölkələrin
nüfuzlu ali təhsil müəssisələrində təhsil
almalarına dair 2022-2026-cı illər üçün
Dövlət Proqramı" ölkənin ehtiyac duyduğu
prioritet sahələr üzrə kadr potensialının
qarşılanması məqsədini daşıyır. Ali təhsilin
bakalavriat səviyyəsində təhsil almaq üçün
seçimdə beynəlxalq fənn olimpiadaları qaliblərinə
üstünlük verilməsi Dövlət Proqramı çərçivəsində
istedadlı gənclərin dünyanın qabaqcıl
universitetlərindən məzun olaraq ölkəmizin gələcək
inkişafına əlavə dəyər yaratmalarını təşviq
edir. Ali təhsilin magistratura səviyyəsində intellektual səviyyəsi
və idarəçilik keyfiyyətləri yüksək olan
perspektivli gənclərə və yüksək texnologiyalara əsaslanan
ixtisaslara üstünlük verilməsi isə əmək
bazarında müasir bacarıqlara malik ixtisaslı kadrların
sayını artıracaq.
"George Heriot's School"da müəllim işləyən
azərbaycanlı gənc Rəvanə Şıxəli də
"Gənclərin xarici ölkələrin nüfuzlu ali təhsil
müəssisələrində təhsil almalarına dair
2022-2026-cı illər üçün Dövlət
Proqramı" çərçivəsində Böyük
Britaniya və Şimali İrlandiya Birləşmiş
Krallığının Edinburq Universitetində magistratura səviyyəsində
təhsil alır. O deyir ki, inklüziv təhsili seçməkdə
məqsədim inklüzivliyə olan inamımdan irəli gəlib:
"Dünyada bəzi ölkələr var ki, məsələn,
Yeni Zelandiyanı misal gətirə bilərəm: onların
bütün təhsil sistemi inklüzivdir. Yəni bütün
məktəblər ötən əsrin sonlarından tam
inklüziv təhsil sisteminə keçib. Bu, çox təqdirəlayiq
bir addımdır. Böyük Britaniyada da bu məsələ
çox populyardır və onlar da çalışırlar
ki, inklüzivliyə keçid etsinlər. Çünki son
elmi araşdırmalara görə təhsili tam inklüzivlik
olmadan düşünmək
düzgün səslənmir. Bir sıra tədqiqatçı
alimlərə görə, inklüzivlik illüziyadır, tam
inklüzivlik mümkün deyil, uğurlu deyil. Ancaq Yeni
Zelandiya təcrübəsi göstərir ki, inklüzivlik
mümkündür, sadəcə onu düzgün şəkildə
həyata keçirmək lazımdır. İnklüziv təhsil
deyəndə, bir çoxları yanlış başa
düşürlər. Onlara görə inklüziv təhsilə
yalnız xüsusi uşaqlar və yaxud xüsusi
qayğıya ehtiyacları olan uşaqlar cəlb olunur. Amma əslində
bu, tamamilə yanlış yanaşmadır, inklüziv təhsilin
prinsiplərinə qarşıdır. İnklüziv təhsil
dedikdə, yalnız xüsusi qayğıya ehtiyacı olan
uşaqlar deyil, eyni zamanda, digər uşaqların da
ehtiyacları nəzərdə tutulur. Hətta Böyük
Britaniyada son illərdə qəbul olunmuş təhsil
qanunlarında inklüzivlik sözünün tərifi daha da
genişləndirilib. İnklüziv təhsilə xüsusi
qayğıya ehtiyacı olan, heç bir qayğıya ehtiyacı
olmayan və eyni zamanda vunderkind - artıq dərəcədə
savadlı olan uşaqlar aid edilir, bu isə inklüzivliyi daha
da inkişaf etdirir. İnklüziv təhsilə nail
olmağın ən yaxşı yolu, düşünürəm
ki, təhsilalanların öyrənməyə qarşı
münasibətinin nəzərə alınmasıdır.
Onların öyrənmə üsulları, metodları müəllimlər,
psixoloqlar tərəfindən nəzərə
alınmalı və inklüziv təhsil sistemi ona uyğun, bu
standartlara cavab olaraq hazırlanmalıdır".
Onun dediyinə görə, Böyük Britaniyada
müəllim kimi işləmək özü
üçün çox böyük bir nailiyyətdir:
"Bu vaxta qədər müxtəlif məktəblərdə
dörd illik müəllimlik təcrübəm var.
Düşünürəm ki, bu şansı qazanmağım
universiteti bitirdikdən sonra inklüziv təhsillə
bağlı kurslar götürməyim, bu sahədə
özümü inkişaf etdirməyim sayəsində olub. Tələbələrin
bir çoxu dördüncü kursu bitirəndən sonra
magistr təhsilinə başlayırlar. Məncə, bu,
düzgün yanaşma deyil. Çünki bakalavrı bitirdikdən
sonra biz iş dünyasına atılmalıyıq, başa
düşməliyik ki, özümüzü hansı sahədə
görürük. Mən də bakalavrı bitirdikdən sonra
işləməyə başladım. Son kursda işləməklə
yanaşı, onlayn kurslara da qatıldım. Bir çox insan
işləməyə başlayanda, artıq öyrənməni
dayandırır. Bu, deyərdim ki, uğurlu qərar deyil.
Çünki biz iş həyatımızda uğurlu olmaq
üçün mütləq, davamlı şəkildə
müəyyən vorkşoplar, sessiyalar, kurslar götürməliyik
ki, işlədiyimiz sahədə daha da inkişaf edə bilək.
Bu öyrənmə davamlı olmalıdır.
Düşünürəm ki, bakalavr təhsilimlə
yanaşı, iki il ərzində özümə qoyduğum
investisiya mənə çox kömək elədi. Bu,
Britaniyada işə qəbul prosesində keçdiyim
müsahibədə də özünü göstərdi.
Edinburqda çox məşhur olan Gorc Heriot Məktəbində
işləyirəm. Sinfə daxil olanda, qarşılarında
müəllimin olduğunu gördüklərinə görə
artıq sizə fokuslanırlar. Burada uşaqların diqqətini
ələ almaq üçün heç bir sinfi idarəetmə
qaydalarından istifadəyə ehtiyac qalmır. Çünki
sinifdə özlərindən böyük birinin olması
onlar üçün bir göstərişdir ki, artıq
müəllimə fokuslanmalısan. Uşaqların tərbiyələrinin,
müəllimlərə, bir-bir birlərinə olan
yanaşmalarının əsası ailədə qoyulduğu
üçün artıq məktəbdə əziyyət
çəkməyimizə ehtiyac qalmır".
Rəvanə Şıxəli qeyd edib ki, müasir
dövrdə müəllim işləmək çətin və
yaxud çox maraqlıdır. Bu, sizin hansı ölkədə,
eyni zamanda, hansı məktəbdə işlədiyinizdən
asılıdır: "Əgər işlədiyiniz məktəbdə
və yaxud universitetdə iş yoldaşlarınız sizi
motivasiya edir, dəstəkləyirsə, eyni zamanda
inkişafınız üçün sizinlə treninqlər təklif
edirlərsə, onda müəllimlik, məncə, çox
maraqlı, qürurverici peşədir. Çünki hər
gün başqa bir insanın inkişafına töhfə
verirsiniz. Siz hər gün yeni bir şey öyrədirsiniz,
öz fikirlərinizi qarşınızdakı insana
ötürürsünüz, bunlar həmin insanın həyatında
həlledici rol oynayır. Müəllim nə deyirsə,
şagird onu həmişə düz kimi qəbul edir. Müəllim,
- çox primitiv bir misal verim - , qaraya ağ desə, uşaq
onu ağ kimi qəbul edəcək. Yəni müəllimlik bu
qədər sehrli bir peşədir ki,
qarşınızdakı insan bütün dediklərinizə
inanır. Həqiqətən,
öyrətmək, dünyada ən gözəl
bacarıqlardan biridir. Düşünürəm ki, cəmiyyətin
inkişafına, insanların fərd olaraq yetişdirilməsinə
böyük mənada töhfə verənlər müəllimlərdir.
Ona görə müəllimlərin rolu cəmiyyətdə çox
böyükdür. Amma onlar dəstəklənməli,
motivasiya edilməlidir ki, öz rollarını düzgün
şəkildə həyata keçirsinlər".
Təhsil eksperti Kamran Əsədovun dediyinə görə,
"Gənclərin xarici ölkələrin nüfuzlu ali təhsil
müəssisələrində təhsil almalarına dair
2022-2026-cı illər üçün Dövlət
Proqramı"nın icrası zamanı yeni dövrün
prioritet ixtisas sahələrinə üstünlük verilir. Nəzərdə
tutulan müddətdə, hər il 400 nəfərdən
çox olmamaqla, ümumilikdə 2000 nəfərədək
Azərbaycan vətəndaşının xarici ölkələrin
nüfuzlu ali təhsil müəssisələrində təhsili
təmin edilir. Dövlət Proqramı çərçivəsində
xarici ali təhsil müəssisələrində təhsil
yerlərinin ən azı 80 faizi ali təhsilin magistratura səviyyəsini
əhatə edir".
Ekspert qeyd edib ki, Prezident İlham Əliyev insan
kapitalı amilinə xüsusi önəm verir. Belə ki, yeni
proqramın icrası ölkədə daha keyfiyyətli insan
kapitalının formalaşmasına vəsilə olacaq. Bu,
peşəkar kadrların hazırlanmasına, ümumilikdə,
ölkəmizin işıqlı gələcəyinə
töhfə verəcək ən mühüm məsələlərdən
biridir.
Əməkdar elm xadimi, professor Şahlar Əsgərov
deyir ki, hər bir ölkənin sosial-iqtisadi inkişafı
insan kapitalının inkişaf səviyyəsindən
asılıdır. Son dövrdə dünya iqtisadiyyatında
müşahidə olunan texnoloji dəyişikliklər şəraitində
rəqəmsal bacarıqlara malik, yeni texnologiyaları aktiv tətbiq
edə bilən, öncəki illərdə dünyada artan rəqabətə
hazır olan yüksəkixtisaslı insan kapitalının
formalaşdırılması mühüm önəm
daşıyır. Bu məsələdə innovasiyaların
rolu xüsusi diqqət çəkir. İnkişaf etmiş
ölkələrdə ÜDM-in artımının 80-95 faizi
məhz innovasiyaların - yeni texnologiyaların
yaratdığı məhsullar, işlər və xidmətlər
hesabına gerçəkləşir. Bu məsələdə
rəqəmsallaşmanın tətbiqinin böyük əhəmiyyəti
var. Yeni strateji dövrün
çağırışları, həmçinin, inkişaf
məqsədləri nəzərə alınmaqla ölkənin
rəqabət və inkişaf sahəsində sürətlə
irəliləməsi üçün yüksək intellekt cəmiyyətin
əsas güc mənbəyinə çevrilməli,
yaradıcı və innovativ düşüncəli gənclərin
iqtisadi fəallığı və idarəçilikdə
rolu möhkəmlənməlidir. Bu məqsədlə Azərbaycan
gənclərinin ölkənin gələcək inkişaf
prioritetləri çərçivəsində tələb
olunan ixtisas istiqamətləri üzrə qabaqcıl xarici ali
təhsil müəssisələrində magistratura və
bakalavriat səviyyəsində təhsili üçün Azərbaycan
dövləti davamlı olaraq bu sahəyə dəstək
göstərir.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2024.- 4 aprel, №58.- S.12.